eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
201 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 منتشر شد: پنجمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق کامنت گذاری در فضای مجازی» ▪️مزیت ها و چالش های کامنت گذاری ▪️معرفی پایان نامه 🎧 فایل صوتی چند درسگفتار درباره اخلاق کامنت گذاری 📌 هر ۴ صفحه را مطالعه بفرمایید (دست کم نصایح پیران کامنت گذار😁 را). حسینعلی رحمتی 11 شهریور 1402 🔻آرشیو شماره های گذشته (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔸هفدهمین شماره از فصلنامه علمی - پژوهشی "اخلاق پژوهی" منتشر شد. 🔹هفدهمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی "اخلاق پژوهی" به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت الاسلام دکتر هادی صادقی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 👇 1. بررسی نظریه همدلی مارتین هافمن در آینه اخلاق اسلامی ✍️حسن بوسلیکی 2. معیارهای فراگیر عدالت اجتماعی در قرآن کریم ✍️ هادی کمال عزت، هادی صادقی 3. در دفاع از عقلانیت نظریه ناظر آرمانی ✍️حامد مراتی، سیداحمد فاضلی 4. بررسی و تحلیل دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در مورد ملاک اعتبار گزاره های اخلاقی ✍️ علی کربلایی پازوکی، سیدجابر موسوی راد 5. اجرای عدالت در اخلاق فضای مجازی با تکیه بر آموزه های اسلامی ✍️ سبحان نقدی پور 6. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه اخلاق تحصیلی در دانشجویان ✍️ عارفه کیانی، علی رضایی شریف ◀️ ادامه خبر 👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76316 @quran_hadith
⭕️ فضای مجازی به مرگ ما هم درپیچید تابه حال گمان می کردیم فقط «زندگی» ما با فضای مجازی در هم آمیخته، اما ساخت سنگ قبر یک دختر روس به شکل نشان داد که مسئله فراتر از این است، و فضای مجازی بر روی جهان پس از مرگمان هم تاثیر گذاشته است. حتی بعید نیست به مرور هم تغییر کند. نشانه های آن در حال رویت است. حتی درجامعه خودمان. حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 🔆«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈🏿harahmati@
| اندکی اندیشه |
⭕️ فضای مجازی به مرگ ما هم درپیچید تابه حال گمان می کردیم فقط «زندگی» ما با فضای مجازی در هم آمیخته
یکی از کاربران: منظورتون از اینکه اخلاق عزا هم تغییر کند چیه؟ رحمتی: مقصود تغییر ارزشداوری نسبت به برخی رفتارها در مراسم مربوط به سوگواری برای اموات است. مثلا در سنت فرهنگی ما نوعا برای عزا پوشیدن لباس مشکی مستحسن بود ولی در سال های اخیر برخی لباس سفید می پوشند. یا معمولا قرآن خوانده می شد ولی اخیرا در برخی مراسم آواز خوانی هست و نواختن موسیقی و خواندن اشعار شاعران. قبلا نصب تصوبر خانم ها روی اعلامیه ها یا سنگ مزار مذموم دانسته می شد ولی الان تا اندازه ای تغییر کرده و این کار زشت وناپسند دانسته نمی شود. قبلا لازم دانسته می شد حتما حضوری به بازماندگان تسلیت بگویند، الان به پیام های مجازی اکتفا می کنند، و مواردی از این قبیل. 🔻برخی از این تغییرات متاثر از فضای مجازی است.
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی» ▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم ▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک ▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟ ✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 آرشیو شماره های گذشته (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقتی می شود با دعوا مشکل را حل کرد، چرا گفت و گو؟! تصاویر یکی از مشکلات امروز جامعه ما. دو نسل که نگاه هنجاری متفاوتی دارند ولی بلد نیستند درباره آن با یکدیگر گفت و گو کنند. در نتیجه، از نخستین گام کارشان به نزاع می کشد. خروجی این کار هرچه باشد، همفکری، همدلی و اصلاح نیست، بلکه یک خانواده «معمولی» است که غیرمعمولی و آشفته می شود. پدر ومادرهایی که فرزند نوجوان و جوان دارند این را بهتر می فهمند ... هم آنها هم باید برای اصلاح این روند پیشگام شوند. حسینعلی رحمتی 19 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦄 آیا حیوانات هم نسبت به فضای مجازی حق و حقوقی دارند؟ مباحث اخلاقی مربوط به فضای مجازی معمولا درباره انسان ها است ولی متاسفانه درباره وظایف اخلاقی ما نسبت به حیوانات و فضای مجازی توجه چندانی نمی شود. کارهایی چون استفاده از آنها برای خودنمایی و جلب فالوور، شوخی های آزاردهنده یا انتشار تصاویر حیوان آزاری نمونه هایی از بی اخلاقی ما نسبت به این موجودات است. آنها به نوعی از انسان ها مظلوم ترند، چون گرچه دارای احساسات و عواطف اند و از کارهای ما ناراحت می شوند ولی امکان دفاع از خود را ندارند. حسینعلی رحمتی 20 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈harahmati
⭕️ مهلت ارسال چکیده مقالات همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی تمدید شد. 🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی، ‌با توجه به استقبال گسترده اساتید، پژوهشگران، طلاب و دانشجویان گرامی سراسر کشور از این همایش و درخواست‌های مکرر پژوهشگران گرامی نسبت به تمدید مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند مهلت ارسال چکیده مقاله تا 30 آبان ماه 1402 تمدید گردید.‌‌ 🔸شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تاکنون موفق به ارسال چکیده و اصل مقالات خود نگردیده‌اند می‌توانند چکیده مقاله خود را حداکثر تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران در سایت همایش به آدرس https://aicisc.com ارسال نمایند. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://aicisc.com/?p=4902 ————————— 💠 همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی 🌐 @Aicisc_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐤🐤 وادار کردن حیوانات به استفاده از فضای مجازی اخلاقا درست است؟ عادت دادن حیوانات به استفاده از فضای مجازی به نظر می رسد از نظر اخلاقی درست نیست؛ چرا که حیوانات به اندازه انسان ها امکان تصمیم گیری درست و تجزیه و تحلیل پیامدهای استفاده از این فضا را ندارند و چه بسا که این کار به سلامتی آنها آسیب بزند و روال زندگی طبیعی روزمره شان را مختل کند (همانطور که محبوس کردن آنها در آکواریوم یا استفاده برای سیرک).بنابراین، در صورتی هم که اثبات شود این کار فایده ای دارد حتما باید به صورت سنجیده و کنترل و مدیریت شده انجام شود. فراموش نکنیم که حیوانات از نظر اخلاقی حقوق فراوانی به گردن ما دارند. حسینعلی رحمتی 21 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
⬅️ پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌کند: ✅ درس گفتار «چند صدایی اخلاقی در دنیای مجازی» مدرس: دکتر مریم صانع پور مدت زمان دوره: ۱۸ ساعت ( ۹ جلسه ۲ ساعته ) ۹ روز زمان برگزاری: روزهای دوشنبه، ساعت ۱۰-۱۲ ثبت نام در این دوره: http://Mata.ihcs.ac.ir/event/fa/event/654 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم): محبوب ترین شما نزد خدا خوش اخلاق ترین شما است. (مجمع البیان، ج ۱٠ ،ص۸۷) 🔻برای تامل: ▪️چگونه می توان اخلاق نبوی را به عنوان الگویی برای بِه زیستن در فضای مجازی تبیین کرد؟ ▪️برای معرفی این الگو به نسل جوان چه باید کرد؟ ▪️این کار با چه چالش هایی مواجه است؟ حسینعلی رحمتی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 مباني اخلاق گفت وگو در سیره رضوی با تامل در زندگي و انديشه حضرت رضا(ع) مي‌توان گفت مناظره‌ها و احتجاج‌هاي ايشان مبتني بر مجموعه اي از مباني الاهياتي – كلامي، انسان شناختي، معرفت شناختي، و تربيتي است؛ از جمله: 1. باور به هدايت پذيري انسان 2. حقيقت طلبي 3. خردورزي و عقلانيت 4. امكان بروز خطاهاي معرفتي و رفتاري در انسان 5. اميد به امكان تصحيح خطاهاي معرفت‌شناختي و رفتاري 6. سفارش آيات و روايات به گفت‌وگو 7. احساس مسووليت نسبت به رشد و تعالي ديگران 8. لزوم و امكان دفاع از دين و باورهاي ديني 9. برخورداري تفكر شيعي از پشتوانه منطقي و عقلاني 10. كرامت‌مندي انسان و لزوم صيانت از اين كرامت می تو ان گفت اين مباني موجب مي‌شد كه امام هم گفت‌وگو و مناظره و تعامل را به رسميت بشناسد، هم نه تنها با دانشمندان و عالمان كه حتي با مردم عادي جامعه و نه تنها با دين داران كه حتي با افراد زنديق و ملحد نيز به گفت‌وگو بنشيند. حسینعلی رحمتی 26 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
هدایت شده از یادداشت‌ های میثم
یه خبری اخیرا سروصدا کرد، اونم اینکه چندین ایالت آمریکا، بخشنامۀ ممنوعیت استفاده از ابزارهای تشخیص چهره را ابلاغ کردن. بلافاصله آمازون، مایکروسافت و آی‌بی‌ام به‌طور داوطلبانه محدودیت‌هایی رو برای استقرار فناوری تشخیص چهره ایجاد کردن و موافقت کردند که تا زمانی که مقررات جامع و معتبری توسط حاکمیت ایجاد نشده، از توسعۀ فناوری تشخیص چهره خودداری کنن. دلیلش هم یک دلیل اخلاقی بود؛ چون این سیستم‌های تشخیص چهره، نمی‌تونستند چهرۀ زنان و افراد رنگین‌پوست را به‌درستی تشخیص بدن یعنی این افراد به زحمت و سختی می‌افتند. و عملا یک نابرابری اجتماعی ایجاد میشد.. تو این مقاله "آنت زیمرمن" استاد فلسفه دانشگاه یورک، اومده و یک سوال رو مطرح کرده: "چه اتفاقی باید بیافته تا ما هوش مصنوعی رو خاموش کنیم؟" ترجمه این مقاله دیروز منتشر شده. بنظرم ارزش، وقت گذاری داره... از اینجا بخونید: ethicshouse.ir/stop-building-bad-ai @Meysam97
فضای مجازی راه را برای دسترسی فرزندان به منابع و اخلاقی متعدد و جدید باز کرده است و طبیعی است که این کار موجب شده که و والدین درباره مفاهیم و مصادیق کارهای خوب و بد درفضای مجازی جدی پیدا کنند. 🔺شمابگویید: برای کاهش این اختلاف ها چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی 27 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢رونالدو، مجید و فضای مجازی 🔹حتما شما هم مثل من تاامروز شخصی به نام مجید ... را نمی شناختید ولی این یکی دو روزه آنچنان مشهور شده که فالوورهای صفحه او ناگهان به 130هزار نفر افزایش یافته، و حتی چندین صفحه به اسم او در اینستاگرام راه اندازی شده است. و علت این استقبال و شهرت؟؟ ایشان راننده اتوبوس حمل و نقل رونالدو و تیم فوتبال النصر عربستان است! ... همین. 🔻عصر شبکه های اجتماعی هرلحظه آبستن این گونه حوادث است و تنها کسانی دربرابر آنها غافلگیر نمی شوند که از قبل، منطق و ماهیت شبکه ها و کارکردهای آن را شناخته باشند. به همه افراد و نهادهای مرتبط با فناوری اطلاعات، فرهنگ، اخلاق و تعلیم و تربیت و تبلیغ پیشنهاد می شود این گونه موارد را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهند تا بتوانند در مواجهه با فضای مجازی رویکردی واقع بینانه، معقول و منطقی اتخاذ کنند. حسینعلی رحمتی 27 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
🔸 فراخوان همکاری هسته‌ی رشد مطالعات دینی زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 🔺 وابسته به مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 زمینه های همکاری:👇👇 1️⃣ فلسفه‌ی زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک بر اساس حکمت اسلامی 2️⃣ الاهیات و کلام زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 3️⃣ اخلاق زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 📲 تماس با شماره تلفن ۰۹۹۰۹۱۱۴۹۳۳ (خانم دکتر اسماعیلی) 💳 به همکاران هسته‌ی رشد، طبق قرارداد منعقده، پژوهانه مناسب پرداخت می‌شود. 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hroshd ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
💢اتوبوس نامرئی تیم ملی عربستان چند روز قبل این تصویر در شبکه های اجتماعی به عنوان اتوبوس تیم ملی عربستان منتشر شد و عده زیادی از کاربران به بهانه آن کلی کشورمان را تحقیرکردند. ولی حتی در سایت های عربستان هم چنین تصویری دیده نشد. چرا؟ چون وجود خارجی نداشت و افراد رِند با استفاده از هوش مصنوعی آن را طراحی و در فضای مجازی منتشر کرده بودند. برای روشن شدن موضوع کمی تردید و یک جست و جوی ساده کافی بود؛ کاری که ما حال یا انگیزه آن را نداریم. ♦️این تصویر برای هزارمین بار ثابت کرد اگر میخواهیم در فضای مجازی گرفتار فریب دیگران نشویم باید عاقبت اندیش باشیم و اصل را بر «عدم اعتماد» بگذاریم مگر این که خلافش ثابت شود. که به فرموده امام علی(ع) التَّدْبيرُ قَبلَ العَملِ يُؤْمِنُكَ مِن النَّدَمِ (انديشيدن پيش از كار، تو را از پشيمانى ايمن مى دارد). حسینعلی رحمتی 28 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺هفتمین شماره درباره مباحث اخلاقی مربوط به گرفتن عکس های سلفی منتشر شد. از مطالب این شماره: اندر احوالات سلفی اندازان ... 😎بخورید و بیاشامید ولی سلفی آن را در اینستا نذارید؛ به خدا همه آدما غذا میخورن، کسی با گازوئیل کار نمیکنه 😎عکس سلفی صد تا، پست به درد بخور هیچی 😎قیافه ام برای عکاسی فقط از یک زاویه خوب بنظر میرسه ... تو اون زاویه هم که وایمیستم طرف میگه چرا پشتتو به دوربین کردی؟ 😎بعد از گرفتن ۱۹۹ تا سلفی .... به این نتیجه رسیدم که زیبایی سیرت مهم‌تره
🧿منتشر شد: هفتمین شماره درباره مباحث اخلاقی مربوط به گرفتن عکس های سلفی 😎در این شماره می خوانیم: ▫️سلفی؛ خویش انداز یا خاک انداز؟ ▫️ گرفتن و حریم خصوصی ▫️پیشنهاد چند موضوع برای پژوهش در اخلاق سلفی گرفتن ▫️بایسته های اخلاقی سلفی گرفتن ▫️سلفی گرفتن با ▫️بازهم دست خالی در پژوهش های اخلاقی درباره سلفی 🎈 هر ۴ صفحه رامطالعه بفرمایید آرشیو http://harahmati.ir/akhfamag حسینعلی رحمتی 29 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati