eitaa logo
حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
210 دنبال‌کننده
81 عکس
21 ویدیو
25 فایل
⁦✍️⁩محتوا: فعالیت های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی 🔁مدیریت: توسط شاگردان استاد ارتباط با استاد: @aboulhassan ارتباط با مدیر کانال: @Nezamefekri وبلاگ انسان، عقل و دین: https://ensan.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حضرت معصومه (سلام الله علیها) سرچشمه نور 🔻حضرت : ✅حقّ بزرگِ (سلام الله علیها)، این سرچشمه نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه علمیه عظیم الشأن قم در سایه این بقعه مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. ۷۲/۷/۳ ◼️یادبود وفات کریمه‌ی اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد 🏴 سلام الله علیها ✨https://eitaa.com/haqnegar
🟦تفکر شیعی : هوش فرهنگی در مدیریت تعارض ✍حجت الاسلام ابوالحسن حسنی ۱) حماس و مردم غزه نه تنها وهابی نیستند، بلکه از جهاتی به عقاید شیعه نزدیک‌اند و به همین دلیل نسبت به سازمان فتح و یاسر عرفات و محمود عباس، هم خیلی راحت کمک‌های شیعه را می‌پذیرند و هم به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. برای نمونه، در بین سنی‌ها این عقیده پذیرفته شده که اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) موحد نبوده و مشرک‌اند، در حالی که مردم غزه برای هاشم از اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) حرم ساخته و به زیارت او می‌روند. این زیارتگاه هم از قدیم بوده. اینکه به زیارت قبر می‌روند، یعنی وهابی نیستند و این که به زیارت قبر جد رسول الله می‌روند، یعنی به شیعه خیلی نزدیک‌اند، زیرا شیعه همه‌ی اجداد ایشان را موحد می‌داند. از این نکته می‌گذرم که بسیاری از شهدای جنگ جمل، صفین و نهروان، و بلکه برخی از شهدای کربلا، اصلا به معنای امروزی شیعه نبودند، با این حال قطعا عند الله از شهدایند. ۲) معیار جاری شدن احکام اسلام، شهادتین است. یعنی اگر کسی شهادتین را گفت، سنی باشد یا شیعه، می‌شود با او ازدواج کرد، ذبیحه‌اش را خورد، اگر درگذشت، کفن و دفن او واجب است و ... ؛ مگر این که دلیلی وجود داشته باشد که او مسلمان نیست. بنابر این، کشته‌های غزه، اگر در معرکه شهید شدند، با همان احکام شهید دفن می‌شوند و اگر در غیر معرکه شهید شوند، حکم شهید در غیر معرکه دارند و نماز بر آنها واجب است (در وضعیت فعلی غزه، احتمالا همه‌ی شهداء حکم شهید در معرکه دارند). ۳) فرض می‌کنم که اهالی غزه ناصبی‌اند که قطعا فرض نادرستی است. اما در همین فرض هم دفاع از آنها واجب شرعی است. شیخ حسن کاشف الغطاء، از علمای عصر زندیه و اوایل قاجار است و کتاب فقهی او به نام انوار الفقاهة از کتاب‌های مورد توجه است. وی در این کتاب می‌نویسد: قاعده‌ی نفی سبیل که مفادش رفع سلطه‌ی کافر بر مسلمان است، حتی شامل منتحلین به اسلام می‌شود، یعنی اگر کفار بخواهند بر منتحلین به اسلام سلطه پیدا کنند، باید از آنها دفاع کرد و کفار را عقب راند. منتحلین به اسلام به کسانی می‌گویند که آنها خودشان را مسلمان می‌دانند، ولی ما به دلایلی آنها را جزء مسلمانان به شمار نمی‌آوریم، مثل غلاة یا خوارج یا ناصبی‌ها. ۴) دفاع از سرزمین اسلامی مورد توجه همه‌ی فقیهان شیعه بوده است. برای نمونه، سید یزدی، صاحب عروة، که از فقیهان بسیار مهم دوره‌ی مشروطه است، دفاع جدی از قیام عمرمختار کرده و علیه ایتالیا حکم جهاد می‌دهد. فقیهان نجف و قم از ابتدای فتنه‌ی فلسطین، به صورت جدی از قیام فلسطینیان حمایت کرده‌اند، بدون توجه به مذهب آنها. حمایت کسانی چون آیات عظام خویی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید شیخ محمدتقی جواهری، شهید سید نصرالله مستنبط و حضرت آیت‌الله سیستانی از حوزه‌ی نجف، و آیات عظام بروجردی، گلپایگانی و مرعشی نجفی و البته بالاتر از همه امام خمینی، از فلسطین از نکات روشن است. ۵) وقتی مسئله‌ی دفاع از سرزمین اسلام در برابر هجوم کفار مطرح است، مطرح کردن اختلافات درونی مسلمانان قطعا خلاف روش اهل بیت علیهم السلام است، بلکه فتنه‌ای است که فرموده اند بالاتر از کفر و قتل است. ✨https://eitaa.com/haqnegar
🟦 طوفان الاقصی، شکستن «گفتمان شکست» ✅ملاک برتری؛ برتری گفتمان نظامی یا امکانات نظامی برتر ✍ابوالحسن حسنی 🔴این پندار که در یک جنگ، ملاک پیروزی، کسب برتری در نبردها، کنترل مناطق و نیروهای دشمن یا تسخیر هدف‌های استراتژیک و اموری این چنینی است، نگاهی بسیار سطحی و شتابزده است. نظریه‌پردازان ملاک‌های خیلی مهم‌تری برای پیروزی در جنگ مطرح می‌کنند. معمولا آنهایی که تهاجم به قدرت‌های بزرگ را ساماندهی میکنند می‌دانند که شکست نظامی آنها قطعی‌ است، اما طرح آنها «» است. آنها قیام را چنان طراحی می‌کنند که این شکست نظامی‌، پشتیبانی جهانی برای گفتمان‌شان و محکوم کردن گفتمان طرف مقابل را به ارمغان آورد و موجب پیروزی معنوی شود. پیروزی گفتمانی باعث می‌شود تا شکست نظامی کمرنگ‌تر به نظر برسد یا حتی دیده نشود. این نکته جالب است که در طولانی‌مدت پیروزی گفتمانی منجر به تثبیت پیروزی می‌شود. 🟢امام حسین علیه السلام با همین معیار «پیروزی گفتمانی» پیروز کربلا بود و از همان اول نیز برای همین پیروزی حرکت کرد. هر سیاست‌مدار عادی، شکست نظامی را به عیان می‌دید و ایشان را برای نرفتن به کوفه نصیحت می‌کرد. دقیقا پاسخ امام این بود که خداوند می‌خواهد مرا کشته و خانواده‌ام را اسیر ببیند. 🟢اکنون با همین معیار نگاه کنیم. آیا غزه توانست در کشورهای جهان حمایت‌های میلیونی برای خود جلب کند یا نتوانست؟ آیا گفتمان مقاومت در میان ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان راسخ‌تر شد یا نشد؟ آیا غزه توانست به ملت‌های عرب و مسلمان نشان دهد که می‌توان با قدری حرکت می‌توانند به سادگی این غده‌ی سرطانی را از میان بردارند یا نتوانست؟ انسانهای بصیر و دقیق، با شمردن تعداد کشته‌ها و میزان خرابی‌ها یا مناطق تحت کنترل درباره‌ی شکست و پیروزی قضاوت نمی‌کنند، زیرا که پاسخ به سؤال‌های یاد شده است. 🟢اگر ساده‌‌اندیشانه قضاوت نکنیم می توان گفت که حتی قضاوت برای پیروز نظامی نیز متفاوت خواهد شد. زیرا حماسه سازان حماس، در عرصه‌ی میدانی با کمترین امکانات، بیش از هزار نیروی طرف مقابل را کشته و کشته‌ی نظامی‌اش کمترین است. در حالی که طرف مقابل در میدان جنگ کم آورده به کودک کشی روی آورده است (وقتی حدود ۴۰۰۰ کشته از ۹۰۰۰ کشته کودک‌اند، معلوم است که هدف‌گیری دشمن، کشته گرفتن از کودکان است) و در تسخیر یک منطقه‌ی بسیار کوچک تحت محاصره‌ ناتوان مانده است. ✨https://eitaa.com/haqnegar
جایگاه «اعتماد عمومی» در قوه‌ی قضائیه 🔎درآمدی بر سخنان پدر شهید عجمیان در پخش زنده از دریچه «اعتماد عمومی» ✍ ابوالحسن حسنی سخنان پدر شهید عجمیان در فضای مجازی پخش شد و برخی از آن انتقاد کردند، اما بنده نه از صحت و سقم آن سخنان خبر دارم و نه می‌خواهم نسبت به مفاد آنها موضعی بگیرم. بنده می‌خواهم به نکته‌ی دیگری اشاره کنم. سرعت پخش آن در پیام‌رسانی مانند ایتا نشان داد که اینگونه سخنان و موضع‌گیری‌ها در بدنه‌ی انقلابی پذیرش دارد. این یعنی قوه‌ی قضاییه نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند. برخی از دلایل اهمیت جلب اعتماد عمومی عبارتند از: 🔺بدون اعتماد عمومی، مردم احتمالا از پذیرش احکام دادگاه‌ها خودداری می‌کنند. 🔺بدون اعتماد عمومی، مردم احتمالا از دسترسی به عدالت و حمایت قضایی خودداری می‌کنند. (به تفاوت با نکته‌ی اول دقت شود) 🔺اعتماد عمومی باعث همکاری بیشتر مردم با نظام قضایی می‌شود. 🔺قوه قضائیه برای اجرای صحیح حکم‌ها به حمایت مردم نیاز دارد. 🔺قوه قضاییه نمی‌تواند وظایف نظارتی و کنترلی خود را بر قوای دیگر به خوبی انجام دهد. 🔺فساد در قوه قضاییه بدون نظارت عمومی سریعتر رشد می‌کند. 🔺اعتماد عمومی باعث می‌شود قضات در اتخاذ تصمیمات خود مورد پاسخگویی قرار بگیرند. 🔺بدون اعتماد عمومی نمی‌توان از قوه قضاییه به عنوان نهادی برای حل اختلافات یاد کرد. 🔺اعتماد عمومی زمینه‌ساز پذیرش و اجرای تصمیمات قضایی می‌شود. ♻️بنابراین جلب و حفظ اعتماد عمومی، امری ضروری برای سلامت و موفقیت قوه قضاییه است. 🔺بدون اعتماد عمومی نمی‌توان از نظام قضایی به عنوان یک نهاد اجتماعی حامی حقوق شهروندان یاد کرد. 🟢این که این اعتماد باید چگونه به وجود آید، مسئله‌ی دیگری است که باید قوه‌ی قضاییه در پی آن باشد. اما اگر این اعتماد ایجاد نشود، حتی پدر شهید هم اینگونه از قوه‌ی قضاییه یاد خواهد کرد. این نظام بر پایه‌ی مردم‌سالاری دینی بنا شده است. یک رکن این پایه، اعتماد عمومی است. 🔔 مسئولان قوه‌ی قضاییه این رکن را ، وگرنه باید پرداخت کنند. ✨https://eitaa.com/haqnegar
📚مفهوم «دیگری» در گیر و دار «درگیری یا یاریگری» ✍ابوالحسن حسنی 💥اهمیت حضور «دیگری» در محیط اجتماعی بسیاری از تصمیم‌گیران اجتماعی اهمیت مواجهه با «دیگری» در جامعه و محیط خود را به درستی درک نمی‌کنند و از وجود «دیگری» و مواجهه با او احساس خطر می‌کنند. 🌹مراد از «دیگری» کیست؟ این «دیگری» که از آن احساس خطر می‌کنیم، فرد دیگر نیست. ما در خانواده‌ی خود با پدر، مادر، برادر و خواهر زندگی می‌کنیم و با دیگر خویشان هم ارتباط داریم و از آن‌ها احساس خطر نمی‌کنیم. مراد از «دیگری» در این مبحث، «دیگری»ای است که در جبهه‌ی دیگر و در قامت مخالف است . این جبهه‌ی دیگر ممکن است در حد یک سلیقه یا در حد یک دشمن باشد. 🌹اما مواجهه با دیگری اهمیت زیادی دارد، به‌خصوص در این زمانه که عصر فضای مجازی است و این فناوری به شدت تمرکزگریز بوده و در هر صورت راهی برای مواجهه با «دیگری»ها را ایجاد می‌کند. 🌹مواجهه با دیگری رشته‌ای از رویدادهاست که به تقابل آشکار می انجامد. این تقابل با درجات متفاوت، دست‌کم میان دو گروه، رخ می دهد. 🌹کارکردهای مواجهه با «دیگری» چیست؟ ۱) درک بهتر از هویت خود و مرز بین گروه‌ها. ۲) آگاهی از مواضع و مرزهای میان گروه‌ها ( که پیش از مواجهه ممکن است روشن نباشد و در نتیجه امکان تصمیم‌گیری بهتر در برابر مخالفان را رقم می زند.) ۳) ارزیابی بهتر از توانایی‌های نسبی. ۴) وادار کردن افراد منزوی به اخذ نقش فعال. ۵) ائتلاف با برخی گروه‌های «دیگر» یا جلب توجه آن‌ها برای حمایت از خود در برابر گروه مخالف اصلی. ۶) تحکیم روابط درون‌گروهی و توجه به اشتراکات درون‌گروهی در برابر توجه به اختلافات. ۷) ایجاد فرصت برای مطرح کردن مواضع و خواسته‌ها در سطح بین گروه‌ها. ۸) ایجاد فرصت برای طرح مسایل اساسی. ۹) ایجاد فرصت برای برهم زدن تعادل قدرت در وضعیت ضعف. 🌹اساساً «خود» چگونه شگل می‌گیرد؟ «خود» تصویر تا اندازه‌ای مشخص از «من و ما» است، یعنی هر برداشتی که شخص از «من و ما» دارد؛ هر نوع احساسی که شخص از «من و ما» دارد، هر رویکردی که من فکر می‌کنم دیگران نسبت به «من و ما» دارند، هر تصوری که «من و ما» از اذهان دیگران نسبت به قیافه، رفتار، هدف‌ها، کردار و دوستانِ «من و ما» دارند. «خود» یک مفهوم عینی نیست، بلکه به تعبیر فلسفی، یک مفهوم انتزاعی است که منشأ انتزاع عینی دارد. منشأ انتزاع آن یک جامع انتزاعی است که نهایت آن به «من و ما» ارجاع داده می‌شود. این جامع انتزاعی از اموری چون موارد زیر شکل می‌گیرد که همه ناشی از مواجهه با «دیگری» است: ۱) توانایی تفکیک «من و ما» از «دیگری». ۲) توانایی واکنش در برابر «من و ما»، بسان واکنش «دیگری»ها در برابر «من و ما». ۳) توانایی مشارکت در گفتگو با «دیگری». 💥وقتی از مواجهه‌ی «خود» با «دیگری» جلوگیری شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ بقای انسان و جامعه‌ی انسانی وایسته به تصویر او از «خود» است و این تصویر تنها در وضعیت مواجهه با «دیگری» حاصل می‌شود. انسان و جامعه‌ی انسانی به کارکردهای مواجهه با «دیگری» نیازمند است. اگر در فضای مجازی فضایی درست کردیم که «خود ما» از مواجهه با «دیگری» باز بماند؛ ناچار این غیریت‌سازی با «دیگری»، از سطح غیریت‌سازی با «دیگری» که دشمن است به «دیگری» که اختلاف در نظریه یا سلیقه دارد انتقال پیدا می‌کند. 🧐تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل... ✨https://eitaa.com/haqnegar
✍️راه جهانی شدن از سکوهای ایرانی - اسلامی می گذرد انقلاب اسلامی ایران گفتمان جدیدی در جهان مطرح کرد، به گونه‌ای که در تار و پود مدرنیسم غربی گسستی غیر قابل ترمیم ایجاد کرد. این گفتمان جدید به سمت سنت بود و نه به سمت پست‌مدرنیسم، بلکه به سوی عقلانیت دینی بود. این سخن جدید در جهان پیروان زیادی پیدا کرد که حاضرند با جان و مال از آن حمایت کنند. و به همین جهت نیز امامین انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را جهانی معرفی کردند، به گونه‌ای که امام خمینی (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست.» صدور انقلاب اسلامی نه از باب جهانگشایی است که هرگز ایران اسلامی در پی آن نبوده، بلکه از این بابت است که هر گفتمانی در این عصر اگر جهانی نباشد، به انزوا و در نهایت به زوال می‌گراید. حامیان انقلاب اسلامی هویت فرهنگی و سیاسی خود را با حمایت از ایران اسلامی تعریف می‌کنند. این حمایت‌ها ظرفیت‌ها و منابع بزرگی ایجاد می‌کند که قابل هدایت و رهبری است. این حمایت زمانی دوام خواهد آورد که آنان ببینند ایران اسلامی مشارکت فعال آنان را در انقلاب اسلامی به رسمیت می‌شناسد. اما این مشارکت‌ها در انقلاب اسلامی زمانی مؤثر خواهد بود که هماهنگی‌های لازم میان همه‌ی نیروهای انقلاب اسلامی در سطح خرد و کلان برقرار شود. هماهنگی در سطح کلان با حکمرانی جهانی اسلامی ممکن می‌شود. هماهنگی‌ در سطح خرد نیز با ایجاد امت بزرگ اسلامی ممکن می‌شود. در عصر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها امکان ایجاد جوامع بزرگ عقیده‌محور (در برابر جوامع سرزمین‌محور) را فراهم می‌کنند تا امت بزرگ اسلامی با شبکه‌ی ارتباطات در سطح خرد ایجاد شود. بنابر این، باید هر چه سریع‌تر نسبت به جهانی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های ایرانی فکری شود تا موانع برداشته و الزام‌های لازم برقرار شود. ✨https://eitaa.com/haqnegar
🏴السَلامُ عَلَیکِ ایتُها الصدیقَة الشَهیدَه یا فاطِمة الزَهرا( س) شهادت جانسوز حضرت زهرا -سلام الله علیها- تسلیت باد.
بسمه تعالی یک مطلب ارزشمند از استاد رحمتی بزرگوار که مربوط به حوزه مطالعات تخصصی ایشان است ‎در گروه روشنا ( روش شناسی اجتهاد ) تقدیم شد و محور گفتگوهایی ارزشمند از فضلای حاضر در کانال قرار گرفت که در این جا تقدیم محضرتان می شود. کانال حجت الاسلام رحمتی گروه فقهی روشنا ( روش شناسی اجتهاد ) https://eitaa.com/haqnegar
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه (هایی) به ذهن تان خطور می کند؟ 🔻پ ن: بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید. عصر داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند. حسینعلی رحمتی ۶ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
✍️استاد حسنی : طلاب جوانی که عزم فقاهت دارند بدانند که در این جهان باید فتوا دهند. به این کلیپ از منظر فقهی نگاه کنید فقاهت در عصر نوین . 1️⃣سوال: حوزه ما انقدر خودش رو محصور کرد و با جنبه های مختلف علمی تعامل نکرد که ثمرش شد این عقب ماندگی درسته!؟ ✅جواب: فرض که حوزه خودش را محصور کرده، من و شما چطور؟ بنده با طلاب بسیاری در مورد تحولات زندگی در عصر جدید صحبت می‌کنم. کم ندیدم طلاب جوانی که هنوز اسم chatgpt را نشنیده‌اند و اگر هم شنیده‌اند به ندرت با آن کار کرده‌اند. 2️⃣سوال: یعنی همین کافیه که از chatgpt استفاده کنیم؟ تسلط در علوم حوزوی و بعد مسلط شدن در علوم مختلف علمی و انسانی و ... نمیخواد؟ این کار سرمایه گذاری و بها دادن از جانب حوزه نمیخواد؟ ✅جواب: نه، چه کسی گفت کافی است؟ اول کار را مثال می‌زنم. این مقدار از اولیات استفاده از فضای مجازی است. 3️⃣سوال: هیچ کدام از فناوری هایی که این کلیپ گفته موجب سوال فقهی یا کلامی نمی شود. فرض که چشم را قوی تر کنند چه تاثیری بر فقه دارد که نیاز به پاسخ داشته باشد؟ هر فناوری جدید نمی تواند سوال فقهی باشد. ✅جواب: 📚ابتدا به برخی از مسائل که همان مورد سؤال شما بود، اشاره می‌کنم. این لنزها، لنزهایی‌اند که می‌توانند دید شب، دید اشعه‌ی ایکس یا بزرگ‌نمایی بالا به انسان بدهند. 📚برخی از مسائل ناشی از این لنزها عبارت است از: 1. امکان نقض حریم خصوصی با این ابزار 2. تحولات حریم خصوصی در صورت گسترده و عمومی شدن استفاده از این ابزار 3. تعیین مسئولیت در صورت بروز حوادث از جمله آسیب به خود، دیگران یا تخلفات 4. مسائل مربوط حقوق بیمه‌ای به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از این لنزها 5. محدودیت‌هایی برای دستکاری و اعمال تغییرات در بدن انسان وجود دارد. مسائل ناشی از تبعیض در امکان دسترسی به این فناوری 6. استفاده‌های نظارتی غیرقانونی یا غیر شرعی 7. تأثیر بر شخصیت و روان افراد و تغییر دیدگاه افراد نسبت به جهان و خود 8. استفاده در جنگ و قابلیت کاربردهای نظامی و جاسوسی. 9. اختلال ناشی از این ابزار در زندگی روزمره و تغییراتی در روابط اجتماعی و فعالیت‌های روزانه. 10. تأثیر بر سلامت روان و استرس و اضطراب ناشی از دید جدید. 📚به چند مسائل فقهی ناشی از پیوند مغز یک نفر در جمجمه‌ی دیگری هم اشاره می‌کنم. 1.هویت: شخص جدید چه کسی است؟ صاحب مغز یا صاحب بدن. 2. آیا می‌توان از مالکیت بدن سخن گفت؟ اگر می‌توان، فرض که شخص جدید صاحب مغز به شمار آید، آیا می‌تواند اجزای بدن را به دیگری اهدا کند یا مالک بدن وراث صاحب بدن‌اند؟ آیا بدون فرض مالکیت بدن، سؤال یاد شده معنادار است؟ 3. آیا فرد حق زندگی در بدن جدید را دارد یا خیر و تا چه حد می‌تواند درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند. 4. مسئله دسترسی به اطلاعات ذهنی فرد در بدن جدید. 5. تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا شرعی 6.حق بیمه بیماری و درمان در بدن جدید 7. مناسبات خانوادگی در بدن جدید 📚به برخی مسائل ناشی از ارتباطات مغز با فناوری‌های جدید هم اشاره می‌کنم: 1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات حساس افراد که در این شرایط به شکل عجیبی به خطر می‌افتد. 2. مسئله‌ی امکان کنترل ذهن و رفتار افراد توسط دیگران و سوءاستفاده از اطلاعات ذهنی افراد 3. مسئله‌ی حق فراموشی و حق حفظ اطلاعات (نگهدای یا حذف اطلاعات ذهنی بدون رضایت صاحب آن‌ها) 4. بهره‌برداری از اطلاعات ذهنی مانند بازاریابی 5. مسئله‌ی حق دسترسی به اطلاعات ذهنی خود و کنترل بر آن 6. حفاظت از حقوق نسل‌های آینده در مورد استفاده از اطلاعات ذهنی 7.مسئله‌ی تعریف مجدد ماهیت انسان و شخصیت و مسائل مربوط مرز میان انسان و ماشین 8.مالکیت اطلاعات مغز. اگر اطلاعات مغز به صورت دیجیتال درآید، سؤال این است که آیا مالک آن اطلاعات کیست؟ 9.دسترسی ناعادلانه برخی افراد یا گروه‌ها به این فناوری نسبت به دیگران. 10.تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا اجتماعی یا سیاسی و .. ✨https://eitaa.com/haqnegar