eitaa logo
| اندکی اندیشه |
325 دنبال‌کننده
607 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔این «ما» کیست؟ فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و دستگیری متهم ۱۵ ساله کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز ازحساب بانکی ۵۰۰ نفر از شهروندان خبر داد. 📌 هرچه سن هکرها پایین تر می آید یعنی ما بایدتربیت اخلاقی و سوادرسانه ای جامعه رااز سن پایین تر شروع کنیم. 🖐🏾راستی؛ چه کسانی باید این کار را بکنند؟ این «ما» کیست؟ حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 این همون دختره اس که از آمپول می ترسید؟! امیدوارم روزی بتوانیم به بزرگترها بفهمانیم انتشار تصاویر بچه ها در فضای مجازی میتواند آنها را به روز سیاه بنشاند. تصور کنید همین ویدیو از الان تا سالیان سال میتواند دست مایه تمسخر و تحقیر این دختربچه شود و مسیر زندگی او را تغییر دهد؛ بدون این که خودش در این میان نقشی داشته باشد. 🖐🏾 فضای مجازی نمی گذارد چیزی فراموش شود. برای دلخوشی خودمان و کاربران فضای مجازی، زندگی بچه های مان را تلخ نکنیم. 📌پ ن: تصاویر در ویدیوی اصلی واضح بوده است. حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. گزارش را در اینجا مطالعه کنید
🌀 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی: این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. سخنران این نشست آقای دکتر حسینعلی رحمتی عضو «هیئت علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث» و دبیر علمی این نشست آقای رضا شجاعی بودند. 🔻دکتر رحمتی هدف از بحث خود را یکی تبیین مفهوم، اهمیت و راه های حل تزاحم اخلاقی در فضای مجازی «به ویژه شبکه های اجتماعی» عنوان کرد و دیگر آشنایی با شیوه و فرایند پاسخگویی به کسانی که دچار تزاحم شده اند. وی مخاطبان این بحث را، همه مرتبطان با فضای مجازی و هر کسی که ممکن است در معرض سوال از فضای مجازی قرار گیرد عنوان نمود. 🔻ایشان در ادامه بیان کرد در بررسی های مربوط به اخلاق در فضای مجازی، یکی از مهم ترین و جدی ترین چالش ها بحث «تزاحم اخلاقی» می باشد. تزاحم اخلاقی یعنی قرار گرفتن شخص، در برابر انتخاب دو یا چند وظیفه اخلاقی که انجام همه آنها برای او مقدور نیست لذا سر دوراهه یا تزاحم قرار می گیرد. وی با بیان اینکه همه افرادی که به گونه ای با فضای مجازی درارتباطند دچار تزاحم اخلاقی می شوند عنوان کرد که پاسخگویان به فضای مجازی هم می توانند دچار این تزاحم شوند. این تزاحم پیامدهایی چون تردید و تحیر در مرحله عمل و آزردگی روحی و عذاب وجدان را برای فاعل اخلاقی به دنبال دارد. 🔻نویسنده کتاب تزاحم اخلاقی فضای مجازی را یکی از میدان های شکل گیری تزاحم اخلاقی دانست و با بیان این نکته که بر اساس یک تحقیق میدانی و حصر استقرایی تزاحم هایی که مربوط به فضای مجازی هست را می توان به چند گروه تقسیم کرد: ۱. تزاحم های مربوط به استفاده یا عدم استفاده از این فضا (مثلا فرد از یک سو به خاطر کاربردهای مفید این شبکه ها خود را موظف به استفاده از آنها می داند ولی از سوی دیگر، حفظ حریم خصوصی را برای خود لازم می داند) ۲. دشواره دسترسی (اجازه دادن یا ندادن دسترسی دیگران به فضای مجازی مثلا توسط والدین نسبت به فرزندان). ۳. دشواره اعتماد (مثلا از یک سو استفاده از فضای مجازی مستلزم درصدی از اعتماد است و از سوی دیگر شدیدا در معرض سوءاستفاده دیگران از اعتماد فرد.) ۴. دشواره انتشار محتوا در فضای مجازی (مثلا با انتشار خبر یا تصویری از فرد نیازمند، آبروی فرد برده شده و او باید اعاده حیثیت کند، اما توضیحات فرد باعث کنجکاوی دیگران و مطلع شدن از چیزی می شود که او نمی خواسته کسی بداند). 🔻این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه نشست، مراحل شکل گیری تزاحم اخلاقی و فرایندی که باید طی شود را بیان کرد. وی در این رابطه به ده گام اشاره نمود :گام اول: آگاهی (به این معنا که فرد باید نسبت به وظایف خود آگاهی داشته باشد)، گام دوم: ترک (انسان به هر دلیلی نخواهد که وظیفه اخلاقی خود را انجام دهد)، گام سوم: جمع (فرد بتواند دو وظیفه اخلاقی که بر عهده دارد را انجام دهد)، گام چهارم: رفع تزاحم (در برخورد دو تزاحم، فرد بدنبال شق سومی باشد که با آن بتواند تزاحم را برطرف نماید)، گام پنجم: ترجیح (فرد ترجیح دهد که کدام وظیفه اخلاقی را انجام دهد)، گام ششم: تخییر(بین دو وظیفه ترجیحی وجود ندارد و دو وظیفه یکسان هستند). دکتر رحمتی ضمن تاکید بر این که در گام پنجم است که تزاحم پیش می آید با اشاره به اینکه چهار گام بعدی در مواجهه با تزاحم اخلاقی در شبکه ها، در ادبیات و آموزه های دینی ما معنا پیدا می کند، این چهار گام را عزم، توکل، اقدام، استغفار بیان نمود. 🔻این مدرس و محقق اخلاق فناوری اطلاعات با بیان این نکته که برای ترجیح یک وظیف مجموعه ای از مرجحات وجود دارد که در سنجه های ترجیح و تصمیم گیری فرد موثر هستند، این موارد را به عنوان مرجح معرفی کرد: ۱. نزدیکی به راس هرم غایات اخلاقی (کسب رضایت خداوند و قرب الاهی) ۲. سازگاری بیشتر با ارزش های اخلاقی پایه (مثل ایمان و تقوا)، ۳. تعلق به حق الناس، ۴. احتمال رشد و تاثیر بیشتر، ۵. تمسک به نظریه های اخلاقی، ۶. تقدم دیگران بر خود، ۷. تقدم آخرت بر دنیا، ۸. امکان انجام کار به صورت بهتر، ۹. تطابق پذیری با سیره اسوه های اخلاقی ، ۱۰. تبدیل «مشکل» به «مسئله». 🔻ایشان در پایان به روش پاسخگویی با افراد دچار تزاحم اشاره کرد و گفت برای این کار باید چند مرحله را طی کرد: ۱. گفتگو با مخاطب درباره دوراهه ای که با آن مواجه شده است، ۲. تقدیر از او به خاطر تقیدش به مراعات اخلاق در فضای مجازی، ۳. دادن امید و اطمینان به او برای این که راه حلی پیدا خواهد شد، ۴. تبیین و قالب بندی مشکل براساس چارچوب نظری فلسفه اخلاق، و مشخص کردن مرجحات ۵. توضیح موقعیت تزاحم آمیز برای مخاطب، ۶. ارایه راهکار یافته شده به مخاطب و راهنمایی او، ۷. معرفی منابع به او برای مطالعه بیشتر. این نشست علمی با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
📣 نشست علمی اخلاق و هوش مصنوعی 🎙ارائه دهندگان: 🔹 هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش : دکتر حسینعلی رحمتی 🔹 شبیه سازی هوش مصنوعی ، واقعیت یا مجاز؟ : دکتر عبدالله عمادی 🔹 فضلیت گرایی و عینک های VR : دکتر سیدباقر میرصانع 🔹 مسئولیت زندگی نازیسته : دکتر محمدامین خوانساری 🗓زمان جلسه: دوشنبه مورخ 02 بهمن 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12 🔰مکان برگزاری: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات مرکز همکاری های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد @harahmati
دوست عزیز طلبه🖐🏾 در مناسبتهای دینی کارهایی چون انتشار یک بنر تبریک و تسلیت در فضای مجازی کاری است که همه میتوانند انجام دهند. از من و تو انتظار است در این ایام دست کم یکی از سخنان ائمه(ع) را باتوجه به جامعه کنیم. 📌مثلا با بیان این سخن امام جواد(ع) که «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق میشود» به مخاطب بگوییم امروزه در عضویت در کانال و صفحات انسان های اخلاقمدار، به ویژه اگر از گروه هایی چون اساتیدحوزه و دانشگاه باشند، از مصادیق معاشرت با خردمندان است. حسینعلی رحمتی 1 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش ✍️گزارش یک نشست علمی ✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند. دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد. ♦️متن کامل گزارش را در اینجا مطلعه کنید.
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش ✍️گزارش یک نشست علمی ✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند. دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد. ✅این محقق اخلاق فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد برای ترسیم جغرافیای بحث اخلاقی درباره کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی باید موضوعات زیر مورد توجه و تامل قرار گیرد: 🔻۱. تعریف اخلاق پژوهش 🔻۲.تبیین ضرورت بررسی اخلاقی کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی 🔻۳. مسائل اخلاقی پژوهش و توسعه خودِ هوش مصنوعی 🔻4. مسائل اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش در عرصه های مختلف (با توجه به کارکردهای آن از قبیل گردآوری داده ها، پردازش و تحلیل داده ها، مستند و مستدل سازی داده ها، تولید محتوا و سامان دهی یافته های پژوهشی، منبع یابی و تلخیص منابع و انتشار محتوا) 🔻5. مشخص کردن وظایف اخلاقی هر یک از «مرتبطان» با پژوهش به وسیله هوش مصنوعی (از جمله طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی، ارایه دهندگان خدمات، نهادها و مراکز استفاده کننده از هوش مصنوعی برای پژوهش، نهادهای حاکمیتی مرتبط، مدرسان و محققان و مراکز اخلاق پژوه و کاربران عادی). موفقیت در مراعات اخلاق به وسیله هوش مصنوعی علاوه بر تبیین و تفکیک وظایف هر کدام از این مرتبطان، مستلزم همدلی، همفکری و همکاری این افراد و نهادها است. 🔻6. توجه به کارکرد دوگانه اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش. استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش هم دارای مزایا است هم چالش هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال هوش مصنوعی هم می توان به کشف سرقت علمی کمک کند و هم موجب سرقت علمی شود. 🔻7. تبیین مزایای استفاده از هوش مصنوعی ناظر به عرصه پژوهش (از قبیل ۱.کمک به توسعه دانش و رشد پژوهش که منجر به خیر عمومی می شود، ۲. صرفه جویی در وقت و هزینه ها که منجر به فراهم شدن فرصت بیشتر برای محققان جهت خدمت بیشتر به جامعه می شود، ۳. کاهش آسیب ها و زیان های انسانی و حیوانی و محیط زیستی، ۴. افزایش دقت در تحلیل داده ها، ۵. ایجاد عدالت آموزشی و پژوهشی برای افراد و جوامع). 🔻8. مشخص کردن مسائل و چالش های اخلاقی استفاده پژوهشی از هوش مصنوعی (از جمله: ۱. سوگیری های ارزشی و هنجاری در پاسخگویی یا تحلیل داده ها، ۲. ارایه اطلاعات نادرست یا دروغ، ۳. نقض حریم خصوصی، ۴. کمک به جعل و تقلب و سرقت علمی (پلیجریزم) و تضعیف اعتماد به نهادهای علمی، ارتقا یافتن افراد بی صلاحیت، بی ارزش شدن کار افراد اخلاق مدار، ۵. نقض مالکیت معنوی، ۶ فریب دادن هوش مصنوعی توسط پژوهشگران). 🔻9. تدوین و تعیین اصول اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش درباره توسعه خود هوش مصنوعی، و استفاده از آن برای پژوهش های دیگر. 🔻10. مشخص کردن راهکارها و پیشنهادهایی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی برای تحقیق. راهکارهایی چون جدی گرفتن اخلاق پژوهش برای مرتبطان، تبیین وظایف و مسوولیت های مرتبطان، نوشتن کدهای اخلاقی برای هر یک از مرتبطان، ملزم کردن طراحان و توسعه دهندگان به پیوست اخلاقی برای کارهای پژوهشی و محصولات خود، تولید اسناد بالادستی لازم، ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی مربوط به اخلاق پژوهش در هوش مصنوعی، و بهره گرفتن از هوش مصنوعی برای مبارزه با جعل و تحریف.
💢زرنگ تر از شما را به خاک سیاه نشانده اخیرا در فضای مجازی ساخت کلیپ های عمدتا بی فایده یا با محتوای سخیف توسط خانم ها زیاد شده است. دربسیاری از آنها همسران شان هم حضور دارند؛ گرچه در مواردی احساس می شود از سرناچاری و اجبار است. کامنت های شوخی و جدی کاربران هم موید این گمانه زنی است. 🔻کاش می شد به این زوج ها، بخصوص خانم ها فهماند که مشهور شدن در فضای مجازی شروعش آسان و فریبنده است ولی تداومش نیاز به دارد. در غیر این صورت رشته کار ممکن است از دست خارج شود و زندگی شخصی و کاری خودو همسرتان را با مشکل جدی مواجه کند... مواظب باشید. حسینعلی رحمتی ۳ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. متن کامل یادداشت را اینجا مطالعه کنید.
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. ✅در مقایسه با نقش و جایگاه پدران در خانواده های سنتی، امروز پدران افزون بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده، در تعامل با فرزندان خود با معضلات زیر هم رو به رو هستد: 🔻1. چالش اختلاف نسلی: انس دائمی نسل امروز با فضای مجازی موجب تغییر سیر و سامانه معرفتی، هنجاری و فرهنگی آنها شده و این تغییرات بینشی تاثیرات خود را در کُنش و مَنِش آنها نشان داده است. از سوی دیگر، عقب ماندن والدین و از جمله پدران که معمولا در خانواده سنتی نقش بیشتری در الگودهی اخلاقی به فرزندان بر عهده داشتند، از دسترسی به فناوری های جدید موجب فاصله افتادن بین آنها و فرزندان شده و تحولات نسلی به تفاوت های هنجاری بین آنها دامن زده است. 🔻2. چالش اقتدار: در سنت فرهنگی و دینی ما همواره والدین، به ویژه پدران، منبع تعیین کننده بایدها و نبایدهای زندگی فردی و اجتماعی فرزندان بودند، و در بسیاری از خانواده ها هنوز هم کم وبیش همین گونه است، ولی نسل امروز تحت تاثیر آموزه های جدید و شیوه زیستِ نوینی که متاثر از عواملی چون فضای مجازی به آن دست یافته است به مرور زمان این اقتدار را به چالش کشیده است. طبیعتا یکی از پیامدهای این امر، آن است که فرزندان دیگر باید و نبایدهای زندگی را نه لزوما از پدر و مادر که از کسانی چون سلبریتی ها فرا می گیرند. 🔻3. چالش احترام: در خانواده سنتی اصل اولیه احترام به پدر و مادر بود در هر حال و به هر صورت، حتی در مواردی که حق با فرزندان بود. این قانون حتی تا زمانی که خود بچه ها تبدیل به افراد بزرگسال می شدند لازم الاجرا بود، ولی نسل امروز به رغم این که تعمدی بر بی احترامی به والدین ندارد اما لزومی نمی بیند که در همه موارد مراعات آنها را بکند و به داشته ها و خواسته ها و کرده ها و نکرده های آنها احترام بگذارد. این نسل حتی به اقتضای چالش اقتدار، هیچ ابایی ندارد از این که با والدین خود شوخی های نسبتا مبتذل داشته باشد و حتی آن را در فضای مجازی منتشر کند. 🔻4. چالش اعتماد: در خانواده سنتی معمولا فرزندان بیشترین اعتماد را به والدین و به ویژه پدر داشتند و معمولا در همه امور زندگی خود از خرید لباس گرفته تا ازدواج و شغل با آنها مشورت می کردند یا به انتخاب آنها اعتماد می کردند. ولی نسل امروز تا اندازه زیادی دوست دارد برای خودش حریم خصوصی داشته باشد، درباره سبک زندگی اش، نوع مراوداتش با دیگران، و انتخاب شریک زندگی یا شغل و درآمدش خودش تصمیم بگیرد. وجه دیگر این چالش آن است که آنها به عنوان یک پدر یا مادر همواره نسبت به فرزند نوجوان و جوان شان، به ویژه اگر دختر باشد، این ترس و دغدغه را دارند که مبادا در دام اعتماد به افراد ناصالح در فضای مجازی بیافتند. 🔻5. چالش اقناع: نسل امروز به مدد افزایش تحصیلات و تحت تاثیر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه خودش و اطلاع از تحولات جوامع دیگر، هم پای این که در اعتماد و اتکا به پدر و مادر خود به عنوان منابع هنجارگذار تردید کرده است، در قانع کردن آنها نسبت به هنجارهای اخلاقی و ارزشی خود از یک سو و قانع شدن از باورهای اخلاقی و رفتاری والدین از سوی دیگر با والدین خود اختلاف جدی پیدا کرده است، به گونه ای که در بسیاری از مواردی هیچ یک از دو طرف نمی توانند یکدیگر را نسبت به پذیرش آن چه خود درست می دانند راضی و قانع کنند. فقدان فرهنگ گفت وگو بین دو نسل نیز به این چالش (و دیگر چالش ها) دامن زده است. ✅ چالش های بالا نشان دهنده آن است که بر خلاف زمان های گذشته، امروزه پدر (و مادر) بودن کاری سهل و آسان نیست. از این رو کسانی که در صدد ارائه راهنمایی و مشاوره به والدین امروزی هستند چنانچه به این چالش ها توجه نکنند و برای آنها راهکارهای معقول و منطقی نداشته باشند در ایفای وظیفه خود کامیابی لازم را نخواهند داشت. 5 بهمن 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد