4_5906644754392680925.pdf
409.1K
#آزمون_تستی
#فارسی_دوازدهم
#درس_۱۴_۱۶ (۲۰ پرسش چهارگزینه ای)
به همراه پاسخنامه تشریحی
طراح : آقای آرش یاری ، کرمانشاه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
10795795509635.pdf
15.72M
✅ #فارسی_دوازدهم
🌀 درس سیزدهم: خوانهشتم، کارگاهمتنپژوهی + شعرخوانی.
🕰 حجم: ۱۵:۰۰ مگابایت
🎞 قالب: نمابرگ
👨🏫سجاد_فرّخنژاد
📝 #فارسی #دوازدهم
✍️منبع:گروه زبان و ادبیات فارسی استان لرستان کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5911002355196757937.m4a
3.12M
#فارسی_دوازدهم
#درس_هفدهم
#خنده_ی_تو
#خوانش :
استاد رحیم سیدمحمدی (میر محمدی) ، منطقه ۲ تهران
آهنگ زمینه (موسیقی متن) : قطعهی ابدیّت
آهنگساز : آقای حسین علیزاده
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5911160040626063388.PDF
3.59M
#فارسی_دوازدهم
#درس_هفدهم
#خنده_ی_تو
#گنج_حکمت
#مسافر
#تحلیل+کارگاه متن پژوهpdfی
به کوشش : خانم فاطمه غلامپور ، تهران
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5911160040626063398.pptx
1.15M
#علوم_و_فنون_ادبی
#پایه_دواردهم
#وزن_شعر_نیمایی
به کوشش : خانم فاطمه غلامپور ، تهران
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5983366919137265368.mp3
19.8M
#عروض_سماعی
#علوم_فنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#وزن_شعر_نیمایی
مدرس : استاد اصغر_بهرامی ، کرج
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5913387844457466077.pdf
726K
#سوالات_تشریحی
#فارسی_دوازدهم
#درس_هفدهم
طراح : خانم طناز تیموری ، لرستان
با فرمت : pdf
به همراه پاسخ🔑
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5981115119323580449.pptx
63.1K
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#وزن_شعر_نیمایی
به کوشش : خانم فریبا اصغری
فرمت:powerpoint
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
مباحث دستوری ایران🇮🇷:
# رابطه_معنایی_کلمات:
فرای آنچه مؤلف کتاب درسی در نظر گرفته است .شما این مبحث را بیشتر برای املا در نظر بگیرید
# ترادف:
دو واژه ی هم معنی
ثواب و پاداش /صواب و صحیح
✔️از طریق پاداش به املای ثواب پی می بریم واز طریق صحیح به املای صواب .
#تضاد:
دو واژه مفهوم مقابل ومتضاد دارند.
ثواب و عذاب/عِقاب –صواب و خطا
✔️از طریق عذاب به املای ثواب پی می بریم و از طریق خطا به املای صواب.
#تضمّن:
یک واژه کلی است و واژه ی دیگر زیر مجموعه ی آن.
ثواب اخروی – کارصواب
✔️از طرق اخروی به املای ثواب پی می بریم /واز طریق کار به املای صواب .
#تناسب:
دو واژه معمولا در یک مجموعه اند.
نماز، روزه، ثواب /صدق، صواب، طریق، راه
✔️از طریق نماز یا روزه به املای ثواب پی می بریم واز طریق راه به املای صواب.
حال که رابطه ی معنایی واژه ها را یاد گرفتیم، تست زیر را پاسخ می دهیم :
❓❓❓
باتوجه به رابطه ی معنایی کلمات مشخص شده با قافیه، قافیه ی کدام مصراع با املای « غلط» نوشته شده است؟
1-اینت فضل، اینت مزد ، اینت صواب
2-چو رای تو نبود کی بود صلاح و صواب
3-که من بر خطا بودم، او بر صواب
4- می نماید مرا طریق صواب
#برخی_کلمات_مهم_املایی :
حلاوت و متحلّی- قرین و متقارن –صنع و صناعت –زنخدان- تیمار- دغل- قرض و مقروض (غرض و اغراض) – عار و ننگ (آر و بیاور) -صنایع و تضییع- ارغوان – همّت و اهتمام –حمیّت .
#فعل_مجهول :
🔴 #نکات:
1-فعل مجهول = صفت مفعولی فعل گذرا به مفعول+ فعل کمکی شدن/آمدن /گشتن
☑️مثال:
کشته شد، کشته آمد، کشته گشت، کشته گردید
دقت کنید تا« شدن» فعل کمکی نباشد، فعل مجهول نداریم .
🔺مثلا افعال زیر مجهول نیستند:
شده بود، شده باشد، شده است ، خواهد شد
2-همان طور که در نکته ی 1 گفتیم تا فعل گذرا نباشد از فعل مجهول خبری نیست .
مثلا افعال« آمده شد» ، « رفته شدند» ، «ایستاده شد» و « دویده شوند» ، « از جا برخاسته شد» نداریم .
3- اگر فعل ناگذر را بتوانیم گذرا کنیم، می توانیم مجهول بسازیم. مثال :
دوید= دواند = دوانده شد (ناگذر= گذرا= مجهول)
حال بگویید مجهول « ایستاده است» کدام است ؟
الف- ایستاده شده است
ب- ایستانده شده است
4- ممکن است شناسه ی فعل مجهول با شناسه ی فعل معلومش همخوانی نداشته باشد اما زمانش وانواع ماضی ، مضارع ، مستقبل) باید همخوانی داشته باشد. مثال :
معلوم :خوردم= مجهول: خورده شد ( اول شخص مفرد=سوم شخص مفرد)
معلوم: خوردید =مجهول:خورده شد( دوم شخص جمع= سوم شخص مفرد)
معلوم: خورده بودم ( ماضی بعید) = مجهول: خورده شده بود ( ماضی بعید)
معلوم: خورده باشند ( ماضی التزامی )= مجهول: خورده شده باشند(ماضی التزامی )
معلوم: خواهی خورد ( مستقبل) = خورده خواهد شد (مستقبل)
5-برای مجهول کردن افعال معلومی که در ساخت آن ها صفت مفعولی وجود دارد باید دو کار انجام دهیم .
الف- وسط آن ها « شده» می آوریم .
ب- شناسه ی فعل مجهول را متناسب با زبان فارسی می کنیم .
#نمونه:
دیده است= دیده « شده » است
دیده بودم = دیده « شده » بود
دیده باشند = دیده « شده » باشد
6- اگر جمله دادند و خواستند مجهول کنیم، به شیوه ی زیر عمل می کنیم:
✅« امروز من درس را خواندم.»
الف- نهاد جمله ی معلوم و « را» را حذف می کنیم : امروز درس خواندم .
ب- مفعول را در جایگاه نهاد قرار می دهیم .
پ-فعل معلوم را به مجهول درمی آوریم با حفظ زمان
ت- شناسه فعل مجهول را با نهاد مطابقت می دهیم : امروز درس خوانده شد .
7- تعدادی نکته باقی مانده که به نظر می آید با توصیه ی زیر نیازی به گفتن نیست :
مجهول یک فعل معلوم را توی فارسی زبان باید بپذیری .
مثلا این مجهول ها در فارسی کاربرد دارند؟
دارید نوشته می شوید ، رفته شده بود
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#شمارش_جمله
تعداد جمله = تعداد فعل چه بارز و چه محذوف
با توجه به آن که می خواهیم تعداد جمله را با تعداد فعل به دست بیاوریم.چند نکته دربارۀ فعل :
1-مصدر، فعل نیست .
✔️نبود او عاشقش از روی دیدن / ولیکن عاشقش بود از شنیدن
دو فعل ( نبود، بود) داریم و دو جمله
2- گاهی افعال شکل مصدر دارند و از معنی و ... می فهمیم .
✔️مشکل توان رفتن به بالا =توان رفت .
«توان رفتن» فعل است و تشکیل جمله داده است .
3-گاهی « باید» و« شاید» به تنهایی فعل محسوب می شدند :
✔️عدل و انصاف و راستی باید ( لازم است ) / ور خزینه تهی بود شاید ( شایسته است .)
سه فعل داریم و سه جمله
#صفت_بیانی :
تمامی صفاتی که پس از موصوف می آیند به جز شمارشی و دو واژه ی چند و دیگر.
به عبارت دیگر صفت پیشین داریم و متضاد آن صفت پسین .
انواع صفت بیانی ( پسین به جز شمارشی) :
1- مطلق: تمامی صفاتی که فاعلی، مفعولی، لیاقت و نسبی نیستند!
✅مثل: خوشحال، تندرست، خطرناک،سالم ، کامل ، مغلوب، خوب و ...
2- فاعلی : به جای آن که فرمول حفظ کنید،به ع
نوان یک فارسی زبان به معنی دقت کنید و بینید کلمه دلالت برانجام دهنده کاری می کند یا خیر .
الف- بن مضارع + نده = آینده، دارنده، رخشنده، گوینده
ب- بن مضارع + ا = کوشا، گویا، دارا، پویا، جویا، شنوا، بویا و...
پ- بن مضارع + ان = خندان ، گریان ، تابان ، درخشان، رخشان، پویان ، روان(= رونده )
ت- بن ماضی/ مضارع +گار =آفریدگار، پروردگار، آموزگار، رستگارو...
ث-بن ماضی + ار = خریدار(خرید کننده) ، خواستار(= خواهنده)
ج- اسم / بن/ صفت+ گر =زرگر ، توانگر، کارگر، روشنگر و...
چ-اسم/صفت+ بن مضارع = خداشناس، راستگو ، زحمتکش ، ریاضی دان و...
#نکته_شیوه_ی_تشخیص :
الف- می توانیم درپایان این کلمات «نده» بیاوریم : خداشناسنده ، راستگوینده ، زحمت کشنده
ب- می توانیم با این کلمات جمله بسازیم :
خداشناس : کسی که خدا را می شناسد .
راست گو: کسی که راست می گوید.
زحمت کش: کسی که زحمت می کشد.
ریاضی دان: کسی که ریاضی را می داند .
3-مفعولی: بن ماضی+ ه/ـه : پرورده ، شکسته، نوشته، ایستانده، شنیده ، گفته ، دیده و...
4-لیاقت: مصدر+ ی : خوردنی ، آشامیدنی، گفتنی، دیدنی و ...
5-نسبی
الف- اسم + ی : آسمانی، نارنجی، فنی، آبادانی، ، سنندجی، کاری و...
ب- اسم +ین : امروزین ، آهنین، پولادین ، سیمین و...
پ-اسم + ینه: سیمینه ، زرّینه، چرمینه، چوبینه و...
ت-اسم + انی: روحانی، عقلانی، جسمانی، نورانی و...
ث- اسم+ انه : کودکانه ، بچگانه، سالانه ، شبانه و...
🔵 نکته: از فرمول ( بن ماضی+ ار) سه نوع کلمه ساخته می شود.
1-صفت فاعلی : خریدار(= خرید کننده)
2-صفت مفعولی: گرفتار(= گرفتار شده)
3-اسم مصدر: گفتار(= گفتن)
🔶آنچه داخل پرانتز آوردیم در حقیقت روش تشخیص است.
❓ قافیه ی کدام بیت، صفت فاعلی است؟❓
1-شب تار است و ره وادی ایمن درپیش/ آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
2- بازپرسید زگیسوی شکن در شکنش / کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست
3-سفر اول پرواز به دام افتاده است /بلبل ما نشنیده است که گلزار کجاست
4- چشم تا کار کند گرد کسادی فرش است/ دربساط سخن امروز خریدار کجاست ؟
ادامه دارد ...
ستاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#انواع_ی
1-«ی» صفت لیاقت ساز=خوردنی (مندرج در همین درس)
2-«ی» صفت نسبی ساز = ایرانی ( مندرج در همین درس)
3-«ی» حاصل مصدر ساز/حاصل مصدر/ مصدری = صفت+ ی .این « ی » معادل«بودن» است.
خوبی: خوب « بودن» /جوانمردی: جوانمرد« بودن» / زیبایی: زیبا« بودن»
4- «ی » نکره
#روش_های_تشخیص:
الف- اگر هجا (بخش ) ی پایانی واژه ای « ی » نکره داشته باشد، آن هجا تکیه( استرس) نمی گیرد.
ب- در بعضی از کلماتی که « ی » نکره دارند، می توان به جای « ی » نکره واژه ی «یک» آورد.
خودم این راه را توصیه نمی کنم زیرا قبل از واژه اگر « یک » می آوریم ، آن یک صفت شمارشی است و در حالی که « ی » نکره نمی تواند معادل صفت شمارشی باشد . به همین دلیل در ده ها هزار یا صدها هزار کلمه نمی توانیم به جای «ی» نکره از واژه ی یک استفاده کنم و آنهایی هم که می توان چنین کاری کرد چندان مانوس نیست.
🔻یکی از استثنائات کلمات جمع است . در کلمات جمع به جای «ی » نکره نمی توانیم « یک » بیاوریم مثلا نمی توانیم جمله ی «جوانانی را دیدم » بگوییم: «یک جوانان» را دیدیم .علاوه برآن بسیاری از کلمات به ویژه کلماتی که مفهوم انتزاعی دارند این روش جواب نمی دهد مثلا در جمله ی «دستی بر سر طفل کشید» نمی توانیم بگوییم: یک دست برسرطفل کشید.
یا « به مناسبتی جمع شده بودیم » را نمی توانیم بگوییم: « به یک مناسبت جمع شده بودیم » وده ها هزار مثال دیگر:
می خواهم بگویم اگر به جای «ی» نتوانیم « یک » بیاوریم نباید بگوییم که «ی » نکره نداریم .
پ-یک روش کاملا کاربردی را که حدود 20 سال پیش از یکی از دوستان یاد گرفته بودم ، قبلا عرض کردم .این روش خیلی جالب است :
هنگام تلفظ «ی » نکره می توانیم یک دست خود را به علامت ناشناس بودن کسی یا چیزی بالا ببریم .
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷
@dastooreiran
#واژه_ها_در_گذر_زمان
الف- حذف از فهرست واژگان مثل فتراک و برگستوان و بسیاری از وسایل نظامی و جنگ.
ب- از دست دادن معنی قبلی و پذیرفتن معنی جدید مثل : کثیف ( قبلی دارای جِرم فعلی : آلوده )/ سوگند(قبلی : آب آمیخته به گوگرد/ فعلی: قسم ) / مزخرف ( قبلی: آراسته و آغشته به زر و طلا، فعلی : بی ارزش ) / رعنا ( قبلی : زن نادان ، فعلی : اسم زن)/ شوخ ( قبلی : چرک ، فعلی : لطیف و بذله گو )
پ- حفظ معنای قدیم و پذیرفتن معنای جدید مثل:
رکاب، زین ، سپر، سوزن ، یخچال، پروانه
ت- حفظ معنای قدیم : دست ، پا، روز ، شب و ...نمونه های بیشتر را از اینترنت بگیرید .
ادامه دارد ...
✍️استاد اسمعیل محمد زاده
کانال مباحث دستوری ایران🇮🇷 https://eitaa.com/hedayate12