eitaa logo
حق شناس (علی مع الحق...)
21 دنبال‌کننده
57 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شجاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم @haqshenas110
شجاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم @haqshenas110
شجاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم @haqshenas110
https://www.instagram.com/tv/CGYP5gqhtGz/?utm_medium=copy_link بازخوانی علمی یک ترور بیولوژیک (ترور امام حسن مجتبی علیه السلام) @haqshenas110
از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در @haqshenas110
از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در @haqali
از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در @haqshenas110
از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در @haqshenas110
از نگاه امیرالمومنین علیه السلام در @haqshenas110
🔴 سه نکته مهم از سخنان امام صادق علیه السلام در عرفه بر پایه روایتی که در «الکافی:4/466» شریف نقل شده، علیه السلام در که جمعیت کثیری از مسلمانان از هر فرقه و با هر عقیده‌ای در موسم در آن جمع می شوند با صدای بلند می‌فرماید: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ الْإِمَامَ ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع ثُمَّ هَه‏. یعنی: ای مردم! به تحقیق که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امام بود سپس علی بن ابیطالب سپس حسن سپس حسین سپس علی بن الحسین سپس محمّد بن عَلی سپس هَه. راوی می‌گوید: امام صادق علیه السلام، این مطلب را سه بار به مردم پیش رو، سمت راست، سمت چپ و پشت سرشان گوشزد کردند که در مجموع می‌شود دوازده بار. راوی سپس معنای لغت «هَه» را از اعراب می‌پرسد که آنان می‌گویند یعنی «أنا». به این ترتیب، امام ششم به امامت خودشان نیز دعوت کرده‌اند. از این دعوت علنی سه مطلب برداشت می‌شود: 1. بیان معیار برای امامت با اعلام امامت و رهبری رسول خدا. مردم با این بیان می‌فهمند که دنباله است و اگر دنبال امام و خلیفه هستند باید کسی را برگزینند که بیشترین شباهت را به رسول خدا داشته باشد همانگونه که رسول خدا امامِ مردم بودند. شبیه‌ترینِ افراد به رسول خدا در عصر امام صادق نیز خود ایشان است. در واقع، مردم نباید خلافت را یک امر ظاهری و کم اهمیت بدانند. 2. امام صادق علیه السلام تعمّدا نام امامان پیشین خود را نیز می‌آورند تا سلسله امامت پس از رسول الله را به مردم معرفی کنند و از این طریق نیز، خلافت خلفای سه گانه، اموی و هر خلیفه دیگری را نفی کنند. گر چه با بیان معیار امامت پیامبر اکرم، خلافت آنان نیز مردود اعلام می‌شود. 3. استفاده از فرصت تبلیغ در جمعیت عظیم حاجیان. پیشتر رسول خدا و برخی از امامان نیز از این فرصت بهره برداری کرده بودند. در واقع، هر کجا که جمعیت زیاد و امکان تبلیغ وجود داشته باشد، باید از آن استفاده کرد. به جز فضاهای واقعی مثل مساجد و هیئت ها، در زمان حاضر، مبلغان در فضای مجازی و به ویژه در که مخاطبان فراوانی دارد نیز باید از این فرصت‌ها، حداکثر بهره برداری را بکنند. و کانال های تلگرامی و... نیز از جمله این فرصت ها هستند. نکته آخر اینکه طبیعتا با وجود مأموران حکومتی در این اقدام امام، یک حرکت بسیار شجاعانه بود. پ.ن: اولین بار این روایت و توضیح آن را در کتاب که برگرفته از سخنرانی‌ها و مکتوبات آقای خامنه ای است، خواندم. نیز در مقاله‌ای بخشی از سخنان ایشان در شرح این حدیث را با عنوان «امام صادق و تبیین و تبلیغ امامت» بازتاب داده که مورد استفاده اینجانب قرار گرفت. @haqshenas110
یک تذکر مهم درباره تعبیر "پیامبر اسلام" @haqshenas110
بسم الله. پس از بیعت اهل سقیفه با ابوبکر، جمعی از طرفداران امام علی علیه السلام در حالی که ابوبکر بر روی منبر مسجد بود به او اعتراض کردند که مشهورترین آنان، و بودند. سلمان در ابتدای سخنانش به زبان فارسی گفت: «کردید و نکردید و ندانید که چه کردید» و به نقل دیگر «کرداذ و نکرداذ». همانگونه که نوشته‌اند منظورش این بود: «بیعت کردید ولی با اهل بیت بیعت نکردید» یا "اسلام آورده اید ولی اسلام (واقعی) نیاورده اید". یعنی در بیعت با ابوبکر خطاکار هستید. سلمان در ادامه به زبان عربی مطالبی می‌گوید که ترجمه بخشی از آن این چنین است: اى ابوبكر! وقتى اموری که از آن شناختی نداری به تو رسيد به چه كسى كار خود را واگذار می كنى؟ و وقتى از آنچه نمى‏ دانى سؤال شدى، به چه كسى پناه خواهى برد؟ و عذر تو در پیشی‌گرفتن از کسی که از تو داناتر و به رسول خدا نزدیکتر و به تفسیر کتاب خدای عزّوجل و سنّت پیامبرش آگاه تر است چیست؟ کسی که پیامبر او را در زمان حیاتش مقدم ساخت و در زمان وفاتش به وی وصیت کرد. پس پیمانش را شکسته و نقض عهد کردید. سپس سلمان به ابوبکر و عمر یادآوری کرد که از تخلف کرده اند و به ابوبکر گفت به زودی باید در قبر، پاسخگوی اعمال خود باشد و باید تا فرصت دارد توبه کند. پس از اتمام حجت اصحاب، ابوبکر از پاسخ عاجز ماند به گونه ای که گفت: «وَلَّيتُكُم و لَستُ بِخَيرِكُم أقيلوني أقيلوني» یعنی: «صاحب اختیار شما شدم در حالی که بهترینِ شما نیستم، رهایم کنید! رهایم کنید!» سپس به خانه رفت و تا سه روز به مسجد نرفت تا اینکه در روز چهارم چند تن از هواداران وی و افرادشان که چهار هزار نفر می‌شدند به حمایت از او شتافتند. عمر و یارانش با شمشیر برهنه به مسجد رفتند و طرفداران امیرالمؤمنین را تهدید کردند که اگر سخنان قبلی را تکرار کنند سرشان را از تنشان جدا می کنند. گفت: الله اکبر! الله اکبر! با دو گوشم -که در غیر این صورت کَر باد- از پیامبر شنیدم که فرمود: "روزی می رسد که برادر و پسرعمویم با جمعی از اصحابش در مسجدم می‌نشینند که ناگاه گروهی از سگ‌های اهل جهنّم بر آنان یورش برده و قصد کشتن وی و اصحابش را می‌کنند." تردیدی ندارم که شما همان گروه هستید! عمر به قصد حمله به سلمان برخاست ولی امیرالمؤمنین گریبانش را گرفت و بر زمین کوبید. سپس فرمود: ای فرزند صَهّاک حبشیه! اگر تقدیر الهی و عهد رسولش نبود به تو می‌فهماندم که کدام یک از ما دو تن ضعیف‌تر و بی یاور تر است. سپس به اصحابش فرمود: برگردید، خدا شما را رحمت کند. منبع: الإحتجاج، ج1، ص99 به نقل از علیه السلام @haqshenas110
معرفی یک کتاب ادبی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت ایشان @haqshenas110
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
به نام خدا. در که به نیز معروف است پس از آنکه مشرکان با دیدن خندق سرگردان شده بوده و نمی‌دانستند چه کنند ناگهان پنج تن از جنگجویان زبده آنان از محلّی که باریک‌تر بود خود را به آن طرف خندق رساندند. یکی از این پنج نفر پهلوان قدرتمندی به نام -بن_عبدود (عَبدِوَد) بود که با هزار جنگجو برابر دانسته می‌شد! او از میان مسلمانان مبارز می‌طلبید و ضمن تحقیر آنان چنین رجز خواند: و لقد بححت من النداء بجمعکم هل من مبارز» یعنی: صدایم گرفت از بس فریاد مبارزطلبی در میانتان سر دادم! بنابر نقل منابع، علی بن ابیطالب علیهما السلام، پس از هر بار مبارزطلبیِ عمرو بن عبدود، برای جنگیدن با وی بلند می‌شد،؛ اما به خواست پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می‌نشست؛ تا آنکه حضرت به ایشان اجازه مبارزه داد و عمامه خود را بر سر او بست و شمشیرش را به وی داد تا با عَمرو بجنگد. امیرالمؤمنین ابتدا عمرو بن عبدود را دعوت کرد تا به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد شهادت دهد و پس از آنکه او نپذیرفت، از او خواست که از همان راهی که آمده بازگردد و وقتی قبول نکرد، به او گفت از اسب فرود آید و مبارزه کند. حضرت على در حالى كه بسوى «عمرو» مى‌تاخت، اين رجز را مى‌خواند: «لا تعجلنّ فقد اتاك مجيب صوتك غير عاجز» عمرو! شتاب مكن و فرياد مزن كه شخص توانا و نيرومندى مى‌آيد تا فرياد تو را پاسخ دهد. هنگامی که امیرالمؤمنین به سوی او می‌رفت رسول خدا فرمود: «خرج الإيمان سائره إلى الكفر سائره» یعنی: تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفت. بنابر نقل جابر بن عبدالله انصاری که همراه امام علی بوده است، جنگ بین علی بن ابی طالب و عمرو بن عبدود بالا گرفت، تا آنکه صدای تکبیر علی بلند شد و مسلمانان دریافتند عمرو بن عبدود کشته شده است. (طبق نقلی، امیر مؤمنان پس از دفع ضربه عمرو و آسیب‌دیدن فرق مبارکش، بر پشت گردن عمرو، ضربتی وارد کرده و او را کشت.) پس از این ماجرا جبرئیل بالا رفت و گفت: «لا سيف إلا ذو الفقار ولا فتى إلا علی» یعنی: شمشیری جز ذوالفقار و جوانمردی به جز علی نیست. جبرائیل این ندا را در نیز سر داده است. ضربه کشنده امیرمؤمنان به عمرو بن عبدود آنقدر بر روی دشمن تأثیر منفی گذاشت که سبب شد شکست را پذیرا شده و پا به فرار بگذارند. پیامبر اکرم هم در وصف این ضربه فرمود: «لضربة علی یوم الخندق افضل من اعمال الثقلین» یعنی: به درستی که ضربه علی در روز خندق از همه اعمال جنّ و انس بالاتر است. این فضلیت -که هم شیعه و هم سُنّی در کتاب‌های خود نقل کرده‌اند- آنقدر بزرگ است که اگر امیر مؤمنان فضیلت دیگری نداشتند بهترین دلیل بر برتری ایشان بر همه مردم بود. @haqshenas110