eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 دومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» ✅با توجه به ماه محرم، عمده مطالب این شماره ناظر به موضوع «دین، اخلاق، فضای مجازی» است. ✅ هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید. ✅ نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند حسینعلی رحمتی 30 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔻«شهرهای هوشمند و چالش‌های اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی» ✍️ نویسندگان: ایمان تات داودآبادی، حسینعلی رحمتی فصلنامه اخلاق پژوهی، دوره ۵، ش16، پاییز 1401، ص 133-149. 🔻چکیده: فناوری‌های آینده‌‌‌‌، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدّل می‌سازند. شهرهای هوشمند‌‌‌‌، به‌رغم زمینه‌سازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی‌‌‌‌، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز می‌شوند که باید برای رفع آنان چاره‌ای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسان‌ها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید می‌آید. در این پژوهش‌‌‌‌، به روش تحلیلی‌‌‌‌، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقت‌ورزی و نوع‌دوستی‌‌‌‌، کاهش عبرت‌آموزی اخلاقی‌‌‌‌، از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری و کمرنگ شدن نقش اسوه‌های اخلاقی پرداخته شده و با نیم‌نگاهی به آموزه‌های اخلاقی اسلام‌‌‌‌، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای‌‌‌‌، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید‌‌‌‌، افزایش ارتباطات انسانی‌‌‌‌، ارائه شده است. متن مقاله👈🏿 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13530.html ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«شیعه حسینی شیعه اخلاقی است؛ حتی در فضای مجازی»
آیا عاشورا زنده است؟ حجت‌الاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت: 🔻هرسال میلیون‌ها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا می‌گیرند و مراسم متعددی برپا می‌کنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا می‌شود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟ 🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود. 🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز می‌توان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گره‌گشایی و کارگشایی است؟ 🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم. 🔻به‌تعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا. 🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسان‌پروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگی‌بهتر) و شخصیت آنها را روزبه‌روز رشدیافته‌تر سازد. (انسان رشدیافته‌تر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند. 🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب‌وکار، و تجارت و بازرگانی به شاخص‌های مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیک‌تر شود. http://fdn.ir/page/240049/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت ویدیو برای معرفی (ع) و کار ارزشمندی است، ولی برای این کار باید با متخصصان دینی مشورت کرد تا مبادا دچار و یا خدای ناکرده زمینه ساز تمسخر معارف دینی شویم. متاسفانه امسال این سنخ ویدیوها در زیاد شده است. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
♨️خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت وقتش رسیده بود به دستش قلم گرفت مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت باز این چه شورش است که در جان واژه ها ست شاعر شکست خورده طوفان واژه هاست بی اختیار شد قلمش را رها گذاشت دستی زغیب قافیه را کربلا گذاشت یک بیت بعد ، واژه ی لب تشنه را گذاشت تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت حس کرد پا به پاش جهان گریه می کند دارد غروب فرشچیان گریه می کند در خون کشید قافیه ها را ، حروف را از بس که گریه کرد تمام لهوف را اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت این بند را جدای همه روی نیزه ساخت "خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت «بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود اوکهکشان روشن هفده ستاره بود» خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن ... پیشانی اش پر از عرق سرد و بعد از آن ... خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن ... شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن ... در خلسه اي عميق خودش بود و هيچ كس شاعر كنار دفترش افتاد از نفس... (حمیدرضا برقعی) @harahmati
تبلیغ یک هارد دیسک 20 مگابایتی قابل حمل درسال 1985،که طبیعتابرای نسل امروز عجیب و خنده دارمینماید. اما سوال مهم این است: به موازات توسعه ، آیا پژوهش درباره ،همچنین کاربران هم به همین اندازه پیشرفت داشته است؟ .... پاسخ متاسفانه روشن است. 💢به نظر شما دلیلش چیست؟ حسینعلی رحمتی 4 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔹 سقایِ ساقیانِ ثاقب (به پیشگاه حضرت ابوالفضائل) 🔸آب، تنها بهانه بود برای شما که دلی به وسعت دریای بیکران و قلبی به زلال جاری بی انتها داشتید. آب، تنها بهانه بود برای شرمساری دل ها و دیده های سیراب از پلشتی قدرت و ثروت. 🔸آب تنها بهانه بود، و آینه آینه ای که فراروی ساحران سیاهی نهادی شاید که زشتی خویش را در آن به نظاره بنشینند و جامهء جان به آب توبه بازشویند. راستی را، چه در سر داشتی آن گاه که دل به دریا زدی و دست بر آب ؟ بر این گمانم که بیش از تشنگان حرم دل نگران آنان بودی که دل و دین را مهریه عروس دنیا کرده و اخلاق را به پای قدرت وانهاده بودند. آنان که لحظه لحظه عبادت خویش را در سودایی خام و به ثمنی بخس، با سکه های سیم و زر تاخت زده بودند. ✍️حسینعلی رحمتی نقاشی: حبیب صادقی
🖤قریبِ غریب پیشکش به محضر منادی انسانیت؛ حسین(ع) در کوفۀ دل های ما هنوز تو غریبی و این عجیب نیست. گفته اند هر زمین کربلاست و شگفتا که کربلای قلب ما در تسخیر یزید است. فرمان تو البته مطاع است و کارساز، لیک کوتاهی ماست که قلبِ خود به شیطان سپرده ایم، و هر صبح مان، شام غریبان است. ما سوگوار فضایل ایم؛ فضایلی که تو و منظومه خورشیدی ات در روزگار غربت انسانیت با داغ دل و خونِ جبین بر صحیفه صحرای طف نگاشتید. ✍️حسینعلی رحمتی (تصویر: محاصره، از سعید صادقی)
🔸ای زاده بانوی آب و ای اکسیر خیر کثیر ! آب بهانه بود برای شما که جرعه نوش باده معرفت بودید و پروای‌دار قلب های خشکیده ای که مرتع شیطان بود و مزبله دنیا. 🔸اینک ای ماه منیر ای وارث آب و آفتاب و ای سقای ساقیان ثاقب ! دیگر بار کام ما را از شرابِ شریعهء شعور و مصطبه سرمد اخلاق سیراب کن. مشام جان ما اینک بیش از هر زمان دیگر چشم انتظار آن مَشک مُشک بوی است. آن را از ما دریغ مدار. ✍️حسینعلی رحمتی
💢 سومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» 🔸پرونده این شماره: «ضرورت ها و بایسته های بهره گیری از معارف نهضت حسینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی» 🎧 (از طریق بارکد درج شده می توانید فایل صوتی یک نشست علمی را در این زمینه گوش دهید) 🔸 هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید. 🔸 نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند حسینعلی رحمتی 6 مرداد 1402 🔻آرشیو شماره های گذشته مجله: http://harahmati.ir/akhfamag ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢اخلاق هوش مصنوعی؛ و ضرورت نگاه جهانی عربستان در صدد تأسیس «مرکز بین المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی» است.(مکه نیوز) ✅این کاری است که در کشور ما هم باید انجام شود. مسائل مربوط به همه بشریت است و حل آنها هم مستلزم هم اندیشی های بین المللی است. بعلاوه که تشکیل چنین موسساتی افزون بر جلب توجه محققان کشورمان به مسائل اخلاقی نوپدید، افق نگاه انها را توسعه می دهد. ✅خوشبختانه در کشور ما با وجود ده ها استاد و دانشجو و طلبه رشته اخلاق، همچنین مراکز و مجلات مختلف، نیروی انسانی و ظرفیت های لازم برای چنین کارهایی فراهم است. فقط باید موضوع را جدی بگیریم و همت کنیم. حتی نیاز به تاسیس مرکز جدید هم نیست. می توان ظرفیت های سازمانی موجود در یکی از مراکز علمی پژوهشی حوزه یا دانشگاه را در این زمینه فعال و ساماندهی کرد. حسینعلی رحمتی 9 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
حدس بزنید طراح این نقاشی کیست؟ ... بله کسی نیست جز طراح معروف این روزها، جناب (ازسایت عصرایران) اما ای کاش در کنار استفاده از این آثار، درباره محصولات هوش مصنوعی از قبیل حق مالکیت معنوی، تقلیدآثار اساتیدواقعی، به اشتباه افتادن مخاطب و مانند آن هم تامل کنیم. حسینعلی رحمتی 10مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه، و امروزه بخصوص فضای مجازی، همواره چیزی را از ما مخفی می کند.پس در پذیرش و اعتماد به آنچه در این فضامی بینیم بسیار احتیاط کنیم. 🔻حفاظت از خود در برابر «تحمیق رسانه» هم یک وظیفه اخلاقی است. *ویدیو، صحنه بسیار معروف یکی از فیلمهای هرولد لوید است که تا سالیان سال گمان می شد در فضای کاملا واقعی و بدون هیچ ترفندی انجام شده است. (چقدر هنگام دیدن این صحنه ها دلهره داشتیم که مبادا سقوط کند). حسینعلی رحمتی 10مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیو شما را به یاد کلیک کردن در فضای مجازی نمی اندازد؟ یک ضربه؛ ساده، اما ویرانگر . به خاطر فرایند تیفوسی انتشار مطالب در فضای مجازی، هر کلیک می تواند یک عمر حیثیت و آبروی خودمان یا دیگران را به باد فنا دهد. ❌.... پس، قبل از فشردن هر دکمه، ابتدا عواقب آن را بسنجیم. حسینعلی رحمتی 14 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢فضای مجازی از یک سو موجب دسترسی نسل جوان به جدید (از قبیل سلبریتی ها) شده و از سوی دیگر اقتدار منابع سنتی اخلاق (مثل والدین، معلمان و روحانیون) را تا اندازه ای تضعیف کرده است. یکی از پیامدهای این وضعیت،تفاوت نگاه این دو نسل نسبت به مفاهیم و مصادیق رفتارهای درست و نادرست در فضای مجازی است. ✅ در بحث از اخلاقی شدن فضای مجازی، مسئله را جدی بگیریم. حسینعلی رحمتی 15 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«اجرای عدالت در اخلاق فضای مجازی با تکیه بر آموزه‌‌های اسلامی» ✍️نويسنده: سبحان نقدي پور مجله اخلاق پژوهي، دوره 5، ش 4(17)، (زمستان 1401)، ص 103-121. ✅یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای عصر تکنولوژی، فضای مجازی است که بسیاری از حوزه‌های زندگی انسان عصر حاضر را دربرگرفته است و آن چنان با زندگی او عجین گشته است که تصور زندگی بدون آن را به سختی ممکن ساخته است. ارزش‌‌های اخلاقی که در فضای واقعی جریان دارد، در این جهان نوپا نیز جریان دارد. یکی از مهم‌‌ترین و با ارزش‌‌ترین اصول اخلاقی که نقش بسزایی در اخلاقی شدن فضای مجازی دارد، اصل اخلاقی «عدالت» است. عدالت در فضای مجازی، معنا و مفهومی فراگیر دارد که بسیاری از شئون زندگی فردی و اجتماعی شهروندان دنیای مجازی را دربرگرفته است. هدف این پژوهش، پاسخ به سؤالاتی ناظر به مسئولیت‌های اخلاقی افراد مرتبط با فضای مجازی بر اساس اصل اخلاقی عدالت است. از یافته‌‌های این پژوهش هنجارها، بایدها و نبایدها و نیز کُدهای اخلاقی افراد مرتبط با فضای مجازی بر اساس اصل اخلاقی عدالت است. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌‌ای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائۀ اطلاعات، تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. متن مقاله👈http://ethics.riqh.ac.ir/article_13537_441f3f60e1091fd36a46a70f7e2075a4.pdf ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢عزيزدردانه، و ذهن ساده ما سايتي تيتر زده: «تولد۶۰سالگی عزیزدردانه سران کشورها،دیکتاتورهاوسلبریتی‌ها!» كنجكاو مي شويم خبر را بخوانيم تا ببينيم اين چه «كسي» است كه دل از همه ربوده، ... با كمال تعجب مي بينيم منظور نويسنده، «ماشين مرسدس ۶۰۰» بوده است! ✍️بله، رسانه با اطلاع از «پيشفرض هاي ذهني» ما، ترغيب مان مي كند خبرش را بخوانيم و آمار بازديدش (و به تبع آن، درآمد تبليغاتي اش) را بالا ببريم. 📌 اين كار لزوما غيراخلاقي نيست و يكي از تكنيك هاي جلب توجه و ايجاد جذابيت است، اما به هر حال به ما هشدار مي دهد كه قبل از هرگونه براساس مطالبي كه در مي بينيم، ابتدا از اصل ماجرا و درست بودن آن مطلع و مطمئن شويم. حسینعلی رحمتی 16 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
بازخوانی انتقادی ادبیات حوزه اخلاق فناوری اطلاعات موضوع : مطالعات نظری علم، فناوری نویسندگان : علیرضا حسن زاده لیلا نامداریان صبا صارمی نیا منا اسدی ناشر : مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور شابک : 978-964-8041-80-4 تعداد صفحات : 248 تاریخ انتشار : 1396 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💠 اطلاعیه جذب همکار پژوهشگر و کارشناس علوم اسلامی برادر در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور جهت ارسال رزومه @pajouheshnoor ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
نهادینه سازی اخلاق درجامعه، ضامن صیانت از است،و موجب میشود که فرد برای اخلاقی عمل کردن نیاز چندانی به مشوق های بیرونی نداشته باشد و انگیزه های درونی اش به قدری قوی باشد که او را به ترغیب نماید؛ به گونه اي كه اخلاقی بودن را به زمان و مکان و شرایط و امتیازات خاصي مقید نكند. حسینعلی رحمتی 20 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢پدیدارشناسی تحولات هنجاری جامعه (۱) جشن طلاق کسانی که دغدغه اخلاقی شدن جامعه به طور کلی یا اخلاق فضای مجازی به طور خاص را دارند بایستی همواره تحولات فرهنگی و هنجاری جاری در متن واقع جامعه را رصد کنند، تا بتوانند آنها را درست بشناسند، ریشه یابی و آسيب شناسي كنند، و به موقع راهكار موثر ارايه نمایند. چون فضاي مجازي هم در «شكل گيري» اين تحولات تاثير دارد هم در «روايت گري» و نمایش آنها. براین اساس، در مجموعه یادداشت هایی سعی می شود برخی از «نشانه ها»ی این تغییرات معرفی شود. با این توضیح مهم که این موارد نه قابل تعمیم به همه جامعه است و نه لزوما قابل دفاع. اما در هر صورت شناخت آنها امری است واجب. 🔻این موارد را با هشتگ پیگیری و نظراتتان را درباره آنها بیان کنید. 🔘جشن طلاق در سنت دینی و ملی ما طلاق همواره امری ناپسند به شمار می آمده و هنوز هم کم و بیش همینطور است، ولی طی سال های اخیر نزد برخی افراد جامعه این کار قباحت سابق را ندارد و نه تنها با آن به راحتی کنار می آیند که برای آن جشن می گیرند و حتی تصاویر آن را در فضای مجازی منتشر می کنند (که طبیعتا موجب ترویج بیشتر آن می شود). 🔻بررسی و تحلیل عوامل، زمینه ها و پیامدهای اخلاقی این تغییرات هنجاری، کاری است که باید به صورت بین رشته ای توسط متخصصان انجام شود . حسینعلی رحمتی 20 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati