eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
32 ویدیو
13 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
درست نبود لباسم را مرتب کنم! 🔻 بعد از نماز می‌خواستم حسین آقا را ببینم و دربارهٔ موقعیت منطقه و یک سری مسائل مربوط به اطلاعات و عملیات با هم صحبت کنیم. دنبالش فرستادم و داخل ستاد لشکر منتظرش ماندم. او در حالی که اورکتش را روی شانه‌هایش انداخته بود وارد شد. معلوم بود که از نماز می‌آید و فرصت اینکه سر و وضعش را مرتب کند پیدا نکرده. در حالی که به او لبخند زدم، نگاه معنی‌داری به او انداختم. سریع از نگاهم همه چیز را فهمید و قبل از اینکه حرفی بزنم، گفت: وقتی در همین وضعیت مقابل خدای خودم ایستادم و نماز خواندم، درست نبود در مقابل بندهٔ او به سر و وضعم برسم! 📚 از کتاب ؛ خاطراتی از 👤 راوی: سردار شهید حاج 📘 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
یک جمعهٔ نزدیک، نُصَلّی فی القدس همراه امام عصر ان‌شاء‌الله... ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ عمل صالحِ خارج از چهارچوب انتظار ارزشی ندارد! 🔻 مهم‌ترین مصداق «عمل صالح»، «انتظار فرج» و تلاش برای تحقق آن است. انتظار فرج، تجلی «ولایت» در جامعه و لذا بالاترین عمل صالح است. عبادات و سایر اعمال هم صالح بودن و پذیرفته‌شدنشان در گرو این عمل است؛ نماز خواندن، نماز شب خواندن، مناجات کردن، ذکر گفتن، همهٔ این‌ها عمل صالح است، اما اگر در چهارچوب «انتظار» نباشد، ارزشی پیش خدای تعالی ندارد! 🔸 روایات زیادی داریم که بدون ولایت، عبادت اصلا معنی ندارد! معنی ندارد کسی بگوید من خودِ خدا را عبادت می‌کنم و کاری به بقیه ندارم. خدا فرموده باید توجه به «ولیّ» من داشته باشی، باید مطیع ولیّ من باشی و اگر در این چهارچوب نباشی عبادتت عبادت نیست. قبلا قضیهٔ آن خواجه را گفتم که در اوج عرفان، در اوج چله‌نشینی و ذکر و خلسه‌های عرفانی، چون ولایت ندارد، عملش ارزشی برای خدا ندارد. عمل باید در چهارچوب «تولی» باشد. تولی یعنی اطاعت از ولی و تلاش برای قدرت‌یافتن ولی در جهت اجرای «دین». 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 ص ۳۸ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
همستر کامبت و فرهنگ اقتصادی 🔹 رواج این بازی میان جوانان را از جهات مختلف می‌توان مطالعه کرد. می‌توان بررسی کرد که آیا این بازی به دنبال کلاهبرداری است یا نه؟ اینکه این بازی چه هدف اقتصادی را دنبال می‌کند؟ و.... 🔸ولی از نظر فرهنگی دو چالش جدی را برای جامعه ایرانی فراهم آورده است 1️⃣توسعه خیال‌پردازی اقتصادی: به این معنا که آرزومندی و خیال‌پردازی درباره کسب پول و پولداری را ترویج می‌دهد. همان فرهنگ یک شبه پولدار شدن ▪️همانگونه که قرعه‌کشی‌ها چنین کاری و بخت‌آزمایی‌ها این کار را در گذشته کرده بودند. 2️⃣ترویج فرهنگ راحت‌طلبی: به این معنا که این پیام را به مخاطبانش می‌دهد که باید به دنبال پول درآوردن راحت بود. پول درآوردن راحت هم یعنی بدون کار پول کسب شود! 🔺نتیجه این دو فرهنگ، انهدام فرهنگ تولید و کار است. همان فرهنگی که نه تنها نیاز امروز تمدن اسلامی در ابعاد اقتصادی است؛ بلکه حتی رکن مهمی برای جوامع مدرن است. ❗️وقتی هم که فرهنگ تولید و کار در جامعه‌ای کمرنگ شود، دچار فروپاشی درونی و در نهایت وابستگی و در نهایت انحطاط می‌شود. 🔸چه بسا یکی از ابعاد تحریم ربا یا چنین بازی‌هایی در اسلام هم همین باشد. همینکه فردی بدون تولید و کار بخواهد مال اضافه‌ای را کسب کند. 📌البته که به زودی این بازی از دور خارج و به فراموشی سپرده می‌شود ولی قطعا آخرین نسخه نخواهد بود بلکه نمونه‌های مشابه آن بازهم خواهد آمد. 🌱اندیشه رضوان ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
سلام به حرف‌حسابی‌های بزرگوار! خواندن این گزارش دربارۀ این بازی تلف کنندۀ مهم‌ترین سرمایۀ انسان یعنی «عمر» هم خالی از لطف نیست https://irna.ir/xjQL4z
من بالاتر از این‌ها را دارم! 🔻 می‌گویند مرحوم بیدآبادی و بحرالعلوم دو نفری کنار زاینده‌رود آمده بودند. مرحوم بیدآبادی به سیدمهدی گفت: به رودخانه نگاه کن! سید دید که طلای مذاب در حال حرکت است. بعد مرحوم بیدآبادی گفته بود: من بالاتر از این‌ها را دارم. 🔸 این‌ها افسانه نیست. بزرگ‌ترین مطلب این است که انسان بفهمد اگر تکان بخورد، خبرهای دیگری در عالم هست. اگر خودش را تکان بدهد و طهارتی پیدا کند، خبرهایی در این عالم هست که خدا اصلا برای همین عالم را درست کرده است. رحمت رحیمیه که در شأن خودش است، بالاتر از این چیزهایی است که ما می‌خواهیم و می‌فهمیم. برای همین مرحوم بیدآبادی گفته بود: این طلای مذاب است، ولی من بالاتر از این‌ها را دارم. 🔺 من از استاد خودم پرسیدم، «بالاتر از این‌ها» چیست؟ فرمودند: عبودیت! بندگی خدا آن‌قدر بالاتر است که دارایی طلا در برابرش چیزی نیست! 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
نماز مالیات نیست! 🔻 نماز، به آن صورتی که به بچه‌ها در کوچکی تعلیم داده می‌شود و در ذهن ما بزرگ‌ها هم حتی هست، که این نماز وظیفه‌ای است در مقابل خدا و مالیاتی است که انسان به خدا می‌پردازد، این غلط است. نماز واقعا مناجاتی است و درد دلی است و کمک خواستنی است، و پناه بردنی است و تفکر و تأمل و خلوت و صحبت با خدای بزرگ است، و در نتیجه انسان از نماز کمک فراوان می‌گیرد. با نماز خواندن انسان احساس می‌کند که به خدا نزدیک است و نزدیکی خدا و ایمان به خدا با این نزدیکی، وضوح و جلوۀ خاصی پیدا می‌کند و در نتیجه در زندگیِ سخت و تلخ انسان، به کمک انسان می‌شتابد. 👤 📚 از کتاب «این‌طور نیست بابا؟» گفتارهای پدرانۀ امام موسی صدر با فرزندانش 📖 صفحات ۱۴۹ و ۱۵۰ 📖 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چهار هزار غیبت در یک لحظه! 🔻 خیلی‌ها وقتی به «آخرت» می‌آیند، می‌بینند از آثار خبری نیست. فرد آن‌جا می‌گوید: خدایا حج رفتم، نماز خواندم، روزه گرفتم و... می‌گویند: چون «غیبت» کردی همه رفت در نامهٔ عمل کسی دیگر. ⚠️ ایام «انتخابات» نزدیک است و غیبت، نقل مجالس است. ما خیال می‌کنیم حرفی گفتیم، تمام شد و رفت. غیبت خیلی وحشتناک است. برای تخریب همدیگر هر حرفی را می‌زنیم. وای به کسانی که این‌ها را نقل می‌کنند. [در فضای مجازی] چیزی را برای یک گروه می‌فرستند و در یک لحظه چهار هزار غیبت می‌کنند! 👤 📝 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چرا گریه در منا؟ 🔻 : «در زندگى ائمّه (علیهم‌السّلام)، آنجایى که گریه تحریض شده، بر امام حسین (ع) است که روایات متقنِ مسلّمِ قطعى دارد؛ چرا، حضرت رضا در هنگام حرکتشان [عدّه‌ای را] جمع کردند که بر ایشان گریه کنند که یک حرکت کاملاً سیاسى و جهت‌دار و معنى‌دارى بود [امّا] در مورد [گریه بر] شهادتشان جای دیگری بنده یادم نمی‌آید جز در مورد امام باقر (علیه‌السّلام) که حضرت وصیّت می‌کنند و هشتصد درهم از مال خودشان را می‌گذارند که این کار را در بکنند. منا با فرق دارد، با فرق دارد، با خود فرق دارد؛ مکّه شهر است و مردم متفرّقند و مشغول کارشانند؛ 🔸 در عرفات یک صبح تا عصر بیشتر نیستند، صبح که مى‌آیند خسته‌اند و عصر هم با عجله دارند می‌روند که به جاهاى دیگر برسند؛ و در مشعر [فقط] چند ساعتى در شب هستند و یک گذرگاهى است در راه منا؛ امّا منا سه شبِ متوالى است؛ کسانى که در این سه شبانه‌روز- در آن زمان و با وسایل آن روز- بخواهند روزها خودشان را به مکّه برسانند و شب برگردند، کمند و آنجا می‌مانند؛ در حقیقت سه شبانه‌روز هزارها انسان آنجا هستند که از اکناف عالم اسلام آمده‌اند و انسان می‌بیند که جاى مناسبى است براى اینکه آنجا تبلیغات کند؛ هر حرفى که بخواهیم به دنیاى اسلام برسد، جایش آنجا است؛ با وضع آن روز که رادیو و تلویزیون و روزنامه و وسایل ارتباط‌جمعى نبوده. آنجا وقتى یک عدّه‌اى بر از اولاد پیغمبر گریه می‌کنند، همه قاعدتاً سؤال خواهند کرد که چرا گریه می‌کنید؟ انسان که برای هر مرده‌اى گریه نمی‌کند، مگر به او ظلم شده بود؟ مگر کشته شده؟ چه کسی به او ظلم کرده؟ چرا به او ظلم کردند؟ و سؤال‌هاى فراوانى از این قبیل دنبالش مى‌آید؛ این همان حرکت سیاسى مبارزى بسیار دقیق و حساب‌شده است. (۱۳۶۵/۴/۲۸) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آن لقمه‌های پاک... 🔻 گاهی در حد وسواس برای پاکی لقمه‌ای که در دهان فرزندانش می‌گذاشت دقت می‌کرد. یکی از اهالی، گوسفندی سر بریده و مقداری گوشت برای فاطمه آورده بود. مش حسن که دیده بود آن گوسفند روزی رفته در باغ یکی از همسایه‌ها و از درختان او خورده، با قاطعیت گفت: «فاطمه! از این گوشت نخور، به بچه‌ها هم نده!» 📚 از کتاب | داستانی مستند از کودکی، نوجوانی و جوانی 📖 ص ۲۸ ✍ پ.ن: مش حسن و فاطمه، پدر و مادر حاج قاسم سلیمانی هستند که هر دو به رحمت خدا رفته‌اند. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
17.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ شما هم این بازی رو انجام می‌دید؟ 📜 پس صحبت‌های امیرالمؤمنین علیه السلام رو در خطبهٔ ۱۱۳ نهج‌البلاغه یک بار باهم مرور کنیم. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مباهلهٔ حسینی 🔻 کارى را امام حسین علیه‌السلام می‌کند که به نقل آیهٔ «مباهله» در قرآن کریم، پیغمبر اکرم با نصارا کرد؛ یعنى اولادش را، نسائش را، اَنفُسش را آورد میدان؛ یعنى عزیزترین سرمایه‌هایش و همهٔ موجودى خودش را برداشت، آورد براى دفاع از حقیقت و براى قیام لله‌... 👤 | ۸۰/۱۲/۲۱ ❤️ پ.ن: ۸ ذی الحجه؛ سالروز حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به‌سوی کربلا (سال ۶۰ هجری) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدایا از ثواب‌هايم بگذر! 🔻 من گاهى كه مى‌خواهم از خودم جمع‌بندى نمايم، مى‌گويم خدايا! گناهانم كه گناه است براى خودت، ولى تو از ثواب‌هايم بگذر. از طاعاتم بگذر! اين را بدون شوخى مى‌گويم، كه خدايا! تو از اين‌ها بگذر! چون ما مغرور همين طاعات هستيم. 🔸 به حقّ حق قسم! خوبى‌هاى ما، بد است. اين همان تعبيرى است كه اباعبداللّه (علیه‌السلام) با عرفان در روز عرفه مى‌گفتند: «اِلهِى مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِىَ فَكَيْفَ لاتَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِىَ»؛ كسى كه خوبى‌هايش بدى است، پس چطور بدى‌هايش بدى نباشد. 🔺 كارهاى خوب ما مثل كارها و خوبى‌هاى بچّه‌هاست، كه مى‌خواهند كارى بكنند، چيزى بياورند، ولى براى ما رنج‌آور است و مى‌گوييم: بس است. پس واى به بدى‌هاشان! 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۲۰۴ و ۲۰۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ و هو الجواد الواسع 🔻 ساعت نزدیک سه بعدازظهر است. چیزی به شروع مراسم نمانده. خودم هم باورم نمی‌شود چطور شد که پایم به این‌جا رسید؛ به این قطعه از بهشت که خدا آن را در ایران گسترانده است. امروز عرفه است. روز شناخت. خودت را اگر بتوانی بشناسی، به هدف خلقتت که شناخت خدا و بعد، اطاعت اوست می‌رسی. و هو الجواد الواسع... سخنران مراسم دارد از خدا برای پناهندگان به امام مهربانشان می‌گوید. می‌گوید او بسیار بخشنده و وسعت‌دهنده است... بسیار بخشنده است، یعنی هنگامی که می‌خواهد ببخشد، به بزرگی و کرم خودش نگاه می‌کند؛ نه به ظرف ما... و بعد ماجرای حاتم طائی را تعریف می‌کند که نیازمندی با پیاله‌ای پیشش آمده بود که حاتم از خرماهایش در آن بریزد و او هم گفته بود بروند و جعبهٔ خرما را بیاورند و بعد هم گفته بود که زشت است کسی با پیاله‌ای خرما از در خانهٔ حاتم برود... سخنران ادامه می‌دهد... و خدا وسعت‌دهنده است یعنی چه؟ یعنی خدا ما را تا روز قیامت توسعه می‌دهد. و چیزی که ظرف انسان را توسعه می‌دهد، شکر است. و بعد، این آیه را می‌خواند که «لئن شکرتم لازیدنکم» اگر شکر کنید، خداوند خودتان را زیاد می‌کند. و شکر کردن هم یعنی نعمت‌های خدا را هزینهٔ خدا بکنیم. بعد هم وارد روضه می‌شود... ای به قربان اباعبدالله که همه‌چیزش را هزینهٔ خدا کرد؛ چشمش را هزینهٔ خدا کرد؛ پیشانی‌اش را هزینهٔ خدا کرد؛ استخوان‌های سینه‌اش را هزینهٔ خدا کرد؛ دندان مبارکش را هزینهٔ خدا کرد و... ✍ پ.ن: دیروز در حرم امام رئوف نایب‌الزیاره همهٔ حرف‌حسابی‌های بزرگوار بودم https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ وقتی حقیقت روشن می‌شود... 🔻 اگر مردم بیدار شدند، حکومت‌ها به‌هم می‌خورد. اگر می‌بینید قدرت‌های شرق و غرب پیدا شده است، به‌خاطر جهالت بشر است. اگر بشر چیزفهم شود، حکومت‌ها ساقط می‌شوند. 🌑 گزندگان و درندگان هم فضای تاریک می‌خواهند. روزها از خانه بیرون نمی‌آیند، چون می‌دانند اوضاع خراب است. شبگردی شرق و غرب بدتر از شبگردی گزنده و درنده است. شب شرق و غرب، جهالت مردم است. مردم را اغفال می‌کنند. 🔺 سازمان ملل آن‌ها دروغ را افتخار می‌داند، جنایت و سیاست‌بازی‌های شرق و غرب را افتخار می‌داند. اسلام است که با این فجایع مخالف است. بشر اگر روشن شد، زمینه‌ای برای حکومت شرق و غرب باقی نمی‌ماند؛ یعنی با حقیقت آشنا می‌شوند و دروغ‌های این‌ها را می‌فهمند. 👤 (ره) 📚 از کتاب 📖 ص ۹۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دو شرط بهره‌بردن از عنایت‌های معصومین 🔻 برای گرفتن فیض و بهره‌برداری از الطاف معصومین علیهم‌السلام دو شرط وجود دارد. شرط اول: مختصری با آن بزرگواران سنخیت داشته باشد؛ گرچه از باب لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ؛ هیچ‌کس با ما اهل بیت مقایسه نمی‌شود، احدی نمی‌تواند مشابهت و سنخیت حقیقی با آن وجودات مقدس پیدا کند، ولی حداقل یک عطر و بویی از آن بزرگواران داشته باشد. 🔸 شرط دوم: عایق و مانع نداشته باشد؛ بعضی از افکار و عقاید و بعضی از اعمال و معاصی مانع بهره‌مندی و استفاضه می‌شود. یک مثال بسیار ساده: آهن‌ربای قوی، ذراتی را به‌سوی خود جذب می‌کند که اولاً با آهن‌ربا سنخیت داشته باشد؛ یعنی آهن باشد نه شیشه و خورده‌سنگ و چیز دیگر و ثانیاً: عایق و مانعی نداشته باشد؛ مثلاً چرک فراوان و یا مانع دیگری جلوی جذب‌شدن او را نگیرد. با توبه و پرهیز از گناه و انجام وظیفه می‌توانیم خود را به آن بزرگواران که معدن فیض و کمال و رحمت هستند نزدیک کرده و بهره‌مند شویم. 👤 📚 از کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»| ج۱ 📖 ص ۱۳۶ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ به دل‌سوختگان ما بگویید برای من دعا کنند 🔻 یکی از کسانی که خیلی علاقه به جمکران دارد و در آنجا کرامت‌ها دیده است، می‌گفت: در مسجد بودیم، ایشان [امام زمان (عج)] را دیدم و صحبت‌هایی فرمود. حتی به من فرمود: شما یزدی هستید و یک حرف‌هایی راجع به یزدی بودن ما زد؛ در حالی که کم پیدا می‌شود کسی او را بشناسد که اصلش از یزد است. مدت‌هاست قم هستند. بالاخره آخرش فرمود: «به دوستان ما، به دل‌سوختگان ما بگویید برای من دعا کنند.» ❗️همه می‌روند و او را وسیله برای حاجات خودشان می‌گیرند، و نمی‌دانند که ایشان از آن‌ها التماس دعا دارد، بیش از این که آن‌ها از او التماس دعا دارند. منتها ما غافلیم! 📚 از کتاب | مجموعه بیانات و اشارات آیت‌الله بهجت پیرامون حضرت ولی عصر (عج) 📖 ص ۳۴۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ صراط مستقیم، راهِ علی است 🔻 علی علیه‌السلام پیشوای ماست و همهٔ ما، عالم و غیر عالم، رهبر و ملت، ثروتمند و فقیر، باید خود را با علی بسنجیم. صراط مستقیم، راهِ علی است. علی حق است. علی همان میزانی است که در تفسیر آیهٔ شریفهٔ «وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ» (و با ترازوی درست وزن کنید) (شعراء، ١٨٢) به آن اشاره شده است. میزان، علی است. مصداق کامل این میزان، علی است. ما نیز اگر می‌خواهیم بفهمیم که در هدایت و یا در گمراهی هستیم، نباید با میزان خویش این امر را بفهمیم. نباید منافع و عواطف و تمایلات خویش را میزان قرار دهیم. باید ببینیم چه مقدار شباهت میان ما و علی وجود دارد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۶۰ #⃣ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f