❌ پل کریستیانو،محقق سابق OpenAI:
اگر #هوش_مصنوعی تصمیم به #مرگ_بشر بگیرد، این کار را انجام خواهد داد. (زومیت)
پ ن:
درست است که در بیان فرصت ها و چالش های هوش مصنوعی نباید اغراق کرد، ولی ازمنظر #اهومص (اخلاق هوش مصنوعی) هشدارهای روزافزون این متخصصان، بیانگرآن است که #اخلاق_پژوهان جوامع مختلف،ازجمله #ایران، بایستی به طورشبانه روزی درباب چالشهای اخلاقی این عرصه تلاش کنند.
💢اما به راستی چه اندازه ما آماده این فعالیتها هستیم؟
متون لازم را تدوین کرده ایم؟
متخصصان #اهومص را تربیت کرده ایم؟
با اندیشه های مطرح در سطح جهانی آشنایی داریم؟
درباب نگرش #اسلامی در این زمینه پژوهش داشته ایم؟
🔻برای این کارها امروز هم دیر است، چه رسد به فردا.
حسینعلی رحمتی
15 اردیبهشت 1402
@harahmati
♨️مراقب صحبتهایتان با #chatGPT باشید
اسناد پشتیبانی #چت_جي_پي_تي گفته هرگز به #هوش_مصنوعی مثل یک دوست یامشاور #اعتمادنکنید واطلاعات شخصی راباآن به اشتراک نگذاريد.چون مشخص کردن اینکه در آینده به چه ترتیب ازاطلاعات شما استفاده شود و مورد تجزیه و تحلیل قرارگيرد، سخت است(خبرآنلاين)
✳️ پ ن:
حفظ #حريم_خصوصي و پيشگيري از ضرر زدن به خود، يكي از #وظايف_اخلاقي ماست.
حسينعلي رحمتي
18 ارديبهشت 1402
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید
✍️ حسینعلی رحمتی
#بازنشر
اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی میکنند.
ادامه مطلب ...👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/557
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید
✍️ حسینعلی رحمتی
#بازنشر
اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی میکنند.
🔻1. شبکه های اجتماعی غول های گرسنه ای هستند که هر لحظه نیازمند خوراک جدیدند. آنها هر «سوژه» ای را که توجه دیگران را جلب کند و باعث شود بیشتر «دیده» شوند میبلعند. حیات و ممات و شهرت و درآمد برخی از سلبریتی ها، و صاحبان صفحات و کانال های موجود در شبکه های اجتماعی شدیدا وابسته به حاشیه سازی و جنجال است. و قربانیان این غول های بی شاخ و دم اگر بچه های معصوم باشند که چه بهتر. چرا که بیشتر میتوانند توجه مخاطب را جلب کنند و ممبرها و فالوئرها و کامنت ها (و درآمدها) را افزایش دهند.
🔻2. والدین محترم آرات و آرات ها! تلاش برای شکوفایی استعداد فرزندان، و به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص)، رساندن آنها به جایگاهی شایسته، وظیفه اخلاقی شماست («حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ يَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحا»؛ کتاب مکارم الاخلاق، ص443) اما این کار راه و روش خاص خود را دارد و وقتی به نتیجه میرسد که به صورت آهسته، پیوسته، در محیطی آرام، و زیرنظر راهنمایان آگاه و مشاوران دلسوز» انجام شود. «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». عجله کردن و میان بر زدن راه های طبیعی، و به خصوص دل بستن به لایک ها و کامنت های شبکه های اجتماعی، و افتادن در دام افراد شهرت طلب و کاسبی که بی اخلاقی شان به اندازه ای است که حتی اینستاگرام هم صفحه آنها را مسدود کرده است، جز از بین بردن آینده بچه ها و آزردن روح و روان آنها ثمری در بر ندارد.
🔻3. کودک یا نوجوانی که مدام تصویرش در شبکه های اجتماعی میچرخد و جلوی دید دیگران است، در واقع (و به طور ناخواسته) وارد صحنه ای شده که دیگران برایش طراحی کرده اند، و مدام باید «آرزوها و خواسته های» بزرگترها را بازی کند، بدون این که فرصت کند خودِ واقعی اش را نشان دهد و رشد طبیعی اش را داشته باشد. این خطر نیز وجود دارد که چنین کودکی «غوره» نشده احساس «مویز» بودن کند و در برابر هرگونه اصلاح و تربیتی مقاومت نماید.
🔻4. ای کاش میشد به پدران و مادرانی که مدام تصاویر فرزندان شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند فهماند که شبکه های اجتماعی، در کنار مزایای خود، بسیار بی رحم و بی وفا هستند و نباید به فورواردها و کامنت ها و قربان و صدقه های این شبکه ها دل بست؛ چرا که تجربه نشان داده به مجرد پیدا شدن یک «سوژه» جدید، به راحتی قربانی قبلی را فراموش میکنند، بدون این که نسبت به بلایی که سر او و خانواده اش آورده اند ذره ای احساس تعهد و مسوولیت داشته باشند.
🔻5. فرزندان ما هم امانت هستند، هم اسباب آزمایش و امتحان («إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ»؛ انفال/28). بنابراین وظیفه اخلاقی ماست که امانتدار باشیم و با دستان خود، حیثیت و آبرو و استعداد و آینده خود و بچه ها را قربانی غول های سیری ناپذیر فضای مجازی نکنیم. مشهور شدن در این فضا آداب و اصول خاص خود را دارد.
14 اردیبهشت 1399
@harahmati
بهره گیری از #داستان برای آموزش #کودکان و #نوجوانان جهت استفاده #اخلاقی از فناوری های جدید یکی از کارهای ضروری است که کمتربه آن پرداخته شده.
مجموعه داستان شش جلدی«قصه های من و رایا»نوشته زهرا عبدی،نشر باهوش، سعی کرده به زبان داستان،خودکنترلی واستفاده درست از کامپیوتر و فضای مجازی را به بچه ها آموزش دهد.
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1402
@harahmati
#فراخوان_مقاله
مجله در استانه انتشار «پژوهش های رسانه و ارتباطات» در حوزه های مختلف مربوط به #فضای_مجازی، از جمله در زمینه #اخلاق مقاله می پذیرد.
پذیرش مقاله رایگان است و ظاهرا #حق_التالیف هم می پردازند.
اطلاعات بیشتر:
https://mcr.urd.ac.ir/
@harahmati
استادی که برای دسترسی به منابع علمی از فی لتر شکن استفاده میکند بر سر #دوراهه کمک به رشد علمی شاگردان از یک سو (بافرض فقدان راه بدیل) و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اش به خاطراستفاده از فی لتر شکن قرار میگیرد.
در چنین وضعیتی کدام وظیفه را باید ترجیح دهد؟
(#کتاب_تزاحم_اخلاقی_درشبکه_های_اجتماعی، حسینعلی رحمتی)
♦️برای خرید کتاب به این آدرس b2n.ir/t53453 یا بارکد موجود در تصویر مراجعه کنید.
@harahmati
✍️برای موفقیت و #تاثیرگذاری پیام در #شبکه_های_اجتماعی، صِرف داشتن #نیت_خیر کافی نیست؛ بلکه بهره گیری از #ادبیات_مناسب و #اخلاقی هم لازم است.
💢به خودم و همه افراد #طلبه و غیرطلبه ای که از منظر دینی قصد پاسخگویی به دیگران در #فضای_مجازی را دارند پیشنهاد می کنم پیش از ارسال هر مطلب، ابتدا سخنان ابن ابی العوجا خطاب به مفضل (از یاران امام صادق(ع) را بخوانند.
حسینعلی رحمتی
22 اردیبهشت 1402
@harahmati
#لمکانک_منّا
🔷 #فضای_مجازی و نسل جدید مستمعان #حوزه_های_علمیه.
🔷 چرا حضور #طلاب در #زیست_جهان_دیجیتال نسل جوان لازم است؟
🔷 این حضور چگونه حاصل می شود؟
حسینعلی رحمتی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
@harahmati
#معرفیمقاله
«سازگارییا ناسازگاری توصیهنامهی اخلاق #هوشمصنوعی یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام »
حمید محسنی
کاظم فولادی قلعه
چکیده
یونسکو به تازگی سندی بینالمللی با عنوان «توصیهنامهی اخلاق هوش مصنوعی» تصویب کرده است. در این سند مجموعه ای از ارزشها مشخص شده و از کشورهای عضو خواسته شده است مفاد آن را در جوامع خود بهنحوی اجرا کنند. در واقع، نهادهای بینالمللی سعی دارند با تصویب اینگونه اسناد بالادستی، قوانین و ارزشهای ملتها را با خود همراه سازند. بنابراین، مسئله اصلی این پژوهش، بررسی سازگاری و یا عدم سازگاری مبانی ارزشهای اخلاقی توصیهنامهی مذکور با مبانی اخلاقی اسلام میباشد. بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان گفت برخی مفاد این توصیهنامه مبتنی بر مکتب اخلاقی قراردادگرایی است. از این رو، این توصیهنامه به لحاظ موضوع و هدف اخلاقی، وظیفهگرا و عملمحور میباشد. اما نظریهی اخلاق مکتب اسلام بهلحاظ موضوع و هدف اخلاقی، فضیلتمحور، غایتگرایانه و کمالجو میباشد. نتیجه اینکه در سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو تنها اصلاح رفتار فرد بدون معنویت و دین در نظر گرفته شده است. ولی در نظام اخلاقی اسلام، هدف، اصلاح رفتار و صفات نفسانی و ساخت شخص انسان و به پیرو آن نزدیک شدن به کمال مطلق میباشد. افزون براین، در پژوهش حاضر دو نظریه، یکی ناظر به امکان اخلاقمندی خود سیستمهای هوشمند و دیگری ناظر به تعامل انسان با هوش مصنوعی ارائه شده است.
متن کامل مقاله: قسمت مقالات فارسی:ص133-139
http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-fa.pdf
🌸🌸🌸
🆔@Brain_Mind
♦️@harahmati
💢عصر هوش مصنوعی؛ آغاز دوره جدید زندگی انسان
▪️برای مواجهه با مسائل اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی چه باید کرد؟
▪️چه کسانی مسوول اند؟
▪️نخستین گام ها کدام است؟
▪️چرا تبیین چگونگی مواجهه با مزایا و معضلات هوش مصنوعی از نان شب هم واجب تر است؟
حسینعلی رحمتی
24 اردیبهشت 1402
@harahmati
💢فضای مجاز ی ، از دستاوردهای بشر در عصر جدید است. بنابراین، آیا می توان برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به آن از آموزه های دینی استفاده کرد؟اگر پاسخ مثبت است:
▪️متدولوژی این کار چیست؟
▪️سیره و سنت اخلاقی اسلام برای کاربران عصر شبکه های اجتماعی چه پیام هایی دارد؟
▪️پیشفرض های استنباط اخلاقی از آموزه های دینی برای فضای مجازی چیست؟
▪️آیا متکی بودن اصول اخلاقی به دین و باورهای دینی تاثیری بر رفتار کاربران فضای مجازی دارد؟
حسینعلی رحمتی
26 اردیبهشت 1402
@harahmati