eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
76 عکس
11 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
تنباکو.mp3
6.45M
🎙 گفتگوی تاریخی 🎙 📢 سخنان تاریخی آیت الله شبیری زنجانی 🔍 پیرامون عنایت حضرت صاحب(ع) به میرزای شیرازی(ره) و دیگر مسائل مهمِ رجالی_تاریخی @hashemi_shahrodi
600.6K
دوم قابل توجه دوستانی که در طرح های فوق ثبت نام نموده اند. و همچنین سایر دوستان علاقه مند به مقاله نویسی در مباحث فلسفی،کلامی،فقهی و اصولی. توجه:فرصت هماهنگی فقط تا تاریخ99/10/15 ارائه مقاله فقط از طریق ادمین @doroseostad 99/10/10 @hashemi_shahrodi
فرمایش مرحوم آیت‌الله شعرانی دربارۀ شرح صدرالمتألّهین بر اصول کافی مرحوم آیت‌الله محقّق شعرانی رحمه‌الله در حاشیه شرح کافی مرحوم ملّا محمّدصالح مازندرانی در آغاز باب: «أنّ الأئمّة علیهم‌السّلام ولاة أمر الله و خزنة علمه» که نقطه پایان شرح صدرالمتألّهین است کلامی بسیار زیبا دارند که با وجود طولانی بودن آن، به خاطر نکات فراوانش همه آن را می‌آوریم: هذا الحدیث آخر ما وفق لشرحه صدرالمتألّهین الشیرازىـ قدس سرهـ من أصول الکافى و قد أبدع فى هذا الشرح و بین أن ما ورد فى کلام الائمة علیهم السلام من التوحید و مسائل الاصول مباحث برهانیة لا أدلة خطابیة اقناعیة للعوام کما یختلج فى أذهان کثیر من الناس. و نعم ما فعل! لان الطباع تجعل البرهان و العقل فوق الخطابة و بتوهم کون الادلة المنقولة خطابیة تضعف تقدیر العقلاء لمقدار الاحادیث و تجعلها دون تحقیقات الاوائل و یظن أن خدمة الفلاسفة الالهیین لمعرفة الله تعالى فوق جهد الأنبیاء باستحکام الادلة و وثاقة البراهین و لکن صدرالمتألّهین لجمعه بین الطریقین و تدبره و تعمقه فى العقلیات و تمهره و بصیرته فى النقلیات تبین له أن هذا و هم باطل و أن ما فى الروایات و الاحادیث أیضا برهانیات و ان خلت عن الاصطلاحات الغریبة و الالفاظ الوحشیة البعیدة عن متداول أذهان الاکثرین و هذا فضل و رجحان لها على کلام الفلاسفة لتقریبها الى عقول الناس فان الأنبیاء و الائمة یکلمون الناس على قدر عقولهم. و للصدر فضل على من جاء بعده من الشراح فکل ما أتوا به مأخوذ منه اما لفظا و معنى و اما معنى فقط و اما اقتباسا و تنبها من مطالعة ما شرحه لما یقرب منها و لم‌یتفق لاحد منهم بعد هذا الحدیث الّذی انتهى إلیه شرح تحقیقى نظیر ما سبق منهم فى شرح الاحادیث السابقة اللهم الا ذکر وقائع تاریخیة او تفاسیر لفظیة أو نقل شی‏ء بالمناسبة. و ان اتفق لبعضهم کصاحب الوافى فهو أیضا مأخوذ منه فى موضع آخر لإحاطته بکتب صدرالمتألّهین و ضبط مطالبه أکثر من غیره، و قد نقل عنه المجلسى رحمه‌الله فى مرآة العقول و البحار کثیرا بعنوان بعض المحققین و بعض الافاضل و ربما نقل و لم‌ینسبه إلیه لتغییره بعض ألفاظه کما سبق انموذج منه و نقل عنه الشارح فى هذا الکتاب کثیرا معتمدا، و حکى قوله الشیخ الانصارىـ قدس سرهـ فى النیة فى کتاب الطهارة بعنوان المحقق صدرالدین الشیرازى، و قال السید فى علم الرجال المنظوم: ثم ابن ابراهیم صدرا الاجل فى سفر الحج مریضاً ارتحل‏[1050] قدوة أهل العلم و الصفاء یروى عن الداماد و البهائى‏ و أخذوا علیه مآخذ لا تقدح فى فضله و عدالته و صفائه منها نقله کثیرا عن الشیخ ابن عربى مع کونه سنیا متعصبا و لیس هذا قادحاً لان جمیع العلماء حتى صاحب البحار نقلوا عن علماء العامة معتمداً کابن الاثیر فى جامع الاصول و النهایة و قد ذکر صاحب مجالس المؤمنین ان ابن‌عربى کان شیعیاً فکان تشیعه قابلاً للشبهة و الاختلاف فى تشیع بعض الرجال و الاشتباه فیه غیر عزیز و قد ذهب بعض العلماء الى أن صاحب دعائم‌الاسلام امامى اثنا عشرى. و مما نقموا علیه سهوه فى قراءة بعض کلمات الاحادیث و منها نقل أقوال جماعة من غیر أن ینسبها إلیهم. و منها استعمال اصطلاحات خاصة یذهب منه ذهب غیر أهل الاصطلاح الى امور یخالف ظاهر الشریعة بحیث یحتاج الى التأویل نظیر قول هشام بن الحکم بأن الله جسم. و لو کان مثل هذه الامور قد حالم یسلم منه أحد و رأیت رجلا ینکر على العلامة الحلى قوله باستحالة اعادة المعدوم لانه یوجب نفى المعاد فى ظنه و کیف یمکن التعبیر بعبارة لا یذهب ذهن أحد منها الى غیر مراد المتکلم و لم‌یخل عنه الکتاب الکریم حیث ذهب جماعه الى الجبر و الاحباط من آیات کثیرة. https://eitaa.com/hashemi_shahrodi
شرح و تفسیر نهج البلاغه مولا. جلسه 22. آفرینش فرشتگان
الفائق صوت87ص236.mp3
9.7M
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 سید بن طاوس در اقبال الاعمال از پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله وسلّم) چنین نقل می کند: خداوند متعال در آسمان هفتم ملکی قرار داده است که «داعی» [دعوت کننده] نامیده می شود. هر وقت ماه رجب فرا می رسد، هر شب تا صبح چنین ندا می دهد: «چه خوش سعادتی دارند ذاکرین، چه خوش سرنوشتی دارند اطاعت کنندگان درگاه الهی [در این ماه]. خداوند متعال می فرماید: من همنشین کسانی هستم که همنشین من باشند، گوش فرادهنده کسی هستم که مرا اطاعت کند، بخشنده کسی هستم که از من طلب بخشایش کند، این ماه، ماه من است و عبد، عبد من است و رحمت، رحمت من است، هر کسی در این ماه مرا بخواند، او را اجابت خواهم کرد و هر که از من چیزی مسألت کند، اعطا خواهم کرد و هر که طالب هدایت باشد، او را هدایت خواهم نمود؛ و این ماه را حلقه وصلی بین خود و بندگانم قرار داده ام که هر که به آن چنگ زند، به من خواهد رسید». (اقبال الاعمال، ج ۲، ص ۶۲۸) 99/11/25 @hashemi_shahrodi