eitaa logo
محتوای تبلیغی برای طلاب
672 دنبال‌کننده
47 عکس
32 ویدیو
0 فایل
متن های کاربردی تبلیغی بر محور قرآن کریم با قلم غلامعباس هاشمی همدانی تحلیل های نو استاد هاشمی از مسائل اجتماعی ارائه موضوعات تبلیغی توسط استاد با رویکرد جهاد تبیین جهت ارتباط با استاد هاشمی، پیشنهاد و مطالب خود را به آیدی زیر ارسال کنید @mh2082
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه بهشتی شویم؟ 💠 خداوند متعال می فرماید: وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ (۲۵) قَالُواْ إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فىِ أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ (۲۶) فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَ وَقَئنَا عَذَابَ السَّمُومِ(۲۷)إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبرَّ الرَّحِیمُ(۲۸- طور) 🔹و بهشتیان به یكدیگر روى کرده و از هم این سوال را می پرسند که در دنیا چه حالى داشته و چه عملى او را به سوى بهشت كشانیده است؟ 🔸 در جواب می گویند: ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم‏ و خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب مرگبار حفظ كرد و چون او پروردگارى نیكوكار و مهربان بود ما همواره او را مى‏ خواندیم‏. 🔹در این آیات، بهشتیان به یکی از مهم ترین عوامل ورودشان به بهشت اشاره می کنند عاملی که به رغم اهمیت فوق العاده اش در رسیدن به سعادت دنیا و آخرت گاه مورد غفلت جدی قرار می گیرد. در این آیات که گزارشی از حال خوش و گفتگو های شیرین بهشتیان است اهل بهشت از حال و احوال دنیای یکدیگر می پرسند و اینکه در دنیا چه حالى داشته و چه عملى آنها را به سوى بهشت و نعیم الهى كشانده است؟ که در جواب می گویند 🔹 «ما نسبت به خانواده مان مشفق بودیم» «اشفاق» به معناى توجه ای آمیخته با ترس است چون مشفق نسبت به كسى كه به او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مى ‏ترسد كه مبادا دامنگیر او شود. این كلمه هر وقت با حرف «مِن» بیاید معناى ترس در آن بیشتر از محبت است و هرگاه که با حرف «فى» همراه شود مانند همین آیه معناى توجه و محبت در آن بیشتر از معنای ترس به ذهن مى‏رسد. پس معناى آیه چنین مى‏شود 🔸ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم؛ یعنی هم آنان را دوست ‏داشتیم و به سعادت و نجاتشان از مهلکه ها و ضلالت‏ها عنایت داشتیم و هم از اینكه مبادا گرفتار انحراف و تباهی شوند مى ‏ترسیدیم؛ به همین منظور به بهترین وجهى با آنان معاشرت مى‏ كردیم و از نصیحت و دعوت آنان به سوى حق چیزی کم نمی گذاشتیم. 📚 تفسیر المیزان جلد ۱۹ صفحه ۱۵ http://eitaa.com/hashemighir
🔴 گوشه‌اى از سيماى زشت يهود در قرآن‌( تفسیر نور) 1⃣ سنگدل هستند: مِنَ الَّذِينَ هادُوا ... أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ‌ «مائده، 41" 2⃣ رفاه طلب هستند: «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ» بقره، 61 3⃣ در روى زمين فساد مى‌كنند: «يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسادا مائده، 64 4⃣ حتى به خداوند تهمت مى‌زنند: «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» «مائده ۶۴» 5⃣ كتاب الهى را تحريف مى‌كنند: «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ» «نساء ۴۶» 6⃣ هر كجا وحى طبق ميل آن‌ها نباشد، تكبّر مى‌ورزند: «أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‌ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ» «بقره ۸۷» 7⃣ نسبت به اهل ايمان، بيشترين كينه را دارند: «أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ» «مائده ۸۲» 8⃣ انبيا را به قتل مى‌رساندند: لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلًا ... فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ‌ «مائده ۷۰» 9⃣ غضب شده خداوند هستند: «وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» «بقره ۶۱»* 🔟 گروهى از آنان مورد لعنت حضرت عيسى و حضرت داود بوده‌اند: «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‌ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى» «مائده ۷۸» https://eitaa.com/hashemighir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقوق مؤمن بر مؤمن پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: للْمُؤْمِنِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ وَاجِبَةٍ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: اَلْإِجْلاَلُ لَهُ فِي غَيْبَتِهِ اَلْوُدُّ لَهُ فِي صَدْرِهِ اَلْمُوَاسَاةُ لَهُ فِي مَالِهِ أَنْ يُحَرِّمَ غِيبَتَهُ أَنْ يَعُودَهُ فِي مَرَضِهِ أَنْ يُشَيِّعَ جَنَازَتَهُ أَنْ لاَ يَقُولَ فِيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلاَّ خَيْراً مؤمن بر مؤمن هفت حق واجب الهى دارد: ۱. احترام او در هنگامى كه حضور ندارد. ۲. دوستى قلبى با او. ۳. شريك ساختن او در ثروتش. ۴. غيبت او را حرام بداند. ۵. در بيمارى او را عيادت كند. ۶. جنازه او را تشيیع كند. ۷. بعد از مرگ درباره او جز به نيكى سخن نگويد. 📚وسائل الشیعة ج۱۲ ص ۲۰۸ https://eitaa.com/hashemighir
🔰جمعه،فرصت مغتنم کسب رحمت 💠 امام کاظم علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا. 📚الأمالي الصدوق، ص606 خداوند متعال در روز جمعه هزار نفحه و نسیم رحمت دارد كه به هر بنده ای هر مقدار از آن را بخواهد می دهد. هر كه در بعد از نماز عصر روز جمعه، 100 مرتبه *سوره قدر* را بخواند خداوند آن هزار نفحه رحمت و مانند آن را به او بخشد https://eitaa.com/hashemighir
👈لذت معنوی در کلام شهید مطهری 🔹چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم می‏‌آید (حداقل از چهل سال پیش) من می‌‏دیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمی‏‌گذاشت و نمی‌‏گذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد. 🔸... حداقل دو ساعت- و در شب‌های جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار می‌شود و حداقل قرآنی که تلاوت می‏‌کند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب می‏‌خواند! 🔹حالا تقریبا صد سال از عمرش می‏‌گذرد و هیچ وقت من نمی‌بینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذی‏حقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند. 🔸اینها دل را زنده می‌کند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهره‌مند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف می‏‌دهد تا به آن لذت عمیق‌تر الهی معنوی برسد. 📚احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندکی تلخیص. https://eitaa.com/hashemighir
🔴در مورد زیارت اموات خوب است این چند کار رو انجام بدهیم👇 1⃣ از محمد بن مسلم نقل شده که گفته است: به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا مردگان را زیارت کنیم؟ فرمود: آری؛ گفتم: آیا وقتی به زیارت آنان میرویم، متوجه میشوند؟ فرمود: آری، به خدا سوگند؛ قطعاً زیارت شما را می‌دانند و از شما خوشحال می‌گردند و به شما آشنایی و سلام می‌دهند. گفته است: گفتم: وقتی نزد آنان رفتیم، چه چیزی بگوییم؟ فرمودند چنین بگو اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَیْکَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْکَ رِضْوَاناً وَ أَسْکِنْ إِلَیْهِمْ مِنْ رَحْمَتِکَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ 📚. مصباح الزیارات ص ۲۶۴. 2⃣امام صادق علیه السلام فرمودند قبل از طلوع خورشید اموات می شنوند و جواب هم می دهند و اگر بعد طلوع خورشید زیارت شوند می شنوند اما جواب نمی دهند 📚سفینه البحار ج7ص 194 3⃣و از آن حضرت، صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: هرگاه مؤمن، آیة الکرسی را بخواند و ثواب خواندن آن را برای اهل قبرها قرار دهد، خداوند متعال آن را بر قبر هر مرده ای وارد می‌کند، و خواننده آن را به اندازه درجه شصت پیامبر بالا می‌برد، و خداوند در ازای هر حرف، فرشته ای می‌آفریند که تا روز قیامت برای او تسبیح گوید. 📚بحار ج102 ص300 4⃣از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که کسی سه بار سر قبر میتی چنین بگوید عذاب تا قیامت از او برطرف می شود  «اللّهم انّی أسألک بحقّ محمّد و آل محمّد أن لا تعذّب هذا المیّت» 📚سفینه البحار ج7 ص 193 5⃣خواندن یازده مرتبه سوره قل هوالله و هدیه به همه اموات روایت است که به اندازه تمام اموات به او ثواب می دهند 📚سفینه ج7 ص191 6⃣خوانده هفت مرتبه سوره قدر هر کس کنار قبر مؤمنی رو به قبله بنشیند و هفت مرتبه سوره «إنا أنزلناه» را بخواند، خداوند به سوی او فرشته ای می‌گمارد که نزد قبر او خدا را عبادت کند، و ثواب آنچه را که فرشته انجام می‌دهد، برای آن مرده نوشته می‌شود؛ و هنگامی که برانگیخته می‌شود، بر هیچ حادثه هولناکی گذر نمی کند، مگر اینکه خداوند آن را به وسیله همان فرشته از او دور می‌کند، و به وسیله همان فرشته وارد بهشت نماید؛ 📚-مستدرک ج 2 ص371 و‌ در روایت از امام رضا علیه السلام است که کسی هفت بار سوره قدر را بخواند خداوند خودش و آن میت را می آمرزد 📚بحار ج 79 ص 169 http://eitaa.com/hashemighir
🔰 پاداش مضاعف تبلیغ در وطن 💠 غلامعباس هاشمی همدانی 👌 قرآن کریم، مبلغان دین را به هجرت به وطن و فعالیت تبلیغی در زادگاه توصیه می کند: فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ...(توبه١٢٢). مبلغان و روحانیانی که به وطن خویش هجرت تبلیغی دارند به سبب اخلاص مضاعف خود، پاداش مضاعفی خواهند گرفت؛ زیرا غالبا عالم دین اگرچه فاضل و متقی باشد در وطن خود بی مقدار است. مردم عوام به عالمان و دانشمندان آشنای خود حسادت می ورزند و خود را از مراجعه و سرسپردگی آنها بی نیاز می دانند. در مقابل امر و نهی و نصیحت عالمان خود سرسختی نشان می دهند آنها را حافظ اسرار خویش نمی دانند. از همین رو پیامبران الهی آنگونه که در زادگاه خود رنج کشیده اند در مناطق دیگر آزار ندیده اند. حضرت نوح برای قوم خود نهصد سال زحمت کشید و آنها انکار نمودند: قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِي كَذَّبُونِ (شعراء١١٧) حضرت موسی از زادگاه خود ترسان و نگران خارج شد: فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ (قصص٢١). ولی ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺪﻳﻦ ﺭﻭی آورد روح امید در وجود او زنده گشت: وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ .(قصص٢٢) حضرت یونس را از زادگاه و وطن خود فراری دادند: إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ (صافات١٤٠) هم وطنان حضرت شعیب او را، هم رتبه خود در دانش و بینش می پنداشتند: وَ مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ شعراء١٨٦) نیرنگ های خانمان سوز مردم بابل، حضرت ابراهیم علیه السلام را از زادگاه خود به سوی فلسطین هجرت داد: فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِين.(صافات٩٨) وَ قَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ.(صافات٩٩). حضرت مسیح اگر چه در مغرب زمین مورد پذیرش قرار گرفت ولی هموطنان او در شرق، نقشه به صلیب کشیدن او را داشتند: وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ .(نساء١٥٧) در این میان پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) طولی نکشید که حکمت و موعظه و معجزه آن حضرت جهان را گرفت. مردم حجاز گروه گروه و شهر به شهر ایمان آوردند. ولی آن حضرت از زادگاه خود مکه اخراج شد و خداوند وعده بازگشت فاتحانه اش را داد: إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ.. (قصص٨٥). این بیانات نشان می دهد که یک روحانی و مبلّغ دین، در زادگاه خود کم مقدار، و در خطه ای دور تر گرامی تر و گرانمایه است. به همین سبب مزد معنوی مبلغان در زادگاه خود و پاداش صبر و استقامت آنها مضاعف خواهد بود. http://eitaa.com/hashemighir
🔰 چرا سلیمانی سردار دل ها شد؟ 💠 استاد غلامعباس هاشمی همدانی (گزیده ای از یادداشت استاد به اساتید، مبلّغین و طلاب مراکز تعلیمات شیعی هندوستان بمناسبت سالگرد سردار سلیمانی) 👌 در فطرت همه انسان ها این خواهش هست که محبوب و مقتدای دیگران باشند. مومنین نیز آرزو دارند پیشوا و پیشاهنگ پاکان و پارسایان قرار گیرند: «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» (فرقان٧۴) 🔸محبوبیت ظاهری ممکن است با تظاهر و عوام فریبی درست شود ولی ملکوت و مکانتی ندارد. در مقابل، محبوبیت حقیقی، نتیجه ایمان و عمل صالح است:"إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا"(مریم ۹۶) ▫️ چون خداوند با وصف رحمان این محبت را در دل ها قرار می دهد با همه قوانین الهی و اجزای خلقت، هماهنگ می شود؛ زیرا در خلق و جعل رحمان، ناهمگونی و ناسازگاری نیست: "مَّا تَرَیٰ فِی خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَیٰ مِن فُطُورٍ" (ملک ٣). 🔸 سردار سلیمانی سردار دل ها شد، چون مومنانه دنبال عمل صالح بود. شهرت طلبی، تملق، و ریاکاری از ساحت او دور بود. گزارش نویس و رزومه ساز نبود. هنوز پس از سال ها برخی از اعمال صالح و همت بلند او یکی پس از دیگری فاش می شود. ببُر زخلق و زعنقا قیاس کار بگیر که صیت گوشه نشینان ز قاف تا قاف است. (حافظ) عنقا نماد شهرت گریزی است، تاکنون عنقا دیده نشده ولی صیت و آوازه اش قاف تا قاف یعنی شرق تا غرب عالم را گرفته است. 🔸 حضرت رضا(علیه السلام) فرمود انسان عاقل کسی است که: یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. عمل خیر کم دیگران را زیاد و عمل خیر بسیار خود را کم می بیند. حاج قاسم پس از چهار دهه مجاهدت، خدمت مراجع تقلید خواهش کرد کفن او را امضا کنند چون ایمان راستین هر کس را چهل مومن تایید کنند فرشتگان پرونده او را باز نمی کنند. این نشان می دهد که سردار نه تنها آن همه اعمال صالحش را بلکه خودش را هم نمی دید. 🔸 شهادت سردار سلیمانی عواطف و تعصبات ملی و شیعی و اسلامی را متاثر کرد. نبوغ بی نظیر، ولایتمداری، اخلاص، شجاعت، دفاع مجاهدانه از حریم کشور و حرم اهل بیت(علیهم السلام)، سوابق درخشان، مولفه های این تاثیر بودند. از همین رو اگر سلیمانی در بستر هم از دنیا می رفت دل ها را محزون و متحول می کرد. ولی شهادت او آن هم با میان آمدن نام ترامپ، نفر اول قدرت جهان، نفر اول جبهه سلطه و استکبار این حلقه تاثیر را تکمیل نمود و سبب شد تا سلیمانی برای همیشه سردار دلها شد و جهانی و جاودانه گردید و به تعبیر رهبر انقلاب ملی‌ترین و اُمّتی‌ترین شخصیت شد. http://eitaa.com/hashemighir
👌🏻پنج هدیه ماندگار از امام هادی(ع) 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻؛ از امام علی النقی(ع) یادگاری‌های ارزشمندی به ما رسیده است که متاسفانه در بین شیعیان نیز غریب می‌باشند. برخی از آنها تقدیم می‌شود. ۱- زیارت جامعه کبیره: درباره زیارت جامعه کبیره که دانشگاه امام شناسی و اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه(ع) است؛ که معرفی در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می‌توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه(ع) است یادگار عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین(ع) آن زیارت را می‌خوانیم.(۱) ۲- زیارت غدیریه: زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و راویان آن از بزرگان شیعه هستند. این زیارت مربوط به روز عید غدیری است که امام هادی(ع) در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند، در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(ع) قرائت کردند. محبان اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.(۲) ۳- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت: امام هادی(ع) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد: «یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا كَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُكَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى كَذا وَ كَذا؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تكیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌ى یكتا و اى كه درباره خود فرمودى: بگو خدا یكى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر كس از آفریدگانت خلق كردى و هیچ كس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان كن.(در اینجا حاجات خود را بگویید). (۳) ۴- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا(ع): ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا(ع) را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(ع) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می‌شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(ع) هم باشیم. (۴) ۵- تعقیب نماز: از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی(ع) نامه‌ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی(ع) این دعا را آموزش دادند. اَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَریمِ وَ عِزَّتِكَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِكَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ كُلِّها وَ لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّبِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت كه مورد دستبرد نیست و قدرتت كه چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ.(۵) 📚منابع: ۱) بحار الأنوار ‏۹۹: ۱۲۷ ۲) بحار الأنوار ‏۹۷: ۳۵۹ ۳) بحار الأنوار ‏۹۹: ۵۹ ۴) بحار الأنوار ‏۹۹: ۴۹ ۵) بحار الأنوار ‏۸۳: ۴۸
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*برش هایی از سفرهای تبلیغی مبلغ برجسته و بین المللی اسلام استاد غلامعباس هاشمی همدانی به هندوستان و کشمیر.* 🔸تاسیس ۲۷مرکز تعلیمات شیعی در ۲۷ شهر محروم و خاص هندوستان 🔸تاسیس جامعه الکوثر بزرگ ترین حوزه علمیه خواهران هندوستان 🔸تاسیس بزرگ ترین موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی و حوزه علمیه کشمیر @tafsirmoqaran
🔹نماز شب پانزدهم ماه شریف رجب 🌹 عن اَلنَّبِیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : مَنْ صَلَّی لَیْلَهَ خَمْسَ عَشْرَهَ مِنْ رَجَبٍ ثَلاَثِینَ رَکْعَهً یَقْرَأُ فِی کُلِّ رَکْعَهٍ فَاتِحَهَ اَلْکِتَابِ مَرَّهً وَ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ عَشْرَ مَرَّاتٍ أَعْتَقَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ رَکْعَهٍ عِبَادَهَ أَرْبَعِینَ شَهِیداً وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ بِکُلِّ آیَهٍ اِثْنَیْ عَشَرَ نُوراً وَ بَنَی لَهُ بِکُلِّ مَرَّهٍ بِقِرَاءَهِ [یقرأ] قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ اِثْنَتَیْ عَشْرَهَ مَدِینَهً مِنْ مِسْکٍ وَ عَنْبَرٍ وَ کَتَبَ اَللَّهُ لَهُ ثَوَابَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّی [فِی] ذَلِکَ اَلشَّهْرِ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَی فَإِنْ مَاتَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اَلسَّنَهِ اَلْقَابِلَهِ مَاتَ شَهِیداً وَ وُقِیَ فِتْنَهَ اَلْقَبْرِ. هرکس در شب پانزدهم رجب  سی رکعت نماز-در هر رکعت سوره‌ى «فاتحه الکتاب» یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را  ده بار-بخواند، خداوند او را از آتش جهنم آزاد می‌کند و در برابر هر رکعت نماز، عبادت  چهل شهید را براى او می‌نویسد و در برابر هر آیه‌اى که قرائت کرده، دوازده نور به او عطا می‌کند و در مقابل هر بار قرائت «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» دوازده شهر از مشک و عنبر براى او بنیان می‌نهد و نیز به اندازه‌ى ثواب تمام افرادى-اعم از مرد و زن-که در طول این ماه، روزه داشته و نماز گزارده‌اند، براى او پاداش می‌نویسد و اگر در فاصله‌ى آن سال تا سال آینده از دنیا برود، شهید محسوب می‌شود و از عذاب قبر محفوظ می‌ماند. (خداوند توفیق انجام اعمال مستحبی و حفظ آنها و بردن در قبر و قیامت به ما عطا فرماید) 📚اقبال الأعمال , جلد 2 , صفحه 656 http://eitaa.com/hashemighir