✧ چهار ذکر ارزشمند آرامش بخش ✧
💟امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار چیز پناه نمیبرد؟
❶ در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد!
【حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ】⇦سوره آل عمران، آيه ۱۷۱
❷و در شگفتم برای کسیکه اندوهگین است، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد!
【لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنْ الظَّالِمِینَ】⇦سوره انبيا، آيه ۸۷
❸و در شگفتم برای کسیکه مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد!
【اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد】⇦سوره غافر، آیه ۴۴
❹و در شگفتم برای کسیکه طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به این ذکر پناه نمیبرد!
【مَا شَاءَ اللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ 】
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانستید؟🤔
عرض تسلیت خدمت همه دوستان اهلبیت علیهم السلام
تا به حال از خود پرسیده اید قبور مطهر بقیع چرا تخریب شد😔
و از آن مهمتر چرا کسی برای مرمت آن کاری نکرد؟😢😢
یا اینکه کارهایی صورت گرفت و ما بی خبریم؟😳
الآن آیا میتوان کاری انجام داد؟🤔
اصلا اهمیتی دارد یا خیر؟🤔
مشاهده این کلیپ را به دوستان عزیز توصیه می کنم🙏
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینا از خیلیا بهتر فهمیدن بچه هاشون باید چه سمتی برن
اما
تو قدر آب چه دانی
که در کنار فراتی...
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه مرگمون بود انقلاب کردیم😐
حالا خوب شد؟
https://eitaa.com/harkatbejolo
خیالتون راحته یا نه؟😳
يك بُعد ديگر از ابعاد وجود انسان، بُعد خيال اوست. اين بعد هم در جاي خود مي تواند بسيار مفيد باشد، هر چند اگر مديريت نشود و جهت گيري لازم را پيدا نکند انسان را به شدت به زحمت مي اندازد.
همان طور كه مي دانيد؛ سرعت خيال نسبت به جسم مادي خيلي بيشتر است، شما اگر بخواهيد از اينجا به خانه تان برويد بايد مسافتي را در زماني خاص طي کنيد ولي اگر بخواهيد در خيال خود به طرف خانه تان حرکت کنيد، خيلي سريع اين کار را عملي مي کنيد. حال اگر اين خيال درست تغذيه نشود، خطورات و وسوسه هايي ناخوانده در آن ظاهر مي شوند و ما را به خود مشغول مي نمايند. در آن صورت انسان با خيالاتي پوچ که هيچ مبنايي ندارند زندگي مي كند و به اصطلاح؛ انسان خيالاتي مي شود.
بشر امروز - تحت تأثير فرهنگ مدرنيته - به شدت خيالاتي است و خيالاتش را جدي گرفته است و آروزها و آينده اش را در همان خيالاتش پيگيري مي کند، خيالاتي که به مباني قدسي و عقلي متصل نيست. آري، خيال، يک بُعد بسيار مهم از ابعاد وجودي انسان است و چنانچه تربيت شود، کمالي براي انسان به حساب مي آيد. يكي از راه هاي تربيت خيال ارتباط آن است با عالم عقل، تا عقل سايه ي خود را بر خيال بيندازد و آن را مديريت و کنترل کند، و نتواند خودسرانه هر طور خواست جلو برود.
گاهي ممکن است يك فنجان ببينيد و خيالات تان تحريك مي شود كه «چقدر قشنگ است! كاشكي من هم داشتم». اين خيال، چنانچه در زير سايه ي عقل قرار گرفت، اجازه جلو رفتن نمي يابد تا انسان را وادار کند، فردا برود آن نوع فنجان را خريداري نمايد. بسياري مواقع خيال ما زباله دان صورتي مي شود كه آن را يك كسي بر اساس خيالات خود ساخته است و حالا آن صورت آنچنان جاي خود را در ذهن ما باز مي کند که نمي توانيم از آن بگذريم.
برشی از کتاب با ارزش
"ادب قوه خیال، عقل و قلب"
#ادب_قوه_خیال
#ما_انسانیم
https://eitaa.com/harkatbejolo
بی خیال بشیم بهتر نیست؟😢😳
(تنبل ها نمی خوانند😉)
ادامه بحث خیال:
خيال را مي توان تربيت كرد، و جهت داد، تا نه تنها عامل سرگرداني ما نشود بلکه موجب تشويق ما به سوي خوبي ها بگردد، به همين جهت خيال را نبايد سرکوب نمود بايد تلاش کرد در جهتي صحيح شكوفا گردد. تمام شاعران بزرگ، در عالم خيالِ خودشان به اين مقام رسيده اند، خيال است كه به انسان عشق و آرامش و نشاط مي دهد .
انسان با عقل به تنهايي نمي تواند زندگي كند، چون زندگي اش آنچنان خشك و بي نشاط است كه نمي تواند به آن راضي باشد، بايد خيال را به صحنه آورد و آن را به سوي خوبي ها سير داد تا با پري رويان بستان خدا اُنس بگيريم. به همين جهت مولوي در رابطه با خيالات پاک که عکس انوار غيبي الهي است مي گويد:
آن خيالاتي که دام اولياست
عکس مه رويان بستان خداست
چون اولياء الهي جهت فکر و انديشه ي خود را به سوي معارف عاليه و انوار معنوي انداخته اند، نه تنها عقل و قلب شان از نور آن معارف بهره مند مي شود، بلکه به تبع عقل و قلب، خيال آن ها هم از آن انوار تغذيه مي کند. عقل و قلبِ انسان هاي غير معنوي تحت تأثير وسوسه هاي شيطاني و حرص و هوس دنيايي است و ذهن خود را با همان ها مشغول کرده اند و در همان راستا ادامه مي يابد و همواره گرفتار خيالات پوچ و پستي هستند. مولوي مي گويد:
آدمي را فربهي هست از خيال
گر خيالاتش بُوَد صاحب جمال
گر خيالاتش نمايد ناخوشي
مي گدازد همچو موم از آتشي
يعني آدم با خيال، فربه مي شود و اوج مي گيرد، زيرا خيال، محل ظهور عشق است، عشق در خيال ظاهر شود، در خيال است كه مي توان با صورت مطلوب خود مأنوس شد، البته در بيت دوم مي فرمايد: اگر خيالات افراد، خيالات ناخوش و غير سالمي بود، همان طور که موم در اثر آتش ذوب مي شود، خيالات غير سالم انسان را ذوب مي نمايد و زندگي او را نابود مي کند. عشق در موطن خيال پديد مي آيد و آن در صورتي است که بتوانيم از مطلوب خود صورتي در خيال ايجاد کنيم و يا صورتي را مدّ نظر قرار دهيم که ما را به محبوب يا مطلوب مان منتقل کند، به طوري که قلب آن را بپسندد و خيال از طريق آن بپرورد. در این صورت قلب به سوي او جهت مي گيرد و خيال صورتي از او و يا صورتي از لوازم او را در درون خود پديد مي آورد. گفت:
به صحرا بنگرم، صحرا تِه وينم
به دريا بنگرم دريا تِه وينم
به هرجابنگرم،کوه و در و دشت
نشان از روي زيباي ته وينم
در حالت عشق به محبوب، چون عقل و قلب به سوي محبوبي است که خيال نيز نمي تواند از آن بگذرد، با ديدن هرچيزي که اثري از محبوب را به ياد او مي آورد، سريعاً در خيال خود به سوي محبوب منتقل مي شود. اولياء الهي با حاکميت عقل و ادب کردن آن، در عين به صحنه آوردن خيال، نمي گذارند خيالشان به بيراهه رود و لذا اگر گل را مشاهده کنند به شعف مي آيند، چون به جمال حق منتقل مي شوند و اگر كوير را ببيند به خلوت با حق منتقل مي شوند، با پاييز که روبه رو شوند، آرامشِ با حق بودن را در عين رفع تعلقات مي يابند، با رؤيت بهار به حيات مطلقِ حق منتقل مي شوند. خلاصه يک لحظه اين خيال بدون محبوب خود نيست، چون خيالشان مؤدب شده و تمام عالم را صورت انكشافِ مطلوب متعالي خود مي بينند. و اين صادق ترين رؤيت است، زيرا به واقع عالم چيزي جز تجليات اسماء الهي نيست، و برهمين اساس گفته اند: عشق؛ کسي را در خود غرق نمي کند مگر آن که معشوقش حق تعالي باشد.
#ما_انسانیم
#ادب_قوه_خیال
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برا خوشایند بقیه جهنم نرو 🙏
https://eitaa.com/harkatbejolo
باور کنید راه باز است❤️
امروزه راه تشرف به حقیقت ولایت آن حضرت [ امام مهدی علیه السلام ] باز است ، و مهم هم همین است ؛ ولی نیاز به مجاهده با نفس اماره و تزکیه اخلاق دارد. و نیاز به سیر و سلوک در راه عرفان حضرت احدیت سبحانه و تعالی دارد، خواه ظهور خارجی و عمومی آن حضرت به زودی واقع گردد و یا واقع نگردد. زیرا خداوند ظالم نیست، و راه وصول را برای افرادی که مشتاقند نبسته است.
#علامه_طهرانی قدس الله سره
📚 مطلع انوار، ج۵ ، ص ۱۰۸
https://eitaa.com/harkatbejolo
عزیزم نمیدونی برو بپرس😊
✍آیتالله بهجت(ره) : اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش میرسد و یا شبههای به او القا میشود، گمان میکند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت میکند و میگوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم میترسی و نزد آنها نمیروی و از آنها سؤال نمیکنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمیترسی که چهبسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟!
📚 در محضر بهجت، ج١
https://eitaa.com/harkatbejolo
شما چی خیال می کنی؟🤔
آدمي كه در دنيا گم شده است و نظرش به خودش و نفس امّاره اش معطوف است، گل را هم كه ببيند آن را نسبت با خود ارزيابي مي کند، لذا به جاي ديدن زيبايي گل، مي خواهد آن گل براي او باشد، به همين جهت هم هيچ وقت به معني واقعي، زيبايي گل را نمي بيند. نمي تواند طوري زندگي كند كه گل در طبيعت باشد و او بتواند به آن نگاه كند و با زيبايي آن ارتباط برقرار كند و آن را دريچه ي ورود به عالم حيات ببيند. او با صورت هاي زنده كه در دل طبيعت هست نمي تواند ارتباط برقرار كند، يا گل را از شاخه قطع مي کند و به خانه مي برد، يا يك تابلو مي خرد كه عكس گل بر آن کشيده اند، تا خودش در ميان باشد و بتواند آن گل را به خود نسبت دهد، چون خيال خود را درست تربيت نکرده نمي تواند با حقايق ارتباط برقرار کند، مسير صحيحِ جهت دادن به خيالش را گم كرده ، شخصيت او مرده گرا شده است. قرآن در اين رابطه مي فرمايد: «ألْهَكُمُ التَّكاثُر»؛ شما ها با كثرت ها بازي خورده ايد، «حَتّي زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ»؛ تا اين كه با قبرها روبه رو شديد و همه چيز را مرده مي بينيد. يعني كسي كه نمي تواند اين گُل را كه در دل طبيعت است زنده ببيند، براي او آن گُل با اين گُلي كه روي تابلو كشيده اند، فرقي نمي كند. قرآن مي فرمايد : مي داني تو چرا همه ي چيزها را مرده مي بيني؟ چون گرفتار كثرت ها شده اي: «ألْهَكُمُ التَّكاثُر * حَتّي زُرْتُمُ الْمَقابِرَ»؛ «مقابر» يعني مقبره ها. تو چون بازي خورده ي كثرت هايي و به حضور وحدت در هستي چشم نمي دوزي، همه چيز را مقبره مي بيني. «بازي خورده ي كثرت ها» کسي است که جزءجزءهاي متکثر برايش مهم است، امکان انتقال از کثرات به نور معنوي جاري در باطن عالم را از دست داده است. چطور شده كه به اين مشکل افتاده است؟! چون خيال خود را به کمک عقل و قلب تربيت نکرده است تا متوجه حقايقي شود که عقل مي فهمد و قلب احساس مي کند. خيالِ ادب شده مي تواند وحدت را در عالم كثرات به حضور آورد و يا بگو: حضورِ آن وحدت را در صورت اين كثرات بيابد. اما آدم كثرت زده، كثرتِ صرف را با وهميات خود تركيب مي كند و آن را به عالم خيال مي آورد.
خيلي فرق مي كند كه ايده آل شما در ذهن تان فرش باشد يا گستره ي عالم معنا. در حالت اول خيال انسان زباله دان كثرت ها شده و در حالت دوم انسان با خيالات ادب شده و از طريق همين کثرات، قلب او آماده مي شود تا با حق ارتباط برقرار كند.
#ما_انسانیم
#ادب_قوه_خیال
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤بشنوید و کیف کنید و ...🌺
https://eitaa.com/harkatbejolo
💔واقعا ما کجا شهدا کجا😭
#اخلاقی
🔰 درسی از شهدا
🔸حسین خرازی نشست ترک موتورم بین راه، به یک نفر بر برخوردیم که در آتش میسوخت، فهمیدیم یک بسیجی داخل نفربر گرفتار شده و دارد زنده زنده میسوزد؛ من و حسین آقا هم برای نجات آن بندهخدا با بقیه همراه شدیم، گونی سنگرها را برمیداشتیم و از همان دو سه متری، میپاشیدیم روی آتش، جالب این بود که آن عزیزِ گرفتار شده، با این که داشت میسوخت، اصلاً ضجه و ناله نمیزد و همین موضوع پدر همهی ما را درآورده بود!»
🔸 بلند بلند فریاد میزد خدایا...الان پاهام داره میسوزه، میخوام اون ور ثابت قدمم کنی، خدایا! الان سینهام داره میسوزه، این سوزش به سوزش سینهی حضرت زهرا(س) نمیرسه... خدایا! الان دستهام سوخت، میخوام تو اون دنیا دستهام رو طرف تو دراز کنم... نمیخوام دستهام گناهکار باشه!
🔸 خدایا! صورتم داره میسوزه! این سوزش برای امام زمانه، برای ولایته، اولین بار حضرت زهرا(س)اینطوری برای ولایت سوخت! آتش که به سرش رسید،گفت: خدایا! دیگه طاقت ندارم، دیگه نمیتونم، دارم تموم میکنم، خدایا! خودت شاهدباش! خودت شهادت بده آخ نگفتم...
🔸 آن لحظه که جمجمهاش ترکید من دوست داشتم خاک گونیها را روی سرم بریزم! بقیه هم اوضاعشان به هم ریخت، حال حسین آقا از همه بدتر بود.دو زانویش را بغلکرده بود و های های گریه میکرد ومیگفت: ما جواب اینارا چه جوری بدیم، مافرمانده ایناییم؟ اینا کجا و ما کجا؟ اون دنیا خدا مارو نگه نمیداره، بگه جواب اینارو چی میدی؟ زیر بغلش را گرفتم و بلند کردم و هرطوری بود راه افتادیم، تمام مسیر پشت موتور، سرش را گذاشت روی شانه من و آنقدر گریه کرد که پیراهن و حتی زیرپوشم خیس شد.
👈 ما به کجا میرویم؟؟
#ما_انسانیم
https://eitaa.com/harkatbejolo
خیال پنجره ای به عالم غیب🤔
حتماً مستحضريد که در مقايسه با عالَم ماده، جنس خيال، به خدا بيشتر شبيه است و زمينه ي قرب بيشتري دارد چون تجرّدش بيشتر است، پس خيال به خودي خود به عالم غيب نزديك تر است. شما همين حالا مي توانيد در خيال تان دشتي را ببينيد كه پاييز و بهار و زمستان ندارد، همه زيبايي هاي آن فصول يک جا جمع باشد، ولي اگر با دشت هاي موجود در اين دنيا روبه ر و شويد، هرگز آنقدر که در خيالتان با صفا بودند، باصفا نيستند، چون آن دشت ها به جهت حالت تجردي که دارند ظرفيت کمالات بيشتري در آن ها هست، در حالي که دشت دنيايي ظرفيت مخصوص به خود را دارد، و لذا مي توان با روبرو شدن با دشت بيروني، در ذهن خود با دشتي روبه رو شد که بيشتر از دشت بيروني صفا و زيبايي دارد، و اين به جهت آن است که دشت موجود در خيال مي تواند با زيبايي هاي عالم مافوق خيال مرتبط باشد و شما با ديدن دشت بيروني به آن زيبايي ها منتقل شويد. به همين جهت مي توان گفت: اگر در عالم دنيا خيال انسان آنچنان زنده نباشد که بتواند با عوالم برتر مرتبط گردد، فقط به جسم عالم وصل است و با روح عالم مرتبط نيست. آن هايي که با عقل خود متوجه وجود حقايق عالم شده اند و با قلب خود يک نحوه اتصال با آن پيدا کرده اند، همين كه با دشت بيروني روبه رو مي شوند ، به دشت باطني که جنبه ي ملکوتي است بيروني است، منتقل مي گردند، و چون دشت بيروني از دشت باطني ريشه گرفته است، ديدن اين دشت هم براي آن ها نشاط آور است. مثل الفاظ يک انسان حکيم است؛ الفاظ او از روح او ريشه گرفته است، حال اگر كسي با روح او بيگانه باشد لفظ هاي او را فقط در حافظه اش قطار مي كند و فقط صدا مي شنود، بدون آن که به معاني مربوطه منتقل شود. اما اگر با معانيِ الفاظ او آشنا باشد، با شنيدن الفاظ به روح آن الفاظ منتقل مي شود.
#ما_انسانیم
#ادب_قوه_خیال
https://eitaa.com/harkatbejolo
😳واقعا خدا عقل بده😊
چنانچه ملاحظه فرموديد يکي از ابعاد وجود انسان جسم او است، و يكي ديگر از ابعاد او خيال است، و عرض شد که لازم است خيال مديريت شود. حال عنايت داشته باشيد که يکي ديگر از ابعاد وجودي انسان «عقل» است. عقل، همان استعداد و توانايي فهم حقايق از طريق استدلال است. عقل به کمک استدلال مي فهمد که حقايقي در اين عالم هست و قلب از طريق تزکيه مي تواند با «وجود» آن حقايق مرتبط شود، ولي عقل به «مفهوم» آن ها پي مي برد. ابن سينا قهرمان عقل است، اصلاً اين كه مي گويند «شيخ الرئيس»، به اين دليل است كه او شيخ و پيشرو همه ي فلاسفه است، حتي ملاصدرا هم قبول دارد كه شيخ الرئيس از نظر استدلال از خودش قوي تر است. يك جا گلايه مي کند که چرا شيخ با اين همه استعداد، عقل خود را در چيزهايي صرف كرده كه بقيه هم مي توانستند صرف بكنند؟! شيخ الرئيس آنچنان در تربيت عقلِ خود تلاش مي کند که مواظب است هر کاري که موجب شود عقل او از قوت و قدرت عدول کند، انجام ندهد. مي گويد: من عهد کرده ام قصه نخوانم، با اين که اهل شعر است ولي در نوشته هاي فلسفي اش سعي مي كند هيچ گونه سخني که روح استدلال را ضعيف مي کند مطرح نکند، چون مي داند آنجا كه جاي عقل است، نبايد خيال وارد بشود. با يك انضباط محكمِ عقلي جلو مي رود به همين جهت حالا هم بهترين كتاب فلسفي از نظر انسجام «الإشارات و التَنبيهات» شيخ الرئيس است و انصافاً به خواننده ي خود انضباط عقلي خوبي مي دهد.
حاصل سخن اين که انسان اگر خواست ناقص نماند و همه ي ابعاد خود را تربيت کند، بايد بداند يکي از ابعاد او عقل است و لازم است سعي کند در زندگي خود هرگز عقل را مغلوب احساسات و حرص و هوس خود ننمايد، انساني که به عقل خود پشت نکند گرفتار خرافات نمي شود، فرق انسان خرافاتي با انسان عاقل در آن است که انسان خرافاتي خيالات خود را در زير سايه ي عقل جلو نمي برد، و بدون دليل عقلي چيزهايي را باور مي کند و بر اساس آن ها عمل مي نمايد و يا به راحتي احساساتش او را تحريک مي نمايد.
#ما_انسانیم
#عقل
https://eitaa.com/harkatbejolo
حال قلبتون چطوره؟😉
علاوه بر سه بُعدي که عرض شد، انسان بُعد ديگر هم دارد که به آن «قلب» مي گوئيم. عرض شد که عقل مي تواند به وجود حقايق پي ببرد ولي آن بُعد از ابعاد وجودي انسان که مي تواند با حقايق ارتباط برقرار کند و با آن متحد شود و انسان را از نور آن ها بهره مند کند، قلب است. راهي که انبياء و اولياء طي مي کنند و عرفا نيز از آن ها پيروي مي نمايند به صحنهآوردن هرچه بيشتر قلب است.
انساني که توانسته باشد با عقل خود متوجه حقايق بشود و با قلب خود - از طريق تزکيه هاي شرعي- با آن حقايق متحد گردد و خيال خود را تحت تأثير عقل و قلب خود قرار دهد، در اوج عشق و محبتِ روحاني قرار مي گيرد، چنين انساني به واقع مي تواند با قرآن و روايات ائمه ي معصومين(ع) به بهترين نحو ارتباط برقرار کند.
آري اگر كسي خواست خيالش را درست بپروراند، بايد مثنوي جلال الدين محمد بلخي را بخواند، مثنوي قهرمان خيال صادق است. شما گاهي تعجب مي كنيد؛ اين همه مثال را مولوي چگونه در کلمات خود مي آورد و اين قدر منظم نتيجه مي گيرد! اشعار مثنويِ مولوي و ديوان حافظ و از آن مهم تر مثال هاي قرآني، بسترهاي مناسبِ تربيت خيال است.
اگر كسي بخواهد عقلش را رشد بدهد، راهش مطالعه ي كتاب هاي متفكراني است که بيشتر با استدلال با ما سخن مي گويند. اگر كسي بخواهد قلبش را رشد بدهد، در عين رشد عقلي و توجه به حقايق عالم، بايد وارد تزکيه هاي شرعيه شود، که البته اگر راه را درست بشناسد فرهنگ قرآن و اهل البيت(ع) بستر رشد هر سه بُعد از ابعاد انساني است.
قرآن جايگاه ايمان را قلب يا دل مي داند و مي فرمايد: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»؛(11) اعراب گفتند ايمان آورديم، اي پيامبر بگو: هنوز ايمان نياورده ايد ولکن بگوييد تسليم دستورات الهي شده ايد ولي هنوز ايمان وارد قلب هاي شما نشده. چون وقتي ايمان وارد قلب ها شد، از آن جهت که حقيقت انسان همان قلب اوست، انسان با تمام حقيقتش با خدا مرتبط مي شود و به کمالات غير قابل توصيفي دست مي يابد. به گفته ي مولوي:
وصف بيداري دل اي معنوي
در نگنجد در هزاران مثنوي
#ما_انسانیم
#قلب
https://eitaa.com/harkatbejolo
از کجا بدونیم به خدا نزدیک شدیم یا نه؟
آیت الله شیخ محمد صالح کمیلی
https://eitaa.com/harkatbejolo
شما چی فکر میکنی؟🤔
📢نکته طلایی
انسان چه بخواد چه نخواد با اعتقادات و باورهاش زندگی میکنه
اگه کسی رفتار یا خلق و خوی غلطی داره بیش از اینکه به این رفتار و خلق و خو بپردازیم باید ببینیم چه باوری پشت این عمل و رفتار هست
که این شکلی شده و الا تغییرات مثبت بدون تغییر باور، یا رخ نمیده یا کامل رخ نمیده یا ثبات نخواهد داشت
آیا تا به حال باورهامون رو بررسی کردیم؟🤔
حداقل باورهای اصلی رو؟🤔
تا ببینیم درسته یا نه؟😢
یکی از مهمترین کارهایی که انسان عاقل باید انجام بده لیست کردن باورهاش و سنجش اونها با یک میزان صحیحه😊
و یکی از کارهاییه که شیطون اصلا نمیذاره انسان بهش فکر کنه چه برسه بخواد انجام بده😳😱
#ما_انسانیم
#باورشناسی
https://eitaa.com/harkatbejolo
استادمونمیگه:
📘 عالم همه مدرسه است...
#عرفان_اسلامی
#استاد_نخاولی
#ما_انسانیم
eitaa.com/Nakhavoli_ir
https://eitaa.com/harkatbejolo
تکلیف دل ما چی شد آخر؟❤️🤔
خوش قلب ها می خوانند😉
خداوند در قرآن به پيامبر(ص) مي فرمايد: «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ»؛بگو من در ازاي رسالت و نبوتم از شما چيزي نمي خواهم و من در فشار و تكلّف نيستم، يعني من اصلاً جهت جانم را از همه ي عكس العمل ها و جواب هاي افراد تغيير داده ام و يك ذره هم در فشار و سختي نيستم. حضرت مي فرمايند: من آنچنان در آرامش حقيقي به سر مي برم كه هيچ باري از هيچ جهتي جانم را فشار نمي دهد و در هيچ تكلّفي نيستم. زيرا حضرت با عميق ترين بُعد از ابعاد وجودي خود به صحنه ي حيات پا گذاشته اند، بُعدي كه بتواند فقط با خدا ارتباط پيدا كند. اين ارتباط از طريق عقل نيست، عقل نمي تواند با خدا ارتباط پيدا كند. عقل مي تواند اين قدر بفهمد كه «خدا هست»، اين هم كه ارتباط نمي شود. همين طور که اگر شما بفهميد «آب هست»، تر نمي شويد، آري عقل بايد در صحنه باشد ولي تا قلب به ميدان نيامده، جان انسان با مقصد خود مرتبط نيست. در ادامه ي آيه مي فرمايد: «إنْ هُوَ إلاّ ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ»؛ اين قرآن كه ذكر براي عالمين است، همان قصه ي جان همه ي بشريت است، يعني تمام ابعاد اصيل بشريت را اين قرآن در بر مي گيرد. اي پيامبر بگو: من اين قرآن را براي شما آورده ام تا قلب و جان شما را با حقيقت مرتبط سازم و در نتيجه در راحتي کامل وارد شويد. و خداوند به حضرت مي فرمايد بگو: قصه ي خودم هم همين است، لذا در راستاي چنين روشي و چنين موضوعي، اصلاً به خودم فشار نمي آيد.
به عنوان مثال در نظر بگيريد اگر الآن بخواهيد يک ساعت داشته باشيد، به اندازه ي خريدن ساعت بايد به زحمت بيفتيد. هر چيزي را بخواهيد براي خودتان نگه داريد، به همان اندازه بايد زحمت بكشيد. اما يك چيزي است كه نزديك ترين و راحت ترين چيز است؛ و آن خدا است و لذا در عين آن که کامل ترين چيزها است، داشتن او هيچ سختي ندارد، چون پيش شما است و جان شما به راحتي مي تواند با او در تماس باشد، کافي است ما موانع مزاحم را از ميان برداريم.
اگر بخواهيد نان داشته باشيد، بايد تلاش كنيد و آن را تهيه کنيد، براي به دست آوردن گندم بايد سختي كشيد و آن را از دل زمين بيرون آورد، ولي براي به دست آوردن آب زحمت كم تري نياز است، از طرفي هم نياز ما به آب بيشتر از نان است، مي توان حدود سي روز نان نخورد و غذا نداشت ولي نمرد، ولي اگر هفت يا هشت روز بي آب باشيد مي ميريد، در حالي كه آب به شما نزديك تر و لطيف تر است. هوا نسبت به نان و آب، به شما نزديك تر و براي شما مهم تر است و پنج يا شش دقيقه بيشتر نمي توان بدون هوا ماند، يعني از يك طرف خيلي مهم است و از طرف ديگر خيلي لطيف و نزديك است. حالا خدا به ما از هوا نزديك تر و در ذات خود از آب لطيف تر است و بيش از نان و آب و هوا مورد نياز ما است، تمام وجود ما از اوست و تمام معني ما در ارتباط با او معني خواهد داشت. يك قاعده اي در اين عالم هست؛ كه هر چيزي از نظر مرتبه ي وجود، شديدتر است، لطيف تر و به ما نزديك تر است، و چون خداوند هستي مطلق است، هم از همه چيز لطيف تر است و هم از همه چيز به ما نزديك تر است. درست آن را كه آدم شديداً به او نياز دارد، از همه به او نزديک تر و قابل دسترس تر است.
خدايي که غذاي جان ما است و اصيل ترين بُعد ما يعني قلب، از طريق او تغذيه مي شود و نقص اش برطرف مي گردد، به راحت ترين شکل در اختيار ما قرار مي گيرد. حالا همين قاعده را براي قرآن در نظر بگيريد، قرآن جلوه ي حضرت حق است و غذاي جان ماست؛ فرمود: «إنْ هُوَ إلا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ»؛ چيزي نيست مگر ذكر و غذاي جان بشريت. «ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ»؛ يعني اين قرآن حکايت از آن است كه ما به يادِ بشريت بوده ايم. خداوند مي فرمايد: «لَقَدْ اَنْزَلْنَا اِلَيْكُمْ كِتاباً فيهِ ذِكْرُكُمْ اَفَلاَ تَعْقلُون»؛ کتابي را به سوي شما نازل کرديم که در آن به ياد شما بوديم «فيهِ ذِكْرُكُمْ»؛ ذكر و ياد شما در آن است، به ياد شما بوديم كه اين قرآن را خلق كرديم، پس قصه ي جان و قلب شماست و مي توانيد از طريق آن قلب خود را رشد دهيد و ادب نمائيد تا با پروردگارتان مرتبط شويد.
#ما_انسانیم
#قلب
https://eitaa.com/harkatbejolo
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨دیگه غصه رزق و روزی رو نخور عزیز
ببین چی پیدا کردم😍
یه نماز ۳ دیقه ای با آثار فوق العاده😉😳
(البته ۵دیقم شد عیب نداره حرامنمیشه😂 )
بشنو و لذت ببر
یاد بگیر و به کار ببر😊
تنبل ها و دیرباورها شک می کنند و از دستشون میره ...😐
بعضیام میگن اووو ۳۳ مگ😂
امتحانش تقریبا مجانیه☺️
https://eitaa.com/harkatbejolo
#باور_نمیکنیم
#قسمت_اول
سلام بر شما همراهان عزیز🌺
روزتون بخیر🌺
پست نماز استغفار خیلی مورد استقبال قرار گرفت😊
شاید خیلیا اولین بار بود که شنیدند
خواستم بگم دین ارزشمند ما پر است از چنین نسخه هایی
و این ماییم که راه رو کج رفتیم
و به چه کنم چه کنم افتادیم😢
آنچه خدا خواسته رو رها می کنیم میریم دنبال این و اون😐
صب تا شب می شینیم در مورد مشکلات مختلف از جمله مشکلات معیشتی بحث می کنیم و نظر میدیم و گاهی فحش و ناسزا و حتی کفر میگیم
به خودمون نمی گیم نکنه ارتباطمون با خدا خراب شده که به این روز افتادیم 😱😳
دیدید اون قومیکه تو همین کلیپ میگن چطور تو دوران قحطی با التجا به خدا از نعمات بهره مند بودن؟😉
باور کنیم وعده خدا حقه😊
محاله محاله محاله
کسی وظیفه ای که خدا ازش خواسته رو انجام بده و باز لنگ بزنه
مگر اینکه دیگه صلاحش در این باشه که مدتی در فقر و کم برخورداری باشه تا درجاتش بالا بره
و این ها خیلی کم هست
من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب...
ادامه دارد...
https://eitaa.com/harkatbejolo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کس هر درسی گرفت نوش جونش...😊
https://eitaa.com/harkatbejolo