eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
76 عکس
11 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
الفائق صوت64ص157.mp3
9.88M
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷قال الإمام عليّ عليه السلام: تـَعـَاهـَدُوا اءَمـْرَ الصَّلاةِ وَ حـَافـِظُوا عَلَيْهَا وَاسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً. 🌸حضرت علی علیه السلام می فرمایند: امـر نـمـاز را بـر پـا داريـد و نـگـاهـبـانش باشيد. آن را فراوان بگزاريد و بدان وسيله تقرب جوييد، چرا كه نماز واجبى است بر مؤ منان با وقت معين شده . نهج البلاغه ، خ 190، ص 643. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/15 @hashemi_shahrodi
آرا و دیدگاه های علامه مصباح یزدی( ره) در باب مباحث سیاسی و اجتماعی ۱_تکیه اصلی در تعلیل انحصار قانونگذاری در خداوند بر توحید در ولایت با توجه به اینکه الزامات قانونی نوعی اعمال ولایت است ۲_نقش رای مردم در مشروعیت حکومت هم محذور اثباتی دارد و همه محذور ثبوتی. محذور اثباتی آن این است که دلیلی برای اثبات آن نداریم بلکه دلیل بر خلاف آن داریم محذور ثبوتی آن این است که لازمه آن این است که در صورت عدم رای مردم و یا رای دادن بر فرد ناصالح جامعه فاقد حکومت مشروع باشد که خلاف حکمت و رحمت الهی است ۳_عدم نقش رای مردم در مشروعیت حکومت مستلزم قول به جواز حکومت استبدادی نیست زیرا ممکن است حکومت مشروع از نگاه شارع حق زورگویی بر مردم را نداشته باشد. ۴_فلسفه جهاد عقیدتی دفاع از حق خداوند است حق خداوند این است که تنها او پرسیده شود و تنها او اطاعت شود و تنها قانون او در میان مردم عملیاتی گردد. می دانیم فلسفه جهاد عقیدتی در نگاه بزرگانی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و سید قطب دفاع از حقوق فطری انسان هاست. ۵_منشا هرگونه حق ؛ جعل الهی است چیزی به نام حقوق طبیعی که نیاز به جعل نداشته باشد و جهانی و جاودانی و غیر قابل تغییر و تقیید باشد وجود ندارد. همانگونه که احکام طبیعی که بی نیاز از جعل باشد وجود ندارد البته جعلی حقوق و احکام تابع ملاکات واقعی است ولی این به معنای حقوق و احکام طبیعی نیست. ۶_نظام دموکراسی دچار ضعف ها و چالش های جدی است و راه فراری برای رهایی از این ضعف ها و چالش ها ندارد. ۷_حاکمیت و حکومت بر مردم را نمی‌توان از نوع توکیل دانست زیرا اولاً طبق این مبنا حاکم منتخب ؛ حاکم مخالفینی که به او رای ندادند و یا فاقد حق رای بودند نخواهد بود و ثانیاً وکیل تابع موکل است و حق الزام و و مجازات کردن موکل را ندارد و ثالثا.... ۸_حکومت بر مردم را نمیتوان از نوع تولیت از جانب مردم دانست زیرا مولی علیه نمی‌تواند برای خود ولی انتخاب کند. یعنی کسی را انتخاب کند که حق الزام کردن و تهدید کردن و مجازات کردن و امثال آن را داشته باشد. ۹_مدیریت و حکومت با اعمال ولایت و الزام و مجازات همراه است مشروعیت آن تنها در صورتی است که از جانب خداوند ماذون باشد ۱۰_در بحث اصالت فرد و اصالت جمع نظریه صحیح این است که اصالت با فرد است و جمع و جامعه اصالتی ندارد یعنی نمی‌توان برای جامعه عینیت و خارجیتی قائل بود. وجود جامعه وجود اعتباری است. ۱۰_دلیل قاطع و روشنی وجود ندارد که سیر جامعه و یا جوامع بشری لزوما سیر تکاملی باشد . چه بسا ممکن است جوامع بشری سیر تنازلی و یا ایستایی داشته باشند. ۱۱_در سقیفه خشت اول و بنیان حکومت سکولار نهاده شد. ۱۲_محل نزاع شیعه و سنی در مسئله امامت این است است که آیا پس از پیامبر اکرم مناصب و مسئولیت های دینی پیامبر اکرم(ص) ادامه دارد یا نه شیعه جواب مثبت میدهد و سنی جواب منفی. اعتقاد شیعه به لزوم شرایط سه گانه یعنی عصمت و علم لدنی و تعیین الهی امام به خاطر اعتقاد به این مبناست . ۱۳_پلورالیسم دینی به معنای حق بودن هر دین و مذهب و نیز حق بودن هر نوع قرائت و تفسیر از متون دینی بزرگترین خطریست که دینداری را تهدید می کند. ۱۴_آیه لا اکراه فی الدین ناظر به این است که حقیقت دینداری که ایمان قلبی است اجبار پذیر نیست این امر منافاتی با وجود احکام اجباری دردین ندارد. ۱۵_هیچکس سر خود بر خداوند حقی ندارد اما خداوند برای مومنین علیه خود حقوقی وضع کرده است چنان که برای محمد و آلش ( ص) حقوقی بر خود وضع کرده است.
مکاسب6ج5ص254. 259.mp3
5.9M
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚📚 🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 یک جلسه تا رسیدن به نیم فصل اول 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/16 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت65ص160.mp3
9.62M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷عنه صلى الله عليه و آله  لِيَسألْ أحدُكُم رَبَّه حاجَتَهُ كُلَّها حتّى يسألَهُ شِسْعَ نَعلِهِ إذا انقَطَعَ . 🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  هر يك از شما بايد تمام نيازهاى خود را از خدا درخواست كند ؛ حتّى اگر بندِ كفشش پاره شد، آن را از خدا بخواهد . بحار الأنوار : 93/295/23 . 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/16 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت66ص162.mp3
9.68M
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷قال الإمام باقر عليه السلام: ـ لجابرِ بنِ يزيدَ الجُعفيِّ ـ : واعلَمْ بأنّكَ لا تكونُ لنا وَلِيّا حتّى لَوِ اجتَمعَ علَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا : إنّكَ رجُلُ سَوءٍ لَم يَحزُنْكَ ذلكَ ، ولَو قالوا : إنّكَ رجُلٌ صالِحٌ لَم يَسُرَّكَ ذلكَ ، ولكنِ اعرِضْ نَفسَكَ على كِتابِ اللّه ِ ؛ فإن كنتَ سالِكا سَبيلَهُ ، زاهِدا في تَزهِيدِهِ ، راغِبا في تَرغيبِهِ، خائفا مِن تَخويفِهِ ، فاثبُتْ وأبشِرْ ، فإنّهُ لا يَضُرُّكَ ما قيلَ فيكَ ، وإن كنتَ مُبائنا للقُرآنِ فماذا الّذي يَغُرُّكَ مِن نَفسِكَ ؟ ! 🌸امام باقر علیه السلام می فرمایند: ـ به جابر بن يزيد جعفى ـ فرمود : و بدان كه تو دوست [و پيرو] ما نيستى مگر آن گاه كه اگر همه همشهريانت بر ضد تو همداستان شوند و بگويند: تو مرد بدى هستى، اين سخن تو را اندوهگين نسازد و اگر بگويند: تو مرد خوبى هستى، اين سخن شادمانت نگرداند. بلكه خودت را با قرآن بسنج، اگر پوينده راه آن بودى و به آنچه به بى اعتنايى بدان فراخوانده است بى اعتنا و به آنچه بدان ترغيب كرده است راغب بودى، پس پايدارى كن و خوش باش؛ زيرا كه آنچه درباره تو گفته شده به تو زيانى نرساند و اما اگر از قرآن جدا بودى، چرا بايد فريب نفست را بخورى. تحف العقول : 284. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 99/10/17 @hashemi_shahrodi