eitaa logo
حرم
2.7هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
6.9هزار ویدیو
658 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • سوم ✔️ ❌ مقابله‌سازی با عزاداریِ شیعیان ✍🏻 استاد رسول جعفریان: خوانى در ايران پيش از عصر صفوى كاملا رايج بوده است. افزون بر آن، مقتل ابوالمفاخر رازى كه در جاى ديگر از آن ياد كرده‌ايم نشان مى‌دهد كه تا چه اندازه اين كار مرسوم بوده است. در ايران، اين مراسم نه‌ تنها توسط‍‌ شيعيان بلكه توسط‍‌ سُنيان نيز انجام مى‌گرفته است. اما در بغداد سُنيان حنبلى در برابر شيعه‌ها مقاومت مى‌كرده‌اند. در بغداد متعصبان سُنى مراسم عزادارى براى "مصعب بن زبير" بر پا كرده و هجدهم محرم را به اين كار اختصاص دادند. آنها به‌طور گروهى به مسكن رفته قبر او را زيارت مى‌كردند و براى او گريه و زارى سر مى‌دادند. ابن عماد حنبلى و ديگران به تفصيل دراين‌باره سخن گفته‌اند. اين اقدام كاملا مسخره به نظر مى‌رسد چون مصعب، هيچ ويژگى قابل قبولى ندارد. ➖ از جمله روزهاى ديگرى كه در برابر عاشورا مطرح شد «يوم الجمل» بود. ابن كثير نوشته است: در سال ٣٦٣ و در روز عاشورا، روافض بدعت‌هاى خود را آشكار كردند و فتنۀ عظيمى در بغداد بين اهل تسنّن و شيعيان رخ داد. هر دو كم‌عقل بوده يا اصلا فاقد آن بودند... و شرح آن اينكه: «اهل‌سنّت، زنى را سوار بر شتر كرده، او را عايشه ناميدند؛ يكى را طلحه و ديگرى را زبير كردند و گفتند كه "نقاتل اصحاب على" و بدين شكل، عدّه‌اى از دو طرف كشته شدند.» اين نكته افزودنى است كه در سال ٣٨٦، قبرى كهنه در بصره يافت شد كه مردم آن را قبر زبير ناميده و بنايى و مسجدى و قناديلى براى آن فراهم كرده، خدام و موقوفاتى برايش قرار دادند. اين هم مى‌توانست در برابر مزار امام حسين عليه السلام و ساير امامان علیهم السلام مدفون در عراق باشد. 📚تاریخ تشیع در ایران، ص ٨٢۵ اما غافل از اینکه: «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً» ⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️ الهی ‌بِحَقِ ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌ لِوَلیکَ‌ الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻 ‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️ ید الله فـــــوق ایدیهم یــــــد الله است.. بمیرد دشمن حیــــــدر ولــــــی الله است..
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • چهارم ✔️ 🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -1- شیعه امامیه، همیشه مورد حملات و تهاجمات مخالفین واقع می‌شده و می‌شود. دشمنان شیعه دائم سعی در تحریف و تضعیف معارف ما داشته‌اند. بیشترین حملات آنان ذیل بحث "امامت" است. تقریبا هر مسئله‌ای که به بحث امامت مربوط شود، از طرف عمریون مورد تحریف و تضعیف واقع شده‌ست و تنها به بحث غدیر محدود نمی‌شود. عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام از بحث‌های مهم در این زمینه است. عمریون در طول تاريخ درباره این بحث دو دیدگاه و تحلیل داشته‌اند. گروهی شهادت حضرت علیه السلام را محکوم و قاتلین ایشان را لعن و نفرین می‌کنند. و گروهی دیگر سعی در تطهیر و تبرئه یزید لعنه الله دارند و دلیل شهادت حضرت علیه السلام را اشتباه ایشان، و خروج بر حاکم زمان می‌دانند. ( نستجیر بالله ) که روی بحث ما با گروه دوم است. 👈🏻 در میان عمریه، صوفیه نیز در بحث مذکور اظهار نظراتی کرده‌اند که ابتدا به مرور سخنان آنان می‌پردازیم. ➖ شيخ عبدالقادر گيلانی، از علماى عامّه صوفيه است كه قبر او در بغداد به عنوان زيارتگاه معروف است. او در بخشی از کتاب خود، ابتدا أخباری جعلی مبنی بر اینکه حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله روز عاشورا را روز عید و زینت‌کردن و شادی و سرور معرفی کردند نقل می‌کند، سپس می‌نویسد: «بعضى به اهل سنت اشكال كرده‌اند كه چرا روز عاشورا را روزه می‌گيرید؟ اين كار صحيح نيست. چرا كه در اين روز حسين بن على (عليهما السلام) به شهادت رسيده و سزاوار است در روز مصيبت فرزند رسول الله (صلي اللّه عليه و آله) جميع مردم اقامه عزا كنند و شما كه اهل سنّت هستيد، چرا اين روز را روز سُرور و فرح قرار داده‌ايد و مردم را به برپايی مجالس سُرور و پوشيدن لباس نو و خوردن غذاهايی كه متناسب عيد است دعوت مى‌كنید؟ و اين كار صحيح نيست.» آنگاه پاسخ می‌دهد: «اشكال كننده به اشتباه رفته و اعتقادش فاسد است. چرا كه خداوند متعال شهادت را براى سبط پيامبر (صلي اللّه عليه و آله) برگزيده است... و روز عاشورا را نبايد روز مصيبت قرار داد. چرا كه عاشق به معشوق رسيده است. از اين روی، اين روز بايد روز سُرور باشد. اگر بنا شد روز عاشورا را روز عزا و ماتم قرار دهيم، بهتر آن است كه روز دوشنبه را كه پيامبر و ابوبكر از دنيا رفته‌اند، روز عزا و غم معرفى كنيم.» 📙 الغنية لطالبی طریق الحق، ط_ بیروت، طبعة الأولي، ص ٣١٨ _ ٣١٩ ✅ حقیر گویم: از مطلب فوق چند نکته مهم روشن می‌شود: اول: روز عاشورا برای گروهی از سُنّیان مانند عید بوده و اظهار سُرور و شادی می‌کرده‌اند و لباس نو و غذاهای مناسبِ عید تدارک می‌دیده‌اند، و این مسئله چنان مشهور و واضح بوده که عبدالقادر گیلانی نه تنها انکار نکرده که بلکه پذیرفته و توجیه نموده!!! در حالی که می‌دانیم هم روزه در روز عاشورا، هم اظهار سرور و شادی، سنت بنی امیّه بوده است. (📚الکافي، ج ۴ ص ١۴۶ ) دوم: از سخن نامبرده واضح می‌گردد که نزد او و مریدان و هم‌فکرانش، حتی روز شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز روز مصيبت نیست!!! ای کاش می‌دانستیم پس چه روزی روز مصیبت است؟! در حالی که آن روز از أعظم مصائب است و کتب فریقین به این مسئله إشاره و تصریح کرده‌اند که به مناسبتی خواهد آمد. سوم: در کتب سُنّیان مطالب فراوانی مربوط به عزاداری و حزن و اندوه برای امام حسین علیه السلام نقل شده _ که برخیش در مطالب گذشته موجود است _ و حتی برخی از آن گزارشات مربوط به قبل از شهادت امام حسین علیه السلام است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله از شهادت ایشان خبر داده و اظهار حزن و ماتم فرموده‌اند. ( بعنوان نمونه: المعجم الکبیر، طبرانی، ج ٣ ص ١٠٨ - ١١٠ _ تاریخ مدینه دمشق، ج ١۴ ص ١٩۶ _ البداية و النهاية، ج ٨ ص ٢١٧ ) چهارم: گیلانی و برخی دیگر از مشاهیر عامّه، گفته‌اند که چون روز شهادت امام حسین علیه السلام روز وصل او به پروردگار است، باید اظهار فرح کرد از این وصال !!! این در حالی‌ست که گیلانی خودش دقیقا چند سطر قبل از بیان مطلب فوق، روایت خبر شهادت امام حسین علیه السلام توسط حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و گریه آن حضرت صلی الله علیه واله بر امام حسین علیه السلام را نقل می‌کند!!! بعد می‌گوید عاشورا روز حزن و عزا نیست!!! و این نیست جز از ناصبی‌گری او؛ لذا برخی عارفان شیعی مانند سید هاشم حدّاد و مریدانش که روز عاشورا را روز شادی و فرح می‌دانستند ( روح مجرّد، ص ٧٨ چاپ هشتم ) خواسته یا ناخواسته هم‌نوا با صوفیان سُنّی‌مذهب شده‌اند. چرا حتی یک خبر و گزارش از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام درباره اظهار شادی و سرور در روز عاشورا نقل نشده؟! آیا آن انوار إلهی بر فهم این مطلب أولی از دیگران نبودند؟! فتأمل.
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • پنجم ✔️ 🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -2- یکی از مشاهیر صوفیه سُنّی "ابوحامد محمد غزالی" است. وی صاحب تألیفاتی در باب تصوف می‌باشد که می‌توان به مشهورترین آن، یعنی "إحیاء علوم الدین" اشاره نمود. برادر او که سخنانش در باب تقدیس و تطهیر شیطان معروف است "احمد غزالی " است که به تصریح دکتر زرین‌کوب و برخی محققین دیگر، جایگاه و اعتبارِ وی در میان صوفیه از برادرش "محمد‌" بیشتر است. محمد غزالی در کنار تقویت و تطهیر مکتب تصوف، در چند موضع به مکتب تشیع تاخته و آن را عامل گمراهی دانسته است و در نقدهایش از انصاف خارج شده و چنان طفل دبستانی که فقط در پی تخلیهٔ کینه و لجاجت است و هیچ اثری از عقل و انصاف در رفتارش دیده نمی‌شود، رفتار نموده‌ است. ➖ یکی از مواضعی که غزالی در پیِ دشمنی با مکتب تشیع برآمده، در بحث مصیبت و شهادت امام حسین علیه السلام است. وی نیز همچون دیگر مشاهیر تصوف، عزاداری بر امام حسین علیه السلام را نفی و نهی می‌کند و برای این‌ عقیده‌اش دلیلی عجیب می‌تراشد. "ابن حجر هیثمی" از علمای متعصب سُنی است که اثری مشهور دارد در دفاع از حکومت ابوبکر و عمر، و شیعه را اهل بدعت و ضلالت خوانده و اتهاماتی بر شیعه وارد کرده که چند تن از بزرگان شیعه، به او پاسخ داده‌اند. وی آنجا می‌نویسد: «قال الغزالي و غيره: و يحرم على الواعظ‍‌ و غيره رواية مقتل الحسين و حكاياته و ما جرى بين الصحابة من التشاجر و التخاصم، فإنه يهيج على بغض الصحابة و الطعن فيهم و هم أعلام الدين...» ✍🏻 غزالی و افراد دیگر گفته‌اند: حرام است بر واعظ و دیگران، نقل کردن جریان کُشته شدن حسین (علیه السلام)، و همچنین حرام است نقل کردن مخاصمه کردن صحابه و بحث‌های آنان با یکدیگر را (در مسئله خلافت‌)، زیرا این مسائل باعث می‌شود کینه و دشمنی با صحابه بوجود آید و مردم آنان را طعن کنند، و این خوب نیست، زیرا آنان بزرگان دین هستند. 📕الصواعق المحرقة، نشر تهران _ بی‌نا، ص٢۵٧ از آنجا که غزالی صاحب فتوا بوده، لذا فتوا می‌دهد که نقلِ جریان شهادت امام حسین علیه السلام بر همه حرام است. همچنین نقلِ اختلافاتِ اصحاب در مسئله خلافت و جانشینیِ رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله؛ دلیلش این است که مردم به بزرگانِ سُنیان بدبین می‌شوند و آنان را طعن می‌کنند، و نباید چنین افراد بزرگی مورد طعن واقع شوند! ✅ در این مجال نمی‌توانم به بحث عقیده سُنیان در امامت ورود کنم و تبيین کنم که آنان معتقدند: "هر فاجر فاسقی که حاکم امت شود باید اطاعت شود، حتی اگر بدترین گناهان کبیره را مرتکب شود و نباید به او نقد و اعتراض نمود..." و این مسئله را در عین ناباوری به بحث "قضا و قدر و جبر" مرتبط می‌سازند. اما اینکه غزالی روایتِ مصائبِ کربلا را حرام می‌داند، در بین صوفیه تازگی ندارد، بلکه پیش از او و بعد از او نیز اقطاب تصوف به بهانه‌های مختلف عزای بر سرور شهیدان را نفی و نهی نموده‌اند. غزالی حاضر است که خونِ سید جوانانِ اهل بهشت و فرزند پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پایمال شود، اما احدی چشم بد سمتِ بزرگانِ سُنّیان نچرخاند! چراکه فاجعه کربلا دفعتا و بی‌مقدمه بوقوع نپیوست، لذا اگر روایاتش بیان شود و سؤال کنند که چرا در کربلا چنین شد؟! ریشه این فاجعه و تفکر بجایی ختم می‌شود که غزالی خوش ندارد بازگوی شود. وی چله‌ها و ختومات زیادی در شام و عراق و... داشته که حاصلش این شده‌: "معارف تشیع بدعت است و شیعیان گمراه. والسلام" چنانکه در کتابش: "المنقذ من الضلال" تصریح می‌کند، و طریق شیعه را گمراهی، و طریق صوفیه را رستگاری معرفی می‌کند. هزاران لعنت بر این عرفان و ریاضتی که حاصلش چنین تفکری می‌گردد که خون پسر پیامبر خدا بی‌ارزش است! 💠 اما جالب است که غزالی، مانند برادرش"احمد" که سعی در تطهیر و تبرئه شیطان داشت، سعی در تبرئه و تطهیر یزید زنازاده می‌نماید! محدث قمی رحمه الله دراین‌باره می‌نویسد: ⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️ الهی ‌بِحَقِ ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌ لِوَلیکَ‌ الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻 ‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️ ید الله فـــــوق ایدیهم یــــــد الله است.. بمیرد دشمن حیــــــدر ولــــــی الله است..
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • ششم ✔️ 🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -3- «ما حصل تحقیق غزالی صوفی درباره یزید لعین این است که لعن مسلمانان جايز نيست، و يزيد مسلمان است و نسبتِ قتل يا امر، يا رضاى به قتل حسين علیه السلام به او دادن، سوءظن به مسلمين است و به حكم كتاب و سنّت حرام است، و هركس گمان صحت اين نسبت كند در غايت حماقت است، یزید مؤمن بود و لعنش جایز نیست، و ترحم بر يزيد لعین جايز است بلكه مستحب است، بلكه داخل در عمومِ اللهُمَّ اغفر لِلمُؤمنين و المؤمنات است كه در هر نماز مي‌خوانیم. ‼️ حقاً كه بر موالی اهل بيت علیهم السلام بسيار گران می‌آيد كه كسى ادعای ايمان يزيد كند، كه فرزندان حضرت پيغمبر خدا محمد مصطفی صلي الله عليه و آله را بكُشت، و زنان و دختران ايشان را بر شترهای برهنه از شهر به شهر و صحرا به صحرا مانند اسيران تُرك و كابل شهرۀ آفاق، و انگشت نمای حجاز و عراق كرد، و سر مطهر پسر پيغمبر خدا صلی الله علیه واله را در ملأ عام گاهى بر درب خانه آويخت، و گاهى بر طشت نهاد و شراب خورد و زيادى شراب را كنار او ريخت و اظهار مسرّت كرد و شادمانى نمود و لب و دندان او را از استهزاء و تخفيف با چوب خيزران بكوفت كه اعظم مصائب است نزد انسان غيور. يا للعجب، چنين كس مؤمن است و دعا براى او مستحب است⁉️ حال چگونه غزالی صوفی ادعای ایمان برای چنین فردی می‌کند و از او جانانه دفاع می‌کند؟!» 📙 تتمة المنتهی، نشر: کتابخانه مرکزی، ص ٨۶ _ ٨٧ اما صوفیِ شهیر دیگر یعنی مولوی ، زیرک‌تر از غزالی عزای بر حضرت امام حسین علیه السلام را تخطئه می‌کند. وی می‌داند اگر بگوید که مصائب کربلا را بازگوی نکنید، شیعیان چنین نخواهند کرد، لذا با شیطننت می‌گوید: "حسین (علیه السلام) با شهادتش از زندان دنیا راحت شد و بخدا پیوست، این مسئله خوشحالی دارد نه عزا و گریه _ پس عزا بر خود کنید ای خفتگان! آری، او بخدا رسید، شما که عزاداری می‌کنید آیا بخدا رسیده‌اید؟! پس بجای عزا، به تهذیب نفس خود بپرداز... " و برخی نیز او را تبعیت کردند و در عاشورا ابراز مسرت و شادی نمودند که پیشتر گذشت. اما به واقع جاهل و غافل کسی است که نمی‌داند یکی از بالاترین مراحل تهذیب نفس و بر اهل بیت علیهم السلام خصوصا حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام است، و نمی‌داند که انبیاء و اوصیاء بر آن امام مظلوم علیه السلام بارها گریسته‌اند و می‌گِریند. ⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️ الهی ‌بِحَقِ ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌ لِوَلیکَ‌ الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻 ‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️ ید الله فـــــوق ایدیهم یــــــد الله است.. بمیرد دشمن حیــــــدر ولــــــی الله است..
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • هفتم ✔️ 🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -4- یکی از روش‌ها، شيوه تكذيب عاشوراست. ابن تيمية لعنه الله مبارزه خود را با اين شيوه سر گرفته كه يزيد لعنه الله هرگز قاتل امام حسين عليه السلام نبوده و او هيچ گاه همسران و وابستگان امام علیه السلام را اسير نكرده و اين حرف‌ها دروغ است!!!! ➖وى اين گونه می‌نويسد: «إنّ يزيد لم يأمر بقتل الحسين باتّفاق أهل النقل و لكن كتب إلي ابن زياد أن يمنعه عن ولاية العراق و الحسين رضي اللّه عنه كان يظنّ أنّ أهل العراق ينصرونه... فقاتلوه حتّي قتل شهيداً مظلوماً رضي اللّه عنه. و لمّا بلغ ذلك يزيد أظهر التوجّع علي ذلك و ظهر البكاء في داره و لم يسب له حريماً أصلاً، بل أكرم أهل بيته و أجازهم حتّي ردّهم إلي بلدهم...» (منهاج السنة، ۴ / ٤٧٢ ) ✍🏻 همانا يزيد به كشتن سيّدالشهداء عليه السلام امر نكرده و همه علماء ( كه شامل راويان و تاريخ نگاران مى‌شود ) بر اين مطلب اتّفاق نظر دارند. فقط يزيد به ابن زياد نامه‌ای نوشت كه تو از برپايی حكومت حسين رضي اللّه عنه در عراق جلوگيري كن ... آنها با حسين بن على رضي اللّه عنه به جنگ برخاستند تا او را مظلومانه به شهادت رساندند و چون خبر به يزيد رسيد، او اظهار ناراحتى كرد و گريست. او هرگز خاندان سيّدالشهداء را به اسارت نبرد. بلكه آنان را اكرام و احترام كرد تا به شهر و ديارشان برگشتند. پس سيّدالشهداء شهيد است و مظلومانه نيز شهيد شده و عبارت «رضي الله عنه» نيز براى ايشان بايد به كار برد، لكن يزيد، قاتل امام حسين عليه السلام نيست !!! و خانواده سيّدالشهداء را اسير نكرده !!! وي می‌افزايد: «ليس ما وقع من ذلك بأعظم من قتل الأنبياء ... و قتل النبي أعظم ذنباً و و مصيبةً.» ( منهاج السنّه: ۴ / ۵۵۰ ) یعنی: مصيبت و گناه اين قتل و كشته شدن حسين بن على از قتل أنبياء الهى بالاتر نيست. ⤴️ چنان كه گذشت، عبدالقادر گیلانی هم معتقد است كه اقامه عزا و عزادارى به جاى روز عاشورا در روز (شهادت) رسول الله صلى الله عليه و آله و وفات ابوبكر سزاوارتر است. ابن تيميّه نيز گفته است: «قتل و كشتن امام حسين در برابر كشتن انبياء الهى چيزى نيست و حال آنكه روز قتل آنان را روز مصيبت قرار نمی‌دهيد.» از اين روی، بنا بر باور بعضى از اهل سنت، قتل حضرت سيّدالشهداء حسین بن علی عليه السلام توسّط و تأييد او نبوده، بلكه حتى يزيد لعین را نمی‌توان قاتل شمرد، يا اينكه در اين باره ترديد وجود دارد، امّا اين كه آيا ماجراى شهادت حضرت سیدالشهدا حسين بن على عليهما السلام كار خوبى بوده و بنا بر موازين شرعى بوده يا نه، از اين كلمات چيزى به دست نمی‌آيد. آرى، آنان معتقدند كه چون امام حسين عليه السلام به درجه بالايی رسيده، پس بايد روز عروج روح او به ملكوت، روز سرور، وسعت و خوش حالى باشد و مجالس متناسب به اعياد گرفته شود، امّا به چه غرض و هدفى؟! 📚 ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا، سید علی میلانی، ص ٣٠ _ ٣١ ⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️ الهی ‌بِحَقِ ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌ لِوَلیکَ‌ الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻 ‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️ ید الله فـــــوق ایدیهم یــــــد الله است.. بمیرد دشمن حیــــــدر ولــــــی الله است..
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 السّلام قسمت • هشتم ✔️ 🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -5- همان‌گونه كه گذشت، مدعيان عرفان و تصوّف‌گرايان به مبارزه با حادثۀ عاشورا پرداخته‌اند. عبدالقادر گيلانى لعین كه مبتكر اين شيوه است، نزد جماعت عمریه بسيار گرامى به شمار مى‌رود. با اين وجود هيچ گاه حقيقت مخفى نمانده و حقايق بر قلم و گفتار برخى از علماى عامّه جارى شده و اين شيوه مبارزه كردن را رد كرده‌اند. ➖ "ابوالفرج ابن جوزى حنبلى" كه از دانشمندان بزرگ عامّه است، در اين باره مى‌نويسد: «قد تمذهب قوم من الجهّال بمذهب أهل السنّة، فقصدوا غيظ‍‌ الرافضة، فوضعوا أحاديث في فضل عاشوراء، ونحن برآء من الفريقين _ الموضوعات، ٢ / ١٩٩» ✍🏻 یعنی اين كارها را (يعنى برگزارى جشن و مجالس سرور و شادى در ايّام عاشورا) گروهى از ناصبيان انجام مى‌دهند تا به واسطۀ اين اعمال شيعيان را آزار دهند. حتّى آنها براى اين كارها احاديثى جعل مى‌كنند. ما از هر دو گروه (يعنى هم گروه نخست كه عزاداران باشند و هم گروه دوم كه مجالس سرور در روز عاشورا برپا مى‌كنند) اعلام بى‌زارى مى‌كنيم. ➖ "منّاوى" كه يكى ديگر از دانشمندان سنّى است، در ردّ اين ديدگاه به نقل از مجدالدين فيروزآبادى (صاحب قاموس) مى‌نويسد: «ما يروى في فضل صوم يوم عاشوراء و الصلاة فيه و الانفاق والخضاب والأدهان والإكتحال، بدعة ابتدعها قتلة الحسين رضي اللّه عنه. و في القنية للحنفية الإكتحال يوم عاشوراء لما صار علامة لبغض أهل البيت وجب تركه_ فيض القدیر، ۶ / ٣٠۶» ✍🏻 آن چه كه در فضيلت روزهٔ روز عاشورا و نماز، انفاق، خضاب كردن، روغن زدن و سُرمه كشيدن در آن روز بيان شده است، بدعتى است از بدعت‌هاى قاتلين امام حسين رضى الله عنه و سُرمه كشيدن در روز عاشورا نشانه‌اى است بر دشمنى با اهل بيت عليهم السلام و ترك آن واجب است. اينان كسانى را كه معتقدند روز عاشورا عيد است و درباره آزردن اهل بيت علیهم السلام و شيعيانشان حديث جعل كرده‌اند، به عنوان "نواصب" و دشمنان اهل بيت عليهم السلام خوانده‌اند. 📚 ناگفته‌هایی از حقايق عاشورا، سید علی میلانی، ص ٣٢ ⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️ الهی ‌بِحَقِ ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌ لِوَلیکَ‌ الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻 ‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️ ید الله فـــــوق ایدیهم یــــــد الله است.. بمیرد دشمن حیــــــدر ولــــــی الله است..
🏴🏴🖤🖤🏴🏴🚩🚩🏳🏳 ✅به ژولیده نیشابوری گفتند یک شعر در وصف حضرت عباس (علیه السلام) بگو که پنج بار کلمه "چشم" داشته باشه. 👌او شعری گفت که ده تا کلمه «چشم» داشت... چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود محو چشمم چشم‌ها و چشم من بر آب بود چشم گفتم چشم دادم چشم پوشیدم ز آب من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود 🖤ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت خصوصا علمدار دلاور کربلا اباالفضل العباس علیه السلام را خدمت شما و ارادتمندان اهلبیت عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنم و صمیمانه التماس دعا دارم. 🖤 تعجیل در ظهور امام زمان ارواحنافداه این شب و روز بسیار صلوات بفرستیم🖤
🔰 گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت: تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیده‌ام اما معنای این بیت را نفهمیده‌ام که در غزلی گفته است : 🍃بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت 🥀و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت ❓اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا ناله‌های زار داشته؟! 🔹 شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد. 🔹 بنابراین نامه‌ای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد. 🔹 نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند. ✍ لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند : 🍃صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت. 🥀یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت 🍃درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن 🥀بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت 🍃فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد 🥀چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت 🍃نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی 🥀تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت 🍃بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش 🥀باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت 🍃بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل 🥀دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت 🍃برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن 🥀چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت 🍃رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین 🥀چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت 🍃روز عاشورا حسین بن علی در کربلا 🥀اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت 🍃🥀السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات
😧😥تا چه زمان وقایع عاشورا را بخوانیم و بسوزیم و بنالیم؟ مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد ملک تهران و در مدرسه مجتهدی تهران می فرمود: ماتَ التَّصَبُّرُ فی انتِظارِك ایهَا المُحیِ الشَّـریعَة فَانهَض فَما أبقَى التَّحَمُّلَ غَیرَ أحشاءٍ جَزُوعَة ديگر صبر ما تمام شد. طاقت ما تمام شد. حوصله‏ ها به سر آمد. تا چه زمان بنشینیم و بگوییم جدّ تو امام حسین علیه السلام را با لب تشنه کنار شریعه کشتند؟ تا چه زمان وقایع عاشورا را بخوانیم؟ تا چه زمان بسوزیم و بنالیم؟ تا كى بشنويم عمه ‏ات زينب را تازيانه مي ‌زنند؟ تا كى بشنويم عيالات پيغمبر صلّی الله علیه و آله را شهر به شهر و ديار به ديار بردند؟ يا صاحب‌الزّمان! به حقّ مادرت فاطمه زهرا علیهاالسلام خودت فرجت را از خدا بخواه. ای وارث خون انبیاء! ای طالب خون سیدالشهداء! بیا بیا... خدایا به مظلومیت امام حسین علیه السلام و اهل بیت او، همین ساعت امر ظهور امام زمان علیه السلام را اصلاح فرما. ما را به دیدار و به نصرت آن بزرگوار موفّق بفرما. سخنرانی مسجد ملک، ماه رمضان 1383 قمری، مجلس هشتم/ سخنرانی مدرسه مجتهدی، صفر 1396 قمری، مجلس ششم) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
⚠️باید دوره سال شیعه، شب و روز عاشورا باشد مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در منزل حاجی صفری (آریاشهر)، در سال 1397 قمری می فرمود: شب و روز عاشورا، معلّم شیعه است. باید دوره سال شیعه، شب و روز عاشورا باشد، یعنی اعمال مردان عاشورا در شب و در روز، باید دستورالعمل برای عمل شیعه باشد. (سخنرانی های منزل حاجی صفری (آریاشهر)، شب دهم محرم سال 1397 قمری) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓😵تا چشمش به آن سر پرخون افتاد، ... مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد سید اصفهان و مسجد مروی تهران می فرمود: کاروان اسرا وارد کوفه شدند. خدا هیچ عزیزی را ذلیل نکند! خدا هیچ آبرومندی را شرمنده نکند!‌ زینب علیهاالسلام، دختر پادشاه است. شاهدخت است. پدرش، چهار سال سلطنت عراق و حجاز را داشته است. کوفه، پایتخت پدرش بوده است. خودش هم شاهدخت بوده است. از زنان بزرگ کشور بوده است. محترمات مخدّرات، نمی ‌توانستند ساده و عادی به خدمتش برسند. آن خانمی که این مقام را داشته است، حالا یک لا پیراهن پاره پاره دارد. آه آه! این را که گفتم، دروغ نگفتم! این‌ها، یک لا پیراهن بیشتر نداشتند! دشمنان هم آن قدر شلاق و تازیانه زده بودند که این پیراهن‌ ها پاره شده بود. یک لا پیراهن تنش است. وای! یک کلمه بگویم که علما نگویند چرا چنین مطلبی را گفتی؟! امام زمان علیه السلام در زیارت ناحیه می ‌گوید: «سُبِی‏ أَهْلُک‏ کالعَبِیدِ». این ‌ها را مثل غلامان و کنیزان، اسیر کردند! در همین شهری که پایتخت پدرش بوده است، به رسم اسیری، میان محمل، بی ‌روپوش، سر کوچه و بازار می ‌گردانند. واویلا! میان غوغای جمعیت، مردم از در و دیوار، به آن‌ ها نظاره دارند. امشب دلی نباشد که نشکند! چشمی نماند که خشک بماند! بی ‌بی متحیر شد. خدا! این چه روزگاری است؟ این چه اوضاع و احوالی است؟ سرش به زیر است. بی ‌بی از خجالت و شرم، سر به زیر افکنده است. نمی‌ دانم چه طور شد، یک وقت غوغایی بلند شد! شنیدند کسی قرآن می خواند: «أمْ حَسِبْتَ أنَّ أصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً» زینب علیهاالسلام میان محمل یک وقت صدای قرآن حسین علیه السلام را شنید. دید صدای حسینش می ‏آید. دو شب است صدای قرآن حسین علیه السلام را نشنیده است، امّا حالا می ‏بیند دارد قرآن می‏ خواند. بی ‌بی سرش را بیرون آورد ببیند چه خبر است؟ یا الله! همین ‌که سرش را از محمل بیرون آورد، سر برادر را بالای نیزه دید. یادم آمد از دو تا شعر جودی. فاطمه زهرا علیهاالسلام اشعار جودی را دوست دارد: تو به روی نیزه خوش به صوت قرآن مـن مـیـان مـحـمـل پنجه بر جبینم از اشاره من هر که فهمید گریه کند. من میان محمل، پنجه بر جبینم. زینب دستش را روی پیشانی و سر قرارداده است، کنایه از این‌که برادر! من باید با دستم صورتم را از نامحرم بپوشانم. یا بیا جلـو رو تا مرا نبینی یا بیا عقب رو تا تو را نبینم ای امان! از بعد از ظهر عاشورا که سر برادر را زیر خنجر شمر دیده است،‌ دیگر صورت برادر را ندیده است! یا الله! حالا چشمش به سر برادر می ‌افتد. ریش، پر خون و پر از خاکستر است. چشم‌ ها به طرف افق دوخته شده است. باد می ‌وزد و ریش پر خون را از این طرف به آن طرف تکان می ‌دهد. «و الریح تلعب به یمیناً و شمالاً» این عبارتی را که می ‌گویم، باید زن ‌ها بلند بنالند. همین که صورت مبارک برادر را به این حالت دید و چشمش به آن سر پرخون افتاد ، یک وقت سرش را عقب برد و چنان به چوبه محمل زد: «فَالْتَفَتَتْ زَینَبُ فَرَأَتْ رَأْسَ أَخِیهَا فَنَطَحَتْ جَبِینَهَا بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ حَتَّى رَأَینَا الدَّمَ یخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قِنَاعِهَا» (بحارالأنوار، ج45، ص115). اللهمّ انّی اسئلک باسمک الاعظم الاعظم الاعظم، الاعزّ الاجلّ الاکرم، بموالینا المعصومین و ساداتنا الاطهرین، و بمولانا و سیدنا الحجّة المنتظر و امامنا الثانی عشر، با حال التجاء، ده مرتبه: یا اللهُ! به حق سر شکسته حضرت زینب علیهاالسلام فرج امام زمان ما را برسان (سخنرانی های مسجد سیّد اصفهان، ماه رمضان 1392 قمری، مجلس یازدهم/ سخنرانی های مسجد مروی، 1383 قمری، مجلس هشتم) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»