⬅️➡️ مهندسی منازعات
🔖 #مبانی_نظری
📸 b2n.ir/918133
🔸 برای طرحریزی استراتژیک در هر سیستمی، سازمانها و کشورها میتوانند از رویکردهای مختلف بومی خود بهره ببرند. مثلا یکبار میتوان امنیت در ساختار را مدنظر قرار داد، یکبار مدیریت بحران را، یکبار تحول را و ... .
🔸 یکی از رویکردهایی که در کشور ما بعد از انقلاب بومی شده است و میتوان از آن در سایر طرحریزیها استفاده کرد، رویکرد ستیزهمدار است. در واقع استفاده از این رویکرد بدین معناست که ساختار باید به گونهای طراحی شود که در «برخوردها» موفق عمل کند و فاتح باشد.
ماکیاولی در مورد رویکرد منازعهمدار معتقد بود که حیات یک ارگانیسم، به ظرفیت جنگی و ستیزهجویانه آن وابسته است که البته تا حدی درست است.
🔸 امام خامنهای سال ۸۱ در این رابطه فرموده بودند که: «کل زندگی عبارتست از یک مبارزه بلند مدت؛ مبارزه با عوامل طبیعی، مبارزه با موانع اجتماعی، مبارزه با درون که مبارزه با نفس است. دائم انسان در حال مبارزه است. این مبارزه باید صحیح، منطقی، در جهت و با ابزار درست باشد.»
🔸 مدل غربی این رویکرد در تعدادی از دانشگاههای نظامی و انتظامی غرب و همچنین در دانشگاه دفاع ملی فرانسه تحت عنوان «polemologie»، تدریس میشود که نواقص متعددی دارد. از جملهی این نواقص که در مدل بومی آن مرتفع شده است، بررسی منازعاتی است که در درون انسان رخ میدهد.
🔸 همچنین علاوه بر ستیزه انسان با خود، باید بررسی شود که دیگر ستیزهها چگونه با قواعد دینی رغم میخورد!؟ آیا ما مجاز به استفاده از تمام روشهای غربی در منازعات مختلف هستیم!؟
در واقع باید دانست که انسان از ابتدای زندگی خود اولا در چند میدان و ثانیا چگونه باید بجنگد!؟
🔸 استاد حسن عباسی در ده جلسه از سری جلسات کلبه کرامت، این مبحث که شامل لایههای منازعه و قواعد ستیزه میشود را در چهار بخش بررسی کردند. ابتدا به «برخوردهای ایجابی فردی» میپردازند، سپس به «برخوردهای ایجابی جمعی»، در گام سوم به «برخوردهای سلبی داخلی» و در نهایت به «برخوردهای سلبی خارجی» میپردازند.
🔺 این ده جلسه که تنها دوره تئوریک بومی مهندسی منازعات در کشور است را میتوانید از لینکهای ذیل دانلود بفرمایید:
1⃣ مهندسی منازعات۱
🎞 b2n.ir/225544
2⃣ مهندسی منازعات۲
🎞 b2n.ir/390059
3⃣ مهندسی منازعات۳
🎞 b2n.ir/763988
4⃣ مهندسی منازعات۴
🎞 b2n.ir/952083
5⃣ مهندسی منازعات۵
🎞 b2n.ir/752156
6⃣ مهندسی منازعات۶
🎞 b2n.ir/322450
7⃣ مهندسی منازعات۷
🎞 b2n.ir/660761
8⃣ مهندسی منازعات۸
🎞 b2n.ir/018075
9⃣ مهندسی منازعات۹
🎞 b2n.ir/592709
0⃣1⃣ مهندسی منازعات۱۰
🎞 b2n.ir/354456
📌 طرحریزی استراتژیک ستیزه پایه
🎞 b2n.ir/083129
🔰جنگ جهانی چهارم
📡 @worldwar4_ir
📌 بازنشستگی، برای انسانِ حلالزاده معنایی ندارد!
📝📝 جنبش مردمی حلالزادهها
✴️ افراد میانسال و پیر در خانوادههای حلالزاده، در ابتدای راهِ رهبری و هدایت یک نسل و یک خاندان قرار دارند و انتقال تجربیات گرانبهای بین دو یا چند نسل، تنها یکی از وظایف خطیر افراد میانسال و پیر است.
✳️ طرحریزی خانواده، بدون حضور و نقش فعال افراد سالمند و پیر، طرحی عقیم است، احترام و کرامتِ جامعهی پیران در نسل حلالزادهها از اهمیت بالایی برخوردار است.
🗓 بیست و پنجم ذیالحجه، نزول سوره دهر و #روز خانواده و تکریم بازنشستگان
#وزارت_آسایش
#حق_میانسال
#حق_پیر
#نسل_سازی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
🔸 @Halalzadeha
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 جای تو باشم، هیچوقت تلویزیون نمیخرم
🔻 پسرم!
▫️اجازه بده برایت یک خاطره تعریف کنم و بعد برویم بخوابیم. چند ماه پیش برای ناهار رفتم ساندویچی کنار شرکت. همان ساندویچی زنجیرهای که لوگویش یک گاو خالخالی لکنته است. از چند روز پیشش تمام در و دیوار شهر را پر از آگهی کرده بودند که اگر نقاب لوگوی گاو ساندویچی را به صورتمان بزنیم، بابت هر ساندویچ، یک دلار تخفیف میدهند. رفتم که ناهار بخرم. دویست نفر آدم توی صف بودند و هر کدامشان یک نقاب گاو به صورتشان زده بودند. صحنهی سورآلی بود پسرم. من و دویست گاو دیگر توی صف ساندویچ بودیم برای یک دلار تخفیف. درست انگار آمده بودیم سمپوزیوم نقش رسانه و تبلیغات بر گاو شدن جامعه. وقتی هم موقع تخفیف گرفتن شد، گفتند روی ساندویچ بعدی یک دلار تخفیف میدهیم. به ما گاوها دروغ گفته بودند.
▫️همهی اینها را تعریف کردم که بگویم پسرم دور رسانه و مدیا و تبلیغات را خط بکش و بهشان توجه نکن. دروغ میگویند. همین خودِ تو. دیدی برای خوابیدن و مسواک زدن چطور خون به چشمانم میآوری؟ دقیقا برعکس آنچه رسانه نشان میدهد. توی فیلمها و تبلیغات، بچه مثل فرشتهای آرام زیر پتو دراز میکشد. مادر بالای سرش با موهای شانه کرده نشسته و داستان آدمبرفی مهربانی که هویجِ دماغش را گم کرده را تعریف میکند. هنوز هویج را پیدا نکرده، بچه میرود توی کما. مادر لبخند میزند و لپش را آرام میبوسد و چراغ را خاموش میکند و با لبخند نگاهی به این فرشته معصوم میاندازد و در را میبندد و میرود. کجای این ماجرا واقعی است؟ پس چرا من و تو هر شب باید مثل سریال کبری یازده بابت مسواک و جیش تعقیب و گریز داشته باشیم؟ چرا توی رختخواب، بعد از خواندن سه جلد از کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» چشمهایت مثل نگهبان زندان قصر هنوز باز است؟ چرا هر پنج دقیقه بابت یک قلپ آب من را صدا میکنی؟ آن هم تا یک و نیم بامداد. بچههای توی رسانهها گلی هستند از گلهای بهشت. پس چرا تو و همقطارانت در دنیای واقعی گانگسترید؟
▫️خلاصه اینکه، رسانه ماهیت خطرناکی دارد پسرم. مثل یک قیف گشاد است که آن را در آدم فرو میکنند و همهی دروغهای جهان را به او اماله میکنند. کلا قیف همانطور که از هیبتش مشخص است، کاری ندارد جز وارد کردن چیزی به چیز دیگر آن هم بدون درد و خونریزی. مثل ریختن گلاب در شیشه. نفت در پیت حلبی. دروغ در مغز من و تو. قسمت ترسناکتر ماجرا این است که این قیف جادویی افتاده دست همه. هر کسی یک قیف از این قیفها را گرفته توی دستش و در شبکههای اجتماعی مشغول امر واجب (مستحب سابق) اطلاعرسانی است. آدم باید هفت دست داشته باشد تا بتواند هفت سوراخ بدنش را مراقبت کند از شر این قیفداران. واویلا پسرم.
▫️من به جای تو باشم، هیچ وقت تلویزیون نمیخرم. به جایش یک آکواریوم بزرگ میگذارم با چهارتا ماهی اهلی. رادیو هم نخر. از راستهی قیف فروشها هم رد نشو. خب؟ از هر کسی خواست راه سعادت را بهت نشان بدهد، بگریز. با تمام سرعت. یادت باشد که همهی رسانههای جهان دست دروغگوهاست. دست مدیرعامل ساندویچی کنار شرکت ماست. با یک دلار میتواند من و تو را گاو کند. بدون درد خونریزی. شبها هم زود بخواب لطفا. دمت گرم.
✍️ فهیم عطار | @fahimattar
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💢 اصلاحطلبها چه گفتهاند؟ چه میخواهند؟ در پی اصلاح چه چیزی هستند؟
#حافظه_تاریخی
❓آیا منظور از اصلاحطلبی تغییرات اساسی در نظام به عنوان انقلاب مخملی است؟
❓چرا اغلب فتنهگران در این سالها در جمع اصلاحطلبها بودهاند؟
❓چرا عموم افرادی که به غرب و شبکههای ماهوارهای پیوستند نوعا از اصلاحطلب بودند؟
❓چرا صهیونیستها از اصلاحطلبان حمایت میکنند؟
❓چرا غرب از اصلاحطلبان حمایت میکند؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید راه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر نمیشود؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید مدافع حرم نمیشود؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی حاضر به مدافع حرم شدن نیست؟
❓چرا هیچ اصلاحطلبی شهید راه ولایت نمیشود؟
و هزار چرای دیگر...
در اینجا، گوشهای از ۴۰۰۰ هزار توهین دولتمردان اصلاحات به مقدسات و ایجاد شبهه در دین توسط بزرگان اصلاحطلب را مرور کنیم:
🔻محمد خاتمی:
احکام قرآن متناسب با زندگی قبیلهای است، قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست!؟
▫️کیهان - ۱۲ شهریور ۷۸
🔹عبدالکریم سروش:
ولایت پیامبر بعد از فوتش به کسی منتقل نشده است.
▫️روزنامه صبح امروز - ۱۶ شهریور ۷۸
🔻ابراهیم اصغرزاده:
حتی علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد.
▫️آفتاب امروز - ۲ شهریور ۷۸
🔹محمد کاظم محمدی اصفهانی
به خود خدا هم میتوان اعتراض کرد، و او را فتنهگر نامید.
▫️روزنامه ایران - ۲۴ تیر ۷۹
🔻محسن کدیور:
معصومین (ع) فقط در کلیات و اصول اسوهاند.
▫️ماهنامه کیان - بهمن ۷۷
🔹محسن کدیور:
امروز خدا در جامعه هیچکاره است.
▫️نشریه پژوهشهای قرآنی - سال ۷۹
🔻آقاجری:
در حکومتهای دینی، نه تنها دین افیون تودههاست که افیون حکومتها نیز هست
▫️۲۵ فروردین ۸۱
🔹رجبعلی مزروعی:
حضرت علی (ع) مانند معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.
▫️حریم - ۲۳ بهمن ۷۸
🔻محمد مجتهد شبستری:
فعل و قول معصوم حجت نیست.
▫️کیان - بهمن ۷۷
🔹علیرضا علوی تبار:
ما پیشرفت نمیکنم چون در جامعه ما هنوز خدا نمرده است.
▫️یا لثارات - ۴ خرداد ۷۹
🔻اکبر گنجی:
حرکت اصلاحطلبانه ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید.
▫️مصاحبه با شبکه آلمانی - ۲۴ فروردین ۷۹
🔹محمدرضا خاتمی:
مبنای مشروعیت هر کاری رأی مردم است.
▫️جمهوری اسلامی - ۸ شهریور ۷۹
🔻بهاءالدین خرمشاهی:
کافر و بیدین هم خودی است.
▫️صبح امروز - ۲ شهریور ۷۸
🔹عزتالله سحابی:
معصومین بدون نظارت مردم در معرض انحراف هستند.
▫️روزنامه عصر آوارگان - ۱۶ دی ۷۸
🔻عطاالله مهاجرانی:
نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.
▫️روزنامه آریا - ۱۶/۱/۷۹
🔹سعید حجاریان:
تفکر فقیهی نمیتواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند.
▫️روزنامه ایران - ۳۱ فروردین ۷۸
🔻احمد نراقی:
وحی برای انسانهای بعد از زمان خود، قابل فهم نیست.
▫️هفته نامه آبان - ۱۱/۱۰/۷۷
🔹مقصود فراستخواه:
حقیقت ثابت نداریم، حتی در دست انبیاء و معصومین.
▫️۲۲ شهریور ۷۷
🔻مقصود فراستخواه:
هنرمند اصیل هم به نحوی به فضای آمیخته با ابتذال نیاز دارد و گرنه از دل و دماغ میافتد.
▫️۲ آبان ۷۹
🔹اکبر گنجی:
خمینی متعلق به موزه تاریخ است.
▫️۲۴ فروردین ۷۹
🔻محمد خاتمی:
اگر این حجاب مانع حضور زن شود، قطعا مضر است.
▫️۱۶ آبان ۷۹
🔹محمد خاتمی:
مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه مختلف حضور داشته باشند.
▫️روزنامه همبستگی - ۱۶/۸/۷۹
🔻جهانبخش محبینیا:
موسیقی و رقص و سکس باید شرعی شود.
▫️آفتاب امروز - ۳/۷/۷۸
🔹عبدالکریم سروش:
خدای جدید با خدای گذشتگان متفاوت است.
▫️نشریه کیان
🔻عبدالکریم سروش:
فرهنگ شهادت خشونتآفرین است، اگر کشتهشدن آسان شد، کشتن هم آسان میشود.
▫️روزنامه نشاط - ۱۲/۳/۷۸
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰آیا بانکداری متعارف ربوی است؟
📝📝 نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📚معمولا در مکتوبات فقهای اهل سنت و متخصصان بانکداری اسلامی اهل سنت چنین بیان می شود که آیات تحریم ربا در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شد و در متن قرآن کریم نیز به تبیین حدود و ثغور ربا نپرداخته است. پیامبر نیز فرصت تبیین این پدیده را پیدا نکرد. لذا این جمله زیاد استفاده می شود که می دانیم قطعا ربا حرام و جنگ با خداست با این وجود مفهوم و چیستی ربا کاملا واضح نیست.
🌍در اروپای قرن دوازدهم میلادی به بعد، تامین مالی به دلیل گسترش فعالیت های کشتیرانی و رشد بی سابقه تجارت، به طور جدی یک مساله بود. نحوه تامین مالی تجار، کلیسا را با چالش مواجه کرد. از سویی عدم تامین مالی موجب رکود اقتصادی میشد و از طرفی نیز ربا در کتاب مقدس حرام شده بود. این چالش حدود سه قرن به طول انجامید و در نهایت در اواخر قرن پانزدهم میان ربا و بهره تفاوت قائل شدند در نتیجه این تفاوت، ربا دو مصداق داشت اول در امور مصرفی بود و دوم نرخهای بالا که می توان آن را اضعافا مضاعفه گفت اما بهره مربوط به امور تولیدی و نرخهای قانونی است مثلا طبق قانون در آن زمان 6 درصد بود. در کتب لغت انگلیسی اکنون تعریف ربا و بهره را متفاوت بیان میکنند.
🔹بانکداری در غرب پس از حل این چالش در اروپا رشد یافت و اقتصاد متعارف نیز در میانه قرن هجدهم در چنین بستری و با همین پیش فرض تولد یافته، تحلیل های خود را بنا گذارد.
🎓ادبیات علمی اقتصاد به طور دقیق و نسبتا گسترده با روش شناسی ویژه به بررسی ماهیت و چگونگی کارکرد بهره پرداخته است. بوم باورک و ایروینگ فیشر از سرآمدان تحلیل بهره، سازوکار و منطق پشتیبان آن بوده اند. پس از فهم فیشر پرونده بحثهای نظری بهره تقریبا بسته شده و بیشتر به تحلیل های عینی بهره پرداخته می شود. تبیین دقیق منطق بهره برای نگاه های فقهی چالش انگیز بوده، برخی پرسش های اساسی پیش پای فقهاء خواهد گذارد.
🔸گروه های زیادی از اقتصاددانان داخلی نیز بهره را جزء لاینفک نظام بانکداری می دانستند. گروهی از آنان که با نگاه های متدینان مبنی بر یکسانی بهره و ربا آشنایی داشتند اصرار به تفکیک این دو از هم داشتند. طبیعی بود که اولین گروه از مخالفان بانکداری بدون ربا این دسته از اقتصاددانان بودند.
♦️عمده فقیهان شیعی و سنی، ربا و بهره را یکسان می بینند. نگاه فقیهان عمدتا بر اساس روش شناسی سنتی خویش قابل پیگیری است. از دیدگاه آنان ربای قرضی عبارت است از قرض به شرط زیاده و بهره نیز قرض به شرط زیاده است پس ربا و بهره یکسان هستند. بر این اساس بانکداری متعارف را ربوی می دانستند. به اعتقاد آنان مشکل نظام بانکداری بدون ربا، انحراف از این اصل است. آنان جریمه تاخیر را مهمترین این انحراف می دانند.
✅اینجانب با برخی از اقتصاددانان مسلمان مواجه شده ام که تلقی ویژه ای از ربا دارند آنان با نظام بانکداری موجود در کشور به دلیل ربوی بودنش مخالفند. به اعتقاد آنان ربا هر درآمدی است که از مسیر فعالیت مولد اقتصادی به دست نیاید. از این رو سیستم مبتنی بر رانتخواری یک سیستم ربوی است و به تعبیر یکی از آنها ربا یعنی مفتخوارگی یعنی رانت و... ربای فقهی نیز یکی از مصادیق آن است. این نگاه شبیه نگاهی است که مرحوم آیه الله صادقی تهرانی در مورد ربا داشتند. آنها بر این اساس نظام بانکی موجود را شدیدا آلوده به ربا می دانند. به اعتقاد برخی از آنان منطق توجیهی حرمت ربا که در روایات آمده است و فقهاء معمولا با تعبیر اینکه اینها حکمت حکم هستند و نه علت آن و از کنار آن به راحتی می گذرند، فهم بهتری از ربا به دست می دهند تا خود را در یک تعریف حقوقی صرف حبس کردن.
✍️محمدرضا یوسفی/ اقتصاددان
▫️ @reba_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
برای پرداخت ارز به #ویلموتس و دیگری هیچ محدودیتی ندارن!
ارز برای واردات مربا و غذای سگ و ظرف غذای گربه به وفور پیدا میشه!
ارز برای کالاهای اساسی سهمیه بندی میشه و برای دارو کمیاب
باز هم به دنبال رد تاثیر تحریم در زندگی مردمید؟ ویلموتس آوران بدترند...
🇮🇷 پوریا-فاضل 🇱🇧
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
📛 اولین شخصیت اصلی دوجنسگرا در انیمیشن دیزنی!
🎞 #انیمیشن_شناسی | شرکت دیزنی اعلام کرده که یکی از شخصیتهای اصلی مجموعه انیمیشن 'خانه جغد' (The Owl House) که از شبکه دیزنی پخش میشود، دوجنسگرا است!
⭕️ این شخصیت دختر ۱۴ سالهای است به نام لوز، که برای جادوگر شدن به جهان دیگری سفر میکند.
🔻 لوز که از قسمتهای ابتدایی این مجموعه به شخصیتهای مذکر علاقهمند شده بود، در دو اپیزود اخیر به دختری به نام 'امیتی' (Amity) علاقهمند میشود ( #گناه_همجنس_بازی ). امیتی از لوز دعوت میکند که در جشن پایان سال تحصیلی باهم برقصند.
🎞 در این مجموعه علاوه بر موضوعاتی نظیر دوجنسگرایی، چند فرهنگی بودن هم مطرح شده است. شخصیت لوز، ملیت دومینیکن (کشوری در کارائیب) آمریکایی دارد!!
👤 دانا تریس، نویسنده 'خانه جغد' در توئیتی گفته است که در ابتدا مسؤولان دیزنی موافق خلق شخصیت دوجنسگرا نبودند، اما پافشاریهای او مدیران این مجموعه را راضی کرد که چنین شخصیتی خلق شود.
💢 پیش از این هم شرکت دیزنی شخصیتهایی با تمایلات جنسی متفاوت ساخته بود اما هیچ کدام شخصیت اصلی نبودند. این اولین بار است که یک شخصیت اصلی در یک سریال تلویزیونی دوجنسگراست!
#تمدن_گناه
#همجنس_بازی_گناه_قوم_لوط
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @Halalzadeha
📛 اولین شخصیت اصلی دوجنسگرا در انیمیشن دیزنی!
🎞 #انیمیشن_شناسی | شرکت دیزنی اعلام کرده که یکی از شخصیتهای اصلی مجموعه انیمیشن 'خانه جغد' (The Owl House) که از شبکه دیزنی پخش میشود، دوجنسگرا است!
⭕️ این شخصیت دختر ۱۴ سالهای است به نام لوز، که برای جادوگر شدن به جهان دیگری سفر میکند.
🔻 لوز که از قسمتهای ابتدایی این مجموعه به شخصیتهای مذکر علاقهمند شده بود، در دو اپیزود اخیر به دختری به نام 'امیتی' (Amity) علاقهمند میشود ( #گناه_همجنس_بازی ). امیتی از لوز دعوت میکند که در جشن پایان سال تحصیلی باهم برقصند.
🎞 در این مجموعه علاوه بر موضوعاتی نظیر دوجنسگرایی، چند فرهنگی بودن هم مطرح شده است. شخصیت لوز، ملیت دومینیکن (کشوری در کارائیب) آمریکایی دارد!!
👤 دانا تریس، نویسنده 'خانه جغد' در توئیتی گفته است که در ابتدا مسؤولان دیزنی موافق خلق شخصیت دوجنسگرا نبودند، اما پافشاریهای او مدیران این مجموعه را راضی کرد که چنین شخصیتی خلق شود.
💢 پیش از این هم شرکت دیزنی شخصیتهایی با تمایلات جنسی متفاوت ساخته بود اما هیچ کدام شخصیت اصلی نبودند. این اولین بار است که یک شخصیت اصلی در یک سریال تلویزیونی دوجنسگراست!
#تمدن_گناه
#همجنس_بازی_گناه_قوم_لوط
جنبش مردمی حلالزادهها
🔸 @Halalzadeha
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
⭕️ جنگ ارادهها
📝📝 پایگاه تخصصی کنکاش «جنگ جهانی چهارم»
✅ امام خامنهای در روز عید قربان فرمودند: «عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.»
💠 ماکس وبر جامعه شناس آلمانی در تعریف قدرت گفته بود که؛ «قدرت، توان تحمیل اراده بر دیگری است».
🟠 این ارادهای که از منظر امام خامنهای باید بر ارادهی دیگری فائق آید تا پیروزی حاصل شود یا به قول وبر تحمیل شود، سه حوزهی قدرت را در بر میگیرد که توفق در هر کدام از آنها تعیین کننده است. این سه حوزه عبارتند از نبرد ارادههای نرم، نبرد ارادههای سخت و نبر ارادههای نیمه سخت.
🟠 کسی که اراده خود را اعمال میکند، میتواند به سه قسم اعمال کند و کسی که بر او اعمال میشود، مواجهه گوناگونی با این سه قسم خواهد داشت.
اراده سخت دشمن را با اجبار، اراده نیمه سخت را با اکراه و اراده نرم را با اختیار میپذیرد.
خطرناکترین نوع اعمال اراده، اراده نرم است که طرف مقابل وادار میکند که آن را با اختیار خواهد پذیرد که به فرموده امام خامنهای همان جریان تحریف است.
🟠 ایالات متحده محور اصلی حمله را اراده نرم قرار داده و سپس اراده نیمه سخت اعمال میکند. در عرصه ارادهی سخت، انقلاب اسلامی اراده خود را بر دشمن اعمال کرده و طرف مقابل در این حوزه ناتوان شده است.
🟠 اگر در این نبرد ارادهها، اراده نرم دشمن را به اختیار بپذیریم، در تاریخ از ما به نیکی یاد نخواهند کرد اما اگر اراده خود را به دشمن تحمیل کنیم و آمریکا را مجبور کنیم که با اکراه به ناکارآمدی تحریمها برسد و امید از مذاکره را از دست دهد، پیروز خواهیم بود و مصداق آیه ۴ سوره مبارکه صف خواهیم شد که میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ؛ خداوند کسانی را دوست دارد که در راه او پیکار میکنند، چنان که گویی بنیانشان آهنین است.»
🔸جنگ جهانی چهارم
🔸 @worldwar4_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم آیتالله ربانی
🔰 آیتالله «محمد ابراهیم ربانی مهمویی» مجتهد عالیقدر و از علما و مدرسین برجستۀ حوزۀ علمیۀ خراسان جنوبی بر اثر ابتلاء به ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) دار فانی را وداع گفتند. این مجتهد عالیقدر اولین امام جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سالها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشتند.
🔸ضمن عرض تسلیت به بازماندگان عزیز این عالم گرانقدر، مجلس ختم مجازی هماکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحوم برپا میشود.
🌹 مراسم ختم مجازی جانباختگان مظلوم فتنه کرونا
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
📢 #اطلاع_رسانی
📣 سخنرانی استاد حسن عباسی
✨ سالگرد شهادت شهید مدافع حرم؛ علی زادهاکبر
🗓 سهشنبه - ۲۸ مرداد ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۰۰
📱 #پخش_زنده
🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام
▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🔻فروپاشی تحریم
✅باشگاه تحریمیها؛ باطل السحر تحریمها
پس از افزایش هزینههای اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی جنگ و تهاجم نظامی علیه کشورهایی که تن به سلطه آمریکا ندادهاند، در یک دهه اخیر راهبرد تحریم و محاصره اقتصادی به کانون فشارهای آمریکا علیه کشورهای مختلف تبدیل شده است. تا در پی فروپاشی اقتصادی، زمینههای اجتماعی و سیاسی تغییر رژیم را در داخل کشورها رقم بزند.
🔻تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا دقیقا با همین هدف طراحی و پیگیری می شوند. که امروز به نقطه اوج خود رسیدهاند، ونزوئلا که روزی صادرکننده فرآورده های نفتی بود، اکنون با تحریمهای آمریکا و خروج شرکت های نفتی خارجی از این کشور در صنعت پالایش خود دچار مشکل شده و با کمبود بنزین مواجه شده است. از آن طرف صنعت نفت ایران هم بطور کامل تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفته و طی سالهای گذشته ایران نفت و فرآوردههای نفتی خود را با پرچم دیگر کشورها بطور مخفیانه به بعضی از کشورها به فروش میرساند.
🔸اما امروز با یک اتفاق و نقطه عطف مواجهایم، جمهوری اسلامی ایران 5 نفتکش خود را با پرچم برافراشته از این سوی دنیا به دریای کارائیب و حیات خلوت سنتی آمریکا به کشور ونزوئلا رسانید و رسما تحریمها و اساسا هژمونی آمریکا را تحقیر کرد.
🔸جدای از بررسی ابعاد این اقدام در به چالش کشیدن نظم حاکم بر نظام بین الملل و تغییر موازنه های قدرت، این حرکت میتواند شروعی بر ایجاد باشگاه تحریمیها در مقابل تحریم کنندهها باشد. ایجاد باشگاه تحریمیها که متشکل از کشورهای تحریم شده توسط آمریکا است میتواند به خنثی سازی تحریمها علیه ایران و کشورهای مقاوم در برابر نظام سلطه بینجامد و شاهد شکلگیری یک بلوک اقتصادی سیاسی جدید در نظام جهانی باشیم.
🔸ایجاد باشگاه تحریمیها عملا کشورهای تحریم کننده را وارد یک بازی باخت-باخت میکند، چرا که با تحریم بیشتر کشورها، منجر به بزرگتر و قدرتمندتر شدن بلوک تحریمیها خواهند شد و در صورت عدم تحریم نیز این ابزار فشار کنار گذاشته خواهد شد.
🔸بیش از ۲۵ کشور و جمعیتی بالغ بر ۳ میلیارد نفر تحت تحریمهای ظالمانه آمریکا هستند، که ایران می تواند به عنوان محور این کشورها و ایجاد یک اجتماع بینالمللی به تحریم متقابل آمریکا و محصولات آمریکایی توسط این بازار گسترده ۳ میلیاردی اقدام کند. این بلوک اقتصادی سیاسی میتواند به عنوان یک قطب جدید در نظام بین الملل در برابر سیاستهای زورگویانه آمریکا بایستد و کشورها با تعاملات اقتصادی درون این باشگاه تحریمیها، مسائل و مشکلات اقتصادی خود ناشی از تحریمها را نیز حل و فصل کنند.
🔸با ورود اولین نفتکش ایران به ونزوئلا و تهاتر بنزین در برابر طلا، رسما شاهد فروپاشی تحریمهای آمریکا هستیم و این حرکت میتواند سرآغاز یک روند جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور باشد. روندی که از خام فروشی و نفت در برابر غذا جلوگیری میکند، نیازهای اقتصادی کشور را بدون چانهزنی سیاسی و دادن امتیازهای مختلف به چشم آبیهای غربی تامین میکند، و نهایتا در حوزه سیاسی منجر به شکلگیری یک بلوک جدید قدرت در برابر آمریکا خواهد شد.
🔸به راستی اگر طی این 7 سال گذشته بجای مذاکرات پوچ و بیسرانجام با کشورهای اروپایی که پس از دادن امتیازهای مختلف و تشدید تحریمها، خروجی آن سازوکار موسوم به اینستکس شد که حتی از نفت در برابر غذا نیز حقیرانهتر بود، به کشورهای همسایه، کشورهای آمریکای لاتین و حوزه آفریقا توجه کرده بودیم، نه تنها نگرانی از تحریم نداشتیم بلکه تحریمها تبدیل به فرصتی میشدند تا شاهد یک بلوک قدرت مقاومت در برابر نظام سلطه باشیم.
🔸امیدواریم نمایندگان مجلس با تصویب قوانینی ریلگذاری دپیلماسی اقتصادی و سیاسی کشور را از نگاه به غرب و راهبرد صبر و انتظار به نگاه به شرق و مقاومت فعال تغییر جهت دهند تا مردم عزیز ایران دستاوردهای راهبرد مقاومت فعال را چون گذشته احساس کنند.
✍️ علیرضا فقیهیراد | @haallaj
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
📖 با «مجله اندیشهجویان استاد حسن عباسی» همراه ما باشید🌹
🔰شامل بخشهای:
🔸احیاء زکات
🔸حاضرجواب
🔸جدال احسن
🔸معلم انقلابی
🔸تبیین کدآمایی
🔸دیپلماسی علوی
🔸معرفت توحیدی
🔸جنبش مقسطین
🔸سینمای استراتژیک
🔸جنبش حلالزادهها
🔸رهایی از معماری وحشی
🔸پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🔸کنکاش جنگ جهانی چهارم
🔸پایگاه مقاومت در جنگ ارزی
🔸اندیشسرای کودک و نوجوان
🔸باشگاه استراتژیستهای جوان
🔸 پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🔸نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
در:
▫️اینستاگرام:
➡️ Instagram.com/Hasanabbasi_students3
▫️ توئیتر
➡️ Twitter.com/abbasi_students
▫️ایتا:
➡️ Eitaa.com/Hasanabbasi_students
▫️سروش:
➡️ Sapp.ir/Hasanabbasi_students
▫️بله:
➡️ Bale.ai/Hasanabbasi_students
▫️تلگرام:
➡️ T.me/Hasanabbasi_students
▫️واتساپ:
➡️ chat.whatsapp.com/GzHYt0swazsEH3Np88BCm2
📣📣 #هم_اکنون
▫️سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
✨ سالگرد شهادت شهید مدافع حرم علی زاده اکبر
📱 #پخش_زنده :
🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام:
👉 instagram.com/hasan.abbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
📣📣 #هم_اکنون
▫️سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
✨ سالگرد شهادت شهید مدافع حرم علی زاده اکبر
📱 #پخش_زنده :
🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام:
👉 instagram.com/hasan.abbasi_ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🏢 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز ناامیدی از دولت در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، از ارسال ۲ پیشنویس درباره فروش اوراق سلف نفتی به دفتر رهبری خبر داد.
♦️بنویسید اوراق سلف، بخوانید اوراق قرضه!
با این توجیه:
🔻که منتشرکننده این اوراق (همانند دولت) در ازای پرداخت بهره، قرض نمیگیرد بلکه ابتدا محصولاتی را همچون نفت خام را به یکسری اشخاص پیش فروش میکند (قرارداد اولیه) و سپس هنگام سررسید در قرارداد دیگر به وکالت از طرف مالکان (صاحبان اوراق)، آن کالاها را در بازارهای جهانی به صورت نقد میفروشد تا با صاحبان اوراق تسویه کند. بهاینترتیب، کسری بودجه دولت تامین میشود و تفاوت قیمت نقد و سلف، در قالب سود اوراق سلف به دارندگان آن میرسد.
🔻رد توجیه:
در اوراق به اصطلاح سلف، اثری از وجود دو قرارداد مجزا به چشم نمیخورد. اگر چنین بود، دو طرف در بستن قرارداد ثانوی مختار بودند! و به همین دلیل در این شرایط مخاطره تجارتی وجود داشت و این یعنی سود تضمین شده و ثابت منتفی بود. پس خرید و فروشی در کار نیست و عرف به آن قرض ربوی میگوید.
✅ برای عقلا بسیار واضح است که این اوراق، همان اوراق قرضه میباشد و فقط به جهت اینکه ربا در جمهوری اسلامی ممنوعیت قانونی دارد به اسم دیگری و با بستهای از توجیهات در واقعیت اجرا میشود.
#پول_در_اسلام_کار_نمیکند
#سرمایه_سود_ندارد
🔸نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
🔸 @reba_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🌹 هادی جان، سالگرد شهادتت مبارک
✨در روزگار پر زرق و برق و معرکه آخر الزمانی این ایام، لایق شهادت شدن گرچه بسیار دشوار اما ناممکن نیست؛ و هادی عزیز در این مسیر از بسیاری آدمهای پر ادعا، اما سنگین و در راه مانده پیش افتاد؛ و ظرفیت «عند ربهم یرزقون»ی و همجواری با خدایش را در خود ایجاد کرد..
🔸 استاد حسن عباسی - ۲۵ مرداد ۹۷ :
💬 «دشوار است که انسان در زندگی دنیوی و مادی خود پا در نفسانیات بماند و این جوانان رشید به این سرعت با قاعده «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ. أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» سیر تقرب الهی را طی کنند و ما که ماندیم، مسئولیت و رسالت سنگینتری را عهدهدار باشیم. راه هادی و همهی شهدا، همان راه انبیاء و ائمه(ع) و راه مصلحین است. به تعبیر شهید علامه مطهری، در تاریخ عالِم و دانشمند زیاد داشتیم ولی مصلح اجتماعی کم داشتیم. مصلح اجتماعی کسی است که به فرموده قرآن کریم، در مقابل افسادگران قرار میگیرد و دست به اصلاح میزند. ویژگی شاخص شهدای ما این است که مصلح و اصلاحگر بودند»
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
❓چه طور انگلیس ۴۵ تریلیون دلار از هند غارت کرد
🔻داستانی که عموماً در بریتانیا نقل میشود این است که #استعمار_هند نه تنها مزیت اقتصادی نداشته بلکه هزینههای زیادی نیز تحمیل کرده و پذیرفتن این هزینهها، نشانهای از سخاوتمندی بریتانیاییها بوده.
🔹یک اقتصاددان مشهور به نام پاتنائیک محاسبه کرده است که بریتانیا حدود ۴۵ تریلیون دلار از هند در طول سالهای ۱۷۶۵ تا ۱۹۳۸ غارت کرده. برای اینکه بدانید این مبلغ چقدر گزاف است باید بدانید ۴۵ تریلیون دلار ۱۷ برابر کل تولید ناخالص داخلی سالانه بریتانیا در زمان حال است.
🔻در سال ۱۷۶۵ کمی بعد از اینکه شرکت هندشرقی کنترل شبهقاره را به دست گرفت، شروع به جمعآوری مالیات در هند نمود و سپس از بخشی از آن درآمد (حدود یک سوم) برای تامین مالی خرید کالاهای هندی (پنبه) برای مصرف در بریتانیا استفاده کرد.
🔹یعنی، به جای پرداخت پول از جیب خود، از پول خود هندیها استفاده میکردند. در واقع انقلاب صنعتی به بخش بزرگی از این دزدی سیستماتیک از هند وابسته بود.
✍️ برهوت تی وی
▫️ aljazeera.com/indepth/opinion/britain-stole-45-trillion-india-181206124830851.html
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 میدل ایست مانیتور نوشت:
💬 «نورمن داربیشر» رئیس اداره اطلاعات MI6 در قبرس میگوید: لحظه ای که مصدق نخستوزیر شد، انگلیس قاطعانه تصمیم گرفت که او به هر قیمتی شده باید برود، صرف نظر از اینکه آیا علاقمند به همکاری با انگلیس باشد یا خیر.
✅ انگلیس در ۱۹۵۳ اراده کرد مصدق برود و او به زیر کشیده شد. ۶۵ سال بعد اینبار نه فقط انگلیس که یک جهان اراده کرد «بشار اسد» برود؛ و یک نفر یعنی «امام سید علی خامنهای» اراده کرد او بماند و اسد ماند.
🗓 امروز، سالروز کودتای ۲۸ مرداد علیه نخستوزیری مصدق است.
📝📝 پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم محسن مطلبی
🔰 «محسن مطلبی» از یاران سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ازمدیران و پایه گذاران کانال بیداری ملت و از جوانان ولایی و انقلابی کشورمان بر اثر ابتلاء به ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) درگذشت.
🔸ضمن عرض تسلیت به بازماندگان عزیز این مرحوم، مجلس ختم مجازی هماکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحوم برپا میشود.
🌹 مراسم ختم مجازی جانباختگان مظلوم فتنه کرونا
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
⭕️ جنگ اقتصادی، جنگ ارادههاست
📝📝 جنبش مقاومت در جنگ ارزی
🔴 قدرت در شق ارگانیکی به سه دستهی سخت، نیمهسخت و نرم تقسیم میشود که شامل پنج منبع کلاسیک آن است.
🔴 حوزهی قدرت نیمه سخت نیز خود به تنهایی شامل سه دستهی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میشود که به تبع آن جنگهای نیمه سخت، سه وجه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیدا میکنند.
🔴 در واقع جنگ اقتصادی، جنگی است نیمه سخت که در میدان اقتصاد و با ابزارهای مالی جهت حاصل شدن پیروزیهای اقتصادی رخ میدهد.
🔴 در هر طرحریزی عملیاتی ابتدا به ساکن آماج منازعه مشخص و سپس در نسبت با آن وضعیت میدان نبرد برای تحقق اهداف تبیین میشود.
در #جنگ_اقتصادی که دومین نوع از جنگهای نیمهسخت است آماج حملات، «تصرف بازار» و «سیادت بر منابع اقتصادی» است.
🔴 لذا کنشگران استراتژیک میدان جنگ، در اقتصاد با مطالعه و بررسی زمین منازعه، سعی بر تصرف انواع بازارها با غلبه بر طرف دیگر دارند.
🔴 ماکسوبر جامعه شناس آلمانی در تعریف قدرت گفته بود: «قدرت توان تحمیل اراده بر دیگری است.»
✅ ✅ امام خامنهای در روز عید قربان فرمودند: «عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است؛ وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.»
🟠 این ارادهای که از منظر امام خامنهای باید بر ارادهی دیگری فائق آید تا پیروزی حاصل شود یا به قول وبر تحمیل شود، سه حوزهی قدرت را در بر میگیرد که توفق در هر کدام از آنها تعیین کننده است. این سه حوزه عبارتند از نبرد ارادههای نرم، نبرد ارادههای سخت و نبر ارادههای نیمه سخت.
🔺جنگ اقتصادی امروز، نبرد ارادههای نیمه سخت است و پیروزی به توان تحمیل ارادهی اقتصادی بر دیگری بستگی دارد.
در این جنگ نیز به مانند جنگ نظامی، کسی پیروز است که #قدرت_اقتصادی کارآمدی داشته باشد و کسی قدرت اقتصادی کارآمدی دارد که بتواند ارادهی خود را در دیگری، بر دیگری تحمیل کند.
اگر ما بتوانیم ارادهی اقتصادی خود را بر #محاصره_اقتصادی دشمن تحمیل کنیم، در این نبرد ارادههای پیروز خواهیم بود.
نپذیرفتن اراده دشمن و اعمال اراده خود بر او مصداق آیه ۴ سوره مبارکه صف خواهیم است که میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ؛ خداوند کسانی را دوست دارد که در راه او پیکار میکنند، چنان که گویی بنیانشان آهنین است.»
📎 جلسه ۴۱ کلبه کرامت، با عنوان «قدرتشناسی» در تیر ماه ۱۳۸۶به بررسی دکترین قدرت پرداخته است. ببینیم:
👈 سایت کلبه کرامت | آپارات | یوتیوب
🔸جنبش مقاومت در جنگ ارزی
🔸 @currency_war
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ بزرگترین #همایش_مجازی خانواده با حضور استاد حسن عباسی
با موضوع: خانواده هسته مرکزی تمدن
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ - ساعت ۱۴:۰۰
📎 برای شرکت در جلسه لینک زیر را در مرورگر کروم کپی کرده و به عنوان مهمان وارد شوید.
👉 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=6370
❗️توجه داشته باشید برای ورود حتما از مرورگر کروم استفاده کنید و فیلترشکن خود را غیرفعال کنید.
▫️ @maktab_eslami
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
📝📝 نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
🔹مبانی نظری ساختار مالکیت از دیدگاه قرآن کریم از منظر دیگری نیز میتواند بررسی شود. در این نگاه تلاش میشود این موضوع با توجه به آموزه توحید که در آیات قرآنی و تفاسیر مورد تأکید قرار گرفته است، بررسی و تبیین شود. مهمترین مبنای خداشناسی که در قرآن کریم آمده، توحید است. توحید به دو شاخه اصلی(نظری و عملی) تقسیم میشود. توحید نظری، اعتقاد قطعی به یکتایی خداوند در ذات، صفات و افعال است. توحید نظری، دارای سه شاخه توحید ذاتی، صفاتی و افعالی است(مکارم شیرازی،۱۳۵۳:ج۲۷،ص۴۴۷). توحید ذاتی به معنای اعتقاد به یکتایی پروردگار و بی همتا بودن وی است. توحید افعالی هم به معنای درک و شناخت جهان با همه نظام و سنّت هایش بصورت فعل خداست.
🔸توحید افعالی با توجه به نوع رابطه ای که پروردگار با مخلوق می یابد انواع گوناگونی دارد، یکی از آنها توحید در مالکیت است. به عبارت دیگر، تصّرف که مهمترین عنصر مالکیت معرفی شد، فعل است؛ البته حاصل این فعل در مالکیت تکوینی پروردگار، همان امور حقیقی یا مخلوقات، و در مالکیت اعتباری، همان احکام معاملات یا تشریعیات درباره این موضوع است. توحید افعالی خداوند در شاخه مالکیت، به معنای برتری وی بر تمام مالکیت های دیگر است. این امتیاز، با توجه به معنای توحید افعالی، به سبب استقلالی است که درباره خداوند با مخلوقات و تصرّف وی در آنها مشاهده میشود. قرآن کریم برتری مزبور را در آیه ۱۱۱سوره اسراء [1] بخوبی بیان میکند که خداوند در ملک، در مالکیت، در سلطه، و در قدرت، شریک و رقیب ندارد. اینطور نیست که این ملک تقسیم میشود. در عین اینکه مخلوقاتش ملک دارند، ملک داشتن آنها در طول ملک داشتن اوست(مطهری،۱۳۷۷:ج۶،ص۵۲).
♦️بنابراین با توجه به آموزه«توحید افعالی»، مبانی نظری دخالت پروردگار در تعیین ساختار مالکیت نظام اقتصاد اسلامی بصورتی شکل می گیرد که مالکیت انسان در طول مالکیت خداوند قرار می گیرد؛ به همین سبب در مقام ثبوت، این ساختار جایگاه منطقی دارد. این رابطه طولی میتواند با توجه به «نظریه استخلاف» به گونه ای دیگر مطرح شود: وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ
♦️از آنجا که انفاق نوعی تصرّف در مال است، این آیه آشکارا به تنظیم مالکیت اعتباری انسان دلالت می کند. واژه استخلاف یا جانشینی به روشنی به مرتبه مقدّم و برتر مالکیت اعتباری خداوند که برخاسته از اطلاق مالکیت حقیقی اوست، اشاره دارد(طباطبایی،۱۳۶۲:ج۳،ص۲۰۳). همچنین آیاتی که به تسخیر و رزق مربوط می شود نیز آشکارا بر این دلالت می کنند که مالکیت انسان، مالکیت اصیل نیست؛ بلکه مالکیت وی به جهت جانشینی او از طرف پروردگار است. طبیعت این جانشینی اقتضا می کند که دخالت خداوند برای تنظیم مالکیت اعتباری انسان از جانب وی مورد اطاعت قرار گیرد(صدر،۱۳۷۵:ص۵۳۷). و دین براساس زمخشری می گوید، «اموالی که در اختیار شما قرار دارد، اموالی است که خداوند آنها را آفریده و به شما ارزانی داشته و به شما امکان بهره مندی از آنها را اعطا کرده است؛ به گونه ای که شما را در تصرف آنها جانشین خود قرار داده؛ پس در حقیقت آنها اموال شما نیست و شما فقط وکیلان او هستی؛ بنابراین در راه خدا انفاق کنید».
🔹انسان بواسطه برخورداری از دو عنصر آگاهی و اراده قابلیت تکوینی آن را می یابد که به مقام جانشین پروردگار بر روی زمین رسیده، مناسبات تولیدی را پدید آورد و از ابزار تولید در جهت خیر و فضیلت یا ستم و استثمار استفاده کند. هدایت پروردگار در تنظیم رابطه مالکیت به معنای تحقّق مصالح فردی اجتماعی و رفع نیاز وی در حد امکان بوده و این دستاوردها بر توجه انسان به مقام جانشینی و مرتبه مالکیت اعتباری وی در مقایسه با مالکیت اعتباری خداوند و چگونگی عملکرد وی اشاره دارد. از اینرو دخالت پروردگار در تعیین انواع مالکیت ها در ساختار مالکیتی نظام اقتصاد اسلامی نیز با توجه به نظریه استخلاف قابل توجیه است که بسیاری از اقتصاددانان مسلمان در تبیین این ساختار به این نظریه اشاره داشته اند.(هادوی نیا۱۳۸۲)
1️⃣ وقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا- و بگو: ستایش مخصوص خداست که نه هرگز فرزندی برگرفته و نه شریکی در ملک خود دارد و نه هرگز عزت و اقتدار او را نقصی رسد که به دوست و مددکاری نیازمند شود، و پیوسته ذات الهی را به بزرگترین اوصاف کمال ستایش کن.
✍️نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
🔸نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
🔸 @reba_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💚 «آیت الله محمدعلی تسخیری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام درگذشت. ایشان به ویژه در سالهای اخیر و با شعلهور شدن آتش فتنه «جنگ مذهبی سی ساله جدید» با تدبیر رهبر معظم انقلاب در گردآوری بزرگان جهان اسلام، در شکست این توطئهی خطرناک، یاری نمودند.
🔸ضمن عرض تسلیت، مجلس ختم مجازی ایشان را با قرائت «فاتحه معالصلوات» و «سوره نبأ» برپا میکنیم.
🌹 مراسم ختم مجازی
مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره›
🕋🧎@masjed_ammar
🔰 کرسی طرحریزی معیشت
⬅️ منابع، بخش یکم
[1] بنظر میرسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل 1) «کرسیهای نظریهپردازی» 2) «کرسیهای پاسخ به سؤالات و شبهات» و 3) «کرسیهای نقد و مناظره»، روشهائی عملی و معقول باشند و خوبست که حمایت و مدیریت شوند بنحوی که هر چه بیشتر، مجال علم، گسترش یافته و فضا بر دکانداران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگتر شود.
پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی، 81.11.16
[2] در عین حال مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینهی اقتصاد، مسائل تازهای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آوردهایم. امروز مسائل تازهای در زمینهی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا - دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همینجا عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزهی قم - که مهمترین حوزههاست - برآورده نشده است. من این را الان اینجا عرض میکنم - آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید - این نیاز برآورده نشده. در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قویای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش میآید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها میآید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآوردههائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفادهی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد.
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، 90.06.17
[3] یک نکتهی دیگری که یکی از دانشجویان عزیز گفتند، [این بود که] کرسیهای آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه تشکیل بشود. کاملاً درست است؛ من موافقم که کرسیهای آزاداندیشی تشکیل بشود.
بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان، ۹۴.۰۴.۲۰
[4] آزادی فکر؛ همان نهضت آزادفکری که ما دو، سه سال قبل مطرح کردیم و البته دانشجوها هم استقبال کردند؛ اما عملاً آن کاری را که من گفته بودم، انجام نشده است؛ نه در حوزه، نه در دانشگاه. من گفتم کرسیهای آزاداندیشی بگذارید.
مسئله ی آزاداندیشی ای که ما گفتیم، ناظر به این است. باید راه آزاد اندیشی و نوآوری و تحول را باز گذاشت، منتها آن را مدیریت کرد تا به ساختارشکنی و شالوده شکنی و بر هم زدن پایه های هویت ملی نینجامد.
بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان، ۸۵.۰۸.۱۸
[5] حوزههای علمیه همواره مهد آزاداندیشی و بحثهای جدی علمی بودهاند. بنابراین کرسیهای آزاداندیشی باید به یک عرف در حوزههای علمیه تبدیل شوند و زمینهی تحمل دیدگاههای مختلف علمی فراهم شود.
دیدار جمعی از اساتید و فضلا و پژوهشگران و مبلغان حوزههای علمیه کشور با رهبر انقلاب، ۸۶۰۹۰۸
[6] تشکیل میزگردها و کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها که بنده مکرّر این را تکرار کردهام و تأکید کردهام و توصیه کردهام؛ و خب خیلی پیشرفتی نداشته. چه کسی باید این را بکند؟ [اگر] منتظر باشید که رئیس دانشکده یا معاون فرهنگی یا مانند اینها بکنند، فایدهای ندارد؛ خودتان باید بکنید. در دانشگاهها کرسیهای آزاداندیشی را باید تشکیل بدهید؛ منتها همین طور که گفتم همهی این حرکتها باید منضبط باشد؛ با انضباط، با پیشبینی، با مطالعهی خوب از سوی افرادی که صاحب ذهن فعّال و زبان گویا هستند راه [بیفتد]؛ اینها حتماً کمک میکند، تأثیر میگذارد.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۹۸۰۳۰۱
[7] خیلى از این حرفهایى که دوستان در اینجا گفتند، حرفهایى است که تکلیف آنها باید در خود جلسات دانشجویى و در بحثهاى آزاد دانشجویى معین بشود؛ که من یادداشت کردم، این «کرسىهاى آزاد اندیشى» که ما مطرح کردیم که مستلزم بحثهاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاهها است، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، میتواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفىِ هر مطلبى را در بحثهاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.
بیانات در دیدار دانشجویان، ۹۳۰۵۰۱
⬅️ ادامهی منابع
💡 کرسی طرحریزی معیشت
📡 @maeishat_planning
✊ جنبش مردمی کدآمایی؛ الگوی معیشت ایرانی
📡 @Kadamaei_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
💚 «آیت الله محمدعلی تسخیری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور عالی رهبر انقلاب ا
🏴 منادی وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
🔰 آیت الله محمدعلی تسخیری در سال ۱۳۲۳ از خانواده مازندرانیالاصل در نجف اشرف در خانوادهای روحانی متولد شد.
🔸شاگرد ممتاز آیت الله شهید سید محمدباقر صدر، حکیم، شیخ جواد تبریزی، آیت الله مظفر و... بود. فعال سیاسی مبارز علیه تفکرات حزب بعث عراق بود و مدتها در زندانهای حزب بعث زندانی شد و حتی محکوم به اعدام گردید که موفق به فرار از عراق شد. حضور وی در ایران، مصادف با ایام پیروزی انقلاب اسلامی بود.
🔸از مراتب فقهی ایشان، حضور در مجمع فقه اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی در جده از سال ۱۳۶۳ بعنوان تنها نماینده رسمی مذهب تشیع از جمله خدمات زیاد ایشان به جهان اسلام بود که نقش زیادی در ترویج مبانی فکری و اصولی شیعه داشت.
🔸ایشان موسس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بعد از آن رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود که به شخصیت ایشان ابعاد فرامذهبی و آگاه به مقتضیات زمان میداد.
🔸هدف والای ایشان وحدت میان مذاهب اسلامی بود که این هدف والا خنثی کنندهی اصلی طرحهای تمدن غرب در منطقه در جهت تفرقه اندازی میان مذاهب اسلامی با هدف از بین بردن اساس دین اسلام با راه اندازی جنگ و ایجاد خونریزی میان مسلمین بوده است.
🔸پیام مقام معظم رهبری در رابطه با درگذشت ایشان، نشان دهندهی شخصیت والای فقهی، علمی، اخلاقی و ابعاد فعالیتهای وحدتبخش میان مذاهب مختلف بوده است.
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @hasanabbasi_students