eitaa logo
| اندکی اندیشه |
352 دنبال‌کننده
717 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ از تتلو قدیس نسازید ظاهراً خود تتلو هم بخواهد دست از حاشیه سازی بردارد عده ای نمی گذارند. وکیل ایشان گفته تتلو در زندان نذر کرده وقتی آزاد شد پیاده به کربلا برود. اخیرا هم آهنگی درباره برخی ائمه(ع) خوانده است. طبیعتا کسی از این که وی مسیر اشتباه خود را تصحیح کند ناراحت نیست، ولی به برخی اطرافیان ایشان باید گفت: اجازه دهید ایشان مسیر معمول و طبیعی زندگی اش را بگذراند چه در زندان چه بیرون آن. هروقت هم آزاد شد به مرور تحولات فکری و شخصیتی خود را نشان دهد تا برای مردم هم باورپذیر باشد و مشکلات و حواشی جدیدی برایش درست نکند. یکی از عوامل موثر بر رفتارهای نادرست برخی سلبریتی ها، علاقه مندان و فالوورها و حتی گاهی خانواده و نزدیکان خودشان هستند. 🔹کسی با آن سابقه وقتی هنوز در زندان است مشخص نمی شود چه اندازه در ادعای تغییر کردنش صادق است (که ان شاءالله هست) ولی اجازه دهید این نشانه های تغییر وقتی از زندان بیرون آمد خود را نشان دهد تا دست کم برای طرفداران جوان و نوجوانش قابل پذیرش باشد. 📌برخی هم گفته اند شاید او «حُرّ خوانندگان» ایران شود. دوست عزیز. عجله نکنید. از او قدیس نسازید. ... این کار موجب می شود اگر واقعا هم قصد اصلاح رفتار و تغییر مسیر را داشته باشد باز دومرتبه درگیر حواشی شود و از مسیر منحرف گردد. ... امان از افراط و تفریط. حسینعلی رحمتی ۲۲ تیر ۱۴۰۳ (عکس: کاور آهنگ جدید تتلو) پ ن: قوه قضائیه اعلام کرد تتلو در زندان است و آهنگ جدیدی بیرون نداده (البته این نکته ناقض مدعای یادداشت حاضر نیست) 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺حرکت تحسین‌برانگیز یک نمایشگاه‌دار کاشانی برای رفاه مردم از خود بپرسیم: من تا به حال چنین کارهایی کرده ام؟ تو مگو همه به جنگ اند و ز صلح من چه آید تو یکی نه ای؛ هزاری. تو چراغ خود بیافروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمراسم مذهبی، به ویژه محرم و عاشورا ، موضوع را جدی بگیریم و نوجوانان و جوانان را در همه برنامه ها مشارکت دهیم تا آنان مسیری که با رنج و هزینه فراوان در طول تاریخ به امروز رسیده است را ادامه دهند.
⬛️ نوجوانان امروز، مدیران و مادحان و عاشقان و حاملان تراث حسینی در فردای کشورمان هستند. در برنامه های عزاداری مان آنها را نادیده بگیریم، یا دل آزرده از مجلس اباعبدالله(ع) خارج شوند که خاطره تلخ اش تا آخر عمر با آنان می ماند.
💢 فضای مجازی، مراسم عزاداری، و حضور نوجوانان در یک «اتمسفر معنوی» از این که نوجوان ها و جوان ها در برابر هجمه فضای مجازی به باورهای دینی آسیب ببینند نگران و دغدغه داریم ولی مهم تر از آن، لازم است بیاندیشیم که در برابر این تندباد حوادث چگونه می توان هویت دینی و شخصیت اخلاقی آنها را حفظ کرد. حضور نوجوانان و جوانان در مراسم دینی و مذهبی از قبیل محرم و عزاداری امام حسین(ع) یکی از بهترین روش ها برای این کار است. قرار گرفتن آنها در یک «اتمسفر مقدس و روحانی» برای شان یک «تجربه دینی» جذاب است که به خوب بودن و خوب زیستن تشویق شان می کند. روشن است که این خوبی در فضای فیزیکی باقی نمی ماند و در فضای مجازی هم آنان را حفظ می کند. 🔻 لازمه آنچه گفته شد این است که با نوجوانان و جوانان در مراسم مذهبی رفتاری محترمانه داشته باشیم و آنان را در فرایند برگزاری این مراسم مشارکت دهیم تا در قبال تراث دینی و مذهبی خود احساس مسوولیت کنند و برای تداومش انگیزه داشته باشند. حسینعلی رحمتی ۲۴ تیر ۱۴۰۳ (شب تاسوعای حسینی) 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فرشته گفت: بينداز و دوست بگير چنين معامله‌اي داده است کم‌تر دست. حکايت تو به ام‌البنين که خواهد گفت وزين حديث،چه حالي دهد به مادر دست؟ به همدلي، همه کس دست مي‌دهد اول فداي همت مردي که داد آخر دست. به دوست هر چه دهد، اهل دل نگيرد باز حريف عشق چنين مي‌دهد به دلبر دست. (ابوالفضل زرويي نصرآباد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌❤️ابالفضل... جوانمردی ، وفاداری... چیز دیگری نمی شود اضافه کرد. واژه ها قاصرند. دست همه‌مان را بگیر ای عزیز. همین.
♨️ تحولات نسلی، از پذیرش تا چالش پذیرش به معنای موافقت با همه دیدگاه ها و رفتارهای نسل جدید نیست، بلکه نخستین گام برای شناخت علائق، انگیزه ها، آرمان ها، ویژگی ها، دغدغه ها و خصائص، و به طور کلی فضای گفتمانی این نسل، و یافتن روش درست با آنهاست. بدون این کار، اختلافات و تعارضات دو نسل هر روز بیشتر، و حل آن دشوار تر می شود . حسینعلی رحمتی 27 تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی (به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری) قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم ✍🏼حسینعلی رحمتی
♨️دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی (به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری) قسمت اول ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻الف) این روزها حضور گروهی از زنان و دختران غیرمحجبه در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در دسته های زنجیرزنی، و انتشار کلیپ های آنها در فضای مجازی مجددا بحث های موافق و مخالف آن را در فضای فیزیکی و مجازی داغ کرده است. البته این حضور مختص سال جاری و یک هیات یا شهر خاص نیست، ولی امسال به نظر می رسد به صورت گسترده تر بوده و حضور دختران نوجوان (به اصطلاح نسل زد) هم در آن چشم گیرتر بوده است. از نظر وضعیت پوشش هم خانم های بزرگتر نوعا حجاب کامل تر دارند ولی نوجوان ها معمولا بدون روسری هستند و طبیعتا همین نکته هم بر حساسیت موضوع افزوده است. 🔻ب) با نگاهی به روند حضور دختران و زنان در هیات های عزاداری به ویژه هیات های زنجیرزنی در چند سال اخیر و با توجه به برخی عوامل و زمینه های آن می توان گفت به احتمال زیاد در آینده این حضور بیشتر و پررنگ تر هم خواهد شد. از این رو از هم اکنون باید این «پدیده» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد و برای مواجهه معقول، منطقی و موثر با آن چاره ای اندیشید، تا از این به بعد با حضور آنها در هر مناسبت مذهبی (مثل محرم و رمضان)، ملی (مثل نورزو و چهارشنبه سوری) یا سیاسی (مثل انتخابات)، نزاع و اختلاف و افتراق در این زمینه تازه و تکثیر نشود. 🔻ج) حضور کنش گرانۀ دختران با پوششی متفاوت در هیات های عزاداری (و مناسبت های دیگر) را از جها ت مختلف سیاسی، اجتماعی، فقهی، فرهنگی، و جامعه شناختی می توان بررسی کرد که هرکدام باید توسط متخصصان آن انجام شود. اما یادداشت حاضر» آن را از منظر «تحولات نسلی»، و تفاوت های اخلاقی و هنجاری ناشی از آن، همچنین با توجه به نقش فضای مجازی در این زمینه بررسی خواهد کرد. چرا که نگارنده معتقد است این گونه رفتارها تا حدود زیادی یکی از نشانه ها و پیامدهای تحول فرهنگی، ارزشی و هنجاری بین نسلی در جامعه ماست. به همین خاطر تا وقتی منطق این تحولات و تفاوت های ایجادشده بین هنجارها و آداب و رسوم و در یک کلام «سبک زندگی» نسل جدید با نسل بزرگترها به درستی کاویده نشود، زمینه ها و عوامل آن مشخص نگردد، پیامدهای آن روشن نشود، و چگونگی مواجهه با آن درست معلوم نگردد، هربار این نشانه ها در قالبی جدید خود را نشان خواهد داد و هربار هم مشکلات و چالش های جدیدی نه تنها بین نسل جدید با نظام سیاسی که حتی با خانواده ها و دیگر نهادهای موجود در جامعه، و حتی با شهروندان عادی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس باید گفت همه افراد و نهادهای موجود در جامعه، از خود نسل جدید و شهروندان عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، به ویژه نهادهای مبلغ دین از قبیل حوزه های علمیه، در این زمینه مسوول اند و هم در بررسی آن هم در یافتن راهکار و از همه مهم تر در اجرای آن باید مشارکت داشته باشند. 28 تیر 1403 🌀 ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم (عبارت «دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز» برگرفته از شعر اقبال لاهوری است) 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی 🔸قسمت دوم: تحولات هنجاری نسل جدید: نه یک شبه، نه تک عاملی 👈 قسمت اول (به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری) ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻د) تحولات نسلی و خطر ساده سازی وقتی رفتارهای متفاوت نسل جدید مثل زنجیرزنی دختران در هیات عزاداری یا اشتغال آنها به کارهایی چون قصابی و جوشکاری که در سنت ما نوعا مردانه محسوب می شود را مشاهده می کنیم برخی از ما خوشحال می شویم و آنها را تشویق می کنیم و برخی هم ناراحت می شویم و دنبال این هستیم که آنان را به هر صورت که شده از انجام چنین کارهایی باز داریم. اما این کار زمانی به درستی امکان پذیر است که بدانیم اصولا «زمینه ها و عوامل» شکل گیری این تغییر وتحولات فرهنگی و ارزشی و اجتماعی چیست. فهم درست این عوامل و زمینه ها موجب برخورد واقع بینانه تر با این تحولات و یافتن راهکارهای پذیرفتنی تر برای آنها می شود. نکته مهم اما این است که مبادا در این زمینه ساده سازی کنیم و یکی دو عامل را مقصر اصلی بدانیم و از موارد دیگر غافل شویم. واقعیت این است که انسان موجودی است ذوابعاد و ایجاد هر تغییری در او: اولا منبعث از عوامل مختلف فردی و اجتماعی و اقتصادی، سیاسی، روان شناختی و مانند آن است. ثانیا این تغییرات به مرور زمان و با شیب ملایمِ چندساله به وجود می آید. به عنوان مثال، اگر می بینیم دخترها یا پسرهای جوان و نوجوان ما در محرم امسال یک عزاداری متفاوت دارند نباید گمان کنیم از همین دیروز ناگهان تصمیم گرفته اند چنین کاری را بکنند. بی توجهی به این نکته ها موجب شده که ما بزرگترها در فهم «منطق» رفتارهای متفاوت نسل زد به خطا رویم و طبیعتا راهکارهایی هم که ارایه می کنیم از سوی آنان مورد پذیرش قرار نمی گیرد، و به این ترتیب نه تنها شکاف نسلی ایجاد شده ترمیم نمی شود بلکه روز به روز بر ژرفا و پهنای آن افزوده می شود. 🔻هـ ) تحولات نسلی و فضای مجازی به مثابه بازیگر جدید عوامل متعددی به مرور زمان سامانه معرفتی (و سپس سامانه اخلاقی و هنجاری) نسل جدید را تغییر می دهد و به دنبال آن ما بروز و ظهور و نشانه های این تغییرات را در گفتار و رفتار و به طور کلی سبک زندگی متفاوت آنها مشاهده می کنیم. عزاداری متفاوت فقط یکی از این نشانه هاست، و در کنار آن می توان به ده ها و صدها نشانه دیگر اشاره کرد که هر روز جلوی چشم ما بزرگترها ظاهر می شود و ما نسبت به آنها یا غافل ایم یا تغافل می کنیم و فقط در موارد شاخص تری مثل حجاب عکس العمل نشان می دهیم. برای تحولات نسلی می توان به عواملی چون فرایندکلی تحولات جهانی و قرار گرفتن نسل جدید در معرض امواج تجددگرایی و مدرنیسم، ضعف کارکرد نهادهای هنجارساز سنتی مثل خانواده، آموزش و پرورش، آموزش عالی، و نهادهای تبلیغ دین را برشمرد که اینک مجال بررسی آنها نیست؛ فقط به مناسبت باید به یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی نسل جوان اشاره می شود که عبارت است از «فضای مجازی». 🔻و) کارکرد دوگانه فضای مجازی در تحولات نسلی نسل زد در دامن فضای مجازی به دنیا آمده و با آن بزرگ شده و اینک نه تنها از آن به عنوان «ابزار»، که به عنوان مجال و محلی برای «زندگی» استفاده می کند. از منظر تحولات نسلی، فضای مجازی دراین زمینه کارکرد دوگانۀ «فاعلیت» و «نمایشگری» را دارد. یعنی: از یک سو با معرفی سبک(های) زندگی متفاوت و الگوهای اخلاقی جدید، نوع نگاه اخلاقی این نسل را به خودشان، دیگران، و سنت های فرهنگی و دینی جامعه تغییر می دهد، و حتی گاه آنها را به منتقد این سنت ها تبدیل می کند. و از سوی دیگر، همین فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویرمحور آن مثل اینستاگرام، هم چون آینه ا ی است که این سبک زندگی جدید (که طبیعتا از نظر بزرگترها غیررسمی، غیرشرعی، یا غیراخلاقی است) را نشان می دهد. توجه داشته باشیم که در چند سال اخیر، از وقتی که کلیپ های حضور متفاوت زنان و دختران در هیات های عزاداری در فضای مجازی منتشر شد توجه و حساسیت دیگران را برانگیخت و موجب اظهار نظر موافقان ومخالفان شد. 🔹با توجه به آن چه گفته شد، امروزه اگر کسی بخواهد درباره تحولات چندجانبه نسل جدید و فهم زمینه ها و عوامل و منطق این تغییرات مطالعه کند چاره ای جز این ندارد که به این دو کارکرد توجه کند. در غیر این صورت شناخت او از تحولات این نسل ناقص و غیردقیق خواهد بود. 29 تیر 1403 👈ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️غول که از چراغ درآید گریه چه سود؟ وقتی تنها هنرتان این است که یک دوربین می گذارید و با همسرتان جلوی آن می رقصید و در منتشر می کنید. وقتی برای کسب درآمد، خود و همسرتان را مضحکه عام و خاص می کنید، سفره زندگی شخصی تان را جلوی چشم هزاران نفر پهن می کنید، و شیفته لایک و کامنتها میشوید، باید فکر این را بکنید که ممکن است در باتلاق حاشیه ها گرفتار شوید و نتوانید خود را نجات دهید. این جاست که غول بی رحم فضای مجازی از چراغش بیرون می آید و شما (و بزرگتر از شما را) به زمین می زند. 🔔ای کاش پیش از هرگونه فعالیت در فضای مجازی با و دلسوز و آگاه در این زمینه می کردید؛ که نکردید. الان از گریه و آه و ناله چه سود؟ حسینعلی رحمتی ۳۰ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥مثل آدامس به ذهن شان می چسبد دوره ابتدایی بودم.به خاطر خواندن لوح های آموزشی در مدرسه، یک آدامس شیک چهارتایی جایزه گرفتم. یک روز هم در مسجد محله دعای ماه شعبان را خواندم، یک دوتومانی کاغذی بهم جایزه دادند. هر دوی اینها هنوز بعد از حدود پنجاه سال با من است.در همان دوران، خادم حسینیه با بداخلاقی مانع ورود ما بچه ها می شد. تلخی برخوردش بعد از چند دهه هنوز در کامم است. 👋🏼تاثیرات برخورد بزرگترها با ها تا آخر عمرباقی می ماند. امروزه هم در برخورد با آنها چه «در» فضای مجازی چه «درباره» فضای مجازی مواظب گفتار و رفتارمان باشیم، که می تواند آنها را «یدخلون فی دین الله» کند یا «یخرجون عن دین الله». حسینعلی رحمتی ۳۱ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️آن گونه نیستند که می نُمایند سمت راست: هر روز ویدیوهای عاشقانه می گذاشتند و قربان صدقه هم می رفتند. گفته بودند تا ابد با هم می مانند. نماندند. با هم اختلاف پیدا کردند و دختر مدتی پیش خودکشی کرد. سمت چپ: (گفته شده این پست مربوط به یک ماه پیش است). خارج از ایران زندگی می کرد. گفته به زندگی مشترک لبخند می زند. اما نزد. چند روز پیش زنش را تکه تکه کرد و بعد هم خودش را کشت. 🌀هر دو حادثه بسیار تاسف بار است. اما روی سخن با و جوانان عزیز است: حسرت زندگی کسانی که در فضای مجازی تصویری زیبا از زندگی خود به نمایش می گذارند را نخورید و خود را با آنها . آنها هم مثل من و شما و میلیون ها انسان دیگر در زندگی هزار مشکل دارند، اما به هر دلیل آن را به نمایش نمی گذارند. 👈جادوی فضای مجازی بسیار فریبنده است. آدم های آن لزوما همان جوری نیستند که نشان می دهند. حسینعلی رحمتی ۱ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 تأخر تاریخی بر حوزه حرام است حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات:«باید اعتراف کرد که حوزه‌های علمیه در برابر سیر بی‌امان و سریع و اجتماعی دچار تأخر تاریخی است»(شفقنا) 📌پ ن: متاسفانه سخن درستی است. در جامعه ایران که بافت جامعه و نوع حکومت آن با دین پیوند خورده است، نخستین گروهی هستند که باید منطق و سیر این تحولات، عوامل موثر بر آن از جمله فضای مجازی، چالش های اخلاقی ناشی از این تحولات، و نوع مواجهه با آن را، نه تنها فقط در زمان حال که حتی نسبت به رصد کنند و خود را برای ایفای نقش مناسب در این عرصه آماده کنند.از این منظر، حوزه های علمیه امروزه به معنای واقعی در سر یک پیچ تاریخی هستند، و فرصت ها در حال از دست رفتن است. حسینعلی رحمتی ۲ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑‍🌾کار با نسل جدید برای همه سخت است چالش ارتباط با مختص کسانی چون ها نیست.وسعت وسرعت بگونه ای است که هرکه بخواهد برای این نسل محتوا تولید کند یاتصمیم بگیرد باچالش مواجه است.لذا همگان بایدبرای حل آن همفکری و همکاری کنند. (بشنوید سخنان آقای طهماسب را که سال ها برای کودکان برنامه ساخته). حسینعلی رحمتی ۳ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📚 فناوری اطلاعات و فلسفه اخلاق جرون هوون و جان وکرت ترجمه پریسا امیری‌فرد نشر جهاد دانشگاهی چاپ اول۱۴۰۳ قطع رقعی ۳۰۷صفحه ۲۷۸۰۰۰تومان ✍🏼کتاب حاوی مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف درباره ابعاد و زوایا و برخی از چالش های اخلاقی مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات در دنیای امروز است.
🔹چرا خداگرایان و مبلغان دین باید بیش از دیگران کتاب های مربوط به الحاد را بخوانند؟ گرچه تفکرات دین ستیزانه در طول تاریخ وجود داشته ولی امروزه به مدد فضای مجازی در مقیاسی وسیعتر و روش هایی جذاب تر معرفی می شود. به علاوه که روش ومنش خداناباوران هم تا اندازه ای تغییر کرده تا جایی که آن را نامیده اند. از این رو روحانیون و دیگر مبلغان دین باید با مبانی، اصول و مدعیات این الحاد آشنا باشند، آنها را نقد کنند، و از همه مهم تر آن را با زبانی قابل فهم برای نسل جدید بیان کنند. با توجه به در جامعه ایران، اگر برای این کار از نظرات متفکران غیرایرانی استفاده شود امکان پذیرش آن از سوی برخی جوانان بیشتر است. 📌پ ن:برای آگاهی از الحاد مدرن و نقد آن به کتابهایی که در تصویر مشاهده میکنید و آثار مشابه آنها می توانید مراجعه کنید.برای یک تعریف ساده از الحاد مدرن،‌ مطلب کوتاه زیر را بخوانید: https://iict.ac.ir/1399/10/elhaad/ حسینعلی رحمتی 4 مرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد