eitaa logo
|حواس جمع|Havasjam
95 دنبال‌کننده
280 عکس
194 ویدیو
12 فایل
سیدمحمد اکبرزاده هنزائی خادم و روضه خوان ائمه هدی علیهم السلام امام جماعت مسجد اميرالمؤمنين علیه السلام یزد پاسخگویی شبهات، سوالات اعتقادی و تاریخی مشاوره مذهبی و استخاره 👇🏻 @kettabran_morabi
مشاهده در ایتا
دانلود
علیه السلام بنویسید مرا: بی سر و سامان حسن بنویسید: منم تشنۀ احسان حسن   حسن در حُسنِ حسن، عشق حسن، جان حسن دل عشاق شکار است به پیکان حسن   در مقامش بود این بس که نه تنها ایوب صبر هم گشته خودش دست به دامان حسن   حاتم ار جود و سخایش شده مشهور خودش می‌رود محض گدایی به در خوان حسن   سر تعظیم کند خم به برش جبرائیل تا که یک لحظه زند بوسه به دستان حسن   سائل از شام رسید، گفت مداماً دشنام دید لطف و کرمش، گشت مسلمان حسن   همه گفتند که جان‌ها همه قربان حسین ذکر روی لب احمد شده: قربان حسن   دشمنش دید به کل، هیبت او را به جمل همه حیرت زده از جنگ نمایان حسن   وسط معرکه سر بود که می‌خورد زمین متحیر، ملک باد ز طوفان حسن   مات و مبهوت رجزخوانی او جن و بشر ملک الموت شده گوش به فرمان حسن   جز خداوند نشد با خبر از غصۀ او کس نفهمید چه بود آن غم پنهان حسن   قاتلش زهر نشد، غصۀ آن کوچه تنگ خوره‌ای بود همیشه به تن و جان حسن   ضربه تا خورد به مادر، نظر من این است تار شد از اثر ضربه، دو چشمان حسن   مادر افتاد زمین، غیرت او ریخت به هم رفت طاقت ز تمام بدن و جان حسن   شاعر: |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
علیه السلام 📖 تحقیق یکی از طلبه های موسسه تاریخی 📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ ◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. ◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون و است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است. |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
🔷️ «عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى وُضُوءٍ فَتَيَمَّمَ مِنْ دِثَارِهِ كَائِناً مَا كَانَ لَمْ يَزَلْ فِي صَلَاةٍ مَا ذَكَرَ اللَّهَ» ⏬ ⏬از امام صادق(ع) در فضیلت وضوی هنگام خواب نقل شده است: ⏬ ⬅️ترجمه: «هر کس با وضو به رختخواب رود، رختخواب براى او حکم مسجد را دارد. و اگر در میان رختخواب به یاد آورد که وضو ندارد، اگر بر روانداز خود نیز تیمّم کند، تا زمانی که به یاد خداست، گویى نماز می‌خواند». ⏬و این روایت از امیرالمومنین علیه السلام:👇 ⏬ 🔷️️ « عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لَا يَنَامُ الْمُسْلِمُ وَ هُوَ جُنُبٌ وَ لَا يَنَامُ إِلَّا عَلَى طَهُورٍ فَإِنْ لَمْ يَجِدِ الْمَاءَ فَلْيَتَيَمَّمْ بِالصَّعِيدِ فَإِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ تَرُوحُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَلْقَاهَا وَ يُبَارِكُ عَلَيْهَا فَإِنْ كَانَ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ جَعَلَهَا فِي مَكْنُونِ رَحْمَتِهِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ بَعَثَ بِهَا مَعَ أُمَنَائِهِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيَرُدُّهَا فِي جَسَدِهِ» ⏬ ⬅️ترجمه: «هیچ مسلمانى در حال جنابت و بدون وضو نخوابد. و اگر آب براى غسل و وضو نیافت تیمّم کند؛ زیرا روح مؤمن را به هنگام خواب به آسمان می‌برند و خداوند آن‌را قبول کرده، بر آن برکت می‌فرستد، پس اگر اجلش رسیده باشد، او را در گنجینه‌‌‌اى از رحمت خود می‌سپارد، و اگر وقت مرگش نرسیده باشد، توسط فرشتگان امانت‌دار خود، روحش را به بدن او باز می‌گرداند» ✔نجس شدن اعضای وضو: ⬅️ اگر در بین وضو، جایی که شسته یا مسح کرده، نجس شود وضو صحیح است؛ مثلا هنگامی که مشغول شستن دست ها است، صورت وی نجس شود. ✔خالکوبی زیرپوست: ⬅️خالکوبی هایی که زیرپوست قرار دارد (جوهر است) و مانع رسیدن آب به پوست نمی باشد، برای وضو اشکال ندارد. |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
علیه السلام عضو عضو پیکرم پیوسته گوید یا حسین تا برات کربلایم را کند امضا حسین هم دلم را برده با خود در کنار قتلگاه هم دو چشمم را کند از اشک و خون دریا حسین با همین پرونده ی سنگین و این بار گناه می خرد ما را در این دنیا و آن دنیا حسین از سنین کودکی پوشیده ام رخت سیاه ریختم اشگ و زدم بر سینه، گفتم یا حسین غم مخور گر روز محشر گم شدی در بین خلق هر کجا باشیم ما را می کند پیدا حسین من که از روز ولادت کربلایی بوده ام دوست دارم وقت مردن هم بمیرم با حسین شاعر: |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
هدایت شده از |✾نبض‌احسٰاس
✨⃟💛¦⇢ از عالمے پرسدند : چگونہ بفهـمیم در خواب غفلتیم یا نهـ؟ گفت : اگر براے امام زمانت ڪارے میڪنے و بہ ظهـور آن حضرت ڪمڪ میڪنی؛ بدان ڪہ بیدارے(:💚 و الا اگر مجتهـد هـم باشے؛ در خواب غفلتے ...!! ‌ ݩبضـ‌احسٰاسـ|ⁿᵃᵇᶻᵉʰˢᵃˢ
|حواس جمع|Havasjam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ #درد_فراق #امام_زمان روحی فداه #هرگز_فراموش_نمی_شوی #قسمت_ا
روحی فداه ⬅️«نُدبه» به معنای گریه و اشک و ناله است، کسی که فهمید از چه سعادتی محروم شده است، هر لحظه برای آمدن امام خود دعا می‌کند، او اشک می‌ریزد و با مولای خویش نجوا می‌کند... ادامه دارد ... از کتاب (هرگز فراموش نمی شوی!) ✒نویسنده: مهدی خدامیان آرانی |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
◽سوره لقمان، آیه۶◽ 🔹️وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ🔹️ ⏬ترجمه⏬: ◀️ و بعضی از مردم سخنان بیهوده را میخرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است. ✅و اما 《لهو الحدیث》: مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که هر گونه: 🏳سخنان، 🏳 یا آهنگهای سرگرم کننده و غفلت زا را که انسان را به بیهودگی یا گمراهی می کشاند؛ در بر می گیرد، خواه از قبیل ((غنا)) و الحان و آهنگهای شهوت انگیز و هوس آلود باشد، و خواه سخنانی که نه از طریق آهنگ ، بلکه از طریق محتوی، انسان را به بیهودگی و فساد، سوق می دهد. ✅در حدیثی از پیامبرخدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) به آیه اشاره شده است که حضرت فرمودند: 《لا یحل تعلیم المغنیات و لا بیعهن ، و اثمانهن حرام و قد نزل تصدیق ذلک فی کتاب الله : {و من الناس من یشتری لهو الحدیث ...}》 ⏬یعنی⏬ ◀️《آموزش دادن کنیزان خواننده ، و خرید و فروش آنها حرام است و درآمدی که از این راه به دست می آید نیز حرام است ، گواه این مطلب چیزی است که خداوند در کتابش فرموده : {و من الناس من یشتری لهو الحدیث ...}》 منبع: تفسیرنمونه |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
🔷️ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَبْصَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا شَعِثاً شَعْرُ رَأْسِهِ وَسِخَةً ثِيَابُهُ سَيِّئَةً حَالُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الدِّينِ الْمُتْعَةُ و اظهارالنّعمة» ⏬ترجمه: ⏬پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه موهاى سرش ژوليده ، لباسش كثيف و چركين و سر و وضعش پريشان و به هم ريخته است، فرمود: ⬅️« لذّت بردن [از نعمتهاى الهى] و اظهارکردن آنها، از دینداری است». ⏬و این روایت از رسول الله صلی الله علیه و آله که فرمودند:👇 🔷️️ «بِئْسَ الْعَبْدُ الْقَاذُورَةُ» ⏬ترجمه: ⬅️«انسان کثیف(که دیگران از او بدشان می آید)، بد بنده ای است» ✔لباس نمازگزار: ⬅️ یکی از مسائلی که قبل از شروع نماز توجه به آن لازم است، مساله ی پوشش است. چند چيز در لباس نمازگزار مستحب است كه از آن جمله است: عمامه با تحت الحنك، پوشيدن عبا و لباس سفيد و پاكيزه‏ ترين لباسها، و استعمال بوى خوش، و دست كردن انگشترى عقيق ✔مقدارِ واجبِ پوشش در نماز: ⬅مردان: باید عورت را بپوشانند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشانند. ⬅️زنان: ️باید تمام بدن را بپوشانند به جز: *دست ها تا مچ *پاها تا مچ *صورت به مقداری که در وضو باید شسته شود |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت الاسلام انصاریان از کربلای معلی در پخش زنده شبکه دو سیما 🔸حرم اباعبدالله حرم امن الهی است گویا مردم به این یقین دارند‌‌‌‌ . |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
◽سوره لقمان، آیه۱۰◽ 🔹️خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ🔹️ ⏬ترجمه⏬: ◀️ (او) آسمانها را بدون ستونی که آن را ببینید آفرید، و در زمین کوههایی افکند تا شما را نلرزاند (و جایگاه شما آرام باشد) و از هر گونه جنبندهای روی آن منتشر ساخت؛ و از آسمان آبی نازل کردیم و بوسیله آن در روی زمین انواع گوناگونی از جفتهای گیاهان پر ارزش رویاندیم. ✅ ستون های نامرئی آسمانها عن الرضا علیه السلام: 《... ا لیس الله یقول بغیر عمد ترونها؟ قلت بلی ، فقال : ثم عمد و لکن لا ترونها》 ⏬ترجمه⏬ ◀️《آیا خداوند نمی فرماید بدون ستونی که آن را مشاهده کنید؟ راوی می گوید: عرض کردم آری ، فرمود: پس ستونهائی هست ولی شما آن را نمی بینید》 🔶️این آیه با توجه به حدیثی که در تفسیر آن وارد شده است، پرده از روی یک حقیقت علمی برداشته که در زمان نزول آیات، بر کسی آشکار نبود، چرا که در آن زمان هیئت بطلمیوس با قدرت هر چه تمامتر، بر محافل علمی جهان و بر افکار مردم حکومت می کرد، و طبق آن آسمانها به صورت کراتی تو در تو همانند طبقات پیاز روی هم قرار داشتند و طبعا هیچکدام معلق و بی ستون نبود، بلکه هر کدام بر دیگری تکیه داشت، ولی حدود هزار سال بعد از نزول این آیات، علم و دانش بشر به اینجا رسید که افلاک پوست پیازی، به کلی موهوم است و آنچه واقعیت دارد، این است که کرات آسمان هر کدام در مدار و جایگاه خود، معلق و ثابتند، بی آنکه تکیه گاهی داشته باشند، و تنها چیزی که آنها را در جای خود ثابت می دارد، تعادل قوه جاذبه و دافعه است که یکی ارتباط با جرم این کرات دارد و دیگری مربوط به حرکت آنهاست. این تعادل جاذبه و دافعه به صورت یک ستون نامرئی، کرات آسمان را در جای خود نگه داشته است ⏬ ◀️حدیثی که از امیر مؤمنان علی علیه السلام در این زمینه نقل شده بسیار جالب است، طبق این حدیث امام فرمود: ⬅️این ستارگانی که در آسمانند، شهرهائی هستند همچون شهرهای روی زمین که هر شهری با شهر دیگر (هر ستاره ای با ستاره دیگر) با ستونی از نور مربوط است. 🌐آیا تعبیری روشنتر و رساتر از ستون نامرئی یا ستونی از نور در افق ادبیات آن روز برای ذکر امواج جاذبه و تعادل آن با نیروی دافعه پیدا می شد؟  ✅وَأَلقَی فِی الأَرضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُم اعجاز دیگر، اشاره به محافظت زمین از لرزش، به وسیله ی استقرار کوهها ✅وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَابَّة اشاره به تنوع حیات و زندگی در چهره های مختلف است از جنبندگانی که از کوچکی با چشم عادی دیده نمی شوند و سرتاسر محیط ما را پر کرده اند گرفته ، تا جنبندگان غولپیکری که عظمت آنها انسان را در وحشت فرو می برد. ✅وَأَنزَلنَا مِن السَّمَاءِ مَاء یعنی نازل کردیم از آسمان(ازجهت بالای سر شما) آبی ، (که همان باران باشد) ◾{ماءً} نکره وبا تنوین آمده که نشانه عظمت است ✅فَأَنبَتنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوجٍ کَرِیمٍ و همچنین اشاره به قانون زوجیّت در گیاهان میباشد. ضمنا توصیف زوجهای گیاهان به ((کریم )) اشاره به انواع مواهبی است که در آنها وجود دارد. 👈آیا هرکدام از این شاهکارها و تدابیر شگفت آور و تفکّرانگیز، دلیلی روشن بر وجود آفریدگاری دانا و توانا و فرزانه نیست؟ 📖منبع: تفاسیر مجمع البیان، المیزان، نمونه، صافی، نور، سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
🔹دین به عبارتی یعنی محبت و نفرت و شاید به این معناست که: خدای من! تو از چه رفتار و گفتاری خوشت می آید؟ و چه چیزی را نمی پسندی؟ هستی من! از این می ترسم که از چشمت بیافتم و حال آنکه دوست دارم با اطاعت و بندگی ات، غرق در رحمت بی کران و وجودزیبایت شوم بارالها! مرا هرلحظه عاشق ترم کن که من مزه ی محبتت و محبت محبوبت حسین علیه السلام را چشیده ام. و از تو ممنونم که قلبم را به غمش مبتلا کردی و محبتش را در دلم و زبانم جاری نمودی تا به واسطه ی محبتش، دینم را و آنچه مایه ی سعادت دنیا وآخرتم هست و آنچه دنیا و آخرتم را تباه می کند را بشناسم و از دوری ات و جدایی خودت و دوستانت واهمه دارم و از اینکه به دشمنانت و صفات زشت آنها شبیه شوم، نفرت دارم. و ای خدای ارحم الراحمینم! بی رحمی دشمنانت به طفل شیرخوارِ امامم، حسین علیه السلام، قلبم و فطرت خدایی ام را لرزانده است. و از آنها و هرکس تا قیامت راه آنها را ادامه می دهد منفورانه بیزارم. 🔷️ «... فقال: إن الله تعالى جميل يحب‏ الجمال‏ فأتجمل لربي، و هو يقول: «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» فأحب أن ألبس أجود ثيابي‏» ⏬ترجمه: ⏬از خیثمه نقل شده است که امام حسن علیه السلام وقتی برای نماز آماده شد بهترین لباسش را پوشید . گفته شد ای پسر رسول خدا برای چه بهترین لباست را پوشیدی ؟ حضرت فرمود:《خداوند متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد پس من هم برای پروردگارم خود را زینت کردم چرا که خداوند می فرماید: «اى فرزندان آدم! به هنگام عبادت، لباسهاى شايسته به خود برگيريد» پس منم دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.》 ✔حکم کلی: طهارت بدن و لباس در تمام نمازها شرط است به جز نمازمیت. ✔در این موارد اگر با لباس نجس نماز بخواند صحیح است: ۱❇نداند بدن یا لباسش نجس است و پس از نماز متوجه شود. ۲❇بدن یا لباس نمازگزار براثر زخم بدن نجس شده و آب کشیدن یا عوض کردن آن هم دشوار است. ۳❇لباس یا بدن نمازگزار به خون نجس شده ولی مقدار آلودگی کمتر از درهم(به قُطرِ تقریبا۲۳میلی متر)است 👈نکته: خون کمتر از درهم شرایطی دارد که ان شالله در قسمت بعدی فقه بیان می شود ۴❇ناچار باشد که با بدن یا لباس نجس نماز بخواند؛ مثلا آب برای تطهیر ندارد. 🔹️نکته: در تمامی موارد مذکور، بدن یا لباسی که نجس شده است، نجس بودن آن برطرف نمی شود ولی اجازه دارد با آن نماز بخواند. |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda
علیه السلام ای همه خلق جهان، شاهد یکتایی تو دل ما، بیتِ الهی ز دل‌آرایی تو با وجود رُخ خونین و به خاک آلوده صورتی را نتوان یافت، به زیبایی تو سجدهٔ شکر به مقتل پی هفتاد و دو داغ بود آیینه‌ای از صبر و شکیبایی تو دادی انگشتر خود را به عدو با انگشت زهی از بذل و جوان‌مردی و آقایی تو چینِ اندوه، به پیشانی خورشید انداخت آفتاب رُخِ بر نیزه تماشایی تو نخل توحید، ز خون تو بقا یافت از آن چوب زد خصم به لب‌های مسیحایی تو بس که بر پیکر تو، زخم روی زخم زدند گشت مشکل به یتیم تو شناسایی تو لالهٔ پرپر زهرایی و چشم «میثم» گل در این باغ ندیده به شکوفایی تو شاعر: |حواس جمع|Havasjam 👇 https://eitaa.com/joinchat/945422359Cd198281eda