eitaa logo
رسول حسن زاده
257 دنبال‌کننده
20 عکس
47 ویدیو
5 فایل
✔️ مدیر گروه حوزه و روحانیت پژوهشکده مطالعات راهبردی ✔️ پژوهشگر اخلاق و معنویت ⭕ محتوای کانال: #معنویت_پژوهی #اخلاق_پژوهی #نظام_اندیشه_اسلامی #فرق_ادیان #مباحث_اجتماعی #حوزه_روحانیت #مطالعات_راهبردی ✅ راه ارتباطی @rasoulhasanzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
رسول حسن زاده
⭐️ رهبر انقلاب: بدانیم کسب عزت و لطف الهی در دنیا و آخرت در گروی پایبندی به مفهوم و مقتضای بعثت است
بیانات حکیمانه امروز رهبر عزیزمان در نسبت عزت و بعثت، راهبرد متعالی در مناسبات فردی و اجتماعی را ترسیم میکند عزت مؤلفه بنیادینی است که استحکام‌بخش فکری، ایمانی و روحی انسان و جامعه خواهد بود با این ویژگی انسان چه در زیست فردی و چه در حرکت جمعی در تکانه‌های زندگی، وساوس شیاطین و هجمه‌های دشمنان فرو نمیریزد. نفوذ هر نوع شبهه، تردید ناامیدی، یأس، سستی، اضطراب و نگرانی را بر خود می بندد. اقتضای این عزت، تمسک و تشبث به حرکت بعثت است و بدون آن نمی‌تواند به این استحکام و نفوذناپذیری دست یافت. بعثت، عقل و ایمان فطری را از درون فعال می‌کند و عامل رشد و حرکت فرد و جامعه می‌گردد. فکر و معنویت منبعث از بعثت مقاوم و حرکت آفرین است. اما امروزه در بازار رنگارنگ معنویت‌های جدید، عزت پوشالی نیز عرضه می‌شود کلاس‌های خودشناسی با عنوان "عزت نفس" بریده از توحید و بعثت، یک وجود پف کرده پوشالین از انسان و جامعه می‌سازد که با کوچکترین تکانه ها زود فرو میریزد. عزت نفس برآمده از تلقین های عجب آور روانشناختی موجب فاصله گرفتن از عقلانیت و معنویت میگردد و با مشغول شدن به خود در یک اختلال روانشناختی یعنی خودشیفتگی گرفتار می‌شود. انسان خودشیفته با خوش خیالی و خام اندیشی دیگر مقاومتی در برابر دشمنان نخواهد داشت. ✍ رسول حسن زاده @Hasanzadeh
ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه.mp3
96.34M
🎙ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه ▪️ گفتگو با رضا 📆 سوم بهمن ماه ۱۴۰۳ ⏱️ مدت زمان: ۲۰۱ دقیقه @jedal_siasi
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری: ادبیّات جنگ، به طور کلّی ادبیّات بشارتی است؛ ببینید قرآن هم درباره‌ی شهدا میفرماید که «وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون». بشارت میدهند؛ بشارت میدهند به چه؟ که دو آفت مهم را نبایستی داشته باشند و ندارند؛ یعنی نفی این دو آفت را بشارت میدهند: یکی ترس، یکی اندوه؛ هم ترس را، هم اندوه را نفی میکنند. به نظر من اگر ما نشاط اجتماعی میخواهیم، اگر امید و شادابی و سرزندگی میخواهیم، اگر طراوت در نسلهای جوانمان میخواهیم، باید به این گزاره‌ی ملکوتی و قرآنی ایمان بیاوریم؛ این «یَستَبشِرونَ» خیلی مهم است. خوف و حزن دو آفت بزرگ است برای یک ملّت، برای یک جماعت، برای یک انسان. ترس و اندوه دو آفت بزرگ است؛ این دو آفت با بشارت قرآنی برداشته میشود؛ همچنان که اگر مقاومت هم بکنیم، این دو آفت برداشته میشود. آن هم [بیان] آیه‌ی قرآن است: اِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ اَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا؛ مقاومت هم همین جور است. اگر میخواهید خوف نداشته باشید، حزن نداشته باشید، مقاومت و استقامت را سرمشق کار خودتان قرار بدهید؛ آن وقت خوف هم نخواهید داشت، حزن هم نخواهید داشت؛۱۳۹۹/۰۶/۳۱ @Hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امام صادق(ع) نقل شده است: هنگامی که اسرای اهل بیت از سفر غم بار کربلا به مدینه باز گشتند ابراهیم بن طلحة بن عبیدالله، که در میان استقبال کنندگان بود، از امام سجاد(ع) سؤال کرد: در این جنگ چه کسی پیروز شد؟ آن حضرت فرمود: اگر خواستی بفهمی پیروز واقعی کیست، وقت نماز اذان و اقامه بگو و ببین نام چه کسی را بر زبان می آوری؟ ( بحار، ج ۴۵، ص ۱۷۷) @Hasanzadeh
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات شعبانیه کم نظیر است فرصت‌های معنوی رادریابیم التماس دعا https://eitaa.com/Hasanzadeh
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چیزی جز زیبایی نمیبینم‌؛ روایتی دردناک، اما قهرمانانه از دو نوجوان مجروح واقعه تروریستی پیجرها 🔹 «حسین دهینی» و «علی عباس» دو نوجوان مجروح اقدام تروریستی انفجار پیجرها در لبنان، با عباراتی غیرقابل وصف از روزهای بعد از مجروحیت می‌گویند. نکته: این دلیران جوان در هیچ کلاس انگیزشی و دوره شکرگزاری اینترنتی این روحیه را بدست نیاورده‌اند این روحیه از سرچشمه اصلی خودش یعنی روح توحید با صبر و استقامت بدست آورده‌اند. @Hasanzadeh
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران (پیمایش چهارم و منتشره در سال ۲۰۲۴) 📊 آمارهای حدودا ۸۵ درصدی حکایت از التزام قوی توکل به خدا و تقید بالای ایرانیان به معاد دارد و نشان می دهد هموطنان ایرانی کماکان دیندارند. البته این آمار به معنای التزام بالای ایرانیان به فقه و شریعت نیست. 📊 نتایج پرسش از نحوه ارتباط با مراجع عظام تقلید و شیوه دریافت احکام فقهی حکایت از اعتماد بیش از نیمی از جامعه ایران به اسلام سنتی دارد. 📊 طبق این پیمایش، هر چند غالب مردم عقاید دینی و زمینه‌های مذهبی خود را حفظ کرده اند (حدودا ۶۲ درصد)، اما بخش عمده آنان معتقد به جدایی عرصه دینی از عرصه سیاسی هستند (۷۲ درصد) و سکولاریسم بیش از آنکه تصور کنیم به ایران اسلامی نزدیک است. حدودا ۲۵ درصد ایرانیان به اسلام سیاسی ملتزمند. 📊 بررسی نتایج محبت به اهل بیت ع، تلاوت قرآن، انجام نذر و توجه به زیارت، حج و اقامه نماز نشان از آمار تقید حدودا ۶۵ درصد از ایرانیان خبر می دهد. 📊 کماکان باور مرجئی بودن و شبهه کج و معوج «دلت پاک باشه» با آمار حدودا ۶۰ درصد در جامعه ایران پررنگ است. 📊 بررسی مقایسه ای و مساوی بودن آمار تمایل به عزیمت به حج و شرکت در زیارت اربعین بسیار امیدبخش است. در این رابطه نزدیک بودن آمار تلاوت قرآن و شرکت در هیئات مذهبی با آمار تقریبا مشابه، حاوی پیام های روشن و نشان از تلاش موفق متولیان ترویج قرآن در ایران اسلامی دارد. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️تحلیلی بر نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران ✍ به قلم: علیرضا رحمانی 📊 نتایج موج چهارم طرح ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، هرچند بنا بود محرمانه باشد؛ اما به‌صورت غیررسمی و ناخواسته منتشر شد.‌ 📊 تغییرات به وجود آمده در ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در موج چهارم و سرعت تحول آن‌ها نسبت به موج‌های پیشین، تقریباً همه را شگفت‌زده کرد. تغییراتی که در بسیاری زمینه‌ها نشانگر افزایش پرشتاب تحولات هستند. 📊 یکی از زمینه‌هایی که در تمامی این پیمایش‌ها مورد سنجش بوده است، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی ایرانیان است. سوالات این پژوهش در هر دوره تغییراتی داشته‌اند، اما سوالات یا به‌ اصطلاح گویه‌هایی وجود دارند که در میان این پژوهش‌ها و در سال‌های مختلف یکسان هستند. 🔹 سوالی که اینجا برای بسیاری مطرح می‌شود این است که دینداری در ایران چه وضعیتی دارد و دچار چه تغییراتی شده است؟ شاید با توجه به توضیحی که در خصوص پیمایش‌های ملی در حوزه دین ارائه شد، تصور کنید که می‌توان پاسخ این سوال را مبتنی بر یافته‌های پیمایش‌های مذکور بیان کرد. اما پاسخ منفی است! چرا؟ چرایی آن به ماهیت موضوعی مثل دینداری بازمی‌گردد که بسیار پیچیده و ذوابعاد است. 🔸 با توجه به ماهیت پیچیده دین، نمی‌توان به‌راحتی در خصوص وضعیت دینداری در ایران اظهارنظر کرد. بسیاری از ابعاد دینداری مربوط به اموری می‌شود که از دسترس پیمایش‌های این‌چنینی به دور هستند و بعضاً با پژوهش‌های کیفی و عمیق می‌توان در مورد آن‌ها مطالعه کرد. 🔸 هرچند نمی‌توان ادعایی کلی و تمام‌ و کمال در مورد وضعیت دینداری در ایران مبتنی بر داده‌های موجود ارائه کرد، اما می‌توان بخش‌هایی از این پدیده را مبتنی بر تحلیل مجدد همین پیمایش‌ها با نگاهی دقیق‌تر شناخت. در پژوهشی با عنوان «تحلیل روند تغییرات دینداری در ایران» ۱۳ مورد پیمایش ملی مبتنی بر روش تحلیل ثانویه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. حدود ۱۰ گویه یا پرسش مشترک میان پیمایش‌ها (تمامی یا بخشی از آن‌ها) انتخاب شده‌اند و روند تغییرات آن‌ها از سال ۱۳۵۲ تا ۱۴۰۲، یعنی در یک بازه ۵۰ ساله، مورد بررسی قرار گرفته است. 💠 آنچه می‌توان از کلیت این تحلیل برداشت کرد، کاهش گرایش‌های دینی در رویکرد و رفتار ایرانیان است که تقریباً در تمامی شاخص‌های مورد بررسی (به جز یک مورد که مربوط به فراغت دینی می‌شود) قابل مشاهده است.آیا دینداری ایرانیان کاهش یافته؟❓ هرچند که این تحلیل ثانویه از پیمایش‌های ملی نشانگر کاهش در شاخص‌های مرتبط با دینداری است، اما برای طرح چنین ادعایی که دینداری ایرانیان کاهش یافته است، نمی‌توان تنها به چنین تحلیلی اکتفا کرد. علت آن است که دینداری پدیده‌ای سیال و در حال دگرگونی است که نمی‌توان با شاخص‌هایی ثابت در تمامی دوره‌ها آن را اندازه‌گیری کرد. 💢 چنین تحلیل‌هایی، فارغ از تغییر گونه‌های دینداری، به ترسیم وضعیت می‌پردازند که از این حیث کامل نیستند. به نظر می‌رسد برای طرح چنین ادعایی نیاز داریم تا ابعاد بسیار گسترده‌تری را در حوزه دینداری ایرانیان مطالعه کنیم. در حال حاضر شاید بتوان به این ادعا بسنده کرد که «گونه‌های دینداری ایرانیان دچار تغییرات مهم و جدی شده است و صورت‌های جدیدی از دینداری در ایران شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری هستند.» اما اینکه این گونه‌های جدید چه ویژگی‌هایی دارند، خود داستانی جداگانه و مفصل خواهد داشت. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ https://t.me/Muslimair1 ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
هدایت شده از فارس زندگی
روایت تاریخ توسط پهلوی چه بر سر «کمبوجیه» آورد؟ 🔹چند روزی است که نام «کمبوجیه» بعد از پخش برنامه جوکر به عنوان یکی از پادشاهان ایرانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نوع بیان و آوردن نام کمبوجیه توسط بازیگران در این برنامه باعث شد که واکنش‌های متفاوت و روایت‌های مختلفی از کمبوجیه مورد مداقه و بررسی فعالان فضای مجازی قرار گیرد. 🔹با این وجود سؤال‌های زیادی درباره کمبوجیه مطرح است از جمله اینکه آیا کمبوجیه اینقدر خشن و جانی بوده است، آیا تأثیرپذیری از روایت فیلم ۳۰۰ آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۶ با محوریت روایت یونانی‌ها درباره پادشاهان هخامنشی این نوع برداشت‌ها را وارد ذهن تاریخی این روزهای ایرانی‌ها کرده است؟ 🔹برای پاسخ به این سؤال‌ها و شناخت بیش‌تر درباره «کمبوجیه» با دکترای ایران باستان علی مصلح گفت‌وگو کردیم. او در یک گفت‌وگو چالشی نکات بسیاری را درباره تاریخ باستان این مرزوبوم واشکافی کرده است. 🔸اگر شما هم می‌خواهید در جریان روایتی جالب از کوروش و داریوش با محوریت کمبوجیه باشید، این گزارش را از دست ندهید. @Fars_Zendegi
✌ رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نیست و هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد؛ دلیل؟ تجربه! / ما در دهه ۹۰ حدود دو سال با آمریکا و چندکشور مذاکره کردیم، معاهده‌ای تشکیل شد، اما آمریکایی‌ها به همان معاهده عمل نکردند و هم شخصی که سر کار است آن را پاره کرد و عمل نکرد 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: ✏️اولاً مذاکره با آمریکا هیچ تاثیری در رفع مشکلات کشور ندارد. این را باید ما درست بفهمیم؛ این‌جور به ما وانمود نکنند که اگر نشستیم پشت میز مذاکره با آن دولت، فلان مشکل یا فلان مشکل حل میشود. نخیر؛ از مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی حل نمی‌شود. دلیل؟ تجربه! ✏️ما در دهه ۹۰ نشستیم با آمریکا مذاکره کردیم حدود دو سال یک معاهده‌ای هم تشکیل شد. البته آمریکا تنها نبود، چند تا کشور دیگر هم بودند، لکن محور آمریکا بود، عمدتاً آمریکا بود. دولت ما نشست مذاکره کرد -دولت آن روز – رفتند، آمدند، نشستند، برخاستند، مذاکره کردند، گفتگو کردند، خندیدند، دست دادند، رفاقت کردند، همه کار کردند، یک معاهده‌ای تشکیل شد. در این معاهده طرف ایرانی خیلی هم سخاوت به خرج داد، خیلی امتیاز داد به طرف مقابل. اما همان معاهده را آمریکایی‌ها عمل نکردند. همین شخصی که الان سر کار است، معاهده را پاره کرد. گفت پاره می‌کند و کرد؛ عمل نکردند. قبل از این که او بیاید هم همان‌هایی که این معاهده با آنها انجام گرفته بود، به معاهده عمل نکردند. معاهده برای این بود که تحریم‌های آمریکا برداشته بشود، برداشته نشد تحریم‌های آمریکا؛ تحریم‌های آمریکا برداشته نشد! در مورد سازمان ملل هم یک استخوانی لای زخم گذاشتند که مثل تهدیدی همیشه بالا سر ایران وجود داشته باشد. این معاهده محصول مذاکره‌ای بود که دو سال - بیشتر یا کمتر - طول کشید. ✏️خب این تجربه است دیگر؛ از این تجربه استفاده کنیم. امتیاز دادیم، مذاکره کردیم، امتیاز دادیم، کوتاه آمدیم، اما نتیجه‌ای که مقصودمان بود به دست نیاوردیم. همین معاهده را هم با همه این نقص‌هایی که داشت طرف مقابل خراب کرد، نقض کرد، پاره کرد. ✏️با یک چنین دولتی مذاکره نباید کرد، مذاکره کردن عاقلانه نیست، هوشمندانه نیست، شرافتمندانه نیست. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹ 💻 Farsi.khamenei.ir
💠 دین‌مداری مردمِ عصر انقلاب روند صعودی داشته است 💠 🎙حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان: 💢 دین و اقبال به مناسک و ظواهر دینی بعد از انقلاب اسلامی رشد و نمو داشته است به عنوان نمونه نقل آقای دکتر شهیدی را عرض می‌‌کنم. دکتر شهیدی می‌گوید که قبل از اینکه انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند وقتی به کشورهای اسلامی شمال آفریقا سفر می‌کردیم و در نشست‌ها و همایش‌ها شرکت می‌کردیم، موقع نماز، یکی دو سه نفر بیشتر نبودیم؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمازگزاران موج می‌زدند. ⭕️ متأسفانه این بخش از تأثیر انقلاب اسلامی را بازتاب ندادیم. بعد از انقلاب اسلامی اقبال به مناسک دینی به شدت زیاد شده است. مثل اعتکاف، این همه جوانی که به اعتکاف می‌روند برای غذا که نمی‌روند. حالا اگر کسی برای افطار معتکفان بانی شود هم قابل تحلیل است که چرا برای معتکفین این‌گونه هزینه می‌کند. یا در روز عاشورا چرا کلی هزینه می‌کند. اینها علامت‌ها و نشانه‌های اقبال به دین است. ♨️ انقلاب اسلامی زمینه‌ساز آموزش‌های دینی هم بوده است، هرکسی حق آموزش دینی دارد. پیش از انقلاب اسلامی، آموزش‌های دینی بسیار محدود بود؛ اما انقلاب اسلامی برای تربیت انسان صالح فضا را مهیا کرده است. ☑️ دینداری مردم عصر انقلاب اسلامی نه تنها رو به افول نیست؛ بلکه به تعالی و پیشرفت خوبی هم رسیده است، گفت: ما روند اقبال به دین و دینداری را هم به صورت فردی هم به صورت جمعی و هم به صورت حاکمیتی به صورت صعودی شاهد هستیم. ‌نهادهای حاکمیتی ما تشویق به دین‌ورزی می‌کنند. البته این را باید در نظر داشت که اوائل انقلاب برخی تندروی‌هایی می‌کردند که از قضا امروز بر طبل ناامیدی و القای دین‌گریزی و افول دینداری می‌کوبند. 🖇 خوانش کامل مطلب