eitaa logo
| اندکی اندیشه |
324 دنبال‌کننده
605 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستکش Haptic را شرکت برای انتقال حس لمس اشیا در دنیای متاورس طراحی کرده است. این یعنی فضای مجازیِ بعدی دیگر صِرف انتقال داده ها نیست. است. «از آن» استفاده نمی شود، «در آن» زندگی میشود. ✅اگر گام های بعدی، بازسازی احساسات و عواطف، و سپس باشد تکلیف چیست؟ آیا چالش های جدیدی ایجاد خواهد کرد؟ آیا اخلاق دنیای فیزیکی فعلی در فضای مجازی آینده کاربرد دارد؟ 🔻به اخلاق پژوهان کشورمان پیشنهاد می‌شود از این بعد اخبار را با دقت و حساسیت بیشتری پیگیری کنند. حسینعلی رحمتی ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ا____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈 @harahmati
📣 🔰نشست علمی "درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه های وحیانی" برگزار می شود. 💠 از سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده (رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: شنبه 20 آذر ماه 🕚 ساعت: 10 تا 12 👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث @harahmati 🌐لینک شرکت در جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
📣 🔰نشست علمی "ایده یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار می شود. 💠 ویژه سلسله نشست های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی ارائه کننده: 🎤✍️ حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر علمی: دکتر عبدالله عمادی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: یکشنبه 21 آذر ماه 🕚 ساعت: 13 تا 14:30 👈مکان: سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🌐لینک شرکت در جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ادامه خبر👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/72749/ @quran_hadith @harahmati
هجوم برندهای جهان برای حضور در متاورس؛ از فراری تا نایکی 🔹هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند. 🔹گفته می‌شود که متاورس یا نسخه واقعیت مجازی اینترنت در نهایت جایگزین شبکه وب امروزی خواهد شد و همین امر هیاهو یا اشتیاق زیادی را برای ارائه کالاهای مجازی توسط برندهای مختلف به وجود آورده است. از طرفی دیگر، برخی دنیاهای مجازی، مانند بازی‌های Fortnite و Minecraft یا پلتفرم Roblox هم اکنون به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارند. @it_24 🔻پ ن: به موازات فراگیرتر شدن ، مسایل و موضوعات مربوط به آن هم بیشتر میشود. به همین خاطر معتقدم کشورمان باید اخبار آن را به طور جدی تر پیگیری کنند و از هم اکنون در صدد اندیشه ورزی اخلاقی درباره آن باشند. حسینعلی رحمتی ۲۶ آذر ۱۴۰۰ @harahmati
یک سال؟ ...‌ گذشت؟ ..... آری گذشت، ولی به خون جگر گذشت....
⬛️ در سالگرد درگذشت پدر، ناباورانه در سوگ مادر نشستیم. امید که والدین من حقیر و همه درگذشته های مان را میهمان دعای خیرتان کنید. الهی رضا بقضایک، صبرا علی بلایک، لامعبود سواک.
⭕️جلسه دفاع از پایان نامه سطح سه ✅موضوع: تاثیر فضای مجازی بر اخلاق سیاسی ✅محقق: علی یزدیان اصفهانی ✅استاد رهنما: حسینعلی رحمتی ✅استاد داور: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر زمان: دوشنبه ۶ دی ساعت ۱۵/۳۰ @harahmati
♦️گزارش نشست «روش ایده­ یابی قرآنی در اخلاق فناوری اطلاعات » (+ لینک دانلود) ♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در سومین نشست علمی از سلسله نشست ها و کرسی‌‌‌‌های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با موضوع " ایده ­یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ موردپژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" که همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۰ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد حجت‌الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ابتدای این جلسه گفت: اخلاق، شالوده و زیربنای بهزیستی انسان در فضای مجازی و استفاده درست از آن است. اما لازمه عمل به دستورات اخلاقی در این فضا مستلزم شناخت اصول و راهکار‌‌‌‌های اخلاقی و تعیین وظایف هر یک از از مرتبطان با آن است. برای این کار می‌توان، و باید، از آموزه‌‌‌‌های قرآنی، بهره گرفت. اما وصول به چنین مقصودی بدون اندیشه ورزی‌‌‌‌های روشمند و علمی امکان پذیر نیست. ایشان اظهار داشت: در نشست حاضر ضمن بیان پیش فرض‌‌‌‌های این کار، یک الگوی روشمند برای چگونگی بهره گیری از قرآن برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به فضای مجازی (به عنوان یک موضوع اخلاقی نوپدید) ارایه خواهد شد. البته مواردی که بیان می‌شود گرچه درباره آموزه‌‌‌‌های قرآنی است اما برای بهره گیری از روایات برای زیست اخلاقی در فضای مجازی هم کاربرد دارد. ♈️وی یادآور شد: استفاده از آموزه‌‌‌‌های اخلاقی قرآن برای فضای مجازی نیازمند آن است که چند مطلب به عنوان پیش فرض پذیرفته شود. اول: ضرورت مراعات اخلاق در فضای مجازی به عنوان یک اصل کلی، دوم: این که بین دین و اخلاق رابطه وجود دارد و هرکدام می‌تواند به دیگری یاری رساند. سوم این که در قرآن آموزه‌‌‌‌های اخلاقی وجود دارد یا از برخی آموزه‌‌‌‌های آن می‌توان برداشت اخلاقی کرد. چهارم: آموزه‌‌‌‌های قرآنی در همه زمان ها، از جمله عصر حاضر، کاربرد دارد و برای استفاده در همه عرصه‌‌‌‌های زندگی، که فضای مجازی هم یکی از آنهاست، می‌توان از این آموزه ها استفاده کرد. ♈️عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: به دو صورت می‌توان از معارف اخلاقی قرآن برای فضای مجازی بهره گرفت: یکی حرکت از قرآن به سمت فضای مجازی، و دیگری حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن. مورد اول به این معناست که محقق پس از آشنایی با آموزه‌‌‌‌های اخلاقی از قبیل صداقت و امانتداری و احترام به دیگران که در قرآن وجود دارد سراغ فضای مجازی برود و مشخص کند مصادیق هر یک از این فضائل یا رذائل اخلاقی در فضای مجازی چیست. ایشان اظهار داشت: در این مرحله او ممکن است به عنوان مثال بگوید: حفظ اطلاعات شخصی دیگران در این فضا یکی از مصادیق امانتداری است. اما در شیوه دوم که حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن است یک اخلاق پژوه پس از مواجهه با یک معضل یا مسئله اخلاقی در فضای مجازی برای پیدا کردن راه حل به قرآن مراجعه می‌کند تا راهکار‌‌‌‌های لازم را پیدا کند. وی افزود: این روش هرچند مفیدتر و کاربردی تر است ولی از نظر علمی فنی تر و نیازمند دقت بیشتر است. همچنین برای این کار بایستی یک مدل یا الگو وجود داشته باشد. آنچه در این نشست ارایه می‌شود ناظر ناظر به ارایه یک الگوی پیشنهادی در این زمینه است. ♈️دکتر حسینعلی رحمتی در تبیین الگوی پیشنهادی گفت: این الگو دارای یک فرایند چند مرحله ای به این شرح است: ۱. موضوع شناسی: شناخت ابعاد، کارکردها، و افراد مرتبط با یک مسئله اخلاقی، یا با یک ابزار یا فعالیت خاص در فضای مجازی. ۲. کارکردشناسی: فراروی از سطح، و تعریف کارکرد‌‌‌‌های یک مسئله یا یک گفتار یا رفتار در فضای مجازی. مثلا کارکرد‌‌‌‌های لایک کردن یا کامنت گذاشتن. ۳. اصول شناسی: مراجعه به قرآن و شناخت اصول اخلاقی مرتبط با کارکردها، از طریق همسان گزینی در آیات مربوط به آنها ۴. کدنویسی: یعنی تعیین مصادیق هر یک از اصول اخلاقی در فضای مجازی، و تعیین وظایف هریک از مرتباطان با موضوع، برای راهنمایی هر چه بهتر و مصداقی تر آنها به عنوان فاعلان اخلاقی. ایشان در ادامه افزود: به صورت موردی چند موضوع را براساس الگوی بالا مورد بررسی قرار می‌دهیم که یکی از آنها «کامنت گذاری در فضای مجازی» است. ♦️برای دانلود یا شنیدن فایل صوتی نشست، روی لینک زیر کلیک کنید : http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=4{@sp@}r73923a11980.mp3
♈️ متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟
⭕️متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 🔹 1. «متاوِرس» Metavers یا «فرا- جهان» پروژه جدیدی است که غول های بزرگ فناوری به ویژه فیس بوک اخیرا برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری مالی و انسانی فراوانی کرده اند. این شرکت حتی عنوان خود را به «مِتا» Meta‌ (فرا/ماورا) تغییر داده تا نشان دهد در صدد فرا رفتن از عصر شبکه های اجتماعی است. می توان گفت متاورس ترکیبی است از دنیای مجازی و فیزیکی که برخلاف فضای مجازی فعلی که کاربران «از آن» استفاده می کنند، کاربران «در آن» زندگی می کنند، ‌با یکدیگر تعامل دارند، دنیای خاص خود را همانگونه که دوست دارند طراحی می کنند، در آن سرمایه گذاری و تجارت می کنند،‌ با هرکس که بخواهند زندگی می کنند،‌ و فعالیت های شغلی و اداری خود را در آن انجام می دهند. 🔹 2. این که این پروژه چه زمانی امکان بهره برداری کامل پیدا می کند دقیقا معلوم نیست، اما حجم سرمایه گذاری های مالی و انسانیِ شرکت هایی چون متا، گوگل و اپل در این زمینه، همچنین تجربه توسعه فضای مجازی و فناوری های نوین در یکی دو دهه گذشته نشان می دهد که از هم اکنون باید آن را جدی گرفت و آمده فرض کرد. به یاد بیاوریم که ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۸ به وجود آمدند و تا سال ۲۰۱۰ هر بیت کوین کمتر از یک دلار قیمت داشت اما اکنون قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. 🔹 3. با توجه به سنخ فناورانه متاورس می توان پیش بینی کرد که شکل گیری این دنیای جدید نیز مجموعه ای از مسائل و موضوعات اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. از این رو لازم است همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما به نوعی در زمینه اخلاق و فناوری های ارتباطی به ویژه فضای مجازی وظیفه و مسوولیت دارند از هم اکنون به طور جدی در صدد شناسایی این مسائل و چاره اندیشی برای آنها باشند. 🔹 4. ارزیابی فعالیت های انجام شده در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته نشان گر آن است که جوامع حوزوی و دانشگاهی متصدی تدریس و تحقیق اخلاق متاسفانه درباره اخلاق فناوری اطلاعات ورودی بسیار با تاخیر داشته اند. حتی در چند سال اخیر هم که به این موضوع اهتمام نسبی شده است هنوز ما با کمبود جدی اخلاق پژوهان متخصص و منابع علمی متقن در این زمینه مواجه هستیم. نتیجه این که هنوز موضوعات و مسائل اخلاقی فراوانی درباره فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که درباره آنها حتی یک مقاله هم نوشته نشده است. هم اکنون نیز این خطر احساس می شود که درباره فضای متاورسی که به احتمال زیاد، دیر یا زود، حاکمیت و شهروندان جامعه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، کار علمی چندانی انجام نشود و در آینده ای نه چندان دور ما با جامعه ای مواجه شویم که به رغم حضور در این فراجهان، نسبت به زیست اخلاقی در آن آگاهی چندانی نداشته باشد. 🔹 5. امام علی(ع) یکی از نشانه های انسان عاقل را درس آموختن از تجربه های گذشته می داند«اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَعَظَتْهُ التَّجَارُبُ»(تمیمی آمدی، 1366: 444) و معتقد است عبرت گرفتن مقدمه کسب بینش، فهم و آگاهی است«مَنِ‏ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ‏ أَبْصَرَ فَهِمَ‏ وَ مَنْ‏ فَهِمَ‏ عَلِم‏»(نهج البلاغه، 1414ق: 506). با توجه به این سخن امام باید گفت نخستین گام برای مواجهه علمی و معقول و منطقی با فناوری هایی چون متاورس آن است که ما از کارهای کرده و ناکرده گذشته خود در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات درس ها و تجربه های لازم را کسب کرده و آنها را چراغ راه آینده خود قرار دهیم. توجه داشته باشیم که فناوری های جدید منتظر اقدام اخلاق پژوهانه ما نمی مانند؛ بلکه از کوچکترین منفذی که پیدا کنند وارد زندگی شهروندان جوامع مختلف، و از جمله جامعه ما، می شوند. شاهد سخن این که در چندماه اخیر که بحث متاورس جدی شده است برخی از شهروندان کشورمان در فضای مجازی و فیزیکی در حال گفت وگو درباره شیوه سرمایه گذاری در این زیست جهان هستند و حتی اقداماتی را در این زمینه شروع کرده اند. حال سوال این است: ما درباره مسائل و موضوعات اخلاقی آن چه کرده ایم؟ 9 دی 1400 ____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati