eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠📣 سومین نشست علمی از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می شود. 🔹موضوع: "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات" 🔸ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقد: 🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات (عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر جلسه: 🎙 حجت الاسلام دکتر علیرضا بشیری (مدرس حوزه و دانشگاه) 🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402 ⏰ ساعت: 13 تا 15 📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76519 @quran_hadith @harahmati
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات" 🔹سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه "چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری" 🔸ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقد: 🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات (عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر جلسه: 🎙دکتر علیرضا بشیری (مدرس حوزه و دانشگاه) 🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402 🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
📌واقعا چه فایده ای دارد؟ برخی می گویند برگزاری این همه فایده ای هم دارد؛ بخصوص اگر حضار اندک باشند؟ ▪️اولا پیشفرض نادرست این افراد این است که را معیار ارزیابی و سنجش فایده یک نشست علمی قرار می دهند، که لزوما این گونه نیست. ▪️ثانیا نشست ها مجالی است برای گفتگو درباره یک ، صیقل دادن به آن و فکرکردن با صدای بلند؛ که بعدا منتهی به تولید آثار علمی دیگر می شود. ▪️ثالثا علاوه بر پخش مستقیم از طریق فضای مجازی، صوت و متن این نشست ها هم در این فضا قرار می گیرد و ماندگار می شود. ▪️رابعا متن آنها پیاده و به صورت مجموعه مقاله منتشر می گردد. حسینعلی رحمتی 20 آذر 1402
تصویر این بچه های بامزه که توسط هوش مصنوعی طراحی شده و مثبتی را به بسیاری از افراد منتقل می‌کند. به نظر شما این گونه تصویرها برای تشویق و ترغیب به داشتن می تواند کاربرد داشته باشد؟ حسینعلی رحمتی ۲۱ آذر ۱۴۰۲
💠 نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار شد 🎙حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی در سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه ویژه چهارمین همایش علوم انسانی -اسلامی، پژوهش و فناوری با عنوان "تحلیل ابعاد اختصاصی کلام کاربردی در مقایسه با کلام نظری" گفت: 🔸مقصود از کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فضای مجازی، بهره گیری از مزیت های آموزه های اخلاق اسلامی برای استفاده درست از فضای مجازی، دفاع از نظریه جاودانگی احکام اخلاقی اسلام، تبیین حیات دین در دنیای معاصر، و توسعه دانش اخلاقی است که این موارد به عنوان برخی از ضرورت های توجه به موضوع کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 🔹برخی از چالش ها و مشکلات استفاده از اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات تمرکز بر فضای مجازی است. به عنوان چالش نخست، عدم توجه کافی افراد و نهادهای اخلاق پژوه (به ویژه حوزه های علمیه) به نقش فاوا (و اخیرا هوش مصنوعی) در حیات اخلاقی انسان امروز، لزوم اندیشه ورزی کاربردی در این زمینه، تربیت نیروهای متخصص، و تولید و تدوین منابع مکتوب در این زمینه است. 🔸همچنین عدم طراحی نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی به عنوان چالش دوم، و فقدان نگاه واقع بینانه، منصفانه و جامع به این فضا، به عنوان چالش سوم است. 🔹افراط در بدبینی و توجه صرف به رذایل، در عرصه نظر موجب «اندیشه ورزی نامتوازن» و در عرصه عمل موجب عدم اعتماد و اقبال مخاطب می شود. 🔸چالش بعدی ساده انگاری و ساده سازی پژوهش علمی ... 🌐 ادامه خبر👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76558 @quran_hadith
💢ظهور فیلسوفان اخلاقِ دیجیتال؛واقعیت یا تخیل؟ به نظر شما آیا ممکن است فناوری های مبتنی بر مثل ها کم کم خودشان به اخلاق تبدیل شوند، و به نگارش کتب اخلاقی، تدوین کدهای اخلاقی و ارائه مشاوره اخلاقی به انسانها بپردازند؟ در این صورت آیا می توانند آموزه های اخلاقی را به چالش بکشند؟ مبانی اخلاقی شان تابع برنامه نویسان شان است، یا خودشان، یا مخاطب شان، یا هیچکدام؟ آموزه های اخلاقی که ترویج و توصیه می کنند مطلق است یا نسبی؟ 📌این سوالها را جدی بگیریم... آینده از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است. حسینعلی رحمتی ۲۲ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
😎نه اسوه های اخلاق نه جانیان بالفطره سلبریتی ها و دیگر کسانی که با یا بی دلیل از طریق فضای مجازی مشهور می شوند نه اسوه های اخلاق اند نه جانیان بالفطره. از آنها در حد همین قد و قواره ای که هستند توقع داشته باشید. احتمال تغییرمسیرشان را جدی بگیرید و در استفاده از آنها برای اهداف تربیتی، اجتماعی و سیاسی احتیاط کنید؛ اگر می خواهید بعدا پشیمان نشوید. حسینعلی رحمتی ۲۲ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 و بر همه پژوهشگرانی که با چای عقد اخوت مادام العمر بسته و یارِ گرمابه و گلستان هم اند مبارک باشد. همواره مانا و نویسا باشید. حسینعلی رحمتی ۲۴ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 زن، زنانگی، اخلاق، فضای مجازی: سوژه هایی برای تحقیق و تامل (۱) قسمت نخست: فضای مجازی؛ زیست جهان هنجاری دختران امروز برای خواندن متن کامل کلیک کنید
💢 زن، زنانگی، اخلاق، فضای مجازی: سوژه هایی برای تحقیق و تامل (۱) قسمت نخست: فضای مجازی؛ زیست جهان هنجاری دختران امروز ✍️ حسینعلی رحمتی 🔻 1. فرارسیدن مناسبت های دینی از قبیل که به نوعی با زن و زنانگی در ارتباط است بهانه و فرصت مناسبی را فراهم می کند که جایگاه زن در اسلام و مسائل مربوط به زنان از دید آموزه های دینی مورد کاوش قرار گیرد. مسوولیت این کار بیش و پیش از هر کس بر عهده روحانیون و حوزه های علمیه و بعد از آن بر دوش نهادهای فرهنگی و حاکمیتی است که به نوعی با مسائل زنان در ارتباط اند. 🔻2. چه برای تبیین جایگاه زن در اسلام و چه برای تبلیغ آن، اکتفا کردن به موضوعات و روش های پیشین کفایت نمی کند، و محققان و مبلغان دین چنانچه در انتخاب موضوعات پژوهشی یا روش های تبلیغی به تغییر و تحولاتی که در عرصه زیستی، معرفتی، فرهنگی و هنجاری جامعه امروز ایران، و به ویژه دختران نسل جدید، به وجود آمده توجه نکنند نباید انتظار داشته باشند که داشته ها، یافته ها و سخنان آنان مورد اقبال عمومی این نسل قرار گیرد. 🔻3. در این راستا، یکی از نکاتی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد توجه به «عوامل» موثر بر تحولاتی است که در بالا به آن اشاره شد. یکی از مهم ترین و موثرترین این عوامل «فضای مجازی» و عرصه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. این فضا برای دختران و زنان امروزی کارکردی دوگانه دارد: از یک سو بر روی «بینش، کُنش و منش» آنها تاثیر می گذارد، و از سوی دیگر همچون «آینه»ای است که این تاثیرات را نشان می دهد. 🔻4. برای دختران نسل جدید صرفا «ابزار»ی برای ارتباط یا سرگرمی و وقت گذرانی نیست، بلکه، فراتر از آن، است که در آن زندگی می کنند، می اندیشند و اندیشیده می شوند، شخصیت شان قوام می یابد، با دنیا(ها)ی جدیدی آشنا می شوند، ساحت هایی که در فضای فیزیکی به دلایل مختلف امکان تجربه اش را نداشته اند به زندگی می نشینند، زنانگی و جنسیت خود را مورد بازیابی و بازاندیشی قرار می دهند، در این زمینه صداهای متفاوت را می شنوند و با دیدگاه های سنتی (چه در سنت دینی چه سنت ملی) مقایسه می کنند، و براساس این سنجشگری ها گاه جدیدی از زن و زنانگی را برای خود تعریف می کنند و بر اساس آن، زیست و زندگی جدیدی را برای خود طراحی می نمایند. نه آن دیدگاه ها و نه این انتخاب ها همگی لزوما درست و قابل دفاع نیست، ولی به هر حال کسانی که می خواهند را درباره زن و زنانگی تبیین و تبلیغ، و از آن مهم تر، برایش سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند، گریز و گزیری از این ندارند که با «فضای مجازی» به عنوان زیست جهان جدید دختران امروزی به طور علمی، دقیق، واقع بینانه و منصفانه آشنا شوند و با توجه به آن، دیدگاه اسلام را بیان کنند. 🔻5 از منظر نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، تغییر و تحولاتی را که از آنها سخن به میان آمد از جهات مختلف می توان (و باید) بررسی کرد که یکی از آنها از پنجره «اخلاقی و ارزش شناختی» است. از این زاویه موضوعات و مسائل فراوانی قابل طرح است که چون بررسی همه آنها در یادداشت های کوتاه مقدور نیست، سعی خواهد شد در چند قسمت برخی از مهم ترین آنها به اجمال معرفی شود تا ان شاءالله نهادهای مسوول و / یا افراد علاقه مند به پژوهش در این عرصه را برای اندیشه ورزی جدی یاری رسان باشد. 24 آذر 1402 ادامه دارد... 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد