eitaa logo
| اندکی اندیشه |
324 دنبال‌کننده
605 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، علامه طباطبایی، تهران فارابی، شیراز، اصفهان، الزهرا و ادیان و مذاهب ☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی 📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu 🔴
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند 🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
مائده نخست: قفل‌های غفلت آیا عزیز مصر وجود،آنچه پیش‌کش کرده‌ایم را در خور پذیرش و پاداش می‌داند؟ نخستین گام سلوک‌مان در روز نخست آیا بر دیده قبولش نشسته است؟ این همه تشویش است که وا می‌داردمان او را بخوانیم: اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین. و قیامی فیه قیام القائمین. حسینعلی رحمتی
مائده دوم: آدابِ ادب از آداب عاشقی، «جلب خشنودیِ یار» است. از یار، یار را بخواهید. و اسباب رضایت‌اش را. تا از شما در گذرد. و به حضورتان پذیرد. از این روست که با خود زمزمه می‌کنیم: اللهم قربنی فیه الی مرضاتک. حسینعلی رحمتی
مائده سوم: بدر بیداری گفت: « تا خاک را مهیا نکرده باشی، گمان درخت مبر.» گفتم: «دیگر چه؟» گفت: «زنهار، که تا لجن‌زار جهل و نیرنگ را نخشکانی امید به دانایی نبری.» گفتم: «آگاهی که نا آگاه راهم. خود، سخن را تکمیل کن.» گفت: « از او یاری بخواه در دوری از نافهمی و نیرنگ.» و من چنین نجوا کردم: و باعدنی فیه من السفاهه و التمویه. حسینعلی رحمتی @harahmati
مائده چهارم: شرنگِ شرارت اگر نام یار، و شیرینی یاد دلدار، از کام آدمی گرفته شود، بی‌تردید، جرعه‌نوش شرنگ شیطان خواهد شد. و، دریغا، اینک چنین شده بود. ... اما آدمی با خود زمزمه کرد: «من از دیار حبیبم نه از دیار غریب» پس ردای نسیان از خود به در کرد. و دست التجا به دامن حبیب زد، که: «اللهم قَوِّنی فیه علی اقامه امرک». «و اَذِقنی فیه حلاوه ذکرک». حسینعلی رحمتی @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر و عصر چینش و تزیین است. جهان، چیزی است که از لنز می بینیم. اندر پرده «بازی های پنهان» بسیار است. و بازار ، گرم. آیا ممکن است هم جعل یا تحریف شود ؟ - بله. 💢پس «چه باید کرد ای اقوام شرق»؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنگام به مخاطب، نباید عناصری در متن پیام قرار گیرد که او را از مطلب اصلی کند. در این ویدیو احتمالا توجه مخاطب به پوست کندن بیشتر است تا سخنان گوینده. کثرت و در پیام های متنی، یا چرخاندن هنگام منبر نمونه های دیگر از این است. حسینعلی رحمتی ۸ فروردین ۱۴۰۲ @harahmati
🌱 مائده پنجم: برکۀ برکت دفتر ایام را ورق زدم. دردا، جز حسرتم نیافزود. که آنچه بود نه مشق، که جمله «سیاه مشق» می‌نمود. ابرهای ناامیدی آسمان قلبم را تیره کرده بود،که چشمم به آسمان افتاد، و زیارت ماه حاصل آمد، و سخن اهل راز در نظر که: «به فتوای اهل دل، ناامیدی حرام، و استغفار، واجب. والسلام.» این بود که ابر تردید را به¬سرپنجه دعا از خود دور کرده و نجوا کردم: «اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین» حسینعلی رحمتی @harahmati