eitaa logo
حیات طیبه
45 دنبال‌کننده
85 عکس
107 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: إِذَا تَلاَقَيْتُمْ فَتَلاَقَوْا بِالتَّسْلِيمِ وَ اَلتَّصَافُحِ وَ إِذَا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالاِسْتِغْفَارِ . دیدار با یکدیگر را با سلام و مصافحه آغاز کنید و هرگاه خواستید از یکدیگر جدا شوید، با استغفار [برای یکدیگر]، از هم جدا شوید. الأمالی ص٢١۵ مفاتیح الحیاة ص ٣۶٢
👈 آيت الله العظمی جوادی آملی «قرآن کريم اولين حرفی که زد گفت با حيا باشيد...»
مسأله ۱۰۶۸.ذکر رکوع باید پس از رسیدن به حد رکوع باشد و ذکر پیش از رسیدن به حد رکوع کافی نیست و اگر عمدا به همان اکتفا شود، نماز باطل است.
امام سجاد سلام الله علیه فرمودند: وَ أَمَّا حَقُّ أُمِّكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْكَ حَیثُ لا یحَْتَمِلُ أَحَدٌ أَحَداً وَ أَعْطَتْكَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لا یعْطِى أَحَدٌ أَحَداً وَ وَقَتْكَ بِجَمِیعِ جَوَارِحِهَا وَ لَمْ تُبَالِ أَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَكَ وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِیكَ وَ تَعْرَیٰ وَ تَكْسُوَكَ وَ تَضْحَیٰ وَ تُظِلَّكَ وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لأَجْلِكَ وَ وَقَتْكَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ لِتَكُونَ لَهَا، فَإِنَّكَ لا تُطِیقُ شُكْرَهَا إِلا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِه. الفقیه ج۲ ص۶۲۱ حق این است كه بدانی او تو را به گونه‌ ای حمل كرد كه هیچ ‌كس، دیگری را چنین حمل نمی‌ كند و تو را از ثمره قلب خود چیزی عطا كرد كه هیچ كسی به دیگری نمی‌ دهد و تو را با همه اعضای بدن خود محافظت كرد و باكی نداشت كه خود گرسنه باشد و به تو غذا دهد، یا تشنه باشد و تو را سیراب كند، یا خودش عریان باشد و تو را بپوشاند، یا خود در آفتاب باشد و تو را در سایه قرار دهد و برای تو از خوابش بگذرد و تو را از سرما و گرما حفظ كرد تا برای او باشی. بدان كه توان شكر او را نداری جز به یاری خدا و توفیق او. مفاتیح الحیاة ص ٢٢٢
🌷 امام صادق (عليه السلام) فرمودند : ✍️ إنّ اللّه َ تبارَكَ وتعالى يقولُ : ما مِن شَيءٍ إلّا وقد وَكَّلتُ مَن يَقبِضُهُ غَيرِي، إلّا الصَّدَقةَ؛ فإنّي أتَلَقَّفُها بِيَدِي تَلَقُّـفا . 🖌 خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد : هيچ چيزى نيست مگر اين كه كسى را مأمور گرفتن آن كرده ام بجز صدقه كه آن را با دست خودم به سرعت مى ربايم. 📖 بحار الأنوار ، ج۹۶ ، ص۱۳۴
🌷 امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍️ من طَبائعِ الجُهّالِ التَّسَرُّعُ إلَى الغَضَبِ في كُلِّ حالٍ 🖌 از خوی مردمان نادان این است که در هر حالی زود خشم می‌گیرند. 📓 غرر الحکم ، حدیث ۹۳۵۱
🖌 در حدیث معتبر از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) منقول است که هر که بسیار بر او زور آورد ، بسیار بگوید : ✨ «لاحَولَ ولا قُوّةَ الا بِالله» 🖌 بدرستی که این کلمه گنجی است از گنجهای بهشت و در آن شفای هفتاد و دو درد هست که کمتر آنها اندوه است.(۱) 🖌 پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود : هر که نعمت پیاپی دارد بسیار بگوید : «الحَمْدُلِله رَبِّ العالَمیٖن» و هر که بر او پاید باید بسیار بگوید : ✨ «لاحَولَ ولا قُوّةَ الا بِالله اَلعلیِّ العَظیم» 🖌 که آن یکی از گنجهای بهشت است و درمان هفتاد و دو نوع بلا است که کمتر آن اندوه است.(۲) 📒 حلیةالمتقین ص۲۴۵ 📒 امالی شیخ صدوق ، حدیث۱۳
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : ✍️ تركُ الغَيبَةِ أَحَبُّ إلَى اللّه عَزَّ وَجَلَّ مِن عَشرَةِ آلاف رَكعَةٍ تَطَوُّعاً. 🖌 ترک از ده هزار رکعت نماز مستحبی پیش خدا محبوب‌تر است. 📚 بحار الانوار ، ج۷۵ ، ص۲۶۱ ، ح۶۶
🔻سلامت ناخن ☑️ ➖امام رضا علیه السلام : کسی که می خواهد ناخن هایش نشکند و خراب نشود، روز پنجشنبه آن را کوتاه کند. 📚رساله ذهبیه،ص۳۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تا کجا پایه‌ای؟ 🎙حجت الاسلام
🔰 همیشه زنده... ✨ قال امیرالمومنین صلوات الله علیه: ✨ لمْ يَمُتْ مَنْ تَرَكَ أَفْعَالاً يُقْتَدَى بِهَا مِنَ اَلْخَيْرِ ✨ آنكه كارهاى نيكى از خود بجا نهد که ديگران از او پيروى كنند، [در واقع] نمرده است. 📚 کنزالفوائد ص۳۴۹
🛑 دلیل دردهای که در طول روز برای ما اتفاق می افتند 🔰یونس ابن یعقوب از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که امام فرمودند: "هر بدنی که چهل روز آسیبی به آن نرسد، ملعون و از رحمت خدا به دور است. گفتم: واقعاً ملعون است❓ فرمودند : بله امام وقتی سنگینی مطلب را بر من احساس کردند ، فرمودند : 🔹"ای یونس ، همین خراش پوست و ضربه خوردن و لغزیدن و چشم درد و مانند اینها بلا و آسیب برای بدن است ، نه لزوماً مصیبت ‌های بزرگ. 🔹زیرا مؤمن نزد خداوند بافضیلت ‌تر و گرامی‌تر از آن است که چهل روز بر او بگذرد و خداوند گناهان او را پاک ننماید ، و لو به یک غم پنهانی در دل که او نفهمد این غم از کجا به وجود آمده است". 👈"به خدا قسم، وقتی یکی از شماها سکه‌ها را در کف دست خود می‌شمارد و متوجه کمبود آن شده و غصه‌دار می‌شود، سپس دوباره شمارش می‌کند و متوجه می‌شود درست است، همین غصه کوتاه و گذرا موجب آمرزش برخی گناهان اوست. 📚: كنز الفوائد، ج‏1، ص: 149
⬅️ پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: مَنْ سَعى فِى حاجَةِ اَخيهِ الْمُؤْمِنِ فَكَاَنَّما عَبَدَاللّهَ تِسْعَةَ الافِ سَنَةٍ صآئِما نَهارَهُ، قَائِما لَيْلَهُ. كسى كه براى رفع نياز برادر مؤمن خـود كوشـش كـند مثـل اين اسـت كه نه هزار سال خداوند متعال را عبادت كرده در حاليكه روزها روزه بوده و شبها را هم شب زنده دارى مى كرده است. 📚بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۵
برگرداندن نیت از نماز مستحب به نماز واجب مطلقاً جایز نیست؛همچنین برگرداندن نیت از نماز واجب به نماز مستحب جایز نیست، مگر برای ادراک نماز جماعت.
مسئله ۹۷۶.مستحب است کسی که اذان دیگری را میشنود،خواه اذان اعلام و خواه اذان نماز (اذان اعظام) - جماعت یا فرادا - آن را بدون فاصله بازگو کند و بازگو کردن اقامه ای که میشنود،به امید ثواب،خوب است.
یادگیری مورد نیاز امام كاظم (سلام الله علیه) می ‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد مسجد شد و دید گروهی گرد مردی را گرفته ‌اند. پرسید: او کیست؟ گفتند: علاّمه است ای رسول خدا! آن حضرت پرسید: در چه چیزی علاّمه است؟ گفتند: نسب‌ های عرب و تاریخ آن‌ ها و ایام جاهلیت و شعر و ادبیات عربی را می ‌داند. رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: این، دانشی است که هر كس آن را نداند برای او زیانی ندارد و هر كس آن را بداند برای او سودی ندارد.[۱] كنایه از این كه مسلمان و جامعه اسلامی باید برای فراگیری دانش، اولویت ‌بندی كند و به دانشی بپردازد كه برای دنیا و آخرت او سودمند باشد یا زیانی را بزداید. [۱] السرائر،ج۳ ص۶۲۷ مفاتیح الحیاة ص ٧۵
که به دست آدمی پرورش یافته به گونه ای حق دوستی می یابد که سزاوار توجه است؛ از این رو در فقه چنین آمده است: کراهت دارد انسان حیوانی را که خود پرورده، سر ببرد. محمّد بن فضیل گفت: به امام رضا سلام الله علیه عرض کردم: من قوچی را برای قربانی پرورش دادم و چون آن را گرفتم و برای ذبح خوابانیدم به من نگریست. دلم برایش سوخت، سپس سرش را بریدم. آن حضرت فرمود: کار تو را نمی پسندم نباید حیوانی را بپروری،آنگاه سرش را ببری. تهذیب الاحکام ج٩ ص۸۳ الحیاة ص ۶٨٧
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «چون کسی به شما نیکی کرد، آن را با نیکی جبران کنید. اگر نداشتید سپاسگزار او باشید؛ زیرا سپاسگزاری گونه ای از پاداش است.» تحف العقول ص۴۹ الحیاة ص ۵۳۰
مسئله ۱۴۳۹.در قضای نمازهای یومیه لازم نیست به ترتیب گزارده شود؛برای مثال کسی که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نگزارده، لازم نیست اول نماز عصر و سپس نماز ظهر را قضا کند، مگر در قضای نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشاء از یک روز که ترتیب در قضای آنها لازم است.
حضرت موسی (سلام الله علیه) از خدا پرسید: پاداش كسی كه كند چیست؟ فرمود: اجلش را به تأخیر اندازم و سكرات مرگ را بر او آسان كنم و فرشتگان بهشت به وی ندا می ‌دهند: به سوی ما بیا و از هر دری كه می ‌خواهی وارد شو. الحیاة ص٢١٢
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَنْ قَادَ ضَرِيراً إِلَى مَسْجِدِهِ أَوْ إِلَى مَنْزِلِهِ أَوْ لِحَاجَةٍ مِنْ حَوَائِجِهِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ رَفَعَهَا وَ وَضَعَهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ وَ صَلَّتْ عَلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ حَتَّى يُفَارِقَهُ...» «هر کس نابینایی را به مسجد یا خانه اش یا برای تأمین نیازش همراهی کند، خدا برای هر گامی که برداشته و بر زمین نهاده پاداش آزاد کردن برده ای را می‌نویسد و فرشتگان بر او درود می فرستند تا از وی جدا شود.» وسائل الشیعه ج١۶ ص٣۴٣ مفاتیح الحیاة ص ۴٣٢
مسئله ۱۲۲۸. اگر پس از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز را به جا آورده یا نه، یا گمان کند که به جا نیاورده، انجام دادن آن لازم نیست؛ ولی اگر پیش از گذشتن وقت،چنین شک یا گمانی داشته باشد، باید آن نماز را به جا آورد، بلکه اگر گمان کند و اطمینان نداشته باشد که انجام داده، باید آن را به جا آورد. مسئله ۱۲۲۹. اگر پس از گذشتن وقت شک کند که نماز را درست خوانده یا نه، به شک خود اعتنا نکند. مسئله ۱۲۳۰. اگر پس از گذشتن وقت نماز ظهر و عصر بداند چهار رکعت نماز به جا آورده، ولی نداند به نیت ظهر بوده یا به نیت عصر، باید چهار رکعت نماز قضا به نیت نمازی که بر او واجب است، به جا آورد. مسئله ۱۲۳۱. اگر بعد از گذشتن وقت نماز مغرب و عشاء بداند یک نماز به جا آورده، اما نداند سه رکعتی بوده یا چهار رکعتی، باید قضای نماز مغرب و عشاء را به جا آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آدمای زودرنج و حساس، جهنمی‌ترین آدمای زمینند !
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ سعے کنیم ھمیشہ سورہ بقرہ در خانہ ھایمان خواندہ شود زیرا ... پيامبر صلے اللہ علیہ و سلم مے فرمایند: «لاَ تَجْعَلُوا بُيُوتَكَمْ مَقَابِرَ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفُرُ مِنْ الْبَيْتِ الَّذِي تُقْرَأُ فِيهِ سُورَةُ البَقَرَة». (مسلم 1/539.) خانہ‏ هايتان را بہ قبرستان تبديل نكنيد، چرا کہ شيطان از خانه ‏اے کہ در آن سوره‏ ے خوانده شود، فرار میکند.