eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
در مقابل نگاه نسبتاً مادی‌گرایانه که مبانی فلسفی و انسان شناختی خاص خود را دارد، اخلاق اسلامی با توجه به نگاه معنویت محور و فرامادی، می‌تواند اهداف و چارچوب‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی طراحی کند. یعنی فراتر از نگاه مادی چارچوب‌هایی در نظر بگیرد، آن را مرز قرار دهد که تا کجا می‌توان هوش مصنوعی را طراحی کرد. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔷 اخلاق اسلامی و تربیت کاربر مسئولیت پذیر نسبت به هوش مصنوعی در مورد نگاه دینی و به طور خاص نگاه مبتنی بر تفکر و مکتب اهل بیت(ع) می‌تواند کاربر مسئولیت‌پذیر تربیت کند. بحث مسئولیت اخلاقی که در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق مهم است خوشبختانه در تفکر اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نگاه غیردینی ممکن است دامنه مسئولیت انسان محدود باشد، اما در تفکر دینی مسئولیت انسان دایره خیلی وسیعی دارد. انسان نسبت به خود، نسبت به انسان‌های دیگر، نسبت به محیط زیست و نسبت به خداوند مسئول است. حسینعلی رحمتی 23 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢آتشی که افروخت ... شعله ای که باید بیافروزیم یکی از خدمات سترگ علامه طباطبایی روشن نگاه داشتن چراغ و خردورزی در جامعه معاصر ایران بود.ریزه خواری های امروز ما برسفره فلسفه اسلامی مدیون جهد و جهاد آن مرد بزرگ و شاگردانش است. ازاین رو، ازباب شکر نعمت، بر ما فرض است که این سنت را بشناسیم و برای آن تلاش کنیم. 🔘پ ن: آیا از سنت حکمی علامه می شود برای استفاده کرد؟ حسینعلی رحمتی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: راز استقبال https://eitaa.com/harahmati/796
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه ✍️حسینعلی رحمتی شبکه ماهواره ای فارسی زبان «من و تو» چند روز قبل از احتمال توقف فعالیت خود خبر داد (سایت تابناک، 22 آبان 1402). این که این کار واقعا اتفاق خواهد افتاد یا برنامه ریزان آن نقشه دیگری در سر دارند نامعلوم است و فعلا مورد بحث نیست. همچنین کژکارکردهای سیاسی آن هم غیرقابل انکار است و باید توسط اهل فن بررسی شود. آنچه یادداشت حاضر بر آن تاکید دارد این است که همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما با مسئله رسانه، فضای مجازی، اخلاق، تعلیم و تربیت و سیاستگذاری فرهنگی به خصوص برای نسل جوان سروکار دارند بایستی فرایند شکل گیری و فعالیت این شبکه را به صورت موردی تحلیل و بررسی کنند و از قوت و ضعف های آن درس ها و تجربه های لازم را برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و تربیتی در جامعه امروز ایران کسب کنند. این بحث ابعاد و زوایای گوناگونی دارد ولی در این جا بیشتر از منظر بهره گیری این شبکه از برای ترویج هنجارها و ارزش های مدنظر خود مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه می آید نه در دفاع ازاین رسانه که در نقد آن، و برای پیشگیری از مرجعیت یافتن چنین رسانه هایی در آینده بیان می شود. 🔻1. دنیای امروز عرصه رقابت های رسانه ای و تاسیس رسانه های جدید است. از این رو تعطیلی یک رسانه نباید ما را از آسیب شناسی، تجریه و تحلیل و درس آموزی از آن غافل کند. جالب این که همان طور که شواهد نشان می دهد و برخی محققان هم خاطرنشان کرده اند خود من و تو هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شبکه های فارسی زبان قبلی کار خود را آغاز کرد (آقاسی و دیگران، 1390: 41) و این مسئله در موفقیت او تاثیرگذار بود. 🔻2. واقعیت این است که شبکه من و تو از معدود شبکه های فارسی زبانی است که در جامعه ما در مقاطعی مورد استقبال چشم گیر قرار گرفت؛ به گونه ای که براساس برخی نظرسنجی ها پربینننده ترین شبکه ماهواره ای فارسی زبان در فاصله سال های 1390 تا 1395 بود و بیش از 70درصد بینندگان تلویزیون های فارسی زبان برنامه های این شبکه را تماشا می کردند (خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1399). 🔻3. برنامه های این شبکه نه تنها بر سبک زندگی و مراودات ارزشی، فرهنگی و اجتماعی بخش هایی از جامعه ما که حتی بر روی برنامه سازی های تلویزیونی و شبکه خانگی هم تاثیر گذاشت. به عنوان مثال می توان از برنامه هایی یاد کرد که در کشورمان از روی برنامه های پربیننده من و تو مثل «بفرمایید شام» و آکادمی موسیقی شبیه سازی شد. بدیهی است به مرور که مخاطبان نوجوان این شبکه بزرگ شوند میزان تاثیرات آن هم در آینده تداوم خواهد یافت؛ حتی اگر خودش تعطیل شود. 🔻4. علت موفقیت نسبی و استقبال از این شبکه چه بود؟ معدود پژوهش هایی که دراین زمینه انجام شده عوامل گوناگونی را ذکر کرده اند. مثلا آقاسی و دیگران (1390) توجه به سرگرمی، خانواده، مسائل زنان و جوانان، و ضعف برنامه های رسانه های داخلی را ذکر کرده اند، و علیزاده و زردار (1396) با بررسی میدانی پانزده دلیل را استخراج کرده و آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعه ها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات و سرگرمی دسته بندی کرده اند. 🔻5. به نظر نگارنده، در کنار عوامل ذکر شده، استفاده از «فضای مجازی»‌ و به طور خاص از شبکه های اجتماعی نیز در استقبال از این شبکه و موفقیت آن نقشی به سزا داشته است. حتی می توان گفت بدون این عامل، عواملی که در بالا بیان شد نمی توانست تاثیر و نفوذ لازم را داشته باشد. تفصیل این مطلب در یادداشتی دیگر بیان خواهد شد. ... ادامه یادداشت را در قسمت دوم مطالعه کنید ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🧕زن مسلمان، فضای مجازی و جامعه متحول در تبیین جایگاه زن در اسلام وتبلیغ زنان اسوه، بایستی به ارزشی، فرهنگی، اجتماعی، و معرفتی که زنان ایرانی و به زنان ایرانی در چند دهه اخیر پدیدآمده، همچنین به عوامل موثر بر این تحولات، از جمله فضای مجازی،توجه کرد. درغیراین صورت نباید انتظار داشته باشیم سخن مان به ویژه از سوی زنان ودختران مورد استقبال و پذیرش قرارگیرد. 🌺تولد و مبارک حسینعلی رحمتی 25 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای و هنجاری ✍️حسینعلی رحمتی در قسمت اول این یادداشت با نگاهی ارزیابانه و آسیب شناسانه، ضمن اشاره به برخی از عوامل موثر در موفقیت نسبی شبکه من و تو، از «فضای مجازی» به عنوان یکی از مهم ترین عوامل یاد شد. در این قسمت توضیحاتی در این باره بیان می شود. 🔹عصر حاضر را به خاطر حضور روزافزون و موثر فناوری اطلاعات در زندگی مردم می توان عصر شبکه های اجتماعی (و کم کم، عصر هوش مصنوعی) نامید. از این رو هر فرد یا نهادی که زودتر متوجه این مطلب شود و بهتر از آن بهره بگیرد در ترویج ارزش های اخلاقی و رسیدن به اهداف تربیتی و فرهنگی خود موفق تر است. به عبارت دیگر، هرگونه فعالیت تبلیغی و فرهنگی در دنیای امروز بدون داشتن یک «پیوست رسانه ای» که ناظر به فضای مجازی باشد موفقیت لازم را به دست نخواهد آورد. تجریه تلویزیون من و تو تااندازه ای موید این مدعا است. این رسانه از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود تا به امروز همواره از فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی، به عنوان تداوم رسانه ای خود استفاده کرده است. این هدف گذاری دستاوردهای زیر را به دنبال داشته است: 🔻1. الگوسازی اخلاقی از طریق چهره سازی رسانه ای: تقریبا همه مجریان و دست اندرکاران من و تو در فضای مجازی صفحه دارند و جزو فعالان این فضا هستند. حتی برخی افراد معمولی که گاه به عنوان بیننده در برنامه های این تلویزیون شرکت می کردند بعدا بااستفاده از شبکه های اجتماعی اقدام به بسط شهرتی کردند که از این طریق به دست آورده بودند. مشهور و چهره شدن هر یک از افراد فوق، به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب تبلیغ ارزش هایی شد که خود شبکه در صدد ترویج آنها بوده و هست. با این مزیت اضافه که فعالیت آنها مسوولیتی را متوجه شبکه نمی کرد و آنها می توانستند برخی رفتارها و هنجاری هایی را که اگر هم شبکه با آنها موافق بود نمی توانست رسما اعلام کند از طریق فضای مجازی ترویج کنند. در کنار این موارد، جوان بودن مجریان و اغلب افراد شرکت کننده در برنامه های من و تو موجب شد که حضور آنها در فضای مجازی منجر به جلب توجه و اعتماد و همدلی هر چه بیشتر طیف قابل توجهی از نسل جوان، به ویژه دختران، با آنها شود. 🔻2. ایجاد رویکرد تعاملی و جذبِ مخاطبِ مشارکت جو: من و تو با راه اندازی سایت ها و کانال های مختلف در فضای مجازی زمینه را برای اظهار نظر و گفت وگوی افراد مختلف جامعه درباره برنامه هایش فراهم کرد. این کار موجب می شد مخاطب در خود نوعی احترام از سوی شبکه را احساس کند و به گسترش گفت وگو رغبت نشان دهد. پیامد چنین وضعیتی جلب اعتماد مخاطب و آمادگی برای پذیرش باورها و هنجارهای مورد تبلیغ شبکه بود. 🔻3. جبران محدودیت های ارتباطی و تربیت «مبلغانِ سیار» : من و تو یک شبکه ماهواره ای است و از آن جا که همه شهروندان کشورمان به ماهواره دسترسی ندارند، پخش برنامه های آن از طریق فضای مجازی موجب جبران این محدودیت و فراهم شدن امکان دسترسی افراد بیشتر به آنها و افزایش مخاطب شده است. بدیهی است به هراندازه مخاطبان بیشتر شوند حضور شبکه در ذهن و ضمیر و زندگی جامعه فراگیرتر و راسخ تر می شود؛ و به مرور زمان این افراد، در بسیاری از موارد به طور ناخواسته، حامل، مبلغ و مدافع سبک زندگی و باورهای مدنظر این شبکه می شوند. 28 آبان 1402 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢بچه ها پیشکش؛ فکری برای پدر و مادرها کنید پدری که برای درآمدزایی در اینستا ویدیوهایی از شش ساله خود با محتوای فحاشی، رکیک گویی و تظاهر به شراب خواری منتشر می کرد دستگیر شد. 🚫متاسفانه درچندسال اخیر سودجویی والدین طماع از کودکان در فضای مجازی زیاد شده است. این نشان می دهد که پیش یا همزمان با تربیت اخلاقی فرزندان برای حضور مناسب در فضای مجازی، باید برای والدین شان فکری کرد. (عکس تزیینی است ) حسینعلی رحمتی 30 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷فضای مجازی به مثابه منبع ایده یابی اخلاقی کسانی که در صدد بررسی و تحقیق درباره اخلاق فضای مجازی هستند ازهر ویدیوی منتشره در این فضا می توانند چند پژوهشی برای نگارش کتاب، مقاله، پایان نامه، یادداشت و نشست علمی استخراج کنند. مثلا تفاوت پوشش، موسیقی، گفتار، و تزیین اتاق در این ویدیو می تواند بیانگر و تغییر نگرش اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی نسل جدید با والدین باشد. 💢شما با دیدن این ویدیو چه سوالات یا ایده هایی به ذهن تان می رسد؟ حسینعلی رحمتی ۲ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢 این بار خانم ها بخوانند: زنان و خطر افتادن در دام سایت های کاریابی 👇 https://eitaa.com/harahmati/807
💢زنان و خطر افتادن در دامِ سایت های کاریابی: چند نکته کاربردی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: فردی که به بهانه جذب پرستار، ۵۰ زن را مورد آزار و اذیت قرار ‌داده بود دستگیر شد. متهم از طریق آگهی جست و جوی کار در فضای مجازی به آنها زنگ می‌زد و ادعا می‌کرد به یک پرستار یا کارگر برای نظافت منزل نیاز دارد.سپس در زمان حضور زنان و دختران در این مکان، با تهدید چاقو آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. هرچند فضای مجازی امروزه امکان کسب درآمد از طریق کارهای خدماتی را برای همگان آسان و راحت کرده است، اما برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این فرصت، اقدام به فریب کاری، آزار و اخاذی از افراد می کنند و در این میان خانم ها به ویژه دختران جوان، جزو نخستین طعمه ها هستند. در این که با این افراد سودجو باید برخورد قانونی شود تردیدی نیست، ولی نمی توان به این بسنده کرد و بایستی در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرد. 🔹برای کاهش قربانیان، توجه به موارد زیر ضروری است: ▪️1. کارهای خدماتی را تا حد امکان از طریق شرکت ها و موسسات معتبر انجام دهید، و از درج اطلاعیه های شخصی در سایت های اطلاع رسانی بپرهیزید. ▪️2. راهنما و هشدارهای موجود در سایت های سفارش آگهی را قبل از حضور در منزل یا محل کار مشتری مطالعه کنید. ▪️3. حتی المقدور از حضور در محل قرار به تنهایی پرهیز کنید و کسی را (حتی اگر شده یک کودک) به همراه ببرید. 🔻4. قبل از حضور در محل قرار، اطلاعات کافی و شماره و آدرس آن را به یکی از افراد قابل اعتمادتان بدهید و زمانی برای پیگیری در صورت عدم مراجعه شما مشخص کنید. ▪️5. حتی المقدور از قرار گذاشتن در محل های خلوت و پرت پرهیز کنید. 6. قبل از وارد شدن به محل، راه های احتمالی خروج را بررسی کنید. 🔻7. احتمال وجود دوربین و ضبط صدا و تصویر را جدی بگیرید، و مواظب گفتار و رفتار خود در محل باشید. ▪️8. از بیان مشکلات شخصی، نیاز مالی، مسائل خانوادگی، اختلاف با همسر یا احیانا طلاق و جدایی خودداری کنید. ▪️9. سریع صمیمی نشوید و با ابراز صمیمیت های طرف مقابل با متانت و سنگینی برخورد کنید. ▪️10. تا حد امکان از مصرف هرگونه خوردنی یا نوشیدنی در محل ملاقات خودداری کنید. ▪️11. در برابر درخواست های غیرموجه و غیر مرتبط با کار مخالفت جدی و مقاومت کنید، و هرچه سریع تر از محل خارج شوید. ▪️12. نسخه ای از پیام های متنی، صوتی و تصویری رد و بدل شده بین شما و طرف مقابل تان را احتیاطا جایی نگهداری کنید. ▪️13. در صورت وقوع هرگونه ضرب و جرح یا تعرض و تجاوز، آثار جرم را حفظ کرده و قبل از شستن دست و صورت، استحمام یا تعویض لباس، سریع به پلیس و پزشکی قانونی اطلاع دهید. گاهی یک نخ مو، یک قطره خون، یا یک تکه کوچک از پوست بدن می تواند بسیار گره گشا باشد. ▪️14. از پنهان کاری و درون ریزی واقعه بپرهیزید و آن را با افراد قابل اعتماد مثل والدین، همسر، اعضای خانواده، دوستان صمیمی، مشاوران و مددکاران و پلیس در میان بگذارید و از آنها کمک بگیرید. ✍️حسینعلی رحمتی 3 آذر 1402 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺... هنرش نیز بگو، تا آدم تربیت کنی همیشه منتقد سوءاستفاده از بچه ها در فضای مجازی هستیم، ولی انصاف اقتضا می کند کارکردهای خوب این فضا برای بچه ها را هم بگوییم. مثلا انتشار این ویدیو در فضای مجازی میتواند هم خود این پسربچه هم دیگر بچه ها را به حضور همراه با آگاهی، برنامه ریزی، هدفمندی، تعهد، صداقت و وفای به عهد در پذیرش مسئولیت های اجتماعی تشویق کند. ✍️حسینعلی رحمتی ۵ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه (هایی) به ذهن تان خطور می کند؟ 🔻پ ن: بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید. عصر داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند. حسینعلی رحمتی ۶ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
نصف همت، برنامه ریزی، پشتکار و جدیتی که در این سالها برای حضور جلوی دوربین ها داشته اگر ما فعالان فضای مجازی داشتیم، امروزه وضعیت این فضا از نظر اخلاقی به مراتب بهتر بود. حسینعلی رحمتی 8 آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱در زمانه ای که فناوری همه جا را تسخیر کرده، از خود پرسیده ای «قلب تو برای که می تپد؟» حسینعلی رحمتی ۹ آذر ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢«گُل درشت» بگوییم یا «گُل درست»؟ تبلیغ موجب اقبال بیشتر مخاطب و او در برابر پذیرش یک پیام میشود(نکته نسبتا ساده ای که اغلب ما در تبلیغات دینی مان در فضای مجازی از آن غافلیم). این تصویر که با هوش مصنوعی طراحی شده یک کودک بامزه را نشان می دهد که نوع و رنگ لباس و تراشیدن سرش طبق آیین بودایی است، بعلاوه که مجسمه بودا هم در پس زمینه وجود دارد. نمیدانم آیا طراح آن قصد تبلیغ این آیین را داشته یا نه، ولی انتقالِ ناخواستۀ مخاطب از پسربچه به آیین بودا، کارکرد تبلیغی خوبی دارد. 🧐آیا شماهم مستقیم و «گل درشت» گویی را آسیب تبلیغات دینی ما در فضای مجازی می دانید؟ حسینعلی رحمتی 10 آذر 1402 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔰کرسی علمی_ترویجی «فضای مجازی و چالش اخلاقی احترام در خانواده ایرانی» 💠استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام رحمتی(دکتری فلسفه اخلاق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) دبیر جلسه: سرکار خانم زحمتکش( استاد حوزه) 🔹زمان: شنبه ۱۱ آذر ماه ساعت ۷:۳۰صبح 🔹مکان: حوزه علمیه نورالهدی ماهدشت
✅فضای مجازی و چالش اخلاقی «احترام» در خانواده ایرانی ✍️حسینعلی رحمتی عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔻چکیده به گواهی آموزه های دینی و تجربۀ زیستۀ بشر، وجود «احترام» بین والدین و فرزندان یکی از مهم ترین عوامل استحکام نهاد خانواده است. اما امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی یکی از چالش های اخلاقی که دامنگیر خانواده ها شده، انتشار محتواهایی چون ویدیوهای حاوی شوخی های زننده با والدین است که این عامل استحکام بخش را تضعیف می کند. این کار پیامدهای سهمگینی دارد که از آن جمله است: آزردگی خاطر والدین، تضعیف جایگاه والدین در خانواده و ناتوانی آنها در ایفای وظایف خود، تعمیق کینه و اختلاف در خانواده، شکل گیری طلاق واقعی یا عاطفی، و تجری فرزندان برای بی احترامی به دیگران در فضای مجازی یا فیزیکی. با توجه به آن چه گفته شد، بر همه افراد ونهادهای متصدی تبلیغ دین و اخلاق و تربیت، به ویژه حوزه های علمیه، لازم است ضمن آسیب شناسی این چالش، برای رفع یا کاهش آن اقدامات لازم را به عمل آورند. در این راستا، در نشست حاضر ضمن اشاره به برخی مصادیق بی احترامی والدین و فرزندان در فضای مجازی، پیامدهای آن تبیین و برای کاهش آن راهکارهایی معرفی خواهد شد.
🌹﷽🌹 مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز در آستانه هفته پژوهش برگزار می نماید: 🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی چیستی و چرایی 🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی ناظر به تحولات نسلی در عصر شبکه های اجتماعی (همراه با بحث و گفتگو) 🔷با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 📋زمان: شنبه ۱۱ آذرماه 🕥ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ ♦️مکان: سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز ♦️مخاطبان جلسه حضوری: مدیران و معاونان پژوهش مدارس و کادر استان ✅قابل توجه علاقه مندان شرکت در نشست آینده پژوهی چیستی و چرایی لینک مجازی جهت حضور کادر مدارس، اساتید و طلاب حضورتان ارسال می شود. ✅برای شرکت کنندگان در نشست مجازی نیز در صورت ارسال خلاصه ی نشست گواهی حضور صادر خواهد شد.
مدتی قبل این مطلب را در کانال گذاشتم. جناب آقای ابوالحسنی، استاد محترم حوزه، مطلب را در گروه فقهی روشنا به اشتراک گذاشته بودند و در ذیل آن مباحثه ای از منظر بین ایشان و طلاب حاضر در گروه انجام شده بود. از این بابت بسیار خوشحال شدم. ضمن تشکر از ایشان، جمع بندی شان از گفت و گوها را جهت اطلاع تقدیم می کنم👇👇
✍️استاد حسنی : طلاب جوانی که عزم فقاهت دارند بدانند که در این جهان باید فتوا دهند. به این کلیپ از منظر فقهی نگاه کنید فقاهت در عصر نوین . 1️⃣سوال: حوزه ما انقدر خودش رو محصور کرد و با جنبه های مختلف علمی تعامل نکرد که ثمرش شد این عقب ماندگی درسته!؟ ✅جواب: فرض که حوزه خودش را محصور کرده، من و شما چطور؟ بنده با طلاب بسیاری در مورد تحولات زندگی در عصر جدید صحبت می‌کنم. کم ندیدم طلاب جوانی که هنوز اسم chatgpt را نشنیده‌اند و اگر هم شنیده‌اند به ندرت با آن کار کرده‌اند. 2️⃣سوال: یعنی همین کافیه که از chatgpt استفاده کنیم؟ تسلط در علوم حوزوی و بعد مسلط شدن در علوم مختلف علمی و انسانی و ... نمیخواد؟ این کار سرمایه گذاری و بها دادن از جانب حوزه نمیخواد؟ ✅جواب: نه، چه کسی گفت کافی است؟ اول کار را مثال می‌زنم. این مقدار از اولیات استفاده از فضای مجازی است. 3️⃣سوال: هیچ کدام از فناوری هایی که این کلیپ گفته موجب سوال فقهی یا کلامی نمی شود. فرض که چشم را قوی تر کنند چه تاثیری بر فقه دارد که نیاز به پاسخ داشته باشد؟ هر فناوری جدید نمی تواند سوال فقهی باشد. ✅جواب: 📚ابتدا به برخی از مسائل که همان مورد سؤال شما بود، اشاره می‌کنم. این لنزها، لنزهایی‌اند که می‌توانند دید شب، دید اشعه‌ی ایکس یا بزرگ‌نمایی بالا به انسان بدهند. 📚برخی از مسائل ناشی از این لنزها عبارت است از: 1. امکان نقض حریم خصوصی با این ابزار 2. تحولات حریم خصوصی در صورت گسترده و عمومی شدن استفاده از این ابزار 3. تعیین مسئولیت در صورت بروز حوادث از جمله آسیب به خود، دیگران یا تخلفات 4. مسائل مربوط حقوق بیمه‌ای به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از این لنزها 5. محدودیت‌هایی برای دستکاری و اعمال تغییرات در بدن انسان وجود دارد. مسائل ناشی از تبعیض در امکان دسترسی به این فناوری 6. استفاده‌های نظارتی غیرقانونی یا غیر شرعی 7. تأثیر بر شخصیت و روان افراد و تغییر دیدگاه افراد نسبت به جهان و خود 8. استفاده در جنگ و قابلیت کاربردهای نظامی و جاسوسی. 9. اختلال ناشی از این ابزار در زندگی روزمره و تغییراتی در روابط اجتماعی و فعالیت‌های روزانه. 10. تأثیر بر سلامت روان و استرس و اضطراب ناشی از دید جدید. 📚به چند مسائل فقهی ناشی از پیوند مغز یک نفر در جمجمه‌ی دیگری هم اشاره می‌کنم. 1.هویت: شخص جدید چه کسی است؟ صاحب مغز یا صاحب بدن. 2. آیا می‌توان از مالکیت بدن سخن گفت؟ اگر می‌توان، فرض که شخص جدید صاحب مغز به شمار آید، آیا می‌تواند اجزای بدن را به دیگری اهدا کند یا مالک بدن وراث صاحب بدن‌اند؟ آیا بدون فرض مالکیت بدن، سؤال یاد شده معنادار است؟ 3. آیا فرد حق زندگی در بدن جدید را دارد یا خیر و تا چه حد می‌تواند درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند. 4. مسئله دسترسی به اطلاعات ذهنی فرد در بدن جدید. 5. تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا شرعی 6.حق بیمه بیماری و درمان در بدن جدید 7. مناسبات خانوادگی در بدن جدید 📚به برخی مسائل ناشی از ارتباطات مغز با فناوری‌های جدید هم اشاره می‌کنم: 1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات حساس افراد که در این شرایط به شکل عجیبی به خطر می‌افتد. 2. مسئله‌ی امکان کنترل ذهن و رفتار افراد توسط دیگران و سوءاستفاده از اطلاعات ذهنی افراد 3. مسئله‌ی حق فراموشی و حق حفظ اطلاعات (نگهدای یا حذف اطلاعات ذهنی بدون رضایت صاحب آن‌ها) 4. بهره‌برداری از اطلاعات ذهنی مانند بازاریابی 5. مسئله‌ی حق دسترسی به اطلاعات ذهنی خود و کنترل بر آن 6. حفاظت از حقوق نسل‌های آینده در مورد استفاده از اطلاعات ذهنی 7.مسئله‌ی تعریف مجدد ماهیت انسان و شخصیت و مسائل مربوط مرز میان انسان و ماشین 8.مالکیت اطلاعات مغز. اگر اطلاعات مغز به صورت دیجیتال درآید، سؤال این است که آیا مالک آن اطلاعات کیست؟ 9.دسترسی ناعادلانه برخی افراد یا گروه‌ها به این فناوری نسبت به دیگران. 10.تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا اجتماعی یا سیاسی و .. ✨https://eitaa.com/haqnegar
نقدی به جواب استاد : 4️⃣سوال: مطالب شما خیلی خوبه اما طرح سوال جدید و مسئله فقهی جدیدی نیست. اکثر مواردی که بیان کردید بحث شده و مورد بحث هستند . به عبارت دیگر موضوع جدید از حیث ماهیت نیستند بلکه ظاهر موضوعات تغییر کرده. مهم تر اینکه تمامی فرضیات شما مبتنی بر این است که این فناوری ها به دست عموم مردم برسد. در حالی که این فناوری ها عموما به دست مردم نمی رسد و کارکرد ان برای دولت ها و مراکز امنیتی است. ✅جواب : امروز این فناوری‌ها عمومی نیست، اما فردا چطور؟ سال‌های ۷۰ یا ۷۱ بود که یکی از دوستان به من گفت شرکتی که در آن کار می‌کنم، می‌خواهد کامپیوترهای قبلی را فروخته و جدید بخردو تبلیغ می‌کرد که کامپیوترهای قدیمی را ارزان می‌فروشد (آن زمان حدود ۴۰ هزار تومان). در تبلیغ آن کامپیوترها به ما می‌گفت که این کامپیوترها «هارد» دارند آن هم با ظرفیت ۴۰ کیلوبایت. اغلب کامپیوترهای خانگی اصلا هارد نداشتند. در همان سال‌ها سی دی اختراع شد که در آن زمان به آن دیسکت لیزری می‌گفتند. من از یک مهندس کامپیوتر پرسیدم کامپیوترهای خانگی تا کی آنقدر پیشرفت می‌کنند تا بتوان دیسکت‌های لیزری را در آنها به کار گرفت؟ با خنده گفت تا ۵۰ سال هم به آن حد نمی‌رسند. الان ۳۰ سال گذشته، سی دی آمده و رفته، دی وی دی آمده و رفته، بلو ری آمده و رفته و اصلا خیلی از لپ‌تاپ‌ها دیگر سی دی رم ندارند. گاهی حقیر به طلاب جوان تصویری از آینده می‌دهم. یک تصویر الان ارایه می‌دهم که شاید فرزندان شما ببینند. پسر جوان به منزل می‌آید و از دختری که پسند کرده سخن می‌گوید. شما می‌پرسید امتحان کردی که بفهمی جسم بود یا هولوگرام؟ می‌گوید نه. چند روز بعد شکست عشقی می‌خورد، دختر هولوگرام بود. مدتی بعد با خوشحالی می‌گوید دختری پسندیدم که جسم است. می‌پرسید ربات بود یا انسان؟ و باز شکست عشقی. دختر سوم انسان می‌شود. می‌پرسید متولد از انسان است یا با مهندسی ژنتیک تولید کارخانه است؟ و باز شکست عشقی. دختر چهارم متولد از انسان است، می‌پرسید مادرش مذکر است یا مؤنث (همین الان هم مردان باردار می‌شوند)؟ دختر پنجم متولد از مؤنث است؟ شما می‌خواهید چیزی بپرسید، دلتان به حال جوانتان می‌سوزد... این تصویر یک تصویر بسیار ساده از حدود ۲۰ سال آینده است و قطعا بسیار پیچیده‌تر از این خواهد بود. اینها را که گفتم برای این است که بدانید با سرعت باورنکردنی این فناوری‌ها عمومی خواهد شد. شاید من و شما زمانی را ببینیم که دادگاه‌ها به جای شهادت خواستن، محتوای مغز را آپلود کنند، روانشناسان و متخصصان علوم غریبه فیلم خواب افراد را بخواهند، هیچ بعید نمی‌دانم که مردم عادی ده سال بعد بدون لنز فراطبیعی از منزل خارج نشوند، چنان که امروز بدون موبایل از منزل خارج نمی‌شوند. فقه و فلسفه و کلام و اخلاق ما باید برای چنان عصری پاسخگو باشد. 🌹✨✨بازخورد یکی از اساتید بزرگوار و فضلای مشهد: سپاس و درود به جناب عالی...💐 چقدر خوب تصویری از آینده را نشان دادید... العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس... کاش همین تصویر را در دو سه پارگراف بیشتر، به صورت یادداشتی در محیط های تخصصی (مثل شبکه اجتهاد) منتشر کنید. https://eitaa.com/haqnegar