eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💥تداوم پروژه قرآنی استادمطهری، آری؛ اما... قرآن برای استادمطهری هم منبع اندیشه ورزی بود هم ابزار پاسخگویی به نیازهای زمان، و این همه با هدف «احیای قرآن» در جامعه. 📌امروزه تکمیل و تداوم این پروژه ضرورت دارد ولی این کار باید با درنظر گرفتن مخاطب قرآن به عنوان انسان همبسته با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی انجام شود. حسینعلی رحمتی 18 اردیبهشت 1403 👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
📖 لیست پیشنهادی خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان برای خرید کتاب‌های حوزهٔ فلسفهٔ اخلاق در تهران ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️مار اَفسای! هشدار مبادا دستی که بر گوشی و صفحه کلید می لغزانیم، ماری باشد که به جان و مال و آبروی دیگران می اندازیم؟ و فرداکه در محضر یار پرده برافتد ازآن دسته باشیم که درباره شان فرمود:«یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ».بَدا به این معامله، بَدا. مارفَسای ار چه فسونگر بود کشته شود عاقبت از مار خویشِ حسینعلی رحمتی 19 اردیبهشت 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢منِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ... طلبه عزیز، روحانی محترم همواره در فضای مجازی با جوانانی مواجه ام که ویدیوی برخی سخنرانی های مذهبی را برایم ارسال می کنند و می گوینداین مطالب جوانان را از دین زده می کند. 💥سطح تحصیلات جامعه امروز ایران نسبت به دهه های گذشته بسیار بالا رفته و به مدد فضای مجازی میزان اطلاعاتش بسیار زیاد شده. است از ین رو انتظار دارد از منبر دین سخنان معقول و منطقی بشنود.بیان نه تنها او را به دین جذب نمیکند که سوالات و تردیدهای فراوانی نست به دین و مبلغان دین برایش ایجاد می کند یا بهانه تمسخر آنهارا فراهم میکند. خوشبختانه سیره و سنت اهلبیت(ع) گنجینه مطالب حِکمی و اخلاقی است. چرابه جای استفاده از آنها مطالبی را بیان کنیم که حتی اگر هم مستند باشد برای نسل امروز قابل پذیرش یا دارای اولویت نیست. امام علی(ع): «مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ضَيَّعَ الأَهَمَّ؛ هر كس به كار غير مهم بپردازد، كار مهم‌تر را تباه ساخته است!» حسینعلی رحمتی 20 اردیبهشت 1403 (عکس تزیینی است) اندکی اندیشه ضرر ندارد
از دیروز که این عکس را دیده ام ذهنم درگیر شده. هرچه کردم دلم نیامد آن را نگذارم. داستان عکس از خودش جذاب تر است. آن را در تصویر کناری اش بخوانید. حسینعلی رحمتی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
💢 دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل قسمت اول قسمت دوم
💢 دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔹 مناسبتی چون تولد حضرت معصومه(س) که روز دختر نامیده شده، فرصت مناسبی است تا موضوعات مربوط به نسل جدید دختران و زنان جامعه ما به طور جدی تر و عمیق تری مورد کاوش قرار گیرد. یکی از این موضوعات، آسیب شناسی نگاه متقابل این نسل با نسل «بزرگترها» از منظر عوامل موثر براخلاق و تربیت، به ویژه فضای مجازی، است. تا وقتی نگاه هر دو طرف به یکدیگر اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت که دو نسل بتوانند در مورد ارزش های اخلاقی، تربیتی و فرهنگی به یک «افق گفتمانی مشترک» در عرصه عمل و نظر دست یابند. 🔹 به عمد نگفته ایم «والدین» و گفته ایم «بزرگترها» تا شامل همه افراد و نهادهایی بشود که به نوعی با زنان و دختران، فضای مجازی، و اخلاق و تربیت ارتباط پیدا می کنند؛ از پدر و مادرها گرفته تا مدیران جامعه، نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار، نهادهای تبلیغی مثل حوزه های علمیه، نهادهای آموزشی مثل دانشگاه ها و آموزش و پرورش، ونهادهای رسانه ای چون صداوسیما و مطبوعات. 🔹 به هرحال، با نگاهی آسیب شناسانه باید گفت بخش هایی از نسل بزرگترها به این توجه ندارند که: 🔻 1. فضای مجازی برای زنان و دختران امروز صرفا ابزاری برای وقت گذرانی و سرگرمی نیست، بلکه محلی برای «زندگی» هم است؛ یعنی این فضا خانواده دوم (اگر نگوییم اول) آنهاست. 🔻2. برخلاف تصور برخی از بزرگترها، فضای مجازی برای بسیاری از زنان و دختران محل ارتکاب کارهای خلاف و نادرست نیست، بلکه آنها این فضا را میدانی برای رشد و شکوفایی می دانند و از آن برای کارهایی چون کسب دانش، فراگیری حرفه، انتقال تجارب، و تبلیغات و تجارت استفاده می کنند. نگاه این نسل به فضای مجازی بیشتر مثبت است تا منفی، از این رو نگاه های بدبینانه و منع محور نسل بزرگترها را نسبت به این فضا نمی پذیرد و در برابر آن مقاومت می کند. 🔻3. برخلاف گذشته که دختران از نظر شخصیت اخلاقی و باورهای دینی بیشتر تحت تاثیر والدین و به ویژه مادرشان بودند و می شد به آسانی «مادر را دید و دختر را پسندید»، امروزه این نقش تا اندازه ای (و نه کاملا) تضعیف شده و دختران تا حد زیادی تحت تاثیر دیدگاه های نظری (درست یا نادرست) و الگوهای عملی (خوب یا بد)ی هستند که فضای مجازی به آنان معرفی می کند. 🔻4. بین زبان و تفکر ارتباط وجود دارد. از این رو نسل جدید دخترانی که طی سال های اخیر با فضای مجازی (و اخیرا هوش مصنوعی) انس گرفته اند به موازات این که نگرش های شان تغییر کرده زبان و ادبیات شان نیز تغییر کرده است. از این رو اگر با آنان با همان زبان و ادبیاتی صحبت کنیم که با دختران چند نسل قبل شان سخن می گفتیم طبیعتا ارتباط و هم سخنی بین ما و آنها ایجاد نخواهد شد و در انتقال ارزش ها و هنجارهای مورد نظر خود به آنها با مشکل مواجه می شویم. 🔻5. تحولات فکری و ارزشی و تغییر سبک زندگی زنان و دختران در سال های اخیر (با آنها موافق باشیم یا نه) معلول عوامل مختلف است، از این رو فروکاستن آنها به یک عامل و آن هم «فضای مجازی»، موجب ارزیابی غیرواقع بینانه، و در نتیجه، ارایه راهکارهای غیردقیق می شود. و نباید تعجب کرد اگر چنین راهکارهایی مورد استقبال دختران قرار نگیرد. 🔹 و نکته پایانی این که نسل دختران هم نسبت به فضای مجازی و نسل بزرگترها غفلت هایی دارند که ان شاءالله در یادداشتی دیگر به آنها اشاره خواهد شد. 21 اردیبهشت 1403 ... ادامه دارد 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل قسمت ۲ از ۲: دختران و مسوولیت زیستِ دخترانه در فضای مجازی قسمت اول ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔹انصاف اقتضا می کند همان گونه که به فهم غیردقیق و ناکافی برخی بزرگترها درباره حضور دختران در فضای مجازی اشاره کردیم بایستی از این سو به کژفهمی برخی زنان و دختران نیز در این عرصه اشاره کنیم. این کژفهمی هایِ دو طرفه است که راه را برای رسیدن به یک نگاه مشترک و همدلانه می بندد. از این رو باید گفت بخشی از نسل جدید زنان و دختران توجه ندارند که: 🔻1. حرمت امام زاده با متولی آن است. اگر خانم ها و دخترهایی که در فضای مجازی حضور دارند به درستی انتظار دارند که دیگران چه در این فضا و چه در فضای فیزیکی حرمت آنها را نگه دارند، خود آنها باید بیش از دیگران به حفظ این حرمت کمک کنند. متاسفانه در موارد زیادی دیده می شود که خود دختران در تولید و توزیع ویدیوهایی مشارکت می کنند که آنها را افرادی ظاهربین، ثروت پرست، نادان و کم خِرد معرفی می کند. پیامد شکل گیری چنین تصویری، افزایش تمسخر و تحقیر زن و زنانگی و توهین به زنان و دختران در فضای مجازی و فیزیکی است. 🔻2. به رغم این که اختلاف نظر بین دختران و نسل بزرگترها درباره چرایی و چگونگی درست زیستن در فضای مجازی امری طبیعی است اما راه حل این مشکل، نگاه تحقیرآمیز و جدال برانگیز با والدین و دیگر بزرگترها نیست بلکه چاره کار ایجاد یک گفت وگوی محترمانه و مبتنی بر اعتماد و احترام دو نسل به یکدیگر است. هرچند بهتر است بزرگترها آغازگر این گفت و گو باشند ولی دختران نیز که امروزه عمدتا از قشر تحصیلکرده و آگاه جامعه هستند در این زمینه مسوولیت دارند. 🔻3. حضور سالم و کم آسیب خانم ها در فضای مجازی مستلزم بهره گیری از دانسته ها و تجربه های نسل بزرگترها است، و این که پدر و مادر و دیگر کسانی که از آنها بزرگترند متعلق به نسل قبل هستند به این معنا نیست که همه ارزش هایی که درباره فضای مجازی مطرح می کنند بی ارزش شده و زمانش گذشته باشد. اصول اخلاقی مثل قواعد ریاضی است که گذر زمان صدق آنها را از بین نمی برد، هرچند ممکن است مصادیقش را تغییر دهد. 🔻4. فضای مجازی مِلک طِلق دختران، به ویژه بلاگرها، نیست. رفتار و گفتار برخی دختران در فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعیِ‌ تصویرمحور مثل اینستاگرام به گونه ای است که گویی تصور می کنند تمام جهان منحصر در فضای فعالیت آنهاست. آنها نوعا از قواعد و اصول و هنجارهای عرفی، دینی، اخلاقی و قانونی جامعه از یک سو، و ظرفیت ها و ظرافت ها و آسیب ها و لغزندگی های موجود در فضای مجازی از سوی دیگر غافل می شوند. این غفلت موجب نقض آن اصول و افتادن در دام این آسیب ها می شود و برای آنها محرومیت های حقوقی یا آسیب های حیثیتی و گاه جانی را به ارمغان می آورد. دخترانی که در کشور خودمان یا کشورهای دیگر به خاطر فعالیت در فضای مجازی کشته یا زخمی شده اند شاهدی بر این مدعاست. 🔻5. جامعه امروز ما یک جامعۀ در حالِ تغییر و تحول است، و بخشی از این تحولات مربوط به زن و زنانگی است. در جامعه ای با مختصات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تمدنی جامعه ما مدیریت این تحولات کاری بسیار مهم و حساس است و انجام آن بدون همراهی و همکاری و مسوولیت پذیری خود خانم ها ممکن نیست. ✅ و نکته آخر این که آنچه موجب امیدواری و خوشحالی است، تعداد فراوان زنان و دختران تحصیل کرده، آگاه، مسوول و مقید به آموزه های دینی و فرهنگی جامعه است. بی تردید این سرمایه ارزشمند امروزه هم مثل بسیاری دیگر از مقاطع تاریخی کشورمان مددرسان خواهد شد و زمینه ساز استفاده اخلاقی و مسوولانه از فضای مجازی و بهره گیری هر چه بهتر از این فناوری برای مدیریت تحولات نسلی خواهد شد، ان شاءالله. پایان 22 اردیبهشت 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 «پروژه قرآنی استاد مطهری و چگونگی تداوم آن در اخلاق اندیشی فضای مجازی» گزارش سخنرانی علمی جشن بزرگداشت مقام استاد توسط «انجمن علمی علوم قرآن و حدیث» دانشگاه قم روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی به ارایه سخن پرداخت. ایشان خاطرنشان کرد کارنامه قرآنی استاد مطهری نشان می دهد ایشان به قرآن چند رویکرد داشته است: ۱. منبع اندیشه ورزی دینی و اخلاقی، ۲. ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای زمان، ۳. تلاش برای احیای قرآن در جامعه،‌۴. تفسیر قرآن دکتر رحمتی با اشاره به این نکته که با توجه به نیاز امروز جامعه، دانشجویان و طلاب باید از ابزارهای نوین امروزی مثل «فضای مجازی و هوش مصنوعی» برای تداوم کارنامه قرآنی استاد مطهری استفاده کنند. 🔆ایشان موارد زیر را به عنوان برخی از کارکردهای فضای مجازی و هوش مصنوعی برای تداوم پروژه قرآنی استاد مطهری، از منظر ارتباط با اخلاق، معرفی کرد: ۱.استفاده از قرآن به عنوان منبع معرفت برای پژوهش های اخلاقی پیرامون فضای مجازی و هوش مصنوعی ۲.تبیین اصول و وظایف اخلاقی هریک از مرتبطان با فضای مجازی با استفاده از قرآن ۳.بهره گیری از قرآن برای تدوین نظام اخلاقی اسلام در باب فجازی ۴.پاسخ به سوالات، شبهات و چالش های مربوط به قرآن و اخلاق قرآنی ۵.فراگیر کردن وحدت اسلامی بین مذاهب اسلامی بر محور قرآن و اخلاق ۶.ترویج و تبلیغ آموزه های اخلاقی قرآنی در قالب های متعدد و متنوع موجود در فضای مجازی ۷.ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی برای دفاع از قرآن ، اسلام و مسلمانان ✍🏼گزارش از: ناهید مُلمّعی خوزانی 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
برغم تعلق خاطردختران جامعه مابه فرهنگ دینی و ملی خود،عوامل مختلف ازجمله ،نگرشهای سنتی درباره زن و زنانگی را نزدآنان به چالش میکشد،به دامن میزند وانتظارات آنها از نهادهای دینی،سیاسی واجتماعی راافزایش میدهد. 💥بی توجهی ما به این موضوع مانع شکل گیری سازنده باآنهامیشود.