eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
7.9هزار دنبال‌کننده
211 عکس
77 ویدیو
57 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺من عرف نفسه فقد عرف ربه 🔺 🔹 برگزاری درس "انسان‌شناسی" (ویژه طلاب برادر حوزه علمیه قم) 🔸به صورت حضوری (رایگان) 🔰مدرس: حجت الاسلام علی میری 🔹شرایط ثبت نام: ➖ اتمام مقدمات ➖تعهد به حضور منظم در درس ➖مشارکت در فعالیتهای پژوهشی کلاس ⏰زمان: شنبه ها و سه شنبه ها - یکساعت به اذان ظهر 📌مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) 📆مهلت ثبت نام: 2 الی 8 آبان 💎ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir 🌱باتوجه به برنامه ریزی بر اساس تعداد شرکت کنندگان، لطفا تنها عزیزانی که قصد قطعی شرکت در کلاس را دارند، ثبت نام بفرمایند🌱 🔺سخن سدید @sokhanesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀مهم‌ترین عاملِ موفقیت در تبلیغ چیست؟ روش یا محتوا؟! ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 بایسته‌های تبیین در فتنۀ اخیر ✅ استاد علیرضا پناهیان 🗓 سه‌شنبه، ۱۷ آبان، همزمان با اقامۀ نماز مغرب و عشاء 🕌 قم، مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(علیه‌السلام) 🔰ویژه طلاب برادر ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 مبلّغ باید منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز، مخاطبان شما باید این سوختن مثل شمع شما را ببینند و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش می‌گذاری 🔻یکی از اصول تبلیغ این است که مبلّغ منصِح باشد. منصح یعنی دلسوز. این اصطلاح یک اصطلاح قرآن است و یکی از تعابیری که انبیاء الهی در مورد خودشان می‌گویند این است که ما منصح هستیم. 🔻«أَبْلَغْتُکُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَکُمْ»، یا أنصَحَ لَکُم؛ «أَنْ أَنْصَحَ لَکُمْ إِنْ کانَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ»، و «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ»؛ این‌ها در قرآن کریم یک اصطلاح است که انبیا خود را ناصح معرفی می‌‍کنند. 🔻در روایتی از امیرالمومنین آمده است: «المؤمنُ غریزَتُهُ النُّصحُ»؛ مؤمن غریز‌ه‌اش نُصح است. یعنی غریزی اهل نصیحت است. نصیحت همه‌جور دلسوزی را دربر می‌گیرد به‌ویژه نصیحت زبانی را. زبان حداقل نصیحت ، سریع‌ترین و آسان‌ترین‌است. نصیحت بیشتر در نصیحت زبانی جلوه می‌کند. مردم می‌فهمند کدام مبلّغ غریزه‌اش است، کدام مبلّغ نمایش دارد بازی می‌کند. 🔻رسول خدا می‌فرماید «إنّ الدّین النَّصیحَة»؛ سه مرتبه این را تکرار می‌کنند؛ «قَالُوا لِمَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ» «قَالَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِكِتَابِهِ وَ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَامَّتِهِمْ‏»؛ مبلّغ این است. خیر خواه عامه هم باشد. دین یعنی نصیحت، نصیحت یعنی دلسوزی. نصیحت همیشه از موضع بالا به پایین نیست! مثل امر و نهی نیست. ولی اعم از امر و نهی است. امر و نهی هم طبق روایات زیرمجموعۀ نُصح است. 🔻دلسوزی برای خدا. این سوختن مثل شمع را باید ببینند. و منبر نمایشی است که شما سوختن دل خودت را به نمایش می‌گذارید. سوختن دل را. قبل از منبر، با فکر کردن، باید بدست بیاورید. 🔻بهترین کتاب برای گُر گرفتن و سوختن کتاب نهج‌البلاغه است. هر کسی می‌خواهد مبلغ موفقی بشود یک مدتی نهج‌البلاغه درس بدهد. می‌کشدت! اول تو را، بعد از طریق تو بقیه را. فراموش نکنید. 🔻نصح بعضی‌ وقت‌ها صورت‌های دیگری هم دارد که ظاهرش نُصح است، باطنش عقده‌گشایی است و بعضاً برای مذهبی‌ها، مؤمن‌ها و دین‌دارهاست. در روایتی نقل شده است که می‌فرماید: «آفةُ الدّین الحسد و العُجب والفخر»؛ اینها آفت دین است. 🔻در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: «كُلُّ حِزبِ بِمَا لَدَيهِم فَرِحُونَ». هر گروهی می‌خواهد دیگری را طرف خودش بکِشد. مثلاً کافران دوست دارند شما هم کافر بشوید. نکند شما هم از همان مقوله دوست دارید آنها مؤمن بشوند؟ در باطن این کار خیرخواهی، نصیحت و دلسوزی نیست. ، باطن این کار چیست؟ عده و عُدۀ خودتان را می‌خواهید زیاد کنید، اما نه بخاطر خدا. 🔻 فنون تبلیغ به ما می‌گوید: باید طعنه بزنی، سرزنش کنی، ناامید کنی، مأیوس کنی، غرورت را به رخ دیگران بکشی. هیچ‌کدام از این کارها را نکنیم پس چگونه برای مردم صحبت کنیم؟! ما چه ابزاری برای تأثیرگذاری روحی برمخاطب داریم ؟ اگر تأثیرگذاری‌های نابجای روحی را حذف کنیم. این کارها را انجام ندهیم که مبلّغ خیلی محدود می‌شود. 🔻حالا چه‌کار باید بکنیم؟ اینجا ضرورت دلسوزی برای تاثیرگزاری معلوم میشود. الآن باید چقدر دلسوز باشیم؟ در این زمینه باید مراجعه کنید به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر تمام سخنانی که امیرالمومنین به مالک فرمود را به خودتان بگیرید. نگویید این بحث مدیریتی است. نه مال همۀ منبری‌ها هم هست. 🔻پیامبر اکرم ص فرستاده‌ای را به یمن فرستاد، فرمود «یا معاذ، بَشِّر و لا تُنَفِّر». و فرمود «یَسِّر و لا تُعَسِّر». این کارهایی است که مبلغ باید انجام دهد. 🔻امام جعفرصادق(ع) نقل می‌کند: «أنَّ علیّاً(ع) لم یَکُن یَنصُبُ أحداً مِن أهلِ حَربِه إلی الشِّرکِ و لا إلی النّفاق»؛ کسانی که با او جنگیدند را به شرک و نفاق متهم نکرد. «ولکنّهُ کانَ یقول: هم إخوانُنا بَغَو علینا». خوارج بوده آمده جنگیده. حضرت فرمودند : آن‌ها اشتباه کردند. در تشخیص اشتباه کردند. اما حاضر نشد به آن‌ها را متهم به شرک و نفاق کند. 🔻به امام رضا(ع) گفتند آقا امام رضا بعضی از فامیل‌های شما، کارهای قبیح انجام می‌دهند. شما آنها را نهی‌شان ‌نمی‌کنید؟ حضرت فرمودند: «نه نمی‌کنم». بعد گفتند که: «آقا چرا نهی نمی‌کنید؟» فرمودند «النَّصیحَةُ خَشِنَة»؛ نصیحت خشن است. یعنی چی؟ می‌فرماید نصیحت اثر منفی دارد روی مخاطب، یک حالت خشونت؛ در حالیکه نصیحت که چندان خشونت‌آمیز نیست! امر و نهی ممکن است خشونت‌آمیز باشد! اما نصیحت که خشونت ندارد. ولی شاید منظورشان این است که به هر حال وقتی من ببینم دارد روی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد، نهی از منکر نمی‌کنم. 🚩 جلسه 19 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سه‌شنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌 اطلاعیۀ تغییر مکان درس «دانش تبلیغ دین» استاد پناهیان (ویژه طلاب) 🕌 جلسه 22 ام درس «دانش تبلیغ دین» استاد پناهیان، امروز بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) واقع در قم، ابتدای بلوار امین برگزار می‌شود. @Hawzah_Panahian @Panahian_ir
🌀چرا محتوا، مهم‌ترین عامل موفقیت در تبلیغ است؟! 🗓جلسه بیستم دانش تبلیغ دین – قسمت اول 🔻همانطور که در این سلسله جلسات میبینید، وقتی ما از مبانی و اصول تبلیغ صحبت می‌کنیم، اکثراً ناظر به محتوای تبلیغ هست؛ در تبلیغ آن چیزی که خیلی مهم هست محتواست. واقعاً مهارت‌ها و فنون تبلیغی، اصلاً آن مقدار اهمیت ندارند. 🔻شما بی‌هنر، بی‌تدبیر فن‌آورانه در تبلیغ حرف حساب داشته باشید بزنید، تا مقدار خیلی زیادی اثر مثبت خودش را خواهد گذاشت. 🔻البته این ذهنیت در حوزه معمولاً نیست. تا می‌گویید تبلیغ، بیشتر ذهن‌ها می‌رود روی فنّ تبلیغ و یک سری اموری را به‌عنوان فنون تبلیغ و خطابه تلقّی می‌کنند. در حوزۀ قدیم همین‌جور بوده و کماکان هست. 🔻در حالی‌که شما اگر دقت کنید به محتوای تبلیغ، آن‌وقت اوج کار صاحب مکاسب (اعلی‌الله‌ مقامه‌الشریف) می‌بینید که یک کار تبلیغی است. یعنی ایشان وقتی می‌آید، مسئله را مطرح می‌کند، استدلال‌های مخالف را مطرح می‌کند، استدلال‌های موافق را مطرح می‌کند، طوری همین مخاطبی که محققانه نشسته است پای درس خارج سحر می‌کند که گاهی از اوقات قدرت نقد هم از او سلب می‌شود. و بعد این می‌شود درجۀ بالای علمی. 🔻تبلیغ هم همین‌طور است. یک درس خارج خوب با تبلیغ چه فرقی می‌کند؟ آن بحث علمی و منطقی است. تبلیغ هم این‌گونه است. 🔻مردم مگر دنبال حرف غیر منطقی هستند؟ مگر مردم پای منبر می‌خواهند آواز گوش بدهند؟ مگر می‌خواهند صرفا سرگرم بشوند؟ 🔻شما که باید مردم را به اندیشه وادار کنید. کسی نخواهد مردم را به اندیشیدن وادار بکند، خیلی بد است. خب وقتی که بخواهید به اندیشیدن وادار کنید، چه‌کار می‌خواهید کنید؟ 🔻مگر می‌شود شما استدلال منطقی مطرح نکنید، تفکر منطقی نداشته باشید، و حتی مخاطب خودت را اهل تفکر منطقی بار نیاورید؟ سرگرمی مؤمن حکمت است. امیرالمؤمنین فرمود وقتی خسته شدید بروید سراغ کلمات حکمت‌آمیز. 🔻لذا مهم‌ترین عامل در موفقیت در تبلیغ، محتواست. ما باید اول محتوا را درست کنیم. البته یکی از اصول تبلیغ هم مهارت‌هایی است که باید به آن توجه بشود. آن مهارت‌ها زیاد سخت نیست، آسان هم هست، و آسانی‌اش بیشتر به این دلیل است که از نظر مهارتی، انواع و اقسام سخن گفتن‌ها داریم. 🔻 یکی تند حرف می‌زند، یکی آرام حرف می‌زند، یکی هم از روش‌های متعدد دیگری که وجود دارد استفاده می‌کند. نمی‌شود به این سادگی گفت در چند مدل این فنون را خلاصه می‌شود ، یک‌دفعه‌ای یک روش بدیعی می‌آید همۀ فنون گذشته را کنار می‌گذارد. 🕌 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فریادهای فاطمیه بر سر جامعه دینی.pdf
419.2K
📌ویژۀ مبلغین | بستۀ پیشنهادی تبلیغی برای ایام فاطمیه 🔻فریادهای فاطمیه بر سر جامعۀ دینی 🔸سرفصل و محتوای مطالب پیشنهادی برای ۴ جلسه سخنرانی 🎙 صوت جلسات: Panahian.ir/post/5926 ✅ تنها کانال رسمی مطالب حوزوی علیرضا پناهیان @Hawzah_Panahian
📌 در فاطمیه چه بگوییم؟ 👈پیشنهاد موضوعاتی برای فاطمیه 👤ارائه توسط: علیرضا پناهیان 🗓 امشب، بعد از نماز مغرب و عشا 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) واقع در قم، ابتدای بلوار امین ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
منبر مکتوب فاطمی-فاطمیه 1401.pdf
1.99M
🌀فاطمیه؛ فصل دیدن دشمن 📌منبر مکتوب ویژه فاطمیه 1401 با رویکرد مسائل روز ✍️ پیام: «دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطه‌ضعف‌های دشمن را بشناسید، ناتوانی‌های دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطه‌ضعف‌هایی، چه ناتوانی‌هایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشه‌های دشمن را بشناسید. خیلی‌ها در مقابل نقشه‌ی دشمن غافلگیر میشوند؛ [مراقب باشید] غافلگیر نشوید.»(مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵) 🔰فهرست اجمالی: 🔻مبحث اول: نگاه حیات شناسانه به دشمن 🔻مبحث دوم: راز تکرار یک داستان در قرآن 🔻مبحث سوم: هیجان و سرگرمی به نام دشمن 🔻مبحث چهارم: نقاط ضعف دشمن 🔻مبحث پنجم: رسانه مهم‌ترین ابزار دشمنی یهود در آخرالزمان 🔻مبحث ششم: نصرت خدا؛ مهم‌ترین نقطۀ قوت ما 🔻مبحث هفتم: اقدام جهادی همراه با صبر، شرط نصرت خدا 🔻مبحث هشتم: راز موفقیت و قدرت جامعه در مقابل دشمن 🔻مبحث نهم: نقش مردم در مصاف با دشمن 🔻مبحث دهم: عاقبت دشمن ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀در فاطمیه چه بگوییم ؟ 🗓 بخش اول 🔻در هر مناسبتی باید سعی کنیم مباحث‌مان مرتبط با اصل آن مناسبت باشد. به چند دلیل: 🔻اول اینکه مردم انتظار دارند که ما مرتبط با مناسبت صحبت کنیم؛ و این انتظار بجایی است و اگر بی‌ربط با مناسبت صحبت کنیم طبیعی است که برای بسیاری از مخاطبان، به‌ویژه مخاطبان سنتی یا هوشمند، مطلوب نباشد. 🔻دلیل دوم این است که صحبت کردن مرتبط با همان مناسبت، واقعاً نورانیت بیشتر و اثر قدسی بیشتری دارد. وقتی شما در ایام شهادت حضرت زهرا (س) یا در ایام شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر‌‌ (ع) یا هر مناسبت دیگری مرتبط با آن مناسبت صحبت می‌کنید، خود آن مناسبت را احیاء کرده‌اید و بهتر به تعظیم شعائر پرداخته‌اید و طبیعتاً ثواب ویژه‌ای بر آن مترتب می‌شود. 🔻اما دلیل سوم و مهم‌ترین دلیل که می‌تواند باطن دلیل دوم باشد این است که: اصلاً این مناسبت‌ها که قدرت جمع‌ کردن دل‌ها و اندیشه‌ها را دارد برای چه به‌وجود آمده است؟ حادثه و حماسۀ فاطمیه و مصائب هر یک از اهل‌بیت(ع) اساساً برای چه چیزی شکل گرفته؟ یک ماهیتی در خود این حماسه‌ها وجود دارد. 🔻شهادت هریک از ائمۀ هدی(ع) در محتوای خودش پیام‌هایی دارد و بُعد اهمیت آن پیام‌ها این‌قدر بالا بوده که در حد ائمۀ معصومین‌‌(ع) برای آن، قربانی داده شده است. پس حتماً می‌خواستند این حماسه باقی بماند. لذا اگر شما به‌جای پرداختن به اصل آن حماسه به دنبال موضوعات دیگری مثل برطرف کردن شکیات نماز مردم یا هر موضوع بی‌ربط دیگری بروید، انصاف نیست. حتماً این حادثه‌ای که یک معصوم در آن به شهادت رسیده است، حکمت‌ها و معانی‌ای در خودش دارد و حتماً این محتوا طوری هست که برای همۀ زمان‌ها حرف داشته باشد. 🔻محتوای مناسبت فاطمیه و هدف آن و پیام‌های آن، این‌قدر اهمیت دارد که که حضرت زهرا(س) برایش خون داده و چنین حماسه‌ای برایش رخ داده است. لذا تعهد علمی ما، تعهد حکمی و تعهد ایمانی ما به آن حماسۀ بزرگ اقتضاء می‌کند که موضوعات‌ سخنرانی‌های ما مرتبط با این مناسبت باشد. 🔻اگر بخواهیم متناسب با مخاطب و زمانه سخن بگوییم آیا می‌توانیم موضوعاتی مرتبط با هر مناسبت را متناسب با نیازها و علاقه‌های مختلف مخاطبان قرار بدهیم؟ چون اساساً ما باید سه چیز را در مخاطب مد نظر قرار بدهیم: یکی نیازهای مخاطب، دیگری علاقه‌های مخاطب و سوم سطح درک مخاطب. آیا موضوع متناسب با نیاز، علاقه و سطح درکِ مخاطب در هر مناسبتی پیدا می‌کنیم؟ آیا این موضوع، می‌تواند متناسب با وضع جامعه هم باشد؟ 🔻همان‌قدر که نزول قرآن معجزه است و سرشار از حکمت و معانی مختلف و متناسب برای هر زمان است، همان‌طور هم نزول عترت «یعنی رسیدن عترت به دل‌ها و اندیشه‌ها در دل این مصیبت‌ها» معجزه است. معجزه‌ای است که شما می‌توانید هزار و چهارصد سال دربارۀ عاشورای أباعبدالله‌الحسین(ع) حرف بزنید و باز هم حرف تازه‌ای باشد که بتوان بیان کرد. 🔻ممکن است کسانی بگویند: «ما حرف تازه‌ای پیدا نکردیم»، خُب شما پیدا نکردید، ممکن است شما در مورد قرآن هم حرف تازه‌ای پیدا نکنید ولی آیا واقعاً حرف تازه‌ای وجود ندارد؟ مگر می‌شود قرآن حرف تازه‌ای نداشته باشد؟ این اعجاز قرآن به نوعی در عترت هم هست. 🔻پس این مناسبت‌ها با توجه به اینکه اولیاء‌خدا در آنها قربانی شده‌اند اصلاً نمی‌تواند کم‌معنا باشد. نمی‌تواند ذو ابعاد نباشد. بعضی‌ها در این مناسبت‌ها به سراغ کلمات معصومین(ع) می‌روند، بدون اینکه با موضوع شهادت آن معصوم ارتباطی داشته باشد، درحالی‌که آن چیزی که خون معصوم برایش داده شده، حتماً مهم‌تر است. امام برای چند موضوع اخلاقی و معنویِ ساده که شهید نشده است. مگر آنکه بتوانیم ارتباط آن مطالب اخلاقی و معنوی را با ماهیت و اصل شهادت برقرار کنیم که این بسیار مطلوب است. 🔻در هر مناسبتی مثل ایام فاطمیه، وقتی می‌خواهیم موضوعی برای سخنرانی تهیه کنیم اول باید به محضر آن مناسبت برویم و ماهیت آن را دقیق بشناسیم. یعنی ابتدا باید ماهیت فاطمیه، ماهیت عاشورا، ماهیت شهادت أمیرالمؤمنین(ع) را به خوبی بشناسیم؛ حتی بدون متناسب‌سازی با نیاز امروز، بدون ادبیات زیبا و بدون هیچ کار اضافه‌ای که می‌خواهیم انجام بدهیم. 🔻در بسیاری از مناسبت‌ها هنوز این ماهیت‌ به‌خوبی تبیین و شناخته نشده است. ظواهر این حوادث و حماسه‌ها مشخص است اما ماهیت آن برای خیلی از ما هنوز به‌طور دقیق روشن نشده است. 🔻وقتی اصل شناخت ماهیت هر مناسبتی انجام شد، پیداکردنِ ربطش به موضوعات مختلف و ربطش به نیاز امروز جامعه و مخاطب، کار بعدی است. 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀تلقی های ناصواب دربارۀ ماهیت اصلی فاطمیه 🔰در فاطمیه چه بگوییم؟ _ قسمت دوم 🔻هر مناسبت و حادثه‌ای یک ماهیتی دارد، که البته می‌توانید اصل همان ماهیت را از زوایای مختلف نگاه کنید و آن‌را با تعابیر مختلف، توصیف کنید. قبل از آنکه آن‌را به موضوعات مختلف نسبت بدهیم، تبیین هر یک از مناسبت‌ها خودبه‌خود کار ارزشمندی است و سرچشمه‌ای برای معارف مختلفی است که مخاطب در زمان‌های مختلف به آن نیاز پیدا می‌کند. 🔻حالا کمی برای شناخت ماهیت فاطمیه و آن حادثه عجیب و مهم و حماسه با عظمت که حضرت زهرا (س) آفریدند تلاش کنیم. ابتدا چند تلقی رایج ناقص یا ناصحیح را که وجود دارد را بیان کنیم. 🔻وقتی ما بخشی از ماجرای فاطمیه را، زیادی برجسته می‌کنیم و بخشی دیگر از ماجرا را حذف می‌کنیم، تلقی ناصحیح از فاطمیه ایجاد می‌کند. این تلقی‌های ناصحیح یا غیر دقیق باعث عدم شناخت صحیح ماهیت اصلی و مهم این حادثه خواهد شد. 🔻اولین تلقی غلط این است که از واقعه فاطمیه خیلی زیادی تعجب کنیم مثل اینکه دربارۀ حادثه عاشورا برخی چنین می‌کنند. تعجب یعنی ریشه و زمینه‌ها را متوجه نبودن. از آنجایی که فاطمیه حدوداً یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص)، اتفاق افتاده است موجب تعجب بیشتر است. 🔻 در حالی که این یک حادثۀ عظیم اجتماعی است و نمی‌تواند دفعتاً اتفاق افتاده باشد. حتی چهل روز تلاش حضرت زهرا(س)، به طوری که می‌آید در کوچه فریاد و تبیین می‌کند که همۀ اهل مدینه می‌شنوند، بعد هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد! 🔻 موضوع عمیق‌تر از این حرف‌ها است، صرفاً تعجب نباید کرد، این تعجب کردن را وقتی می‌افزاییم یعنی می‌خواهیم بگوییم این حادثه هیچ زمینه‌ای نداشته. پس باید از تعجب کردن و ترویج تعجب بپرهیزیم و باید سراغ ریشه‌های این حادثه برویم. 🔻دومین تلقی‌ غلط این است که گاهی ما فکر می‌کنیم فاطمیه مواجهۀ چند نفری است که آمدند درِ خانۀ حضرت علی‌‌(ع) را آتش بزنند و صدمه به حضرت زهرا(س) زدند در حالی که ماهیت اصلی حادثه تنها وجود آن چند نفر نیستند، اینها فرع ماجرا بوده‌اند؛ هرچند نقش کلیدی در ظاهر ماجرا دارند. 🔻چون این‌جور افراد رذل همیشه در تاریخ هستند، حتی در زمان امام زمان(عج) هم هستند، اما چرا در آن زمان هیچ کاری نمی‌توانند بکنند؟ خوب نیست حماسۀ فاطمۀ زهرا(س) و قربانی شدن ایشان را به لجاجت و عناد و رذالت چند نفر محدود کنیم. این حادثه مسائل پیرامونی زیادی دارد. 🔻در مورد ریشه‌ها یک تلقی ناصواب دیگری که درباره ماهیت اصلی فاطمیه وجود دارد، این است که برخی تصور میکنند همان جریان معدود نفاق، خیلی قوی بود که رسول خدا(ص) هم در مقابلش کاری از پیش نبرد و اینها توانستند با یک نفوذ و قدرت اجتماعی بسیار قوی با یک حرکت بر جبهۀ حق غلبه کنند. 🔻تلقی غلط اینجا قدرت دشمن حضرت زهرا(س) است، در حالی که همه میدانند عاملان اصلی، قدرت و نفوذ اجتماعی بالایی نداشتند. دلائل زیادی در اسناد تاریخی و سخنان اولیاء خدا موجود است که می‌توانید مراجعه کنید. 🔻یا می‌گویند اینها توطئه کرده بودند درست است اما با تکیه به کدام عده و عدّه؟ مگر می‌شود یک کودتا به دست ضعفا شکل بگیرد و موفق بشود؟ همچنین باید پرسید آیا توطئه کردن حیثیت و قدرت اجتماعی می‌آورد؟ 🔻یا گفته می‌شود از سکوت و غفلت مردم سوء استفاده کردند این سخن بهتری است و معلوم است که بی‌مسئولیتی خواص و آحاد مردم موجب موفقیت آنها شد. ولی بحث در این است که آنها بدون عدّه و عدّه چگونه قدرت پیدا کردند که توطئه کنند؟ مگر مردمی که حاضر نبودند جبهه حق را یاری کنند حاضر بودند جبهه معدود باطل را یاری کنند؟ 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 تلقی صحیح از فاطمیه چیست؟ 🗓 در فاطمیه چه بگوییم؟ قسمت سوم و پایانی 🔻اما تلقی صحیح و تبیین دقیق شاید این باشد که باید ریشه را در تغییر ساختار اجتماعی جستجو کرد که رسول خدا(ص) پدید آورده بود. ماجرا از اینجا آغاز میشود که وقتی رسول خدا ص مبعوث به رسالت شدند، به تعبیر أمیرالمؤمنین علی‌‌(ع) و به شهادت تاریخ، فراعنه‌ای در مقابل او بودند. أمیرالمؤمنین‌‌(ع) تعبیر فرعون به کار می‌برد؛ و این نکته کاملاً حکیمانه است. بعد آن پنج فرعون را نام می‌برد. 🔻حالا ماهیت این فراعنه‌ای که مقابل پیغمبر(ص) ایستادند چیست؟ ذی‌نفوذ اجتماعی و رئیس قبیله، این دو ویژگی را باهم ترکیب کنید. پیامبر اکرم(ص) ریشۀ ادارۀ نفوذ اجتماعی و رئیس قبیله‌ها را زد و این‌قدر محکم زد که دو اتفاق افتاد یکی اینکه بعد از او مخالفان و به تعبیر بهتر منافقان نتوانستند در همان کسوت ذی نفوذان مشرک قریش در برابر جبهه حق عرض اندام کنند 🔻و اتفاق دیگر و مهمتر اینکه چون پیامبر به آحاد جامعه کرامت و عزت داده بود، جبهه نفاق، ولو با عده قلیل، توانست بدون نفوذ اجتماعی عریض و طویل قد علم کند و از سکوت بقیه سوء استفاده کند و بازی را ببرد. 🔻رسول خدا (ص) جامعه‌ای ساخت که کم‌ترین آدم هم می‌توانست شخصی را شفاعت کند و آن را از مرگ نجات دهد، این چنین جامعه‌ای را پیامبر اکرم(ص) ساخت! این علت اولیه قدرت گرفتن آنها بود. 🔻 خدا خواست بعد از پیغمبر اگر بنا است رذالتی به میدان بیاید، شکل آن رذالت، شهادت بدهد که پیغمبر(ص) نظام فراعنۀ قبیلگی سابق را نابود کرد. لذا هرکسی یک‌مقدار زرنگ‌بازی کند و به اضافۀ آن راحت‌طلبی‌ها و بی‌تفاوتی‌های مردم، کار دستش می‌افتد. 🔻تمدن عظیم رسول خدا(ص) این‌قدر برای مردم نقش درست کرده بود و این‌قدر طواغیت را نابود کرده بود، که پست‌ترین آدم‌های ترسو جرأت پیدا کرده بودند بیایند جلو. هرکسی زرنگ است می‌تواند توطئه کند کودتا کند. 🔻این اصل ماجرای نبوت است که به مردم قدرت و عزت می‌دهد تا لیقوم الناس بالقسط، و این واقعه از آسیب‌های همین بنای با عظمت بود که مردم باید از آسیب‌های آن جلوگیری می‌کردند و نکردند. 🔻مردم باید با تبعیت از امیرالمومنین(ع) و با قدرت دادن و نصرت دادن به او از این وضعیت جلوگیری می‌کردند که نکردند. لااقل باید بخاطر دختر رسول خدا(ص) و حق او فدک به غاصبان اعتراض می‌کردند تا نظام و ساختاری ظالمانه شکل نگیرد ولی تکان نخوردند. 🔻 نظامی شکل گرفت که در نهایت به نظام قبیلگی بنی امیه و بنی عباس سپرده شد و تا نزدیک هزار سال این وضعیت اسفبار ادامه پیدا کرد و بعد از آن هم دیگر سلاطین جور تا انقلاب ما آن ساختار را غالبا در تاریخ سرزمینهای اسلامی ادامه دادند. 🔻درگیری‌های امیرالمومنین(ع) هم در همین جهت بود. چون وقتی کار در دست معاویه می‌افتاد در واقع حالا انقلاب به اعقاب به طور کامل رخ می‌داد و باز همان ذی نفوذان قبائل و طواغیت سنتی حاکم می‌شدند. کما اینکه معاویه پسر خود را منصوب کرد و دیگر از هیچکس صدایی درنیامد جز اباعبدالله الحسین(ع) که در تنهایی و غربت و البته با حماسه و رشادت به شهادت رسید. 🕌مسجد مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 آغاز پنجمین دوره ثبت نام مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه تهران سطح 2 و 3 👈برای نیمسال دوم سال تحصیلی: ۱۴٠۲_۱۴٠۱ 🔻با تولیت: علیرضا 📌 به صورت حضوری از بین حوزه های علمیه استان تهران پذیرش می کند 🗓 زمان ثبت نام: تا ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ 📝 جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط پذیرش با مراجعه به سایت پذیرش مراکز تخصصی حوزه های علمیه به آدرس www.paziresh.ismc.ir و یا با شماره 09338742166 تماس حاصل نمایید . ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📗کتاب «حلقۀ مفقوده در تولید علم در حوزه‌های علمیّه» اثر جدید علیرضا پناهیان منتشر شد! 🔰 یک کتاب مهم و کاربردی در مورد «جهاد تبیین»؛ برای کسانی که دغدغۀ تبلیغ و تعلیم دین دارند. نسخۀ کاغذی کتاب را می‌توانید از فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سراسر کشور تهیه کنید. نسخۀ الکترونیک آن هم در روزهای آینده در اپلیکیشن طاقچه منتشر خواهد شد. 🔻سفارش آنلاین: bayancenter.ir 🔻سفارش تعداد بالا: 📞 09305050313 @Panahian_ir
🌀 چگونه در تبلیغ حرف تازه و غیر تکراری بزنیم؟ 🔰جلسه بیستم، درس: «اصول و مبانی تبلیغ» – قسمت دوم 🔻یکی دیگر از اصول تبلیغ این است که مبلِّغ شجاع باشد و خداترس. در آیۀ قرآن تصریح شده که: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ ». مبلّغ باید شجاع باشد. شجاعت غریزی هم زیاد به‌درد نمی‌خورد. باید شجاعت مبتنی بر ایمان به خدا باشد. 🔻ممکن است یک نفر از هیچ کس ترسی نداشته باشد.«لا يَخْشَوْنَ أَحَداً». باشد.در حالی که. این هم آن نیاز تبلیغ را تأمین نمی‌کند. بعضی‌ها هستند آدم‌های شجاعی هستند، خیلی حرف‌های غلط را محکم می‌زنند. حتی از روی شجاعتش هست. 🔻اصل در اینجا این است که مبلّغ ترس از خدا داشته باشد و نتیجۀ این ترس از خدا داشتن این می‌شود که شجاع می‌شود. حالا چرا باید از خدا بترسد؟ آدم چیزی را که تجربه نکرده باشد نمی‌تواند به دیگران منتقل کند. این یک نتیجه. 🔻 یکی از مشکلات‌مان در تبلیغ، تکراری حرف‌زدن است. «هان سخن تازه بگو تا که جهان تازه شود.» واقعاً سخن تازه، جهان را تازه می‌کند. اصلاً شما احساس می‌کنی رفتید توی یک جهان جدید. سخن تازه. خب حقیقت‌ها که پایدار هستند. سخن تازه از کجا گیر بیاوریم؟. من چه‌جوری سخن تازه پیدا کنم؟ 🔻عبارت جدید به‌کار ببرید. زاویه دید جدید داشته باشید. استدلال جدید به‌کار ببرید. حقیقت یکی است. ولی مبلّغ کسی است که از این حقیقت هزار حکایت و روایت را متناسب با موقعیت و مخاطب بیان می‌کند. 🔻مبلّغ مانند معلمی که صرفا به فکر انتقال مطلب به ذهن مخاطب باشد نیست مبلّغ کسی است که «فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغاً» کلامش بلیغ است، مخاطب از کلام احساس تکراری بودن ندارد اگر احساس تکراری بودن داشته باشد جذب نمی‌شود. و گاهی سخن تکراری، دیگر فهمیده نمی‌شود نه تنها تنفّر ایجاد می‌کند، بلکه دیگر فهمی از آن صورت نمی‌گیرد. 🔻ما اگر بخواهیم انسانشناسانه مستعد حرف تازه زدن بشویم باید چه‌کار کنیم؟ باید حقیقت را تجربه کرده باشیم. نه اینکه دانسته باشیم. صرف دانستن کافی نیست، باید دیده و تجربه کرده باشیم، تا بتوانیم چندجور حرف بزنیم. آن هم به صورت متنوع، جذاب. به همین دلیل، مبلّغ دین را باید تجربه کرده باشد. 🔻چرا خشیت و خوف از خدا اصل دین است؟ به دلیل مفهوم ایمان. ایمان با خشیت بیشتر هم‌راه است، با خوف بیشتر نزدیک است تا با حب. کلمۀ ایمان یعنی امنیت‌یافتن. این کلمه را خدا اتخاذ کرده، حتماً لغت‌اش را مدّنظر داشته دیگر. ایمان با امنیت‌یافتن ارتباط دارد. 🔻امنیت با چه چیزی هم‌آغوش است؟ امنیت‌یافتن مقابل ناامن بودن و حالت ترس است. و امنیت از خدا با خوف از خدا همراه است، در روایات هم هست ای کسی که هر کسی از تو می‌ترسد به تو پناه می‌برد. لذا این پناه‌آوری،ایمان می‌شود. 🔻 حالا این آقای مبلّغ می‌خواهد رسالات خدا را منتقل کند. خودش باید خشیت را تجربه کرده باشد. خشیت را تجربه بکند می‌تواند خشیت را منتقل بکند به هزار عبارت.اگر خشیت الهی را رؤیت کنیم اگر حرفی هم نزنیم پیام منتقل خواهد شد. 🔻ویژگی‌های خشیت چیست؟ با آرامش همراه است، با محبت، انس و با آثار خوف همراه است. همۀ اینها را به مخاطب منتقل می‌کند.«تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.» بعد خودش مافی‌الضمیر خودش را منتقل می‌کند. چه مافی‌الضمیر خوشگل و قشنگی. 🔻«لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ»؛ خشیت الهی که آمد دیگر آدم از کسی نمی‌ترسد. مبلغ نباید از کسی بترسد. از کسی بترسد حرف حق را نمی‌زند. 🔻امیرالمؤمنین(ع) فرمود «اَيُّهَا النَّاسُ لَوْ لَمْ تَتَخَاذَلُوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنُوا عَنْ تَوْهِينِ الْبَاطِلِ» اگر خذلان از نصرت حق نبود، و از توهین باطل کم نمی‌گذاشتید، معاویه بر شما مسلط نمی‌شد. دوتا نکته را می‌فرماید. یکی نصرت حق، یکی توهین باطل. باطل باید توهین بشود. توهین یعنی چی؟ بگویی این خیلی زشت است. این خیلی بد است. و این توهین باطل نترسیدن می‌خواهد. شجاعت داشته باشید؛ استقلال رأی دارید، استقلال بیان دارید، معطل نمی‌شوید که دیگران شروع کنند. 🔻ترس از خدا و شجاعت نسبت به غیر خدا، چندجا ظاهر می‌شود. یک، در برخورد با دشمنان اسلام. «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الله». بعضی اقداماتی که علیه ایران شکل می‌گیرد که ریشه خارجی دارد، برای ساکت بودن صداهای بلند محکم است که متأسفانه مُرده. دشمن را باید بترسانی. این شجاعت در تو نباشد دشمن نمی‌ترسد. 🔻اثر دیگرش خیلی مهم است این است که شجاعت، خوش‌فهمی به آدم می‌دهد. ما از کجا بفهمیم این مطلب صحیح است یا نه؟ شجاع باش می‌فهمی. ترسوها دیر می‌فهمند. دیر یقین پیدا می‌کنند. دیر مطلب برایشان واضح می‌شود. از هیچ چیزی نترس. هر چی هست مال خداست، دست خداست. 👤علیرضا پناهیان 🕌 مدرسۀ علمیۀ معصومیه(ع) @Hawzah_Panahian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖کلیپ صوتی | توصیه‌هایی برای بهره‌برداری بیشتر از ماه پرفضیلت رجب ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 ماه رجب، ماه خصوصی‌هاست؛ ماه رمضان، ماه عمومی‌هاست 🔴 چرا رجبیون نزد خدا مقرب هستند؟ 👌 اگر بهار طبیعت سه ماه دارد، بهار عبادت هم سه ماه دارد ................ ⭕️ کسی که ماه رمضان درِ خانۀ خداوند متعال برود زیاد هنر نکرده. اگر کسی ماه رجب بلند شد و عبادات ماه رمضانش را آغاز کرد، به صورت ویژه تحویل گرفته می‌شود. ⭕️ روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب را جداگانه صدا می زنند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند. ⭕️ در ماه رجب چگونه عبادت کنیم؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. وگرنه ماه رمضان خیلی‌ها درِ خانۀ خداوند متعال می‌آیند که در طول سال آن‌طوری درِ خانۀ خداوند متعال حاضر نمی‌شدند. 🔻 کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار می‌دهند، توجه بیشتری در عبادات پیدا می‌کنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده می‌شوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند. 🔻ماه رجب مقدّمه‌ای است برای ماه شعبان و ماه شریف رمضان. این سه ماه را شاید بشود به سهولت فصل عبادت نامید و بهار عبادت، که اگر بهار سه ماه دارد، اینجا هم ما با سه ماه نورانی مواجه هستیم. فرموده‌اند: «ماه رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان ماه امّت اسلام بندگان خدا.»(امالی صدوق/534) 🔻ماه رجب ماه خصوصی‌هاست. ماه رمضان ماه عمومی‌هاست. کسی که ماه رمضان درِ خداوند متعال برود زیاد هنر نکرده. اما اگر کسی ماه رجب بلند شد و عبادات ماه رمضانش را آغاز کرد، او به صورت ویژه تحویل گرفته می‌شود. 🔻 اساساً «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُون‏ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُون‏»(واقعه/10و11). یعنی آنهایی که جلوتر به پیشواز می‌روند، و تنها حرکت می‌کنند، آنها به صورت ویژه و خاص توسّط خداوند متعال تحویل گرفته می‌شوند. 🔻 وقتی گفته می‌شود این سه ماه، ماه عبادت و بندگی خداست، معنایش این است که لازم است ما مقداری برنامه‌های عبادیِ خودمان را در این ماه تقویت کنیم. معنای دوّمش این است که طاعاتمان را با دقّت بیشتری انجام بدهیم. یعنی آمار گناه را کمتر کنیم، بیشتر مراقبت داشته باشیم، و از آن‌طرف اگر می‌‌توانیم خیرمان به کسی برسد، در ماه رجب بیشتر به دیگران خدمت کنیم. 👤علیرضا پناهیان 📚bayanmanavi.ir/post/2099 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀هرکسی می خواهد متخصص در تبلیغ دین شود این کتاب را بخواند ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📸گزارش تصویری | درس عمومی دانش تبلیغ دین 👈 حوزۀ علمیۀ قم، مدرسۀ علمیۀ معصومیه(س) 🗓سه‌شنبه‌ - ۱۴۰۱.۱۱.۲۵ @Hawzah_Panahian