eitaa logo
| اندکی اندیشه |
350 دنبال‌کننده
721 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
📌هر که درس میدهدکه استادنیست فرق است بین استادی که ماه ها پابه پای دانشجو کار میکند تایک بنویسند بااستادی که وقت خاصی نگذاشته ولی توقع دارد دانشجواو را بعنوان و اصلی معرفی کند(بگذریم از کسانی که کار دانشجو را به نام خود منتشرمیکنند). به درس دادن نیست؛به و معرفت است. حسینعلی رحمتی ۵ دی ۱۴۰۲ ⬅️اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق فجازی
جواب از یک استاد محترم آقای چالشی اخلاقی با عنوان ذیل مطرح نمودند و برای ارائه بهترین راهکار، مخاطبان خود را در چنین موقعیتی قرار دادند: 《شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید. به اطلاعات ارزشمندکارخانه دسته یافته وبرای عدم انتشارآنهادرخواست کرده اند. اگراین مبلغ را بدهید،هکرهاودیگران را به کار زشتشان تشویق میکنید اگر ندهید،حق کارخانه وسرمایه گذاران راضایع کرده اید 📌چه میکنید؟》 در این چالش، در حقیقت فاعل اخلاقی (رئیس کارخانه) در یک تزاحم و دوراهی اخلاقی قرار دارد که از سویی از باب امانت داری موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است و از سویی موظف به جلوگیری از تشویق و تکرار رذیله اخلاقی و . ❇️ در چنین موقعیتهای تزاحم اخلاقی، ارزش اخلاقی امانتداری اولویت دارد؛ چرا که از سویی اطلاعات کارخانه نزد رئیس کارخانه و مسئولین مربوطه امانت بود و این افراد موظف بودند تمام تلاش خود را در حفظ این امانت به کار گیرند و احتمالا به واسطه بی خیالی یا عدم توجه به اهمیت چنین وظیفه اخلاقی، پلتفرم یا شبکه سایبری خود را ارتقای امنیت نداده و زمینه هک و دزدی را فراهم نموده است. 💠در اخلاق سایبری دینی، صاحبان پلتفرم های سایبری به جهت امانت بودن اطلاعات کاربران نزد آنان، موظف به ارتقای امنیت نرم افزار خود هستند و کوچکترین کاهلی و سستی به عنوان یک رذیله اخلاقی به شمار می رود. اصلی اساسی و بدون خدشه در تولیدکنندگان پلتفرم سایبری و صاحبان اطلاعات کاربران است. 🔶 از این رو رئیس کارخانه به جهت جلوگیری از امانتداری و سو استفاده از اطلاعات کارخانه و سهامداران، موظف به حفظ امانت اطلاعات کارخانه است. 🟣 باید توجه داشت که هکرها و دزدان سایبری (به احتمال زیاد) دوباره مرتکب چنین افعال غیراخلاقی با این فرد یا دیگران می شوند (حتی در صورت باج دادن به آنان). راهکار وظیفه اخلاقی دوم [جلوگیری از تشویق به فعل غیر اخلاقی و فراهم نکردن زمینه برای رذائلاخلاقی] این است که با گزارش دادن به نهادهای امنیتی چون و یا با استفاده از ، در مقابل دزدان سایبری ایستاد و از لو رفتن اطلاعات تا حد ممکن جلوگیری نمایند. ◽️در ضمن صاحبان اطلاعات (سهامداران شرکت) حق دارند از چنین رویدادی مطلع شوند تا چاره ای برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات لو رفته خود پیدا نمایند؛ از این رو رییس کارخانه [و نیز پلتفرم های سایبری دیگر] اخلاقا موظف به اطلاع رسانی به افرادی که مورد سرقت اطلاعات قرار گرفتند، هستند. 🔻همچنین براساس حکم اخلاقی جبران حق الناس، رئیس کارخانه و مقصرین در چنین دستبرد سایری، موظف به جبران تمام حقوق مادی و معنوی افراد زیان دیده هستند. ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ 🆔 @akhlaghfajazi
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
اخلاق هک و نفوذ.mp3
25.96M
🔊 🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۴ دیماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
| اندکی اندیشه |
🔊 #صوت 🔸 صوت کرسی علمی- ترویجی اخلاق هک و نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای 🎙 با حضور: #علیرضا_آل_بویه #
شروع صحبت های بنده👈🏿 39:23 📌در این جلسه بعد از ارایه آقای دکتر آل بویه، و نظرات آقای دکتر غنوی، بنده حدود ده نکته را برای تکمیل و تداوم بحث مهم هک و نقوذ به سیستم های رایانه ای از منظر اخلاقی بیان کردم. مسئله استفاده از آموزه های دینی برای موضوعات نوپدیدی چون هک کردن یکی از موضوعاتی که به طور پررنگ از سوی هر سه شرکت کننده مورد بحث قرار گرفت. پیشنهاد میشود آن راگوش دهید.
💢تجمعی نادرست و آسیب زا نمیدانم تجمع تعدادی محدود از مردم جلوی وانک اصفهان در آستانه سال نو میلادی با چه هدفی بود ولی سردادن شعارهای حاوی شوخی با (ع) و ایجاد مزاحمت برای کلیسا و آزردن هموطنان مسیحی اصلا کار درست و اخلاقی نبود. هم این پیامبر و مادر گرامی اش مورد تمجید قرآن کریم است، هم مسیحیان جزو شهروندان کشورمان. 🖐🏾این رفتارها همزیستی تاریخی پیروان ادیان الهی در کشورمان را مخدوش، و انسجام اجتماعی را تضعیف می کند. بعلاوه که امروزه با وجود در سطح گسترده در دنیا منتشر می شود و تصویری ناخوشایند از به جوامع دیگر مخابره می کند. حسینعلی رحمتی ۵ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق فجازی
با سلام و احترام🌷 امیدوارم حال شما خوب باشد. یک پیام دعوت برای شما دارم. 🔶ما یک کانال اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی کرده‌ایم. از شما دعوت می کنم در این کانال عضو شوید. برادر شما 🆔@akhlaghfajazi
✅یک کتاب، یک موضوع مهم مواجهۀ فمینیسم باتکنولوژی، نویسنده: جودی وایسمن، مترجم: نوشین شاهنده، نشرکرگدن. کتاب به بررسی نقش مناسبات جنسیتی در شکل‌گیری و توسعۀ و نیز نقش تکنولوژی در حفظ یا تغییر این مناسبات می پردازد. 📌پ ن: درباره نسبت با (به ویژه فناوری های سایبر و هوش مصنوعی) متاسفانه درکشورمان کارچندانی نشده است. دراین راستا آشنایی با دیدگاههای مطرح در این زمینه از جمله آنچه از سوی ها مطرح شده اهمیتی دوچندان دارد. البته این آشنایی گام نخست محسوب میشود و درگام بعدی باید به نقد آنها پرداخت، و درگام پایانی دیدگاه های اسلامی را در این زمینه تبیین کرد. 📌تا چندسال آینده مسائل و موضوعات مربوط به جنسیت، زن، و زنانگی جزو مسائل دارای اولویت جامعه ما خواهد بود. از این رو هرچه سریعتر و بیشتر در این زمینه کار شود ارزشش را دارد و غفلت یا تغافل از این موضوع مشکلی را حل نمی کند. حسینعلی رحمتی ۷ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
یک مضمون را با ادبیات مختلف می شود بیان کرد. با مردم همانگونه که صحبت می کنیم انتظار عکس العمل داشته باشیم. «پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند»(آل عمران/159) عکس از لینکدین B2n.ir/n42719
اگه کسی پرسید (که گاهی می پرسند) این همه که توسط حوزه های علمیه برگزار میشه چه فایده ای داره، از پاسخهاش اینه: برای این که فردا شما همه کاسه کوزه ها را سرِ طلبه ها نشکنی و بگی:«پس چرا کار نمی کنند، اگر آخوندا با کار علمی جامعه را آگاه می کردند وضع جامعه این نبود».
🔹چند منبع درباره و ▪️خانواده مسلمان و فضای مجازی، سعیدرضا عاملی، 1396، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ▪️تاثیر اینترنت و فضای مجازی بر روند دینداری، کامبیز پارتازیان، 1393، نشر ییلاق سبز. ▪️شیعه در فضای سایبر؛ رویکردی اجتماعی، عیسی جهانگیر، 1391، انتشارات مؤسسه امام خمینی. ▪️نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تربیت دینی فرزندان، مرتضی نظری، 1396، نشر مشق شب. ▪️زندگی دینی در فضای مجازی، زهره آیت‌اللهی، 1397، نشر عترت نو. ▪️ملاحی، نجمه، «نقش آموزه های دینی اسلامی در پیشگیری از آثار مخرّب فضای مجازی بر خانواده». مجله رهاورد نور، ش60، (آذر 1396)، ص55-65. ▪️تیموریان، فیض محمد، خانواده و فضای مجازی؛ تقوای حضور یا تقوای پرهیز، ویژه والدین. مشهد: شاملو، چاپ اول، 1399، 64ص. ▪️باقری نیا، فریبا،« چالش های تربیت دینی و اخلاقی در عصر فناوری اطلاعات : پرهیز از فناوری یا فناوری در خدمت عاملیت انسان»، نویسنده همکار: حسن باقری نیا. همايش ملي فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، برگزارشده توسط دانشگاه شهيد باهنر كرمان و انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران، 1393، ص990-993. ▪️منصورنژاد، محمد، «چالش ها و فرصت های دنیای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت دینی و تربیت اخلاقی».همايش ملي فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، برگزارشده توسط دانشگاه شهيد باهنر كرمان و انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران، 1393، ص653-656. حسینعلی رحمتی 9 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
یک #چالش_اخلاقی شما رئیس یک کارخانه باچندین هزار سرمایه گذار خُردهستید.#هکرها به اطلاعات ارزشمندکارخ
⭕️هک اسنپ فود و نخستین وظیفه اخلاقی مدتی پیش این چالش اخلاقی را مطرح کردم. حالا بگفته دیجیاتو یک گروه هکری که قبلا را هک کرده میگوید کل داده‌های ،شامل اطلاعات بیش از ۲۰میلیون کاربر و ۸۸۰میلیون سفارش را بدست آورده. هکرگفته مستقیما اطلاعات را برای فروش گذاشته،چون با تپسی موفقیت آمیز نبود. به نظر شما در این موارد مدیران شرکت ها چه باید بکنند؟ پ ن: اسنپ فود ضمن تایید هک گفته مسئولیت این اتفاق را می‌پذیرد،دلایل وقوع آن را بررسی میکند،باهمکاری پلیس فتا درحال شناسایی و رفع منبع آلودگی است و ضمن مذاکره با هکرها حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری ازانتشار داده‌های کاربران خواهدکرد. 📌این کاردرستی است.نخستین وظیفه یک شرکت هنگام هک شدن، اطلاع رسانی و است. در صورت تمایل این فایل نشست علمی هک کردن را هم گوش بدهید. حسینعلی رحمتی ۱۰ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅شهره بر مناره:مطالعه انتقادی فعالیت روحانیون خرده سلبریتی در اینستاگرام، نوشته: علی مومنی و عبدالله بیچرانلو. ✍یادداشت نویسندگان: کتاب شُهره بر مِناره منتشر شد. در این کتاب با کمک استاد بزرگوارمون دکتر عبدالله بیچرانلو نسبت دین، رسانه و فرهنگ شهرت رو مطالعه کردیم و با رویکرد انتقادی مطالعات شهرت فعالیت اینستاگرامی روحانیون خرده سلبریتی رو مطالعه کردیم. نکتهٔ قابل توجه برای خودمون این بود که نتایج مطالعه فعالیت اینستاگرامی شیوخ عزیزمون، با انگاره‌های دانشجویان و طلاب نسبت به اون‌ها نزدیک بود. جالب‌تر اینکه در حین نگارش نهایی کتاب به مقاله‌ای برخوردیم که فعالیت روحانیون اهل سنت در مالزی رو مطالعه کرده‌بودند؛ نتیجهٔ این پژوهش هم با این کتاب نزدیکه. در این کتاب فعالیت روحانیونی مثل شهاب مرادی، محمد برمایی، حسن آقا‌میری، احسان بی‌آزار طهرانی، علی بخشی و... مطالعه شدند. @mostagis @harahmati
📖 عنوان: رشد اخلاقی کودک در تعامل خانواده و رسانه‌های تصویری 👤نویسنده: دکتر حسن بوسلیکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ناشر: انتشارات دانشگاه معارف اسلامی @ethical @harahmati
سوار اسنپ شدم، چند متری مقصد گفتم پیاده میشوم.راننده گفت نه باید برسانمت، میشوم.گفتم من صاحب حق هستم و می‌بخشم.گفت نه، . شرمنده شدم. آقای راننده هرجاهستی خدانگهدارت باشد.کلاس اخلاق بود برایم. نشان دادی با یک گل هم بهارمیشود.به قول بچه ها «مرسی که هستی». (عکس تزیینی است)
از یک جایی به بعد سهم تو از مادر داشتن فقط یک قطعه سنگ سرد و بی روح در گوشه ای از این کره خاکی است، برای همیشه. حتی اگر هر روز روز مادر باشد .... افسوس
هدایت شده از الهادی
🔻فراخوان پذیرش سطح۲ حوزه مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی - قم 💠 با تولیت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔷 مزایا: 🔶 تربیت پژوهشگر ، کارشناس ، مدرس ،مشاور ، مربی و مبلغ در حوزه معارف و اخلاق و تربیت اسلامی 🔶 اعطای مدرک رسمی اخلاق و امکان ارتقاء به سطوح بالاتر 🔶 کمک هزینه تحصیلی ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در مصاحبه ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان شهر قم ✅ ثبت نام تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۰۳ (ساعت ۱۵ تا ۱۹) 🏢 قم، خیابان صفائیه ، روبروی کوچه ۲۱، مدرسه المهدی (علیه السلام) 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 https://paziresh.ismc.ir/
💢انگشتی را که کلیک میکند گاز نگیریم 🖐🏾بفرموده قرآن انسان ظالم در قیامت دست تاسف به دندان می گزد. آیا ما که با و کامنت و اشتراک گذاریِ رفتار و گفتار نادرست افراد در فضای مجازی، آنها را به تداوم و تشدیدکارشان میکنیم جزو ظالمان نیستیم؟ چون هم بخود این افراد ظلم میکنیم هم به خودمان هم جامعه. حسینعلی رحمتی ۱۴ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢بسوی کتابی تعامل محور درباره اخلاق فضای مجازی حسینعلی رحمتی، «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی»، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، چاپ اول، 1401، 263ص، 110هزارتومان. ✍️کتاب ضمن معرفی برخی از مهم ترین مشکلات فراروی تصمیم گیری اخلاقی در شبکه های اجتماعی سعی کرده راهکارهایی در این زمینه ارایه کند. 🔻کتاب حاضر از معدود آثار (وشاید اولین کتابی) است که سعی کرده فرایندی با مخاطب را آغاز کند. از این رو در برخی موارد با درج به مخاطب کمک کرده که خیلی سریع به منابعی برای مطالعه بیشتر درباره موضوع دسترسی پیدا کند. این البته نخستین گام است و تا رسیدن به یک کارهای دیگری نیز باید انجام شود. 👈🏿برای خرید اینترنتی کتاب کلیک کنید B2n.ir/q10860 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠📣 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار میکند: 🔹کرسی علمی ترویجی "اصول عام اخلاقی فضای سایبر از منظر اخلاق اسلامی" 🔸ارائه کننده: 🎤 سبحان نقدی پور (دانش آموخته سطح ۴ حوزه علمیه) 🔸ناقد: 🎙حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هئیت علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🔸دبیر علمی: 🎙حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه عالی امام رضا علیه السلام) 🗓 زمان: یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: 13 📌 نشانی: حضوری: قم، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🌐 مجازی پخش زنده از طریق سایت آپارات از طریق لینک www.aparat.com/emamreza_ac/live 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 گروه اخلاق و مشاوره مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند 👥نشست علمی: ضرورت و ظرافت های پاسخ گویی به سوالات اخلاقی نسل جدید درباره فضای مجازی ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی ✅ دبیر علمی: حجت الاسلام خالصی 🗓 زمان: سه شنبه 19 دی 1402 🕐 ساعت: 15:30 الی 17:30 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود(کارشناسان شعب): https://mmps.ir/MxexN
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
✍️فراخوان مقاله علمی دوفصلنامه《آیینه تربیت اخلاقی》 دوفصلنامه تخصصی آیینه تربیت اخلاقی با هدف ارتقاء و توسعه در حوزه تربیت اخلاقی و در مسیر کسب رتبه علمی_پژوهشی، پذیرای مقالات ارزشمند اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه در موضوعات مرتبط است. 📊امتیاز علمی_پژوهشی پس از ارتقاء رتبه، به تمامی مقالات پذیرش شده تعلق خواهدگرفت. 🌐 ارسال آثاربا مراجعه به سایت نشریات حوزه علمیه خراسان به آدرس: http://medt.journals.hozehkh.com 🔸کسب اطلاع بیشتر تماس با: ۰۵۱۳۲۲۴۱۰۷۵ ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
هدایت شده از اخلاق فجازی
اصول عام اخلاقی فضای سایبر از منظر اخلاق اسلامی.mp3
34.94M
🎙بشنوید 🌀 كرسي علمی ترويجي:«اصول عام اخلاقی فضای سایبر از منظر اخلاق اسلامی» 🎙با حضور: ⏰ زمان: یک شنبه 17دی ماه 1402 🆔 @akhlaghfajazi
💢گزارش کرسی علمی ترویجی «اصول عام اخلاقی فضای سایبر از منظر اخلاق اسلامی» (قسمت یک از دو ) ✅ این نشست با حضور آقای سبحان نقدی پور (پژوهشگر اخلاق فناوری اطلاعات) به عنوان ارائه کننده، حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) بعنوان ناقد، و حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاون پژوهش موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام) به عنوان مدیر جلسه در ساعت ۱۳ یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار گردید. در ابتدای این کرسی علمی آقای نقدی پور با اشاره به اینکه در عصر حاضر، کارکرد و اهمیت فضای سایبری بر کسی پوشیده نیست، تاکید کرد که این فضا در کنار محاسن اخلاقی، مشکلات اخلاقی نیز به دنبال داشته است از این رو باید با تبیین ارزش ها و اصول عام اخلاقی فضای سایبری به رفع این چالش ها کمک کرد. اینکه ما فضای سایبری را به طور کلی آزاد رها کنیم خلاف عقل است، و اینکه در مقابل آن به شیوه سلبی ایستادگی کنیم نه امکان پذیر خواهد بود و نه عاقلانه، بنابراین روش عاقلانه مواجهه با این فضا، انتخاب برخورد فعالانه در مقابل فضای مجازی و سالم سازی محیط سایبر، و احیای ارزش ها، هنجارها و اخلاقیات در فضای مجازی است. ✅این دانش آموخته حوزه علمیه، گفت تبیین اصول و قواعد پایه و عام اخلاقی فضای سایبر موجب کمک به اخلاقی شدن فضای مجازی می شود و تاکید کرد که این هدف به واسطه تبیین وظایف اخلاقی تمام افراد مرتبط با فضای مجازی اعم از تولیدکنندگان و ترویج دهندگان محتوای مجازی، کاربران و استفاده کنندگان از محتوا و نهادهای حاکمیتی متولی فضای مجازی به دست می آید. ایشان در ادامه با توجه به تعریف کلی واژه اصول، تاکید کرد که اصول اخلاقی، باید ها و نبایدها، تحسین ها و تقبیح ها، و اموری است که هیچ گاه در نظام اخلاقی استثناء نمی خورند و همیشه حتی در تعارضات اخلاقی پابرجا هستند، بنابراین منظور از اصول اخلاقی فضای مجازی، سلسله قواعد و معیارها، بایدها و نبایدهای کلی رفتار انسان در فضای مجازی است که برای تنظیم رفتار اخلاقی تمام مرتبطان با فضای مجازی مشخص شده است. بنابراین به اصول و ارزش های اخلاقی عام فضای مجازی که مشترک بین تولیدگنندگان و ترویج دهندگان و کاربران هست ، اصول پایه و عام اخلاقی فضای مجازی گفته می شود. ملاک انتخاب اصول عام اخلاقی سایبر اصولی است که می تواند عمومیت، اهمیت، ضرورت و کاربرد بیشتری برای مرتبطان فضای مجازی داشته باشد. برخی از این اصول عبارت اند از: 🔸1. اصل «عدالت». در سه عنوان جزیی رعایت عدالت در تولید محتوا، رعایت عدالت از سوی کاربران، و رعایت عدالت از جانب نهادهای متولی فضای مجازی. 🔸2. اصل «امانت داری». اگر افراد پایبند این اصل نباشند و در بیان واقعیات و یا در نقل جملات صحیح در فضای مجازی، خیانت در امانت کنند این پدیده باعث به هم ریختگی جامعه و از بین رفتن اعتماد به یکدیگر و حاکمیت می شود. تضعیف امانت داری، موجب تجاوز به حقوق مادی و معنوی افراد و جوامع می شود. 🔸3. اصل «پرهیز از ضرر رسانی». که شامل پرهیز از ضرررسانی در تولید و ترویج محتوا ، ضرر رسانی کاربران و استفاده کنندگان، و پرهیز از ضرررسانی نهادهای متولی فضای مجازی می شود. 🔸4. اصل «شرح صدر». فعالیت در این فضا، جلوه گاه نظرات و رفتارهای گوناگون است که گاه مخالف و متضاد با یکدیگر است. این امر مشکلاتی را برای افرادی که ظرفیت شرح صدر آنان ضعیف است، ایجاد می کند که به غیر اخلاقی شدن فضای مجازی کشیده می شود. 🔸5. اصل «حفظ حریم خصوصی». اهمیت حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی، بسیار بیشتر و مهم تر از فضای حقیقی است. از این رو همه مرتبطان با این فضا اعم از کاربران عادی و تولیدکنندگان محتوا و افراد و نهادهای سیاستگذار و برنامه ریزی درباره این فضا باید به طور جدی به آن توجه کنند. 🔸6. اصل «حساسیت به ترویج فضائل و جلوگیری از رذائل». این اصل در واقع همان اصل «امر به معروف و نهی از منکر» است که در ادبیات دینی ما بیان شده و یک وظیفه همگانی محسوب می شود. ... ادامه دارد 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢گزارش کرسی علمی ترویجی «اصول عام اخلاقی فضای سایبر از منظر اخلاق اسلامی» (قسمت 2 از ۲) ✅در ادامه این کرسی آقای رحمتی بعنوان ناقد ابتدا برخی از نقاط قوت این بحث را خاطرنشان کرد، از جمله: توجه به موضوع اخلاق فضای مجازی به عنوان موضوعی نوپدید و کم کار شده، توجه به طرح بحث از دیدگاه اسلام، توجه به کارکرد دوگانه فاوا، توجه به لزوم مواجهه فعالانه نه انفعالی، تاکید بر لزوم نگاه واقع بینانه و ایجابی به اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات)، تاکید بر لزوم تبیین وظایف اخلاقی مرتبطان، و تاکید بر لزوم تقدم اخلاق بر قانون. ✅عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه موارد زیر را به عنوان برخی از نقدهای وارد به بحث ارایه کرد: 🔹 الف) عدم جامعیت اصول: بدین صورت که گفته شده اصول عام یعنی اصولی که « عمومیت ، اهمیت، ضرورت و کاربرد» بیشتری دارد. یکسری اصول مانند عدالت، امانت داری و پرهیز از ضرر زدن به دیگران، شرح صدر، حفظ حریم خصوصی، حساسیت نسبت به ترویج فضائل و رذائل مطرح شده ولی در مقابل اصول و ارزش های دیگر مثل ایمان، تقوا ٬ اخلاص که برای همه مرتبطان کاربرد دارد ذکر نشده اند در صورتیکه برخی از این اصول مانند ایمان جزو ارزش های پایه اخلاق اسلامی است. 🔹ب) عدم تعریف دقیق اصول: با توجه به وجود تعاریف مختلف از اصول، از آنها تعریف دقیقی انجام نگرفته است. ایشان بعنوان مثال در مورد تعریف «اصل عدالت» گفت گاهی اصل عدالت بعنوان انصاف ، و قسط کاربرد دارد. عدم تعریف دقیق هر اصل اخلاقی موجب شده که بیان مصادیق هم با مشکل مواجه شود یا مواردی که جزو مصادیق هر اصل است ذکر نشود. مثلا تفاوت گذاشتن بین افراد توسط مدیران یک گروه یا باقی گذاشتن و حذف آنها توسط مدیر گروه از مصادیق عدم عدالت می باشد. 🔹ج) باقی ماندن در کلیات و عدم ذکر مصادیق درست و دقیق برای اصول اخلاقی ذکر شده. 🔹د) اکتفا به سطح گزارشگری و توصیف و عدم فراروی به سطح تحلیل و نقد: مثلا به چالش هایی مانند تزاحم اخلاقی (بین مراعات حقوق افراد و حقوق جامعه(مطرح شده در بحث عدالت) یا حریم خصوصی، یا عدم تبیین محدوده رعایت شرح صدر از سوی کاربران عادی یا نهادهای حاکمیتی، یا عدم بررسی اخلاقی مواردی که شخص به طور خودخواسته حریم خصوصی خود را در اختیار دیگران میگذارد ، یا موارد اختلاف درباره مفاهیم یا مصادیق اخلاقی بودن یا نبودن یک رفتار (مثلا گران کردن اینترنت را کاربران ظلم و تضییع حقوق خود بدانند ولی مسئولان شرکت های ذیربط آن را از مصادیق عدالت می دانند) توجه نشده است. 🔹هـ) عدم تعیین ممیزات و مزایای نگرش اسلامی و غیراسلامی به این اصول: با توجه به عنوان این کرسی مشخص نمیشود که کدام از این اصول مختص نگرش اسلامی و متمایز از دیدگاه غیر اسلامی هستند. ✅در پایان این نشست، آقای رحمتی پیشنهاداتی برای تکمیل بحث ارائه شده مطرح کرد، از جمله : تقویت وجه تحلیلی و توجه به چالش ها، فرارفتن از سطح استنادی و توجه به رویکرد فرآوری و تولیدی به آموزه های اخلاقی اسلام، توجه به عوامل و زمینه های نادیده گرفتن این اصول از سوی مرتبطان، چگونگی تشویق و ترغیب مرتبطان به مراعات این اصول، چگونگی جبران ضررها و حقوق ضایع شده به واسطه بی توجهی به این اصول، معرفی امکانات و کارکردهای خود فضای مجازی برای اجرایی کردن هر یک از این اصول اخلاقی، و بالاخره تبیین نسبت اخلاق و قانون در بحث از فضای مجازی. 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد