eitaa logo
پای حرف امام علی(علیه السلام)/علیرضا مطلب
1.1هزار دنبال‌کننده
76 عکس
42 ویدیو
1 فایل
ارائه ترجمه روان و عامیانه از نهج البلاغه بر اساس شرح آیت الله خوئی ره ارتباط با مدیر: @Alirezamotalleb
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت ولایت اونقدر هست که کسی مثل صدیقه ی کبری جانشون رو واسش کف دستشون میگیرن.
اینکه ولایت چیه و چطوری توی زندگی ماها باید ظهور و بروز پیدا کنه ، یه بحث زیادی رو می طلبه .
قطعا ولایت منحصر در محبت و احیانا عزاداری کردن نیست. ولایت اهل بیت علیهم السلام شئون و شعبه های مختلفی داره که باید دانست و به آن عمل کرد. پیشنهاد می کنم امروز کتاب " ولاءها و ولایت ها" مرحوم شهید مطهری رو بخونید
خوب امروز به مناسبت شهادت جانسوز اولین شهید ولایت ، حضرت صدیقه ی طاهره ، به جای ادامه ی نامه ۵۳ ، ترجمه ی خطبه ی ۲۰۲ رو واستون مینویسم . خطبه ای که سراسر درد و حزن و غم هست. خطبه ای که در حقیقت درد دل امام علی علیه السلام با رسول خداست . اونم دقیقا هنگامی که به تنهایی مشغول دفن حضرت فاطمه سلام الله علیها بودند. نجوا و درد دلی که ، دل هر سنگی رو آب می کنه
متن سوگنامه و درد دل حضرت امیر المومنین علیه السلام هنگام دفن همسرشون حضرت فاطمه 👇
┈•••༶༓(خطبه دویست و دو)༓༶••┈ خطبه ۲۰۲: وقتی حضرت امیر المومنین، همسرشون رو دفن کردند،‌همانطور که سر قبر حضرت فاطمه نشسته بودند، رو به مرقد پیامبر می کنن و میگن: سلام بر توی ای رسول خدا! از طرف من و از طرف دخترت. اون دختری که در کنار تو آرام گرفت و خیلی زود و سریع به شما رسید. ای پیامبر! من با از دست دادن دختر تو ، صبر و تحملم کم شد و دیگه توانی واسم نموند. اگه می بینید که هنوز سرپام و رمقی در بدن دارم علتش اینه که تجربه ی از دست دادن عزیزی مثل شما رو دارم و طعم آن مصیبت بزرگ و سنگین رو( دو سه ماه قبل) چشیده ام. چون من خودم شما رو در قبر گذاشتم و شما وقتی سرتون در آغوش من بود ، جان به جان آفرین تسلیم کردید. پس " انا لله و انا الیه راجعون" ای پیامبر عزیر! من امانت شما رو به شما برگردوندم و آن گروئی که پیش من بود آزاد شد. ولی - ای پیامبر- این رو بدانید که از این به بعد، تا آخر عمرم غمبارم و هیچ شبی ، خواب به چشمم نخواهد رفت، تا اون زمانی که خدا من رو هم واسه آمدن به جایی که شما در اونجا مقیم هستید، انتخاب کنه (و مرگم فرا برسه) ای پیامبر! به زودی دختر تو به تو خبر میده که چطوری امتت واسه لِه کردنش، دست به دست هم دادند. پس خیلی سوال پیچش کن، و حال و روز (ما توی این دو سه ماه) رو ازش بپرس!! این (بلاها و نامردیها و نقض عهدها که توی این دو سه ماه کردند) در حالی بود که هنوز یاد و عزای شما در بین مردم و کوچه بازار مدینه به راه بود و از دوران فقدان شما هنوز خیلی نگذشته بود . سلام بر شما دو تن . اونم سلام کسی که خدا حافظی می کنه اما نه از روی بد دلی و دل مردگی. اگه از کنارتون میرم نه به خاطر خستگیم هست . و اگه میشینم و درد دل می کنم نه از روی بدگمانی به وعده هایی هست که خدا به صابرین داده. ( بلکه رفتنم برای اینه که زندگی جاریه و مسئولیتها زیاد، و اگه گاهی میام اینجا و درد دل میکنم نه از روی بی صبری و ناشکیبائیه) ---<<نهج البلاغه۴۲۲خطبه۲۰۲>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دو دلیل برای این سوال که چرا امیرالمؤمنین دست به شمشیر نبرد؟ چرا نجنگید؟ چرا حضرت زهرا سلام الله پیش قدم شد؟ یک دلیل از زبان حضرت زهرا و دیگری از اميرالمؤمنين علیهماالسلام | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
سلام در ادامه ی نامه ۵۳ ، امام علیه السلام همچنان به مالک هشدار میدند که مواظب آدمایی که سعی می کنن تا مردم رو پیش تو خراب کنن باش و مبادا که دو به هم زنی اونا رو مبنای تصمیمهای خودت قرار بدی. 👇👇
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت دهم ای مالک!! تا میتونی از مردم عیب پوشی کن تا خدا هم اون عیبای تو رو که دوست داری از مردم مخفی باشه، بپوشونه. هیچ وقت به مردم کینه توزی نکن و رشته هر نوع دشمنی و کینه ی با اونا رو قطع کن . در مورد موضوعاتی که هنوز واسه تو درست روشن نشده خودت رو به ندانستن بزن ( و زود تصمیم نگیر ) ای مالک! در تصدیق آدم سخن چین، اصلا عجله نکن . چون چنین آدمی خیانتکاره، هرچند خودش رو در لباس آدمای خیرخواه نشون میده. ( آدمای سخن چنین، اولین گام خیانتشون در اینه که آبروی دیگران رو پله ی ترقی خودش قرار دادند و با این کار میخان خودشیرینی کنن. واسه همین یه مسئول باید حواسش جمع چنین آدمایی باشه) ... ادامه دارد. ---<<نهج البلاغه ص۵۷۰ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت یازدهم ای مالک!! توی کارهات با سه گروه مشورت نکن و ازشون مشاوره نگیر ! هیچ وقت با آدم «بخیل »مشورت نکن، که تو رو از بذل و بخشش و احسان منصرف می کنه و تو رو از فقیر شدن می ترسونه. هیچ وقت با آدم« ترسو» مشورت نکن، که تو رو توی کارهات سست و ضعیف می کنه ( وهی توی دلت رو خالی می کنه) و بلاخره اینکه هیچ وقت با آدم « حریص و طمّاع» مشورت نکن، (که همچین آدمی واسه رسیدن به منفعت های خودش) حریص بودن و طمع کاری رو واست خوشکل و خواستنیش می کنه. این بخل و ترس و حرص، خصلت های متفاوتی هستند که ریشه ی همه شون توی «بدگمانی به خدا » است. ( یعنی اون آدمی که به خدا و کمک هاش بدگمان باشه ، تبدیل میشه به بخیل و ترسو و طمّاع) ... ادامه دارد. ---<<نهج البلاغه ص۵۷۰ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت دوازدهم ای مالک! «بدترین کسانی» که میتونن واسه تو به عنوان وزیرت باشن، کسانین که قبل از تو «وزیر حاکمان ستمکار و شرور » بوده اند و در ظلم و جور اونا دست داشتند. این جور آدما ، نباید «محرم و کمک حال تو »باشند. چون اونا یاران و انصار گنهکاران و برادان ستمکاران بودند. تو حتما می توی بهتر از اونا رو پیدا کنی که مثل اونا دارای فکر و کارآمدی باشند ،ولی مثل قبلیا دارای سوء سابقه نباشند و به هیچ ظالمی توی ظلمش کمک نکرده باشند و به هیچ گنهکاری توی گناه کردنش یاری نرسونده باشند. چنین آدمائی واسه تو «کم ترین هزینه و بیشترین و بهترین سود »رو دارند اینا بیشترین لطف و مهربانی رو به تو دران و کمترین گرایش رو به دیگران( و مخالفان تو) دارن . چنین آدمائی رو به عنوان اصحاب سرّ خودت انتخاب کن . تازه، از بین اینا، اونی رو انتخاب کن که در بیان حرف حق «صریحتر» باشه و کمترین کمک رو در مسیر باطل و اون چیزائی که خدا دوست نداره، به تو بکنه. چنین آدمائی رو انتخاب کن، چه تو ازشون خوشت بیاد و چه نه. ... ادامه دارد. ---<<نهج البلاغه ص۵۷۰ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت سیزدهم ای مالک! تا می تونی بچسب به آدمای «مؤمن متقی » و «آدمای صادق و راستگو». ( و اونا رو دور و بر خودت جمع کن) و بهشون یاد بده که نه تملّق تو رو ( واسه کارای خوبت) بکنند و نه خدای نکرده تو رو به سمت کارای باطلی که تا حالا نکردی تشویقت کنند. چون که تشویق بی اندازه و تملّق گوئی، آدم رو خودپسند و مغرور می کنه . ای مالک! هیچ وقت نباید آدم خوب و دست به خیر با آدم بد و گنهکار و (مجرم) ،پیش تو یه جور باشند . ( و به یه اندازه بهشون توجه کنی و و احیانا به یه اندازه باهاشون بشین و برخاست داشته باشی) چون این کار تو از یه طرف باعث میشه که آدمای درستکار ، واسه درستکاری و خدمت به جامعه بی رغبت و بی انگیزه بشن . ولی از طرف دیگه باعث میشه که اون آدمای بدکار و مجرم ، واسه ادامه کارای خلافشون پر انگیزه بشن. پس با هر کدومشون بر اساس کاراشون برخورد کن. ... ادامه دارد. ---<<نهج البلاغه ص۵۷۰ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت چهاردهم ای مالک! باید بدونی که اون چیزایی که بیشترین نقش رو دارن تا تو به مردمت و رعیّتات «حسن ظنّ »پیدا کنی و اونا رو دوست داشته باشی اینکه اولا بهشون احسان و نیکوکاری ( و خدمت) کنی و ثانیا هزینه های زندگیشون رو سبک کنی ( چه هزینه های حکومتی مثل مالیاتها و چه هزینه های زندگی شخصی شون ) و ثالثا اینکه مردم رو به کارهائی که تو حقی در مورد اونا نداری الزام و اجبار نکنی( یعنی در امور شخصی مردم هیچ گونه دخالتی نکنی و نخوای با وضع قانون های جور واجور در زندگی شخصی مردم اونا رو مجبور به انتخابهائی بکنی که دلخواهشون نیست.) تو باید در این زمینه ها برنامه داشته باشی تا بتونی به مردمت حسن ظن پیدا کنی.( و در نتیجه مردم هم به تو خوش گمان بشن و بهت اعتماد کنند) چون ا پیدا کردن این «حسن ظنّ »مشکلات فراوان و طول و دارز رو از روی دوش تو بر می داره پی نوشت : هیچ حکومتی حق ندارد در مسائل شخصی مردم ورود بکند . حکومت فقط باید مسائلی که مربوط به جامعه می شود را مدیریت کند . بنابر این رفتار مردم تا زمانی که جنبه عمومی پیدا نکرده و در حریم خصوصی خودشان باشد ، حتی اگر از نظر اسلام کار حرامی هم باشد، حکومت حق مداخله و وضع قانون و برخورد با آن را ندارد. و از طرفی، حکومت وقتی می تواند رفتارهای خصوصی و شخصی مردم را محدود کند که مصلحت جامعه اقتضاء کند و لا غیر. به قول شهید مطهری در کتاب « اخلاق جنسی در اسلام و غرب» : در اسلام تنها چیزی که آزادی های فردی را از طرف حکومت محدود می کند، مصالح اجتماعی است. ... ادامه دارد. ---<<نهج البلاغه ص۵۷۰ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت پانزدهم ای مالک! بهترین کسانی که باید بهشون خوش گمان باشی ( و وقت سختی و گرفتاری، چشم به کمکشون داشته باشی) اونائی هستند که تو قبلا باهاشون خوش رفتار بودی و بهشون رسیدگی کردی . و بیشترین کسانی که باید بهشون بد گمان باشی ( و انتظار نداشته باشی که توی سختی ها پشتت باشن و کمکت کنند) اونائی هستند که باهاشون خوش رفتار نبودی . ( پس همانطور که قبلا گفتم باید با احسان به مردم و کم کردن هزینه هاشون و دخالت نکردن توی امور شخصیشون، خودت رو بهشون خوش گمان کنی و متقابلا اونا رو هم به خودت خوش بین) ... ادامه دارد. پی نوشت: شهید مطهری در کتاب« جاذبه و دافعه امام علی علیه السلام» ، بهترین و موفق ترین نوع حکومت رو اونی معرفی می کنند که بین حاکم و مردم رابطه ی محبت و دلداگی باشه، نه صرفا قانون و یا بدتر از آن رابطه ی زور و اجبار . ---<<نهج البلاغه ص572 نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
سلام به همه ی دوستداران امیر المومنین علی علیه السلام . در این کانال بنا داریم ان شاء الله کتاب گران سنگ نهج البلاغه رو با هم مرور کنیم و ترجمه ای سلیس و روان و عامیانه ارائه بدیم تا شما، هم راحت تر با این کتاب ارتباط بگیرین و هم مطالب روشن تر و روان تر در اختیارتون قرار بگیره . ما در ارائه مطالب و ترجمه ها به دو منبع بیش از همه تکیه می کنیم : اول: ترجمه ی مرحوم دشتی دوم: شرح آیت الله خوئی که با نام " منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة " منتشر شده . البته در مواردی به کتابها و شرح های دیگه ای مثل شرح ابن ابی الحدید و ترجمه فیض السلام و... مراجعه می کنیم. هدفمون ارایه ی تصویری روان و ساده و عامه فهم از این کتاب شریف هست . گاهی در لابه لای بحث ها، مطالب مفید تفسیری و یا تاریخی در رابطه با نهج البلاغه هم ذکر می کنیم . در پایان هر مطلب، آدرس دقیق اون هم درج میشه تا خواننده محترم اگه خواست بتونه به اصل کتاب مراجعه کنه . نکته ی مهم اخر اینکه حتما ما رو از نظراتتون( هر چه که هست) بهرمند کنید تا به غنای این کانال افزوده بشه . من ثواب و خیر این کانال رو با عشق تقدیم می کنم به مادر عزیزم مرحومه " حاجیه خانم ایران جرقویه " که حبّ علی را با شیر پاکش در وجودم جاری ساخت . محبّ امیر المومنین علیه السلام علیرضا مطلّب به پای حرف علی(ع) بنشینید||◇👇 https://eitaa.com/harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت شانزدهم: ای مالک! بزرگان و پیشروان قبلیِ مردم این کشور( که احیانا قبل از اسلام هم بودند) سنّتها و قانون های خوبی رو داشتند و با این قانون ها بین مردم همبستگی ایجاد کرده بودن، و کارهای مردم رو به سامان رسونده بودن. تو مواظب باشن چنین قانون ها و سنّتهایی رو از بین نبری و نقض نکنی، و قانون و روشی رو ایجاد نکنی که به این سنّتهای خوب قبلی ضرر بزنه و اونا از بین ببره. این مراقبت رو داشته باش تا هم اون پیشروان گذشته، از ثواب سنتهای خوبشون بی بهره نموند، و هم باعث نشه که بارِ گناهِ نقض کردن سنت و روش خوب، به گردن تو بیوفته. ای مالک! در مورد مصالح کشور و اداره ی اون، و همچنین واسه برپا نگهداشتن اون چیزایی که باعث نظم و بر قراری مردم مصر قبل از تو شده بود، با دانشمندان ، زیاد گفتگو کن و با کارشناسان و اندیشمندان نشست و برخاست داشته باشه.( و بی گدار و خودسرانه به آب نزن) ادامه دارد..... پینوشت: به نظر شما اگر بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله جریان سقیفه پیش نیامده بود و حضرت علی علیه السلام بلا فاصله جانشین ایشون شده بود ، و در زمان ایشون و به دست ایشون کشوری مثل ایران مسلمان میشد، و ایران رو با این دیدگاهی که الان خوندنیم اداره می کرد، آیا تمدن و عظمت ایران باستان به اون وضعی که در دویست سال حکومت بنی امیه و بنی العباس گرفتارش شد‌، در میومد؟ آیا به نظرتون اوضاع ایران همینطور پیش می رفت؟ ---<<نهج البلاغه ص572 نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 دکترجراح ، به امیرحسین حاجی نصیری، سرباز ولایت(جانباز مدافع حرم)، میگه: «حیف شما که پاهاتو دادی برای بشار اسد!» 🟢 ببنید چی جوابشو داده👌🤔وحتما جواب خیلی خیلی از عزیران دیگه هم هست که نشستن روی مبل توخونه هاشون وچای نبات هم خوردند وراحت قضاوت وصحبت می‌کنند که چرا وچرا و....
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت هفدهم ای مالک! بدون که مردم یه جامعه ، گروها و طبقه های مختلفی هستن با کارکردهای متفاوت. که همگی به هم وابسته اند و اصلاح یک گروه بدون توجه به گروه دیگه امکان پذیر نیست . و هیچ کدومشون از همدیگه بی نیاز نیستن. ◇ یه دسته ، نظامیان و سربازان خدا و لشکریان هستن. ◇یه دسته نویسندگان عمومی و خصوصی ( یعنی همون فرهنگی ها و کارمندان دولتی و خصوصی) . ◇یه دسته قاضی ها و دادگستری ها. ◇یه دسته نیروهای انتظامی . ◇یه دسته مردم غیر مسلمانی که در مملکت اسلامی زندگی می کنن و مالیات های مربوطه رو که بهش جزیه میگن، پرداخت می کنن. ◇یه دسته توده مردم مسلمان که ( عمدتا کشاورزند) و مالیاتهای ویژه ی کشاورزی رو که بهش خَراج میگن پرداخت می کنن. ◇یه دسته دیگه تاجران و بازرگانان و صنعتگران هستند . ◇و بلاخره یه گروهی هم، دهک پایین جامعه که فقراء و مستمندان هستن. خدا واسه هر گروهی از اینا میزانی از حق رو تعیین کرده و براساس همون حق ، وظیفه ای رو ( واسه حکومت ) در کتاب خودش و یا در سنّت‌ پیامبرش مشخص کرده ، که اینا عهد و پیمانیه از طرف خدا که ما ( حاکمان ) موظّیم اونا رو رعایت کنیم . ادامه دارد..... ---<<نهج البلاغه ص572 نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
بنا به پیشنهاد دوستان ، میخایم از این به بعد هر قسمتی رو که میذارم ، پادکستش رو هم آماده کنم تا هم کسانی که خوندن متن واسشون به هر دلیلی سخته ، بتونن از نهج البلاغه استفاده کنن و هم واسه انتقال مفاهیم به دیگران این قابلیت هم باشه . مثلا بشه توی ماشین پخشش کرد و یا توی یه جمع خونوادگی، هم زمان همه بتونن گوشش بدن و.... فعلا پادکست ها رو با صدای خودم انجام میدم تا انشاء الله ببینم کسی که هم وقت داشته باشه و هم خوش صدا باشه رو پیدا می کنم که باهمون همکاری کنه یا نه. امید به خدا
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت هجدهم ای مالک! ) هرکدوم از این گروها و اقشاری که گفتم کارکردهای مخصوص به خودشون دارند و در جامعه نقش مهمی رو ایفاء می کنن) لشکری ها، به اذن خدا، نگهبانان امت، و زینت و جلوه بخش حکومت و حاکمان، استحکام بخش به دین و باعث امنیت در میان امت هستند. و پیداست که استواری و قوام جامعه و مردم بدون اونا امکان پذیر نیست. اما قوام و پایداری همین لشکریان هم وابسته به مالیتها و خراجی است که خدا مقرر کرده که فقط با اوناست که میتونن بر علیه دشمن، خودشون رو و بُنیه دفاعیشون رو نیرومند کنند و امور سپاه و لشکر رو سامان بدند و نیازهاشون رو بر طرف کنند. خوب! قوام و کارکرد مناسب این دو گروه یعنی لشکریان و مردمی که مالیات میدن، هم به شدّت، وابسته به گروه سومه . یعنی قشر قاضی ها و کارگزران دولتی و نویسندگان دفتری که معاملات رو ثبت و ضبط می کنن و آنچه که به نفع مردمه رو گردآوری می کنن. اینا کسانی هستند که همه ی مردم، در کارهای عمومی و خصوصی بهشون اعتماد می کنند (و رشته ی امور رو به دستوشون می دند) ادامه دارد..... ---<<نهج البلاغه ص572 نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
پای حرف امام علی(علیه السلام)/علیرضا مطلب
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت هجدهم ای مالک! ) هرکدوم از این گروها و اقشاری که گفتم کارک
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت نوزدهم ای مالک! گروه های قبلی ( یعنی سپاهیان و کشاوزران و قاضی ها) بدون حضور و فعالیت تجار و صعنتگران، نمیتونن دوام بیارن. چون اینا وسایل زندگی رو فراهم می کنن و توی بازاراشون عرضه می کنن و کالاهایی رو فراهم می کنن که از عهده ی دیگران بر نمیاد. و گروه آخر هم مستمندان و فقیران جامعه هستند . گروهی که بخشش و کمک رسانی به اونا، حقشونه. برای هر کدوم از این گروه ها، خدا گشایشی رو قرار داده و واسه هرکدومشون به مقداری که روند فعالیتشون بچرخه ، وظیفه و حقی رو بر عهده ی حاکم جامعه گذاشته. و هیچ حاکمی نمی تونه از عهده ی این وظایف بر بیاد مگه با تلاش فراوان و کمک خواستن از خدا، و اینکه بپذیره که اونا حقی بر گردن حکومت دارن، و اینکه توی ( خدمت به اقشار مختلف جامعه) چه آسون باشه و چه سخت، صبر و تحمل کنه. ادامه دارد..... ‌ ---<<نهج البلاغه ص572 نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت بیستم ای مالک!! واسه فرماندهی لشکرت کسی رو انتخاب کن که این ویژگی ها رو داشته باشه: ۱- نسبت به خدا و پیامبر و امامت بیشترین خیرخواهی رو داشته باشه( متعهد به دین اسلام باشه) ۲- پاکدامن ترین باشه. ۳- صبورترین باشه ۴- کسی باشه که دیر عصبانی بشه ۵- عذر عذرخواهان رو بپذیره ۶- نسبت به زیر دست ها مهربان و رحیم باشه ۷- نسبت به دشمنان سختگیر و محکم باشه. ۸- درشتی و قدرت ، اون رو به سرکشی و تجاوز نکشونه . ۹- ضعف و مهربانیش اون رو زمین گیر نکنه. ادامه دارد..... ---<<نهج البلاغه ص۵۷۴ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110
┈•••༶༓(نامه پنجاه وسوم)༓༶••┈ نامه ۵۳ قسمت بیست و یکم ای مالک!! (شاخصه های مهم دیگه ای که باید فرماندهان سپاهت و همچنین کارگزاران حکومتی تو داشته باشن به این قراره:) با کسانی همنشین باش ( و کسانی رو واسه کارات انتخاب کن ) که از خانواده های خوشنام و با شرافت باشن و دارای سابقه ای خوش ( در خدمت به مردم و تدین به دین ) هستند. کسانی که جنگجو، دلیر ، بخشنده و جوانمرد باشن. چنین آدمائی وجودشون پر از کرامت و بزرگواریه، و اینا شعبه ها و شاخه های خوبی ها و نیکوئی ها هستند. ادامه دارد..... ---<<نهج البلاغه ص۵۷۴ نامه۵۳>>--- پای حرف امام علی (ع)||◇👇‌‌ @harfe110 @harfe110 @harfe110 @harfe110