eitaa logo
حیات معقول
232 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 ثواب بر امام حسین عليه‌السلام و دشمنان وی هنگام 🌴 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 توصیه آیت الله رحمة الله علیه برای اهمیت خواندن زیارت در روز 🍃 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: حیات عند الربّ نقطه پایانی معراج بشریت است که به آن مقام جز با شهادت دست نمی‌توان یافت. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نقدی بر راهپیمایی اربعین در غیر مسیر نجف و کربلا ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻 هرچند احیای دینی امری صحیح است؛ امّا متأسفانه اعمال سلیقه در چگونگی این شعائر سبب شده است آنگونه که باید از فواید آنها استفاده نشود.. 🔻 یکی از شعائر دینی - با توسعه در مفهوم آن و ... - است. 🔻باید توجّه داشت شعائر دینی صرفا برای ابراز احساس دینی پایه‌گذاری نشده است، بلکه اهداف عالی مختص خود و البته با نگاه ، مرتبط با سایر ارکان دین در حوزه‌های مختلف را پیگیری می‌کند. 🔻 با رجوع به لسان اهل بیت علیهم السلام برخی ایام و برخی مکان‌ها به طور خاص مورد توجّه هستند و آن زیارت امام حسین عليه‌السلام و به طور ویژه عزاداری وی در روز عاشورا 🔻از آنجا که برای زیارت امام حسین عليه‌السلام هدف یا اهداف خاصی مدّ نظر شارع مقدس است، لذا نحوه بروز آن نیز بسیار مهم است. 🔻 بر اساس مطالب پیش‌گفته، اگر عزاداری امام علیه السلام به گونه‌ای باشد که عاشورا و یا راهپیمایی نجف تا کربلا، تحت الشعاع قرار بگیرد، چنین عزاداری‌هایی مورد توجّه کامل شارع نمی‌باشند و امری کاملا پسندیده نیستند. 🔻 نتیجه آنکه: ✔️اولاً باید عزاداری امام حسین عليه‌السلام و بروز خیابانی آن در عاشور و راهپیمایی اربعین، در مسیر نجف تا کربلا، خاص و ویژه و ممتاز باقی بمانند. ✔️ثانیاً تا جایی که ممکن است عزاداری و روضه‌خوانی اهل بیت علیهم السلام در روزهای شهادت آن بزرگواران و در هر روز دیگری، تنها در مکان‌های سرپوشیده، آن هم نه بسیار گسترده مانند عاشورا، انجام بگیرد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔻 برائت و لعن، روشی عاقلانه برای ارتقای فهم و معرفتی جامع از یک سو، و از سویی دیگر برای تعیین خط فکری برای جلوگیری از گمراهی خود فرد و جذب دیگران به این نحوه تفکر، در ساختار دین قرار گرفته است. 🔻 بنابراین هر نحوه برخورد با مخالفانِ فکریِ خطِّ فکریِ خود، نه تنها برائت عاقلانه نیست که عنادی احمقانه است. 🔻 و در نتیجه اگر از رفتار برخی با بُهره‌ای‌ها در کربلا اندوهگین می‌شویم، ولی از برخورد برخی دیگر در همان شهر مقدّس، با طرفداران سید صادق شیرازی، خوشحال می‌شویم، این بعنی حتما فهمی صحیح و دقیق و جامع از دین و مسئله برائت نداریم. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 هویّت اجتماعی دین بر اساس عبودیّت ✍ اصغر آقائی 🔻هرچند واژه ذهن انسان را به کنجی می‌برد که در آن فردی مشغول راز و نیاز به خدای خویش است؛ امّا آیا این همه حقیقت آن است؟ 🔻با توجه به آیات الهی، هرچند مسئله‌ی پیش‌گفته هم لازم و ضروری و هم در عبادت مورد توجّه است؛ لکن لازمه عبادت عدم حضور اجتماعی نیست. 🔻بر اساس آیات الهی نتیجه‌ی عبادت و عبودیّت است که فرمود «وَاشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ: شکر نعمت خداوند را به جای آورید، اگر او را عبادت می‌کنید» (نحل/114) 🔻با توجه به این آیه کریم حق تعالی خداوند نتیجه عبادت را، شکر خود معرفی کرده است. امّا مفهوم آن چیست و چه ارتباطی با حضور اجتماعی دارد؟ 🔻از آنجا که مراتب عالی شکر به معنای بهره‌برداری از نعمت‌های الهی در مسیر صحیح آن است؛ و از سویی دیگر مهمترین هدف از نعمت‌های الهی، خدمت به خلق خداست؛ بنابرین حضور اجتماعی لازمه عالی‌‌ترین مراتب شکر است؛ لذا هر فردی که عبودیّت او بیشتر می‌شود، به همان تناسب توجّه به جامعه بشری در او نیز فراتر می‌رود. و به همین دلیل است که در طول تاریخ تمدّن اسلامی، بزرگترین انقلاب‌های اجتماعی نیز توسط عارفان و یا فقیهان عارف صورت گرفته است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 اميرالمؤمنين علیه‌السلام: 💠 لا يذوقُ المَرءُ من حَقيقةِ الإيمانِ حتّى يكونَ فيهِ ثلاثُ خصالٍ:الفقهُ في الدِّينِ، والصّبرُ على المَصائبِ ، وحُسْنُ التّقديرِ في المَعاشِ. 🌀 آدمى حقيقت ايمان را نمى چشد مگر سه خصلت در او باشد: فهم در دين، صبر در برابر مصائب، وبرنامه ريزى درست در امر معاش. 🔻Man will never taste the reality of faith until he possesses three qualities: understanding of religion, perseverance in calamities, and a good assessment of his income. 🔹 tast: چشیدن 🔹 reality: حقیقت 🔹 possesse: در اختیار داشتن 🔹 quality: خصلت 🔹 perseverance: پشتکار 🔹 calamities: مصیبت‌ها 🔹 assessment: برنامه‌ریزی 🔹 contrntedness: خشنودی 🔹 income: درآمد ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 پیامبر صلوات الله علیه و علی آله: 💠 مَن كان أكثرُ همّهِ نيلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإيمانِ 🌀 هر كس بيشترين همّ و غمش و تلاشش رسيدن به خواهش‌هاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مى‌شود. 🔻He whose greatest concern is fulfilling his own desires has the sweetness of faith wrested from his heart. 🔹 concern: نگرانی، دغدغه، همّ و غم 🔹 fulfilling: برآورده‌کردن 🔹 desire: میل، خواسته 🔹 sweetness: شیرینی، حلاوت 🔹 wrested: گرفته‌شدن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کلید رمزآلود ✍ اصغر آقائی ____________________ 🔻 وقتی آن از قم قیام کرد؛ تنها نامی که عده‌ای از شاگردان و مریدان محدودش با آن او را معرفی می‌کردند بود. 🔻و قیام کرد و به حکم ، بدون هراس از ملامت دوست و دشمن، برای حق، ساده و بی‌آلایش، اما پر صلابت به‌پا خواست. 🔻و قومی گرداگرد او جمع شدند که عاشق او بودند و این آنان را پرطراوت و پرمهر در برابر مؤمنان کرده بود ، و پرصلابت در برابر کافران سرکش . 🔻 او و همراهانش شدند ؛ و شب و روز، پر امید و پرتلاش، و در عین حال ، کوشیدند. 🔻آنان به خوبی سیمای مهدی عج را نمایاندن؛ کسانی که به حکم خواب‌هایشان از انبوه کار و شدت خستگی، نه در بستر گرم و راحت، که همان حین کار و تلاش، بر و مانند آن است. عليه السلام فرمود: 💠 لَوْ قَدْ خَرَجَ قائِمُنا لَمْ يَكُنْ اِلاّ الْعَلَقَ وَالْعَرَقَ، اَلْقَوْمُ عَلَى السُّرُوجِ. 💠چون ما قيام كند، چيزى جز مرگ و عرق نخواهد بود. افراد هماره بر پشت اسبها خواهند بود. 🔻 و اکنون صدای مستضعفان جهان که در متبلور است به گوش جهانیان رسید و مردم بیدارشده تنها یک می‌طلبد و در درون انسان‌های عدالت‌خواه موج می‌زند. 🔻 و اینگونه فلسطین شده است. 🔻و تا راهی نمانده است، باش تا صبح دولتش بدمد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
23.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا بابَ نجاةِ الامّة ♡ اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الوَاسِعَة ❤️‍🔥❤️‍🔥🥺🥺 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 رفاقت با عقل ✍ اصغر آقائی ________________ 🔻امام رضا علیه‌السلام فرمود: 💠 صَدِيقُ كُلِّ اِمْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ 💠 دوست هر انساني عقل او و دشمن او جهلش است. 🔻 برای فهم هر روایتی، علاوه بر توجه به باید درباره همان تک‌روایت، ابتدا سؤالات متعددی را پاسخ داد؛ مثلا درباره همین روایت ابتدا باید بدانیم: ✔️ چرا عقل در برابر جهل قرار گرفته است؟ ✔️ مقصود از "صدیق" و "عدوّ" چیست؟ ✔️ آیا شمول اصطلاح هر فردی، شامل تک‌تک افراد می‌شود؟ یا مثلا تنها افرادی که عقل کامل یا کامل‌تری دارند را شامل می‌شود؟ ✔️ اساساً آیا مقصود از عقل و جهل در روایت تمام مراتب تشکیکی آن مورد نظر است؟ ✔️ آیا می‌توان از اضافه‌شدنِ عقل در روایت به ضمیر "ه" اختصاص را فهمید؟ یعنی دوست هر کسی عقل خود آن فرد و فهمی که دارد است؟ اما این فهم برای دیگری یا مضرّ است یا ممکن است مضرّ باشد؟ و ده‌ها سؤال دیگر. 🔻 از آنجا که پاسخ و تحلیل همه این سؤالات اینجا ممکن نیست، تنها به دو نکته اشاره می‌شود: ۱. تقابل عقل و جهل در بسیاری از احادیث تأکید شده است؛ همچنانکه در حدیث مشهود بر این تقابل با جزئیات بیشتر و تبیین عوامل آنها تأکید شده است. نتیجه این تقابل آن است که جهل در برابر علم نیست، یا همیشه در برابر آن نیست، بنابراین ممکن است فردی عالم باشد، و در عین حال جاهل و ناعاقل باشد. ۲. از اضافه واژه عقل با ضمیر به فرد، اگر اختصاص فهمیده نشود، لااقل این برداشت خواهد شد که لااقل عقل هر فردی به عنوان حجّت باطنی برای شخص او حجّت است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul