eitaa logo
کانال درسی12
481 دنبال‌کننده
258 عکس
310 ویدیو
1.3هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
🔯🔯 پیامی در خور توجه : من فکر می کنم این‌هایی که الان مسافرت می روند و کرونا را جدی نمی‌گیرند همان دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که: 1️⃣ دیر آمدند و به راحتی در کلاس، راه‌شان دادیم. 2️⃣ تکلیف انجام ندادند و به راحتی از کنارش رد شدیم. 3️⃣ بی احترامی به دبیر و آموزگار و استاد و دیگران کردند گفتیم بچه هستند. 4️⃣ دیر سر جلسه امتحان آمدند و از آن‌ها امتحان گرفتیم و یا دیر سر کلاس، بعد از زنگ تفریح آمدند و به راحتی از آنها گذشتیم. 5️⃣ برای امتحان غیبت کردند، از آنهاخواستیم گواهی دکتر بیاورند و از آن‌ها امتحان گرفتیم. 6️⃣ بارها بابت بی انضباطی به دفتر مدرسه مراجعه کردند، باز هم به آن‌ها نمره انضباط ۲۰ دادیم تا بنا به درخواستِ والدینش بتواند با این کارنامه ی کذائی در مدرسه های دیگر برای دوره‌های دیگر ثبت نام کند و غافل از اینکه خود ما مربیان آموزشی و پدر و مادرها باعث شدیم راه فریب دادنِ دیگران را خوب یاد بگیرند. 7️⃣ نمره مستمر ۸ او را ۱۸ دادیم و با یک بسیار خوب او و خانواده اش را خوشحال نمودیم. 8️⃣ نمره ورقه او را با ارفاقِ چند نمره‌ای دادیم و به او تلاش نکردن و جدی نگرفتن را یاد دادیم. از این موارد شما بیش از من می توانید ردیف کنید و هیچوقت مطابق قانون با او برخورد نکردیم که یاد بگیرد قانون فقط برای نوشتن نیست باید اجرا شود و عواقبِ بی‌قانونی را بپذیرد و این قانون‌گریزی در بین، مسئولین و اجتماع و استادیوم‌های ورزشی و... هم مشاهده می‌شود. شاید بگوئید پس مقصر ما معلمین و پدر و مادرها هستیم، با اجازه ی شما بنده عقیده دارم واقعا در ظهورِ اینگونه رفتارها سیستم آموزشی و تربیتیِ ما بی‌تقصیر نیست! چراکه هم اکنون با این بی قانون‌ها، هر کسی دارد سر جای خودش را در کشتیِ زندگی سوراخ می‌کند، بدون اینکه متوجهِ غرق شدنِ کشتی و به انهدام کشیدنِ همه شود. اگر یک بار طعم تلخ عدم رعایت قانون را با تنبیه های کوچک در دوران کودکی می‌چشید و کسی پشتِ بی‌قانون رفتار کردنِ او رانمی گرفت، الان چون شیر جلوی خبرنگارها ظاهر نمی‌شد، تا بگوید: "من مصاحبه نمی کنم، مسافرت را دلم می‌خواهد." کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پسوندِ « ـَ ک » و انواع آن : یکی از پسوند های معروفی که به اسم می چسبد و واژه ی غیرساده(وندی) می سازد، پسوندِ « ـَ ک» است که مفهوم هایِ مختلفی را در کلمه به وجود می آورد. انواعِ ـَ ک در زبان فارسی : در جزوه ٔ کافنامه ٔ کسروی مجموعاً هجده معنی برای کاف پسوند و هاء پسوند (هاء بدل از کاف) با هم آمده و بعضی از آن معانی را در اینجا می توان دید. ۱ ـ نشانه ی تصغیر : مفهومِ کوچکی و خُردی را می رساند . مانند : پرید از شاخکی بر شاخساری گذشت از بامکی بر جو کناری شاخَک = شاخ + ـَ ک : شاخه ی کوچک بامَک = بام + ـَ ک: به معنی بامِ کوچک ای مرغک خرد ز آشیانه پرواز کن و پریدن آموز مُرغَک = مرغ + ـَ ک: مرغِ کوچک زاغکی قالب پنیری دید زود به دهان برگرفت و پرید زاغَک = زاغ + ـَ ک : زاغِ کوچک اتاقَک = اتاق + ـَ ک : اتاقِ کوچک داستانَک = داستان + ـَ ک : داستانِ کوچک شهرَک = شهر + ـَ ک : شهرِ کوچک پایَک = پای + ـَ ک : پایِ کوچک کمانَک = کمان + ـَ ک : کمانِ کوچک پیامَک = پیام + ـَ ک : پیامِ کوچک ۲ ـ نشانه ی ترحّم و دلسوزی: مفهومِ دلسوزی را در بردارد: طفلَک: به معنیِ طفلِ ترحُّم انگیز بیندیش از آن طفلک بی پدر سعدی ۳ ـ نشانه ی شباهت: مفهومِ شباهت به چیزی را ،نشان می دهد: پشمَک: به معنیِ نوعی خوراکی به شکلِ الیاف پشم عروسک، پفک، کرمک، پستانک ، پشمک ، پولک ، جولاهک ، چشمک ، دستک ، ناخنک ، مخملک ۴ ـ نشانه ی حالت : مفهومِ حالت و چگونگی را، بیان می کند: نرمَک: به معنیِ به صورتِ نرم چو موی از سر مرزبان باز کرد بدو مرزبان نرمک آواز کرد نظامی ۵ ـ نشانه ی تحقیر و توهین: مفهومِ توهین و کوچکی باطنی را با خود دارد: مردَک: به معنیِ مرد پَست و فرومایه مردکی خشک مغز را دیدم رفته در پوستین صاحب جاه سعدی (گلستان) ۶ - نشانه تحبیب : مفهوم دوست داشتن را می رساند: پسرک: پسر دوست داشتنی – دخترک ۷ - نشانه همراهی : مفهوم همراه بودن آن اسم را به چیزی می افزاید: سنگک : نانی که به همراه سنگ پخته می شود. باد بادک – لیسک ۸ - نشانه تفخیم و تعظیم :گاهی معنی تعظیم و بزرگداشت و اعزاز و اظهار محبت می دهد: بابک : پدر گرامی پسر گفتش ای بابک نامجوی یکی مشکلم را جوابی بگوی سعدی (بوستان) مامک : مادر عزیز پس از گریه مرد پراکنده روز بدو گفت کای مامک دلفروز (گلستان) در اینجا مامک مفهوم دلسوزی و ترحم یا تحقیر را نیز می رساند. حسنک وزیر: حسن بزرگوار ۹ - نشانه نسبی: منسوب بودن به صفت قبل از خود را بیان میکند و صفت را تبدیل به اسم می کند. مانند: زردک: منسوب به زرد (هویج) – سفیدک – سیاهک – سرخک ۱۰ - نشانه ٔ کمی و تقلیل و کوتاهی و اندکی باشد: آبک : آب اندک مرغ که آبکی خورد سر سوی آسمان کند گویی اشارتیست این بهر دعای شاه را خاقانی بهترک : ریش فرهاد بهترک بودی گر نه شیرین نمک پراکندی سعدی پیشترک : پیشترک زین که کسی داشتم شمع شب افروز بسی داشتم نظامی پسوند «-َ ک» با اسم (مخملک)، ضمیر (اینک)، صفت (سرخک)، عدد (چارک)، بن‌مضارع (پوشک) یا فعل تصريف‌شده (مترسک) ترکیب می‌شود و اسم (مخملک)، صفت (دل‌خوش‌کنک) یا قید (نرم نرمک) می‌سازد. این پسوند در معانی زیر به کار می‌رود: ۱. معنی فاعلی: پیچک، غلتک، دم‌جنبانک، آب‌دزدک، کفش‌دوزک، دلخوش‌کنک. (پایه در این واژه‌ها بن‌مضارع ساده (پیچک) یا مرکب (دم‌جنبانک) است.) ۲. معنی شباهت: برفک، پنیرک، پشمک، لواشک، سگک، مخملک، موشک، میخک، عقربک، سنجاقک، نارنجک، پولک، خروسک. ۳. معنی تحقیر: زنک، مردک. ۴. معنی تصغیر: تیرک، شاخک، عروسک، قوزک، کاردک، شهرک، پستانک، رقاصک، دخترک، خرک، اتاقک، مرغک، کرمک، تخمک. ۵. معنی تحبیب: طفلک، جوانک، دخترک. ۶. معنی نسبت: نمک، چشمک، زردک، سرخک، سفیدک، تلخک، روشنک، گرمک، غلغلک، غارغارک، جیرجیرک، بادبادک، قرقرک، نم‌نمک، لرزانک، مترسک. (این وند به معنی نسبت، بیش از سایر معانی به کار می‌رود.) ساخت اشتقاقی واژه در فارسی امروز، دکتر ایران کلباسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۸۰، تهران @hedayate12 12کانال درسی
سوال ۱۶ کنکور سراسری۱۳۹۸ با موضوع دستور(نقش دستوری کلمات) یادآوری: دو نمونه فعل اسنادی داریم: الف) است و بود و شد و گشت و گردید👈که در جمله سه جزئی و با الگوی(نهاد، مسند و فعل) قرار می گیرند و به جز قید، به مفعول و متمم اجازه حضور در جمله نمی دهند. ب) فعل هایی از مصدر نامیدن/خواندن/گفتن/ صدا زدن / پنداشتن/ دیدن/ دانستن/ یافتن / گردانیدن/ کردن/ ساختن/ نمودن / شماردن/ به شمار آوردن/به حساب آوردن 👈که گاهی در جمله های چهار جزئی و با الگوهای زیر قرار می گیرند. الگوی۱: نهاد - مفعول - مسند - فعل الگوی۲: نهاد - متمم - مسند - فعل ضمنا می توان این نوع فعل ها را با دیگر فعل های اسنادی عوض کرد.مثلاً👇 من او را عاقل پنداشتم من او را عاقل یافتم من او را عاقل دانستم من او را عاقل دیدم. همچنین با حذف نهاد و نقش نماهای این نوع جملات می توان آنها را به جمله سه جزئی تبدیل کرد.👇 من او را عاقل دیدم👈او عاقل است. 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 بیت۱⬅️من رویش را عیان نمی بینم.👈من: نهاد - او: مفعول - عاقل: مسند - نمی بینم: فعل اسنادی از نوع گروه ب✅ بیت۲⬅️فعل "آور" و "بگسل" جز فعل های گروه دوم با حضور مسند نیستند. همچنین فعل "شو" جز فعل های اسنادی ۳جزئی است.❌ بیت۳⬅️ فعل "باید"(بایستن) جز فعل گروه ب👆نیست همچنین فعل "است" فقط در جمله های ۳ جزئی می نشیند و نمی تواند مفعول داشته باشد .❌ بیت۴⬅️فعل "بود" فقط در جمله های ۳جزئی می نشیند و نمی تواند مفعول داشته باشد.❌ ⬅️⬅️⬅️گزینه صحیح:۱ کانال درسی۱۲ @hedayate12
زیباترین واژه‌ی زبان فارسی که تا چندی پیش همه آن را عربی می‌دانسته اند واژه "عشق" است که در فارسی «اِشق» تلفظ می‌شود. این واژه در ادبیات فارسی و عرفان ایرانی جایگاهی بس برجسته دارد. شاید بتوان گفت که شاعران گوناگون فارسی‌زبان کمتر واژه‌ای را به اندازه‌ی عشق به کار برده باشند. عشق جان‌مایه شعر و عرفان پارسی است. در ادبیات ایران از عشق به معشوق، دشواری‌های راه عشق، نشان عاشق و معشوق، کامیابی و دوری (وصل و هجران)، و سوز عاشقانه بارها سخن به میان آمده است. معشوق همه ناز است و عاشق همه نیاز؛ آرمان عاشق سرانداختن در پای معشوق است و گذشتن از همه رنگ‌ها برای رسیدن به بارگاه دوست. در زیر، نوشتار بسیار باارزش دکتر محمد حیدری ملایری، پدید آورنده «فرهنگ ریشه‌شناختی اخترشناسی و اخترفیزیک (انگلیسی - فرانسه - فارسی)» از نپاهشگاه پاریس را می‌خوانیم که به‌خوبی و به‌طور مستند و علمی ثابت می‌کند که کلمه عشق کاملا پارسی است. ریشه‌شناسی: واژه‌ی عشق ریشه‌ای ایرانی و آریایی (هند-و-اروپایی) دارد. این پیشنهاد بر پایه‌ی پژوهش‌های ریشه‌شناختی استوار است؛ و پیشینه ی آن بدین قرار است: واژه ی "عشق" از -iška اوستایی به معنی خواست، خواهش، میل ریشه می‌گیرد که آن نیز با واژه‌ی اوستایی -iš به معنای "خواستن، میل داشتن، آرزو کردن، جستجو کردن" پیوند دارد. واژه‌ی اوستایی -iš دارای جدا شده‌های ( مشتقات) زیر است: -aēša : آرزو، خواست، جستجو išaiti : می‌خواهد، آرزو می‌کند -išta : خواسته، محبوب -išti : آرزو، مقصود. پسوند ka- نیز که در -iška اوستایی وجود دارد کاربرد بسیار دارد و برای نمونه در واژه‌های زیر دیده می‌شود: mahrka مرگ -araska رشک، حسد -aδka جامه، ردا، روپوش -huška خشک -pasuka چهارپا، ستور ( در پهلوی pasu و pah «چهارپا، گله، رمه»؛ در گویش تاتی کرینگانی «پس» = «گوسفند»؛ در فارسی رسمی «شبان» و «چوپان» از pasu.p n*) -drafška درفش -dahaka گزنده ( ضحاک ) واژه‌ی اوستایی -iš هم ریشه است در سنسکریت با: -eṣ آرزو کردن، خواستن، جُستن -icchā آرزو، خواست، خواهش icchati می‌خواهد، آرزو می‌کند -iṣta خواسته، محبوب -iṣti خواست، جستجو و در زبان پالی با: -icchaka خواهان، آرزومند همچنین، به گواهی شادروان فره‌وشی، این واژه در فارسی ِ میانه به Form یا دیسه (صورت، شکل) išt به معنی خواهش، میل، ثروت، خواسته و مال باز مانده است. خود واژه‌های اوستایی و سنسکریت نام برده شده در بالا از ریشه‌ی هندواروپایی نخستین یعنی -ais به معنی خواستن، میل داشتن، جُستن می‌آید که شکل (دیسه) اسمی آن -aisskā به معنای خواست، میل، جستجو است. در بیرون از اوستایی و سنسکریت، در چند زبان دیگر نیز مشتقاتی از واژه‌ی پوروا-هند-و-اروپایی -ais حفظ شده است، از آن جمله‌اند: در اسلاوی کهن کلیسایی isko, išto جستجو کردن، خواستن؛ iska آرزو در روسی iskat جستجو کردن، جُستن در لیتوانیایی ieškau جستجو کردن در لتونیایی iēskât جستن شپش در ارمنی aic بازرسی، آزمون در لاتین aeruscare خواهش کردن، گدایی کردن در آلمانی بالای کهن eiscon خواستن، آرزو داشتن در انگلیسی کهن ascian پرسیدن در انگلیسی امروز ask پرسیدن، خواستن اما لغت‌نامه نویسان سنتی ما واژه‌ی عشق را به واژه ی عَشَق عربی (ašaq') به معنای "چسبیدن" (منتهی‌الا‌رب)، "التصاق به چیزی" (اقرب‌الموارد) پیوند داده‌اند. نویسنده‌ی "غیاث‌اللغات" می‌کوشد میان "چسبیدن، التصاق" و "عشق" رابطه بر قرارکند و می‌نویسد: «مرضی است از قسم جنون که از دیدن صورت حسن پیدا می‌شود و گویند که آن مأخوذ از عَشَقَه است و آن نباتی است که آن را لبلاب گویند چون بر درختی بچسبد آن را خشک کند. همین حالت عشق است بر هر دلی که طاری شود صاحبش را خشک و زرد کند». از آنجا که عربی و عبری جزو ِ خانواده‌ی زبان های سامی‌اند، واژه‌های اصیل سامی معمولا در هر دو زبان عربی و عبری با معناهای همانند اشتقاق می‌یابند؛ و جالب است که واژه "عشق" همتای عبری ندارد و واژه‌ای که در عبری برای عشق به کار می‌رود اَحَو (ahav) است که با عربی حَبَّ (habba) خویشاوندی دارد. واژه‌ی دیگرعبری برای عشق "خَشَق" (xašaq) است به معنای خواستن، آرزو کردن، وصل کردن، چسباندن، لذت که در تورات عهد عتیق بارها به کار رفته‌است. (برای نمونه: سفر تثنیه ۱۰:۱۵، ۲۱:۱۱؛ اول پادشاهان ۹:۱۹؛ خروج ۲۷:۱۷، ۳۸:۱۷؛ پیدایش ۳۴:۸). بنا بر نظر استاد اسکات نوگل (استاد پژوهش‌های انجیلی و باستانی در دانشگاه واشنگتن): واژه‌ی عبری خَشَق xašaq و عربی عَشَق ašaq' هم‌ریشه نیستند. واک ِ "خ" عبری برابر "ح" یا "خ" عربی است و "ع" عبری برابر "ع" یا "غ" عربی، و آن ها با هم در نمی‌آمیزند. همچنین، معمولا "ش" عبری به "س" عربی می ترادیسد (تغییر می‌کند) و بر‌عکس. از سوی دیگر، همانندی معنایی این دو واژه در عربی و عبری تصادفی است،...
🔻‏دلنوشته زیبای یک کاربر عراقی برای حاج قاسم 🔹️هنگامی که دست شهید ما قطع شد؛ یک ماه بعد به اذن خدا دست دادن برای تمام جهانیان ممنوع شد... ⛔افشاگری علیه"دشمنان داخلی"👇 @doshmandakheli
50.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس ٣ - درس ١١ وزن شعر نیمایی پایه رشته ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی ساعت ١٠ شنبه ٩ فروردین ٩٩ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🔹 آموزش مجازی درس های فارسی و نگارش و علوم وفنون در هر سه پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم در کانال‌های زیر جهت استفاده دانش اموزان قرار داده شده است. (حسین عبادی) پایه دهم👈🏻👈🏻👈🏻 کانال درسی10 https://eitaa.com/hedayate10 پایه یازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11 پایه دوازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12 🔸شامل نکات‌ درسی، توضیحات درس به درس فارسی، چکیده مطالب، سوالات، پاسخ خودآزمایی‌ها، نکات کنکوری و کلی نکات آموزنده... لطفا به دوستان و همکلاسی های خود معرفی کنید.
سوال ۱۵۷ کنکور سراسری ۱۳۹۸ ادبیات تخصصی با موضوع عروض فقط ابیاتی به دو صورت دسته بندی هجایی می شوند که سه هجای ابتدای هر دو مصراعشان(- -U) باشد. نکته مهم: 👈توجه داشته باشید که کلمات یک هجایی همچون(وَ - چه - زِ - چو - نه - تو و ...) اگر چه هجای کوتاه هستند ولی می توانند بنا به اختیارات شاعری بلند فرض شوند. بیت اول:⬅️سه هجای اول بیت عبارتند از (- U -) ❌ بیت دوم:⬅️سه هجای اول بیت عبارتند از (U -U) اولین هجای بیت کلمه ی "نه" است و دارای اختیارات؛ پس سه هجای ابتدای بیت عبارتند از(- - U)✅ بیت سوم: ⬅️سه هجای اول بیت عبارتند از(- U -)❌ بیت چهارم: ⬅️سه هجای ابتدایی بیت عبارتند از (- - U)✅ ⬅️⬅️⬅️گزینه صحیح:۳ تذکر: 📢وزن همسانِ (مستفعلن مستفعلن ...) اگر چه با سه هجای (- - U) آغاز می شود؛ ولی به دو صورت دسته بندی هجایی نمی شود. 👈اما وزن همسانِ (مستفعلُ مستفعل...) به دو صورت هجابندی می شود. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🔴 برای کسانی که «سیزده» را سبب نحسی و مقصر بدبختی‌های خود می‌دانند: به جای گره زدن سبزه، رفتارها و عادات زشت خود را ترک کنند! کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
به متن زیر تحت عنوان " انواع حروف اضافه" دقت کنید تا "حرف اضافه مرکب" را بفهمید و خودِ حرف اضافه را متمم و یا هسته در نظر نگیرید. حروف اضافه ڪلماتی هستند ڪه به تنهایی معنی ندارند درجمله پیش ازاسم می آیند وآن رامتمم می سازند.ازآن جاڪه حروف اضافه به ڪلمه‌ی بعدازخود نقش متممی می‌دهندبه آنها نقش‌نمای متمم نیز می‌گویند. حروف اضافه ازنظرساختمان دودسته اند : ۱-حروف اضافه‌ی ساده ۲-حروف اضافه‌ی مرڪب حروف اضافه‌ی ساده عبارتنداز: از، به ، با ،بی ، در ، بر ، برای ،تا ، مگر ،جز ، الا ، الّا ،چون ،اندر ، زی و ... واژه هایی مانند:مثلِ ، مانندِ ،غیرِ ، رویِ ، زیرِ ، پهلویِ ، بالایِ ،سوایِ ، بدونِ ، بهرِ ، .....نیز با ڪسره‌ای ڪه درپایان آنها می.آید حروف اضافه هستند . نڪته: حرف "تا"وقتی حرف اضافه است ڪه نهایت و انتها را در زمان یا مڪان برساند. حرف "چون" وقتی حرف اضافه است ڪه به معنی مثل ومانند باشد. حروف "بی" و "با" چنانچه باڪلمه ی بعدازخود صفت بسازند، پیشوند به حساب می‌آیند و حرف اضافه نیستند. مانند:بی‌دولت، بی‌سواد، بی‌ادب، بافرهنگ، بانمڪ و ... حروف اضافه‌ی مرڪب: حروف اضافه‌ی ساده گاه با یڪ اسم می‌آیند وحرف اضافه‌ی مرڪب میسازند و فهرست بازی دارند . برخی از حروف اضافه‌ی مرڪب: به: به غیرِ، به اضافه ی ِ، به علاوه ی ِ، به وسیله ی ِ،به استثنایِ ، به مجردِ ،به جهتِ ،به خاطرِ از: ازنظرِ، ازرویِ، ازسرِ، ازقبیلِ، ازلحاظِ، ازحیثِ، ازجمله‌یِ در : دربرابرِ، درمقابلِ، درباره یِ، درموردِ، درمیانِ، درخصوص ِ بر: براثرِ، براساسِ، برطبقِ، برحسبِ با: باوجودِ نڪته : طرز تشخیص حروف اضافه‌ی مرڪب:⬅️حرف اضافه درصورتی مرڪب است ڪه نتوان برای جزءاسمی آن وابسته‌ی پیشین آورد،یعنی آن راگسترش داد درغیراین صورت حرف اضافه مرڪب نیست مثلاًڪلمه ی« به عنوانِ» درجمله ی او به عنوانِ رئیس جلسه سخنرانی ڪرد.حرف اضافه ی مرڪب است امادرجمله‌ی به عنوانِ مقاله توجه ڪنید. به حرف اضافه‌ی ساده است وعنوان متمم زیرا برای عنوان می‌توان وابسته‌ی پیشین آورد و گفت به این عنوان مقاله توجه ڪنید. بر گرفته از:دستور زبان فارسی تالیف دڪتر وحیدیان ڪامیار و دستور زبان فارسی تالیف دڪتر انوری کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
سوالات ۱۷ تا ۲۰ کنکور سراسری۱۳۹۸ با موضوع قرابت معنایی سوال ۱۷👇👇 د)⬅️دوری از کاهلی و اغتنام فرصت ب)⬅️دعوت به تلاش و کوشش ج)مرد تند مزاج هنر و خردش از بین می رود.⬅️دعوت به خویشتن داری الف)⬅️دوری از هوا و هوس ⬅️⬅️⬅️گزینه صحیح:۱ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 سوال ۱۸👇 مفهوم مشترک گزینه ها⬅️ناپایداری شادی و غم گزینه۲👈ساختن شرایط شاد، سخت است. ⬅️⬅️⬅️گزینه صحیح:۲ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 سوال۱۹👇👇 ⬅️مفهوم مشترک گزینه ها و صورتِ سوال👈 دعوت به بخشش دارایی ⬅️⬅️⬅️گزینه صحیح:۳ (دعوت به عفو کردن و گذشتن از گناه) 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 سوال ۲۰👇👇 ⬅️مفهوم مشترک صورت سوال با گزینه۳👈 دعوت به تلاش برای کسب روزی‌ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
1_4906845843274858739.pdf
367.4K
جمع بندی فشرده ادبیات کنکور جلسه یازدهم ۱۱فروردین ۹۹ آموزش کنایه استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
1_4909097643088543920.pdf
90.7K
جمع بندی فشرده ادبیات کنکور جلسه دوازدهم ۱۲فروردین ۹۹ آزمون کنایه استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🔴توروخدا اگه میشه شما کمکم کنید؛ داشتم فکر میکردم در مورد خبرهای این چند روز رسانه ها، یه سری سوالاتی برام پیش اومد که فکرمو درگیر کرده اگه شما جواباشونو میدونید بهم بگید! 🔸 ایتالیا که قم نداره کرونا از کجاش شروع شده ؟ 🔸 فرانسه که آخوند و تندروی مسلمون و شیعه نداره چجوری کرونا توش شیوع پیدا کرده ؟ 🔸 انگلستان که ضریح و حرم و لیسنده نداره چجوری درگیر کرونا شده ؟ اونجا که شفافیت دارن جواب بدند که چرا برای دستمال کاغذی ها و توی فروشگاه ها پلیس مسلح گذاشتند ؟ 🔸 اسپانیا که از همون اول قرنطینه و منع آمد و شد رو شروع کرده چجوری الان توی ده کشور صدر جدول اومده ؟ 🔸 سوئد که مهد ثروت و منابع مالی و رفاه دنیاست و حقوق همه رو برای یک ماه پرداخت کرده که نیان بیرون چرا الان توی جدول آمار بالایی داره ؟ 🔸 سوئیس که مقر جلسات مهم دنیاست و مدیر نابلد و اینجور حرفا نداره چجوری اومد تو گروه کرونایی ها ؟ 🔸 آمریکا که ادعای مدیریت دنیا و قدرت و حاکمیت برتر و فرهنگ و تمدن و پیشرفته ترین تکنولوژی ها رو داره چرا نیروهای نظامی و گارد ملیش با توپ و تانک و نفربر و خودروی زرهی توی خیابونان ؟ اینا که ذخائرشون خیلی بالاست چرا صف فروشگاهاش اینقدر طولانیه ؟ چرا فروشگاهاشون خالی شده ؟ آمریکا که میخواد به ما کمک کنه چرا به ایالت نیویورکش و فروشگاهای خودش کمک نمیکنه ؟! امریکا چرا به مخفی کردن امار کشته های کرونایی متهمه؟ چرا مدعی حقوق بشر به ساخت و انتشار ویروس اونهم برای چندمین بار متهم شده؟! 🔸 بلژیک نکنه انتخابات بوده و صدا و سیماش پنهان کاری کرده بعدش کرونایی شده؟ 🔸 هلند که کرونایی شده مگه راهپیمائی 22 بهمن داشته ؟ 🔸 اتریش مگه مسجد و نماز جمعه و اجتماعات اینجوری داشته ؟! 🔸 اسپانیا که تحریم نیست چرا تو بیمارستاناش الان تخت خالی نیست، اکسیژن نیست و مریضاش روی زمین افتادند ؟ 🔸نروژی ها مگه شعار مرگ بر این و اون میدادن که کرونایی شدن ؟ 🔸 کانادا که ارزش دلارش بالاست و مرکز اینترنت دنیا و تکنولوژی های نوین دنیاست چرا کرونا گرفته ؟! 🔸 دانمارک که کشوری اروپاییه و مدافع حقوق بشره چرا از پیرهاشون خدمات امدادی رو حذف میکنن میدن به جووناشون؟ 🔸 آلمان که مهد پزشکی دنیاست چجوری الان آمارش اینقدر بالا اومده ؟ چرا مردم جهان اولی آلمان به فروشگاه ها حمله کردند ؟ چرا آلمان که قطب صنعت دنیاست ماسک دزدی میشه و تجهیزات پزشکی کمیاب شده ؟! 🔸 اروپا که اینقدر مدیریت دنیا رو خوب بلده چجوری الان خودش مرکز شیوع بحران توی دنیا شده ؟ چرا اونجا اقلام پزشکی احتکار شده ؟ چرا اینقدر اینجور کالاها یکدفعه گرون و کمیاب شده ؟ 🔸 هلند سرزمین گلها که آب و هواش عالیه و آلودگی هوا نداره و خیلی مراقب وضعیت مردمشه دیگه چرا ؟! 🔸 روسیه که توی شایعه ها میگن 300 تا شیر ول کردن تو خیابانو برای منع رفت و آمد چجوری میرن خرید؟ بعداً چجوری جمعشون می کنن؟ 🔸 ترکیه که درآمد گردشگریش اینقدر بالاست و کشور اروپایی آسیاییه و تمدن هزارساله داره آخه دیگه چرا ؟! 🔸 امارات که بزرگترین مرکز تبادل پرواز مسافرای دنیاست چرا هنوز پروازاش ادامه داره ؟ نکنه مدیرای ایرانی اونجا هم مدیرند ؟! 🔸 پرتغال و استرالیا و بقیه کشورا چی ؟! اینا که بعضیهاشون دیرتر از ما کرونا گرفتند چرا از ما ایرانیا زدند جلو ؟! کشورهای فرانسه آلمان اسپانیا ایتالیا و... که از ایران چندین روز زودتر کرونایی شدند چرا هنوز نتونستند کنترلش کنند!! خبرگزاریهای و رسانه ها و سلبریتی هایی که مارو مسخره میکردند که دست به دعا شدیم چرا آمریکا رو بخاطر اعلام روز نیایش و اسراییل رو برای دعوت به دعا مسخره نکردند؟! ای بابا؛ اینهمه سوال؛ خدایا گیج شدم ،پس این غربزده ها تو ایران چی میگن؟؟؟ کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این حرفا رو دیگه استاد رائفی‌پور یا دکترعباسی نگفتن ..، یکی از همون خارجی‌هایی گفته که خودباخته‌های غرب‌زده براشون می‌میرن ! سخنان ممنوعه دکتر دیوید دوک در مورد جشن پوریم یا همان ۱۳ بدر ..، جشنی که در آن کینه ها نسبت به ایرانیان تقویت می‌شود ...!!!! سراب غرب 🔗 مهربانو 🌍 eitaa.com/shakhes1 ایتا 🌍http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
به کوشش : استاد سعید جعفری گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 کانال درسی 12 https://eitaa.com/hedayate12
پاسخ نامه کلیدی آزمون جلسه دوازدهم دوازدهم فروردین۹۹ : استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون جلسه دوازدهم تست شماره ۱ استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون جلسه دوازدهم تست شماره ۲ استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون جلسه دوازدهم تست شماره ۳ استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون جلسه دوازدهم تست شماره ۴ استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون جلسه دوازدهم تست شماره ۵ استاد اصغر بهرامی ، کرج گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🔹حکم استفاده از جامانده بجای کفش خودمان؟ 🔹 با مواد آرایشی؟👩‍🎨 🔹ظاهر کردن توسط نامحرم؟👨‍💻 🔹مراجعه به و دعا نویس؟👳‍♀️ 🔹مصرف قالی یا مسکن برای خرید ماشین؟👨 🔹وضو با جوهر ؟✍️ 🔹حکم و کاشت ابرو؟ 🔹نحوه تطهیر نجس؟ 💦 🔹حکم زدن؟ 🔹بوییدن بوی نامحرم؟ 💙 🔹دزدی یا ضرر به اموال مردم در ؟ 🙆‍♂️ 🔹خمس زینتی؟ 🧕 🔹 زن برای زنان؟ 🧕 🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋 جواب سوال خود را در کانال زیر جستجو کنید 👇😇👇😇👇😇👇😇 @seraaj
4_5819017195237148534.pdf
265.3K
و ،مفاهیم ومعانی اشعار وعبارات ادبی ویژه پایه دوازدهم هنرستان معنی درس به درس کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
و فنون دوازدهم مستمر ۱ نوبت دوم الف-اختیارات وزنی و زبانی را در ابیات زیر پیدا کنید. 1_ من هم اول که دیدمت گفتم حذر از چشم چشم مست خونخوارت 2_ تو به هر جا که فرود آمدی و خیمه زدی کس دیگر نتواند که بگیرد جایت 3_ ستم از غمزه میاموز که در مذهب عشق هر عمل اجری و هر کرده جزایی دارد 4_ ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند هر آن که خدمت جام جهان نما بکند 5_ گر نه حدیث او بُدی جان تو آه کی زدی؟ آه بزن که آه تو راه کند سوی خدا ب-آرایه های ابیات زیر را مشخص کنید. 1_نسخه ی قانون عشقت باید ای بیمار نفس تا شفا بخشد دوا با درد نادانیّ تو 2_ ای به جام لاله شبنم راح ریحانیّ تو سرو و گل مستند و ساقی ابر نیسانیّ تو 3_چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق روز و شب محوند در سیمای روحانیّ تو 4_ چهره ی زرد من و روی خود از طرّه بپوش که زر و سیم ز طرّار بباید پوشید 5_ ای لب لعلت ز آب زندگانی برده آب ما ز چشم می پرستت مست و چشمت مست خواب بچه های عضو کانال درسی12 ، لطفاپاسخ های خود را بنویسید،تا شب های بعد را درکانال بگذاریم. خود را محک بزنید.
آوردن واژه‌اي است باحداقل دو معني (يكي نزديك به ذهن و ديگري دور از ذهن) که مقصود شاعر، معمولاً معني دور است و گاهي هر دو معني افاده مي‌شود. مثال: كيست حافظ تا ننوشد باده بي آواز رود عاشق مسكين چرا چندين تحمّل بايدش؟ در اين بيت، «رود» دو معنا دارد: 1) نهر و رودخانه (آب جاري) 2) نوعي ساز موسيقيايي در وهله‌ي اول، ذهن در انتخاب معناي اصلي مورد نظر شاعر ترديد مي‌كند، اما با قدري جست‌وجو و تأمل بيش‌تر و با قراين موجود در جمله (عاشق، باده) درمي‌يابيم كه مقصود اصلي شاعر، «ساز» است نه نهر! البته فراموش نكنيم كه در ايهام، هر دو معني پذيرفتني است و جمله با جايگزيني هر دو معنا، كامل و درست است و مفهوم خاصي را مي‌رساند؛ در حقيقت تفاوت ايهام با ايهام تناسب در همين نكته‌ي ظريف (قابل پذيرش بودن هر دو معناي دور و نزديك در ايهام و قابل پذيرش بودن تنها يك معنا در ايهام تناسب) است. اين آرايه، همان‌طور که از نام آن پیداست، آمدن دو آرایه «ایهام» و «تناسب» (مراعات نظير)است. در ايهام تناسب، مانند ايهام، يك واژه داراي بيش از يك معناست با اين تفاوت كه یکی از اين معانی، در شعر حضور دارد (معنای حاضر) و شعر با آن معنی كامل مي‌شود و مفهوم خود را مي‌رساند و معني ديگر كه در شعر حضور ندارد (معنای غایب) تنها با واژه يا واژگان ديگري در همان شعر، داراي تناسب است. بنابراين، در ايهام تناسب (برخلاف ايهام)، تنها يكي از معاني واژه است كه در شعر جايگزين مي‌شود و معناي ديگر قابل پذيرش نيست؛ يعني اگر آن را در جمله جايگزين كنيم، شعر معناي درست خود را از دست مي‌دهد! مثال: چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب مهرم به جان رسيد و به عيّوق بر شدم در اين بيت، «مهر» دو معنا دارد: 1) خورشيد 2) عشق و محبت اگر معناي «خورشيد» را در جمله جايگزين كنيم، بيت معناي درستي نخواهد داشت: خورشيد من به جان رسيد!!! (نادرست است) اما همين واژه با «آفتاب» و «عيّوق» (نام يك ستاره) تناسب دارد و آرايه‌ي مراعات نظير مي‌سازد. و اما معناي درست و مورد نظر شاعر، « و محبت» است. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12