هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید...
بخش دوم
✨برای مطالعه بخش اول، اینجا را کلیک کنید✨
جریان انقلابی هرگز نباید سرخورده و دلسرد شود. باید از فرصت استفاده کرد و در مبارزه با سرمایهداری نئولیبرال هم فکر و هم قسم شد. این مبارزه، مبارزهای نیست که یک شبه و یک ساله نتیجه دهد. ما با جریانی مواجهیم که از جنگ ایران و روس تا به امروز نتواسته هیچ امتیازی از غرب بگیرد، بیش از یک قرن است که اقتصاد و معیشت مردم را هم به گرو غرب درآورده است و میخواهد ریشههای غرب گرایی را در همه کشور بدواند و به سرمایهداری جهانی متصل کند، کارشناسان معتقد به سرمایهداری را تربیت کند و در همه جا بگمارد.
نئولیبرالیسم میخواهد دولت را کوچک و ضعیف کند تا «سرمایهسالاری» جایگزین «مردمسالاری» شود. لذا #نه_به_نئولیبرالیسم نه به سیاست و آموزش و فرهنگ نئولیبرال هم هست.
کمربندها را محکم ببندید که فرصت جدیدی برای جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنهها و مرفهین بیدرد، ایجاد شده و البته که پیشرفت گفتمان مبارزه با سرمایه داری نئولیبرال در همین مدت محدود، کم نبوده است.
ما برخلاف بخشی از اصولگرایان که معتقدند در عصر حاضر نمیتوان با شعارهای انقلاب اسلامی از مردم رای گرفت، عمیقا معتقدیم شعارها و آرمانهای این انقلاب هرگز رنگ کهنگی نمیگیرند و همچون اصل اسلام، در همه اعصار و دورانها و برای همه نسلها جذابیت دارند. قدرت، یک ابزار برای رسیدن به هدف است، نه خود هدف؛ آنکه از هدف عدول میکند که به ابزار دست یابد، نه فلسفه حیات را درک کرده و نه انسان را شناخته است.
برادران و خواهران! ما نه تنها چیزی را از دست ندادهایم، بلکه برای پیروزی چیزی کم نداریم. آماده یک خیزش بزرگ باشید و به این وعده الهی مطمئن باشید که وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه. ما تردیدی نداریم که به یاری خدای متعال، تمدن نوین اسلامی را در همین گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهیم کرد. به شرطی که چنانکه حضرت سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی میفرمایند، از کسالت و سرافکندگی، از اندوه و ترس و بخل، از غفلت و سنگدلی، به خدای متعال پناه ببریم.
امروز، وقت عمل به این دستورالعمل تاریخی و کلیدی خمینی کبیر(ره) است: «وظیفه ما این است که از حالا برای پایه ریزی یک دولت حقه اسلامی کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتی و فکری به وجود آوریم تا یک جریان اجتماعی پدید آید و کم کم تودههای آگاه، وظیفه شناس و دیندار در نهضت اسلامی متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسی ماست».
جریان انقلابی باید خود را برای یک خیزش عظیم آماده کند...
نقطه آغاز تحولی که برای رسیدن به پیشرفت و عدالت ضروری است، تغییر در نظم سیاسی کشور است.
@syjebraily
سه سال فرصت داشتیم تا به مردم ثابت کنیم بدون برجام و سازش با آمریکا، میتوان مشکلات اقتصادی را حل کرد، اما جراحی اقتصادی در سال اول دولت و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ و ۲۸۵۰۰، سفرهی مردم را کوچکتر کرد
در نتیجه مردم ترجیح دادند به جای ادامهی راه شهید رئیسی، به دوران برجام برگردند
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
رهبر معظم انقلاب :
«تلخیها عمدتاً تورّم بود، گرانی بود که حقیقتاً تلخ است. بخصوص گرانی در قیمت موادّ خوراکی و لوازم اصلی زندگی، که وقتی که قیمت خوراکیها و موادّ اصلی زندگی افزایش زیادی پیدا میکند بیشترین سنگینیاش به دَهَکهای پایین جامعه میآید. چون در سبد خانوار، برای آنها بیشترین سهم را خوراکی و موادّ اصلی و ضروری زندگی دارد. لذا فشار، بیشتر به آنها میآید که این خب البته جزو تلخیها بود و به نظر من در عمدهی مسائل اقتصادی کشور این نقطه، نقطهی اساسیتر و مهمتری بود که تلخ بود.»
«پیشرفتهای چشمگیر علمی، پیشرفتهای فنّاوری، تولیدات زیربنایی که در سراسر کشور انجام گرفته است، این جزو شیرینیها و خبرهای خوش بود. از سویی دیگر، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جزو خبرهای تلخ بود» ۱۴۰۳/۱/۱
تلخیهای این دو سال بیشتر برای مردم قابل لمس بود تا شیرینیها
رأی مردم واکنش به این تلخیها بود
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۶۷
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم
از مگامال تا مگا هیئت!!!!
تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است.
مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، #مشارکت_حداکثری ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از #مشارکت کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند.
فی المثل برای دفاع از کشور، یک #ارتش منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ #وَأَنفُسِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان #بسیج ظهور و بروز یافت.
باز در نظام تولید مدرن، #کارخانه کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است.
در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس #مشاغل_برتر مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم #نظارت هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، #مشارکت_حداکثری در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه).
مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. #مگامال هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم #مشارکت_حداکثری را از دست می دهید.
اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان #رایگان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) .
میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز #سدسازی را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک #آب_انبار داری مقایسه کرد و امثله دیگر.
در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها!
هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد.
اما هیئتهای کوچک و #روضه_های_خانگی، می تواند یکی از مهم ترین عوامل #مشارکت_حداکثری در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است.
باز برخلاف #مگا_هیئت ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند.
البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی #روضه_های_خانگی، شاهد #مشارکت_حداکثری و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم.
@besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ ببینید #صندوق_بینالمللی_پول چگونه اقتصاد کشورها رو به فلاکت میکشونه
🔺به عنوان نمونه، قیمت آب در نتیجه #خصوصیسازی آب تو فقیرترین کشور آمریکای لاتین، یه شبه ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد!
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
رانندگان اسنپ و تپسی بیمه دارند؟ تعطیلات؟ مرخصی استحقاقی و استعلاجی؟
گاهی حین مطالعه درباره اقتصاد سیاسی آمریکا، احساس میکنم شرحی بر اقتصاد سیاسی ایران را میخوانم. سرمایهداری نئولیبرال در نظامهای سیاسی متضاد، مصائب مشترک ایجاد کرده است.
(برشی از ترجمه کتاب Poverty By America)
@syjebraily
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
بعد از حماسه مقایسه قیمت آبمعدنی و بنزین و مقایسه قیمت تخمه و بسته اینترنت، مرحله جدیدی باز شد که شاخص تعیین نرخ عوارض قم-اصفهان را قیمت پفک نمکی اعلام میکند!!
البته به ایشان باید یادآوری کرد عوارض آزادراه تهران-شمال که به اندازه دوتا پیتزا مخصوص با مخلفات است، چه گلی به سر مردم زده است..
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
گزارهی اول : خودروسازهای ما خودروی بی کیفیت و گران تحویل مردم میدهند
گزارهی دوم: قیمت گذاری دستوری(ارزان بودن خودرو) باعث زیانده شدن خودروسازها شده
نتیجه: خودرو باید گران شود تا خودروسازها از زیان خارج شده و بتوانند خودروی ارزان تولید کنند 😊
همینقدر متناقض
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
« دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات #تندرو و میانهرو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان #تندرو است، فلان جریان میانهرو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بندهی حقیر هستم. میانهرو حرف قشنگی است امّا اسلام اینجوری حرف نمیزند؛ بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرفدار میانه و طرفدار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا. امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطیٰ هِیَ الجادَّة؛این نهجالبلاغه است. راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانهرو تندرو نیست؛ در مقابل میانهرو منحرف است. آن کسی میانهرو نیست که منحرف از راه و منحرف از جادّه است؛ امّا در جادّه، بعضیها تندتر میروند و بعضیها کندتر میروند. تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست؛ سابِقوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛ جلوتر بروید. آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور میگویند تندرو، مقصودی دارند و معنایی مورد نظرشان است. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند. آنهایی که میگویند تندرو، منظورشان کسانی است که در راه انقلاب مصمّمتر و پایدارترند؛ حزباللّهیها را میگویند تندرو. میانهرو [هم] کسی است که در مقابل آنها تسلیم باشد. در ادبیّات سیاسی آمریکا و انگلیس و امثال اینها، معنای تندرو و میانهرو این است: تندرو کسی است که پایبند انقلاب است، میانهرو کسی است که در مقابل خواستههای آنها تسلیم است.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی_ ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
📎 @hassanabbasi1374
روش کار نئولیبرالها به این شکل است که ابتدا یک مسئله را با قدرت رسانهای که دارند تبدیل میکنند به اَبَر بُحران و مشکل اصلی کشور که باید ظرف مدت کوتاهی برطرف شود، بعد که قدرت تحلیل و تصمیم گیری را از سیاستمدار گرفتند، نسخههای گرانسازی و شوک درمانی را تجویز میکنند
حل مشکل ناترازی انرژی در سه ماه، یعنی گران کردن بنزین، گاز، برق و گازوئیل
حل مشکل ناترازی بودجه در سه ماه، یعنی
افزایش درآمد دولت از طریق گرانسازی ارز و بنزین و انرژی و کاهش هزینهی دولت از طریق حذف یارانهها و عدم افزایش دستمزدها
حل مشکل ناترازی بانکها در سه ماه، یعنی حذف تمام تسهیلات تکلیفی مثل وام ازدواج و ودیعه مسکن و ...
حل مشکل ناترازی ارزی در سه ماه، یعنی حذف ارز ترجیحی و گران کردن ارز و به رسمیت شناختن نرخ بازار قاچاق
اگر دولت جدید بخواهد به نسخههای گرانسازی نئولیبرالها عمل کند، قطعا بیشتر از ۴ سال عمر نخواهد کرد، شاید هم کمتر از ۴ سال.
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند وقت پیش به یکی از دوستان پیشنهاد دادم که یک پویانمایی کوتاه بسازد با این موضوع که یک نفر سوار خودرو خودران تسلا شده و ظاهرش این است که آن خودرو بدون نیاز به راننده در حال حرکت است. اما با عقب رفتن دوربین مشخص میشود که مثل هزاران سال پیش عدهای برده/کارگر زیر تخت روان/خودرو خودران آن قارون زمان را گرفتهاند و در حال حرکتند.
دنیای سرمایهداری و توسعه فنآوری ظاهرش این است که به نفع مردم و موجب راحتی و آسایش و رفاه آنان شده است.
اما به تعبیر شهید صدر فقر، نداری نیست بلکه فاصله بین فقیر و غنی است. در حقیقت اگر شما امروز یک رفاه نسبی داشته باشی ولی یکدفعه در جامعه شکاف طبقاتی بسیار زیادی ایجاد شود قطعا احساس فقر خواهید کرد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از هاد
در سرمایه داری نئولیبرال امکان تحصیل رایگان، دخالتی غیر منصفانه در بازار است
🔸میلتون فریدمن سرمایه داری بی قید و شرط را در همه بخش ها از جمله آموزش تجویز می کند. او معتقد است به جای هزینه کردن پول برای بهبود نظام مدارس دولتی، دولت کوپن هایی در اختیار خانواده ها قرار دهد. تشکیلات بخش خصوصی اداره مدارس را در دست بگیرد و مطابق مقررات خود اداره کند.
🔸در آمریکا این روند طی شد و اتحادیه های قوی معلمان منحل شدند، آموزگاران مدارس دولتی از کار برکنار شدند، آموزگارانی جوان با حقوق کمتر بکار گرفته شدند که نوعی زمین خواری در عرصه آموزش بود و این روال دارد جامعه آمریکا را عمیقا دو قطبی می کند.
🔸فراهم آوردن امکانات تحصیل رایگان، از دید سرمایه داری نئولیبرال، دخالتی غیر منصفانه در بازار محسوب می شود.
#دکترین_شوک 3⃣
@haad1442
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تکنولوژی، فقط تکنولوژی نیست. تجسد میلیون ها نفر در کالبد اشیاء است. خرید و مالکیت آن، خرید جان انسانهاست. از این روست که برخی علمای ما، تکنولوژی و دانش را مالکیت بردار نمی دانند مگر آنکه حق آن میلیون ها نفر داده شود.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حضرت علی اصغر، یا باب الحوائج ...
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
یک ایده می گوید در گرمای شدید این روزها باید برق خانه ها را قطع کرد. #شهید_جمهور هرگز نپذیرفت که سالمندان و کودکان و نوزادان در خانه ها گرمازده شوند. شهید، ضمن افزایش تولید برق، سرمایش تابستانی خانه ها را تضمین کرد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
✍ ا. انصاری زاده
اگر هر مشترک را خانواده ای بطور متوسط ۳ نفره درنظر بگیریم، یعنی حدود ۲۶ میلیون نفر کاهش مصرف داشته اند..
با این وجود بازهم لیبرال ها به شما میگویند مردم ایران پرمصرفاند و باید گران کنیم..
#سرطان_لیبرالیسم
@eslametamadoni
#پیام_مخاطبین
سلام و عرض ادب
راجع به افزایش قیمت ارز نیمایی و ترجیحی به ۶۰ هزار تومان توصیه آقای طیب نیا رئیس تیم اقتصادی دولت پزشکیان
دوستان اینها به دنبال تحریف حقایق هستند و افزایش قیمت دلار را طوری تبلیغات می کنند که گویی آقای طیب نیا و دولت جدید برای مبارزه با رانت و فساد این کار بزرگ را انجام خواهند داد و مثلا این افزایش نرخ ارز به نفع مردم و به ضرر رانت خوران خواهد بود
لذا بهتر است دوستان به جای کلی گویی که برای مردم عادی قابل فهم نیست
با بیان جزئیات این مسئله ارز ۶۰ هزار تومانی را برای مردم تبیین کنند
مثلا بگویند اگر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی حذف و به ۶۰ هزار تومان برسد قیمت مرغ تقریبا دو برابر خواهد شد و از مرغ کیلویی ۹۰ هزار تومان به مرغ کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خواهیم رسید و موقع خرید یک مرغ را تقریبا ۵۰۰ هزار تومان خرید خواهیم کرد
یا قیمت گوشت قرمز که آقای پزشکیان از آن در مناظرات انتقاد می کرد نیز دو برابر خواهد شد یعنی گوشت کیلویی یک و نیم میلیون تومان
یا قیمت روغن نباتی و برنج هم چند برابر خواهد شد
خلاصه با این کار اشتباه آقای طیب نیا به مرغ نیم میلیونی و گوشت یک و نیم میلیونی و روغن نباتی حلب ۵ کیلویی یک میلیونی سلام خواهیم کرد
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دوستان این سوال را زیاد مطرح می کنند که چرا ما در انتخابات پیروز نشدیم؟ ذهن دوستان ما بسیار مشغول شده به این پرسش.
بخش اول:
برای پاسخ به این پرسش باید مسائلی را بررسی کرد:
۱- چه شد که طعم خدمت در دولت شهید رئیسی را مردم به خوبی نچشیدند؟
پاسخ: تورم
علت تورم:
الف: لحظه تحویل دولت به شهید، تورم تولید کننده در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داشت. تورم تولید کننده، همیشه تعیین کننده تورم در سالهای بعد است. این تورم، نشانه ای بود از تورم مصرف کننده بالا برای سالهای بعد. تورمی که در همان زمان هم نزدیک به چهل درصد بود.
ب: تورم جهانی. هم زمان با دولت شهید، جنگ روسیه و اوکراین رخ داد و تورم در مواد غذایی و کالاهای اساسی را فزاینده کرد. این دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان غلات جهان هستند. تورم در اروپا دو رقمی شد و قاره سبز را در معرض بحران قرار داد.
ج: اجرای سیاست گران سازی ارز در کمتر از یک سال پس از آغاز دولت سیزدهم. رهاسازي ارز در اواخر دولت دوازدهم همراه شده بود با کمبود شدید ارزی. این کمبود و رهاسازی که در نتیجه بی عملی دولت دوازدهم در صادرات نفتی و غیرنفتی رخ داده بود، بحران مازاد تقاضای ارز را به دولت سیزدهم منتقل کرد. دولت سیزدهم دو راهکار داشت: راهکار اول کنترل منابع ارزی توام با تقویت ذخایر ارزی با بهبود صادرات بود. راهکار دوم، پذیرش کمبود و گران کردن نرخ ارز بود. عموم کارشناسان دولت که در آن زمان بازماندگان دولت قبل بودند، باور نداشتند که شهید رئیسی بتواند منابع ارزی را تقویت کند. دولت هم هنوز اعتماد به نفس کافی برای باور به توانمندی خود را نداشت. لذا اجرای سیاست گران سازی را اجتناب ناپذیر دانستند. سیاستی که مبارزه با تورم را برای یک سال دیگر به تعویق انداخت. هرچند کاهش تورم در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، اما تلخی آن، بر شیرینی زحمات و تلاش های دولت چربید.
۲- چه شد که جانشین شهید رئیسی در انتخابات پیروز نشد؟
الف: دولت در غیاب شهید رییسی، انسجام سیاسی سابق را نداشت. لذا تصمیم واحد در انتخابات میسر نشد و عملا از جانب دولت، جانشینی برای شهید معرفی نشد. فرایند تبدیل دکتر جلیلی به جانشین شهید، فرایندی طولانی، پرچالش و متزلزل بود. تا جایی که حمایت خانواده شهید و اطرافیان او، یا در شبهای آخر صورت گرفت یا اساسا حمایتی انجام نشد. بر خلاف دولت های سابق که در دور دوم، با تمام توان از رئیس جمهور حمایت می کردند، این دولت به جز در در مواردی معدود، رفتار بی طرف را انتخاب کرد و توان سیاسی خود را به دکتر جلیلی منتقل نکرد.
ب: دعوی جانشینی شهید رئیسی، صاحبان متعددی پیدا کرد. ۴کاندیدا خود را جانشین شهید معرفی کردند. برای مردم چنین تصور واگرایی، پاسخ روشنی نبود و آشفتگی ذهنی را دوچندان می کرد. علی الخصوص که برخی از این بزرگواران، نهایتا به اکراه و اضطرار از دکتر جلیلی حمایت کردند و این اضطرار، طبعا به هیچ وجه معادل همگامی در یک حرکت سیاسی نبود.
۳- چرا جبهه انقلاب نتوانست به هماهنگی کافی برسد؟
الف: بزرگان جریان اصولگرایی و انقلابی که همیشه در فرایندهای سیاسی پیشگام بودند، بعضا تا آخرین لحطه در این انتخابات، ظرفیت های خود را به نفع آقای جلیلی پای کار نیاورند. بسیاری از افراد سرشناسی که در دور اول در کنار دیگر کاندیداهای بزرگوار قرار گرفتند، در دور دوم یا از دکتر جلیلی حمایت نکردند یا به حمایتی سست و نمادین و از روی اجبار بسنده کردند. این رفتار اجازه نداد اهتمام کافی در حمایت از سوی انقلابی ها صورت پذیرد. حداقل نتیجه این رفتار، ایجاد تردید و دودلی در بخشی از بدنه انقلابی در حمایت از دکتر جلیلی بود.
ب: دعوای بسیار سنگین و جبران ناپذیر میان اطرافیان دکتر قالیباف و دکتر جلیلی ورای اینکه کدامیک را مقصر بدانیم، ضربه سنگینی به کمپین انقلابی ها زد. این دعوا در دور اول حداقل ۱۰ روز و در دور دوم حداقل ۳ روز از وقت جریان انقلابی را گرفت و فرایند تبلیغات و حضور در صحنه را با اخلال مواجه کرد. این در شرایطی بود که جبهه مقابل، تکلیف خود را از ابتدا به روشنی می دانست و پیش از حضور انقلابی ها، شهرها و روستاها را فتح کرده بود.
ج: شخصیت های مختلف و مشهور جریان انقلابی، میدان داری نکردند. وزرای دولت نهم و دهم، مدیران جوان و سابقه دار دولت شهید، سیاسیون جریان انقلابی، به ندرت در کمپین های انتخاباتی دکتر جلیلی حاضر شدند. این در حالی بود که کل کابینه آقایان روحانی و خاتمی در شهرهای مختلف حاضر می شدند و کمپین ها را تقویت می کردند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دوستان این سوال را زیاد مطرح می کنند که چرا ما در انتخابات پیروز نشدیم؟ ذهن دوستان ما بسیار مشغول شده به این پرسش.
بخش دوم:
اما در کنار این موارد، نمی توان مزیت های آقای پزشکیان را نادیده گرفت. آقای پزشکیان در بیانی فلکلور و ساده، یک احمدی نژاد متعلق به جریان اصلاحات است. با بیانی عامیانه و همه فهم، ظاهر و سابقه ای مردمی، نگاهی معترض و منتقد و دارای قابلیت معرفی خود به مردم به عنوان یک شخصیت مستقل.
مقابله با این رویکرد برای دکتر جلیلی که از بیانهای عامیانه فاصله داشت، خود را مدافع وضع موجودی می دانست که تلخی تورم بر شیرینی هایش غلبه داشت و بنا داشت راهکارهای حل مشکل را بیان کند نه اینکه پای درد دل بنشیند و زغال قلیان مجلس را بیشتر بدمد بسیار سخت و مشکل بود.
لذا میراث داری رئیسی شهید ماند برای فرصتی دیگر.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر رهبری در مورد ذکر و «حسین حسین» گفتن در مداحی...
🔸 نظر رهبری فارغ از بحث فقهی:
همان که در فیلم می فرمایند.
🔸 نظر فقهی رهبری
سؤال: هروله کردن و گفتن ذکر ائمه به صورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
پاسخ رهبری: «اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.»
_____________
پ.ن۱: واقعیت این است که متأسفانه گاهی در بعضی هیئات، ذکر شریف «حسین حسین ع» با نحوی گفته می شود که با عرض پوزش حکم همان دوبس دوبس موسیقی را دارد!!
یا گاهی موضوع مداحی، بزرگوارانی همچون صدیقه طاهره(س)، برخی ائمه(ع)، حضرت عباس یا حضرت زینب(س) و حتی بعضی شخصیت ها مثل حاج قاسم یا رهبری است ولی زیر صدا «حسین حسین» گفته می شود!!
پ.ن۲: به نظر حقیر، پاسخ به این سؤال برای ما در هیئات راهگشا است: «اگر حضرات آل الله در جلسه حاضر باشند، آیا حاضر هستیم اینگونه بالا و پایین بپریم و با سکسکه، حسین حسین بگوییم؟»
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
یعنی قیمت عمده فروشی 485 قلم کالا دست کم 47% فقط از محل تغییر نرخ ارز، افزایش یافته است.
حالا متوجه شدید که پایداری تورم در کانال 40% برای 3 سال متوالی گذشته، عمدتاً متاثر از ارز است. در شرایط ما، همه تورم ها و شوکهای تورمی حاصل سیاست های دولت بویژه در حوزه ارز هستند، شک نکنید.
@DrRezaGholami
هدایت شده از حسین زمانی میقان
غربگدایان ایرانی به #آیتالله_میرباقری به واسطه تکرار سخنان امام حمله میکنند ولی میترسند بگویند این سخن امام خمینی است.
"پایه ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با آمریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد"
صحیفه امام، جلد۲۱، ص۳۲۷
@hzamanim
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
🌀 ارز ترجیحی مفهومی جعلی برای گران سازی
🔹 فردی نام فرزندش را #رستم گذاشت و به همین خاطر سخت از او #میترسید. این حکایت ارز ترجیحی است؛ چون ارزهای گرانتر از جمله نرخ ارز قاچاق را میپذیریم، این نرخ میشود ترجیحی و به همین خاطر باید حذفش کرد. هیچوقت نمیگوییم که ارز غیرترجیحی را باید حذف کرد.
🔹 در واقع مفهوم ارز ترجیحی مفهومی است برای گران سازی نرخ ارز و سپس تحمیل تورم به سفره مردم!
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 درخواست امام خمینی(ره) از ملت ایران و دولت جمهوری اسلامی
💠 #امام_خمینی(ره):
«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنافداه ـ است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.
مردم عزیز ایران که حقاً چهرۀ منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختیها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفۀ اساسی شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقۀ مستضعف فشار میآورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.
من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی میخواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایهداری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزۀ جهانی خود علیه غرب و شرقیم.»
📜 لینک متن کامل پیام #امام_خمینی(ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی (لزوم استقامت در مقابل هجوم نظامی، سیاسی و فرهنگی جهان خواران)، ۱۳۶۸/۱/۲:
▶️ B2n.ir/e90777
👈 در بعضی صفحات مجازی، تعابیر فوق را به استاد میرباقری نسبت میدهند و نقد یا تخریب میکنند، در حالی که فرمایشات فوق از #امام_خمینی(ره) است نه استاد میرباقری!
☑️ @mirbaqeri_ir