eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
428 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
216 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دفتر آیت الله سیستانی 👆👆
‼️ تفاوت قیمت کالای تحویل نشده 🔷 س ۸۴۱۶: ده سال پیش، مصالح ساختمانی به شخصی فروختم که بخشی از آن را تحویل نگرفت و علیرغم چند بار تماس مراجعه نکرد اما اکنون آن را مطالبه می کند؛ تکلیف چیست؟ آیا تفاوت قیمت را می توان از مشتری دریافت کرد؟ ✅ ج: در صورتی که قیمت و مقدار کالا (مثلا یک تن سیمان) در زمان معامله مشخص شده و تمام پول را گرفته باشید، نمی توانید تفاوت آن را دریافت کنید و باید کالای مذکور را تحویل دهید. 🆔 @resale_ahkam
طبق نظر آقای وحید، یک چهارم در خمس در صورتی واجب ست که عین مالیکه خمس بدان تعلق گرفته تا سال دیگر باقی بماند در غیر این صورت همان یک پنجم کافیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ صَلَّى عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ عَلَى وَجْهِهِ نُورٌ 🌸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : کسی که در هر جمعه بر من صد مرتبه صلوات فرستد، روز قیامت با چهره‌ای نورانی محشور می‌شود. 📚 بحار الانوار، ج ‏86، ص 358. ١٠٠ صلوات روز جمعه برای سلامتي و فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراموش نکنید. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷
مسأله 2007. نماز جمعه به صورت فرادیٰ صحیح نیست و باید به جماعت برگزار شود، ولی هر گاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد، می‌‌تواند اقتدا ‏کند و یک رکعت دیگر را فرادیٰ بخواند و در این حال، نماز جمعه‏اش صحیح است؛ امّا اگر در رکوع رکعت دوّم به امام برسد، بنابر احتیاط واجب، نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و احتیاط واجب آن است که نماز ظهر را به‌جا آورد. رساله جامع ج 1
بسم الله الرحمن الرحیم سؤال: آیا خرید و فروش ارز و تعیین قیمت آن با توافق خریدار و فروشنده مجاز است؟ پاسخ: این گونه امور تابع قانون و مقررات مربوطه است. و باید طبق آن عمل شود.
بسم الله الرحمن الرحیم 👈سوال از مقام معظم رهبری مد ظله العالی ✳️چیزی‌ که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ اگر داخل آب جوشانده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟ ✅پاسخ: جوشانده یا عصاره یک شیئ حکم همان شیئ را دارد و در فرض سؤال حرام است.
استفتائاتی جدید (دفتر آیت الله خامنه ای حفظه الله ) ارسالی آبان 1402 🔒سؤال: شخص معذوری که می توانسته بر روی میز سجده کند لیکن از روی جهل مهر را با دست بلند می کرده و به پیشانی می گذاشته، آیا نمازهایی که به این نحو خوانده را باید قضا کند؟ 🔑 این کار صدق سجده نمی کند؛ لذا باید نمازها را قضا کند. 🔒سؤال: شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می کند به همین خاطر روزه را قضا نمی کند و کفاره آن را می دهد. لیکن بعدا معلوم می شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال میکرده ضرر دارد آیا باید روزه ها را قضا کند؟ 🔑هر چند بعید نیست که قضا نداشته باشد؛ اما بنابر احتیاط واجب قضا کند. 🔒سؤال: ما هر روز در منزل پولی را به عنوان صدقه در صندوق کمیته امداد امام خمینی رحمۀ الله علیه می اندازیم آیا سر سال به این پول ها خمس تعلق می گیرد؟ 🔑با توجه به اینکه انداختن پول در صندوق صدقات قبض محسوب نشده و از ملک انسان خارج نمی شود به آن خمس تعلق می گیرد. 🔒سؤال: کسی که نذر کرده در وقت معینی عمل عبادی انجام دهد مثلا روز مشخصی را روزه بگیرد، یا در وقت خاصی نماز بخواند. لیکن به هر دلیل اعم از عمد، نسیان و... به این نذر عمل نمی کند، آیا باید آن عمل را قضا کند؟ 🔑به جز روزه، اعمال دیگر قضاء ندارد هر چند تخلف عمدی نذر کفاره دارد. 🔒سؤال: آیا پولی که در صندوق صدقات منزل جمع کرده ایم را می توانیم با پول های دیگر جابجا کنیم یا آن را به مصارف دیگر برسانیم؟ 🔑جایز است. 🔒سؤال: اگر متوفی مدیون باشد و وراث او به خاطر مضیقه شدید مالی به ماترک محتاج باشند آیا با این وجود ادای دین متوفی از ما ترک واجب است؟ 🔑 بلی؛ در هر صورت باید دین متوفی را قبل از تقسیم ارث از ماترک پرداخت کنند. 🔒سؤال: چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ اگر داخل آب جوشانده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟ 🔑جوشانده یا عصاره یک شیئ حکم همان شیئ را دارد و در فرض سؤال حرام است. 🔒سؤال: در معامله ای که ثمن و مثمن معلوم است احد المتعاملین با دیگری شرط ضمن عقد می کند که در مدت معلوم اگر فلان اتفاق افتاد (مثلا طلا گران شد) باید این مقدار پول (غیر از ثمن و مثمن) بپردازی آیا این شرط که تحقق آن معلوم نیست سبب غرری شدن معامله می شود؟ 🔑این شرط سبب غرری شدن معامله نمی شود و معامله و شرط هر دو صحیح است.
مسأله 380. پدر بچّه و کسانی که عائلۀ او هستند مخصوصاً مادر بچّه، مکروه است از عقیقه بخورند؛ بلکه احتیاط مستحب آن است که مادر بچّه از آن نخورد؛ البتّه، کراهت مذکور شامل پدربزرگ و مادربزرگ بچّه نمی­شود؛ مگر آنکه نان‌خورِ پدر بچّه باشند. شایان ذکر است، اگر فرد بزرگ شده باشد و برای خود عقیقه کند، کراهت مذکور محفوظ است؛بلکه احتیاط مستحب آن است که خودِ او نیز از عقیقه مصرف نکند. بنابراین، افرادی مانند خود بچّه و برادر و خواهر و مادر بچّه که نان‌خور پدر بچّه هستند، مکروه است از عقیقه بخورند. یعنی مکروه است پدر فردی که عقیقه شده و عائلۀ پدر، از گوشت عقیقه مصرف کنند. رساله جامع 4
بسم الله الرحمن الرحیم 👈سوال از مقام معظم رهبری مد ظله العالی ✳️شخصی در ماه مبارک رمضان به خاطر خوف از ضرر روزه نگرفته و تا ماه رمضان آینده این خوف ادامه پیدا می‌کند به همین خاطر روزه را قضا نمی‌کند و کفاره آن را می‌دهد. لیکن بعدا معلوم می‌شود روزه برای او ضرر نداشته و او خیال میکرده ضرر دارد آیا باید روزه‌ها را قضا کند؟ ✅پاسخ: هرچند بعید نیست که قضا نداشته باشد اما بنابر احتیاط واجب قضا کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | پای درس علامه 👆 از دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبائی با رهبر انقلاب. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🟪 راه اندازی بخش "پرسش و پاسخ منتخب فقهی" در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👈 به اطلاع می رساند که تعدادی از پرسش و پاسخ های فقهی که در سال های اخیر از دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرسیده شده، به عنوان «پرسش و پاسخ منتخب فقهی» و به صورت موضوعی با قابلیت جستجو در متن سؤالات، در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری بارگزاری شده است. کارشناسان، مبلغان و عموم مقلدان می توانند با استفاده از آدرس زیر از محتوای این مجموعه استفاده نمایند.
🟪 راه اندازی بخش "پرسش و پاسخ منتخب فقهی" در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👈 به اطلاع می رساند که تعدادی از پرسش و پاسخ های فقهی که در سال های اخیر از دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرسیده شده، به عنوان «پرسش و پاسخ منتخب فقهی» و به صورت موضوعی با قابلیت جستجو در متن سؤالات، در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری بارگزاری شده است. کارشناسان، مبلغان و عموم مقلدان می توانند با استفاده از آدرس زیر از محتوای این مجموعه استفاده نمایند. 🔰 🌐 https://www.leader.ir/fa/faq 🆔 @leader_ahkam
عن الصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم‌السلام» أنَّ علیاً«علیه‌السلام» کان یقول: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. گاهی ما دچار گرفتاری می‌شویم، دچار بلا می‌شویم، دعا می‌کنیم. فرض بفرمایید بیماریِ سختی، بیمارداریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعی‌ای، مشکل آبروئی‌ای، مشکل جانی‌ای برایمان پیش می‌آید، که دچار یک بلیّه‌ای می‌شویم. این، موجب می‌شود که با تضرّع دعا کنیم، التماس کنیم، از خدای متعال بخواهیم. گاهی هست که هیچ گرفتاری‌ای هم علی الظاهر نداریم؛ نه یک ناخوشی‌ای داریم، نه یک ناخوش‌داری‌ای داریم، هیچ مشکلی نداریم، در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟ حضرت می‌فرمایند: آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. آن آدمِ مشکل‌دار احقّ به دعا نیست از این آدمِ بی‌مشکل، از این آدمِ دارای عافیت. چرا؟ برای اینکه این کسی هم که در حال عافیت است، لایَأمَن البلاء، ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود. امروز سالمیم، این ساعت سالمیم، یک ساعت دیگر ممکن است یک عارضه‌ای پیش بیاید؛ قلبِ انسان، ریۀ انسان، بدن انسان، مغز انسان دچار یک بلایی بشود. کسی از عزیزانِ انسان دچار یک مشکلی بشود، یک حادثه‌ای برایمان پیش بیاید که مشکل درست کند، لایَأمَن البلاء. دعا را در همه حال بایستی داشت. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه؛ تا آنروزی که سیرم، دعا کنم و شکر کنم. آن روزی که گرسنه هستم، دعا کنم و درخواست کنم. در همه‌حال، دعا؛ در حال سیری هم دعا، در حال گرسنگی هم دعا، در حال عافیت هم دعا، در حال بلاء هم دعا، در حال صحّت هم دعا، در حال بیماری هم دعا. دعا و توسل و ارتباط را بطور دائم بایستی حفظ کرد. این جملۀ امیرالمؤمنین جملۀ زیبا و بسیار پرمغزی است.[ امالی، صفحۀ 337.]
📸‏عکس سحر‌آمیزی‌‌ از قم عکاس آنتوان سوروگین است در دهه ۱۸۸۰ یا ۱۸۹۰ برداشته شده ‌📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 💠 سؤال: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ جواب: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
آیا انكار وحیانی بودن اصل قرآن یا قالب و ساختار لفظی آن (به این معنا كه مفاهیم اصلی را وحی و الهام الهی بداند اما قالب لفظی آن را از خود پیامبر ص بداند) موجب ارتداد و ترتب احكام آن است؟ آیات عظام خامنه ای ، سیستانی، مکارم: موجب ارتداد نیست