🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
سلام
خدمت همکاران گرامی
شاید با مشاهده سوالات امتحان نهایی فارسی ۱
به نوعی متوقع گشتیم ، سوالات امتحان نهایی فارسی ۳ نیز همان رویّه را پی می گرفت ، اما خیر ،تاحدودی فاصله داشت.
شکل سوالات تقریبا سوالات امتحانات ادوار گذشته بود با چند تفاوت ؛
🔸️موارد ذیل به نظر نگارنده ازمحاسن طراح در طرح سوالات بوده است :
۱)ورود روان خوانی ۲و۳و۴ در دو سوال ۲و ۳
۲)شکل دو املایی واژه هایی چون "جناغ/جناق ازدرس ۱۱" در سوال ۵
۳)ورود دو سوال "ب" ۷و ۸ از دو مبحث املا ودستور ازگنج حکمت ۶ ص ۱۰۸
۴)طرح سوالاتی کاملا کنکوری و چالش برانگیز در سوالات
۹ از مبحث دستور در برانگیختن هوش دانش آموز از فعل "ماضی مستمر یا ملموس"
+ ۱۰ در یافتن تعداد مفعول (مفعول برخی از فعل هادر قالب جمله)در بیتی از نظامی در داستان مناظره خسرووفرهادکارگاه متن پژوهی درس ۲
+ ۱۱ با مرتب کردن مصراعی درسروده ای از مرحوم اخوان درس ۱۳ به پاسخ سوال طراح رسیدن.
"زهرزخم کاریش "مضاف الیه مضاف الیه
+۱۶ بویژه دومورد الف و پ
نوع نخستین نقش تبعی "بدل:
گرد سجستانی ...."و ان جمع در کوهان"کو ه ها" که گاهی با ان شباهت در ترکیب"کوهان شتر" اشتباه گرفته می شود.
سوال ۱۶ از متن درس ۸ طرح سوال تاریخ ادبیات ص۸۳
سوال ۲۰ هرچند از درس ۵ فارسی ۳ بوده ،اما همین بیت در صص ۴۰و ۴۱ فارسی دهم کاملا بررسی شده است .
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔸️چند پرسش قابل تامل که بر وظیفه ما افزوده تا این که به بررسی ۳ گستره ابیات و عبارات موجود در کارگاه متن پژوهی که در متن درس آورده نشده اند
بپردازیم ؛
🔅س ۲۱ الف ) درس ۱۳ ب) درس ۶
🔅س ۲۳ ب درس ۱۴
🔅س ۳۳ درس ۶
🔅س ۳۸ درس ۱۸ ج
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔹️چند سوال چالش برانگیز :
🔅س ۱۳ در درس ۱۶
تخلصی بس بجا
🔅۲۳ پ درس ۱ محدود کردن به آرایه اسلوب معادله درراهنمای تصحیح
یا ۲۴پ درس ۱۳ محدود کردن به آرایه حس آمیزی درراهنمای تصحیح
🔅س۳۰درس ۱۷
کارگاه متن پژوهی
"پیرخردمند :حافظ "
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔸️در بارم بندی
بویژه درموردمعنی شعر و نثر
می توانست به شکل ؛
"۲۵ صدم چند مورد، نیم نمره چند مورد و ۷۵ صدم هم چند مورد" مدنظر قرار گیرد، که متاسفانه طراح تنها به طرح ۸ مورد آن هم نیم نمره ای بسنده نموده است.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔴ماحصل سخن
🔽🔽
کمتر دیده می شود سوالات امتحان چه نهایی و چه غیر نهایی خالی از اشکال باشد؛
🔅بااین حال ، می توان ، ابتکار خود را در سوالات به شکل جدید نشان داد .
🔅با تمام محاسنی که در تعداد زیادی از سوالات مشاهده شد ،اما انتظار ی بیش تر از این پرسش هامی رفت که طرح گردد.
منصور صالح نیا
دبیر زبان و ادبیات فارسی
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
با سلام خدمت همکاران گرامی
🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
در نقد و بررسی سوالات امتحان نهایی فارسی ۳ ساعت ۱۶ عصر به افق تهران
دانش آموزان ایرانی خارج ازکشور
🔰🔰🔰🔰
🟢طراحان محترم
با استفاده از صورت سوالات در ادوار گذشته چنان مهارتی به خرج دادند که از تکراری بودن پرهیز نمودند و کاربسیار مطلوب و پسندیده ای است ؛ چرا که
از دی ماه ۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۱ به جهت وفور سوالات، گاهی نادانسته سوال یا سوالاتی به ذهن خطور می کند که در نظرمان تکراری نیست ، بعد از امتحان متوجه تکراری بودن آن ها می گردیم ؛ در حالی که این مسئله در مورد طراحان سوالات فارسی ۳ خردادماه ۱۴۰۲ خارج از کشور صدق نمی کند و اگر هم موردی به نظر رسد که تکراری است در مبحث قبلی(واژه نامه / املا /...) طرح نشده بود .
🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
🟢 چندسوال چالش برانگیز
(اما مورد تایید)
🔰🔰
🔹️س ۸) دستور
گزینه ج ) درگیر نمودن ذهن دانش آموز به این که" گل دار" رنگ است یا نه.
🔸️س ۱۱) دستور
پرسش از دونوع نقش تبعی
🔹️س ۱۲) دستور
الف)خرامان"ان صفت فاعلی ساز"
که در کارگاه متن پژوهی ص ۱۵۲ کتاب وجود نداردو دانش آموز با دریافت توضیحات این صفحه باید درایت خود را بروز دهد.
🔸️س ۱۳ ) دستور
گزینه ب) ترکیب های اضافی :
والی راسرای ( سرای والی )
وجود (را) فکّ اضافه
خانه خمّار(خانه "مرد" خمّار)
خمّار:می فروش " صفت " است که در این بیت،صفت جانشین اسم = اسم.
🔴ضرورت داردما،دبیران در مورد "صفت جانشین اسم = اسم " با توجه وجود ترکیب های فراوان در کتاب فارسی هرسه پایه به عنوان شاهد مثال در کلاس درس بیشتر کار نماییم .
🔹️س ۱۶) دستور
برگزیدن فعل"نواخت "به عنوان تفاوت معنای فعل دردو گزینه اولی از گنج حکمت ۶ ص ۱۰۸ گلستان سعدی ودومی از درس ۵ دماوندیه مرحوم بهار
🔸️س ۱۷) برگرفته از کارگاه متن پژوهی دودرس ۱۴ و ۱۱
که خارج ازمتن دروس مذکوربوده ،لازم است که در بررسی ۳ قلمرو ابیات و عبارات موجودددر کارگاه متن پژوهی که خارج از متن درس است هم چون ابیات وعبارات متن درس،اقدام نماییم .
🔹️س ۱۸) آرایه ادبی
در مورد هر آرایه،قرار بر این نیست که ففط از متن کتاب یا کارگاه متن پژوهی سوالی طرح شود؛ می دانیم که دستور و آرایه دو مبحث کاملا کاربردی است و فقط نمی توان باحفظ کردن ،کاری پیش برد.
🔸️س ۲۵ و نیز۲۶) تاریخ ادبیات
طراح باذکر دو اثرازدوشخصیت
که الف)برگرفته ازگنج حکمت ۵
و ب) روان خوانی ۴
به این نکته اقرار دارد ، تاریخ ادبیات مختص دروس اصلی نیست و هر اثر بهمراه مترجم یا نویسنده اش در جای جای کتاب فارسی گنجانده شود، اجازه طرح سوال به طراح را خواهد داد.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔸️در مجموع ؛
به نظرم سوالات رضایت بخش بوده و هرچند خیلی از سوالات امتحان داخل کشور خوب بوده ؛ اما ای کاش در همین چارچوب طراحان داخلی سوالات را طرح می نمودند که کام بیشتر دانش آموزان کشورمان تلخ نمی گردید، به نظر می رسد در آزمون ۱۰ صبح به افق تهران هم چنین سوالاتی طرح شده باشد.
یاعلی
منصور صالح نیا
دبیر زبان و ادبیات فارسی
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
4_6021757230909492734.pdf
7.03M
#امتحانات_نهایی
#فارسی_دوازدهم
تمام امتحانات نهایی فارسی۳ نظام جدید
از دی ماه سال ۱۳۹۷ تا خرداد ماه ۱۴۰۲
بدون واتر مارک
گردآورنده : آقای سیدجعفری
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
✍️ امتحان نهایی ادبیات و
شاهنامه دانی طراحان
امتحان نهایی ادبیات پایه دوازدهم که قرار است جایگزین ادبیات کنکور بشود، برگزار شد و طراحان نهایت سعی خود را برای معماسازی به کار بردند تا نشان بدهند که ادبیات درس خیلی مهمی است. در این میان آنچه بی اهمیت به نظر میرسد حال و روز دانشآموزانی است که بازیچه مصوبات سازمانها، شوراها و نهادهای گوناگون شدهاند و بناچار باید از سد مافیای کنکور و مافیای امتحانات نهایی بگذرند.
نگاهی بیندازیم به یکی از سوالات این امتحان
سوال شماره ۳۸، بخش ث معنای این بیت را خواسته است:
اگر کوه آتش بود بسپرم
از این تنگ خوار است اگر بگذرم
این بیت شاهنامه از لحاظ تصحیح، معنا و توجیه دستوری محل اشکال است و در شروحی که بر شاهنامه نوشته شده نظر واحدی درباره آن دیده نمیشود.
نظر استاد خالقی مطلق، مصحح بزرگ شاهنامه، چنین است:
اگر کوه آتش بود بسپرم
از این نیک خوارست اگر بگذرم
[اختلاف نسخه ها درباره واژه "نیک" زیاد است: ۷ نسخه ننگ آوردهاند؛ ۱ نسخه تنگ؛ در ۴ نسخه حرف اول یا دوم کلمه نقطه ندارد. به جای بگذرم نیز نگذرم، ننگرم و حرف اول بدون نقطه را داریم]
ج ۲، ص ۲۳۳
شرح بیت از نظر خالقی مطلق:
اگر آتش به بلندی کوه باشد از آن میگذرم.گذشتن از این آتش آزمایش برایم سخت ناچیز است. به گمان نگارنده تنگ و ننگ و غیره که در دستنویس ها آمده است، گشته نیک است که در اینجا قید کثرت و تاکید است به معنی سخت، بسیار.
یادداشتهای شاهنامه، بخش یکم، ص ۵۹۵
اما نظر استاد کزازی:
اگر کوه آتش بود بسپرم
از این، تنگِ خوار است اگر، بگذرم
لخت دوم از بیت، تاریک و پر چند و چون است از این روی، ریختهایی گونه گون و آشفته و ناساز در برنوشته ها یافته است و در آنها تنگ به ننگ و بگذرم به نگذرم، دیگر شده است. بر پایه پچین شناسی، ریخت آورده در متن که از "م" است پذیرفتنی تر می نماید زیرا از دید ساختار معنایی، دورتر و دشوارتر است. در این ریخت، خوار بناچار نام جایی می باید بود که تنگ آن در تنگی و دشواری گذار، آوازه داشته است اما تا آنجا که من می دانم از چنین تنگی در کتابهای جغرافیایی سخنی در میان نیامده است. از دو خوار در این کتابها سخن رفته است: یکی در نزدیکی ری که آن را خوار ری می نامیده اند و دیگری در فارس. کوهسارانی این هر دو خوار را فرو می گیرند. شاید تنگی در این کوهساران، در گذشته، آوازهای داشته است و بدان دستان می زدهاند لیک در کتابهای جغرافیایی بازتابی نیافته است. نمونه را در دو منزلی خوار ری پس از دهنمک منزلگاهی بوده است به نام سگسر یا راس الکلب که در آن دژ شگفت لاسگرد بر فراز پرتگاهی کوهستانی بالا بر می افراخته است. نیز در خوار فارس دژی استوار جای داشته است: قلعه خوار قلعه حصاری است و هوایش سرد است و آبش از چاه. در گذشته دژها را بر جاهای بلند و کوهستانی و دشوارگذر می ساختهاند و می افراخته از این روی می تواند بود که تنگ یکی از این خوارهای دوگانه روزگاری آنچنان آوازه یافته باشد که استاد توس در این بیت چونان نمونهای برترین از آن یاد آورد. سیاوش کاووس را می گوید اگر کوه آتش در برابرم باشد آن را به پای در خواهم نوشت و از این کوه حتی اگر در دشواری گذار مانند تنگِ خوار باشد، خواهم گذشت. به هر روی اگر واژه را ننگ بخوانیم، فعل می باید نگذرم باشد و خوار نیز خواری. اما در همه برنوشته ها واژه خوار آمده است. در بیت زیر نیز استاد این انگاره و نگاره شاعرانه را به کار گرفته است و از دلاورانی سخن گفته است که می باید از کشتهها پشته بسازند و توران زمین را به تنگ قارن بدل کنند:
نیامش هم از خون دشمن کنید
ز توران زمین تنگ قارن کنید
بنداری گفته سیاوش را سخت کوتاه و تنها در دو واژه به تازی برگردانده است: فرضی سیاوخش بذلک
نامه باستان، ج ۳، ص۲۶۷
اکنون قضاوت بر عهده شما. خواستن معنای این بیت که حتی مصححان و شارحان شاهنامه بر سر آن اختلاف نظر دارند، چه هدفی میتواند داشته باشد؟
آیا هدف ما آموختن ادبیات به جوانان است؟!
زهره مشاوری
۷ خرداد ۱۴۰۲
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
✴️ چند توصیه برای آزمون علوم و فنون دوازدهم
روز سه شنبه آزمون نهایی دوازدهم در پیش است .
توصیه می شود دانش آموزان عزیزمطالب کتاب را خط به خط وبا دقت بخوانند .با بررسی سوالات نهایی از ابتدای خرداد تا کنون ۲۵ درصد ویا کمی بیشتر ،سوالات مفهومی و دشوار و جدید داده شده است پس برای دروس بعدی هم چنین خواهد بود یعنی ۵ نمره .
یادتان باشد فقط قسمت تاریخ ادبیات سوالات صددرصد حفظی است مابقی مباحث بخش کوتاهی حفظی و بخش اعظم آن یادگیری است .پس در فرصت خوبی که دارید همه ی مباحث را یاد بگیرید چون ممکن است ابیات و عبارات خارج از کتاب هم سوال بدهند .
نمونه سوالات نهایی مطالعه شوند ولی مطمئن باشید که تعداد سوالات مشابه در نهایی کم است .
هرجا را که فکر نمی کنید مهم نیست اتفاقا مهم است و خود را جای طراح بگذارید وبه اشکال مختلف سوال بسازید .
برای بخش تاریخ ادبیات خلاصه برداری یا ضبط صدای خود در گوشی از مبحث کتاب کمک می کند مباحث را بهتر به خاطر بسپارید .
🔴 بارم بندی سوالات
تاریخ ادبیات ۲ نمره
سبک شناسی ۲نمره
آرایه های ادبی ۶ نمره
موسیقی شعر(عروض وقافیه) ۶ نمره
تحلیل سبکی نثر ۲ نمره
تحلیل سبکی شعر ۲ نمره
🍃🍃🍃🍃
دقت شود هیچ قانونی وجود ندارد که در بخش تحلیل سبکی به شما سوال آرایه یا تقطیع هجایی و...ندهند مثل خودارزیابی های کتابتان که در بخش تحلیل سبکی هر سوالی که به بررسی متن مربوط بشود و در حوزه ی سه سطح سبک شناسی باشد می تواند مورد سوال باشد حتی نام شاعران و نویسندگان آن متون که ظاهرا می گوییم مربوط به بخش تاریخ ادبیات است ممکن است سوال داده شود .یا ممکن است بیتی به عنوان تستی بدهند و قرابت معنایی آن مورد سوال باشد که این هم مربوط به بخش تحلیل سبکی است .
از متن درس های آرایه وعروض هم ممکن است سوالات تعریفی ،نقطه چین، صحیح غلط و ... سوال بدهند .
شاد و موفق باشید .
فرحناز حسینی 🙏🌹
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5951947081588411249.pdf
7.91M
#علوم_فنون_دوازدهم
#خودارزیابی
پاسخ کامل خودارزیابی ها ی کتاب علوم و فنون ۳+پاسخ تحلیل فصل ها
به کوشش خانم دکتر احترام ابراهیمی
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
پانزده سری نهایی علوم و فنون.pdf
7.99M
#نمونه_سوال
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#نهایی
پانزده سری نهایی علوم و فنون دوازدهم (داخل و خارج)
از خرداد ۹۸ تا دی ۱۴۰۱
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
توصیه های دیگر برای آزمون علوم و فنون دوازدهم (قسمت دوم)
#سبک_شناسی و #آرایه
برای سبک شناسی دقت کنید که ممکن است از دروس فارسی دوازدهم سوال بدهند
درس ۳ شعرآزادی (عارف قزوینی) و شعر دفترزمانه(فرخی یزدی)
درس ۵ دماوندیه (محمدتقی بهار)
این سه شعر مربوط به دوره ی مشروطه و ادبیات بیداری هستند پس باتوجه به درس ۴ کتاب فنون خود ابیاتی از این دروس را برای خود تحلیل سبکی کنید تا اگرمتونیحتی غیر از اینها ولی نوشته ی شاعرانی که نام بردم بود، بتوانید به راحتی تحلیل کنید .
📣😱🎁نکته ی خیلی خاص😉
تمام متون دوره مشروطه و دوره بیداری چه نثرباشند وچه نظم باشندباتوجه به کتاب درسیتان یکی از ویژگی های سطح زبانیشون "سادگی و روانی وقابل فهم بودن" آن هاست .💯
تازه "ویژگی های زبانی #شعر دوره ی ادبیات معاصر تا انقلاب اسلامی هم "سادگی و روانی زبان شعر است "💯
درس،۱۱ فارسی (آن شب عزیز) از سید مهدی شجاعی می تواند برای ادبیات دوره انقلاب اسلامی سوال داده شود.
شعرخوانی درس ۱۱(شکوه چشمان تو:مرتضی اسفندقه) برای دوره انقلاب اسلامی
درس ۱۳ خوان هشتم (اخوان ثالث) برای دوره معاصر تا انقلاب اسلامی ❌مهم❌
اشعار و متون داخل دروس تاریخ ادبیات یعنی درس اول و هفتم هم ممکن است برای تحلیل سبکی استفاده کنند پس در این چند روز که فرصت دارید آن متون و ابیات راهم برای خود تحلیل سبکی کنید .
مثلا در درس اول ۵ بیت از ۵ شاعر آورده اند که ممکن است طراحان یکی دوبیت بعد آن را هم برای تحلیل سبکی بدهند .
شما وقتی بتوانید همان یک بیت را تحلیل سبکی کنید (یعنی در سه سطح زبانی ،ادبی ،فکری) بررسی کنید پس می توانید ابیات بعدی اش هم تحلیل کنید .
یا مثلا در درس اول تاریخ ادبیات شما فقط یک نویسنده می شناسید که مهمترین اثرش به صورت نامه نوشته شده است (قائم مقام فراهانی :منشآت) حالا اگر درنهایی به شما متنی دادند که به صورت نامه بود می فهمید که این متن برای کیست و مواردی که مربوط به نثرِسه سطح دوره مشروطه وبیداری است را می نویسید (سادگی وروانی زبانی یادتون نره 😍)
وقتی می گویند سطح زبانی :یعنی شما متن را باید از نظر کاربرد کلمات در زبان ،ساده بودن یا نبودن زبان آن دوره،محاوره ای بودن ،ورود کلمات (عربی و اروپایی وترکی ) به زبان آن نوشته یا کم شدن آن زبان ها در آن نوشته وشیوه بیان و... هرچه که مربوط به زبان باشد را بنویسید .
در قسمت سطح ادبی :
قالب نوشته (شعر) وزن شعر ،آرایه های ادبی و شاخصه هایی که در معانی وبیان ،نوع نثر و... گفته شده، بررسی می شود.
درقسمت سطح فکری :
محتوا ومضمون(درون مایه) مانند حقوق زن و قانون ، ستیز با خرافات ،دعوت به اخلاقیات ، استقبال از شهادت ،فرهنگ ایثار و دفاع از وطن و کلا مواردی که در سطح ادبی دروس نوشته باید بنویسید .
شاعران سه شاخه ادبیات معاصردر درس هفتم را به ترتیب حفظ کنید که هر شاعر مربوط به کدام شاخه ادبی است .
۴ دوره شعرفارسی معاصر متناسب با رویدادهای اجتماعی _سیاسی را به دقت بخوانید و بدانید که هر دوره به چه چیزی معروف است یا شاخصهی مهم هر دوره چیست .
🍃🍃🍃🍃
🔴 #آرایه_ها
برای آرایه ها هم ممکن است از ابیات کتاب فارسی تان سوال بدهند
مثلا برای لف ونشر دو بیت درکتاب فارسی داشتید
۱_با آنکه جیب وجام من از مال ومی تهی است...(درس ۳)
۲_این عیار مهر وکین مرد ونامرد است
برای اسلوب معادله
درس ۱ بیت چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان...
درس ۶ محرم این هوش جز بی هوش نیست ... و ابیاتی که در سوال ۲ کارگاه متن پژوهی قسمت قلمرو زبانی درس ۶ داده شده
برای حسن تعلیل ابیاتی از درس دماوندیه.
ابیات داخل خود درس های کتاب فنون و خودارزیابی ها و تحلیل کارگاههای فصل هم با دقت بخوانید .
ممکن است مثلا بیتی در خودارزیابی های کتاب داده شده باشد که در آن وزن شعری را خواستهاندحالا طراحان همان بیت را بدهند واز شما آرایه ی آن بیت را بخواهند (سوال مفهومی)
امیداست مواردی که گفته شد مفید واقع شود.
ارادتمند فرزندان این مرز و بوم
فرحناز حسینی🙏🌹
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
41.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کتاب : علوم و فنون ادبی3
📗عنوان درس: اختیارات شاعری زبانی (درس پنجم)
👤مدرس غلامرضا شمسی
قالب: فیلم
🕰زمان 18:40 دقیقه
🇮🇷استان : لرستان. شهرستان بروجرد
🌀رشتة ادبیات و علوم انسانی
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
صدا ۰۲۳.m4a
6.4M
روش پاسخ دادن به سؤالات تحلیل متن در آزمون علوم و فنون ادبی۳
غلامرضا شمسی
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی۳ به این ترتیب عمل کنید:
۱. درسهای سوم، ششم، نهم، دوازدهم آرایه های ادبی است و از نمونه های متن درسهای کتاب و خودارزیابی و پایان فصل سوال طرح می شود. ۶نمره
۲. درسهای دوم، پنجم، هشتم و یازدهم، تقطیع و تعیین وزن شعر و اختیارات زبانی و وزنی. ۶نمره
۳. سبک شناسی و تحلیل متن، درسهای چهارم و دهم. ۶نمره
۴. تاریخ ادبیات، درسهای اول و هفتم. دو نمره
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
شاعران سه شاخه ادبیات معاصردر درس هفتم را به ترتیب حفظ کنید که هر شاعر مربوط به کدام شاخه ادبی است .
۴ دوره شعرفارسی معاصر متناسب با رویدادهای اجتماعی _سیاسی را به دقت بخوانید و بدانید که هر دوره به چه چیزی معروف است یا شاخصهی مهم هر دوره چیست .
🍃🍃🍃🍃
🔴 #آرایه_ها
برای آرایه ها هم ممکن است از ابیات کتاب فارسی تان سوال بدهند
مثلا برای لف ونشر دو بیت درکتاب فارسی داشتید
۱_با آنکه جیب وجام من از مال ومی تهی است...(درس ۳)
۲_این عیار مهر وکین مرد ونامرد است
برای اسلوب معادله
درس ۱ بیت چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان...
درس ۶ محرم این هوش جز بی هوش نیست ... و ابیاتی که در سوال ۲ کارگاه متن پژوهی قسمت قلمرو زبانی درس ۶ داده شده
برای حسن تعلیل ابیاتی از درس دماوندیه.
ابیات داخل خود درس های کتاب فنون و خودارزیابی ها و تحلیل کارگاههای فصل هم با دقت بخوانید .
ممکن است مثلا بیتی در خودارزیابی های کتاب داده شده باشد که در آن وزن شعری را خواستهاندحالا طراحان همان بیت را بدهند واز شما آرایهٔ آن را بخواهند.
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
38631646245942.pdf
553.7K
درسنامه فشردهٔ عروض (وزن شعر فارسی) دهم و یازدهم و دوازدهم
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
هدایت شده از سواد رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر کسی که آرزوی ٢٠٠ساله امامان ما و آرزوی ١۴٠٠ساله شیعیان امیرالمؤمنین، یعنی همان حکومت اسلامی را محقق کرد.
حسین جان (ع)
سالها گریه به تو جُرم تلقّی میشد
گریهی هر شب ما برکت روح الله است
سلام بر روح الله
سالگرد ارتحال ملکوتی امام امت(ره) تسلیت🖤
#سواد_رسانه 👇👇👇
https://eitaa.com/rassan
38261284729125.pdf
7.79M
اشتباهات رایج در تقطیع بیتها
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
48535547704952.pdf
1.16M
#آرشیو_آزمونهای_نهایی
#علوموفنون_دوازدهم
از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱
تهیه کننده: سرکار خانم اشرف پیروزان
شهرستان دزفول
پاسخنامه در فایل بعدی⤵️
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
48535547099858.pdf
688.9K
#پاسخنامه_آزمونهای_نهایی
#علوموفنون_دوازدهم
از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱
تهیه کننده: سرکار خانم اشرف پیروزان
شهرستان دزفول
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
113807fpHwvFnIMEBfTK1Nd (1).pdf
316.5K
سوالات و پاسخنامه آزمون علوم و فنون ادبی۳ پایه دوازدهم رشته علوم انسانی
خرداد۱۴۰۲
کانال درسی 12
https://eitaa.com/hedayate12
⏺ در کتابهای «علوم و فنون ادبی» اوزان حاصل از #تقطیع_پایههای_آوایی به سه دسته تقسیم شدهاند:
۱-همسان
۲-همسان_دولختی
۳-ناهمسان(در فنون پایه دوازدهم )
🔶۱- همسان:(تک پایه ای یا تکراری)
اگر یک رکن یکسان چهار یا سه بار تکرار شود، پایههای آوایی آن همساناند.اگراز رکن پایانی آن هجا یا هجاهایی نیز حذف شود باز هم همسان محسوب میشود.
🔶 اوزان زیر «همسان» محسوب می شوند
۱-فاعلاتن /فاعلاتن/ فاعلاتن /فاعلاتن
۲-فاعلاتن/ فاعلاتن/ فاعلاتن/ فاعلن
۳- فاعلاتن /فاعلاتن /فاعلن
۴-مفاعيلن /مفاعيلن /مفاعيلن/ مفاعيلن
۵-مفاعيلن/ مفاعيلن /مفاعی🔸🔸[در این قسمت در عروض گذشته بجای «مفاعی» ،« فعولن» هم می آوردند.
۶-مستفعلن /مستفعلن /مستفعلن/ مستفعلن
۷-فعولن /فعولن /فعولن /فعولن
۸-فعولن/ فعولن /فعولن /فعل
۹-فعلاتن /فعلاتن /فعلاتن/ فعلاتن
۱۰-فعلاتن/ فعلاتن/ فعلاتن/ فعلن
۱۱-فعلاتن /فعلاتن /فعلن
۱۲-مفتعلن/ مفتعلن/ مفتعلن/ مفتعلن
۱۳-مفتعلن/ مفتعلن /مفتعل🔸🔸[درعروض گذشته به جای «مفتعل» ،«فاعلن»می آوردند.]
۱۴-مستفعلن /مستفعلن/ مستفعلن/ فع
🔶۲- اوزان همسان دولختی:
در این اوزان «دو رکن» یکی در میان و به نوبت تکرار می شود و دور می زند. وزنهای زیر همسان دولختی هستند:⇩
۱-مفتعلن فاعلن // مفتعلن فاعلن
۲-مستفعل مفعولن// مستفعل مفعولن
(= مفعول مفاعيلن// مفعول مفاعيلن)
۳-مستفعلن فعولن// مستفعلن فعولن
(= مفعول فاعلاتن// مفعول فاعلاتن)
⤴️ دو وزن بالا به دو صورت به پایههای آوایی تقسیم میشوند. در هر دو حالت همسان دولختی هستند.
۴_مفتعلن مفاعلن //مفتعلن مفاعلن
🔺۵-فعلات فاعلاتن //فعلات فاعلاتن(در کتاب نیومده)
🔺۶-مفاعلن فعلاتن //مفاعلن فعلاتن (در کتاب نیومده)
🔺۷-فع لن فعولن//فع لن فعولن(در کتاب نیامده)
🔺۸-فعلاتن مفاعلن//فعلاتن مفاعلن( در کتاب نیامده)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍎اوزان دولختی(=دوری ،متناوب)
🍏جزء خوش آهنگ ترین اوزان شعر فارسی است یعنی رقص آور است.
🍏دو رکن 👈یکی در میان و به نوبت تکرار می شود و دور می زند.
🍏پایان نیم مصرع مکث می کنیم .
🍏هر نیم مصرع حکم مصراع را دارد (بنابر این هجای پایان نیم مصرع همیشه بلند می گیریم.)
🔺🔺توجه
🍎اوزان همسان تکراری و تک پایه ای را 👈یک رکن ،یک رکن جدا می کنیم و بعدش علامت خط مورب(کج) می گذاریم .
🍓فاعلاتن/فاعلاتن/فاعلاتن/فاعلن
🍅اوزان دو لختی را👈دو رکن دو رکن جدا می کنیم و بعد دو رکن، دو خط مورب ( کج) می گذاریم.
🍓مفتعلن فاعلن//مفتعلن فاعلن
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍎لیست اوزان نا همسان :
۱- فاعلاتن- مفاعلن - فعلن[در این وزن گاهی به جای «فعلاتن»👈🏻فاعلاتن هم می آید .]+[و گاهی به جای فعلن ،«فع لن» می آید .]⭐️⭐️طبق آن چه که در اختیار وزنی می خوانید.
۲- مفاعلن- فعلاتن - مفاعلن - فعلن(«فع لن»)
۳- مفتعلن- فاعلات - مفتعلن فع
۴- مفعول - فاعلات - مفاعیل- فاعلن(مستفعلن- مفاعلن- مستفعلن- فعل)
۵-مفعول- مفاعلن- مفاعیل( مستفعل- فاعلات - مستفعل)
۶-مفعول- مفاعیل- مفاعیل- فعولن( مستفعل- مستفعل- مستفعل- مستف)
🍏اوزان نا همسانی که در کتاب نیامده:
۷-مفعول- مفاعیل- مفاعیل - فعل(مستفعل- مستفعل- مستفعل- فع)
۸- مفعول- فاعلات- مفاعیلن(مستفعلن- مفاعل- مفعولن)
۹-مفعول - مفاعلن - فعولن (مستفعل- فاعلات - فع لن)
۱۰- مفاعلن- فعلاتن- مفاعلن
⭐️⭐️در اوزان 6و 7 (شکل درون کمانک اولویت دارد، چون نظم هجاها همسان می باشد.)
⭐️⭐️اوزانی که با «مفعول» شروع می شوند، به دو شکل قابل برش زدن هستند.
📒لیست اوزان برگرفته از فرسته استاد گرامی جناب «شمسی نیا» است.
بنده توضیحات تکمیلی و مورد نیاز برای انواع اوزان نوشتم.
✍🏻حبیبه جعفری گشنیانی
دبیر ادبیات فارسی استان مازندران
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
چند نمونه تحلیل سبکی از متون کتاب فارسی دوازدهم جهت آمادگی در آزمون نهایی علوم وفنون ۳
#آموزش_صوتی
👇👇👇
4_6042098320577400569.mp3
94.6K
توضیح درباره ی چگونگی تحلیل سبکی در امتحان نهایی
مدرس: خانم فرحناز حسینی
https://eitaa.com/hedayate12
4_6042098320577400572.mp3
284.2K
تحلیل سبکی دوبیت از شعر پروین اعتصامی
دوره ادبیات معاصر تا انقلاب اسلامی
مدرس : خانم فرحناز حسینی
https://eitaa.com/hedayate12
4_6042098320577400573.mp3
280.1K
تحلیل سبکی دوبیت از شعر عارف قزوینی
دوره مشروطه وبیداری
مدرس : خانم فرحناز حسینی
https://eitaa.com/hedayate12