هدایت شده از مفاخر
💠 اهمیت غسل جمعه (۱)
✍ غسل جمعه از مهمترین غسلهای مستحبی است که در روز جمعه به جا میآورند. روایات متعددی در فضیلت و اهمیت این غسل وارد شده است.
🌷 رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله در معراج مشاهده فرمود که فرشتگان براى کسانى که روز جمعه غسل جمعه می کنند، طلب مغفرت مى نمایند و مى گویند: اللهم اغفر للذین یغتسئلون یوم الجمعة. (۱)
🌹در روایتی امام باقر علیه السلام با تاکید می فرمایند:
لَا تَدَعِ الْغُسْلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّهُ سُنَّةٌ. (۲)
غسل جمعه را ترک نکنید چرا که آن سنتی است موکَّد.
🌺 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: مَنِ اغْتَسَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مُحِیَتْ ذُنُوبُهُ وَ خَطَایَاهُ.(۳)
کسی که روز جمعه غسل کند تمام گناهان و خطاهایش محو و نابود می گردد
✅ مستحب است هنگام غسل جمعه این دعا خوانده شود: «أشْهَدُ أنْ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ وَأنَّ مُحَمَّداً عَبْدُه وَرَسوُلُه. اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاجْعَلْنی مِنَ التَّوَّابینَ وَاجْعِلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین،
گواهی میدهم که خدایی جز ذات یگانه پروردگار بیهمتا نیست و گواهی میدهم که محمد بنده (خاص) او و پیغامبر اوست. بار خدایا درود فرست بر محمد(ص) و آل محمد و مرا از توبه کنندگان و پاکان قرار ده».(۴)
........................
(۱) مستدرک الوسائل، ج ۶، ص۹۱.
(۲) وسائل الشیعة ج۳، ص۳۱۲.
(۳) بحارالانوار، ج ۷۸، ص۱۲۷.
(۴) العروة الوثقی، ج۲، ص۱۴۵.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از صرفا جهت اطلاع طلاب🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مهم آیت الله جوادی آملی:
"مبادا نسبت به انقلاب، نظام و رهبری کم ارادت بشویم..."
دوم بهمن ماه 1400
---------------------------
🇮🇷صرفا جهت اطلاع طلاب
📡 @serfan_jahate_ettela_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا به جان مادرت ...
#یابن_الحسن
#مسجدجمکران
هدایت شده از آوا
#پذیرش_طلبه
🔸حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان ورامین از میان دانش آموزان پایه هشتم و نهم برای سال تحصیلی ۴۰۲-۴۰۱ طلبه می پذیرد🔸
☎️ شماره تماس : ۰۲۱۳۶۲۵۴۱۱۳ داخلی معاونت آموزش
⬅️ مراجعه حضوری و دریافت مشاوره : شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲
📌 آدرس: ورامین، چهارراه اسفند آباد خیابان شهید رجایی جنوبی
🔸 ما را در فضای مجازی دنبال کنید 👇
@avaresane
هدایت شده از ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی
✍️ #مباحث | حدیث رایت خیبر و افضلیت امام علی(ع)
💢 رایت در لغت به معنی درفش فرماندهی کل و بزرگترین پرچم است. معمولا رایت به سرداری سپرده میشود که استعداد نظامی و نیروی بدنی و هوش و استقامت و سرعت عمل و معنویات او از دیگران بیشتر باشد و تا آخرین نفس برای بر پا داشتن آن مقاومت و فداکاری نماید.
👈 رایت رسول الله(ص) در همه غزوات به دست علی(ع) بود. انس بن مالک و جابر بن عبدالله انصاری از رسول الله(ص) روایت کردهاند که «علی پسر عم و حامل رایت من است» علی متقی از طبرانی از بریدة بن الحصیب آورده است که از رسول الله(ص) پرسیدند: روز قیامت چه کسی رایت ترا در دست خواهد داشت؟ فرمود چه کسی بهتر از آن که آن را در دنیا در دست دارد علی بن ابی طالب(ع).
🔅 احادیثی که درباره قدرتنمایی و شجاعت و معجزات و مناقب علی(ع) در روز خیبر، روایت شده بیشمار است.
✅ ابن اسحاق سیرهنویس و مورخ قدیم اسلام حدیث ذیل را از سلمة بن عمر و الاکوع ـ صحابی رسول الله(ص) ـ روایت کرده است: «پیغمبر رایت خویش را به ابوبکر صدیق داد و او را به یکی از قلاع خیبر فرستاد. او برفت و منتهای کوشش را به کار برد اما توفیقی به دست نیاورد و فتح ناکرده بازگشت. روز دیگر عمر بن الخطاب را فرستاد. او هم برفت و جهد بسیار کرد اما کاری از پیش نبرد و برگشت. آن گاه رسول الله(ص) فرمود: همانا فردا این رایت را به مردی خواهم داد که خدای و رسول او را دوست دارد، خدا خیبر را به دست او میگشاید. او هرگز نمیگریزد ـ پس علی(ع) را بخواند ـ و او به درد چشم مبتلی بود پس رشحهای از آب دهان در چشم او چکانید و گفت: این رایت را بگیر و آن را با خود ببر تا خدای خیبر را بر تو بگشاید. علی با آن رایت از نزد رسول الله(ص) بیرون آمد. به سرعت میدوید و نفس میزد. ما هم در پی او رفتیم. تا این که رایت خود را در زیر دیوار قلعه بر کومهای از سنگ نشاند. جهودی از فراز قلعه سر برآورد و گفت: تو کیستی؟ گفت: علی بن ابی طالب، جهود گفت: سوگند به کتابی که بر موسی نازل شده غلبه کردید. سلمه گوید: علی از آن جنگ برنگشت تا خدا خیبر را به دست او نگشود».
👈 حدیث رایت و خیبر در همه کتب حدیث و تاریخ شیعی و سنی، روایت شده و از دلائل استوار تقدم و افضلیت علی(ع) بر سایر صحابه است.
🔹امین عاملی در اعیان الشیعة اکثر صورتهای مختلف این حدیث را ذکر کرده است. مضمون این حدیث و شرح شجاعتهای علی(ع) در غزوه خیبر در ادب و هنر و عرفان همه زبانهای اسلامی به نظم و نثر از دیرباز جلوهگر است.
📎 #مباحث_اعتقادی
📎 #افضلیت_امام_علی
📎 #حدیث_رایت_خیبر
📥 wikifeqh.ir/حدیث_رایت_خیبر
🔰 کانال ویکیفقه
🆔 @wikifeqh
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸
شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای موسی بن جعفر علیه السلام وجوهاتشان که شامل سکههای طلا میشد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد.
حضرت نگاه به سکهها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمیکنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحبشان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من میخواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم.
امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبهای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو میرسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی.
مقداری میماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما میآییم، و من بر تو نماز میخوانم.
این فرد میگوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همینهایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس میکردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد.
وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکهها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهمها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد.
من روزشماری میکردم ببینم این زن کی فوت میکند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچکس را قبول نکرد الا این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من میخواستم بدانم چه کسی بر او نماز میخواند.
علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم.
این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمیپذیرد اما کلاف آن زن را میپذیرد و شما میخواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بیاسم و بیشهرت و بیعنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بیقابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند.
@haerishirazi
هدایت شده از آوای معرفت
امام کاظم (علیه السلام):
تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقامهای والا و مراتب شکوهمند در امور دین ودنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. (برای خواندن انواع احادیث به سایت تالاب مراجعه نمایید)
تحف العقول ص. ۴۱۰،
هدایت شده از آوا
#پذیرش_طلبه
🔸حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان ورامین از میان دانش آموزان پایه هشتم و نهم برای سال تحصیلی ۴۰۲-۴۰۱ طلبه می پذیرد🔸
☎️ شماره تماس : ۰۲۱۳۶۲۵۴۱۱۳ داخلی معاونت آموزش
⬅️ مراجعه حضوری و دریافت مشاوره : شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح الی ۱۲
📌 آدرس: ورامین، چهارراه اسفند آباد خیابان شهید رجایی جنوبی
🔸 ما را در فضای مجازی دنبال کنید 👇
@avaresane
هدایت شده از افق حوزه
💠 #سخن_بزرگان
🔻میرزا ابوالحسن جلوه (ره)
🔸هر چه بر معرفت انسان به خداوند متعال افزوده شود، آتش محبت او در دل روشنتر مىگردد.
📚گلشن حکمت
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
هدایت شده از کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی ره
💠 بیانات حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
🏴 سالروز وفات ابوطالب ع تسلیت باد 🏴
قَالَ الصادقُ ع: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ #أَصْحَابِ_الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ.
⬅️ وقتی #حضرت_خدیجه از دنیا رفت، #ابوطالب از #دنیا رفت، دیگر #پیامبراکرم #ناصر و #حمایتگری (در مکه ) نداشت. خدا دستور داد چون کسی #حامی تو نیست اینجا جای ماندن تو نیست باید به #مدینه بروی.
🔰کانال رسمی حضرت آیت اللَّه خوشوقت تهرانی (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۶ ماه رجب سال ۱۰ بعثت
🏳درگذشت حامی رسولالله
🏳مغضوب کافران و منافقان
🏳مجاهدوشهیدتحریم اقتصادی
🏳سيدالقریش، حضرت ذوألشيبه
🏳عمرانبنعبدالمطلب، أبوطالب(ع)
💠رهبرانقلاب
‼️قضیه شعب ابیطالب، دوران بسیار سختی در تاریخ صدر اسلام است؛ یعنی پیامبر دعوت علنی را شروع کرده بود، بتدریج مردم مکه - بخصوص جوانان، بخصوص بردهها - به حضرت میگرویدند و بزرگان طاغوت - مثل همان ابولهب و ابوجهل - دیدند که هیچ چارهای ندارند، جز اینکه پیامبر و دوروبرش را از مدینه اخراج کنند؛ همین کار را هم کردند. تعداد زیادی از اینها را که دهها خانوار میشدند و شامل پیامبر و خویشاوندان پیامبر و خود ابیطالب - با اینکه ابیطالب هم جزو بزرگان بود - و بچه و بزرگ و کوچک میشدند، همه را از مکه بیرون کردند. اینها از مکه بیرون رفتند؛ اما کجا بروند؟ تصادفاً جناب ابیطالب، در گوشهای از نزدیکی مکه - فرضاً چند کیلومتری مکه - در شکاف کوهی ملکی داشت؛ اسمش «شعب ابیطالب» بود. شعب، یعنی یک درّه کوچک. جناب ابیطالب گفتند به آنجا برویم. حالا شما فکرش را بکنید! در مکه، روزها هوا گرم و شبها بینهایت سرد بود؛ یعنی وضعیتی غیرقابل تحمّل. اینها سه سال در این بیابانها زندگی کردند. چقدر گرسنگی کشیدند، چقدر سختی کشیدند، چقدر محنت بردند، خدا میداند. یکی از دورههای سخت پیامبر، آنجا بود. در همین اثنا جناب ابیطالب که پشتیبان پیامبر و امید او محسوب میشد، و خدیجه کبری که او هم بزرگترین کمک روحی برای پیامبر بهشمار میرفت، در ظرف یک هفته از دنیا رفتند! حادثه خیلی عجیبی است؛ و پیامبر تنهای تنها شد. ٧٧/٢/٢٢
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از نورمجرّد
🌷بعثت در میان أمّیّین...🌷
علّامه آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله علیه
🍃 خداوند فرمود: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ»، نه تنها مردم آن روز أمّى بودند، بلكه هميشه رسول اللّه در ميان أمّيين مبعوث است.
🍃 اگر اجتماعى از نوابغ دهر و نوادر روزگار، و صاحبان افكار كه گردنه هاى علمى را گذراندند، مثل فارابيها و كِنديها و شيخ رئيس و علامه حلّى و محيى الدّين عربى و خواجه نصير و ملاصدراها، تشكيل شود، پيغمبر خاتم، در ميان چنين اجتماعى، باز در ميان اميّين مبعوث است.
🍃 اين نوابغ از اشراقات و افاضاتِ منطق وحى رسول امّى، از قوّه به فعل رسيده اند و از اماثل روزگار شدند.
📚«مجموعه مقالات» ص ۷۲ با تلخیص
🆔 @nooremojarrad_com
💐السلام علیک یاعلی ابن موسی الرضا
کاروان زیارتی طلاب حوزه در راه مشهدمقدس
هدایت شده از مفاخر
💠 حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه
✍ پس از مرگ معاویه (۱۵ رجب ۶۰ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید، حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد. امام حسین(ع) برای گریز از بیعت، بنابر نقل مشهور در ۲۸ رجب سال ۶۰ق، به همراه ۸۴ نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.
✅ در این سفر به جز محمد بن حنفیه؛ بیشتر خویشاوندان امام حسین(ع) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزادههای آن حضرت(ع)، ایشان را همراهی میکردند. علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(ع) نیز با ایشان در این سفر همراه شدند.
✅ در وصیتنامهای که امام(ع) برای برادرش محمد حنفیه نوشته است، آمده است:
🌷 إنّی لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فی اُمّة جدّی اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهی عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّی و سیرةِ أبی علی بن أبی طالب.
🌹من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، حرکت نکردم؛ بلکه اصلاح امّت جدّم را میجویم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار کنم....
✅ امام حسین(ع) با همراهانش از مدینه خارج شد و راه اصلی مکه را پیش گرفت و در میان راه مکه، با عبدالله بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مکه دارم. چون آنجا برسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد». عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.
✅ امام حسین(ع) بعد از پنج روز، در سوم شعبان سال ۶۰ق به مکه رسید و با استقبال گرم مردم مکه و حاجیان بیت الله الحرام روبرو شد.
-----------------------
۱.ابناعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱؛
۲.مقتلالحسین، ص۱۸۸-۱۸۹.
۳.مفید، الارشاد، ۱۳۹۹ق، ج۲، ص۳۴.
۴.صدوق، امالی، ص۱۵۲-۱۵۳.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از بیت الغزل
کسی که عیب تو را پیش چشم بنگارد
ببوس دیدهی او را که بر تو حق دارد
ز فوت مطلب جزئی مشو غمین که فلک
ستاره میبرد و آفتاب میآرد
به دست غم نشود مبتلا گریبانش
کسی که دامن شب را ز دست نگذارد
به جای خون ز رگ و ریشهاش برآرد دود
به دست درد، دلی را که عشق بفشارد
کسی است صاحب خرمن در این تماشاگاه
که غیر اشک دگر دانهای نمی کارد
بزرگ اوست که بر خاک همچو سایه ابر
چنان روَد که دل مور را نیازارد
میان اهل سخن گفتگوی اوست تمام
که هیچ طایفه را بی نصیب نگذارد
تو برخلاف بَدان تخم نیکنامی کار
که هرکس آن دِرَود از جهان که میکارد
چو دور عقدهگشایی به من رسد صائب
به ناخن مه نو چرخ پشت سر خارد
#صائب_تبریزی
#غزل
@beytolghazal