eitaa logo
حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
210 دنبال‌کننده
81 عکس
21 ویدیو
25 فایل
⁦✍️⁩محتوا: فعالیت های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی 🔁مدیریت: توسط شاگردان استاد ارتباط با استاد: @aboulhassan ارتباط با مدیر کانال: @Nezamefekri وبلاگ انسان، عقل و دین: https://ensan.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
noormags-مسئله_خطا_در_اجتهاد-1100459.pdf
325.3K
عنوان مقاله : مسأله ی خطا در اجتهاد نگارنده : ابوالحسن حسنی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مقاله ی خطای در اجتهاد از ابوالحسن حسنی ، برای علاقه مندان به مباحث فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد و جامعه شناسی فقه ، تقریری بدیع و نوآورانه دارد. در اینجا نتیجه ی مقاله تقدیم می شود. تقریر مسئله­ ی خطای اجتهادی مسئله‌ای مهم است. نشان داده شد که مسئله­ ی تخطئه و تصویب برای این موضوع نامناسب است و مسئله‌ی درست در مبنای شیعه چنین است: 1) معیار صواب و خطای اجتهادی در فقه چیست؟ 2) حدّ خطای پذیرفتنی چیست. مسئله ­ی اول، خود، دو شق دارد: خطا و صواب در مرتبه ­ی ثبوت، و خطا و صواب در مرتبه­ ی اثبات. سه نظریه­ ی ممکن برای شق اول طرح شد و از این میان این رأی برگزیده شد که معیار ثبوتی خطا و صواب اجتهادی، مطابقت رأی فقیه با حکم واقعی خداوند است. شاید برای کسانی که به مباحث معرفت­ شناسی علاقه دارند، مقایسه­ ی این مباحث با نظریه‌های صدق جالب باشد. در شق دوم، نیز نشان داده شد که معیار صواب و خطای اجتهادی در مقام اثبات، حجت اقوی از میان حجت­هایی است که طریق واقعی برای حکم الله واقعی ­اند. شاید برای بسیاری از خوانندگان، مسئله­ ی دوم جذاب­تر بود؛ اما نتیجه‌ای که در مقاله به دست آمد، نتواند آنان را راضی نماید. به هر حال، برای حدّ پذیرفتنی بودن خطا معیاری مناسب یافت نشد؛ و پیشنهاد شد روش‌هایی عملی طراحی برای جلوگیری از گسترش اختلافات نظری به حوزه‌ی اجتماع و سیاست طراحی شود و نیز پیشنهاد شد ولایت فقیه محور اتحاد و انسجام عالمان شیعه قرار گیرد. به هر حال، روشن است که این پیشنهادها پاسخ­گوی مسئله ­ی تحقیق نیستند. تحقیقاتی که در پی این مقاله می‌توانند مسئله­ ی حدّ پذیرفتنی بودن خطای اجتهادی را پی گیرند، یکی از شقوق زیر را می‌توانند انتخاب کنند: 1) نشان دهند که این مسئله پاسخی ندارد و تنها باید به راهکارهای عملی برای جلوگیری از اختلاف پرداخت. حال این راهکار، می‌تواند همان راهکار پیشنهادی این مقاله باشد و محققان به تفصیل آن بکوشند؛ یا اینکه راهکارهای دقیق‌تر و عملی­تری بیابند. دقت شود که این مقاله ادعا نکرد که مسئله پاسخی ندارد؛ بلکه از یافتن پاسخ ناتوان بود. 2) پاسخی برای مسئله ارایه دهند. این پاسخ می‌تواند تبیین گفتمان فقه شیعی باشد. اما باید در تبیین این گفتمان، به عنوان مبنایی برای حدّ پذیرفتنی بودن خطا، افراط نشود. مثلاً راه برای نوآوری، حتی در حدّ ایجاد مکتب فقهی جدید، باز شود. 3) نشان دهند که صورت مسئله نادرست است و علت ناتوانی از پاسخ، نادرستی مسئله بوده است. در این صورت، باید برای طرح درست مسئله کوشید. برگرفته شده از: ابوالحسن حسنی، http://ensan.blog.ir.
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی عنوان کرسی «اسلامی سازی علوم انسانی از دیدگاه آیت الله علامه محمد تقی مصباح یزدی ره» ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح ناقد اول: دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی ناقد دوم: حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی دبیر علمی: سید مهدی موسوی ♦️ زمان : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️پخش آنلاین 🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند جای باران سیل در این شهر جاری می‌کند ‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش عزم خود را جزم و دارد گریه زاری می‌کند
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
«الهي رِضاً بِقَضائِكَ و تَسْليماً لِامْرِكَ وَ لا مَعْبودَ سِواكَ يا غِياثَ الْمُستَغيثين» «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: لَا يَأْتِي عَلَى الْمَيِّتِ سَاعَةٌ أَشَدُّ مِنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ فَارْحَمُوا مَوْتَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ؛ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَلْيُصَلِّ أَحَدُكُمْ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِيهِمَا فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّتَيْنِ وَ فِي الثَّانِيَةِ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ يُسَلِّمُ وَ يَقُولُ‏: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَهُمَا إِلَى قَبْرِ ذَلِكَ الْمَيِّتِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فَيَبْعَثُ اللَّهُ مِنْ سَاعَتِهِ أَلْفَ مَلَكٍ إِلَى قَبْرِهِ مَعَ كُلِّ مَلَكٍ ثَوْبٌ وَ حُلَّةٌ وَ يُوَسَّعُ فِي قَبْرِهِ مِنَ الضِّيقِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ وَ يُعْطَى الْمُصَلِّي بِعَدَدِ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ حَسَنَاتٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ أَرْبَعُونَ دَرَجَةً. ( فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: ۸۷). حذیفة یمانی از رسول الله صلی الله علیه و آله روایت می‌کند که فرمود: بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر پیش نمی‌آید. پس برای مرده‌هاتان با صدقه مهربانی کنید. اگر چیزی برای صدقه پیدا نکردید، دو رکعت نماز بخوانید در رکعت اول حمد و آیت الکرسی و دو بار قل هو الله احد خوانده شود و در رکعت دوم حمد و دو بار الهاکم التکاثر خوانده شود و بعد از نماز دعا کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَهُمَا إِلَى قَبْرِ ذَلِكَ الْمَيِّتِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فَيَبْعَثُ اللَّهُ مِنْ سَاعَتِهِ أَلْفَ مَلَكٍ إِلَى قَبْرِهِ مَعَ كُلِّ مَلَكٍ ثَوْبٌ وَ حُلَّةٌ وَ يُوَسَّعُ فِي قَبْرِهِ مِنَ الضِّيقِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ وَ يُعْطَى الْمُصَلِّي بِعَدَدِ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ حَسَنَاتٍ وَ يُرْفَعُ لَهُ أَرْبَعُونَ دَرَجَةً».
۳ خرداد ۱۴۰۳
طبق روایت👆 صدقه مقدم بر نماز است.
۳ خرداد ۱۴۰۳
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
وصیت‌نامه الهی سیاسی امام خمینی.pdf
1.03M
🖤 همه باید وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند ✏️ رهبر انقلاب: ، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. ✏️ کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. ۱۳۷۷/۳/۱۴ 💻 Farsi.Khamenei.ir
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
🖤 ویژه سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی رحمةالله 📊 کلان محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی رحمةالله علیه از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۲ ✏️رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالانه‌ی سالگرد ارتحال حضرت امام رحمةالله علیه ابعاد مختلفِ شخصیت، اندیشه و خط امام (ره) را تبیین نموده‌اند. 🔹رسانه‌ی KHAMENEI.IR به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی رحمةالله علیه رهبر فقید انقلاب و بنیان‌گذار کبیر نظام جمهوری اسلامی، نمودار درختی جامع  بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سی و چهار مراسم سالگرد ارتحال را منتشر می‌کند. برای تولید این محصول، متن کاملِ تمامی سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام رحمةالله علیه از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۲ با حجم کمی افزون بر ۱۵۰ هزار کلمه مطالعه و محورها و نکات اصلی آن به صورت روش‌مند و براساسِ ساختار ظاهری کلام استخراج و به صورت نمودار درختی جامع تدوین شد. محورها و نکات اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی ۳۴ سال اخیر: ۱. شخصیت امام خمینی ۲. تحریف شخصیت امام ۳. مکتب امام خمینی ۴.نکاتی راجع به جهان اسلام  ۵. وصیت‌نامه‌ی امام خمینی 💻 Farsi.Khamenei.ir
۱۴ خرداد ۱۴۰۳