eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
اریک لارسون،افسانه هوش مصنوعی،ترجمه محمدمظفرپور،انتشارات امیرکبیر،۱۴۰۲. نویسنده ماجرای جاروجنجال تبلیغاتی شکل‌گرفته پیرامون هوش مصنوعی و اغراق دربارۀ توانمندی‌های آن را روایت می‌کند.و ادعاهای افرادی چون کرزویل درباره پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسان را زیر سوال می برد.
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن به بهانه ویدیوی فراگیر این روزها در فضای مجازی که دامنه اش به فضای فیزیکی هم کشیده شده است...👇 https://eitaa.com/harahmati/751 ✍️حسینعلی رحمتی
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن ✍️حسینعلی رحمتی 🔻1. در روزهای اخیر ویدیوی تبلیغاتی یک شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی فراگیر شد و افراد زیادی، به ویژه نوجوان ها، از آن استقبال کرده و براساس آن دابسمش ساختند، در حالی که محتوا و حتی برخی الفاظ و عبارت های به کار رفته در آن مناسب سن این مخاطبان نبود. ماجرا البته در فضای مجازی محدود نماند و به فضای فیزیکی هم کشیده شد؛ از جمله این که تهیه کنندگان آن دستگیر شدند. اتفاق دیگری که باز این ویدیو را بر سرِ زبان ها انداخت اجرای آن توسط دانش آموزان یک مدرسه دخترانه بود که منجر به برکناری مدیر مدرسه شد. بعد از این اتفاقات هم، طبق معمول، عده ای به اظهار نظر پرداخته و فضای مجازی و نهادهای فرهنگی و نظام آموزشی و والدین و معلمان را مقصر دانستند. طبیعتا اگر فقط مسئله همین یک ویدیو بود شاید ارزش آن را نداشت که درباره اش صحبت شود، اما تجربه چند سال اخیر نشان می دهد هم تولید این گونه محتواها هم استقبال از آنها ادامه خواهد داشت. بنابراین، چاره ای نیست جز این که زمینه و زمانه این موضوع به درستی کاویده شود و، از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه نسل جدید تهیه گردد. در غیراین صورت، همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا با ساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خود را صید کند. 🔻2. یکی از آفت هایی که مواجهه نهادهای فرهنگی و تبلیغی جامعه ما با این رویدادها را تهدید می کند، خطر فروکاستن آنها به موارد مقطعی و موقتی، و در نتیجه، عدم اهتمام لازم به ریشه یابی و یافتن راهکارهای مفید و موثر در این زمینه است به امید این که حرف باطلی بوده که با بی توجهی به آن فراموش می شود. این در حالی است با توجه به ویژگی ها و امکانات فضای مجازی و دسترسی وسیع و سریع آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به آن، و با توجه به منافع مادی و غیرمادی که از رهگذر تولید آنها حاصل می شود می توان با اطمینان گفت که تولید و توزیع این گونه ویدیوها همچنان ادامه خواهد داشت و هر لحظه باید منتظر موارد جدید باشیم؛ ویدیوهایی که هرچند از نظر قالب و محتوا و عوامل تولید با یکدیگر متفاوت و حتی بی ارتباط اند اما در اموری چون انتخاب نوجوانان و جوانان به عنوان جامعه هدف، و انتخاب رسانه محبوب این نسل، یعنی فضای مجازی، به عنوان بستری مناسب برای انتقال ارزش های فرهنگی و اخلاقی موردنظرِ سازندگان با یکدیگر اشتراک دارند. 🔻3. هرچند استقبال نسبتا گسترده نوجوانان از این ویدیوها بیان گر موفقیت نسبی تولیدکنندگان آنهااست اما از آن مهم تر، این استقبال را می توان نشانه ای از «تحولات ارزشی و تغییر ذائقه فرهنگیِ» بخش هایی از جامعه دانست. چه با این تغییر و تحولات موافق باشیم چه نباشیم، در نخستین گام باید اصل وجود آنها را بپذیریم و بعد برای مواجهه معقول و منطقی و انتقادی با آنها چاره اندیشی کنیم. لازمه این کار توجه به نکته مهمی است که هم تایید عقل را دارد هم در آموزه های دینی ما به آن توصیه شده است؛ یعنی «زمان شناسی». به تعبیر زیبای امام علی(ع) کسی که زمانه اش را بشناسد خود را مهیا می کند و از وقوع حوادث شگفت زده و غافل گیر نمی شود‌ («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غرر الحکم). 🔻4. براین اساس، نهادهایی چون حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه کسانی که دغدغه سلامت فکری و اخلاقی نسل جوان و برخورداری آنها از یک «زندگیِ پاک» در فضای مجازی (و فیزیکی) را دارند باید نسبت به شناختِ «پیشینی، واقع بینانه، منصفانه و آینده نگرانه» عوامل، زمینه ها و پیامدهای تحولات فکری و فرهنگی و اخلاقی نسل جدید و چرایی استقبال آنها از این گونه محتواها تلاش مداوم داشته باشند تا نه تنها بتوانند در وضعیت موجود نقشی موثر ایفا کنند که حتی برای مواجهه با وضعیت های محتمل آینده نیز از هم اکنون آماده شوند تا مبادا وقوع حوادث پرشتاب و متوالی مرتبط با فضای مجازی و فناوری اطلاعات، آنها را غافلگیر و شگفت زده (یا به تعبیر نسل امروز، سورپرایز) کند و در موضع انفعال بیاندازد. این که لوازم و ملزومات رسیدن به چنین شناختی چیست، نکته ای است که در جای خود باید بررسی شود. 🔻5. ویدیوی دافی و مانند آن از منظر نشانه شناسیِ تحولات ارزشی بین نسلی، و حتی از نظر «متن و قالب» تولید محتوا برای نسل جدید هم قابل بررسی است که باید جداگانه به آن پرداخت. 8 مهر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⬛️ تاثیر فناوری بر ادراک ما از مرگ و سوگواری. آیا واقعا مرگ های آینده متفاوت است؟ آیا ما عزاداران دیگری خواهیم بود؟ دغدغه تاثیر فناوری بر زندگی و زندگان کم بود، مرگ و مردگان هم اضافه شد. فقط یک قلم فکر کنید پس از مرگ افراد باز هم میتوانید در فضای متاورسی با آنها زندگی کنید ... چه شود... حسینعلی رحمتی ۹ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 چهارمین جلسه کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته‌های "حکمرانی و هوش مصنوعی" و " حکمرانی فضای مجازی" مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار می‌کنند: 🔖 با موضوع "وضعیت هوش مصنوعی در شرکت‌های فناوری و روندهای آینده" 🎙مدرس کارگاه: دکتر محمدرضا خلیلی شجاع دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت 📆 دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-14 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/ai 🆔 @iictchannel
باید عوامل و زمینه های استقبال نسل جدید از و مانند آن به درستی کاویده شودو،از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه این نسل تهیه گردد.وگرنه همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا باساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خودرا صید کند. حسینعلی رحمتی ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 برآمدن آفتاب منادیان اخلاق فرخنده باد در فضای مجازی هم با «مراعات اخلاق»، مسلمان مصطفوی و شیعه جعفری باشیم میلاد پیامبر خدا(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر اخلاق مداران، اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان مبارک باد. حسینعلی رحمتی
💢فیل در تاریکیِ فضای مجازی محتوای موجود در فضای مجازی، به خصوص اگر صوتی یا تصویری باشد، همواره در معرض تقطیع و تغییر است و در بهترین حالت بخشی از واقعیت را به شما نشان می دهد. مثل داستان معروف «فیل در تاریکی» مولوی که هرکس چون قسمتی از بدن فیل را لمس کرده بود او را به گونه ای توصیف می کرد. بنابراین، اگر می خواهید در این فضا قربانی نشوید یا دیگران را قربانی نکنید، همواره این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه قضاوت براساس آنچه می بینید و می شنوید ازخود بپرسید: آیا واقعیت را گفته؟ آیا همه واقعیت را گفته؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
دوست عزیز! «گفتمان» (discourse) با «گفتگو» (dialogue) فرق میکند. به جای هم به کار نبریم. اولی عمدتا بیانگر یک نوع نگرش یا نظام فکری، عقیدتی، سیاسی، فلسفی و مانند آن است. مثل: گفتمان اسلام سیاسی دربرابرگفتمان اسلام غیرسیاسی. دومی یعنی با هم حرف زدن. غلط: «بیا با هم گفتمان کنیم» درست:«بیاباهم گفتگوکنیم». حسینعلی رحمتی 16 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢دو نسل؛ با هم و تنها وقتی که نسل پدران و نسل فرزندان با یکدیگر یک ارتباط معقول، منطقی و مبتنی بر وهمدلی نداشته باشند و بین آنها فاصله وجود داشته باشد، این فاصله به بدبینی و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر دامن می زند. یکی از پیامدهای این وضعیت محروم شدن فرزندان از تجربه های والدین برای زیست اخلاقی در است. حسینعلی رحمتی 19 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati