eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت ۲ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی ✅در بخش نخست گفته شد که امروزه زنان و دختران ایرانی درباره آن چه به طور کلی اخلاق فضای مجازی نامیده می شود می توانند سه گونه نقش را ایفا کنند: اندیشوری، کنشگری، و راهبری اخلاقی. اینک توضیحاتی درباره هریک از این موارد: 🔻الف) زنان به مثابه اندیشمندان اخلاق فضای مجازی هرگونه تلاش اخلاقی در و درباره فضای مجازی مستلزم تولید دانش متناسب با این فضا است و لازمه چنین کاری تربیت افراد اندیشمند است. خوشبختانه امروزه حضور زنان فرهیخته و تحصیل کرده چه در دانشگاه ها و چه حوزه های علمیه ظرفیت بزرگی را برای این کار فراهم کرده است. فقط کافی است خانم های علاقه مند شناسایی و با مهارت ها و روش های اندیشه ورزی و پژوهش در این زمینه آشنا شوند. تجربه نگارنده نشان داده که علاقه، جدیت، پیگیری و تلاش علمی آنان در این باب اگر از آقایان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نیروهایی که برای این کار تربیت می شوند مجموعه ای متنوع از فعالیت های علمی پژوهشی را می توانند انجام دهند که از آن جمله است: نظریه پردازی وایده پردازی اخلاقی، تدریس درس های اخلاق فناوری اطلاعات، انجام یا نظارت علمی بر نگارش پایان نامه های تخصصی در این زمینه، نگارش کتاب و مقاله، ارائه نشست های علمی، فعالیت تبلیغی و ارائه مشاوره در سطح عمومی جامعه به ویژه برای خانم ها. 🔻ب) زنان به مثابه کنشگران و جامعه هدف فضای مجازی به موازات فراگیرشدن فضای مجازی، حضور خانم ها و به ویژه دختران جوان، و اخیرا نوجوان، در فضای مجازی نیز گسترش چشم گیری پیدا کرده است. جدای از خانم هایی که به عنوان کاربر عادی از این فضا استفاده می کنند تعداد بسیار زیادی هم هستند که به تولید محتوا، مدیریت، بلاگری، ولاگری، اینفلوئنسری، تجارت و خرید و فروش، آموزش و مشاوره و کارهایی از این قبیل در شبکه های اجتماعی مشغول اند. از منظر مسائل اخلاقی مربوط به فضای مجازی، باید همه این افراد را به عنوان «جامعه هدف» برای فعالیت های تبلیغی و ترویجی درباب اخلاق فضای مجازی در نظر گرفت، و برای هرکدام متناسب با نقشی که در این فضا دارند، محتوا و برنامه های لازم را تدوین کرد، و البته با استفاده از ابزارها و روش های مناسب این محتوا را به آنان منتقل کرد. حرکت به سوی چنین هدفی بدون بالابردن سواد رسانه و آموزش و تربیت اخلاقی آنان مقدور نیست. البته هرگونه سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه باید با حضور و مشارکت جدی خود زنان باشد؛ چه زنان تحصیل کرده، چه زنان عادی، و چه زنانی که پست های مدیریتی کلان در جامعه و به طور خاص در نهادهایی مثل مجلس و دولت و حوزه های علمیه را بر عهده دارند. این کار افزون براین که زمینه بهره گیری از استعدادها و توانایی های آنان را فراهم می کند، موجب جلب مشارکت زنان در برنامه ها می شود. البته این به معنای نادیده گرفتن نقش مردان چه در شکل گیری فضائل و رذائل اخلاقی مربوط به زنان و چه در مورد اصلاح این روند نیست. 🔻ج) زنان به مثابه راهبران اخلاقی فضای مجازی زنان در عرصه های مختلفی از زندگی خانوادگی و اجتماعی (چه در فضای مجازی چه فیزیکی) حضور دارند و به اقتضای آن نقشی را ایفا می کنند؛ از مادری و همسری گرفته تا آموزش و پرورش و تجارت و مدیریت و مانند آن. از این رو ظرفیت این را دارند که در محیط زندگی یا کاری خود بر روی شیوه استفاده اطرافیان شان از فضای مجازی تاثیر بگذارند. این تاثیر وقتی سمت و سوی مثبت می گیرد که اولا خودشان به این مسوولیت توجه داشته باشند ثانیا از هرگونه رفتاری (به خصوص در فضای مجازی) که کرامت انسانی و شخصیت آنان به عنوان یک الگو را مخدوش می کند پرهیز نمایند. لازمه آنچه گفته شد این است که در این زمینه ها سیاستگذاری، برنامه ریزی، و سرمایه گذاری و تربیت نیرو انجام شود. عمده این وظیفه عهده نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مرتبط با اخلاق، فرهنگ، تبلیغ و فضای مجازی است. با توجه به روند رو به رشد حضور و نقش آفرینی خانم ها در جامعه امروز ایران، هرگونه غفلت یا تغافل در این زمینه، فرصت های زیادی را از بین خواهد برد و خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. پایان ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
بخشی از کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»درباره است.با مقالات کسانی چون مور،تاوانی، و فلوریدی. کار جالبی که کرده انداین است که در ابتدای هر مقاله چند سوال ودر انتهای آن چند نکته را برای بحث ونظر مطرح کرده اند.(تصاویر را ببینید) خواندن کتاب را به علاقمندان حوزه پیشنهادمیکنم.
🔷 خانم ها؛ یک تجربه، یک عرصه تجربه نگارنده نشان داده جدیت و تلاش علمی دربرنامه های علمی و پژوهشی مربوط به اگر از آقایان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. از آنان می توان برای ایده پردازی، تدریس، نگارش پایان نامه، کتاب و مقاله، ارائه نشست علمی، فعالیت تبلیغی، و مشاوره در سطح تخصصی و عمومی جامعه به ویژه برای خانم ها استفاده فراوان کرد. حسینعلی رحمتی 27 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد.pdf
147.3K
✍🏼 نمونه ای از یک طرحنامه (پروپوزال) پایان نامه کارشناسی ارشد. برای اطلاع از چگونگی تکمیل آن، این دو فایل صوتی را گوش دهید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️راهنمای تکمیل طرحنامه تحقیق (پروپوزال) پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در دو فایل ضمیمه، هم نکات کلی برای تنظیم یک پروپوزال بیان شده است، هم با بیانی ساده و ذکر مثال، قدم به قدم روش تکمیل همه بندهای یک پروپوزال توضیح داده شده است. پیشنهاد می شود هر د و فایل را گوش دهید. 👈ابتدا این فایل پی دی اف را دانلود کنید و بعد براساس آن فایلهای صوتی را گوش دهید. حسینعلی رحمتی 29 اسفند 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍄سلام طبیعت لباس نو پوشید و شادمانه بر سفره قرآن نشست. مبارکی اش بر شما باد. ان شاءالله سال جدید برای تان سالی همراه با: 👈🏿هدف گذاری، 👈🏿برنامه ریزی، 👈🏿تدوین تقویم اجرایی، 👈🏿 تلاش ممتد، 👈🏿و کنترل منظم فرایندهای کاری، در زندگی فردی و شغلی تان باشد. حسینعلی رحمتی 1 فرودین 1403 ◀️ اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 هم ایرانی هم مسلمان روح برنامه ریز و سازگارساز ایرانی در طول تاریخ همواره بین مناسبتهای دینی و ملی خود (مثل و یا ) هماهنگی ایجاد کرده و به عنوان حرمت هر دو را پاس داشته است. مبادا امروزه به اسم دفاع از یکی، آن را در برابر دیگری قرار دهیم؛ که هم فرهنگ دینی آسیب می بیند هم فرهنگی ملی. حسینعلی رحمتی 2 فرودین 1403 ◀️ اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 سلبریتی گرامی! مردم مسوول حل و فصل مشکلات شخصی شما نیستند ✍🏼 حسینعلی رحمتی
💢 سلبریتی گرامی! مردم مسوول حل و فصل مشکلات شخصی شما نیستند ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻 1. صبح عید است و هنوز شیرینی سال جدید به کام مردم ننشسته که ویدیوی خانم هنرپیشه در فضای مجازی فراگیر می شود که با وضعی پریشان و گریه دلخراش گزارش می دهد که: آی چه نشسته اید که همسر سابقم فرزندم را ربوده است. هنوز چند ساعتی نگذشته که خواهر همسر سابق پاسخ می دهد، بعد از مدتی خود همسر سابق پاسخ می دهد که بچه را از خود خانم گرفته ام و ندزدیده ام و اعاده حیثیت می کنم. باز خانم هنرپیشه پاسخ می دهد و ادعاهای جدیدی درباره زندگی شخصی اش مطرح می کند، بعد قوه قضاییه واکنش نشان می دهد و داستان همین طور ادامه دارد. 🔻 2. چند روز قبل هم همسر یک کارگردان که از همسرش جدا شده اعلام کرد به تدریج و تفصیل فرایند جدایی شان را برای کاربران توضیح خواهد داد. گویی دارد پاورقی برای مجلات داستان می نویسد. 🔻 3. یادداشت حاضر هیچ گونه قضاوتی درباره موارد بالا ندارد و از این که مشکل این افراد حل شود خوشحال هم می شود، ولی بر این نکته تاکید دارد که این گونه افراد بهتر از دیگران باید بدانند که حل مشکلات شخصی و مسائل خانوادگی راه کار خودش را دارد: یا با گفت و گوی طرفین حل می شود، یا با پادرمیانی دیگران، یا با مراجعه به قانون. اگر هم در نهایت دو طرف جدا شدند که هرکدام مسیر خود را می روند؛ مثل هزاران انسان دیگر. در هر صورت، رسانه ای کردن این موارد جز خراشیدن اعصاب و روان مخاطبان و سخت تر کردن حل مسئله چه فایده دیگری دارد؟ مگر این که بخواهند از این طریق گروکشی کنند، خود را در چشم طرفداران شان بی گناه،‌ و طرف مقابل شان را متهم یا مجرم جلوه دهند. البته مجلات و سایت و صفحات زرد هم به نان ونوایی می رسند. 🔻 4. در این میان، مخاطبی که نه در تشکیل خانواده سلبریتی ها نقشی داشته نه در مشکلات آنها، چه گناهی کرده که باید در فضای مجازی وقت و ذهن و هزینه و اعصاب و روانش درگیر این مسائل شود؟ مگر او از ساعت های خوش زندگی سلبریتی ها و درآمدهای کلان شان از راه بازیگری، حضور در تبلیغات تجاری یا مسابقه های ریز و درشتی که در آن شرکت می کنند سهمی داشته است که اینک باید در مصایب و مشکلات زندگی شان شریک شود؟ آن هم درباره موضوعاتی که حقیقت ماجرا روشن نیست و هرکس به سود خود آن را گزارش می کند؟ 🔻 5. با توجه به ساختار و جایگاه شبکه های اجتماعی در دنیای امروز، طبیعتا سلبریتی ها قابل حذف نیستند. از سوی دیگر، نصیحت و هشدار به آنها هم تاثیر چندانی در تغییر رویه شان ندارد. از این رو چاره ای جز این نیست که ما کاربران و شهروندان عادی به فریاد خودمان برسیم و در برابر سلبریتی ها، عزت و کرامت خود را پاس داریم. اختیار آنها به دست ما نیست ولی اختیار خودمان را که داریم. چرا از این ظرفیت انسانی خود استفاده نکنیم؟ ▪️اولا همیشه به تصویری زیبا و آرمانی که جلوی دوربین از زندگی خودشان نشان می دهند با شک و تردید بنگریم و زندگی آنان را معیار زندگی خود قرار ندهیم، ▪️ثانیا از مشهور کردن کسانی که ظرفیت و لیاقت شهرت را ندارند خودداری کنیم، ▪️ثالثا وقتی آنها به وادی زردنویسی و زردگویی وارد شدند از فالو و لایک کردن و انتشار اخبارشان خودداری کنیم، و قبل از روشن شدن همه ابعاد قضیه از هرگونه قضاوت بپرهیزیم. 🔻 6. نکته پایانی: نویسنده هر شخص مشهوری را سلبریتی به معنای منفی اش نمی داند. هم اکنون در فضای مجازی افراد فراوانی هستند که از شهرت خود برای کارهای نیک و کمک به دیگران استفاده می کنند و اتفاقا این افراد کمترین خبری از زندگی خصوصی شان را منتشر می کنند. احترام آنها به جای خود محفوظ است و تلاش شان قابل تقدیر. و البته کمک کردن به این افراد، وظیفه اخلاقی همه ما به شمار می آید. 2 فروردین 1403 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢آشتیانی و / یا مطهری؟ هرچند امروز جامعه ما برای حفظ و تداوم تراث فلسفی و عرفانی خود، به کسانی چون سیدجلال الدین نیازمند است، ولی برای مواجهه با و زیستن در جهان امروز و معرفی اندیشه های خود یا دفاع از مرزهای هویتی و عقیدتی خویش و مصاف علمی با دیگر دیدگاه ها، به کسانی چون و روی­کرد او نیاز بیشتری دارد. 🔹از مقاله «گونه‌شناسی تطبیقی رویکرد آشتیانی و مطهری به فلسفه غرب» 👈متن: B2n.ir/s90088 👈دانلود: B2n.ir/k87581 حسینعلی رحمتی 4 فروردین 1403 (سالگرد درگذشت مرحوم آشتیانی)
♨️نه پرستش نه ستیز؛ شناخت نقادانه 🔹هيچ جامعه اي با پشت پا زدن به سنت علمي، فرهنگي و تمدني خود و انكار گذشته خويش نمي تواند به درستي راه خود را به سوي آينده طي نمايد.نه «سنت ستيزي» و نه «سنت پرستي» هيچكدام چاره كار نيست؛ بلكه درست ترین راه، است. چه موافق سنت باشيم و چه مخالف آن، ابتدا باید آن را به خوبي بشناسيم تا موضع گيري مان از روي آگاهي باشد. براي اين كار هم چاره اي نيست جز حفظ آثار مكتوبي كه در دامان سنت ما نوشته شده و از دل آن بيرون آمده است. از اينجاست كه اهميت كار كساني چون سیدجلال الدین مشخص مي شود. (حسینعلی رحمتی، «آشتیانی و احیای تراث»،کتاب شریعه شهود، 1385) 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 برگزاری سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه بیست و سوم با حضور حجت‌ الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔻موضوع: تَرَک برداشتن بتوارۀ «پدرِخوب»: تأثیر فضای مجازی بر رابطه پدر _دختری 📆 زمان: دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ (چهاردهم ماه مبارک رمضان) ⏰ ساعت: ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
🧕🧑‍🌾 پدرها، و الگوهای اخلاقی جدید دخترها در جهانِ پیشافجازی، پدر عمدتا الگوی مسلط اخلاق برای دختر بود و گفتار و رفتار درست و نادرست را برایش تعریف می کرد (این البته به معنای نفی نقش مادر نیست) ولی در عصر فضای مجازی ورود الگوهای جدید مثل سلبریتی ها، هنرپیشه ها، و ورزشکاران، نقش پدر را تااندازه ای تضعیف و رابطه او را بادخترش به چالش کشیده است. حسینعلی رحمتی 7 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️پدر امروزی و شغل دخترش پدر سنتی نوعا کارها را مردانه / زنانه می دید و از نگاه او کسی بود که اگر می خواهد بیرون خانه کار کند شغلی زنانه داشته باشد، ولی برخی دختران امروزه بااین مخالفند وشغل هایی را انتخاب می کنند که تا پیش از این در جامعه ما مردانه محسوب می شد. 👋🏽فعالان عرصه دین،فرهنگ و جامعه ازریشه یابی وبررسی این نبایدغافل شوند. فضای مجازی در این ماجرا چه نقشی داشته است؟ حسینعلی رحمتی 8 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🗣گفت وگو نیست؛ پرامپت است🗣 آنا واینر در مقاله خود به نکته مهمی اشاره می کند: آنچه بین ما و چت بات ها اتفاق می افتد نیست، و لذت گفتگو را به ما نمی چشاند. انسان ها با چت‌بات‌ها عملاً صحبت نمی‌کنند؛ بلکه به آن می‌دهند. پرامپت یعنی برنامه را به طور سنجیده هل‌دادن و ترغیب‌کردن به‌سمت نتایج مشخص. (واینر، آنا، «در چت‌کردن چیزی جادویی وجود دارد که هوش مصنوعی چیزی از آن نمی‌داند»، مجله ترجمان، ش29.) مقاله را در اینجا بخوانید: B2n.ir/a58234 حسینعلی رحمتی 8 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔻موضوع: «گادفادر یا گودفادر»؟: پدر آرمانی دختران نسل فضای مجازی 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه بیست و نهم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 📆 زمان: پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز هفدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403 @harahmati
♨️چکِ سفیدامضا ممنوع عصر فضای مجازی هم دخترش است هم او. کارهای درست او در این فضا را تایید و پشتیبانی میکند، ولی درباره کارهای نادرستش به او تذکر می دهد، درعین حال درکنارش هست که خطایش را اصلاح کند، تا از مزایای این فضا بهره مند و از آسیب هایش در امان بماند. حسینعلی رحمتی 10 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ تیرِ دعا در کمانِ اجابت... آدمی این غافل از سحوری اسحار و مکاید ایام، در شب قدر، شرمگین بود وسرافکنده. از محضر دلدار فرصت خواست مگر که ازسیاهی پرونده خود بکاهد وتقدیر خویش از سر نویسد. ✅ شاهدان،سخن به نزد یار بردند و او را به لیالی قدر سوگند دادند بااین امید که ابر رحمتش باران شود و زخم ناسور گناهان با نام شفابخشش التیام پذیرد. حسینعلی رحمتی 10 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 مناسبت های دینی؛ سرپُل ارتباط با نسل جوان سخنی چند با دوستان عزیز طلبه درباب مدیریت منبر ✍🏼حسینعلی رحمتی ✅ در مناسبت های دینی از قبیل شب های قدر و روزهای عاشورا و تاسوعا معمولا حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در مساجد و تکایا بیش از دیگر ایام است. و چه بسا افرادی که در طول سال فقط در این مناسبت ها در مسجد حاضر می شوند و پای منبر روحانیون می نشینند. از این رو چنین مواقعی یک فرصت استثنایی محسوب می شود که مبلغان دین باید از آن به بهترین وجه استفاده کنند. این کار امکان پذیر نیست مگر با «مدیریت منبر». در غیر این صورت مبلغ و مخاطب هر کدام در یک دنیای جداگانه سیر خواهند کرد و «ارتباط» که نخستین شرط موفقیت در تبلیغ است شکل نخواهد گرفت. به هرحال، لازمه مدیریت منبر آن است که طلاب و روحانیون به چند نکته مهم توجه کنند: 🔻1. زمان شناسی طلاب باید بدانند که امروزه عصر فضای مجازی و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است و این فناوری ها اطلاعات درست (و نادرست) بسیاری را درباره دین و دینداری و دین داران در اختیار جامعه قرار داده است. طبیعتا مخاطبی که در این زمان زیست می کند از مبلغان دینی انتظار دارد که متناسب با این تحولات و این آگاهی های جدید با او سخن بگویند. 🔻2. مخاطب شناسی مبلغ دینی باید بداند که که مخاطبی که پای منبر او نشسته از نظر بینش، منش و کنش دینی با مخاطب ده یا حتی پنج سال گذشته او هم فرق بسیار کرده است. بنابراین، در منبر خود باید مباحث و موضوعاتی را مطرح کند که برای چنین مخاطبی (بسته به سن و جنسیت و فرهنگ و تحصیلات) دغدغه محسوب می‌شود. مبلغ باید از «چشم مخاطب» به موضوعات و مسائل بنگرد نه از «دیدِ خودش». بی توجهی به این نکته باعث می شود که مخاطب از سخنان مبلغ هیچ استفاده ای نبرد. 🔻3. اولویت شناسی با توجه به مراسم دعا یا مداحی و عزاداری در مناسبت های خاص مثل شب قدر و عاشورا و تاسوعا، طلبه فرصت زیادی برای صحبت ندارد. از این رو باید «مهم ترین» و «بااولویت ترین» موضوعات مورد نیاز مخاطب را مطرح کند. برای این کار باید از قبل مطالعه و تامل و با اهل فن مشورت کند. حتی از خود جوانان (مثلا از طریق فضای مجازی) مشورت بخواهد و آنان را در فرایند تبلیغ مشارکت دهد. 🔻4. روش شناسی با توجه به تحولاتی که تحت تاثیر عواملی چون فضای مجازی در جامعه ما به طور کلی و در نوجوانان و جوانان (اعم از پسر و دختر) به وجود آمده است، با این نسل باید با زبانی نسبتا متفاوت از نسل گذشته سخن گفت. این نسل پرسش گر است و به راحتی قانع نمی شود، دلیل طلب است، در بسیاری از موضوعات دینی برایش سوال و شبهه و تردید وجود دارد، و از تبیین و تبلیغ خردورزانه و عقلانی دین بیشتر استقبال می کند. از این رو مبلغ دینی باید بیش از گذشته به این دستورالعمل قرآنی عمل کند که می گوید: «با حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن»‌ مردم را به سوی خداوند دعوت کنید. در کنار این ها، برخورد مبلغ دین باید همراه با مهربانی و شفقت و با لحن ملایم و مودبانه باشد. جوانان امروز از منبر و منبری ای که با طعن و کنایه یا خدای ناکرده تحقیر و تمسخر با آنان برخورد کند سریعا فاصله می گیرند. 🔻5. برنامه ریزی لازمه عمل به آن چه گفته شد این است که طلاب و روحانیون مسئله تبلیغ را بسیار بیش از گذشته جدی بگیرند، از قبل درباره محتوا و شکلش مطالعه و تامل و مشورت داشته باشند، برای شیوه اجرایی اش با افراد متخصص مشورت کنند، و همان طور که به نقش فضای مجازی در تحولات فکری و دینی نسل امروز توجه دارند، از همین فضا هم برای ارتباط قبل از تبلیغ، حین تبلیغ، و پس از تبلیغ به بهترین وجه استفاده کنند. این فرصت و ابزار بسیار عالی است که در طول تاریخ برای اولین بار در اختیار مبلغان دینی قرار گرفته است و عدم استفاده از آن نوعی کفران نعمت محسوب می شود. ✅مخلص کلام با توجه به آن چه گفته شد، هنر یک مبلغ آن است که مناسبت های دینی را به «حلقه وصل» و «نقطه اتصال» مخاطب با منبر دینی تبدیل کند و به گونه ای عمل نماید که این اتصال و ارتباط در طول سال تداوم پیدا کند. آن هم در زمانه ای که عوامل و زمینه های جذاب برای دورساختن جوانان از مسجد و منبر بسیار زیاد است. 11 فروردین 1403 19 ماه مبارک رمضان 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
⚫️در رثای امام اخلاق و عدالت - ای کاش این سحر، ز صبوحی حذر کُنَد / یا اینکه در- به رويِ تو- خود را سِپر کُنَد -امشب نماز را به فُرادا اقامه کُن / تا قاتل از نماز جماعت حذر کُنَد -بيدار كُن تمامِ جهان را، به غيرِ او / بگذار با خيالِ تو در خواب، سَر كُنَد -بيدار شد كه در صفِ پُشتِ تو ايستَد / تا صف به صف، ملائكه را دَر به دَر كُنَد -ای ماهِ سر به مُهر، سر از سجده بر مدار / پشتِ سرت کسی است که شقُّ القمر کُنَد -اين معجزات، آيَتِ پيغمبري نبود؟ / داد از كسي كه بر دِلِ شيطان نظر كُنَد -محراب، در تلاطُمِ خونابه غرق شد / خورشيد خون گِريست، كه شب را سَحر كند (محمود حبیبی)
💢شهروند مسوولیت پذیر؛ متخصص مدیریت مناسبت های ملی و دینی ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻1. تا آن جا که به یاد دارم از قدیم در شهرمان رسم بود که اگر می خواستند مثلا عروسی بگیرند و یکی از همسایه ها یا حتی بستگان یکی از همسایه ها فوت می کرد، صاحبان مجلس برای مراعات آنها یا مراسم را به تاخیر می انداختند یا محل برگزاری را تغییر می دادند. این سنخ مدیریت در مواردی که مناسبت های دینی با ملی هم زمان می شد، مثل نوروز با شب های قدر یا عاشورا و تاسوعا، به طور جدی تری اِعمال می شد؛ به گونه ای که مردم معمولا در محرم و صفر از برگزاری مراسم شادی چون عقد و عروسی پرهیز می کردند و آن را به ماه های شادتر مثل ربیع الاول موکول می کردند. این روال هنوز هم در شهر خودمان هم در شهرهای دیگر کم و بیش وجود دارد و مردم چنین مراعات هایی را نه وظیفه قانونی که وظیفه اخلاقی و دینی خود دانسته و می دانند و با رضا و رغبت انجام می دهند. 🔻2. در سال های اخیر هرگاه مناسبت های دینی و ملی هم زمان می شود بحث چگونگی مواجهه با آنها نیز تند می شود و معدودی از افراد به بهانه دفاع از یکی و مخالفت با دیگری، شهروندان را به سوی دوگانه خطرناک «یا ایرانی یا مسلمان» سوق می دهند. فراگیری فضای مجازی هم به این بحث ها دامن می زند. برخلاف گذشته، امروزه اگر این مسئله چه از سوی نهادهای حاکمیتی، چه نهادهای دینی و چه از سوی خود مردم به درستی مدیریت نشود می تواند موجب چالش های جدی فرهنگی، دینی، اجتماعی و حتی امنیتی شود و همزیستی اجتماعی را با خطر مواجه کند. 🔻3. در جامعه ما افراد از نظر تقید به مناسک دینی یا تعلق خاطر به آداب و رسوم ملی یک دست نیستند و طیفی را تشکیل می دهند که یک سرِ آن طرفداران سینه چاک آیین های ملی هستند و سرِ دیگر آن مدافعان پرشور مراسم مذهبی. هریک از این دو با یکدیگر به شدت مخالف اند و به طرد و تحقیر و (گاه) تمسخر دیگری می پردازند. اما در وسط این طیف اکثریت افراد جامعه هستند که با فرهنگ دینی و ملی خود بر سرِ مهر هستند و بین آنها لزوما تعارضی نمی بینند. اینان را می توان شهروندان مسوولیت پذیری دانست که امروزه چه در فضای مجازی چه فیزیکی نقش موثری در مدیریت ماجرا ایفا کرده اند و نگذاشته اند گُسل های مربوط به این موضوع فعال شود. 🔻4. با توجه به آن چه گفته شد، نهادهای دینی یا حاکمیتی که قصد ورود به موضوع مناسبت های دینی و ملی را دارند باید بسیار سنجیده عمل کرده و طیف بندی بالا را در نظر بگیرند. آنها باید روی طیف میانه ای که در بالا گفت شد حساب باز کنند و به کمک آنها مانع از شکل گیری تعارض دین و ملیت شوند، که این به ضرر هر دو است. برای این کار باید در کنار فعالیت های تبلیغی و ترویجی خود،‌ به خرد جمعی و مشارکت این طیف که اکثریت مردم را تشکیل می دهند اعتماد کنند و از آنها یاری بخواهند و مدیریت کار را به آنان واگذار کنند. این مشارکت موجب مسوولیت پذیری اکثریت شهروندان می شود و آسیب ها و پیامدهای آن را به شدت کاهش می دهد. 🔻5. شهروندان مسوولیت پذیر لنگر تعادل جامعه و ضامن حفظ همزیستی و انسجام اجتماعی هستند. شهروند مسوولیت پذیر چه در اجرای آیین های ملی و باستانی و چه در برگزاری مراسم دینی، مراعات هم وطن خود را می کند. به عنوان مثال،‌ در هم زمانی سیزده فروردین با روز شهادت امام علی(ع) اگر هم به دامان طبیعت رفت از انجام رفتارهایی که بیان گر بی توجهی یا بی اعتنایی به ایام شهادت آن امام است خودداری می کند. 6. چه برای تربیت شهروند مسوولیت پذیر، چه برای بهره گیری از توانمندی های او بایستی از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. شهروند ایرانی در طول تاریخ نشان داده که در مجموع طبعی متعادل و مسوولیت پذیر دارد. و همین موجب شده که همواره چه در سور و سوگ چه در همزمانی مناسبت های دینی و ملی اش ماجرا را به خوبی مدیریت کند. فقط باید سطح آگاهی شهروندان را بالا برد. این، مسوولیت سترگ کسانی است که دل در گرو اعتلا و سربلندی «ایرانِ اسلامی» دارند؛ آن هم در این مقطع مهم تاریخی. 13 فروردین 1403 21 ماه مبارک رمضان 1445ق 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد