یکی از کاربران فجازی گفته: «از #چتجیپیتی پرسیدم چرا ادعای مسلمونی میکنی، گفت جوری برنامهریزی شده که خودش رو همکیش مخاطبش فرض کنه»
💢نکته مهمی است.
باید #سوادرسانه ای و آگاهی اخلاقی شهروندان در مورد #فناوریهای مبتنی بر #هوش_مصنوعی را بالا برد تا به اینگونه مسائل و محدودیت ها توجه کنند واز آنها #انتظارمعقول داشته باشند. #سوگیری های این فناوری ها یکی از چالش های جدی است که پیامدهای اخلاقی هم دارد.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
@harahmati
آگاهی و تجربه اندوزی از تلاش کشورهای اسلامی در مورد ارتباطات و فناوری یکی از وظایف ضروری افراد و نهادهای مرتبط با رسانه و فضای مجازی در کشورمان است.
امیدوارم جدی بگیرند.
حسینعلی رحمتی
۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
@harahmati
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» نوشته محمود قلندر، عباس قنبری باغستان، محمد یوسف حسین و گروهی از مترجمان توسط انتشارات علمی و فرهنگی وارد بازار نشر شد.
مطالعه تجربه مالزی، به عنوان یکی از پیشگامان جنبش اسلامیسازی دانش، با بیش از پنج دهه کوشش علمی یافتههای زیادی دارد. یکی از مهمترین این یافتهها را وان محمد نور (۱۹۹۷) در تقریرش بر آثار نقیب العطاس بیان میکند؛ جایی که هشدار میدهد در مسیر اسلامیسازی دانش ممکن است با کوتهفکرانی مواجه شویم که به اشتباه تصور میکنند اسلامیسازی فرایندی مکانیکی است که خارج از ذهن یا روح صورت میپذیرد. او به نقل از العطاس تصریح میکند که فرایند اسلامیسازی دانش در اصل مفهومی است، و لذا امری عقلانی که به قوه ذهن و ادراک اشاره دارد. وان محمد نور صحبت از مباحثی چون دوچرخه اسلامی، قطار اسلامی و اضافههایی از این دست و یا اولویت بخشیدن به نهادها یا سازمانهای فیزیکی را کوته فکری قلمداد میکند و متذکر میشود که نباید از این امر غافل شد که اسلامیسازی دانش قبل از هر چیز نیازمند ذهن متعالی است.
این مجموعه چکیدهای جامع از تلاشهای متنوع در راستای اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات در کشور مالزی طی پنج دهه گذشته است.
کتاب «رسانه و ارتباطات، تجربه مالزی در اسلامیسازی و بومیسازی دانش ارتباطات» با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.
mehrnews.com/xYFcL
تشریف فرمایی بهار طبیعت و بهار قرآن بر همه شما عزیزان مبارک.
ان شاالله همیشه تن تان سالم، دل تان شاد، رزق تان واسع، و نور امید و ایمان در قلب تان فروزان باشد🤲
حسینعلی رحمتی
@harahmati
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی"
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن های علمی اخلاق دانشگاه معارف اسلامی، علامه طباطبایی، تهران فارابی، شیراز، اصفهان، الزهرا و ادیان و مذاهب
☑️ با حضور ۸۰ استاد برجسته اخلاق پژوه و قرآن پژوه و ۴ استاد خارجی
📅زمان: ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ و ۱۶:۳۰ و ۲۱ و ۲۲:۳۰
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
🔴
هدایت شده از مسیر سبز اخلاق
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی)
📆زمان: ماه رمضان 1402
✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند
🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده نخست: قفلهای غفلت
آیا عزیز مصر وجود،آنچه پیشکش کردهایم را در خور پذیرش و پاداش میداند؟
نخستین گام سلوکمان در روز نخست آیا بر دیده قبولش نشسته است؟
این همه تشویش است که وا میداردمان او را بخوانیم:
اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین.
و قیامی فیه قیام القائمین.
حسینعلی رحمتی
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده دوم: آدابِ ادب
از آداب عاشقی، «جلب خشنودیِ یار» است.
از یار، یار را بخواهید.
و اسباب رضایتاش را.
تا از شما در گذرد.
و به حضورتان پذیرد.
از این روست که با خود زمزمه میکنیم:
اللهم قربنی فیه الی مرضاتک.
حسینعلی رحمتی
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده سوم: بدر بیداری
گفت: « تا خاک را مهیا نکرده باشی، گمان درخت مبر.»
گفتم: «دیگر چه؟»
گفت: «زنهار، که تا لجنزار جهل و نیرنگ را نخشکانی امید به دانایی نبری.»
گفتم: «آگاهی که نا آگاه راهم. خود، سخن را تکمیل کن.»
گفت: « از او یاری بخواه در دوری از نافهمی و نیرنگ.»
و من چنین نجوا کردم:
و باعدنی فیه من السفاهه و التمویه.
حسینعلی رحمتی
@harahmati
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده چهارم: شرنگِ شرارت
اگر نام یار،
و شیرینی یاد دلدار،
از کام آدمی گرفته شود،
بیتردید،
جرعهنوش شرنگ شیطان خواهد شد.
و، دریغا،
اینک چنین شده بود.
... اما آدمی با خود زمزمه کرد:
«من از دیار حبیبم نه از دیار غریب»
پس ردای نسیان از خود به در کرد.
و دست التجا به دامن حبیب زد، که:
«اللهم قَوِّنی فیه علی اقامه امرک».
«و اَذِقنی فیه حلاوه ذکرک».
حسینعلی رحمتی
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصر #رسانه و #فضای_مجازی عصر چینش و تزیین است.
جهان، چیزی است که از لنز #دوربین می بینیم.
اندر پرده «بازی های پنهان» بسیار است. و بازار #حقیقت_سازان ، گرم.
آیا ممکن است #حقایق_اخلاقی هم جعل یا تحریف شود ؟ - بله.
💢پس «چه باید کرد ای اقوام شرق»؟
#حسینعلی_رحمتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنگام #انتقال_پیام به مخاطب، نباید عناصری در متن پیام قرار گیرد که #حواس او را از مطلب اصلی #پرت کند. در این ویدیو احتمالا توجه مخاطب به پوست کندن #انبه بیشتر است تا سخنان گوینده.
کثرت #ایموجی و #استیکر در پیام های متنی، یا چرخاندن #تسبیح هنگام منبر نمونه های دیگر از این #پارازیتها است.
حسینعلی رحمتی
۸ فروردین ۱۴۰۲
@harahmati
#میهمان_مائده_های_مهر
🌱 مائده پنجم: برکۀ برکت
دفتر ایام را ورق زدم.
دردا،
جز حسرتم نیافزود.
که آنچه بود نه مشق، که جمله «سیاه مشق» مینمود.
ابرهای ناامیدی آسمان قلبم را تیره کرده بود،که چشمم به آسمان افتاد،
و زیارت ماه حاصل آمد،
و سخن اهل راز در نظر که:
«به فتوای اهل دل،
ناامیدی حرام،
و استغفار، واجب.
والسلام.»
این بود که ابر تردید را به¬سرپنجه دعا از خود دور کرده و نجوا کردم:
«اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین»
حسینعلی رحمتی
@harahmati
#میهمان_مائده_های_مهر
مائده ششم: عظمتِ عزت
حکیمان گفتهاند روح را با جسم الفتی است.
و عاشقان گویند:
سختتر از ضربه جسم،
تازیانهای است که بیواسطه بر روح فرود آید؛
خاصه از دست محبوب.
این دردی است گران.
چرا که خشم یار،
بر مذهب عاشقان،
اشد مجازات است،
با اعمال شاقه.
هم به این خاطر است که نجوای جنون
نزد طائفان کعبه عشق،
همواره چنین است:
«و لا تضربنی بسیاط نَقِمَتک».
معبودا! ما را به تازیانه مجازاتت گرفتار مکن.»
حسینعلی رحمتی
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
اینفوگرافی با مضمون اخلاق هوش مصنوعی (بخش اول)
دریافت تصویر با کیفیت بالا
📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
@Csri_ac_ir
🌐Csri.ac.ir
❌این زلزله ٩.١ ریشتری را هوش مصنوعی خلق کرده، اما تصاویرش بهاندازهای واقعی است که بسیاری را به شک انداخته.
-------------
پ ن:
اگر از این به بعد مردم به اخبار #زلزله بی اعتماد شدند #مسوولیت_اخلاقی اش با کیست؟
چه کنیم که در عصر #هوش_مصنوعی مردم درست را از نادرست تشخیص دهند؟
چگونه به مردم درباره خوب و بد هوش مصنوعی آموزش دهیم؟ چه چیز آموزش دهیم؟
چه کنیم که از مزایایش استفاده و از آفاتش در امان بمانیم؟
اصلا #تفکیک خوبی ها و بدی های هوش مصنوعی امکان پذیر است؟
#حسینعلی_رحمتی
یادداشت
عدم توجه به پیوست های فلسفی و اخلاقی فناوری و بحران های پیش رو
✍عباس منصورنژاد
🌀 ایلان ماسک و صد فعال بین المللی فناوری خواستار توقف پروژه های هوش مصنوعی جدید شدند !!
اتفاقات مربوط به چت جی پی تی و آزمایش های جدید هوش مصنوعی اینقدر با شتاب و با نتایج محیر العقول به پیش رفت که فعالان اصلی فناوری در دنیا را به فکر فرود برد.
پرسش اصلی این است که چطور شد که فناوری که قرار بود یار شاطر باشد بار خاطر شده است و نگرانی های و استرس ها را به وجود آورده است؟ مگر نه اینکه قرار بود در نهایت تکنولوژی موجب تسهیل گری و آرامش برای بشر باشد ؟چه شد که نه تنها آرامش بشر میسر نشد،بلکه استرس ها و اضطراب های آدمی اضافه گشت و تجارب معنوی بشر امروز کاسته شد.
در اینجا بحث مهم ارتباط علوم انسانی و فناوری مطرح می گردد.آن گاه که رشته ی بین نگاه های علوم انسانی و مهندسی پاره گشت و پرسش های #آنتولوژیک و وجودی رخت بر بست و بشر صرفا به فکر توسعه بیشتر مادی خود افتاد،در همین نقطه بود که رسیدن به این موقعیت قابل پیش بینی بود.
چنانچه متفکرینی اسلامی (قرن ها پیش) و حتی برخی از متفکرین غربی این دغدغه را مطرح می کردند.برای مثال گروه #اخوان_صفا ( قرن چهارم) معتقد بودند فناوران می بایست بر مبنای اصول اخلاقی حرکت نمایند و به همین جهت فتوت نامه ای نیز برای مشاغل طراحی کرده بودند.برای مثال #فتوت_نامه ی چیت گران و فتون نامه ی آهنگران .(چیزی که امروزه بخشی از آن به عنوان مرامنامه در شرکت ها مطرح شده است)
بسیار جالب است که نزدیک به هزار سال پیش #متفکرین_اسلامی به اینجا رسیده بودند که گرچه فناوران دارای اهمیت هستند اما اگر مسیر شان بدون رعایت پیوست های اخلاقی و فلسفی باشد دچار چالش خواهیم شد .چرا که داشتن علم،خود می تواند #حجابی در برابر کشف حقیقت باشد(العلم هو حجاب الکبر)
در قرن بیست نیز متفکرینی چون #هایدگر فریاد پرسش از تکنولوژی سر دادند و به صورت شفاف مطرح کردند که این راه که فناوری در پیش گرفته است در نهایت بشر را از آن چه برای او خلق شده بود دور می کند.این متفکر معتقد بوده معنای ماهوی واژه ها در عصر جدید گم گشته است و آدمی که قرار بود #شبان هستی باشد ،خود را #مالک هستی می پندارد و تفاوت است بین شبانی که می بایست مراقب دامش باشد تا مالکی که اختیار دارد هر مسیری را طی نماید.از منظر هایدگر هدف فناوری قدیم استیلا بر طبیعت نبوده است اما در فناوری های جدید بشر به صورت جدی بر استیلا بر طبیعت تاکید دارد
طبیعتا این موضوع نیاز به گفت و گوهای مبسوط دارد،اما به صورت مجمل سعی شده اهمیت اتفاقات جاری بیان شود.موضوعی که نیاز به تقویت نگاه های علوم انسانی در فناوران را بیان می کند.به نحوی یک فناور نیز می بایست بحث های مربوط به #فلسفه ی_فناوری،#اخلاق _فناوری را حداقل تورقی زده باشد و نگاه ارزش مدار در فناوری مطرح گردد.
اینگونه نباشد که ما فناوران بگوئیم هدف ما صرف انجام پروژه ها است و در مورد غایات ، وجود و هستی آن صحبت و گفت و گویی نداریم و بحث های علوم انسانی صرفا به عنوان کلماتی شیک قلمداد نشود
در پایان نیز پیشنهاد می شود #گعده هایی با محوریت موضوعات مذکور برگزار تا نگاه های بیشتری به سمت این موضوعات مهم جلب شود
#متفکرین_اسلامی_و_فناوری
#اخوان_صفا
#هایدگر
#علوم_انسانی_و_فناوری
#فاوا_گفت
@favagoft
@harahmati
موسسه MIT از مردم خواسته برای شناخت #معضلات_اخلاقیِ #ماشینهای_خوددران به آنهاکمک کنند. موسسه معتقد است پیش از این که این ماشین ها در خیابان ها به کار گرفته شوند باید به سوالات اخلاقی مربوط به آنها پاسخ داده شود.
(سایت فیوچریسم https://b2n.ir/b41280 ).
--————-
✅کاردرستی است. بررسی مسائل اخلاقی هر فناوری قبل از به کارگیری آن، باید نه تنها دغدغه سازندگان آن بلکه یک #مطالبه_عمومی باشد. بخصوص هرچه #هوش_مصنوعی توسعه می یابداین مطالبه بایدجدیتر شود.
🔻راستی یک سوال:
در جامعه ما کدامیک از مراکز مرتبط با فناوری تاکنون برای بررسی معضلات اخلاقی تولیداتشان فراخوان داده اند؟
(اگر پاسختان منفی است، علت عدم فراخوان چیست؟)
حسینعلی رحمتی
14 فروردین 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان بيشتر دغدغه «رفتار رباتها» با انسان را داشتيم ولي ظاهراً بايد كم كم نگران «رفتار انسانها» با اين موجودات(؟) شويم.
آیا در برخورد با آنها هم بايد اصول اخلاقي مراعات شود، يا اخلاق معنایی ندارد و ميشود با آنها هر رفتاری را داشت؟
🔻 اين سوالِ به ظاهر بي معني به مرورزمان اهميتش آشكار خواهد شد.
عکس العمل پایانی ربات را هم ببینید. نظرتان درباره آن چيست؟
حسينعلي رحمتي
۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بیل گیتس: درخواست چند روز پیش فعالان حوزه فناوری از آزمایشگاههای #هوش_مصنوعی براي توقف موقت توسعه مدلهای پیشرفتهتر از GPT-4، چالشی را حل نخواهد کرد.
https://dgto.ir/2zr5
--
💢 پ ن: بله، توقف به خودي خود مشكلي را حل نمي كند، اما اين توقف اگر فرصتي باشدبراي چاره انديشي درباره تبعات فناوريها، به وپژه چالش هاي اخلاقي آنها، كار درستي است.
البته به راهكارهاي ديگر براي الزام توسعه دهندگان هوش مصنوعي به مراعات اخلاق هم بايد فكر كرد.
به نظر شما چه راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد؟
حسينعلي رحمتي
15 فروردین ۱۴۰۲
💢#معرفی_کتاب
دستنامه کمبریج درباره «اخلاق هوش مصنوعی: دیدگاههای جهانی درباب حقوق واخلاق»
ویراسته: لری دای متیو و دیگران، کمبریج، 2022، 495ص.
توضیحات بیشتربه فارسی: https://b2n.ir/j57702
💢راستی، فکرمیکنید چندکتاب به #فارسی درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی نوشته شده باشد؟
با وجود این همه موسسه و افراد متخصص اخلاق، چرا تعداد آثار فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی این قدر کم است؟!
خانمی که برای مان ترشی درست کرده بود چند روز قبل همراه چند نفر از اعضای خانواده اش در تصادف کشته شد، متاسفانه.
با دیدن ترشی ها یادش میکنیم، و ختم فاتحه ای.
💢کاری کنیم که در یاد آدم ها دست کم به اندازه #یک_شیشه_ترشی از خودمان #خاطره_خوب باقی بگذاریم.