eitaa logo
محتوای تبلیغی برای طلاب
674 دنبال‌کننده
47 عکس
32 ویدیو
0 فایل
متن های کاربردی تبلیغی بر محور قرآن کریم با قلم غلامعباس هاشمی همدانی تحلیل های نو استاد هاشمی از مسائل اجتماعی ارائه موضوعات تبلیغی توسط استاد با رویکرد جهاد تبیین جهت ارتباط با استاد هاشمی، پیشنهاد و مطالب خود را به آیدی زیر ارسال کنید @mh2082
مشاهده در ایتا
دانلود
👌🏻پنج هدیه ماندگار از امام هادی(ع) 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻؛ از امام علی النقی(ع) یادگاری‌های ارزشمندی به ما رسیده است که متاسفانه در بین شیعیان نیز غریب می‌باشند. برخی از آنها تقدیم می‌شود. ۱- زیارت جامعه کبیره: درباره زیارت جامعه کبیره که دانشگاه امام شناسی و اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه(ع) است؛ که معرفی در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می‌توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه(ع) است یادگار عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین(ع) آن زیارت را می‌خوانیم.(۱) ۲- زیارت غدیریه: زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و راویان آن از بزرگان شیعه هستند. این زیارت مربوط به روز عید غدیری است که امام هادی(ع) در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند، در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(ع) قرائت کردند. محبان اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.(۲) ۳- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت: امام هادی(ع) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد: «یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا كَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُكَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى كَذا وَ كَذا؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تكیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌ى یكتا و اى كه درباره خود فرمودى: بگو خدا یكى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر كس از آفریدگانت خلق كردى و هیچ كس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان كن.(در اینجا حاجات خود را بگویید). (۳) ۴- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا(ع): ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا(ع) را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(ع) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می‌شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(ع) هم باشیم. (۴) ۵- تعقیب نماز: از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی(ع) نامه‌ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی(ع) این دعا را آموزش دادند. اَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَریمِ وَ عِزَّتِكَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِكَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ كُلِّها وَ لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّبِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت كه مورد دستبرد نیست و قدرتت كه چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ.(۵) 📚منابع: ۱) بحار الأنوار ‏۹۹: ۱۲۷ ۲) بحار الأنوار ‏۹۷: ۳۵۹ ۳) بحار الأنوار ‏۹۹: ۵۹ ۴) بحار الأنوار ‏۹۹: ۴۹ ۵) بحار الأنوار ‏۸۳: ۴۸
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*برش هایی از سفرهای تبلیغی مبلغ برجسته و بین المللی اسلام استاد غلامعباس هاشمی همدانی به هندوستان و کشمیر.* 🔸تاسیس ۲۷مرکز تعلیمات شیعی در ۲۷ شهر محروم و خاص هندوستان 🔸تاسیس جامعه الکوثر بزرگ ترین حوزه علمیه خواهران هندوستان 🔸تاسیس بزرگ ترین موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی و حوزه علمیه کشمیر @tafsirmoqaran
🔹نماز شب پانزدهم ماه شریف رجب 🌹 عن اَلنَّبِیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : مَنْ صَلَّی لَیْلَهَ خَمْسَ عَشْرَهَ مِنْ رَجَبٍ ثَلاَثِینَ رَکْعَهً یَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَهٍ فَاتِحَهَ اَلْکِتَابِ مَرَّهً وَ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ عَشْرَ مَرَّاتٍ أَعْتَقَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ رَکْعَهٍ عِبَادَهَ أَرْبَعِینَ شَهِیداً وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ بِکُلِّ آیَهٍ اِثْنَیْ عَشَرَ نُوراً وَ بَنَی لَهُ بِکُلِّ مَرَّهٍ بِقِرَاءَهِ [یقرأ] قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ اِثْنَتَیْ عَشْرَهَ مَدِینَهً مِنْ مِسْکٍ وَ عَنْبَرٍ وَ کَتَبَ اَللَّهُ لَهُ ثَوَابَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّی [فِی] ذَلِکَ اَلشَّهْرِ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَی فَإِنْ مَاتَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اَلسَّنَهِ اَلْقَابِلَهِ مَاتَ شَهِیداً وَ وُقِیَ فِتْنَهَ اَلْقَبْرِ. هرکس در شب پانزدهم رجب  سی رکعت نماز-در هر رکعت سوره‌ى «فاتحه الکتاب» یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را  ده بار-بخواند، خداوند او را از آتش جهنم آزاد می‌کند و در برابر هر رکعت نماز، عبادت  چهل شهید را براى او می‌نویسد و در برابر هر آیه‌اى که قرائت کرده، دوازده نور به او عطا می‌کند و در مقابل هر بار قرائت «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» دوازده شهر از مشک و عنبر براى او بنیان می‌نهد و نیز به اندازه‌ى ثواب تمام افرادى-اعم از مرد و زن-که در طول این ماه، روزه داشته و نماز گزارده‌اند، براى او پاداش می‌نویسد و اگر در فاصله‌ى آن سال تا سال آینده از دنیا برود، شهید محسوب می‌شود و از عذاب قبر محفوظ می‌ماند. (خداوند توفیق انجام اعمال مستحبی و حفظ آنها و بردن در قبر و قیامت به ما عطا فرماید) 📚اقبال الأعمال , جلد 2 , صفحه 656 http://eitaa.com/hashemighir
🔰 هنر تبلیغی امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) 💠 غلامعباس هاشمی همدانی 🔸 تبلیغات اموی، عداوت با امیرالمومنین علی (علیه السلام) و خاندان عصمت را در سراسر جغرافیای اسلامی گستراند تا جایی که بالای هفتاد هزار منبر علی علیه السلام سب و لعن می شد. منبر در آن زمان رسانه رسمی در بلاد بود یعنی مانند آگهی بازرگانی امروز در پس و پیش از هر برنامه عبادی و سیاسی امام علی را لعن می کردند. ▫️حتی دوستان امیرالمومنین در بلاد اسلامی از دشمنی بنی امیه در امان نماندند. تعقیب، شکنجه و شهادت حجر بن عدی، عمرو بن حمق خزاعى، جويريه بن‌مسهر  و رشيد هجرى نمونه های برجسته ای از ابراز کینه و دشمنی به دوستان علی علیه السلام است. 👌 در این میان، سرزمین شام که قلمرو وسیعی مانند سوریه، فلسطین، لبنان و اردن را شامل می شد در دشمنی با امیرالمومنین و خاندان آن حضرت با همه بلاد اسلامی متفاوت بود؛ زیرا شام در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فتح نشده بود از همین روی از معارف و حقائق اسلام بهره ای نبرد. شام در سال چهاردهم هجری و در زمان خلیفه دوم فتح شد و به دست مسلمانان افتاد. یزید بن ابی سفیان اولین حاکم شام به وسیله عمر منصوب شد و پس از او معاویه حاکم شام شد، در نتیجه مردم شام از ابتداء با افکار و اندیشه اموی تربیت یافتند. تربیت اموی یعنی قرآن در بین مردم حرف اول را می زند ولی با تفسیر اموی، پیامبر و عترت پیامبر حریم اول را دارند ولی با تفسیر اموی. ▫️تربیت اموی یعنی مردم راه های توحید را فرا گرفتند ولی اسباب کفر و شرک را ندانستند. و این تربیت اموی است که شام را از همه بلاد اسلامی ممتاز می کند. تا سال ۳۵ اندیشه وحی ستیزانه اموی در شام حاکم بود از سال ۳۵ هجری و به خلافت رسیدن امام علی علیه السلام، علاوه بر اندیشه وحی ستیز اموی، ترویج افکار علی ستیزانه نیز در دستور کار قرار گرفت. ۲۶سال مداوم علیه امیرالمومنین برنامه ریزی کردند تا جایی که بغض و کینه آن حضرت و فرزندانش را جزو عبادات مهم دینی شمرده شد. 🔸 پس از ورود امام سجاد (علیه السلام) و زینب کبری (سلام الله علیها) به شام و توقف کوتاه آنها در شام به ویژه دمشق و اطراف آن، حقیقت تبلیغ با زبان امامت تجلی نمود. 🔸 محیط فکری شام بر اثر بيدارى و آگاهی مردم به وسیله سخنان و رفتار تبلیغی امام سجاد(عليه السلام) و زينب كبرى(سلام الله علیها) پس از ده ها سال تبیین، تفسیر و تبلیغ دستگاه بنی امیه علیه علی (علیه السلام) و اهل بیت،چنان بر علیه یزید و بنی امیه شد که به آستانه انقلابی بزرگ رسید. از همین رو با اینکه یزید در باطن از کرده خود پشیمان نبود در ظاهر، شهادت امام حسین را به گردن ابن زیاد انداخت و از این عمل اظهار ندامت نمود و در صدد بود در ظاهر، امام سجاد را تکریم نموده تا از خشم مردم بر علیه خود بکاهد. با این حال بنیان همه تلاش های فکری و فرهنگی بنی امیه فرو ریخت و پیوند علی (علیه السلام) و اهل بیت با قرآن برای همیشه در جهان اسلام آفتابی شد و اهل بیت در جایگاه والای خود نشستند. جریر طبرى نقل مى كند: يزيد پسر مرجانه را لعن مى كرد و مى گفت: فَبَغَّضَني بِقَتْلِهِ إِلَى الْمُسْلِمِينَ وَ زَرَعَ لي في قُلُوبِهِمُ العَداوَةَ، فَبَغَّضَنِي الْبِرُّ وَ الْفاجِرُ بِمَا اسْتَعْظَمَ النَّاسُ مِنْ قَتلي حُسَيْناً. (تاريخ طبرى، ج 4، ص 389) ابن زياد مرا با كشتن حسين بن علی مبغوض مسلمانان کرد و بذر عداوت با من را در قلبشان كاشت. پس همه مردم مرا منفور می دارند به سبب اینکه مردم قتل حسین به دست من رامصیبت بزرگی می دانند. https://eitaa.com/hashemighir
🔰 علی علیه السلام از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔸 جابر بن عبدالله مي گوید : 💠 هنگامی که علی بن ابی طالب از فتح خیبر بازگشت ، پیامبر صلی الله علیه و اله به او فرمود : ای علی اگر بیم ان نداشتم که گروهی از امتم انچه را که در مورد عیسی بن مریم می گویند در مورد تو بگویند ؛ در موردت کلامی می گفتم که از کنار گروهی از مسلمان ها گذر نمی کردی مگر اینکه خاک زیر پایت را و اب وضویت را برای شفا بر می داشتند . عن جابر بن عبد الله قال: لما قدم علي بن أبي طالب بفتح خيبر قال له النبي صلى الله عليه وسلم: ((يا علي لولا أن تقول طائفة من أمتي فيك ما قالت النصارى في عيسى بن مريم؛ لقلت فيك مقالاً لا تمر بملأٍ من المسلمين إلا أخذوا التراب من تحت رجليك، وفضل طهورك يستشفون بهما، ولكن حسبك أن تكون مني وأنا منك ترثني، وأرثك وأنت مني بمنزلة هارون من موسى، غير أنه لا نبي بعدي، ..... 📗مناقب ابن المغازلي جلد : 1 صفحه : 305 https://eitaa.com/hashemighir
🔰 جایگاه خود را نزد امام زمان روحی فداه، چگونه تشخیص دهیم؟ 👌 حسن بن جهم گفت: به حضرت آقا موسی بن جعفر علیهما السلام عرض کردم: ما را از دعا فراموش نفرمایید! فرمودند: آیا فکر می کنی که تو را از دعا فراموش می کنم؟ حسن گفت: با خودم فکر کردم که امام برای شیعیانش دعا می کند، من هم که از شیعیانش هستم، پس برای من نیز دعا می کند، لذا به حضرت عرض کردم: من فکر نمی کنم که شما مرا از دعا فراموش کنید. فرمودند: از کجا فهمیدی که تو را از دعا فراموش نمی کنم؟ عرض کردم: من شیعه شما هستم، شما هم برای شیعیانتان حتما دعا می کنید، پس من را هم دعا می کنید. فرمودند: آیا راه دیگری نیز به نظرت می رسد که از آن طریق بدانی که من تو را دعا می کنم؟ عرض کردم: نه، راه دیگری به نظرم نمی رسد. حضرت فرمودند: هر وقت خواستی بفهمی که نزد من چه مقامی داری، پس بنگر که من نزد تو چگونه هستم اصول كافی، ج‏۲، ۶۵۲ @tafsirmoqaran
🏴 نقش حضرت ابوطالب علیه السلام در زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و آیات قرآن در باب ایشان مقام و هیبت و عظمت حضرت ابوطالب صلوات الله و سلامه علیه در نزد اهل مکه چنان بود که تا زمان وفات ایشان، کسی جرات بر جسارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نداشت و ایشان دژ محکم و یاور و ناصر و غمخوار آقا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بودند 💎امام صادق علیه السلام فرمودند : عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَمَّا تُوُفِّیَ أَبُو طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ اخْرُجْ مِنْ مَکَّةَ فَلَیْسَ لَکَ بِهَا نَاصِرٌ وَ ثَارَتْ قُرَیْشٌ بِالنَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَخَرَجَ هَارِباً حَتَّی جَاءَ إِلَی جَبَلٍ بِمَکَّةَ یُقَالُ لَهُ الْحَجُونُ فَصَارَ إِلَیْهِ عبید بن زراره، از امام صادق علیه السلام و الیه التسلیم روایت کرده که فرمود: چون ابوطالب علیها السلام وفات یافتند ، جبرئیل بر رسول خدا نازل شد و گفت: ای محمد! از مکه خارج شو، زیرا دیگر در آن یاوری نداری. با مرگ ابو طالب، قریش بر پیامبر صلی الله علیه و آله شوریدند و آن حضرت ترسان از مکه گریخت تا به کوهی به نام «الحَجُون» رسید و در آن پناه گرفت 📚 کافی ج ۱ ص ۴۴۹ ابن شهر آشوب در کتاب مناقب خود از قول زهری آورده است که زهری در باره این فرموده خداوند: «و لقد مکنّاهم الْآیَاتِ... » گوید: هنگامی که ابو طالب فوت شد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچ یاوری نداشت و بر سر مبارک آن حضرت خاک ریختند. فرمود: تا زمانی که ابو طالب زنده بود قریش نتوانستند هیچ آزاری به من برسانند و آن حضرت در پشت مکان رمی که در سمت چپ ورودی بیت، که یک ذراع و یک وجب در یک ذراع بود، پنهان می‌شد. افرادی از دار ابو لهب و دار عدیّ بن حمران آمدند و گفتند: اگر محمد پیامبر می‌بود، نبوت او را از زنان باز می‌داشت و همه آیات و معجزات برایش ممکن می‌شد و مانع از مرگ نزدیکانش می‌شد هنگامی که ابو طالب و خدیجه وفات یافتند، آیه: «و لقد ارسلنا رسلا من قبلک»  رعد: ۳۸ ،، نازل شد زهری در باره این فرموده خداوند «فإن تولّوا فقل حسبی الله» توبه / ۱۲۹ پس اگر روی برتافتند، بگو: «خدا مرا بس است» گوید: هنگامی که ابو طالب فوت شد و مصیبت و بلا بر پیامبر سخت و دشوار شد به طائف پناه برد به این امید که بزرگان طائف او را یاری رسانند اما از او نپذیرفتند و اراذل و دیوانگان آن‌ها با سنگ پیامبر را دنبال کردند و پاهای مبارکش را خون آلود کردند، آن حضرت از دست آن‌ها نجات پیدا کرد و در سایه درخت انگور بستانی نشست و فرمود: پروردگارا از ضعف توان و قلّت چاره و یاور و خواری خود در برابر مردم به نزد تو شکایت می‌برم ای أرحم الراحمین 💎از مولاتنا فاطمه بنت أسد صلوات الله علیها نقل است که: چون علایم مرگ در عبدالمطلّب آشکار گشت خطاب به فرزندانش گفت: چه کسی از شما کفالت محمد را پس از من برعهده می‌گیرد؟ گفتند: او خود از ما باهوش تر است، از وی بخواهید یکی از ما را انتخاب کند. پس عبدالمطلّب رو به پیامبر صَلی الله علیهِ و آله نموده و گفت: یا محمّد، جدّت در حال سفر به قیامت است، دوست داری کدام یک از عموها و عمّه هایت کفالت تو را بپذیرد؟ رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله چهره همه را از نظر گذرانید و آنگاه خود را به ابوطالب نزدیک نمود. عبدالمطلّب که متوجه پیام این حرکت پیامبر شده بود. به ابوطالب گفت: ای ابوطالب، من با دینداری و امانت داری تو آشنایم. با او همان گونه باش که من برای او بوده ام! فاطمه گوید: چون عبدالمطلّب درگذشت، ابوطالب وی را نزد خود آورد. من پیوسته به وی خدمت می‌کردم و مرا «مادر» خطاب می‌کرد. چون عبدالمطلّب درگذشت، ابوطالب در خورد و خوراک و پوشاک، محمّد را بر خود و دیگر اعضاء خانواده اش مقدّم می‌داشت 📚مناقب آل أبی طالب ج ۱ ص ۲۵ http://eitaa.com/hashemighir
🔰نوشتاری از مرجع ولائی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره بمناسبت عید بزرگ مبعث بسم الله الرحمن الرحیم 🔹بعثت، سرآغاز ابلاغ وحى و عرضه نظامات فراگیر و همه جانبه اسلام، تا تشكیل حكومت اسلامى و حاكمیت الله به رهبرى شخص رسول اعظم صلّى الله علیه و آله و سلّم است. بعثت، اصل، اساس و پایه انقلاب الهى، جهانى و جاودانى اسلام و این روز عظیم در بقا، پیش آهنگ غدیر است. چهارده قرن است كه از آن واقعه بزرگ تاریخى مى گذرد، و هرچه گذشتِ زمان بیشتر شده و نیروى خرد و اندیشه بشر، تواناتر و دورپروازتر گشته، اهمیّت این واقعه بزرگ آشكارتر شده است. 🔹 رسالت خاتم الانبياء بزرگ ترين رويداد تاريخ و واقعه‌اى است كه تمام حوادث مهمّ تاريخى را تحت‌الشّعاع خود قرار داد و بشريّت را به تمام معانى و مفاهيم ارزنده و عالى انسانى رهبرى كرد: روز بزرگ، گر چه جهان كم نديده است روزى چو روز حضرت خاتم نديده است بسيار اتّفاق عظيم اوفتاده است كامثالِ آن گذشتِ زمان كم نديده است ليكن جهانِ حادثه امرى عظيم‌تر از بعثت رسول معظّم نديده است زمان ها و قرن ها و قرن ها و ادوار تاریخ هرچه بیشتر مى گذرد، بشر بر ارزش و اهمیّت دعوت اسلام آگاه تر مى شود. 🔹آن شخصیتی که در این روز عزیز و بزرگ و جاودانی، نقش اصلی و محوری را دارد وجود مبارک پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله است. 🔹 سیره زندگانی آن حضرت و مکتب ایشان، برای جامعه بزرگ بشریت، آموزنده ترین و سازنده ترین درس است که آن را باید به عنوان یک علم جهانی، بلکه بالاتر معرّفی نمود که جامعه متحیّر و سرگردان، نیازمند شناخت بیشتر این سیره و بحث و کاوش در آن می باشند. بزرگان عرصه علم و ادب و فصاحت و بلاغت و شجاعت درباره آن شخصیّت عظیم، صاحب روز بزرگ مبعث هر چه بنویسند و بگویند باز هم قطره ای از آن اقیانوس بیکران را به کام تشنه لبان معرفت و بینش نچشانده اند. باید در این امر به سرچشمه ناب قرآن و اهل بیت علیهم السلام رهسپار شویم و از باب «ما لایدرک کله لایترک کله» جرعه نوش زلال آن بحار عمیق و ژرف گردیم، که از هر چه ما بگوییم و دیگران اعتراف كنند، قرآن و روایات از همه بالاتر و رساتر است. 🔹آنجا که خداوند متعال می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ.» ما چه سخنی بگوییم؟! آری، باید مدح پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله را از زبان گوهرافشان امیرالمؤمنین علیه السلام بشنویم، و اوصاف نبى را از ولىّ فرا بگیریم، چرا كه پیغمبرشناس و اسلام شناس و قرآن شناسى آگاه تر و داناتر از على علیه السلام نداریم، و هیچ كس به حقیقت نمى تواند پیغمبر را مانند او توصیف نماید. هرچه على علیه السلام بفرماید، متن واقع و عین حقیقت است زیرا حضرتش نمایش و جلوه وجود پیغمبر و آیینه تمام نماى كمال او و دین او و قرآن او و برادر او و وصىّ او و خلیفه و جانشین او و وارث او و باب مدینه علم او و محبوب ترین خلق بعد از اوست. 🔹آنجا که در خطبه 26 مى فرماید: «إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه  نَذیراً لِلعالَمینَ، وَ أَمیناً عَلَى التَّنزیلِ. وَ أَنتُم مَعشَرَ العَرَبِ عَلى  شَرّ دینٍ، وَ فی شَرِّ دارٍ. مُنیخونَ بَینَ حِجارَةٍ خُشنٍ، وَ حَیّاتٍ صُمٍّ. تَشرَبونَ الكَدِرَ، وَ تَأكُلونَ الجَشِبَ، وَ تَسفِكونَ دِماءَكُم، وَ تَقطَعونَ أَرحامَكُم.الأَصنامُ فیكُم مَنصوبَةً، وَ الأثامُ بِكُم مَعصوبَةٌ؛ به درستى كه خداوند متعال برانگیخت محمّد صلى الله علیه و آله را نذیر و ترساننده جهانیان، و امین بر آنچه نازل مى گردید. و شما گروه عرب بدترین كیش را داشتید، و در بدترین خانه مقیم بودید، و در میان سنگهاى درشت به سر مى بردید، و با مارهاى گزنده همخانه بودید. آبهاى ناصاف مى نوشیدید، و غذاى غلیظ و بى خورش مى خوردید، و خون یكدیگر را مى ریختید، و ارحام را قطع مى نمودید. بتها در میان شما برپا بودند و گناهان به شما بسته.» 🔹و یا در خطبه 85 مى فرماید: «وَ أنزَلَ عَلَیكُمُ الكِتابَ تِبیاناً لِكُلِّ شَی ءٍ، وَ عَمَّرَ فیكُم نَبِیَّهُ أَزماناً حَتّى  أَكمَلَ لَهُ وَ لَكُم فیما أَنزَلَ مِن كِتابِه  دینَهُ الَّذی رَضِیَ لِنَفسِه ، وَ أَنهى  إِلَیكُم عَلى  لِسانِه  مَحابَّهُ مِنَ الأَعمالِ وَ مَكارِهَهُ وَ نَواهِیَهُ وَ أَوامِرَهُ. فَأَلقى  إِلَیكُمُ المَعذِرَةَ، وَ اتَّخَذَ عَلَیكُمُ الحُجَّةَ، وَ قَدَّمَ إِلَیكُم بِالوَعیدِ، وَ أَنذَرَكُم بَینَ یَدَی عَذابٍ شَدیدٍ؛ بر شما نازل فرمود كتاب (قرآن) را كه برهان هر چیزى در آن است، و پیغمبرش را مدّتى در میان شما زنده نگه داشت تا براى وى و براى شما در آنچه از كتاب نازل كرده دین خود را كه مورد پسند اوست كامل گرداند، و بر شما با زبان
پیغمبر اعمالى را كه محبوب و مكروه اوست و نهى ها و امرهاى خود را اعلام نمود. پس القا كرد به سوى شما عذر خود را [در عذاب و مؤاخذه شما]، و از شما اخذ حجّت نمود، و مقدّم داشت به سوى شما وعید و تهدید را، و ترسانید شما را از عذاب شدید.» و نیز در جایی دیگر مى فرماید: «حَتّى  أَفضَت كَرامَةُ اللَّهِ سُبحانَهُ إِلى  مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّه عَلَیهِ وَ آلِه  فَأَخرَجَهُ مِن أَفضَلِ المَعادِنِ مَنبِتاً، وَ أَعَزِّ الأُروماتِ مَغرِساً، مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتی صَدَعَ مِنها أَنبِیاءَهُ، وَ انتَجَبَ مِنها أُمَناءَهُ. عِترَتُهُ خَیرُ العِتَرِ، وَ أُسرَتُهُ خَیرُ الأُسَرِ، وَ شَجَرَتُهُ خَیرُ الشَّجَرِ؛ نَبَتَت فی حَرَمٍ، وَ بَسَقَت فی كَرَمٍ، لَها فُروعٌ طِوالٌ وَ ثَمَرَةٌ لا تُنالُ. فَهُوَ إِمامٌ مَنِ اتَّقى ، وَ بَصیرَةُ مَنِ اهتَدى ، سِراجٌ لَمَعَ ضَوؤُهُ، وَ شِهابٌ سَطَعَ نورُهُ، وَ زَندٌ بَرَقَ لَمعُهُ. سیرَتُهُ القَصدُ، وَ سُنَّتُهُ الرُّشدُ، وَ كَلامُهُ الفَصلُ، وَ حُكمُهُ العَدلُ. أَرسَلَهُ عَلى  حینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ، وَ هَفوَةٍ عَنِ العَمَلِ، وَ غَباوَةٍ مِنَ الأُمَمِ؛ تا اینكه كرامت الله سبحان (كه منصب نبوّت و رسالت باشد) منتهى شد و رسید به محمّد صلى الله علیه و آله. پس بیرون آورد او را از بهترین معدنها از جهت روییدن، و عزیزترین اصلها از حیث نشاندن، از درختى كه بیرون آورد از آن پیغمبران خود را، و برگزید از آن امینان خود را. عترت آن حضرت بهترین عترت ها، و قبیله او بهترین قبیله ها، و درخت او بهترین درختهاست؛ درختى كه در حرم روییده، و در مجد و كَرَم رشد و نمو كرده، و از براى آن شاخه هاى بلند و میوه اى است كه دست [تطاول و خیانت ] به آن نمى رسد (اشاره به مقام والاى آن حضرت و اهل بیت طاهرین اوست كه براى كسى دسترسى به آن حاصل نخواهد شد). پس او پیشواى كسى است كه پرهیزكارى كرد، و بینایى كسى است كه هدایت جست، و چراغى است درخشان، و ستاره اى است كه نور از آن ساطع است، و روشن كننده اى است كه لمعان آن برق مى دهد. سیره و روش او میانه روى است، و سنّت و طریقه او رشد و صواب است، و سخن او جداكننده [میان حقّ و باطل ] است، و حكم او عدل است. فرستاد او را در هنگام انقطاع فرستادگان، و زمان لغزش [عاملان ] از عمل، و غفلت امّتها.» 🔹و یا در خطبه 147 مى فرماید: «فَبَعَثَ الله مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه  بِالحَقِّ لِیُخرِجَ عِبادَهُ مِن عِبادَةِ الأَوثانِ إِلى  عِبادَتِه ، وَ مِن طاعَةِ الشَّیطانِ إِلى  طاعَتِه ، بِقُرآنٍ قَد بَیَّنَهُ وَ أَحكَمَهُ لِیَعلَمَ العِبادُ رَبَّهُم إِذ جَهِلوهُ، وَ لِیُقِرُّوا بِه  بَعدَ إِذ جَحَدوهُ، وَ لِیُثبِتوهُ بَعدَ إِذ أَنكَروهُ. فَتَجَلّى  لَهُم سُبحانَهُ فی كِتابِه  مِن غَیرِ أَن یَكونوا رَأَوهُ بِما أَراهُم مِن قُدرَتِه ، وَ خَوَّفَهُم مِن سَطوَتِه ؛ خداوند محمّد صلى الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بیرون آورد بندگانش را از پرستش بتها به سوى پرستش خود، و از طاعت شیطان به سوى طاعت خود، با قرآنى كه آن را مبین و محكم گرداند تا بندگان بشناسند پروردگار خود را وقتى كه به او جاهل بودند، و به او اقرار نمایند بعد از آنكه نفى اش نمودند، و او را اثبات كنند بعد از آنكه انكارش مى كردند. پس تجلّى كرد بر ایشان خداى سبحان در كتابش بدون اینكه ببینند او را به آنچه ارائه داد به ایشان از توانایى خود، و ترسانید ایشان را از خشم و سطوت خود» از این خطبه ها و خطبه هاى دیگر، مطالب بلند و ارجمند و ارزنده بسیار پیرامون عنایت كبراى الهى به بعثت حضرت خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله، اوضاع جوامع بشرى در عصر ظهور رسالت آن حضرت، اهداف و نتایج و آثار این رسالت بزرگ و شؤون ممتاز و مقامات عالیه آورنده آن، كمال و جامعیّت كتاب اسلام، و عملیّات اصلاحى و جنبش هاى اجتماعى و انقلابىِ این دین كه هر یك فعلى از افعال عظیم الهى، و دلیلى محكم بر وجود عالَم غیب است استفاده مى شود که اشاره به آن خود کتابی مستقلّ می طلبد. 🔹در پایان، ابیاتی را به محضر پیروان مکتب جهانی حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلّم به عنوان شادباش تقدیم می دارم:  مژده یاران عید مبعث شد پدید * رحمت رحمان بُوَد اندر مزید عالم امروز است در سور و سرور * به به از این روز و این عید سعید نو شد اوضاع جهان از دین نو * گشت ظاهر ز امر حق عصر جدید خواجه عالم محمّد آن که کرد * پر جهان از نور ایمان و امید تا زند بر ریشه ظلم و ستم * تا اساس معدلت سازد سدید پرچم توحید در عالم فراشت * پرده های شرک و نادانی درید از ظهورش صولت کسری شکست * رنگ از رُخسار جبّاران پرید منقرض شد دور استبداد و جهل * دور علم و دور آزادی رسید الحق اندر انبیا و رهبران * کس چو احمد فارِس میدان ندید تا قیامت دین او پاینده است * لایزول و لایزال و لا یبید  http://eitaa.com/hashemighir
🔰شخصت و فضیلت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان سه معصوم. 🔸عن الإمام السجاد عليه السلام: رحم الله العباس فلقد آثر وأبلى وفدى أخاه بنفسه حتى قطعت يداه فأبدله الله عز وجل بهما جناحين يطير بهما مع الملائكة في الجنة كما جعل لجعفر بن أبي طالب وإن للعباس عند الله تبارك وتعالى منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامة. 📗الأمالي (للصدوق) ج ۱، ص ٤٦٢. 🔸عن الإمام الصادق عليه السلام: «كان عمنا العباس بن علي نافذ البصيرة، صلب الإيمان، جاهد مع أبي عبد الله عليه السلام، وأبلى بلاءً حسناً، ومضى شهيداً». 📘 عمدة الطالب : ص 356. 🔸عن مولانا الإمام المهدي إمام زماننا وسيد عصرنا (عليه السلام) في زيارة الشهداء: «السلام على أبي الفضل العباس بن أمير المومنين المواسي أخاه بنفسه الآخذ لغده من أمسه الفادي له الواقي الساعي إليه بمائه ...» . 📙 بحار الأنوار: ج ٤٥، ص ٦٤. http://eitaa.com/hashemighir
سعادت در گرو رضایت امام زمان سیری در بیانات ایت الله العظمی صافی گلپایگانی https://www.saafi.ir/?p=7967