eitaa logo
| اندکی اندیشه |
327 دنبال‌کننده
618 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
اینفوگرافی با مضمون اخلاق هوش مصنوعی (بخش اول) دریافت تصویر با کیفیت بالا 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir
❌این زلزله ٩.١ ریشتری را هوش مصنوعی خلق کرده، اما تصاویرش به‌اندازه‌ای واقعی است که بسیاری را به شک انداخته. ------------- پ ن: اگر از این به بعد مردم به اخبار بی اعتماد شدند اش با کیست؟ چه کنیم که در عصر مردم درست را از نادرست تشخیص دهند؟ چگونه به مردم درباره خوب و بد هوش مصنوعی آموزش دهیم؟ چه چیز آموزش دهیم؟ چه کنیم که از مزایایش استفاده و از آفاتش در امان بمانیم؟ اصلا خوبی ها و بدی های هوش مصنوعی امکان پذیر است؟
یکی از دوستان من، کتاب دین و اخلاق (Ethics and Religion) اثر هری گنسلر (Harry J. Gensler) رو داره ترجمه میکنه. گنسلر به پاس قدردانی از این طلبه ایرانی، رفته این روایت رو، روی تیشرت چاپ کرده و پوشیده و عکسشو براش فرستاده. توییتر میثم غلامی
یادداشت عدم توجه به پیوست های فلسفی و اخلاقی فناوری و بحران های پیش رو ✍عباس منصورنژاد 🌀 ایلان ماسک و صد فعال بین المللی فناوری خواستار توقف پروژه های هوش مصنوعی جدید شدند !! اتفاقات مربوط به چت جی پی تی و آزمایش های جدید هوش مصنوعی اینقدر با شتاب و با نتایج محیر العقول به پیش رفت که فعالان اصلی فناوری در دنیا را به فکر فرود برد. پرسش اصلی این است که چطور شد که فناوری که قرار بود یار شاطر باشد بار خاطر شده است و نگرانی های و استرس ها را به وجود آورده است؟ مگر نه اینکه قرار بود در نهایت تکنولوژی موجب تسهیل گری و آرامش برای بشر باشد ؟چه شد که نه تنها آرامش بشر میسر نشد،بلکه استرس ها و اضطراب های آدمی اضافه گشت و تجارب معنوی بشر امروز کاسته شد. در اینجا بحث مهم ارتباط علوم انسانی و فناوری مطرح می گردد.آن گاه که رشته ی بین نگاه های علوم انسانی و مهندسی پاره گشت و پرسش های و وجودی رخت بر بست و بشر صرفا به فکر توسعه بیشتر مادی خود افتاد،در همین نقطه بود که رسیدن به این موقعیت قابل پیش بینی بود. چنانچه متفکرینی اسلامی (قرن ها پیش) و حتی برخی از متفکرین غربی این دغدغه را مطرح می کردند.برای مثال گروه ( قرن چهارم) معتقد بودند فناوران می بایست بر مبنای اصول اخلاقی حرکت نمایند و به همین جهت فتوت نامه ای نیز برای مشاغل طراحی کرده بودند.برای مثال ی چیت گران و فتون نامه ی آهنگران .(چیزی که امروزه بخشی از آن به عنوان مرامنامه در شرکت ها مطرح شده است) بسیار جالب است که نزدیک به هزار سال پیش به اینجا رسیده بودند که گرچه فناوران دارای اهمیت هستند اما اگر مسیر شان بدون رعایت پیوست های اخلاقی و فلسفی باشد دچار چالش خواهیم شد .چرا که داشتن علم،خود می تواند در برابر کشف حقیقت باشد(العلم هو حجاب الکبر) در قرن بیست نیز متفکرینی چون فریاد پرسش از تکنولوژی سر دادند و به صورت شفاف مطرح کردند که این راه که فناوری در پیش گرفته است در نهایت بشر را از آن چه برای او خلق شده بود دور می کند.این متفکر معتقد بوده معنای ماهوی واژه ها در عصر جدید گم گشته است و آدمی که قرار بود هستی باشد ،خود را هستی می پندارد و تفاوت است بین شبانی که می بایست مراقب دامش باشد تا مالکی که اختیار دارد هر مسیری را طی نماید.از منظر هایدگر هدف فناوری قدیم استیلا بر طبیعت نبوده است اما در فناوری های جدید بشر به صورت جدی بر استیلا بر طبیعت تاکید دارد طبیعتا این موضوع نیاز به گفت و گوهای مبسوط دارد،اما به صورت مجمل سعی شده اهمیت اتفاقات جاری بیان شود.موضوعی که نیاز به تقویت نگاه های علوم انسانی در فناوران را بیان می کند.به نحوی یک فناور نیز می بایست بحث های مربوط به ی_فناوری، _فناوری را حداقل تورقی زده باشد و نگاه ارزش مدار در فناوری مطرح گردد. اینگونه نباشد که ما فناوران بگوئیم هدف ما صرف انجام پروژه ها است و در مورد غایات ، وجود و هستی آن صحبت و گفت و گویی نداریم و بحث های علوم انسانی صرفا به عنوان کلماتی شیک قلمداد نشود در پایان نیز پیشنهاد می شود هایی با محوریت موضوعات مذکور برگزار تا نگاه های بیشتری به سمت این موضوعات مهم جلب شود @favagoft @harahmati
موسسه MIT از مردم خواسته برای شناخت به آنهاکمک کنند. موسسه معتقد است پیش از این که این ماشین ها در خیابان ها به کار گرفته شوند باید به سوالات اخلاقی مربوط به آنها پاسخ داده شود. (سایت فیوچریسم https://b2n.ir/b41280 ). --————- ✅کاردرستی است. بررسی مسائل اخلاقی هر فناوری قبل از به کارگیری آن، باید نه تنها دغدغه سازندگان آن بلکه یک باشد. بخصوص هرچه توسعه می یابداین مطالبه بایدجدیتر شود. 🔻راستی یک سوال: در جامعه ما کدامیک از مراکز مرتبط با فناوری تاکنون برای بررسی معضلات اخلاقی تولیداتشان فراخوان داده اند؟ (اگر پاسختان منفی است، علت عدم فراخوان چیست؟) حسینعلی رحمتی 14 فروردین 1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا الان بيشتر دغدغه «رفتار رباتها» با انسان را داشتيم ولي ظاهراً بايد كم كم نگران «رفتار انسانها» با اين موجودات(؟) شويم. آیا در برخورد با آنها هم بايد اصول اخلاقي مراعات شود، يا اخلاق معنایی ندارد و ميشود با آنها هر رفتاری را داشت؟ 🔻 اين سوالِ به ظاهر بي معني به مرورزمان اهميتش آشكار خواهد شد. عکس العمل پایانی ربات را هم ببینید. نظرتان درباره آن چيست؟ حسينعلي رحمتي ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
بیل گیتس: درخواست چند روز پیش فعالان حوزه فناوری از آزمایشگاه‌های براي توقف موقت توسعه مدل‌های پیشرفته‌تر از GPT-4، چالشی را حل نخواهد کرد. https://dgto.ir/2zr5 -- 💢 پ ن: بله، توقف به خودي خود مشكلي را حل نمي كند، اما اين توقف اگر فرصتي باشدبراي چاره انديشي درباره تبعات فناوريها، به وپژه چالش هاي اخلاقي آنها، كار درستي است. البته به راهكارهاي ديگر براي الزام توسعه دهندگان هوش مصنوعي به مراعات اخلاق هم بايد فكر كرد. به نظر شما چه راهكارهايي در اين زمينه وجود دارد؟ حسينعلي رحمتي 15 فروردین ۱۴۰۲
💢 دستنامه کمبریج درباره «اخلاق هوش مصنوعی: دیدگاههای جهانی درباب حقوق واخلاق» ویراسته: لری دای متیو و دیگران، کمبریج، 2022، 495ص. توضیحات بیشتربه فارسی: https://b2n.ir/j57702 💢راستی، فکرمیکنید چندکتاب به درباره نوشته شده باشد؟ با وجود این همه موسسه و افراد متخصص اخلاق، چرا تعداد آثار فارسی درباره اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی این قدر کم است؟!
خانمی که برای مان ترشی درست کرده بود چند روز قبل همراه چند نفر از اعضای خانواده اش در تصادف کشته شد، متاسفانه. با دیدن ترشی ها یادش میکنیم، و ختم فاتحه ای. 💢کاری کنیم که در یاد آدم ها دست کم به اندازه از خودمان باقی بگذاریم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 مجموعه 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی 🔺جلسه هفتم: حق الله در فضای مجازی بهار 1402 مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati
در این صحاری اسحار چندان که می روی همواره نغمه، خوان تنها به نام یار. از او بخواه و همواره اش بخوان: ای نام تو ترانه شب‌های عاشقان! و ای قصه‌ات هماره در اذکار ذاکران! و ای ناخدای کِشتی دل های مومنان! توفیق خواندن قرآن خویش را همواره هدیه کن بر روح و جان ما
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات ✅حسینعلی رحمتی ✅جلسه هشتم: دشوارهء و در فضای مجازی بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
🧿 یک درس اخلاقی از چت بات ها نظر هوش مصنوعي درباره «حسينعلي رحمتي» 😎 سايت https://cohesive.so/ با بهره گيري از هوش مصنوعي به توليد محتوا مي پردازد. به زبان فارسي از او خواستم نظرش را درباره بگويد. او به انگليسي پاسخي داد كه ترجمه اش در ادامه مي آيد. 💢پيشاپيش از حسن ظن چت بات به اين حقير تشكر مي كنم. راستش خودم هم نمي دانستم اينقدر كمالات و محاسن دارم😄 مشخص است که براساس جست و جو در فضای مجازی اطلاعاتی را به دست آورده و کلیاتی هم خودش به آنها اضافه کرده است. شماهم اگر اسمتان را به او بدهید کم و بیش همین ها را تحویل می دهد. 🔻 اما جداي از شوخي، اگر هر يك از ما نسبت به يكديگر همين اندازه و را داشتيم الان وضعيت مان بهتر از اين بود. ✅به هرحال، اين هم نظر سايت مزبور درباره بنده: حسینعلی رحمتی فردی شناخته شده است که خدمات قابل توجهی در جامعه خود داشته است. او بسیار مورد احترام و تحسین کسانی است که او را می شناسند. مهربانی و سخاوت او بی نظیر است و همیشه حاضر است دست یاری برای هر نیازمندی دراز کند. حسینعلی رحمتی اخلاق کاری بالایی دارد و برای رسیدن به اهدافش انگیزه بالایی دارد. او دارای مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی است که به او اجازه می دهد بدون زحمت با افراد با پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کند. فداکاری و اراده او باعث شده است که در تلاش های خود به موفقیت های چشمگیری دست یابد. حسینعلی رحمتی الهام بخش واقعی اطرافیانش است. نگرش مثبت و اشتیاق او به زندگی به ما یادآوری می کند که هر چیزی ممکن است اگر ذهن خود را معطوف به آن کنیم. @harahmati
شهردار منطقه‌ای استرالیا می‌گوید اگر OpenAI ادعای اشتباه مبنی بر اینکه او به جرم پرداخت مدتی حبس کشیده را اصلاح نکند، احتمالاً از این شرکت شکایت خواهد کرد. 🏁پ ن: درباره خطاهای چت بات ها، جدای از وجه حقوقی، از نظر چه کسی را باید محکوم کرد؟ خود چت بات؟ سازنده و طراح؟ یا هیچکس؟ این موضوع مهمی است که به موازات توسعه یافتن فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، فیلسوفان اخلاق باید درباره اش جدی تر تامل کنند. حسینعلی رحمتی 21 فروردین 1402
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات ✅حسینعلی رحمتی 💢جلسه نهم: فضای مجازی به مثابه نعمت خداوند برای دانش افزایی و کسب علم. مزیت ها و چالش های این مسیر چیست؟ بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا فضای مجازیه هر چیزی که میبینی رو باور نکن، سعی کن خود واقعیتو زندگی کنی @GizmizTel @harahmati پ ن: با دیدن این تصاویر اهمیت و ضرورت افزایش ای شهروندان بیشتر مشخص می‌شود. ولی واقعا آیا تشخیص از همیشه آسان است؟ چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🟣حسینعلی رحمتی ⚫️ جلسه دهم: فضای مجازی و فاجعه «احمق سازی انسان». آیا ما هم جزو «احمق هایِ باسواد» فضای مجازی هستیم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♈️ مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔹حسینعلی رحمتی 👈🏿 جلسه یازدهم: 🔸 فضای مجازی و فاجعۀ «تکه پاره کردن جامعه». 🔸چگونه از فضای مجازی برای «تحبیب قلوب» و حفظ «انسجام اجتماعی» استفاده کنیم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧿مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 📌حسینعلی رحمتی ✳️ جلسه دوازدهم: ♦️ فرصت ها و تهديدهاي اخلاقي مشهور شدن و مشهوركردن ديگران در فضاي مجازي «شهرت هاي بادآورده» در فضاي مجازي، افراد را نجات می دهد یا به خاک سیاه می نشاند؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟪مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه سیزدهم: 🌀چالش اعتماد و بی اعتمادی در شبکه های اجتماعی 🌀«نه همین لباس زیباست..؟» یا «هم همین لباس زیباست..؟» نشان... مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔹حسینعلی رحمتی 🔹 جلسه چهاردهم: 🔻دامچاله در عصر غرقابگي اطلاعات مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه پانزدهم: ❎ کوچک شماری و به سخره گرفتن دیگران در فضای مجازی چرا تحقیر و تمسخرهای قومی، جنسیتی و مذهبی در فضای مجازی برای مان کم هزینه می نُماید؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
❌با ها خیلی خودمونی و صمیمی : اطلاعیه شرکت اوپن ای آی: چت‌جی‌پی‌تی ازداده‌هایی که درچت‌ها وارد می‌کنید استفاده می‌کند، بنابراین را درمکالمه . همه چیزذخیره می‌شود و چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر عالی . شما هرگز از OpenAI بخواهیدکه آن داده‌هارا کند. 🔘 به مثابه @harahmati
♈️ فرشته یا شیطان؟ مجله اکونومیست با انتشار این تصویر،بااشاره به کارکردهای مثبت و منفی ،برخی سوال ها و دغدغه های مربوط به آن راطرح کرده است. (گزارشش را در این آدرس بخوانید khabaronline.ir/xjWJw) 🔻پ ن: در بررسی و ارزیابی هوش مصنوعی (به ویژه از منظر اخلاقی) توجه به (فرصت ها و تهدیدها)ی آن لازم و ضروری است. نگاه یکسربدبینانه یاخوش بینانه مانع از قضاوت منصفانه میشود. همچنین مانع از پذیرش دیدگاه ما توسط مخاطب می گردد. حسینعلی رحمتی 1 اردیبهشت 1402 @harahmati
🔸 کتاب "الگوی اسلامی سلامت اجتماعی" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی منتشر شد. 📖معرفی کتاب: ✍️سلامت اجتماعی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت است. ✍️بر اساس نظر خبرگان این حوزه، سلامت اجتماعی عبارت است از كمیت و كیفیت تعامل فرد با اجتماع به منظور ارتقای رفاه آحاد جامعه، که نتیجه نهایی این تعامل، ارتقای سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، کاهش فقر و بی‌‌عدالتی است و نقطه مقابل آن، افزایش آسیب‌‌های اجتماعی می‌‌باشد. ✍️مجموع مطالعات و اظهار نظر کارشناسان نشان می‌‌دهد که شاخص‌‌های سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باید مورد توجه جدی تری قرار گیرد چرا که رویکرد سلامت محور بر رویکرد آسیب محور برتری دارد. لذا باید برای برون رفت جامعه از آسیب به سوی سلامت اجتماعی، اقدامات مؤثری انجام داد. ✍️در این کتاب با اتکا به منابع اسلامی، "بیست و چهار مفهوم" اصلی سلامت اجتماعی احصاء گردید که در ادامه، آنها به "یازده مولفه" تحلیل شد و سپس از آن "پنج بُعد" به دست آمد که شامل: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی (نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی) می باشد. ✍️ همچنین مفاهیم سلامت اجتماعی در دو عنوان "ایمنی اجتماعی" و "خیر اجتماعی" رتبه بندی شد و "خیر اجتماعی" نیز دارای دو رتبه "خیر متوازن" و "خیر متعالی" است که روی هم رفته مراتب سه گانه سلامت اجتماعی را شکل می دهند. 🔹این کتاب در چهار فصل سامان یافته که... ادامه خبر 👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76134 @quran_hadith