🌑🗣 صلوات بر حضرت عسکری علیه السلام به نقل از خود آن بزرگوار
ابومحمّد عبدالله بن محمّد نقل می کند که حضرت عسکری علیه السلام در سال 255 هجری در سامرا این صلوات را به من تعلیم دادند.
پس بر حسن بن علیّ العسکری این گونه صلوات فرست:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِ، الصَّادِقِ الْوَفِيَّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خَازِنِ عِلْمِكَ، وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ، وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ، وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا. فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلَادِ رُسُلِكَ، يَا إِلَهَ الْعَالَمِين!» (مصباح المتهجد، ج1، ص405)
✅ شایسته است که به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام این صلوات را بر پدر گرامیش تقدیم کنیم.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔅آیا می خواهید با حضرت عسکری علیه السلام محشور شوید؟
علىّ بن عاصم از حضرت جواد عليه السّلام و آن حضرت نيز به واسطه پدران بزرگوار خود علیهم السلام از حسين بن علی عليه السّلام نقل می کنند كه فرمود: روزى به خدمت جدّم رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله رسيدم. پس آن حضرت فرمود: ... خداوند تبارك و تعالى در صلب علیّ بن محمّد النّقی علیه السلام نطفه اى قرار می دهد و او را نزد خود حسن می نامد. وى را همچون نورى در شهرها قرار می دهد، در زمينش خليفه می گرداند و مايه عزّت امّت جدّش می کند و هادى و راهنماى شيعيانش نموده، نزد پروردگارش او را شفيع آنان خواهد کرد. خداوند او را مايه نقمت و عذاب مخالفين قرار داده، و براى دوستانش و كسانى كه او را امام خود بدانند، حجّت و برهان می گرداند.
پس پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: حسن بن علیّ علیه السلام این چنین دعا می کند:
«يَا عَزِيزَ الْعِزِّ فِي عِزِّهِ! يَا عَزِيزُ! أَعِزَّنِي بِعِزَّتِكَ، وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ، وَ أَبْعِدْ عَنِّي هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ، وَ ادْفَعْ عَنِّي بِدَفْعِكَ، وَ امْنَعْ مِنِّي بِمَنْعِكَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ خِيَارِ خَلْقِكَ، يَا وَاحِدُ! يَا أَحَدُ! يَا فَرْدُ! يَا صَمَدُ!»
(در نقل کفعمی، این عبارت نیز در انتهای دعا آمده است: «یَا مَن لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ!»(مصباح کفعمی،ص305))
سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود:
مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ، وَ نَجَّاهُ مِنَ النَّارِ وَ لَوْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ.
هر كس خدا را با اين دعا بخواند، خداوند او را با حسن بن علی محشور مى نمايد و وی را از آتش نجات می دهد، هرچند آتش بر او واجب و لازم شده باشد. (کمال الدّین، ج1، ص267)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔅🙏 «نماز هدیّه» به حضرت عسکری علیه السلام به نیابت از مولایمان حضرت صاحب الزّمان علیه السلام
مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود:
کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی! الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی.
راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید.
طریقه خواندن این نماز بدین گونه است:
دو رکعت نماز بخوان و هر دو رکعت را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع کن.
در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، 3 بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
و بعد از سلام نماز، جهت هدیه این نماز به حضرت عسکری علیه السلام چنین بگو:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ! صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ. اللَّهُمَّ إِنَّ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى عَبْدِكَ وَ ابْنِ عَبْدِكَ، وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، سِبْطِ نَبِيِّكَ، الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ابْنِ الْمَرْضِيِّينَ علیهم السلام. اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُمَا مِنِّي، وَ اَبْلِغْهُ إِيَّاهُمَا، وَ اَثِبْنِي عَلَيْهِمَا اَفْضَلَ اَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ! يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ! يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين!»
(جمال الأسبوع، ص15-16و 20)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😮🙁😳ویژگی علمای سوء در بیانات حضرت عسکری علیه السلام
قالَ أَبُومُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ علیه السلام: قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ علیه السلام: فَإِذَا كَانَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ مِنَ الْيَهُودِ لَا يَعْرِفُونَ الْكِتَابَ إِلَّا بِمَا يَسْمَعُونَهُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ لَا سَبِيلَ لَهُمْ إِلَى غَيْرِهِ، فَكَيْفَ ذَمَّهُمْ بِتَقْلِيدِهِمْ وَ الْقَبُولِ مِنْ عُلَمَائِهِمْ؟ وَ هَلْ عَوَامُّ الْيَهُودِ إِلَّا كَعَوَامِّنَا يُقَلِّدُونَ عُلَمَاءَهُمْ؟ فَإِنْ لَمْ يَجُزْ لِأُولَئِكَ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ لَمْ يَجُزْ لِهَؤُلَاءِ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ.
حضرت عسکری فرمود: مردی از حضرت صادق علیه السّلام پرسید: اگر این قوم از یهود که شما درباره آنها سخن فرمودید، راهی برای شناخت تورات و کتاب خدا جز از طریق آنچه از علمایشان به آنها رسیده است ندارند، پس چرا خدا آنها را سرزنش کرده است که شما از علمای خود تقلید می کنید و از علمای خود مطالب را قبول می کنید؟ مگر غیر از این بوده است که عوامّ یهود، مثل عوامّ ما از علمایشان تقلید کرده اند؟ اگر جایز نبوده است که عوام یهود از علمای خود قبول کنند، پس نباید برای عوامّ ما قبول کردن از علمای ما نیز مجاز باشد.
فَقَالَ الصّادِقُ علیه السلام: بَيْنَ عَوَامِّنَا وَ عُلَمَائِنَا وَ بَيْنَ عَوَامِّ الْيَهُودِ وَ عُلَمَائِهِمْ فَرْقٌ مِنْ جِهَةٍ وَ تَسْوِيَةٌ مِنْ جِهَةٍ.
حضرت صادق علیه السّلام در جواب آن مرد فرمود: بین عوام ما و علمای ما و بین عوام یهود و علمای یهود، از جهتی فرق است و از جهتی مشابهت.
أَمَّا مِنْ حَيْثُ اسْتَوَوْا: فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ذَمَّ عَوَامَّنَا بِتَقْلِيدِهِمْ عُلَمَاءَهُمْ كَمَا ذَمَّ عَوَامَّهُمْ. وَ أَمَّا مِنْ حَيْثُ افْتَرَقُوا فَلَا.
امّا آن جهتی که عوامّ ما با عوامّ یهود شباهت دارند و هیچ فرقی ندارند، آن است که: خداوند، عوامّ ما را به واسطه تقلید از علمایشان همانطور سرزنش و مذمّت کرده است که عوامّ یهود را در تقلید از علمایشان مذمّت نموده است. امّا از آن جهتی که عوام ما و عوام یهود فرق دارند: عوام ما مورد مذمّت نیستند و عوام آنها مورد مذمّت هستند.
قَالَ: بَيِّنْ لِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ!
آن مرد به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! این مسئله را برایم روشن فرما.
قَالَ الصّادقُ علیه السلام:
إِنَّ عَوَامَّ الْيَهُودِ كَانُوا قَدْ عَرَفُوا عُلَمَاءَهُمْ (1) بِالْكَذِبِ الصَّرِيحِ وَ بِأَكْلِ الْحَرَامِ وَ الرِّشَاءِ وَ بِتَغْيِيرِ الْأَحْكَامِ عَنْ وَاجِبِهَا بِالشَّفَاعَاتِ وَ الْعِنَايَاتِ وَ الْمُصَانَعَاتِ،
وَ عَرَفُوهُمْ (2) بِالتَّعَصُّبِ الشَّدِيدِ الَّذِي يُفَارِقُونَ بِهِ أَدْيَانَهُمْ، وَ أَنَّهُمْ إِذَا تَعَصَّبُوا أَزَالُوا حُقُوقَ مَنْ تَعَصَّبُوا عَلَيْهِ، وَ أَعْطَوْا مَا لَا يَسْتَحِقُّهُ مَنْ تَعَصَبُّوا لَهُ مِنْ أَمْوَالِ غَيْرِهِمْ وَ ظَلَمُوهُمْ مِنْ أَجْلِهِمْ،
وَ عَرَفُوهُمْ (3) يُقَارِفُونَ الْمُحَرَّمَاتِ.
وَ اضْطُرُّوا بِمَعَارِفِ قُلُوبِهِمْ إِلَى أَنَّ مَنْ فَعَلَ مَا يَفْعَلُونَهُ فَهُوَ فَاسِقٌ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَدَّقَ عَلَى اللَّهِ وَ لَا عَلَى الْوَسَائِطِ بَيْنَ الْخَلْقِ وَ بَيْنَ اللَّهِ، فَلِذَلِكَ ذَمَّهُمْ لِمَا قَلَّدُوا مَنْ قَدْ عَرَفُوا وَ مَنْ قَدْ عَلِمُوا أَنَّهُ لَا يَجُوزُ قَبُولُ خَبَرِهِ وَ لَا تَصْدِيقُهُ فِي حِكَايَاتِهِ وَ لَا الْعَمَلُ بِمَا يُؤَدِّيهِ إِلَيْهِمْ عَمَّنْ لَمْ يُشَاهِدُوهُ ... .
حضرت صادق علیه السّلام فرمود:
عوام یهود می دانستند که علمایشان صراحتاً دروغ می گویند، می دانستند که علمایشان مال حرام می خورند، و رشوه می گیرند، و احکام را به خاطر شفاعت و همراهی با کسی، و از روی مصلحت ها و بعضی جهات، از حق و واقعش تغییر می دهند.
عوام یهود می دانستند که علمای ایشان وقتی علیه کسی تعصّب پیدا می کنند و با کسی بد می شوند، ریشه او را میکنند و نمی گذارند حقوق واجبه او به او برسد؛ و از اموال دیگران بر می دارند و به ناحق به کسی می دهند که نسبت به او تعصّب می ورزند و نظرِ مرحمت دارند، و به خاطر این عده، به کسانی که با آنها خوب نیستند، ظلم می کنند.
عوام یهود می دانستند که علمایشان مرتکب کارهای حرام می شوند.
عوام یهود به ادراک عقلانی که خداوند به آنها داده بود می فهمیدند که اگر کسی همان کاری را انجام دهد که علمای ایشان انجام داده اند، فاسق است و چنین شخصی را نباید تصدیق کرد و نباید او را واسطه بین خلق و خدا قرار داد، لذا خداوند، عوامّ یهود را به خاطر تقلید از علمایی مذمّت کرده است که از اعمال آن علما خبر داشتند و می دانستند که نباید خبر این علما را قبول کرد و سخنان و حکایاتشان را تصدیق نمود و نباید به آن اخباری عمل کرد که این علما از کسانی نقل می کنند که عوام، آنها را ندیده
اند. ...
وَ كَذَلِكَ عَوَامُّ أُمَّتِنَا إِذَا عَرَفُوا مِنْ فُقَهَائِهِمُ الْفِسْقَ الظَّاهِرَ وَ الْعَصَبِيَّةَ الشَّدِيدَةَ وَ التَّكَالُبَ عَلَى حُطَامِ الدُّنْيَا وَ حَرَامِهَا وَ إِهْلَاكِ مَنْ يَتَعَصَّبُونَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ لِإِصْلَاحِ أَمْرِهِ مُسْتَحِقّاً- وَ التَّرَفْرُفِ بِالْبِرِّ وَ الْإِحْسَانِ عَلَى مَنْ تَعَصَّبُوا لَهُ - وَ إِنْ كَانَ لِلْإِذَلَالِ وَ الْإِهَانَةِ مُسْتَحِقّاً. فَمَنْ قَلَّدَ مِنْ عَوَامِّنَا مِثْلَ هَؤُلَاءِ الْفُقَهَاءِ فَهُمْ مِثْلُ الْيَهُودِ الَّذِينَ ذَمَّهُمُ اللَّهُ تَعَالَى بِالتَّقْلِيدِ لِفَسَقَةِ فُقَهَائِهِمْ.
عوام امّت ما نیز در این جهتی که بیان شد، شبیه عوام یهود هستند، یعنی وقتی از فقهایشان فسق ظاهری را ببینند و ببینند که فقهایشان (نسبت به بعضی) عصبیت شدیدی دارند، و بر مال دنیا و حرام آن چنگ می زنند و به از بین بردن کسانی که علیه آنها تعصّب دارند اقدام می کنند (هرچند که آدم خوبی باشد و سزاوار باشد که امرش اصلاح گردد)، و (این علما) دوست دارند که به کسی که نسبت به او تعصّب دارند احسان و نیکی کنند (هرچند آدمی باشد که مستحقّ ذلّت و اهانت است)، امّا عوام امّت ما باز هم از علمایشان تبعیت می کنند.
پس هرکس از عوامّ ما که از یکچنین فقهایی تقلید کند، مانند عوامّ یهود می باشند که خداوند متعال آنها را به دلیل تقلید از فاسقین فقهایشان مذمّت کرده است.
فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ، وَ ذَلِكَ لَا يَكُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّيعَةِ لَا جَمِيعَهُمْ. فَأَمَّا مَنْ رَكِبَ مِنَ الْقَبَائِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاكِبَ فَسَقَةِ فُقَهَاءِ الْعَامَّةِ فَلَا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنَّا شَيْئاً وَ لَا كَرَامَةَ.
امّا آن دسته از فقهایی که نفسشان را نگاه می دارند، دینشان را حفظ می کنند، مخالف هوای نفس می باشند، از امر مولایشان اطاعت می کنند، پس تقلید از ایشان بر عوام واجب است، و این امر برای بعضی از فقهای شیعه صادق است، نه برای همه ایشان. امّا آن فقهایی از شیعه که همچون فقهای عامّه، مرتکب اعمال زشت و فواحش می شوند، از آنها چیزی و کرامتی را نپذیرید.
وَ إِنَّمَا كَثُرَ التَّخْلِيطُ فِيمَا يُتَحَمَّلُ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لِذَلِكَ، لِأَنَّ الْفَسَقَةَ يَتَحَمَّلُونَ عَنَّا فَيُحَرِّفُونَهُ بِأَسْرِهِ لِجَهْلِهِمْ، وَ يَضَعُونَ الْأَشْيَاءَ عَلَى غَيْرِ وُجُوهِهَا لِقِلَّةِ مَعْرِفَتِهِمْ،
یک دسته از این فقها، کلام ما اهل بیت را با آنچه خودشان می پسندند، مخلوط می کنند. این انسان های فاسق کلام ما را می شنوند ولی آن را به خاطر جهلشان تحریف می کنند و به دلیل قلّت شناختشان، مطالب را بر غیر از وجه درست آن قرار می دهند.
وَ آخَرِينَ يَتَعَمَّدُونَ الْكَذِبَ عَلَيْنَا لِيَجُرُّوا مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا مَا هُوَ زَادُهُمْ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ،
و یک دسته دیگر از ایشان، به قصد، به ما نسبت دروغ می دهند تا مال دنیا را که توشه آنها برای آتش جهنّم است، به سوی خود جلب کنند.
وَ مِنْهُمْ قَوْمٌ نُصَّابٌ لَا يَقْدِرُونَ عَلَى الْقَدَحِ فِينَا فَيَتَعَلَّمُونَ بَعْضَ عُلُومِنَا الصَّحِيحَةِ فَيَتَوَجَّهُونَ بِهِ عِنْدَ شِيعَتِنَا وَ يَنْتَقِصُونَ بِنَا عِنْدَ نُصَّابِنَا، ثُمَّ يُضِيفُونَ إِلَيْهِ أَضْعَافَهُ وَ أَضْعَافَ أَضْعَافِهِ مِنَ الْأَكَاذِيبِ عَلَيْنَا الَّتِي نَحْنُ بُرَآءُ مِنْهَا، فَيَقْبَلُهُ الْمُسْتَسْلِمُونَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى أَنَّهُ مِنْ عُلُومِنَا، فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا مِنْ جَيْشِ يَزِيدَ عَلَيْهِ اللَّعْنَةُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام وَ أَصْحَابِهِ، فَإِنَّهُمْ يَسْلُبُونَهُمُ الْأَرْوَاحَ وَ الْأَمْوَالَ، وَ هَؤُلَاءِ عُلَمَاءُ السَّوْءِ النَّاصِبُونَ الْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ، يُدْخِلُونَ الشَّكَّ وَ الشُّبْهَةَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا فَيُضِلُّونَهُمْ وَ يَمْنَعُونَهُمْ عَنْ قَصْدِ الْحَقِّ الْمُصِيبِ.
یک دسته دیگر از این فقها، به واقع ناصبی هستند (و خود را میان ما جا کرده اند). و چون نمی توانند ما را قدح و سرزنش کنند، لذا بعضی از علوم صحیح ما را می آموزند تا نزد شیعیان ما کسب وجهه کنند. اینها نزد دشمنانِ ما از ما عیب جویی می کنند و به سخنان صحیح ما، دروغ های بسیاری را می افزایند، همان دروغ هایی که ما از آنها بری هستیم. پس آن شیعیان ما که تسلیم سخنان ما هستند، این دروغ ها را به عنوان علوم ما از این فقها قبول می کنند و لذا گمراه می شوند و گمراه می کنند.
ضرر این دسته از فقها، از ضرر لشکر یزید ملعون بر حسین بن علی علیه السلام و اصحابش بیشتر است، زیرا لشکر یزید، ارواح و اموال ایشان را گرفت و غارت کرد، اما این علمای سوء و ناصبی، خود را این گونه جلوه می دهند که دوست ما هستند و با دشمنان ما دشمنی می کنند، امّا شکّ و شبهه را در قلوب شیعیان ما وارد می کنند و آنها را گمراه کرده و از راه حق مانع می شوند.
لَا جَرَمَ أَنَّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ مِنْ قَلْبِهِ مِنْ هَؤُلَاءِ الْعَوَامِّ أَنَّهُ لَا يُرِيدُ إِلَّا صِيَانَةَ دِينِهِ وَ تَعْظِيمَ وَلِيِّهِ لَمْ يَتْرُكْهُ فِي يَدِ هَذَا الْمُتَلَبِّسِ الْكَافِرِ، وَ لَكِنَّهُ يُقَيِّضُ لَهُ مُؤْمِناً يَقِفُ بِهِ عَلَى الصَّوَابِ ثُمَّ يُوَفِّقُهُ اللَّهُ لِلْقَبُولِ مِنْهُ فَيَجْمَعُ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يَجْمَعُ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُ لَعْنَ الدُّنْيَا وَ عَذَابَ الْآخِرَةِ.
امّا خداوند آن کسی از عوام را که از قلبش آگاه است و می داند که جز حفظ دین و بزرگداشت ولیّ خدا هدفی ندارد، در دست این فرد فریبکار کافر رها نمی کند، و مؤمنی را در سر راهش قرار می دهد که او را به امر صحیح آگاه کند، و به این عامّی توفیق می دهد که از آن مؤمن قبول کند، و بدین وسیله خیر دنیا و آخرت را برای او، و لعن دنیا و عذاب آخرت را برای کسی که قصد گمراهی آن عامّی را داشته است، فراهم می سازد.
ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: شِرَارُ عُلَمَاءِ أُمَّتِنَا الْمُضِلُّونَ عَنَّا، الْقَاطِعُونَ لِلطُّرُقِ إِلَيْنَا، الْمُسَمُّونَ أَضْدَادَنَا بِأَسْمَائِنَا، الْمُلَقِّبُونَ أَنْدَادَنَا بِأَلْقَابِنَا، يُصَلُّونَ عَلَيْهِمْ وَ هُمْ لِلَّعْنِ مُسْتَحِقُّونَ، وَ يَلْعَنُونَّا وَ نَحْنُ بِكَرَامَاتِ اللَّهِ مَغْمُورُونَ، وَ بِصَلَوَاتِ اللَّهِ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ عَلَيْنَا عَنْ صَلَوَاتِهِمْ عَلَيْنَا مُسْتَغْنُونَ.
سپس حضرت عسکری علیه السلام فرمود: بدترین علمای امّت ما، کسانی هستند که مردم را از ما دور می سازند، دزدان سر گردنه ای که بر سر راه هایی که به ما اهل بیت ختم می شود قرار می گیرند، مخالفین ما را به اسماء و القاب ما می خوانند، و به آنها درود می فرستند، در حالی که سزاوار لعن می باشند، و ما را لعن می کنند، در حالی که ما غرق در کرامات الهی و درود خداوند و فرشتگان مقرّبش هستیم و از صلوات و درود آنها بی نیازیم.
ثُمَّ قَالَ علیه السلام: قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: مَنْ خَيْرُ خَلْقِ اللَّهِ بَعْدَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى؟ قَالَ: الْعُلَمَاءُ إِذَا صَلَحُوا. قِيلَ: وَ مَنْ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ بَعْدَ إِبْلِيسَ وَ فِرْعَوْنَ وَ نُمْرُودَ وَ بَعْدَ الْمُتَسَمِّينَ بِأَسْمَائِكُمْ، وَ بَعْدَ الْمُتَلَقِّبِينَ بِأَلْقَابِكُمْ، وَ الْآخِذِينَ لِأَمْكِنَتِكُمْ، وَ الْمُتَأَمِّرِينَ فِي مَمَالِكِكُمْ؟ قَالَ علیه السلام: الْعُلَمَاءُ إِذَا فَسَدُوا، هُمُ الْمُظْهِرُونَ لِلْأَبَاطِيلِ الْكَاتِمُونَ لِلْحَقَائِقِ، وَ فِيهِمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ إِلَّا الَّذِينَ تابُوا».
سپس حضرت عسکری علیه السلام فرمود: از امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال شد: بعد از ائمه هدایت و چراغ های روشنی بخش در تاریکی ها، چه کسی برترین خلق خداست؟ فرمود: علما، اگر صالح باشند. سؤال شد: بعد از ابلیس و فرعون و نمرود و بعد از کسانی که اسامی و القاب شما را بر خود گذاشته اند، و مکان و منزلت شما را گرفته اند و در سرزمین های شما حکومت می کنند، چه کسی بدترین خلق خداست؟ فرمود: علما، اگر فاسد باشند. یعنی اگر موارد باطل را پخش و آشکار کنند و حقائق را پنهان سازند. این افراد کسانی هستند که خداوند عزّوجلّ در شأن آنها چنین فرموده است: «ایشان کسانی هستند که خداوند آنها را لعنت می کند و کسانی که اهل لعنت هستند نیز ایشان را لعنت می کنند، مگر آن کسانی از ایشان که توبه نمایند»
(عوالم العلوم، ج3، ص405 تا 407، به نقل از تفسير الإمام العسکری و احتجاج/ بحار الأنوار، ج2، ص86 -89)
▪️فرازی از قنوت حضرت امام حسن العسکری علیهالسلام:
🔹... مَعَ مَا يَتَجَرَّعُهُ فيكَ مِن مَرَارَاتِ الغَيظِ الجَارحَةِ لِحَوَاسِّ القُلُوبِ وَ مَا يَعتَوِرُهُ مِنَ الْغُمومِ وَ يَفزَعُ عَلَيهِ مِن أَحداثِ الْخُطوبِ وَ يَشرَقُ بِهِ مِنَ الغُصَصِ الَّتِي لَا تَبْتَلِعُهَا الحُلوقُ وَ لَا تَحتَوِي عَلَيها الضُّلوعُ عِندَ نَظَرِهِ إِلَى أَمرٍ مِن أَمرِكَ لَا تَنَالُهُ يَدُهُ بِتَغيِيرِهِ وَ رَدِّهِ إِلَى مَحَبَّتِك...
خدایا،
(مهدی من)،
🔻در راه تو، تلخی غمهای جانگداز را جرعه جرعه مینوشد.
🔻غمها یکی پس از دیگری او را در بر میگیرند،
🔻حادثههای دردناک به او هجوم میآورند،
🔻غصّههایی گلوگیر بر او وارد میشود،
🔻و دردهایی که هیچ پهلویی تاب تحمل آنها را ندارد!
👈 اینها به خاطر آن است که فرمانی از فرمانهای تو را میبیند که
(تحریف شده، ولی چون حضرتش اذن قیام ندارد)
دستش از اصلاح آن کوتاه است،
و نمیتواند آن گونه که تو دوست داری تغییرش دهد...
پس او را که خواستهاش، اصلاح فراگیر امور مردم و عدالت آشکار در امت است آرزو به دل مگذار 🤲
📚مهجالدعوات ص۶۶
4_5897475617691010443.mp3
5.01M
😓😓 چقدر به دنبال یافتن گمشده مان تلاش کرده ایم؟- مرحوم آیت الله تولایی خراسانی
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
ا🌺🍃رمـــان #ازمن_تافاطمه.. 🌺🍃
قسمت ۲۱
#فاطمه_نوشت
زمانی که وارد حیاط شد
چشمش لحظه ای به من افتاد و محو من شد که پدرش با دست گذاشتن روی شانه اش او را از دنیای خود بیرون کشید
٬لبخندی به لب اورد
و به همگی سلام داد به من که رسید زیر لبی سلامی داد و نگاهش را به آن سمت گرفت.
همه زیر چشمی حرکاتش را زیر نظر داشتند و به او میخندیدند
٬اخر داماد هم انقدر دست پاچه؟
باهمه خداحافظی کردیم و سوار ماشینی شدیم که گل های سرخ و نرگس تزیینش شده بود.
علی در را برایم باز کرد تا چادرم خیس نشود٬پشت فرمان نشست و لبخندی به لب داشت ٬زبان به کلام باز نمیکرد که من شروع کردم:
-اهم٬علی اقا؟
-...
-سید؟
-....
-علییییی
-جانم
هزار بار سرخ و سفید شدم و سرم را پایین انداختم چقدر لوس شده بود خخ.
-کجا میخوایم بریم؟
-سوپرایزه٬او نه غافلگیری!
زبان به دهان گرفتم و راه افتادیم
ساعت ۱ونیم بود اما هوا پاییزی و پاییزی بود٬شیشه پنجره را پایین دادم و باتمام وجود هوای سبک را بلعیدم٬نمیدانم هوای سنگین تهران چگونه انقدر سبک شده بود
٬اما سریع شیشه را بالا دادم تا عطر وجود علی را تنفس کنم که از هر هوایی مرا #حوا تر میکند..
به جاده مخصوص رسیدیم جاده ای که به مزار شهدا میرسید٬خوب اینجا را میشناسم ٬وای خدای من علی ٬علی٬علی...
با ذوق دست هایم را به هم زدم و روبه علی برگشتم٬عشقم را در چشمانم ریختم و به سوی چشمان علی جاری کردم٬از خوشحالی من لبخند پررنگی به لب اورد و گفت
-قابل شمارو نداره خانوم٬اوردمت خونه اصلیمون
راست میگفت از اینجا به علی رسیدم و از اینجا خدا را دیدم٬شهدا دوست ها و فامیل های من بودند٬همشان... پیاده شدیم٬همه با لبخند نگاهمان میکردند و بعصی ها که از کنارمان رد میشدند ٬صمیمانه تبریک میگفتند٬به مزار شهدای گمنام رسیدیم
٬ناخوداگاه زانو زدم٬احساس میکردم تمام قبور دب پاشی شده و خاکی نیست و لباسم کوچک ترین خاکی نگرفت٬پس زانو زدم و گل نرگسم را با قبور شهدا نورانی کردم٬علی کنارم نشست ٬اوهم هوایی شده بود٬انگار حاجت گرفته بود که گفت
-دستتون درد نکنه٬٫ #حاجت_روا شدم
دلم میخواست آن لحظه بلند داد بزنم که من هم حاجتم را گرفتم ان هم چه زیبا گرفتم چه خوب..مردی کنارمان نشست و به ما تبریک گفت٬مردی با محاسن سفید و صورتی میانسال چقدر اشنا بود... روبه ما کرد و گفت
-خوشبخت بشین باباجان٬به حق اقا حسین سرور و سالار شهیدان خوشبخت بشین .
-ممنون پدر جان٬بادعای خیرشما
-خب دخترم میخواید براتون یه مولودی بخونم؟
به علی نگاه کردم و رنگ تایید را در چشمانش دیدم٬
-ممنونم پدر جان٬حتما
و شروع کرد به خواندن مولودی زیبا٬خودش دست میزد و میخواند
٬کم کم مردمی را دیدم که به سمت ما می آمدند و کنارمان مینشستند ٬جمعیتمان کم کم زیاد شد ٬به طوری که صدای دست های زیبایشان در گلزار پیچیده بود
٬خانمی مهربان شکلاتی که به همراه داشت بین همه پخش کرد٬پیرمردی روحانی گلاب بر سرمان میریخت و این جمع الهی مرا به گریه از شوق وادار میکرد..
خدارا در دل هزاران بار شکر کردم و به علی نگاه میکردم
٬با نگاهش جان میگرفتم و با وجودش نفس میکشیدم.
🍃🌺ادامه دارد....
نویسنده؛ نهال سلطانی
#ادامه_در_کامنت
#با_هوایش_حوا_شدم
🌺🍃رمـــان #ازمن_تافاطمه.. 🌺🍃
قسمت ۲۲
#هوالعشق
#کامنت_اول
کم کم جمعیت پراکنده شدند
و به ما تبریک میگفتند٬به سمت ماشین رفتیم٬برای اخرین بار نگاهی به مزار انداختم و اشک در چشمانم حلقه زد٬از همه شان تشکر کردم و سوار شدم
٬باید به سمت خانه میرفتیم
٬باباحسین زنگ زد و گفت عاقد امده و منتظر است٬دل در دل نداشتم و نفسم سنگین شده بود٬اما از یک چیز مطمئن بودم٬علی مرد من بود٬مرد من..
به خانه رسیدیم ٬همه دم در جمع شده بودند٬بوی اسپند در مشامم میپیچید ٬گوسفندی برای قربانی جلوی پایمان بود٬نذر بابا حسین بود٬گوشتش به مستضعفان میرسید٬چقدر این مرد سخاوت داشت..
با کمک علی پیاده شدم
و همه تبریک میگفتند و صلوات میفرستادند
٬زینب و مادر و مادر خودم برای روبوسی جلو امدند٬با ذوق در اغوششان گرفتم٬حتی لحظه ای اشک را در چشمان مادرم دیدم٬دست پدرم را که خواستم ببوسم کنار کشید و مرا در اغوش گرفت٬چقدر برای این اغوش دیر بود٬اما چقدر دلم برای اغوشت تنگ بود٬
انگار همه خوب شده بودند و میخندیدند٬علی فقط به من نگاه میکرد و خوشحال بود٬همیشه مواظب خوشحالی من بود این#مررد...
به سمت خانه رفتیم
و به اتاق عقد رسیدیم٬عاقد را که دیدم همان استرس در وجودم پیچید اما استرس شیرینی بود٬به روی صندلی نشستیم٬سریع پارچه ای سفید روی سرمان گرفته شد٬زینب قند های تزیین شده با نوار زرد را روی سرمان گرفته بود٬انگار همه مشتاق بودند و واقعا اینگونه بود٬حتی پدر و مادرم...
دل در دلم نبود٬
علی قران را از رحل برداشت و به سمت هردویمان باز کرد٬سوره ای امد٬چه زیبا سوره ای بود:
-مردان پاک برای زنان پاک و زنان پاک برای مردان پاک هستند....
من پاک بودم؟اری تمام سعیم را کردم که بمانم و خدا مواظبم بود و برایم خواست٬چه خواستنی..
لحظهای ای نگاهمان در نگاه هم گره خورد٬عشق بود٬همین.دوباره ایه هارا میخواندم٬ارام بودم خیلی ارام..
-دوشیزه فاطمه پایدار٬ایا وکیلم شمارا به عقد دائم اقای سید علی نیایش در بیاورم با یک جلد کلام الله مجید٬یک جفت ایینه و شمعدان ۱۲ سکه تمام بهار ازادی به نیت امام غایب و ۱۲ شاخه گل نرگس در بیاورم ٬ ایا وکیلم ؟
زبان به دهان گرفتم٬ از سفارشات زینب بود٬
-عروس رفته گل بچینه..
-برای بار دوم عرض میکنم...
-عروس رفته زیارت اقا ..
-برای بار اخر عرض میکنم٬عروس خانم وکیلم؟
دیگر قلبم ارام میزد٬با وکالت شهدا این راه را امدم٬با نگاه خدا٬علی نگرانداز مکث طولانی به مت نگاه کرد که گفتم:
-با اجازه پدر و مادر و با رضایت و نگاه تمامی شهدا و با ضامن اسم حصرت مهدی عج و خانم فاطمه زهرا و ۱۴معصوم٬#بله...
همه صلواتی بلند فرستادند و پشت بندش دست زدند
٬نقل بود که پاشیده میشد٬دست هایم با دستی گرم شد و ان علی بود.. با تمام وجودم نگاهش کردم٬لبخند اصل اصلیه صورتمان شده بود
٬زینب که قندهارا کنار گذاشت عکاسیش را شروع کرد٬از لحظه به لحظه ما عکس میگرفت٬خودم این را خواستم
٬همه یکی یکی برای تبریک میامدند و هدیه های زیبایشان را میدادند٬مادرم که امد٬باورم نمیشد٬اشک میریخت٬به جای تمامی ان سال ها در اغوشت گرفتم و فشردمش٬
-مامان.چی میشد قبلا هم اینطور بغلم میکردی..
گریه اش شدت گرفت و سرش را پایین انداخته کنار کشید٬پدرم با ان بغض مردانه به سمتم امد و مرا بوسید و دراغوش فشرد٬بغضم شکست و گریه کردم٬برای تمام این سال های نبودشان..
پدر و مادر علی هم مرا در اغوش گرفتند و مثل همیشه مرا دخترم صدا کردند٬زینب که دوست و خواهرم شده بود و درجریان تمام این مدت بود٬به شدت گریه کرد تا جایی که علی دست هایم را گرفت و نشستیم٬همه دیدشان از ما برداسته شده بود و پذیرایی میشدند٬که علی گفت:
-گل زهرام؟
تمام وجودم اتش گرفت از این عشق پاک که در وجودمان جریان داست.. عاشقانه نگاهش کردم و با تمام جانم گفتم:
-جانم
با لبخند نگاهم کرد و گفت:
_جانت سلامت٬دیدی از اخر مال خودم شدی٬دیدی خانومم شدی؟
فقط از شرم کودکانه سرم را پایین انداخته بودم که با یک جمله تیر خلاص را روانه قلبم کرد..
#دوستت دارم...
در چشمانش نگاه کردم و گفتم...
#به_اندازه_تمام_دوستت_دارم_ها_دوستت_دارم
🌺🍃ادامه دارد...
نویسنده؛ نهال سلطانی
#چطور_بود؟؟
#نظرررررر_فراموش_نشه
با چه رویی بنویسم که بیا آقا جان
شرم دارم خجلم من ز شما آقا جان
با چه رویی بنویسم ز غم دوری تو
که گناهانِ من آزرده تــو را آقا جان
مهربانانه بـــــــه یاد همهٔ ما هستی
آه از غفلت روز و شب مــا آقا جان
جهت سلامتی و تعجیل در فرج یگانه منجی عالم بشریّت، حضرت اباصالح المهدی علیه السّلام، صلوات بر محمّد و آل محمّد🌷
هدایت شده از حرم
🕯پنجشنبه است و دلم برای آنهایی که دیگر ندارمشان تنگ است...
🕯پنجشنبه است و جای خالی عزیزان را دوباره احساس میکنیم ...
🕯پنجشنبه است و بوی حلوایی خیرات یاد آدم های رفته ...
🕯پنجشنبه است و ثانیه هایم بوی دلگرفتگی میدهد ...
🕯چه مهمانان بی دردسری هستند رفتگان نه به دستی ظرفی را آلوده میکنند و نه به حرفی دلی را, تنها به فاتحه ای قانعند
🌸روزپنجشنبه اموات چشم به راهند🌸
🍁🚩زیارت اهل قبور🚩🍁
✨بسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ✨
السَّلامُ عَلي اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ مِنْ اَهْلِ لا اِلهَ اِلَّا
اللهُ يا اَهْلَ لا اِلهَ اللهُ بِحَقَّ لااِلهَ اِلَّا اللهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ
قَوْلَ لا اِلهَ الَّا اللهُ مِنْ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ يا لااِلهَ اِلَّا الله
بِحَقَّ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ اِغْفِرْلِمَنْ قالَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ
وَاحْشُرْنا في زُمْرَهِ منَ قالَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ مُحَمَّدا
رَسُولُ اللهِ عَليٌّ وَلِيُّ الله.🌟
🕊نثار اروح مطهراهل البیت(علیهم السلام)
اولیاءالله،رجال الغیب،مراجع تقلید
بخوانیم الفاتحه مع الاخلاص والصلوات🕯🌹
هدایت شده از حرم
👌دوستان و سروران گرامی!
شب جمعه است. با ثبت نام در دو آدرس زیر، حضرت سیدالشهدا علیه السلام و حضرت اباالفضل علیه السلام را در این شب جمعه به نیابت از مولایمان حضرت ولی عصر علیه السلام زیارت کنیم.
زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام:
http://www.imamhussain.org/arabic/enaba/
زیارت حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام:
http://alkafeel.net/zyara/
توجه: از طرف سایت، یک نفر زیارت می کند و نماز می خواند و سپس برای کسانی که ثبت نام کرده اند، اتمام زیارت اعلام می شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
حرم
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄ ◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 #تفکر_عثمانی در واقعه کربلا قسمت • بیست – هفتم✔️ 🔻بخش دوم: قسمت چ
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄
◼️▪️پژوهشی در باب 🔍 #تفکر_عثمانی در واقعه کربلا قسمت • بیست – هشتم✔️
🔻بخش دوم: قسمت پنجم ☑️
یکی دیگر از مواضعی که تفکرِ دو سپاه را بیان میکند، برخی مناظرات و گفتگوها بین دو سپاه است؛ بعنوان نمونه: مباهلهٔ "بُریر بن خضیر" و "یزید بن مَعقِل" بخوبی عقیده دو طرف را مشخص کرده و جای هیچ ابهامی باقی نگذارده:
🔻یزید بن معقل وقتی از سپاه ابن سعد لعنهمالله برای نبرد بیرون آمد، خطاب به بریر بن خضیر گفت: "کارِ خدا را با خود چگونه میبینی؟" بُریر گفت: "بخدا سوگند، خدا با من نیکی کرد و تو را عذاب خواهد کرد." يزيد بن معقل گفت: "دروغ میگویی، هر چند که تا پیش از این دروغگو نبودی؛ آیا بیاد میآوری آن روزی را که در بنیلوذان با هم بودیم و تو میگفتی عثمان بر خود اسراف کرد و معاويه هم گمراه است و هم گمراه کننده؛ و امامِ هدایت و حقْ علی بن ابی طالب است؟" بریر گفت: "شهادت میدهم که این عقیده و نظر من است." یزید بن معقل گفت: "و من شهادت میدهم که همانا تو از گمراهانی."❗️بریر پاسخ داد: "آیا میخواهی با تو بر سر این موضوع مباهله کنم و از خدا بخواهیم که دروغگو را لعنت کند و آنکه سخن باطل میگوید کشته شود؟" پس با هم به مبارزه پرداختند و بریر با شمشیر چنان ضربتی به سر او زد که شمشیر تا مغز سر او فرو رفت و یزید بن معقل کشته شد.
📚 تاریخ طبری، ٤/٣٢٨
✅ دقت کنید، یزید بن مَعقِل ابتدا از جناب بُریر اعتراف میگیرد که تو حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام را امامِ حق و هدایت میدانی؛ او میگوید بله، من چنین عقیدهای دارم؛ سپس يزيد بن مَعقِل لعنه الله به ایشان میگوید: "حال که شهادت میدهی بولایت و امامتِ علی علیه السلام پس تو گمراهی"❗
آیا شخصی بجز عثمانی مذهب، چنین سخنی میگوید؟! آیا جز این است که پیروان عثمان و تفکرِ سقیفه، علویان را گمراه میدانستند؟! میتوان گفت در گفتگوی فوق، این دو نفر، نمایندهٔ دو سپاه و دو عقیده هستند که یکی دیگری را به دلیل علوی بودن گمراه میداند!
⭕️ افتخارِ قاتلِ بُریر بن خضیر، به اطاعت از یزید لعنه الله
پس از کشته شدنِ یزید بن معقل، شخص دیگری بنام "کعب بن جابر ازدی" از سپاه ابن سعد به جناب بُریر حمله کرد و او را بشهادت رساند؛ او وقتی بکوفه بازگشت، زنش بخاطر حضور او در سپاه عمر بن سعد لعنه الله و بشهادت رساندن بُریر که بعنوان سیدِقُراء کوفه شناخته شده بود، از او جدا شد! کعب در پاسخ او و توجیه حضورش در سپاه ابن سعد، اشعاری سرود که در برخی مصرعهای آن کاملا به تفکر عثمانی خود و اطاعت و پیروی خود از امویان تصریح و افتخار کرده است. وی میگوید:
"فجردته فى عصبة ليس دينهم
بدینی (کدینی) و اني بابن حرب لقانع
فابلغ عبيدالله اما لقیته
بانی مطيع للخليقه سامع"
✍🏻 من او را آزمودم که در میان گروه و جماعتی است؛ که دین و آیینشان دینِ من نبود؛ و همانا من به فرزند حرب (یزید) خرسندم؛ وقتی عبیدالله را دیدار کردی به او برسان که همانا من شنونده و مطيع خليفهام؛
وی همچنین زمانی که" مصعب بن زبیر" حاکم عراق بود در مناجات خود به وفاداری و اطاعت از یزید افتخار میکرد و از خداوند میخواست که او را در شمار خیانت کاران و کسانی که با یزید مخالفت کردند و اوامرش را اطاعت ننمودند، قرار ندهد. او بصراحت در پاسخ کسی که به او گفته بود تو با این کار برای خود شر و بدی کسب نمودی، گفت: خیر. من تنها خیر و خوبی برای خویش بدست آوردم.❗️
📚 تاریخ طبری، ٥/٤٣٣
⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
✧✿﷽✿✧┅✧⊹┅┄┄
◼️▪️پژوهشی در باب 🔎#عاشورا_در_عامه #مقتل قسمت • سی ام✔️
🔻 عاشورا از دیدگاه جماعت عمریه -25-
🔸 ابن تیمیه و شُبهه در عزاداری (بخش چهارم)
2⃣ عزای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بر جعفر بن أبي طالب علیهما السّلام
عمریون نقل کردهاند که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله با شنیدن خبر شهادت جعفر علیه السّلام در در جنگ موته، به دیدن فرزندانش رفتند، وقتی که وارد خانه شدند، فرزندان جعفر را صدا زدند، آنان را میبوئیدند در حالیکه اشک از چشمان مبارکشان جاری بود. اسماء همسر جعفر احساس کرد که برای همسرش اتّفاقی افتاده است، لذا سؤال کرد: "بابی و امّی ما یبکیک؟ ابلغک عن جعفر واصحابه شیء" _ پدر و مادرم فدایت شوند، آیا از جعفر و یارانش خبری شنیدهاید؟ فرمودند: بله، امروز به شهادت رسیدهاند. اسماء بلند فریاد زد، زنان دورش حلقه زدند، حضرت زهراء سلام الله علیها وارد منزل شدند و گریه میکردند، و میفرمود: «وا عمّاه». سپس رسول اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: "عَلی مثل جعفر فلتبک البواکی" _ گریهکنندگان باید بر کسی چون جعفر گریه کنند.
📚 الإستیعاب، ج ١ ص٢۴٣_ أسد الغابة، ج١ ص٢٨٩ _ الإصابة، ج٢ ص٢٣٨ _ الکامل في التاريخ، ج٢ ص٢٣٨
✅ جالب توجّه اینکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نه تنها خودشان اشک ریختند و داغدار شدند، بلکه به دیگران نیز دستور دادند تا گریه کنند و عزادار شوند. از طرفی حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها نیز که بضعة الرسول است، گریه و شیون فرمودند. آیا عمریون به همان اندازه که دین خود را از عایشه اخذ میکنند و فعل و قول او برایشان حجّت است، برای حضرت صدیقه طاهره شهیده علیهاالسلام جایگاه قائلند؟! ضمن اینکه خود عمریون معترفند که این روایتِ مشهور: "خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء _ دو سوّم دینتان را از حمیراء (عایشه) فراگیرید." صحیح نیست.
👈🏻 "ابن کثیر" میگوید: این حدیث منکَر است، و از قول "مِزّی" نقل میکند که تا بحال اصل و سندی برای آن نیافته است.
"فَإِنَّهُ لَيْسَ لَهُ أَصْلٌ وَلَا هُوَ مثبت في شئ مِنْ أُصُولِ الْإِسْلَامِ، وَسَأَلَتُ عَنْهُ شَيْخَنَا أَبَا الْحَجَّاجِ الْمِزِّيَّ فَقَالَ: لَا أَصْلَ لَهُ." (البداية، ت: شیری، ج٨ ص١٠٠"
"سخاوی و شوکانی" و دیگر علمای عامه نیز از قول "ابن حجر عسقلانی" مینویسند:
"لا أعرف له إسنادا" _ سندی برای این روایت نیافتم. (المقاصد الحسنة، ص۳۲۱ _ الفوائد المجموعة في الأحاديث الموضوعة، ص۳۹۹)
"شهاب الدین آلوسی" پس از بیان فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها مینویسد:
از این روایات مشخص میشود که فاطمه (سلام الله علیها) بر عایشه افضلیت دارد. حتّی روایتِ "خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء" که برخی بر آن استدلال کردهاند، هیچ دلالتی بر افضلیت عایشه ندارد، چرا که رسول الله (صلی الله علیه وآله) میدانست پس از او دخترش در دنیا عمر زیادی ندارد و الّا میفرمود تمام دینتان را از فاطمه (علیهاالسلام) بگیرید.
"و من هنا يعلم أفضليتها على عائشة رضي الله تعالى عنها الذاهب إلى خلافها الكثير محتجين بقوله صلى الله تعالى عليه وسلم: خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء. …وأنت تعلم ما في هذا الاستدلال وأنّه ليس بنص على أفضلية الحميراء على الزهراء.... ولعلمه صلى الله تعالى عليه وسلم أنّها لا تبقى بعده زمناً معتداً به يمكن أخذ الدّين منها فيه لم يقل فيها ذلك، ولو علم لربما قال: خذوا كل دينكم عن الزهراء."
(روح المعاني، ج٢ ص١۵٠)
⚫️ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است⚫️
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
✅ تولّی و تبرّی، سپر و دژی استوار در مقابل عذاب الهی
قَالَ حَسَنُ بنُ عَلِیٍّ العَسکَرِیّ علیه السلام: إِنَّهُ مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ وَالَى مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدِ وَ عَادَى مَنْ عَادَاهُمْ إِلاّ كَانَ قَدِ اتَّخَذَ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ حِصْناً مَنِيعاً، وَ جُنَّةً حَصِينَةً.
(تفسیر الإمام العسكري عليه السلام، ص 48/معاني الأخبار، ص37)
حضرت عسکری علیه السلام فرمود: مرد یا زنی نیست که محمّد و آلش را دوست داشته باشد، و با دشمنان ایشان، دشمنی کند، مگر آن که دژی سخت، و سپری محکم از عذاب الهی برای خود قرار داده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓😓😢 در دوره عمرتان چند روز دنبال گمشده خود دويده ايد؟
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد جمعه اصفهان، در سال 1392 قمری می فرمود:
سيد بن طاووس رضي الدين علي بن طاووس قدس الله سره از علمای بزرگ شيعه است. اين بزرگوار خيلي خدمت امام زمان علیه السلام رسيده است، وی در کتابش «کشف المحجّه»، حرف هایی با پسرش، سيد محمد دارد. ميگويد: بابا جان، سيد محمّد! اين مردم دروغ مي گويند كه ما امام زمان علیه السلام را دوست داريم، دروغ مي گويند. آن وقت دليل ميآورد و ميگويد: اين مردم، امام زمان علیه السلام را به قدر يك خروس، به قدر يك بوقلمون، دوست ندارند.
يك خروس لاري خريده اي، بردي تو خانه، به خانمت سپرده اي تا دو سه روز برنج به او بخورانند تا چاق شود و برای روز عید، آن را ذبح کنید و خوراک کنید و بخورید. امّا همين كه از بازار برگشتي، به خانه وارد شدي، خانمت مي گويد: آقا! بوقلمون گم شده است، از جا حركت مي كني، اين اطاق را بگرد، آن اطاق را بگرد، اين بام، آن بام مي روي. توي كوچه به پاسبان ميرسي، و می گویی: جناب آجدان! شما يك بوقلمون را اينجا نديده ايد؟ مي گويد: نه. درِ خانه اين همسايه را بزن، درِ خانه آن همسايه را بزن، می پرسی: آقا! اينجا يك بوقلموني نيامده است؟ بیست و چهار ساعت به در و ديوار مي زني، به اين سو و آن سو مي روي، براي آن كه آن را پيدا كني؛ امّا پيدا نمي كني و وقتی محروم و مایوس از پيدا شدنش شدي، دلت، الو مي گيرد، و سينهات آتش مي گيرد.
شما را به وجدان پاكتان، اي جوانان نوراني روشن فكر! اي پير مردهاي متديّن بازاري! شما را به حقّ قرآني كه مي خوانيد. اي علماء و محصلين! شما را به آئين و دينتان و تمام مقدساتيكه معتقد هستيد، در دوره عمرتان چند روز دنبال گمشده خود دويده ايد؟ اين سو و آن سو رفته ايد؟ و از اين بپرس و از آن بپرس، سراغش را گرفته ايد؟ چند روز؟ چند روز به مثل آن داغي كه توي دلتان از گم شدن يك بوقلمون مي افتد، دلتان از گم شدن اين بزرگوار داغ پيدا كرده است؟ چند روز، الو گرفته اید؟ با همان آشفتگي، با همان اضطراب و انقلابي كه براي پيدا كردن بوقلمون، اين در ميزني، آن در مي زني، از اين مي پرسي، از آن مي پرسي، آیا يك بيست و چهار ساعت در دوران عمرتان اين چنين جوشتان گرفته است براي پيدا كردن اين گمشده؟ كدام يك از شما، براي گم شدن امام زمانتان، دو شبانه روز دلتان آتش گرفته است؟ هركس دو بيست و چهار ساعت اين انقلاب در او پيدا شده و هيچ چيز نفهميده است و لو به قدر روزنه سوزني، راه باريك تاریکی به يك ناحيهاي پيدا نكرده است، بلند شود و بر من لعنت كند. مقابل اين همه جمعيت، با اين قرصي كه صحبت مي كنم بي خود نيست، به اين محكمي كه دارم حرف مي زنم، پشت حرفم به كوه هيماليا بند است.
(سخنرانی های مسجد جمعه اصفهان، سال 1392 قمری، مجلس یازدهم)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁👥🌟 سامرا از جاهایی است که ممکن است به زیارت امام زمانتان نایل شوید
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی های خود در مسجد صاحب الزّمانی بیرجند در سال 1394 قمری می فرمود:
ای شیعه! اگر- ان شاء الله تعالی- موفّق شدید و به عتبات عالیات رفتید، از من بشنوید، من بی خود این حرفها را نمی زنم، زیر این حرفهای من یک معالی هست. یقین بدانید. ساده حرف نمی زنم. سامرا بروید و در سامرا زیاد بمانید. معنی ندارد صبح می روند به سامرا و ظهر بر می گردند؟ آنجا دربار است. شیطان- آن حرام لقمه ، آن بی پدر و مادر، که خلقش ابداعی است و پدر و مادر ندارد- می فهمد سامرا کجاست، می فهمد دربار است. آدم وقتی به دربار رفت، زود نتیجه می گیرد. سرداب مطهّر، محل عبادت امام زمان علیه السلام بوده است، الان هم حضرت گاهگاهی آنجا تشریف می آورند. سامرا زیاد بمانید. سر قبر امام حسن عسکری و حضرت هادی سلام الله علیهما زیاد بروید. حضرت تشریف می آورند. من ساده می گویم که این بچه ها خوب بفهمند. چطور شد تو که اندک بوی مسلمانی در شامّه ات هست، دلت می خواهد اقلاً هفته ای یک نوبت شبهای جمعه سر قبر پدر و مادرت بروی و یک حمد و قل هو الله بخوانی، یک چیزی به فقرا صدقه دهی.
قبرستان که می روید، دست خالی نروید. در زیارت اموات یک چیزی هم ببرید و به فقرای آنجا بدهید، نانی گوشتی، یک قرآنی تا برای امواتتان قرآن بخوانند.
تو اندک بوی مسلمانی در شامه ات هست، شب های جمعه می خواهی بروی سر قبر پدر و مادرت فاتحه ای بخوانی، زیارتی بخوانی، امام زمان علیه السلام سر قبر پدر و مادرش نمی رود؟ تو می خواهی به این مستحب اسلامی عمل کنی، تو می خواهی احقاق حقّ پدر و مادرت کنی، شب به شب جمعه بروی یازده تا سوره توحید و هفت تا سوره قدر بخوانی، امام زمان علیه السلام نمی رود؟ امام زمان علیه السلام سر قبر پدرش، سر قبر جدّش، سر قبر مادرش، سر قبر عمه اش می رود. لذا سامره زیاد بمانید. سامرا که ماندید به حرم مطهر حضرت عسکریّین علیهماالسلام زیاد بروید، صبح بروید، ظهر بروید، شب بروید.
یک چشم زدن غافل از آن شاه نباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید
سرداب زیاد بروید. حضرت گاهگاهی به سرداب تشریف می آورند. اینجا محل عبادتشان بوده است. از من بشنوید، بروید سامره و پنج روز ده روز بمانید. آنجا دربار است. عاقبت یک چیزی گیرتان می آید. به خدا بیخود نمی گویم. برادران بیرجندی! بیخود حرف نمی زنم، از روی کتاب حفظ نکرده ام. عباراتی که به شما می گویم معنا دارد. این حرفها اساس دارد. بروید پنج روز ده روز بمانید. یک وقت دیدید دری به تخته ای خورد، چشمتان به آن جمال نورانی افتاد، چه بشناسیدش و چه نشناسیدش. خود چشم به آن صورت بیافتد یک بهره ای می گیرد. خدایا! به اسم اعظمت در قرآن، چشم همه این جمع را به جمال نورانیش روشن فرما.
(سخنرانی های مسجد صاحب الزمانی بیرجند، شب بیست و پنجم ماه رمضان 1394 قمری)
خدا به حقّ قرآن همه شما را به سامرا مشرف بفرماید. سامرا از جاهایی است که ممکن است به زیارت امام زمانتان نایل شوید.
(سخنرانی های مسجد صاحب الزمانی بیرجند، شب بیست و سوم ماه رمضان 1394 قمری)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ برائت از چه کسانی واجب است؟
عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ: هَذِهِ شَرَائِعُ الدِّينِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِهَا وَ أَرَادَ اللَّهُ هُدَاه: ... حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَاجِبٌ، وَ الْوِلَايَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ هَتَكُوا حِجَابَهُ، وَ أَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ علیهاالسلام فَدَكَ، وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا، وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا، وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا، وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ، وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله، وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ شَقِيقِ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَاتِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَاجِبَةٌ، وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ جَمِيعِ قَتَلَةِ أَهْلِ الْبَيْتِ علیهم السلام وَاجِبَةٌ.(الخصال، ج2، ص603 و 607)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: این ها دستورات دین است و برای کسی است که بخواهد به آنها پای بند باشد و خداوند، هدایت او را اراده فرموده باشد: ... محبّت به اولیای الهی واجب است. اعتقاد به ولایت ایشان واجب است. برائت از دشمنان ایشان واجب است و همچنین برائت از کسانی که به خاندان پیامبر صلّی الله علیه و آله ستم کردند و پرده حرمت دریدند، و فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسلام ربوده و وی را از ارثش بازداشته، حقوق او و همسرش را غصب کردند، و به آتش زدن خانه فاطمه علیهاالسلام همّت گماشتند، و ظلم را پایه گذاری کردند، و سنّت رسول خدا صلّی الله علیه و آله را تغییر دادند، واجب است. همچنین برائت از ناکثین(پیمان شکنان؛ یعنی طلحه و زبیر)، قاسطین(بی دادگران؛ یعنی معاویه) و مارقین(از دین خارج شده ها؛ یعنی خوارج)، و برائت از بت ها و قمارها که همه امامان گمراهی و رهبران ستم ،از اوّلین و آخرین می باشند، واجب است. و برائت از شقی ترینِ اوّلین و آخرین؛ یعنی برادرِ پی کننده ناقه ثمود؛ یعنی قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام واجب است. و برائت از همه کشندگان اهل بیت علیهم السلام واجب است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅🗣 برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام
متن زیر، عباراتی است پیرامون «برائت از دشمنان ائمّه اطهار علیهم السلام» که از زیارات آن حضرات گزینش شده است، و خواندن آن در تمام اوقات، به ویژه در قنوت نمازها و در زیارات ائمه اطهار علیهم السلام توصیه می گردد:
«اللهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ بَرِئْتَ مِنْهُ وَ بَرِئَتْ مِنْهُ رُسُلُكَ.
اللهُمَّ أَضْعِفِ الْبَلَاءَ وَ الْعَذَابَ وَ التَّنْكِيلَ عَلَى الظَّالِمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ عَلَى ظَالِمِي آلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ صلوات الله علیهم نَكَالاً وَ لَعْنَةً، وَ أَهْلِكْ شِيعَتَهُمْ وَ قَادَتَهُمْ وَ جَمَاعَتَهُم، وَ اََبِرْ حُمَاتَهُمْ وَ جَمَاعَتَهُمْ.
اللهُمَّ وَ ضَعِّفْ غَضَبَكَ وَ سَخَطَكَ وَ عَذَابَكَ وَ نَقِمَتَكَ عَلَى أَوَّلِ ظَالِمٍ ظَلَمَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكَ.
اللهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِيِّكَ بِاللَّعْنِ، ثُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ.
اللهُمَّ وَ الْعَنْ جَمِيعَ الظَّالِمِينَ لَهُمْ وَ انْتَقِمْ مِنْهُمْ، إِنَّكَ ذُو نَقِمَةٍ مِنَ الْمُجْرِمِينَ.
اللهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ.
اللهُمَّ وَ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ بَيْتِ مُحَمَّدٍ، وَ الْعَنْ أَرْوَاحَهُمْ وَ دِيَارَهُمْ وَ قُبُورَهُمْ.
لَعَنَ اللهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَي أَهْلِ الْبَيْتِ، وَ طَرَّقَتْ إِلَى أَذِيَّتِهِمْ وَ تَحَيُّفِهِمْ، وَ جَارَتْ ذَلِكَ فِي دِيَارِهِمْ وَ أَشْيَاعِهِمْ، وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً دَفَعَتْهُمْ عَنْ مَقَامِهِمْ وَ أَزَالَتْهُمْ عَنْ مَرَاتِبِهِمُ الَّتِي رَتَّبَهُمُ اللهُ فِيهَا، وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْهُمْ، وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ قِتَالِهِمْ.
لَعَنَ اللهُ أُمَّةً خَالَفَتْهُمْ، وَ أُمَّةً جَحَدَتْ وِلَايَتَهُمْ، وَ أُمَّةً تَظَاهَرَتْ عَلَيْهِمْ.
اللهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ كَذَّبُوا رَسُولَكَ، وَ هَدَمُوا كَعْبَتَكَ، وَ حَرَّفُوا كِتَابَكَ، وَ سَفَكُوا دِمَاءَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ، وَ أَفْسَدُوا عِبَادَكَ وَ اسْتَذَلُّوهُمْ. اللهُمَّ ضَاعِفْ لَهُمُ اللَّعْنَةَ فِيمَا جَرَتْ بِهِ سُنَّتُكَ فِي بَرِّكَ وَ بَحْرِكَ. اللهُمَّ الْعَنْهُمْ فِي سَمَائِكَ وَ أَرْضِك، وَ ضَاعِفْ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.
اللهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَكَ، وَ خَالَفُوا مِلَّتَكَ، وَ رَغِبُوا عَنْ أَمْرِكَ، وَ اتَّهَمُوا رَسُولَكَ، وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِكَ. اللهُمَّ احْشُ قُبُورَهُمْ نَاراً وَ أَجْوَافَهُمْ نَاراً، وَ احْشُرْهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ إِلَى جَهَنَّمَ زُرْقاً. اللهُمَّ الْعَنْهُمْ لَعْناً يَلْعَنُهُمْ بِهِ كُلُّ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ كُلُّ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ وَ كُلُّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ امْتَحَنْتَ قَلْبَهُ لِلْإِيْمَانِ. اللهُمَّ الْعَنْهُمْ فِي مُسْتَسِرِّ السِّرِّ وَ ظَاهِرِ الْعَلَانِيَةِ. اللهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ الْفَرَاعِنَة. اللهُمَّ الْعَنْ جَوَابِيتَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ طَوَاغِيتَهَا وَ الْعَنْ فَرَاعِنَتَهَا، وَ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، وَ الْعَنْ قَتَلَةَ الأئِمَّةِ المَعصُومینَ، وَ عَذِّبْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً لَا تُعَذِّبُ بِهِ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِين.»
(کامل الزّیارات، ص178-179 و 197 و 202-203 / بحارالانوار، ج101، ص311 به نقل از اقبال الاعمال/ مستدرك الوسائل، ج10 ، ص413-414 به نقل از المزار القدیم)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»