eitaa logo
آیت الله هاشمی علیا (دام ظله)
617 دنبال‌کننده
975 عکس
229 ویدیو
4 فایل
صفحه رسمی حضرت آیت الله هاشمی علیا (دام ظله) تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر. ارتباط با ادمین: @M_ehtesabi
مشاهده در ایتا
دانلود
1397.6.12 Revayat02.MP3
4.22M
📚3⃣ منع از زکات مال ❌🖋هیچ بنده‌ای چیزی را از زکات مالش منع نمی‌کند، مگر اینکه خداوند این مال را به اژدهایی از آتش تبدیل می‌کند که بر گردن این آدم طوق می‌زند و مغز و صورت او می‌خورد تا روز حساب تمام شود. این یکی از عذاب‌های مانع زکات است. شاهد این مطلب را از آیه 180 سورۀ مبارکه آل عمران نقل می‌کند؛ «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ» که در کلام امام باقر(ع) بر مانع زکات تطبیق می‌کند. این شدت عقاب به خاطر اهمیت زکات است، اگر در آیات اولیه سوره بقره دقت کنید، بنده باید دو نوع ارتباط داشته باشد، اگر این دو سیم ارتباط وصل شد، اهل سعادت است. یکی ارتباط با خدا که همان نماز و بندگی و عبودیت است، یکی هم انفاق است که ارتباط با خلق الهی است. لذا خدا و اولیاءالهی(ع) دوست دارند انسان به فکر فقرا باشد و بیشتر از آنچه که لازم است حق آنها را اداء کند، ولی حالا اگر بیشتر نداد حداقل آن حد واجب را اداء کند، وقتی حضرت ظهور کنند آنجا دیگر احکام واقعی را قرار می‌دهد.
روایت امام صادق از شاگرد امام در مورد آن چیزهایی که از امام آموخته (3).mp3
12.25M
3️⃣ قسمت سوم شناخت دشمن واقعی امام صادق(علیه السلام) از شاگرد خود سوال کردند: در مدتی که نزد من بودی چه چیزی آموختی؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آداب مزاح مزاح کردن به خودی خود، امر پسندیده ای است. خود رسول الله(ص) اهل شوخی بودند. روزی پیرزنی را دیدند فرمودند: پیرزن ها به بهشت نمی روند! پیرزن تعجب کرد. بعد از لحظه ای اضافه کردند که: همه قبل از ورود به بهشت، جوان می شوند. اما اینکه کسی زیاد مزاح کند و احیانا قلب مومنی را بشکند حماقت است. https://www.instagram.com/p/CU74E6goTND/?utm_medium=share_sheet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در روایتی از وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام این دو عبارت نقل شده است که : «إِنَ‏ لِلسَّخَاءِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَرَفٌ ... وَ لِلِاقْتِصَادِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَيْهِ فَهُوَ بُخْلٌ ...» یعنی سخاوت ورزیدن هم حدی دارد که اگر از آن تجاوز شود، دیگر سخاوت نیست بلکه اسراف است صرفه جویی هم حدی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد، تبدیل می شود به بخل! تمام آنچه که ما در وجود خود داریم از گوش و چشم و اعضاء دیگر، برای بهره‌گیری ما و لذت بردن ما از نعمت‌های الهی است اما التذاذ از زندگی و بهره گیری از نعمات در راه رسیدن به سعادت، منوط به آن است که همه امور زندگی ما دارای اعتدال باشد. تمام انسان‌هایی که بدبخت شدند برای این بود که یا در جانب افراط و یا در جانب تفریط افتادند. خداوند به آن‌ها نعمتهای فراوان داد اما بی‌جا و بی‌اندازه آن نعمت‌ها را مصرف کرده و آنها را از دست دادند. یک نمونه آنها آن کسی است که در طول عمر، دائما برای رسیدن به موقعیت و درآمد بهتر کار کرده است و لحظه ای دست از ادامه دادن نکشیده است. این عمل افراطی یعنی بهره نبردن از نعمت عمر، یعنی بهره نبردن از نعمت‌هایی که خدای متعال برای ما حلال نموده است! کسی موافق تنبلی و بی کاری نیست بلکه سخن در باب اعتدال در کار کردن است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1397.6.12 Final Part.MP3
4.58M
📖🔊 درس خارج فقه بحث زکات 📚4⃣ دو دم که ریختن آن‌ها جایز است 📝🖋 ابان بن تغلب از امام صادق(علیه السلام) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: «دَمَانِ‏ فِي‏ الْإِسْلَامِ‏ حَلَالٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ لَا يَقْضِي فِيهِمَا أَحَدٌ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ- فَإِذَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ- حَكَمَ فِيهِمَا بِحُكْمِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ الزَّانِي الْمُحْصَنُ يَرْجُمُهُ وَ مَانِعُ الزَّكَاةِ يَضْرِبُ عُنُقَهُ. در اسلام دو دم(خون) وجود دارد که ریختن آن‌ها جایز است، منتهی کسی این دو خون را همین طور جاری نکرده است، تا وقتی حضرت مهدی(ع) قیام کند. امام زمان(ع) به آن حکم اسلامی را عمل خواهد کرد. آن دو دم چیست؟ یکی زانی محصن را رجم می‌کند، یعنی دیگر شاهد و این‌ها لازم نیست، قبل از ایشان رجم با قواعد و بودن شهود انجام میشد، ولی اینکه همین طور دم را بریزند بدون هیچ شاهدی و به علم الهی خود معصوم(ع) مخصوص ایشان است، در واقع ایشان با علم باطن قضاوت می‌کند و احکام الهی را جاری می‌کند. دوم مانع زکات را هم گردن می‌زنند، کاری ندارد که بگویند نداده یا شاهد بیاورند که داده، یا بگوید حد بر من جاری نمی‌شود و ادعا کند که خسارت دیده، اگر امام(ع) بداند که زکات بر او واجب بوده و او نپرداخته است او را می‌کشد.
بسم الله الرّحمن الرّحيم ◼موت العالم ثلمة◼ رحلت عالم پرهیزگار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عباس مرندی رحمة الله علیه را به محضر مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه ،حوزه های علمیه و سلسله جلیله روحانیت و خانواده محترم و کلیه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم. آن بزرگوار عمری را در راه خدمت به اسلام و دفاع از ولایت و نشر معارف دینی گذراند و منشأ خیرات و مبرات فراوان بود. از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. سید علی اصغر هاشمی علیا حوزه علميه حضرت قائم (عج)- چیذر
برگزاری نماز بر پیکر مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ عباس مرندی توسط حضرت آیت الله هاشمی علیا (حفظه الله) ٢۶ مهر ١۴٠٠ مسجدامیرالمومنین (علیه السلام) دزاشیب
بسم الله الرّحمن الرّحيم اناللہ واناالیہ راجعون با اندوہ فراوان خبر رحلت استاد فرزانہ و پرتلاش حوزہ علمیہ قائم (عج) چیذر، مرحوم مغفور آقای حاج محمد جواد کاشانی رحمۃ اللہ علیہ را دریافت کردم. آن بزرگوار سالیان بسیار در مسند تدریس بہ تعلیم خیل عظیمی از شاگردان مکتب اھل بیت عصمت و طہارت علیہم السلام پرداخته و مجدانہ بہ ترویج و نشر معارف دین همت گمارد. ھرچند حوزہ ھای علمیہ امید فراوانی بہ ادامہ افاضات این استاد کم نظیر داشتند، اما اینک خاضعانہ در برابر مقدرات الہی سر تسلیم فرو میآوریم. اینجانب این ضایعہ را بہ حوزہ علمیۂ مبارکۂ تہران، شاگردان و خانوادہ آن فقید سعید تسلیت عرض نمودہ و برای روح ایشان رحمت، مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان و ارادتمندان صبر و اجر مسئلت مینمایم. سید علی اصغر ھاشمی علیا حوزه علمیه حضرت قائم (عج)-چیذر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از جانب حق تعالی به حضرت عیسی (علي نبينا و عليه السلام) خطاب شد: «أُوصِيكَ‏ يَا عِيسَى‏ ابْنَ مَرْيَمَ الْبِكْرِ الْبَتُولِ بِسَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ حَبِيبِي»؛ تو را سفارش مي كنم نسبت به سيد مرسلين، حبيبم. برای «سید» چند معنا ذکر شده است: رئیس، اشرف الناس، اکرم الناس و... و همه اینها برای رسول اکرم(ص) صادق است. مراد از «مرسلین» نیز انبیاء دارای رسالت اند که اشرف از انبیاء غیر مرسل اند. به هر حال این تعبیر یعنی رسول اکرم اسلام سرآمد همه انبیاء الهی است. عبارت «حبیبی» هم با این که صفت مشبهه است، اما هم می تواند به معنا اسم مفعول باشد و هم به معنای اسم فاعل. یعنی می توان گفت که حضرت محمد (ص) هم مورد محبت خدا است و هم خدا را دوست می دارد. هر دو معنا صحیح است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلاد خاتم الانبیاء و المرسلین، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و صاحب مکتب جعفری امام جعفر صادق (علیه السلام) تهنیت باد https://www.instagram.com/p/CVZd49kIwe0/?utm_medium=copy_link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(1)بذل علم.mp3
10.48M
✅🔊زکاة العلم نشره هر چیزی زکاتی دارد، زکات علم این است که آن علم را به بندگان خدا بیاموزید .....
مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب معزز حوزه علمیه حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شب و روز عید ولادت پیامبر عظیم الشأن اسلام و امام جعفر صادق(علیه السلام) توسط حضرت آیت الله هاشمی علیا(دام عزه) https://www.instagram.com/p/CVcZJsBIdpF/?utm_medium=share_sheet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖🖋 در آیه ای از قرآن کریم آمده است: «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ» (یونس/108) تعبیر «ربکم» را دقت بفرمایید. چرا نفرمود « من الله»؟ مگر غیر از این است که مقام ربوبیت الهی، جهان شمول است و در واقع ذات حق تعالی، «رب العالمین» است اما ربوبیت اش برای انسان چه تفاوتی دارد با دیگر موجودات؟ مگر انسان نیاز به چه تربیت خاصی دارد که دیگر موجودات ندارند؟ در آیه ای از قرآن می¬خوانیم که :«فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» (مائده/54). در قرآن کریم، مقام محبت ورزی به خدای متعال برای هیچ موجودی غیر از انسان مطرح نشده است. بله در برخی آیات تصریح شده که همه موجودات در حال تسبیح خدای متعال هستند ولی مقام «محب و محبوب الهی بودن »را غیر از انسان هیچ یک از موجودات ندارند و این همان مقامی است که انسان ها برای رسیدن به آن، نیاز به تربیت خاص دارند. خدای متعال انسان را برای محبت خودش آفریده و به او لیاقت رسیدن به چنین مقام بزرگی داده است و او را برای رسیدن به این مرحله از کمال، تربیت می کند. اتفاقا ارزش آدمی هم به همین عشق و محبت و خضوعی است که در اعمال عبادی اش در برابر خدای متعال بروز می دهد. اگر آن محبت و عشق در اعمال آدمی وجود نداشته باشد، همه آنها بی ارزش و بی فائده اند. خدای متعال برای تحقق چنین تربیتی، آخرین کلاس درس بشریت را دایر نموده است و آخرین فرستاده را به سمت بشر روان ساخته است. به همین خاطر نفرمود «من الله» بلکه فرمود «من ربکم»