#ضمیر
#جهش_ضمیر
کلا ضمیر های پیوسته سه نقش بیشتر نمی گیرند
1_مغعول : زمانی که ضمیر به فعل بچسبد
2_ متمم: زمانی که ضمیر به فعل بچسبد
3_ مضاف الیه : زمانی که ضمیر به غیر فعل ( اسم، حرف ) بچسبد.
نکته:حال اگر دیده شد ضمیر نقش مفعول دارد ولی به غیر فعل چسبیده قطعا جهش ضمیر داریم https://eitaa.com/hedayate11
🌼فهرست از کنایه ها🌼
🔶دامنکشان: (با ناز و خرام) و غبار کالبد به هوا رفتن: (مردن و نابودشدن) در بیت:
دامنکشان که میرود امروز بر زمین
فردا غبار کالبدش بر هوا رود
🔶آب از سر گذشتن : کنایه ازاین که کار به منتهای درجه ی شدّت رسیدو از حد گذشت .
🔶آب از سر چشمه گل آلود است :کنایه از این که اصل و پایه کار خراب است .
🔶آب برآتش ریختن :کنایه از خاموش کردن فتنه و خشم .
🔶آب به غربال پیمانه کردن :کنایه از کار بیهوده کردن و رنج بی فایده بردن .
🔶آب از دیده راندن :کنایه از اشک ریختن .
🔶آب در چیزی کردن :کنایه از تقلّب و دغلی و نادرستی است .
🔶آب در هاون سودن : کنایه از عمل لغو و بیهوده کردن است .
🔶آب ریختن : آبرو ریختن .کسی را خفیف و بی اعتبار و بی عزّت گردانیدن .
🔶آب ها از آسیاب افتادن : کنایه از پایان یافتن کار و خاموش شدن سر و صداست در اطراف کاری .
🔶آسمان ریسمان بافتن : کنایه از سخن نامعقول و نامقبول است
🔶آش پختن :کنایه از این که برای گرفتاری و ایجاد زحمت کسی کار کنند .
🔶آفتاب سر دیوار : کنایه از زوال عمر .
🔶آفتابی شدن : صاف بودن هوا .کنایه از ظاهر شدن امری .
🔶آه در بساط نداشتن :کنایه از بی چیزی و مفلسی .
🔶ابرو بالا انداختن :کنایه از بی اعتنایی و کبر فروشی
🔶به باد دادن :از دست دادن و تلف کردن .
🔶به بار آمدن : به حاصل آمدن ، به نتیجه رسیدن .
🔶به جان آوردن : کنایه از آزار رسانیدن و کشتن . https://eitaa.com/hedayate11
📌اضافه تشبیهی📌
🔶در این تشبیه،یکی از طرفین تشبیه(مشبّه یا مشبّه به)به دیگری اضافه میشود و یک ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه)پدید میآورد.
🔶🔶مهم ترین اضافه های تشبیهی در ادبیات
🔹سفرِ عشق (تشبیه عشق به سفر)
🔹اکسیرِ عشق (تشبیه عشق به اکسیر)
🔹شرابِ وصل (تشبیه وصل به شراب)
🔹تیرِ آه (تشبیه تیر به آه)
🔹تیرِ مژگان (تشبیه مژه ها به تیر)
🔹ناوکِ مژگان (تشبیه مژگان به ناوک(تیر))
🔹کوهِ صبر (تشبیه صبر به کوه)
🔹قطره ی اندیشه(تشبیه اندیشه به قطره)
🔹رشتهیِ عمر (تشبیه عمر به رشته)
🔹باغ خاطره (تشبیه خاطر (ذهن) به باغ)
🔹قلبِ دل (تشبیه دل به قلب(سکه ی تقلبی))
🔹گردِ یتیمی (تشبیه یتیمی به گَرد)
🔹چاه مادیات (تشبیه مادیات به چاه)
🔹دام زندگی (تشبیه زندگی به دام)
🔹مزرعِسبزِفلک (تشبیه فلک به مزرعه سبز)
🔹قدحِ لاله (تشبیه لاله به قدح(جام))
🔹مویِمیان (تشبیه میان(کمر)به موی)
🔹تیهِ گمراهی (تشبیه گمراهی به تیه(بیابان))
🔹جوشنِ غفلت(تشبیه غفلت به جوشن)
🔹شرابِ فرقت (تشبیه فرقت(جدایی) به شراب)
🔹سپهرِ دیده=آسمان چشم.تشبیه دیده به آسمان https://eitaa.com/hedayate11
🔻اضافه استعاری 🔻
✅یااستعاره مکنیه تشبیه پنهانی است که" مشبه به "آن حذف می شود و به جای آن اعضا و ویژگی آن ذکر می شود.
مثلا چنان چه بگوییم "پای اوهام "
اوهام (:خیال ها) را به انسانی تشبیه نموده ایم و" پا "را که از اعضای آن است ذکر کرده ایم .
وقتی می گوییم "بنیاد فقر" فقر را به دیوار و یا خانه ای تشبیه نموده ایم و بنیاد آن را ذکر کرده ایم .
واز همین قبیل است :
دست خرد /چشم خرد /پای افکار /گوش طرب(:شادی )/دوش ناله /...که به این دسته از اضافه های استعاری (تشخیص یا آدم نمایی)نیز می گوییم .
اما برخی از این اضافه ها به غیر انسان تشبیه می شوند؛مانند:
پایه جهل /ریشه علم /کنگره عرش/شاخه صبر /سقف شب/عمق تفکر /ساحل معنی ...
🌸🌸نشانه ها ی اضافه استعاری :
مضاف این نوع اضافه ها جزیی از مضاف الیه نیستند بلکه به یک مشبه به پنهانی تعلق دارند.
سقف شب >> سقف جزئی از شب نیست بلکه جزئی از خانه است که دراصل شب را به آن تشبیه کرده ایم .
🌸پس شناخت این نوع اضافه ها به هوش بالایی
نیاز مند است چون با ذهن قوی و پیچیده شاعر ی که در حد یک نابغه (مانند انیشتن ) در خلق یک شاهکار ادبی دخالت داشته سروکار داریم https://eitaa.com/hedayate11
امام صادق(ع):
آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می اندازد.
وسائل؛ ج14 / ص496
@Afsaran_ir
4_5981202195490539804.pdf
18.89M
شاهنامه فردوسی به نثر https://eitaa.com/hedayate11
4_5895264873469708803.pdf
26.78M
شاخ نبات
شرح تمامی غزلیات حافظ
دکتر برزگر خالقی https://eitaa.com/hedayate11
4_6007988510651320541.pdf
1.57M
کتاب آرایه های ادبی سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی نظام قدیم
بهترین و کاملترین منبع برای مطالعه آرایه های ادبی https://eitaa.com/hedayate11
⭕️چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟
🔴1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .
🔴2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا
🔴3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.
🔴4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد. https://eitaa.com/hedayate11
📕انواع ماضی:
ماضی ساده= بن ماضی + شناسه فعل : 👈رفتم، رفتی ، رفت
رفتیم، رفتید، رفتند
ماضی استمراری= می + ماضی ساده: 👈می رفتم، می رفتی، می رفت
می رفتیم می رفتید، می رفتند
ماضی بعید= صفت مفعولی + بودم، بودی، بود ، بودیم، بودید، بودند:
👈 رفته بودم، رفته بودی، رفته بود
رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند
ماضی التزامی= صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید ، باشند:
👈 رفته باشم، رفته باشی، رفته باشد
رفته باشیم، رفته باشید، رفته باشند
ماضی نقلی= صفت مفعولی+ ام، ای ، (است) ، ایم ، اید ، اند:
👈 رفته ام، رفتهای ، رفته (است)
رفته ایم، رفته اید،رفته اند
ماضی مستمر= داشت+ شناسه+ ماضی استمراری فعل اصلی:
👈 داشتم می رفتم، داشتی می رفتی ، داشت می رفت ، داشتیم می رفتیم ، داشتید میرفتید ، داشتند می رفتند https://eitaa.com/hedayate11
🔷#نکته_های_کنکوری
🔹علائم جمع
نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از :
۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و …
2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و …
3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و …
4- ین : مدرّسین ، معلّمین و …
5- ون : انقلابیون ، روحانیون و …
* نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند.
* نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند.
مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان
* نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند.
مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و …
* نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد.
مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.)
* نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود.
مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان
* نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند.
مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ...
* نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند.
مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) عید ( اعیاد ) https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_ها_ی_دستوری
#ممیز
✳️ مشهورترین ممیّزها
🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت
🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروانسرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه
🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ
🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی
🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم
🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی
🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب
🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آنها: ده جفت کفش
🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه
🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس
🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل
🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازدهتایی: یک دوجین قرقره
🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی
🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو
🔶رشته، برای گردنبند و دستبند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (بهجای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه
🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل
🔶سر، هم برای انسان (بهجای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند
🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب
🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات
🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال
🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه
🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ
🔶فروند، برای کشتی و هواپیما
🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر
🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان
🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ
❇️ امروزه بهجای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» بهکار میرود که شامل انسان هم میشود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... .
❇️ نکته: واژههایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان بهکار میرود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه
#ممیز https://eitaa.com/hedayate11
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه
فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸
فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹
فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰
🔴برای داوطلبان شرکت کننده در
آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate11
May 11
4_5789453062733040207.pdf
160.8K
چگونه تست قرابت معنایی را درست بزنیم؟! https://eitaa.com/hedayate11
مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات🔽🔽🔽🔽🔽
معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند:
1. جمله های معمولی ( با فعل )
2- جمله های استثنایی ( بی فعل )
در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم:
انواع جمله های استثنایی ( بی فعل )
1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و...
2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا چهار تا و...
3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و...
شبه جمله و اصوات
ما هنگامی که احساسات و حالات درونی خود را ابراز می داریم و به نشان دادن غم ها ، شادی ها، حسرت ، درد، تأسّف و ... می پردازیم از کلمات و اصواتی خاص استفاده می کنیم که بیانگر این حالات درونی ما و نشانگر عواطف ما هست ؛ مانند:
آفرین ، به به ، افسوس، آخ ، وای و... . شبه جمله از آن جایی که معنی جمله می دهند و امّا برخی از ویژگی های جمله را دارا نیستند، شبه جمله نامیده می شوند.
اقسام شبه جمله
شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند .
1 – شبه جمله امید و آرزو و دعا : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله
2 – شبه جمله تشویق و تحسین:
آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به
3 – شبه جمله درد و تاسف:
آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، فغان ، وای ، افسوس
4 – شبه جمله تعجب :
به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا
5 – شبه جمله تنبیه و پرهیز :
امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان
6 – شبه جمله امر:
خفه ، خاموش ، ساکت ، بسم الله
7 – شبه جمله احترام و قبول :
چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان
8 – شبه جمله جواب و تصدیق:
بله ، آری ، ای ، ای والله
نمونه هایی از شبه جمله ها
1- « کاش ، روزی به کام خود برسید ». ( دو جمله )
2- « فدای تو ، روله شیرینم ».
3- خوب، راست می گویم دیگر ، نه ؟ ( 3 جمله )
4- گفت: ان شاء الله دفعه دیگه. ( 3 جمله)
5- سلام بر همه شماها.
6- آفرین بر تو پسر باهوش ! از کجا فهمیدی ؟ ( 2 جمله)
و ...
حروف ندا و منادا
حروف ندا : ای – یا – ایا –« ا » در آخر اسم، آهای ، با تغییر آهنگ
ای دوست: ای( حرف ندا ) دوست( منادا) ، آیا سرمین من ، شهریارا، آهای محسن، رضا،
منادا كلمه ای كه با حروف ندا یا با تغییر آهنگ مورد خطاب قرار گیرد ؛ یعنی صدا زده شود.
از آن جایی که در ندا چنین معنی می شود: ای دوست، ؛ یعنی ای دوست با تو هستم. پس هنگام معنی در حکم یک جمله هست و یک جمله محسوب می گردد.
نكته 1: حروف ( ای – یا – ایا – ا ) قبل از كلمه منادا و حرف « ا » بعد از كلمه منادا می آید.
نكته 2 : گاهی منادا بدون حرف ندا می آید.( حرف ندا محذوف )
مثال : خدای بزرگ كمكم كن. ←←← ای خدای بزرگ كمكم كن.
نمونه هایی از منادا
1- بچه ها، آرزوی من این است( 2 جمله )
2- منتظران بهار ، فصل شکفتن رسید. ( 2 جمله)
3- روناکم، روناکم. هه ژار ... هه ژار ! ( 4 جمله )
4- مادر ، ای کهکشان آینه ها. ( دو جمله )
5- گفتم : « ای تن ، رنج از بهر خدای بکش » .( 3 جمله)
و...
خود ارزیابی
بیت های زیر را بازگردانی کنید و ندا و منادا و جمله های بی فعل را مشخّص کرده و تعداد جملات را بنویسید:
ای مرغک خرد زآشیانه
پرواز کن و پریدن آموز
تا کی حرکات کودکانه؟
در باغ و چمن چمیدن آموز
رام تو نمی شود زمانه
رام از چه شدی؟ رمیدن آموز
مندیش که دام هست یا نه
بر مردم چشم دیدن آموز
شو روز به فکر آب و دانه
هنگام شب آرمیدن آموز
پروین اعتصامی https://eitaa.com/hedayate11
متمم چیست؟.pdf
2.16M
متمم چیست؟
انواع متمم
🌺🌺🌺🌺این مقاله بسیار مهم و مفید است. مطالعه آزاد https://eitaa.com/hedayate11
🔴مفهوم در قرابت معنایی
فرق بین معنی و مفهوم چیست؟
معنای یک بیت تقریبا به اندازه همان بیت است، تقریبا یک خط. اما مفهوم یک بیت در حد چهار پنج کلمه است و معمولا در پایان فعل ندارد. به مفاهیم ابیات زیر توجه کنید:
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی
عشق داند که در این دایره سرگردانند
(برتری عشق نسبت به عقل)
گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست
در و دیوار گواهی بدهد، کآری هست
(فاشبودن راز عاشقی)
با صدهزار جلوه برون آمدی که من
با صدهزار دیده تماشا کنم تو را
(جلوهگری خداوند در همه جا)
کوه و دریا و درختان همه در تسبیحاند
نه همه مستمعی فهم کند این اسرار
(ذکر خداوند توسط همه مخلوقات)
برای پاسخگویی به سوالات قرابت معنایی باید ابیاتی را که مفهوم مشترکی دارند، پیدا کنیم. https://eitaa.com/hedayate11
روش مطالعه املا :
یکی از انواع تست های کنکور که معمولا” دانش آموزان آن ها را بی پاسخ میگذارند یا نادرست جواب میدهند،سؤالات مربوط به املا است.
طراحان کنکور در بعضی از سال ها،سؤالات نسبتا” ساده یا حتی ساده ای برای املا در نظر گرفته اند و در عین حال،سؤالات مربوط به املای ادبیات برخی از کنکورهای سراسری دشوارترین نوع خود بوده اند.
1.براي اين قسمت نيز از لغتهايي که در کتاب زيرشان خط کشيدهايد، استفاده کنيد و همه را کنار هم بياوريد و اگر لازم ميبينيد جملهاي که آن لغت در آن آمده را هم ميتوانيد بياوريد.
2.در حين مطالعه املا به معني کلمات نيز توجه کنيد
3.در يادگيري املا به ريشه کلمات عربي توجه کنيد
4.واژه ها را با توجه به ريشه ي آن ها از لحاظ معني وشکل املايي روي فيش هاي جعبه ي لايتنر بنويسيد
5.براي تشخيص نامطابق هاي املايي ، به شکل تلفظ کلمات ؛ توجه و اعتماد کنيد .
6.به کلمات متشابه و موارد خاص توجه ويژه داشته باشيد .
7.بخش عمده لغاتي که در کنکور مورد سوال واقع شده همان کلماتي هستند که :
· در فهرست واژگان انتهاي کتاب آمده اند
· مقداري از لغات درون متن کتاب وجود دارد
8.تمامي لغات و اصطلاحات را از لحاظ معنايي و املايي اهميت دارند را حفظ و مرور کنيد.
گاه براي يک لغت سه يا چهار کلمه به عنوان معني آمده است که شايد بايد همه معني را به خاطر بسپاريد .
9. براي مطالعه املا حداقل يک بار حتي به شکل رونويسي کلمه ي مورد نظر را بنويسيد.
10..در مورد لغاتي که معني آنها در کتاب ذکر شده علاوه بر به خاطر سپردن معاني بايد بلعکس هم عمل کنيد يعني اگر معني داده شد هم بتوانيد لغت را بگوييد.
11.در يادگيري معاني لغات کلمات مترادف و متضاد را در ارتباط با يکديگر بياموزيد .
12.تمام آيه هاي کتاب را مطالعه کرده ويک شعر مرتبط با آن را هم در کنار آن بنويسيد.
13.درس به درس ، يادداشت تمام لغات که دور از ذهن و غريب بوده و گاه از طريق ريشه يابي و رجوع به اصل کلمه هم خانواده در صورت امکان ونيز يادآوري کلمات مترادف و کاربردي هر کامه ي ناآشنا همراه يک و او با کلمه آشنا
14. لغتهاي مهم املايي يا معنايي را پس از مشخص کردن در کتاب، در خلاصهي خود وارد کنيد.
15. سعي کنيد هفتهاي 5/1 الي 2 ساعت، در زمانهاي مختلف (مثلا 3 روز، روزي 30 دقيقه) لغات ادبيات را مرور کنيد.
16. لغات انتهاي کتاب را هرگز فراموش نکنيد و حتما آنها را هم با دقت زيادي مطالعه کنيد.
17. سعي کنيد حتما به ابیات و عبارات داخل کارگاه متن پژوهی و گنج حکمت و روان خوانی توجه کنید https://eitaa.com/hedayate11
#متمم اسم
برخی از اسم ها مانند فعل نیاز به متمم دارند تا مفهوم جمله را كامل كنند.
مثال :
وابستگی ،خوب نیست.
وابستگی به مادیات خوب نیست.
به مادیات متمم وابستكی است.
✳️تعدادي از اسم هايي كه نياز به متمم دارند . (همراه با حرف اضافه آن ها)
✍️نگراني ، متعجب ، هراسان ، بيزاري ، خداحافظي ، منصرف ، پشيمان ، پس ، استفاده ، بهتر ، پر ، بهتر ، متشكل ، حمايت ، سير، برائت ، شكايت : از
✍️وابستگی، علاقه ، نگرش ، مديون ، توجه ، افتخار ، كمك : به
✍️مصاحبه ، دوستي ، دشمني ، مذاكره ، مبارزه ، آشنايي ، جنگ ، ملاقات ، مقابله ، متفاوت : با
✍️مهارت : در
✍️تسلط ، شورش : بر https://eitaa.com/hedayate11
4_5899814261743422691.pdf
5.96M
#فارسی_یازدهم
#فصل_اول
#ستایش
#نیکی
#گنج_حکمت(همت)
#قاضی_بست
#شعرخوانی(زاغ و کبک)
#نمونه_سوال(تستی و تشریحی)
مولفان :فرحناز حسینی،زینب یزدانی (کتاب از صفرتاصد فارسی یازدهم)
کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11