💢چالش های اخلاقی فناوری های نوپدید، مبتنی بر هوش مصنوعی
🔹گزارش یک نشست علمی
نشست علمی «چالش های اخلاقی فناوری های آینده، ناظر به هوش مصنوعی» روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۸ الی 12 با همکاری معاونت پژوهش مدرسه تخصصی زینبیه حوزه علمیه خواهران کرج با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
♨️در ابتدای این نشست که مصادف با روز شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) بود دکتر رحمتی هدف از بحث خود را «آشنایی با برخی از مهم ترین مشکلات و مسائل اخلاقی ناشی از پیشرفت فناوری های ارتباطی به ویژه هوش مصنوعی در آینده» بیان کرد و گفت مخاطبان این بحث علاقمندان به حوزه اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، به ویژه طلاب و روحانیون هستند که درباره اخلاق اندیشی و اخلاقی پژوهی نسبت به این فناوری ها، و ترویج اخلاق در جامعه مسوولیتی سنگین دارند. دکتر رحمتی فناوری های آینده یا نوظهور را فناوری هایی دانست که عمدتا مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و از هم اکنون تولید شده اند و در آینده تداوم و توسعه پیدا می کنند، یا فناوری هایی که ممکن است در آینده ای دور یا نزدیک پا به عرصه وجود بگذارند. ایشان با عنوان اینکه حوزه های علمیه و همه اخلاق اندیشان باید در حال حاضر آمادگی لازم برای مواجهه صحیح با بحران های اخلاقی آینده، مدیریت آنها و پرهیز از غافلگیر شدن و یافتن راهکار برای حل این چالش ها و ادای وظیفه نسبت به نسل آینده را داشته باشند، به ضرورت شناسایی این چالش های اخلاقی اشاره کرد.
♨️عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث مسولان چالش شناسی را نهادهای مرتبط با اخلاق خصوصا حوزه های علمیه، و نهادهای مرتبط با فضای مجازی و فناوری عنوان کرد و گفت این کار باید با بهره گیری از دانش آینده پژوهی انجام شود. آن گاه پس از تعریف آینده پژوهی و «آینده پژوهیِ اخلاق»، فرایند و مراحل آن را زیر سه عنوان موضوع شناسی، مسئله شناسی اخلاقی و راهکار شناسی توضیح داد.
این محقق اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه با اشاره به روند رو به افزایش استفاده از چت بات ها، پیوند هوش طبیعی به هوش مصنوعی، فراگیر شدن ربات های دستیار، متاورس و واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء، بلاک چین، انبار داده های دی ان ای، پرینت سه بعدی ناظر به انسان، و ساخت ابررایانه های محاسبه گر قوی را به عنوان نمونه هایی از فناوری های نوظهور برشمرد.
♨️ایشان مهم ترین چالشهای اخلاقی مرتبط با این فناوری ها را چنین معرفی کرد: تضعیف کرامت انسانی در برابر ماشین، نقض حریم خصوصی، تحریف و جعل حقیقت، کاهش اقتدار نهادهای سنتی اخلاقی، ترویج اخلاق منهای دین، تضعیف منابع و متون اخلاقی سنتی، شکل گیری مشاوران اخلاقی جدید، ضعیف شدن میزان تاثیرگذاری اخلاقی نهاد خانواده سنتی، کاهش عواطف انسانی، اعتیاد مجازی و مشغول تر شدن انسان ها به فناوری اطلاعات، دسترس پذیری بیشتر به محتوای غیر اخلاقی، تضییع حق الناس، تضییع حق الله، تخریب محیط زیست، سرقت علمی و نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران، آسیب دیدن انسان ها توسط ماشین های هوشمند، چالش های مربوط به مسوولیت اخلاقی، تربیت اخلاقی ربات ها، شکل گیری تجربه ها و وضعیت های اخلاقی جدید، کمرنگ شدن مرزهای جنسیتی در اخلاق، تهدید امنیت کشور، جهت دهی به معرفت اخلاقی کاربران و تضعیف اختیار و خودآگاهی انسان، تنهایی و جمع گریز شدن انسان ها، کوتاهی در انجام وظایف شخصی و اجتماعی، هک شدن هویت و شخصیت اخلاقی انسان، و فناوری هراسی یا فناوری گرایی افراطی.
این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
✍🏼گزارش: ناهید ملمعی خوزانی
«منبع شناسی هوش مصنوعی و معرفی سایتهای تعامل رایگان با این هوش»
به کوشش: محسن بهرامی
در این منبع شناسی، کتاب ها، سایت ها، و مقالات فراوانی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی درباره مباحث مرتبط با هوش مصنوعی معرفی شده و لینک دسترسی به برخی از آنها نیز درج شده است. هرچند به نظر می رسد هیچیک از آنها درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی نیست ولی به هر حال برای علاقه مندان به این عرصه مفید است.
آدرس: https://tt-ej.ir/post/809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱رکیکگویی، نخستین گامِ حیازدایی از نوجوانان در فضای مجازی
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۱)
🧑🌾روی ویدیو کلیک می کنی، بچه ای نشسته و در حال گفتن یک جوک نامناسب و شوخی غیراخلاقی است. چنین کاری در شبکه های اجتماعی از سوی همه ناپسند است و از سوی نوجوانان ناپسندتر، چرا که مستقیم و غیرمستقیم بر روی اخلاق و رفتارشان تاثیر منفی می گذارد، زشتی این سخنان را نزد آنها از بین می برد، و آنان را بی حیا بار می آورد.
🧕چنین کودکی یاد می گیرد که برای رسیدن به اهداف خود مجاز است هرکاری را انجام دهد. او فردا در حضور همکلاسیها، دوستان، همکاران، همسر و فرزند، و حتی والدین خود از گفتن چنین شوخیهایی ترس ندارد؛ چرا که زشتی و قباحت این کار نزد او از بین رفته است. بگذریم از این که چنین ویدیوهایی در فضای مجازی باقی می ماند و وقتی بچه ها بزرگ شدند برایشان مشکلساز می شود.
🧕در بسیاری از موارد ممکن است خود بچه ها متوجه نباشند چه می گویند. این بزرگترها هستند که دراین زمینه باید احساس مسوولیت کنند.
⚠️پ ن:
قسمت پایانی این ویدیو به خاطر مراعات اخلاق حذف شده است.
حسینعلی رحمتی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ بچه ها را به کفتارهای فضای مجازی نشان ندهید
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۲)
پدر و مادر عزیز! فضای مجازی آلبوم خانوادگی شما نیست. هر تصویری که از فرزندتان در این فضا می گذارید هزاران نفر دیگر می بینند که بین آنها بیماران جنسی و افراد طمعکار و هوس باز وجود دارد، و برخی از آنان به راحتی می توانند شما و خانواده تان را شناسایی کنند.
🤦♀️ با هر ویدیو که به خصوص از دختربچه های معصوم منتشر می کنید آنها را در معرض ربودن، اخاذی، آسیب های روحی و جسمی، و حتی قتل قرار می دهید.
🙋♂️به علاوه، تصاویر بچه ها برای همیشه در فضای مجازی باقی می ماند و در آینده چه در زندگی شخصی چه در زندگی اجتماعی برای شان مشکلات فراوان ایجاد می کند. والد بودن در عصر شبکه های اجتماعی یک مسوولیت اخلاقی مضاعف است. بچه ها را ابزار کسب شهرت و درآمد در فضای مجازی نکنید.
⚠️ اگر هم به هر دلیل خواستید تصاویرشان را منتشر کنید حتما دارای پوشش مناسب باشند و به گونه ای تصویربرداری کنید که اطلاعات شخصی زندگی خودتان و بچه ها را در معرض دید دیگران قرار ندهید.
حسینعلی رحمتی
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👻ترس بچه را منتشر کردی؟ خیلی هنر کردی!
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۳)
🙀ویدیوی بچه را که از ترسِ سوسک گریه می کند والدین گرامی اش در فضای مجازی منتشر کرده و کلی ذوق می کنند. حتما چشمشان به چهار نفری است که به امید دیدن دسته گلی که به آب داده اند آنها را لایک و فالو می کنند.
🙀بچه ها هم مثل بزرگترها نقاط ضعفی دارند، و این طیبعی است، اما انتشارش در فضای مجازی آن را تبدیل به یک معضل ماندگار می کند. چرا که آبروی بچه را جلوی دیگران می برد، موجب تحقیر و تمسخرش می شود، او را گوشه گیر و منزوی، یا پرخاشگر و انتقامجو بار می آورد، فرصت های آینده زندگی را از او می گیرد؛ و مانع از اصلاح ضعف هایش می شود.
🙀 همه اینها دقیقا به خاطر چند دقیقه ویدیویی است که در مقیاس هزاران نفر از او منتشر شده است. این باعث تاسف است؛ بهویژه اگر توسط والدین بچه انجام شده باشد که قاعدتا باید در چنین مواردی حامی و پشتیبانش باشند.
👨👩👦👦 بچه ها مظلوم ترین قربانیان بی اخلاقی دیگران در فضای مجازیاند. ای کاش پدر و مادرها این را می فهمیدند.
حسینعلی رحمتی
۲۷ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
👻ترس بچه را منتشر کردی؟ خیلی هنر کردی! #اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۳) 🙀ویدیوی بچه
ویدیویی که در یادداشت دیروز از آن صحبت شد فقط در کانال گیزمیز تا این لحظه بیش از #پنجاه_وپنج_هزار مرتبه دیده شده. اگر کانال ها و صفحات دیگر را هم حساب کنیم تا الان دست کم صدهزار نفر این پسر بچه را دیده اند و قطعا بیش از این هم خواهد شد.
از آنجا که در همه جا تصویر او واضح و بدون پوشش بوده است از این به بعد این افراد اگر او را ببینند می شناسند و چه بسا او را مسخره و تحقیر کنند.
‼️به همین سادگی اینگونه بچه ها باید سالها هزینه رفتارهای نسنجیده والدین خود را بپردازند و به خاطر خطایی مجازات شوند که هیچ نقشی در آن نداشته اند.
پ ن:
تصویر را بنده مشجر کرده ام.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥بچهها را هیزمِ آتش زدن به حُرمتها در فضای مجازی نکنیم
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۴)
🙇♀️ویدیو می سازی و حرف های زشت را در دهان نوجوان ویدیو قرار می دهی تا خطاب به خودت و دیگر بزرگترها بگوید؟ خوشحالی که از این طریق بازدیدکنندگان پیج و کانالت را افزایش داده ای؟ اما غافلی از این که کشتی اخلاق را سورخ می کنی و خودت، آن بچه و دیگران غرق می شوند. بیان سخنان توهین آمیز نسبت به بزرگترها از سوی بازیگران نوجوان کلیپ های فضای مجازی:
⬅️ قباحت بی احترامی به دیگران را نزد آنها از بین می برد،
⬅️حرمت بزرگترها را نزدشان می شکند،
⬅️این رفتار ناپسند را به دیگر کاربران، به ویژه نوجوانان، آموزش می دهد،
⬅️و پربیننده شدن ویدیوهاشان آنان را به تداوم کارهای ناپسندشان تشویق می کند.
🙇 نوجوانی که برای والدینش احترام قائل نباشد طبیعتا دیگر گوشش شنوای نصایح و راهنمایی های آنان برای زندگی درست، چه در فضای مجازی چه غیرآن، نخواهد بود. و این خود زمینه ساز معضلات اخلاقی دیگر می شود.
⛔️ شبکه های اجتماعی متاسفانه به حد کافی برای نوجوانان و جوانان ما بدآموزی دارد، ما بزرگترها دیگر خودِ بچه ها را هیزم این آتش نکنیم.
(به خاطر کلمه بی ادبانه پایان ویدیو عذرخواهی می کنم)
حسینعلی رحمتی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بومرنگ رفتار خودمان با بچه هاست در فضای مجازی
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۵)
😱«واقعا بچه های امروز خیلی بی تربیت شده اند. اصلا به بزرگترها احترام نمی گذارند. معلوم نیست این چیزها را از کجا یاد گرفته اند».
هروقت پدرومادرهایی که ویدیوهای بچه ها را در فضای مجازی می گذارند چنین حرفی زدند به آنها بگویید: بچه ها از من و شما ادب و بی ادبی را یاد می گیرند. وقتی بچه را جلوی دوربین می نشانید و تشویقش می کنید به عمه و عمو و دایی و خاله حرف زشت بزند و آنها را مسخره کند در واقع زبان او را برای توهین به بزرگترها و از جمله خودتان باز کرده اید.
🥶بنابراین، وقتی تخم مرغ دزد شتردزد می شود پیش از این که زمین و زمان را مقصر بدانید خودتان را سرزنش کنید. بگذریم از این که وقتی این کلیپ ها را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید این حرمت شکنی را به چندین هزار نوجوان دیگر هم آموزش می دهید.
😡تصور جامعه ای که بچه هایش با این حجم از بی ادبی بزرگ شوند بسیار وحشت ناک است. بخواهیم یا نخواهیم بچه ها از گفتار و رفتار ما الگو می گیرند؛ چه در فضای فیزیکی چه در فضای مجازی.
حسینعلی رحمتی
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلدادگان شورانگیز شبِ و شیدایی!
پگاهی که به استقبال پاییز زیبا پشت در ایستاده، بر شما خُر ّم باد🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴💐مبارک باد، زادروز خجسته اسوههای #اخلاق
بر همه اخلاقگرایان، اخلاقاندیشان، و اخلاقپژوهان، بهویژه اخلاقپژوهان فناوری اطلاعات،
و همه آنان که مراعات اخلاق برایشان در فضای مجازی و غیرمجازی فرق نمیکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌در فضای مجازی با اعتقادات دینی بچهها شوخی نکنیم
🌹ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۶)
🌠برای کودک و نوجوانی که در یک خانواده و جامعه دینباور زندگی می کند، اعتقادات دینی حکم راهنمای اخلاق، و شخصیتهای دینی نقش الگوهای اخلاقی را ایفا می کنند. از این رو حفظ حریم این باورها و حرمت این الگوها که موجب ضمانت زیست اخلاقی این کودکان و نوجوان می شود، خود یک وظیفه اخلاقی است.
🌠 متاسفانه گاهی در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود که نوعا بزرگسالان در کلیپ هایی که با حضور بچه ها درست می کنند با باورها و مقدسات و متون دینی شوخی می کنند. این کار جدای از این که موجب رنجش دینداران می شود، جایگاه دین را نزد بچه ها مخدوش می کند و آنان را در عمل به دستورات دینی سست و سهلانگار می کند. با توجه به حضور ده ها هزار نوجوان در فضای مجازی، تاثیرات ویرانگر اینگونه ویدیوها نیز در چنین مقیاسی گسترش مییابد، و جامعه ای با مختصات ایران را در آینده با چالشهای اخلاقی جدی مواجه می کند.
حسینعلی رحمتی
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
علاقه مندان پیامبر(ص) و ارادتمندان اهلبیت(ع) در #فضای_مجازی هم اخلاق را به طور #واقعی مراعات می کنند
🌹ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افاضات مشاوران فضای مجازی را خیلی خیلی جدی بگیرید.
یک اشتباه بزرگ که اگر فضای مجازی نبود راه حلش را نمی دانستیم😁
#عیدتان_مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀شوخی های بچه ها درباره تنفر از مدرسه اخلاقا درست است؟
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۷)
🧕«باز هم مدرسه ها باز شد. سلام بدبختی، من دوباره برگشتم». این سخنی است که از زبان یک بچه مدرسه ایِ بلاگر در شبکه های اجتماعی منتشر می شود به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید. به ظاهر حرف بدی نیست، ولی با گذاشتن این حرف ها در زبان بچه ها در واقع به طور غیرمستقیم داریم آنان را از درس و بحث و مدرسه بیزار می کنیم.
🧕فقط هم درباره مدرسه نیست، درباره چیزهای دیگر هم دیده شده که بچه های بلاگر ابراز تنفر می کنند. طبیعتا این بزرگترها هستند که آنان را به گفتن چنین مطالبی تشویق می کنند، غافل از این که هرگونه گفتار و رفتار آنها در شبکه های اجتماعی چه به قصد شوخی باشد چه با اهداف دیگر، اثرات تربیتی و اخلاقی خود را خواهد داشت.
🧕 اگر فردا دیدیم بچه از درس خواندن، از ایرانی بودن، از فرهنگ خود، از باورهای دینی اش و صدها چیز دیگر بدش می آید و در قِبال آنها احساس مسوولیت نمی کند، باید به یاد بیاوریم که خود ما یکی از عوامل ایجاد آن بودیم.
حسینعلی رحمتی
۱ مهر ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
سخت تر از کار در معدن ... خانوادهٔ کارگر معدن بودن است.
#معدنچیان_طبس
حسینعلی رحمتی
۲ مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👃تا نوک بینی مان را نبینیم؛ فضای مجازی نمی گذارد کارهای بچه ها فراموش شود
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (8)
👨👨👧عکس یا فیلمی از شیرین کاری بچه خودمان یا دیگران را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم و از این که بارها دیده می شود شاد و خوشحالیم. اما از این نکته غافل هستیم که اولا بچه ها همیشه بچه نمی مانند، ثانیا آنچه در فضای مجازی منتشر می کنیم هم در این فضا هم به تعداد همه کاربران می تواند «ذخیره» شود و برای همیشه در ذهن مردمان باقی بماند.
👨👨👧 فضای مجازی امروزه تبدیل به «حافظه جمعی» جامعه شده است و به همین خاطر تاثیرات مثبت و منفی انتشار هرگونه گفتار و رفتار بچه ها در این فضا تا سالیان سال زندگی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آن هم به خاطر اتفاقی که هیچ نقشی در آن نداشته اند. این بی مسوولیتی، سهل انگاری، غفلت و عدم آینده نگری بزرگترها بوده است که با انتشار یک عکس یا کلیپ کوتاه، چالشی را ایجاد کرده اند که بچه ها چه بسا تا آخر عمر باید تاوان آن را بدهند.
👨👨👧به همین خاطر است که امروزه والدین، معلمان و دیگر بزرگترها بیش و پیش از بچه ها نیازمند آموختن سواد رسانه ای هستند.
(ویدیو: مصاحبه با نوجوانی که چند سال قبل ویدیوی او در فضای مجازی بسیار دیده شد)
حسینعلی رحمتی
۲ مهر ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ بچه را به کشورش بدبین کردی، خب بعدش؟
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۹)
🧑🌾بچه را جلوی دوربین نشانده ایم تا فقط درباره بدبختی ایران و ایرانی سخن بگوید؛ به گونه ای که هیچ نقطه امیدی در سخنانش دیده نمی شود. شاید این کار را از روی شوخی و سرگرمی کرده باشیم ولی قطعا در بچه ها تاثیر جدی می گذارد. چنین کسی با وطن و هموطنان خود از درِ بدبینی و ستیز بر می آید.
📌 قطعا در جامعه ما مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مدیریتی و فرهنگی فراوانی وجود دارد و جای انکار نیست. رفع آنها، هم وظیفه دولتمردان است هم شهروندان. اما این کار شدنی نیست مگر با مسوولیت پذیری مسوولان، و امیدواری و «حُبِ وطن» شهروندان؛ به خصوص بچه ها که شهروندان و مدیران آینده جامعه اند.
🧕کودکی که با بدبینی به کشورش بزرگ شود انگیزه ای برای خدمت به جامعه خود ندارد؛ اگر بتواند مهاجرت می کند و اگر نتواند با دلخوری می ماند ولی آنگونه که باید برای رفع مشکلات و سرافرازی کشور و خدمت به هموطنانش تلاش نمی کند.
🌱 پذیرش مشکلات و کاستی ها و ایجاد امید برای تلاش جدی جهت رفع آنها، وظیفه اخلاقی همه ماست.
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۳ مهر ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
✅ سلسله نشستهای عصرانه فناوریهای هوشمند
🔻 آشنایی با اخلاق هوش مصنوعی
🔔 پنجشنبه ۰۵ مهر ماه
⏰ ساعت ۱۴:۰۰
🟢 سخنران:
🔻 حجتالاسلام و المسلمین استاد رحمتی
🔻عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث
این نشست به صورت لایو از همین کانال پخش خواهد شد
#عصرانه
#هوش_مصنوعی
🌐 @itsetad_ir
😱هیولابچه های فضای مجازی خودتان را خفه می کنند
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۱۰)
😡متولد دهه نود است. امسال می رود ابتدایی. ویدیوهایی که در صفحه اش در شبکه اجتماعی منتشر شده به قدری حاوی الفاظ رکیک و رفتارهای وقیح است که هیچکدام را نمی شود حتی برای نقد منتشر کرد. ظاهرا خود اینستا هم برخی از آنها را حذف کرده است.
😡کارگردانی، فیلم برداری و انتشار ویدیوها برعهده #پدرش است. حیرت می کنم. کسی که نام پدر را یدک می کشد چگونه و با چه منطقی این گونه فرزند معصوم خود را به یک هیولای بی اخلاق تبدیل می کند؟ چرا ذره ای نمی اندیشد این هیولا وقتی بزرگتر شد پیش از همه، پدر و مادرش را به روز سیاه می نشاند.
😡این پسربچه ها و دختربچه هایی که به خاطر بی فکری و مسوولیت ناشناسی والدین شان و صرفا برای جلب چند فالوور و لایک کننده پرده حیا را می درند هم شخصیت خودشان آسیب می بیند، هم فردا دیگران از دست و زبان و رفتارشان در امان نیستند، هم پدرومادرشان و دیگر کسانی که آنها را لایک و فوروارد کرده اند باید تاوان خسارت های مادی و معنوی کارهای آنها را بپردازند و لعن و نفرین مردمان را بر خود پذیرا شوند.
حسینعلی رحمتی
۵ مهر ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚴 فالو کردن نشان شخصیت اخلاقی شماست
#اخلاق_فالوکردن (۱)
🤷♂️چشممان به عکس ها و ویدیوهای یک صفحه در شبکه های اجتماعی می افتد و چون خوش مان می آید با زدن دکمه ای آن را دنبال (فالو) می کنیم تا دفعات بعد آن را راحت تر پیدا کنیم. چون چنین کاری را خیلی ساده و سردستی می دانیم هیچ گاه از خود نمی پرسیم که آیا کارمان از نظر اخلاقی درست است یا نه.
🤷♂️ واقعیت مطلب این است که همین کار به ظاهر ساده پیامدهای مهمی دارد؛ از جمله این که نشان دهنده نوع انتخاب گری و علایق خودمان است، طرف مقابل را به تکرار و تداوم کارهایش تشویق می کند، و برایش شهرت و ثروت و قدرت تولید می کند. از این رو ما هم به سهم خود از نظر اخلاقی در خوب و بد کارهایش شریک و مسوول هستیم.
🤷♂️اگر فالو کردن مهم نبود فعالان شبکه های اجتماعی برای جذب فالوور دست به هرکار درست و نادرستی نمی زدند.
❗️ فالو کردن نوعی باقی گذاشتن رد پا و اثر انگشت است که در فضای مجازی شعور و شخصیت ما را نشان می دهد. از این رو قبل از انجام آن، از خود بپرسیم: «آیا واقعا این فرد و محتواهایش ارزش چنین کاری را دارد؟»
(ویدیو: یکی از کسانی که صفحه اش چندین هزار دنبال کننده دارد)
حسینعلی رحمتی
۸ مهر ۱۴۰۳
#فالو_کردن_مسوولیت_می_آورد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💂♀️💂فالو کردن، به مثابه ابراز ارادت به الگوهای اخلاقیِ نه چندان صالح
#اخلاق_فالوکردن (۲)
😎بلاگر مشهور فضای مجازی است. در ایران زندگی نمی کند ولی نزدیک یازده میلیون فالوور دارد. حدود یک هشتم جمعیت کل کشور. یعنی هر مطلب خوب یا بدی که می گذارد فقط در پیج خودش چندین میلیون بار دیده می شود؛ اگر انتشار مطالبش در صفحات دیگر را هم بیافزاییم که رقمی بسیار فراتر از این می شود. طبیعتا همه نه، ولی بسیاری از فالوورهایش با گفتار و رفتارش موافق اند و از آن تاثیر می پذیرند.
😎از این منظر، بلاگرها و سلبریتی ها را می توان الگوهای اخلاقی بخشی از نسل امروز دانست. یکی از مهم ترین عواملی که آنان را به تشدید و تداوم تولید محتواهای بعضا غیراخلاقی شان تشویق می کند تعداد فالوورها و عکس العمل های آنان به صورت لایک و کامنت و فوروارد است. بنابراین، دنبال کننده های صفحات و سایت ها از نظر اخلاقی در مورد تاثیرات خوب و بد مطالبی که در آنها منتشر می شود مسوول اند.
❗️از این رو اخلاق حکم می کند که قبل از فشردن دکمه «فالو» ابتدا نسبت به پیامدهای کارمان بیاندیشیم؛ چرا که در عصر فضای مجازی پشیمانی بعدی فایده چندانی ندارد.
حسینعلی رحمتی
۹ مهر ۱۴۰۳
#فالو_کردن_مسوولیت_می_آورد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آن به دیرِ مُغانم عزیز میدارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست
🎆شب پاییزیتان آرام، و قلبتان به انوار الهی روشن باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر فضای مجازی و #هوش_مصنوعی
مخدوش شدن مرزهای حقیقت و مجاز
کار به دست #حقیقت_سازان افتاده است.
چگونه می توان درست را از نادرست تشخیص داد؟
آیا معرفت همچنان «باورِ صادقِ موجه» است؟ یا، به تعبیر پاول فایرابند، دچار #آنارشیسم_معرفتی شده ایم؟
💥عصر عجیبی آغاز شده .... برای درست زیستن در آن چه باید بکنیم؟
حسینعلی رحمتی
11 مهر 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️چرا در فالو کردن پیج نوجوان ها باید بیشتر احتیاط کنیم؟
#اخلاق_فالوکردن (۳)
🔸در شبکه هایی چون اینستاگرام شاهد حضور روبه¬گسترش دختربچه ها و پسربچه هایی هستیم که به تنهایی یا با حضور بزرگترها اقدام به انتشار کلیپ می کنند، و کم کم جادوی فریبنده فضای مجازی، یعنی «دیده شدن» و به تبع آن، جذب فالوور، برای شان به یک هدف عمده تبدیل می شود و برای آن دست به هر کاری می زنند.
🔸از بچه ها انتظاری نیست که متوجه پیامد این کارهای خود باشند، ولی بزرگتر ها، چه والدین که آنها را به کار می گیرند، چه کسانی که آنها را دنبال می کنند در این زمینه مسوولیت اخلاقی سنگینی دارند. فالو کردن این بچه ها آنان را در تداوم رفتارهای غیراخلاقی شان جسورتر، و در دریدن پرده حیا بی پرواتر می کند.
🔸 از آن جا که آثار خسارت بار این کار ممکن است تا پایان عمر با آنها بماند، هر کس با فالو و لایک کردن آنها را در این مسیر نادرست تشویق کند از نظر اخلاقی نسبت به تبعاتش چه درباره خود بچه ها چه آنان که از ویدیوهای آنها تاثیر می پذیرند مسوول است.
❗️فالو کردن به ظاهر ساده است؛ ولی آن را ساده نگیریم.
حسینعلی رحمتی
۱۱ مهر ۱۴۰۳
#فالو_کردن_مسوولیت_می_آورد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
#معرفی_کتاب
📚اخلاق در هوش مصنوعی
✍🏼برند کارستن استال،دوریس شرودر،رووینا رادریگس
ترجمه فرزام حبیبی
نشر آریابان
چاپ اول۱۴۰۳
قطع رقعی
جلد نرم
۲۲۳صفحه
۲۵۰۰۰۰تومان
🍄پ ن:
#ترجمه آثار درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی لازم است، ولی در کنار آن از #تالیف و تصنیف به ویژه با توجه به #معارف_اسلامی هم نباید غافل شد.
حسینعلی رحمتی
12 مهر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧲 آنفالو کردن اخلاقا درست است؟
#اخلاق_فالوکردن (4)
✂️همان طور که دنبال کردن دیگران در شبکه های اجتماعی اگر در راستای یک هدف درست و کمک به کار نیک باشد از نظر اخلاقی قابل دفاع است، انصراف از آن (یا همان آنفالو کردن) هم در مواردی اخلاقی و در مواردی غیراخلاقی است؛ بسته به این که چه تاثیری داشته باشد.
✂️ اگر فرد دنبال شونده به مرور شروع به انتشار محتوای غیراخلاقی کرد، یا تعداد فالوور را معیار درستی و حقانیت خود دانست، یا به اعتبار کثرت فالوور افدام به تبلیغ محصولات ناسالم و مانند آن کرد، یا اگر فالو کردن یک فرد موجب تبلیغ یک سایت یا صفحه نامناسب شد، کاربر باید از دنبال کردن آن فرد یا صفحه انصراف دهد. از این منظر، آنفالو کردن نوعی نهی از منکر و موجب هشدار به شخص می شود.
✂️فالو کردن نباید به منزله دادن چک سفید امضا به صاحبان سایت ها و صفحات باشد و موجب بی مسوولیتی آنان نسبت به تولید محتوا و مواظبت بر گفتار و رفتارشان در فضای مجازی شود.
🔻فرد دنبال شونده هم باید حق آنفالو کردن دیگران را محترم بشمارد و از انتقام گرفتن یا برخورد نامناسب با آنها خودداری کند.
حسینعلی رحمتی
12 مهر ۱۴۰۳
#فالو_کردن_مسوولیت_می_آورد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری حق داشت تعجب کند. بخصوص با توجه به حوادث این روزهای منطقه.
خنده حضار خود گویای همه چیز است.
تا آخر ببینید تا متوجه شوید.
#حرف_حق