eitaa logo
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")ت
1.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
248 ویدیو
19 فایل
نشرگزیده آثارعالم فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی "ره" آرشیوصوتی⬇️ @sedaye_sokhaneeshgh حُسن عفاف⬇️⁩ @hosne_efaf هوای وصال⬇️ http://sapp.ir/havayee_vesal https://ble.im/havayee_vesal https://iGap.net/havayee_vesal ادمین⬇ @ghalbee_salim "تبادل نداريم"
مشاهده در ایتا
دانلود
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")ت
#فقر ( در اصطلاح عرف ) @havayee_vesal
✨معنای و اقسام آن در اصطلاح عرف ✨ فقر به معنای احتیاج و نیاز است ودر اصطلاح عامه مردم به معنای نداشتن امکانات مادی و دنیوی است و فقیر به کسی گفته می‌شود که ما یحتاج زندگی دنیایی خود را ندارد. در دین مبین اسلام درباره فقر ، دو موضع گیری وجود دارد: گاه فقر ممدوح شمرده شده و گاه مورد مذمت قرار گرفته است، پس فقر از دیدگاه اسلام به دو قسم فقر ستوده و فقر نکوهیده تقسیم می شود. اکنون برای روشن شدن مطلب اقسام فقر بیان می شود ؛ گفته شد که فقیر در اصطلاح عامه مردم به کسی اطلاق می شود که فاقد امکانات مالی و دنیای باشد. فقیر به این معنا به چهار قسم است : ✨الف. فقیر حریص✨ این دسته کسانی هستند که نیاز مادی دارند ودر آرزوی داراشدن و تمکن مالی به سر می برند ؛ بنابراین برای دستیابی به امکانات مادی تلاش خود را افزون می کنند و تمام هم و غم دلشان معطوف این مسئله است. در این میان گروهی نیز به سبب آنکه می بینند که حتی با تلاش هم نمی توانند به آرزوی خود برسند، دست از تلاش می کشند ؛ اما همچنان در آرزوی دستیابی به امکانات مادی به سر می برند و چشم حسرت بر دارایی دیگران می دوزند و از نداشتن و فقر در رنج هستند. چنین فقری که با حرص همراه است، از انواع نکوهیده فقر است ؛ زیرا چنین کسانی با وجود نداشتن امکانات، در اسارت وتعلق به دنیا قرار دارند واز سوی دیگر به تقدیر و اراده حق درباره خود خشنود نیستند ✨ب. فقیر قانع ✨ این دسته کسانی هستند که با وجود نیاز مادی، علاقه ای به دارا شدن نداشته و حرص نمی ورزند و تمام همّ و غم خود را برای دستیابی به مال دنیا صرف نمی کنند ؛ به گونه ای که اگر از امکاناتی برخوردار شوند، خوشحال می شوند و اگر در محرومیت باقی بمانند، مانند دسته اول حسرت نخورده و چندان غمگین نیستند. این نوع فقرچندان مطلوب نیست، اما همچون نوع اول مذمت هم نشده است. ✨ج. فقیر زاهد ✨ این دسته از فقرا کسانی هستند که نمی توانند مایحتاج زندگی خود را تامین کنند، ولی علاقه ای هم به رفع نیازهای خود ندارند و حتی از برطرف شدن آن ها بیزارند. زیرا از گرفتارشدن به مال دنیا می هراسند. چنین کسانی اگر به مال و امکانات مادی دست یابند، احساس وحشت می کنند و هراسان می شوند. چنین فقری در دین مبین اسلام ممدوح است و به اعتبار مراتب به اقسامی تقسیم می شود. ۱_زاهدخائف: این دسته کسانی هستند که به جهت خوف عذاب وعقاب الهی از داشتن امکانات مادی هراسانند ؛ چرا که دارا شدن ورفع نیازهای مادی به سبب عدم شکر نعمت و...گاه سبب گرفتاری اخروی شود. ۲_ زاهد راجی: این دسته کسانی هستند که به شوق بهشت ونعمت های اخروی از داشتن دارایی دنیا گریزانند واگر مالی نصیب آن ها شود، در حفظ آن نمی کوشند. ۳_ زاهد عارف: این دسته در برگیرنده کسانی است که گریزان بودن آن ها از امکانات مادی ودنیوی نه از ترس عذاب ونه به طمع بهشت است ، بلکه هراس آنها از این است که امکانات مادی بین ایشان و حضرت حق تعالی سد شود. ✨د. فقیر مستغنی راضی ✨ این دسته کسانی هستند که همچون فقیران زاهد، به داشتن اموال و امکانات مادی علاقه ای ندارند ؛ با این تفاوت که با داشتن امکانات، احساس وحشت و هراس در آن ها پدید نمی آید. بدین معنا که داشتن یا نداشتن برای آنها یکسان است. چنان که نه در آن هنگام که از نعمت های مادی برخوردار می شوند، شادمانند تا از سرگرم شدن به لذت ها بهراسند ونه در صورت محروم شدن غمگین می شوند تا نگران وجود تعلق و دلبستگی به آنها باشند. به گفته علمای اینان همچون کسانی هستند که از نعمت هوا به اندازه نیاز بهره مند می شوند و زیادی نعمت ، آنها را به اسراف در بهره مندی سوق نمی دهد ؛ چنان که ائمه اطهار {عليهم السلام } این گونه بودند و بودن یا نبودن امکانات مادی برای آنها تفاوتی نداشت و حالت استغنا و بی نیازی داشته وبه خواست و پروردگار درباره خود راضی و تسلیم بودند. مقام این گروه از فقیران از فقیران اهل زهد بالاتر است ؛ زیرا در زهد نوعی وحشت و هراس دیده می شود که گویای وجود خود و توجه به آن در قلب زاهد است. در حقیقت زاهد نگران توجه به نعمت است ؛ ولی دسته چهارم از توجه به خود منصرف شده وخلاصی یافته اند ؛ از این رو هیچ حزن و ترسی ندارند و اینان مقربان هستند ؛ برای نمونه حضرت سلیمان {عليه السلام } که باوجود تمکن بسیار از نعمت های مادی، به بودن یا نبودن نعمت ها توجه نداشت ، با زاهدی که از داشتن دنیا وحشت دارد بالاتر است ؛ زیرا حضرت سلیمان {عليه السلام } به جهت عدم توجه به خود در معرض تاثیر ضررهای داشتن امکانات مادی نبود ......... 📚 منبع ؛ کتاب کیمیای وصال، صفحه ۲۰۳ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
#کلام_امیر المومنین « صلوات الله و سلامه علیه » #دنیا #گناه @havayee_vesal
▪سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ، مجاهد فی سبیل الله ، عارف و عالم ربانی و واصل ، حضرت امام خمینی « رضوان الله علیه » تسلیت عرض می نماییم .▪ هدیه به روح پر فتوح حضرت امام خمینی " رضوان الله علیه " و هدیه به روح پر فتوح تمامی علماء و خوبان در گذشته " رضوان الله علیهم " ، و شادی روح همه اموات مومنین و مومنات ، فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید . @havayee_vesal
هدیه به روح پر فتوح حضرت امام خمینی " رضوان الله علیه " و و هديه به روح پرفتوح حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " و هدیه به روح پر فتوح تمامی علماء و خوبان در گذشته " رضوان الله علیهم " ، و شهدای ۱۵ خرداد و شادی روح همه اموات مومنین و مومنات ، فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید . @havayee_vesal
﷽ 💠 اللهم عجل فرج مولانا صاحب العصر و زمان و ٱجعلنا من اعوانه و انصاره فی جمله اولیاء 💠 🔹اللهم انصر الاسلام و المسلمین و اخذل الکفار و المنافقین .. @havayee_vesal
هدایت شده از صدای سخن عشق
02905784826c4e75900656925e5f50000b47029c.mp3
4.81M
📀 ؛ در خصوص « معنی صحیح عبودیت و شرح معنی نفس و خودیّت » از فرمایشات ارزشمند حضرت استاد آیت‌الله محمد شجاعی"رضوان الله علیه " @havayee_vesal @sedaye_sokhaneeshgh
دلم محزون داغی از قدیم است        عزای حمزه(ع) و عبدالعظیم(ع) است کشد پر ، مرغ دلهامان ز سینه     گهی سوی ری و گاهی مدینه دل اهل ولا از غم شکسته   دو داغ سخت بر دلها نشسته  منم که سائل بیت الکریمم   حزین حمزه و عبدالعظیمم دو چشمِ عرش از این غصه خونبار دو صد نفرین بر هندِ جگر خوار اگر چه هست شیعه دل ، پریشان   ولی، لا یَوم ،کَیَومک ، حسین(ع) جان 🏴🏴 شهادت حضرت حمزه سید الشهداء (علیه السلام ) ، عموی پیامبر اکرم "صلوات الله علیه" و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) را به ساحت مقدس امام زمان " عجل الله تعالی فرجه الشریف " و همه مسلمانان و شیعیان تسلیت عرض می نماییم. 《 التماس دعا 》 @havayee_vesal
﷽ ▫️پروردگارا ! ما پناه به تو مى بريم و از وسوسه هاى ديو رجيم ، و حيله و نيرنگها و دلبستگى به آرزوها و نويدها و فريب ها و دامهاى او. و از اين كه در گمراهى ما طمع بندد و از طاعت تو باز گرداند ، و به نافرمانى تو ما را زبون سازد و از اين كه هر چه را به نظر ما زيبا نمايد ، ما آن را زيبا ببينيم و آنچه را پيش ما زشت جلوه دهد و بر ما دشوار گردد. خدايا به عبادت خود ، او را از پيش ما دور گردان ، و به پايدارى ما در دوستى تو او را مقهور ساز و ميان ما و او پرده اى در آويز كه نتواند دريد و سدى استوار كن كه نتواند شكافت.▫️ 💎 فرازی از دعای ۱۷ ، 💎 @havayee_vesal
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")ت
✨معنای #فقر و اقسام آن در اصطلاح عرف ✨ فقر به معنای احتیاج و نیاز است ودر اصطلاح عامه مردم به معنای
▫️در حقیقت فکر و قلب زاهد به وحشت توجه دارد و این وحشت خود نوعی اشتغال شمرده می شود که در مرحله خود ، او را از یاد حق تعالی باز می دارد؛ 🔹 چنانکه مرحوم نراقی در این زمینه مثالی نیکو بیان می کنند و می گوید : ▫️ دو عاشق را در نظر بگیرید که در محضر معشوق خود هستند و در برابر آن ها رقیبی نیز حضور دارد. حال عاشقی که در خود از رقیب در وحشت و از وجود او هراسان است را در نظر بگیرید . به طور حتم قلب او به میزان آن هراس از توجه به معشوق باز می‌ماند ؛ 🔹در حالیکه آن عاشقی که اصلاً به وجود رقیب توجه ندارد تا در پی آن در هراس باشد ، به طور کامل در جمال معشوق خود محو می شود عشق کامل‌تری خواهد داشت. ممدوح و مورد نظر معصومان "علیهم السلام " در باب ( امکانات مادی ) همین مرتبه از فقر است ▫️ 📚منبع : کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۲۰۶ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی "رضوان الله علیه " @havayee_vesal
🔹هر حُسن و هر جمالى ، و هر خوبى و هر كمالى مخصوص او و از آن اوست ؛🔹 🔅له ما فى السّموات و ما فى الارض و انّ اللّه لهو الغنىّ الحميد🔅 «آيه ۶۴، سوره حج » طبعاً هر مدح و ثنايى ، و هر حمد و ستايشى مخصوص او و متوجه به اوست ، چه مدح كننده و حمد گو او را مدح كند و حمد گويد ، و چه به زعم خويش و به اشتباه و خطا ، غير او را مدح و ستايش كند ؛ 🔹الحمدالله ، و له الحمد🔹 ✨و اين ، معنى « الحمد لله رب العالمين » است كه هر روز و هر شب در ها و در مقام ، اظهار مى كنيم. معنى اين جمله و مقصود از آن ، تنها اين نيست كه بايد فقط او را حمد و ثناء گفت ، و تنها اين نيست كه حمد و ثناء ، مخصوص اوست. علاوه بر اينها ، اين معنى هم مقصود است كه هر حمد و هر ثنايى از هر حمد گو و ثناگويى ، در خصوص هر چيزى و هر كسى ، چه بداند و چه نداند ، متوجه حضرت حقّ مى شود و به او مى رسد...✨ 📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۱۹۸ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰ رضوان الله علیه ٰ @havayee_vesal
حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی "رضوان الله علیه " : 🔸عزت را حفظ بکنید 🔸 ▫️امیرالمؤمنین "صلوات الله علیه" فرمودند که در برخورد با مؤمنین، برخورد تو ، باید برخورد توأم با (مضمون بیان اين است ) حرمت ، احترام ، بشاشت و ادب و دلسوزی باشد. 💎به همه ی مؤمنین وقتی برخورد می کنی ، با بشاشت و حرمت و ادب و احترام. اینها که است، ▫️آداب▫️. ✨ولی این غیر از این است که در برابر کسی خشوع و خضوع بکنی برای چی ؟ برای دنیا. ▫️از آن جهت عزّت خود را فرمود چه بکن؟ حفظ بکن حرمت افراد را نگه دار. ادب را نگه دار. با بشاشت روبرو باش. دلسوز باش. با لین کلام،. .. اینها را مواظبت کن. 💠 اما از این طرف مواظبت کن ، نلرزی ، چون مثلاً این آدم دستش چیزی هست هست ،، از و امثال اینها ، برایش خشوع برای دنیا نکنی و عزت خودت را حفظ کن. 📀منبع : فایل صوتی ( ) @havayee_vesal
۱- حدیث غدیر که حدیث متواتر است و از جمع کثیری از صحابه روایت شده است ، و جمع بسیار زیادی از علماء فریقین به تواتر آن اعتراف کرده اند ، و از بیش از یکصد طریق از طُرُق شیعه و سنی نقل گردیده است ، و تعابیر کاملاً روشن و مضمون واضح دارد ، کنار گذاشته شد ، و یا توجیه گردید ؛ توجیهی که بطلان و بی معنا بودنش برای هرکسی معلوم است. 🔹 کلام واضح نبی اکرم { صلی الله علیه و آله } در غدیر که فرمودند ؛ ▫️ من کنت مولاه فعلیّ مولاه ▫️ چه ابهامی در بیان مقصود ، یعنی موضوع 💎 ولایت 💎 دارد ، و کدام بیان می تواند بهتر از این باشد؟!. ‼چگونه می شود آن را به معنایی حمل کرد که کردند؟! و اشارتهای این کلام را صاحبان بصیرت چگونه می توانند نادیده بگیرند؟!. 🔹 هرکسی بهره ای از فهم نکته ها و اشارتها داشته ، و از ذوق اسرار توحید برخوردار باشد ، از این کلام ، و از نکات و اشارات آن می فهمد آنچه باید بفهمد ، و این معنا را به وضوح برداشت کند که ▫️ولایت خدای متعال در ولایت رسول اکرم { صلی الله علیه و آله } متجلّی است ، و ولایت خدا و رسول در مولی الموحّدین علی بن ابی طالب { صلوات الله علیه } ظاهر. ▫️ 🔹دقت شود🔹 🔹 این کلام می گوید ، طریق و راه و را باید با ولایت پروردگار متعال پیمود ، و ولایت پروردگار را باید در ولایت نبی اکرم و علی بن ابیطالب « صلوات الله علیهما » جویا بود. سخن در این مقام بسیار است ، ولکن چه باید کرد که مجال ، مجال مناسب نیست. ۲- حدیث ثقلین هم با اینکه از طُرُق زیادی از فریقین نقل شده است نادیده گرفته شد. این حدیث به وضوح گفت ؛ ▫️ اِنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ، و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض ▫️ 🔹 لکن روشن نشد چرا عترت طاهره { صلوات الله علیهم اجمعین } کنار گذاشته شدند؟! ‼ و چرا در جمله ▫️و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض ▫️ تامل به عمل نیامد؟! 🔹 مگر این جمله نمی گوید قرآن و عترت هرگز از هم جدا نمی شود ، و در تبیین صحیح و تفسیر درست را فقط با عترت طاهره و با اهل بیت عصمت و طهارت { صلوات الله علیهم اجمعین } می توان یافت؟!. ‼ بالاخره معلوم نگشت چرا این حدیث را مدّعیان معرفت نادیده گرفتند ، و اشارتهای راهگشای آن رانفهمیدند؟!.. این دو مورد ، یعنی حدیث غدیر و حدیث ثقلین را از باب مثال ذکر کردیم ، و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. 📚 منبع ؛ کتاب رساله محبت ، صفحه ۳۵ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
💠 معنای در اصطلاح تزکیه و الی الله .. 💠 @havayee_vesal
﷽ 💎 اینک منم ای خدای من ، که در پیشگاهت به خاکساری در،افتاده ام، منم که خطاها پشتم را گرانبار کرده ، و منم که گناهان عمرم را به تباهی برده، و منم که از سر جهالت ، تورا نافرمانی کرده ام، در صورتیکه تو شایسته این نبودی که من چنین کنم. ای خدای من، آیا اگر کسی تو را بخواند بر او رحمت می آوری تا در بکوشم ؟ یا کسی را که به درگاهت بنالد می آمرزی تا در گریه شتاب کنم ؟ یا از کسی که از سرِفروتنی صورت به خاک درگاهت بساید در می گذری؟ یا کسی را که به پیشگاهت از سرِ اعتماد ، از و نداری خود شکوه کند بی نیاز می گردانی؟ اى خداى من! آن را كه بخشنده اى جز تو ندارد نوميد مگردان و آن كه از تو بى نياز نيست و كسى به داد او نمى رسد خوار مكن. اى خداى من! درود بر محمد "صلوات الله علیه" و آل او فرست ، و از من روى بر مگردان ، كه روى به تو آورده ام و مرا نوميد مكن كه به تو اميدوارم و مرا از پيش خود مران كه در خدمت تو ايستاده ام. تويى كه خود را به رحمت و مهر توصیف کرده ای ، پس درود بر محمد " صلوات الله علیه " و آل او فرست ، و بر من رحم کن. و تو خود را بخشنده نامیدی ، پس برمن ببخشای .... اى خداى من ! سپاس تو را ، چه بسيار عيب كه پوشيدى بر من و مرا رسوا نكردى ، و چه بسيار كه پنهان كردى و مرا بدان شهره نساختى ، و بسا آلودگى ها كه بدان دست زدم و تو پرده من ندريدى و ننگ آن را بر من ننهادى و پيش همسايگان و عيوب جويان كه از نعمت تو بر من رشك مى برند آنها را آشكار ننمودى .💎 ✨ برگرفته از فرازهایی دعای ۱۶، @havayee_vesal
▪️بنال ای دل ، که در نای زمان ، فریاد را کشتند ▪️بهین ، آموزگار مکتب ارشاد ، را کشتند ▪️اساتید جهان ، باید به سوگ علم بنشینند ▪️که در دانشگه هستی ، بزرگ استاد را کشتند ▪️به جرم پاسداري از حريم عترت و قرآن ▪️رئيس مذهب و الگوي عدل و داد را كشتند 🏴 شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه ، امام جعفر صادق " علیه السلام " را به ساحت مقدس فرزند بزرگوارشان امام موسی بن جعفر " علیه السلام " و ساحت مقدس امام زمان " عجل الله تعالی فرجه الشریف " و شما عزاداران تسلیت عرض می نماییم . ▪️التماس دعا ▪️ @havayee_vesal
151. فنا شدن در غیر خدا - دنیا-.mp3
6.26M
📀 ؛ در خصوص : « شدن در ، ( دنیا یعنی غیر خدا . حالا هر چه باشد ، پول باشد ، ریاست باشد ، شهرت باشد و جمال باشد ....... ) شما را غافل گردانیده است از .... » [ با مجاهدت می توان به و رسید ] از فرمایشات ارزشمند حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal @sedaye_sokhaneeshgh
" سلام الله علیها " ⚫️ ابو بصیر از امام صادق " صلوات الله علیه " نقل می کند که فرمودند ؛ « فی تسبیح فاطمة " صلی الله علیها " یبدأ بالتکبیر أربعاً و ثلاثین، ثمّ التحمید ثلاثاً و ثلاثین ، ثمّ التسبیح ثلاثاً و ثلاثین » ▫️ در تسبیح فاطمه " صلی الله علیها " با «تکبیر » یعنی با « الله اکبر » شروع می کند، و سی و چهار بار « تکبیر » می گوید ، و سپس سی و سه بار به « تحمید » می پردازد ، یعنی « الحمدلله » می گوید ، و سپس سی و سه بار « تسبیح » می کند ، یعنی « سبحان الله » می گوید. ▫️ « فروع کافی، کتاب الصلاة ، باب التعقیب بعد الصلاة و الدعاء » ◾️ در « ترتیب » و در « عدد » حسابها هست که برای اهل آن تا حدودی معلوم ، و برای محجوبان هم مستور است ....◾️ 📓 منبع : مقالات جلد سوم ، صفحه ۹۳ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی « رضوان الله علیه » @havayee_vesal
◾️وصول به حقیقت فقر و رهایی از خود ، معنای آیه تطهیر ◾️ 🔲 هنگامی که انسان خویش را کامل ببیند و این معرفت در قلب او پدیدار و برائت از غیر خدا حاصل شود ، ذره ای از خود در قلبش باقی نمی ماند و برای رؤيت جمال حق تعالی پاک و آماده می شود. آیه تطهیر گویای پاک شدن قلوب معصومان { علیهم السلام } است که سبب می شود قلوب ایشان ، جایگاه جلوه حق تعالی شود. خدای تعالی می فرماید ؛ ⚪️ ...اِنَّما یُریدُاللّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ ٱَهلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً ⚪️ 《سوره احزاب آیه ۳۳》 🔘 خداوند می خواهد پلیدی و را از شما اهل بیت دور و کاملا شما را پاک کند. 🔘 البته نمی توان منکر آن شد که عبادت به طمع بهشت یا با انگیزه ترس از عذاب الهی ، انسان را مشمول لطف حق می کند ؛ بلکه مقصود آن است که چنین عباداتی تنها انسان را به همان هدفی که از آن در نظر گرفته شده است ، می رساند. بدین معنا که به بهشت رهنمون و از جهنم نجات می دهد. بنابراین برای رسیدن به معرفت حق باید قلب ، از خود خالی شده باشد و عبادت به طمع بهشت و نجات از دوزخ خود مراتبی از حجاب بین انسان و حق تعالی است که کنار زدن آن ، را سلیم می کند ؛ چنان که خدای تعالی می فرماید ؛ ▫️یَومَ لا یَنفَعُ مالٌ وَ لا بَنونَ الا مَن أتَی الله بِقَلبٍ سَلیمٍ▫️ 《 سوره شعرا ، آیه ۸۸ 》 ▫️در آن روز مال و فرزندان سودی نمی بخشد ، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید. ▫️ 📓 منبع ؛ کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۲۲۳ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vessl