eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
202 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی و سبک زندگی اخلاقی؛ دوگانه روایت٫عاملیت ✍️ گزارش یک نشست علمی ✅پنجمین پیش نشست همایش د
💢معرفی چند منبع درباره فضای مجازی و سبک زندگی این منابع لزوما موضوع را از نظر اخلاقی بررسی نکرده است ولی برای آگاهی با مسئله فضای مجازی و سبک زندگی مناسب است. 1. بشیر، حسن؛ افراسیابی، محمد صادق (1391)، «شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 5، ش1(17)، ص31-62. 2. بیدی، فاطمه، و دیگران (1396)، «تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی»، مجله پیور لایف، س4، ش12، ص11-31. 3. حجتی، حدیثه، ... (و دیگران)، (1398)، « تاملی نظری و مفهومی در رابطه بین سبک زندگی و شبکه های اجتماعی»، مجله مطالعات ماهواره و رسانه های جدید، ش21، ص133-160. 4. رجبی، علی محمد (1398)، سبک زندگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تهران: پشتیبان، چاپ اول. 5. رضوي، سید عفت (١٣9٣)، بررسی رابطه بین شبكه های اجتماعی در فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ مطالعه موردی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، اردبیل: دانشگاه پیام نور اردبیل. 6. رضی پور، پرنیا (1397)، «بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 97»، مجله جامعه شناسی سبک زندگی، ش11(11)، ص137-167. 7. فراهانی، محمد، ... (و دیگران) (1397)، «مطالعه تطبیقی نقش شبکه های اجتماعی در سبک زندگی اسلامی ایرانی از دیدگاه شهروندان و مدیران فرهنگی شهر تهران»‎، مجله تحقیقات رسانه، ش۲. 8. فرجی نیری، معصومه؛ صادقی نیری، فاطمه (1398)، «نسبت سنجی مناسبات سبک زندگی مدرن و گسترش فضای مجازی بر فرهنگ، هویت اجتماعی، ارزشها و روابط اجتماعی نوجوانان»، فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، دوره 3، ش3، ص2-11. 9. مداحی شاهخالی، حجت، ... (و دیگران) (1401)، «نقش توسعه فضای مجازی و شبکه اجتماعی بر سبک زندگی دانشجویان شهرستان دماوند در سال 99»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، س14، ش4، ص7-19. 10. مظفری، یوسف؛‌ کوشا، سهیلا (1399)، «سبک زندگی قرآنی و فضای مجازی»، مجله مطالعات علوم اسلامی انسانی، س1، ش1، ص13-23. 11. موالی، حسین (بی تا)، بررسی تأثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی، تهران: حسین موالی، (موجود در سایت پلیس فتا).
📣 گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند 👥نشست علمی: تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی ✅ دبیر علمی: جناب آقای رضا شجاعی 🗓 زمان: سه شنبه 26 دی 1402 🕐 ساعت: 15:30 الی 17:30 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود(کارشناسان شعب): https://mmps.ir/XYiwE
⬅️ نشست تخصصی آنلاین ✅ استفادهٔ اخلاقی از هوش مصنوعی برای نوشتن مقالات علمی 🌐 در سایت خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان اطلاعات بیشتر این رویداد را بخوانید. اینجا چراغی روشن است...! @EthicsHouse @harahmati
شب آرزوها و صبح امید 📌آرزو داشتن غیر از خیال پروری و زندگی در رویاهای دست نیافتنی است. انسان خیال باف از داشته های خود غافل است و معمولا به نداشته های خود دل می بندد، ولی انسان آرزومند، داشته های خود را می شناسد و آنها را سرمایه ای قرار می دهد برای رسیدن به نداشته های خود. حسینعلی رحمتی 28 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤔این «ما» کیست؟ فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و دستگیری متهم ۱۵ ساله کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز ازحساب بانکی ۵۰۰ نفر از شهروندان خبر داد. 📌 هرچه سن هکرها پایین تر می آید یعنی ما بایدتربیت اخلاقی و سوادرسانه ای جامعه رااز سن پایین تر شروع کنیم. 🖐🏾راستی؛ چه کسانی باید این کار را بکنند؟ این «ما» کیست؟ حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 این همون دختره اس که از آمپول می ترسید؟! امیدوارم روزی بتوانیم به بزرگترها بفهمانیم انتشار تصاویر بچه ها در فضای مجازی میتواند آنها را به روز سیاه بنشاند. تصور کنید همین ویدیو از الان تا سالیان سال میتواند دست مایه تمسخر و تحقیر این دختربچه شود و مسیر زندگی او را تغییر دهد؛ بدون این که خودش در این میان نقشی داشته باشد. 🖐🏾 فضای مجازی نمی گذارد چیزی فراموش شود. برای دلخوشی خودمان و کاربران فضای مجازی، زندگی بچه های مان را تلخ نکنیم. 📌پ ن: تصاویر در ویدیوی اصلی واضح بوده است. حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. گزارش را در اینجا مطالعه کنید
🌀 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی: این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. سخنران این نشست آقای دکتر حسینعلی رحمتی عضو «هیئت علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث» و دبیر علمی این نشست آقای رضا شجاعی بودند. 🔻دکتر رحمتی هدف از بحث خود را یکی تبیین مفهوم، اهمیت و راه های حل تزاحم اخلاقی در فضای مجازی «به ویژه شبکه های اجتماعی» عنوان کرد و دیگر آشنایی با شیوه و فرایند پاسخگویی به کسانی که دچار تزاحم شده اند. وی مخاطبان این بحث را، همه مرتبطان با فضای مجازی و هر کسی که ممکن است در معرض سوال از فضای مجازی قرار گیرد عنوان نمود. 🔻ایشان در ادامه بیان کرد در بررسی های مربوط به اخلاق در فضای مجازی، یکی از مهم ترین و جدی ترین چالش ها بحث «تزاحم اخلاقی» می باشد. تزاحم اخلاقی یعنی قرار گرفتن شخص، در برابر انتخاب دو یا چند وظیفه اخلاقی که انجام همه آنها برای او مقدور نیست لذا سر دوراهه یا تزاحم قرار می گیرد. وی با بیان اینکه همه افرادی که به گونه ای با فضای مجازی درارتباطند دچار تزاحم اخلاقی می شوند عنوان کرد که پاسخگویان به فضای مجازی هم می توانند دچار این تزاحم شوند. این تزاحم پیامدهایی چون تردید و تحیر در مرحله عمل و آزردگی روحی و عذاب وجدان را برای فاعل اخلاقی به دنبال دارد. 🔻نویسنده کتاب تزاحم اخلاقی فضای مجازی را یکی از میدان های شکل گیری تزاحم اخلاقی دانست و با بیان این نکته که بر اساس یک تحقیق میدانی و حصر استقرایی تزاحم هایی که مربوط به فضای مجازی هست را می توان به چند گروه تقسیم کرد: ۱. تزاحم های مربوط به استفاده یا عدم استفاده از این فضا (مثلا فرد از یک سو به خاطر کاربردهای مفید این شبکه ها خود را موظف به استفاده از آنها می داند ولی از سوی دیگر، حفظ حریم خصوصی را برای خود لازم می داند) ۲. دشواره دسترسی (اجازه دادن یا ندادن دسترسی دیگران به فضای مجازی مثلا توسط والدین نسبت به فرزندان). ۳. دشواره اعتماد (مثلا از یک سو استفاده از فضای مجازی مستلزم درصدی از اعتماد است و از سوی دیگر شدیدا در معرض سوءاستفاده دیگران از اعتماد فرد.) ۴. دشواره انتشار محتوا در فضای مجازی (مثلا با انتشار خبر یا تصویری از فرد نیازمند، آبروی فرد برده شده و او باید اعاده حیثیت کند، اما توضیحات فرد باعث کنجکاوی دیگران و مطلع شدن از چیزی می شود که او نمی خواسته کسی بداند). 🔻این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه نشست، مراحل شکل گیری تزاحم اخلاقی و فرایندی که باید طی شود را بیان کرد. وی در این رابطه به ده گام اشاره نمود :گام اول: آگاهی (به این معنا که فرد باید نسبت به وظایف خود آگاهی داشته باشد)، گام دوم: ترک (انسان به هر دلیلی نخواهد که وظیفه اخلاقی خود را انجام دهد)، گام سوم: جمع (فرد بتواند دو وظیفه اخلاقی که بر عهده دارد را انجام دهد)، گام چهارم: رفع تزاحم (در برخورد دو تزاحم، فرد بدنبال شق سومی باشد که با آن بتواند تزاحم را برطرف نماید)، گام پنجم: ترجیح (فرد ترجیح دهد که کدام وظیفه اخلاقی را انجام دهد)، گام ششم: تخییر(بین دو وظیفه ترجیحی وجود ندارد و دو وظیفه یکسان هستند). دکتر رحمتی ضمن تاکید بر این که در گام پنجم است که تزاحم پیش می آید با اشاره به اینکه چهار گام بعدی در مواجهه با تزاحم اخلاقی در شبکه ها، در ادبیات و آموزه های دینی ما معنا پیدا می کند، این چهار گام را عزم، توکل، اقدام، استغفار بیان نمود. 🔻این مدرس و محقق اخلاق فناوری اطلاعات با بیان این نکته که برای ترجیح یک وظیف مجموعه ای از مرجحات وجود دارد که در سنجه های ترجیح و تصمیم گیری فرد موثر هستند، این موارد را به عنوان مرجح معرفی کرد: ۱. نزدیکی به راس هرم غایات اخلاقی (کسب رضایت خداوند و قرب الاهی) ۲. سازگاری بیشتر با ارزش های اخلاقی پایه (مثل ایمان و تقوا)، ۳. تعلق به حق الناس، ۴. احتمال رشد و تاثیر بیشتر، ۵. تمسک به نظریه های اخلاقی، ۶. تقدم دیگران بر خود، ۷. تقدم آخرت بر دنیا، ۸. امکان انجام کار به صورت بهتر، ۹. تطابق پذیری با سیره اسوه های اخلاقی ، ۱۰. تبدیل «مشکل» به «مسئله». 🔻ایشان در پایان به روش پاسخگویی با افراد دچار تزاحم اشاره کرد و گفت برای این کار باید چند مرحله را طی کرد: ۱. گفتگو با مخاطب درباره دوراهه ای که با آن مواجه شده است، ۲. تقدیر از او به خاطر تقیدش به مراعات اخلاق در فضای مجازی، ۳. دادن امید و اطمینان به او برای این که راه حلی پیدا خواهد شد، ۴. تبیین و قالب بندی مشکل براساس چارچوب نظری فلسفه اخلاق، و مشخص کردن مرجحات ۵. توضیح موقعیت تزاحم آمیز برای مخاطب، ۶. ارایه راهکار یافته شده به مخاطب و راهنمایی او، ۷. معرفی منابع به او برای مطالعه بیشتر. این نشست علمی با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
📣 نشست علمی اخلاق و هوش مصنوعی 🎙ارائه دهندگان: 🔹 هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش : دکتر حسینعلی رحمتی 🔹 شبیه سازی هوش مصنوعی ، واقعیت یا مجاز؟ : دکتر عبدالله عمادی 🔹 فضلیت گرایی و عینک های VR : دکتر سیدباقر میرصانع 🔹 مسئولیت زندگی نازیسته : دکتر محمدامین خوانساری 🗓زمان جلسه: دوشنبه مورخ 02 بهمن 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12 🔰مکان برگزاری: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات مرکز همکاری های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد @harahmati
دوست عزیز طلبه🖐🏾 در مناسبتهای دینی کارهایی چون انتشار یک بنر تبریک و تسلیت در فضای مجازی کاری است که همه میتوانند انجام دهند. از من و تو انتظار است در این ایام دست کم یکی از سخنان ائمه(ع) را باتوجه به جامعه کنیم. 📌مثلا با بیان این سخن امام جواد(ع) که «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق میشود» به مخاطب بگوییم امروزه در عضویت در کانال و صفحات انسان های اخلاقمدار، به ویژه اگر از گروه هایی چون اساتیدحوزه و دانشگاه باشند، از مصادیق معاشرت با خردمندان است. حسینعلی رحمتی 1 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش ✍️گزارش یک نشست علمی ✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند. دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد. ♦️متن کامل گزارش را در اینجا مطلعه کنید.
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش ✍️گزارش یک نشست علمی ✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند. دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد. ✅این محقق اخلاق فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد برای ترسیم جغرافیای بحث اخلاقی درباره کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی باید موضوعات زیر مورد توجه و تامل قرار گیرد: 🔻۱. تعریف اخلاق پژوهش 🔻۲.تبیین ضرورت بررسی اخلاقی کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی 🔻۳. مسائل اخلاقی پژوهش و توسعه خودِ هوش مصنوعی 🔻4. مسائل اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش در عرصه های مختلف (با توجه به کارکردهای آن از قبیل گردآوری داده ها، پردازش و تحلیل داده ها، مستند و مستدل سازی داده ها، تولید محتوا و سامان دهی یافته های پژوهشی، منبع یابی و تلخیص منابع و انتشار محتوا) 🔻5. مشخص کردن وظایف اخلاقی هر یک از «مرتبطان» با پژوهش به وسیله هوش مصنوعی (از جمله طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی، ارایه دهندگان خدمات، نهادها و مراکز استفاده کننده از هوش مصنوعی برای پژوهش، نهادهای حاکمیتی مرتبط، مدرسان و محققان و مراکز اخلاق پژوه و کاربران عادی). موفقیت در مراعات اخلاق به وسیله هوش مصنوعی علاوه بر تبیین و تفکیک وظایف هر کدام از این مرتبطان، مستلزم همدلی، همفکری و همکاری این افراد و نهادها است. 🔻6. توجه به کارکرد دوگانه اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش. استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش هم دارای مزایا است هم چالش هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال هوش مصنوعی هم می توان به کشف سرقت علمی کمک کند و هم موجب سرقت علمی شود. 🔻7. تبیین مزایای استفاده از هوش مصنوعی ناظر به عرصه پژوهش (از قبیل ۱.کمک به توسعه دانش و رشد پژوهش که منجر به خیر عمومی می شود، ۲. صرفه جویی در وقت و هزینه ها که منجر به فراهم شدن فرصت بیشتر برای محققان جهت خدمت بیشتر به جامعه می شود، ۳. کاهش آسیب ها و زیان های انسانی و حیوانی و محیط زیستی، ۴. افزایش دقت در تحلیل داده ها، ۵. ایجاد عدالت آموزشی و پژوهشی برای افراد و جوامع). 🔻8. مشخص کردن مسائل و چالش های اخلاقی استفاده پژوهشی از هوش مصنوعی (از جمله: ۱. سوگیری های ارزشی و هنجاری در پاسخگویی یا تحلیل داده ها، ۲. ارایه اطلاعات نادرست یا دروغ، ۳. نقض حریم خصوصی، ۴. کمک به جعل و تقلب و سرقت علمی (پلیجریزم) و تضعیف اعتماد به نهادهای علمی، ارتقا یافتن افراد بی صلاحیت، بی ارزش شدن کار افراد اخلاق مدار، ۵. نقض مالکیت معنوی، ۶ فریب دادن هوش مصنوعی توسط پژوهشگران). 🔻9. تدوین و تعیین اصول اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش درباره توسعه خود هوش مصنوعی، و استفاده از آن برای پژوهش های دیگر. 🔻10. مشخص کردن راهکارها و پیشنهادهایی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی برای تحقیق. راهکارهایی چون جدی گرفتن اخلاق پژوهش برای مرتبطان، تبیین وظایف و مسوولیت های مرتبطان، نوشتن کدهای اخلاقی برای هر یک از مرتبطان، ملزم کردن طراحان و توسعه دهندگان به پیوست اخلاقی برای کارهای پژوهشی و محصولات خود، تولید اسناد بالادستی لازم، ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی مربوط به اخلاق پژوهش در هوش مصنوعی، و بهره گرفتن از هوش مصنوعی برای مبارزه با جعل و تحریف.
💢زرنگ تر از شما را به خاک سیاه نشانده اخیرا در فضای مجازی ساخت کلیپ های عمدتا بی فایده یا با محتوای سخیف توسط خانم ها زیاد شده است. دربسیاری از آنها همسران شان هم حضور دارند؛ گرچه در مواردی احساس می شود از سرناچاری و اجبار است. کامنت های شوخی و جدی کاربران هم موید این گمانه زنی است. 🔻کاش می شد به این زوج ها، بخصوص خانم ها فهماند که مشهور شدن در فضای مجازی شروعش آسان و فریبنده است ولی تداومش نیاز به دارد. در غیر این صورت رشته کار ممکن است از دست خارج شود و زندگی شخصی و کاری خودو همسرتان را با مشکل جدی مواجه کند... مواظب باشید. حسینعلی رحمتی ۳ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. متن کامل یادداشت را اینجا مطالعه کنید.
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی 🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر ✍️حسینعلی رحمتی در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است. ✅در مقایسه با نقش و جایگاه پدران در خانواده های سنتی، امروز پدران افزون بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده، در تعامل با فرزندان خود با معضلات زیر هم رو به رو هستد: 🔻1. چالش اختلاف نسلی: انس دائمی نسل امروز با فضای مجازی موجب تغییر سیر و سامانه معرفتی، هنجاری و فرهنگی آنها شده و این تغییرات بینشی تاثیرات خود را در کُنش و مَنِش آنها نشان داده است. از سوی دیگر، عقب ماندن والدین و از جمله پدران که معمولا در خانواده سنتی نقش بیشتری در الگودهی اخلاقی به فرزندان بر عهده داشتند، از دسترسی به فناوری های جدید موجب فاصله افتادن بین آنها و فرزندان شده و تحولات نسلی به تفاوت های هنجاری بین آنها دامن زده است. 🔻2. چالش اقتدار: در سنت فرهنگی و دینی ما همواره والدین، به ویژه پدران، منبع تعیین کننده بایدها و نبایدهای زندگی فردی و اجتماعی فرزندان بودند، و در بسیاری از خانواده ها هنوز هم کم وبیش همین گونه است، ولی نسل امروز تحت تاثیر آموزه های جدید و شیوه زیستِ نوینی که متاثر از عواملی چون فضای مجازی به آن دست یافته است به مرور زمان این اقتدار را به چالش کشیده است. طبیعتا یکی از پیامدهای این امر، آن است که فرزندان دیگر باید و نبایدهای زندگی را نه لزوما از پدر و مادر که از کسانی چون سلبریتی ها فرا می گیرند. 🔻3. چالش احترام: در خانواده سنتی اصل اولیه احترام به پدر و مادر بود در هر حال و به هر صورت، حتی در مواردی که حق با فرزندان بود. این قانون حتی تا زمانی که خود بچه ها تبدیل به افراد بزرگسال می شدند لازم الاجرا بود، ولی نسل امروز به رغم این که تعمدی بر بی احترامی به والدین ندارد اما لزومی نمی بیند که در همه موارد مراعات آنها را بکند و به داشته ها و خواسته ها و کرده ها و نکرده های آنها احترام بگذارد. این نسل حتی به اقتضای چالش اقتدار، هیچ ابایی ندارد از این که با والدین خود شوخی های نسبتا مبتذل داشته باشد و حتی آن را در فضای مجازی منتشر کند. 🔻4. چالش اعتماد: در خانواده سنتی معمولا فرزندان بیشترین اعتماد را به والدین و به ویژه پدر داشتند و معمولا در همه امور زندگی خود از خرید لباس گرفته تا ازدواج و شغل با آنها مشورت می کردند یا به انتخاب آنها اعتماد می کردند. ولی نسل امروز تا اندازه زیادی دوست دارد برای خودش حریم خصوصی داشته باشد، درباره سبک زندگی اش، نوع مراوداتش با دیگران، و انتخاب شریک زندگی یا شغل و درآمدش خودش تصمیم بگیرد. وجه دیگر این چالش آن است که آنها به عنوان یک پدر یا مادر همواره نسبت به فرزند نوجوان و جوان شان، به ویژه اگر دختر باشد، این ترس و دغدغه را دارند که مبادا در دام اعتماد به افراد ناصالح در فضای مجازی بیافتند. 🔻5. چالش اقناع: نسل امروز به مدد افزایش تحصیلات و تحت تاثیر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه خودش و اطلاع از تحولات جوامع دیگر، هم پای این که در اعتماد و اتکا به پدر و مادر خود به عنوان منابع هنجارگذار تردید کرده است، در قانع کردن آنها نسبت به هنجارهای اخلاقی و ارزشی خود از یک سو و قانع شدن از باورهای اخلاقی و رفتاری والدین از سوی دیگر با والدین خود اختلاف جدی پیدا کرده است، به گونه ای که در بسیاری از مواردی هیچ یک از دو طرف نمی توانند یکدیگر را نسبت به پذیرش آن چه خود درست می دانند راضی و قانع کنند. فقدان فرهنگ گفت وگو بین دو نسل نیز به این چالش (و دیگر چالش ها) دامن زده است. ✅ چالش های بالا نشان دهنده آن است که بر خلاف زمان های گذشته، امروزه پدر (و مادر) بودن کاری سهل و آسان نیست. از این رو کسانی که در صدد ارائه راهنمایی و مشاوره به والدین امروزی هستند چنانچه به این چالش ها توجه نکنند و برای آنها راهکارهای معقول و منطقی نداشته باشند در ایفای وظیفه خود کامیابی لازم را نخواهند داشت. 5 بهمن 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢حیف است این ظرفیت ها مغفول بماند امروز این اطلاعیه را دیدم که جمعی از دانشجویان برای گردآوری زباله های الکترونیکی و مصرف آنها در کارهای خیریه فراخوان داده اند. کاری ارزشمند و قابل تقدیر. متاسفانه در جامعه ما ظرفیت های و غیررسمی آن گونه که باید برای فعالیت های مربوط به فاوا و فضای مجازی فعال نشده است. علل و عوامل این کار باید بررسی شود. 📣 دراین زمینه یادداشت «سَمَن های اخفاپژوه؛ظرفیت نادیده در اخلاق فناوری اطلاعات» را هم بخوانید👈 B2n.ir/z58865 پ ن: چون فرصت راستی آزمایی اطلاعیه را نداشتم احتیاطا نام و شماره تلفن را پوشاندم. حسینعلی رحمتی ۸ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢طیف دینداری نوجوانان و خطر یک جانبه گرایی جامعه امروز نوجوانان و جوانان ایرانی از حیث پهنا و ژرفای دینداری متکثر و است.کسانی که در صدد شناخت نسل جدید هستند اگر بخشی از این طیف (که مثلا شدیدا تقید دینی دارند یا شدیدا تقید دینی ندارند را ببینند و تعمیم دهند) و از بخش های دیگر غافل شوند، در تحلیل، سیاستگذاری، برنامه ریزی، تعامل و تبلیغ دین برای این نسل دچار مشکل خواهند شد. حسینعلی رحمتی ۸ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل نشست فضای مجازی و سبك زندگي اخلاقی در آپارات مشاهده ویدئوی کامل در آپارات: https://aparat.com/v/nOsup گزارش خبری نشست: https://rcnm.qomirib.ac.ir/portal/newsview/6969
🔹نخستین کنفرانس بین‌المللی «اخلاق دیجیتال و فضای مجازی» مهلت ارسال مقالات: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ زمان: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ وب‌سایت کنفرانس: digethconf.ut.ac.ir @UT_NEWSLINE 📌تجربه شخصی ام می گوید همایشها نوعی برای مقاله نویسی است.الان ممکن است کمی سختی بکشیم ولی بعدا خداراشکر می کنیم که نوشتیم.
مجله ترجمان در شماره ۲۹ خود پرونده ای درباره دارد و سعی کرده برخی از مزایا و مسائل آن را معرفی و بررسی کند. هرچند مباحث چندان از منظر بررسی نشده ولی زمینه بررسی های اخلاقی را‌ فراهم می کند. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
تاریخ فلسفهٔ اخلاق (دورۀ سه جلدی) ویراستهٔ:راجر کریسپ مترجم: گروهی از دانش‌پژوهان سرویراستار ترجمهٔ فارسی: محسن جوادی ‏تهران، هرمس، چاپ اول، 1402، 3جلد، 1440ص. کتاب در دو بخش نظم و نسق یافته است. ۲۸ مقالۀ اول که بخش عمدۀ کتاب را تشکیل می‌دهند به کلیت اندیشۀ یک متفکر یا جریان می‌پردازند و همۀ موضوع‌های مهم اخلاقی را که در آثار آن نویسنده یا آن جریان وجود دارد مطرح می‌کنند. ترجمۀ فارسی این بخش در دو جلد نخست تقدیم خوانندگان می‌شود. اما ۱۱ مقالۀ پایانی به تطوّرات یک موضوع اخلاقی مانند ارادۀ آزاد مطابق با توالی تاریخی آن می‌پردازند که در جلد سوم عرضه می‌شوند. ✍️عرض تبریک و خسته نباشید خدمت دکتر جوادی و همه کسانی که برای پدیدآمدن کتاب حاضر زحمت کشیده اند. ترجمه این گونه کتاب ها که حالت مرجع دارند یکی از ضروریات عرصه اخلاق اندیشی و اخلاق پژوهی ماست. ان شاءالله که درباره فلسفه اخلاق اسلامی هم شاهد چنین آثاری باشیم. حسینعلی رحمتی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روز‌نوشت
تصور برخی از افراد از هوش مصنوعی، همانندِ همان تصوری است که از پیام‌رسان‌ها دارند. در واقع برخی معتقدند هوش مصنوعی نیز مانند هر رسانه‌ی دیگری کم‌کم به متنِ زندگیِ مردم ورود پیدا می‌کند و نهایتا مردم در کنار آن، زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد این دیدگاه در رابطه با هوش مصنوعی، دیدگاهی سهل‌انگارانه باشد چرا که فضا، ظرفیت، کارایی، گستردگی، آسیب‌ها و عوارض هوش مصنوعی بسیار متفاوت و متکثرتر از سایر فناوری‌هایی است که تا کنون با آن‌ها در ارتباط بوده‌ایم. طبیعتا سرعتِ ورودِ هوشِ مصنوعی به زندگی مردم بیشتر از رسانه‌ها خواهد بود و چنانچه ظرفیتِ لازم در بهره‌بردن از این فناوری مدرن وجود نداشته باشد بلایی خانمان‌‌سوزتر از بلایی که امروز فضای مجازی بر سرِ ما آورده، در انتظارمان خواهد بود. زمانی که مردم با کرونا درگیر شدند و دانش‌آموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند، تازه مسئولین متوجه شدند که چقدر از حیث آموزش رسانه ضعیف عمل کرده‌اند. والدین سواد رسانه نداشتند و حالا بچه‌ها هم وارد دنیایی شده بودند که از قبل آموزش دقیق و عمیقی ندیده بودند. هنوز که هنوز است والدین با بحرانی که کرونا و فضای مجازی بر سر زندگی خودشان و فرزندانشان آورده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وقتی ما چنین تجربه‌‌ی تلخی را از سر گذرانده‌ایم، باید با تدبیر بیشتری موضوع را دنبال کنیم. این‌بار استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند و منتظرِ حضور ویروسی به اسم کرونا نخواهد ماند. هوش مصنوعی خیلی زود سر از‌ گوشی بچه‌های ما در می‌آورد و اگر بچه‌ها آموزش نبینند، احتمالا با فجایع اخلاقی زیادی روبرو خواهیم شد. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
💢 سایت های فارسی زبان برای اطلاع از اخبار فناوری مربوط به فناوری اطلاعات 📌از مطالب این سایت ها می توانید برای و تخصصی (مثلا از منظر اخلاقی) استفاده کنید: https://nabzefanavari.ir/ https://www.zoomit.ir/ https://digiato.com/ https://www.citna.ir/ https://islamic.majazi.ir/ https://zaviehmag.ir/ https://peivast.com/ https://hooshio.com/ https://beta-co.ir/ https://khabarict.ir/ https://familyweb.ir/ 💢 این هم چند سایت انگلیسی https://futurism.com/categories/vr-news https://futurism.com/categories/robots-machines https://futurism.com/categories/ai-artificial-intelligence https://techcrunch.com/ https://link.springer.com/journal/10676/updates حسینعلی رحمتی 13 بهمن ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد