#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_ها_ی_دستوری
#ممیز
✳️ مشهورترین ممیّزها
🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت
🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروانسرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه
🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ
🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی
🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم
🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی
🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب
🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آنها: ده جفت کفش
🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه
🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس
🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل
🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازدهتایی: یک دوجین قرقره
🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی
🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو
🔶رشته، برای گردنبند و دستبند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (بهجای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه
🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل
🔶سر، هم برای انسان (بهجای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند
🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب
🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات
🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال
🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه
🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ
🔶فروند، برای کشتی و هواپیما
🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر
🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان
🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ
❇️ امروزه بهجای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» بهکار میرود که شامل انسان هم میشود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... .
❇️ نکته: واژههایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان بهکار میرود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه
#ممیز https://eitaa.com/hedayate12
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه
فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸
فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹
فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰
🔴برای داوطلبان شرکت کننده در
آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
4_6030772100975822959.pdf
6.07M
💯#تست
🔸دستور زبان
🔸ادبیات
✔️با پاسخ تشریحی https://eitaa.com/hedayate12
May 11
چگونه شاهنامه بخوانیم؟ (بخش یکم)
۱)منبع مطالعه
علاقمندان به شاهنامه در ابتدا باید یک منبع خوب برای مطالعه انتخاب کنند. ما در #انجمن_شاهنامه_خوانی_هما، شاهنامه را از روی ویرایش استاد دکتر جلال خالقی مطلق می خوانیم.
از ویرایش ایشان چهار نسخه در بازار نشر موجود است.
📙 دوره ۱۲ جلدی شاهنامه چاپ نیویورک با زیر نویس ها ( ۸ جلد پی دی اف آن در کانال موجود است. #جلد_اول_شاهنامه . شما می توانید از همین نسخه پرینت بگیرید و شاهنامهخوانی را شروع کنید.)
📙 دوره ۱۲ جلدی انتشارات دایره المعارف با زیرنویس ها (شامل هشت جلد متن اصلی شاهنامه، سه جلد یادداشت های شاهنامه که حاشیه ها و توضیحات استاد بر متن شاهنامه است و یک جلد هم بیت یاب، که در مجموع شامل دوازه جلد می شود.)
📙شاهنامه دو جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
📙 شاهنامه چهار جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
۲) شرح شاهنامه
شرح ابیات شاهنامه از منابع مکتوب و شفاهی، مهمترین آن منابع عبارتند از...
📗سه جلد یادداشت های شاهنامه، استاد دکتر جلال خالقی مطلق
📕 دوره ۹ جلدی نامه باستان، دکتر میرجلال الدین کزازی
📘دوره پنج جلدی شرح شاهنامه، دکتر مهری بهفر (تا پایان رستم و سهراب)
📗برای لغات و اصطلاحات شاهنامه ای از سه جلد کتاب
_واژه نامک عبدالحسین نوشین
_لغت شاهنامه عبدالقادر بغدادی
_واژه نامه شاهنامه پرویز اتابکی
📕برای مکانهای جغرافیایی شاهنامه از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه استاد مهدی سیدی فرخد
📘صوت کارگاههای شاهنامه دکتر ابوالفضل خطیبی، ارائه شده در کتابخانه ملی، سالن فرهنگ
📗صوت درسگفتارهای جناب جواد رنجبر درخشیلر در کارگاههای شاهنامهخوانی تبریز
📕 و نیز تمام کتب اساتید بزرگواری چون علامه سید حسن تقی زاده، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر مهرداد بهار، دکتر احمد تفضلی، استاد مجتبی مینوی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر سجاد آیدنلو، دکتر ابوالفضل خطیبی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منوچهر مرتضوی، استاد بهمن سرکاراتی، استاد شاهرخ مسکوب و... https://eitaa.com/hedayate12
✅ تکنیک خوب ، بد و زشت آرایه های ادبی از استاد عبدالمحمدی
💠 تقسیم بندی آرایه ها:
🔸آرایه های خوب : اسلوب معادله ، حس آمیزی، تضاد ، تلمیح ، سجع ، قلب ، حسن تعلیل ، جناس ، پارادوکس ، تضمین ، ترصیع ، اشتقاق
🔹آرایه های بد : استعاره ، تشبیه ، اغراق
🔻 آرایه های زشت : واج آرایی ، مراعات نظیر ، کنایه ، مجاز ، ایهام ، ایهام تناسب
🔅 ملاک های این تقسیم بندی : 1- ساده بودن 2-قطعی بودن
💯 استراتژی برخورد با تست های ترکیبی آرایه : دور زدن آرایه های بد و زشت و استفاده از تکنیک حذف گزینه
🍃🍃🍃تمرین تست:
✍🏻 ترتیب ابیات از لحاظ داشتن آرایه های ( تشبیه - ایهام تناسب - اسلوب معادله - مجاز) کدام است ؟ ( ریاضی 95 )
الف-گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حُسن/ دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت
ب-ما که بستیم به دل نقش قد موزونش/ گو مؤذن ز پی بستن قامت باشد
ج-شکوفه شور فکنده است در گلستان ها / شده است خوان زمین گم در این نمکدان ها
د-دل چو غافل شد ز حق، فرمان پذیر تن شود / می برد هر جا که خواهد اسب، خواب آلوده را
1)ج-ب-الف-د
2)ج-ب-د-الف
3)ب-ج-د-الف
4)ب-ج-الف-د
💠 به سراغ آرایه خوب یعنی اسلوب معادله می رویم . اسلوب معادله مورد سوم در گزینه ها می باشد پس باید ابیات «الف» و «د» را بررسی کنیم . بدیهی است که «الف» اسلوب معادله ندارد زیرا مصراع دوم ادامه مصراع اول است پس گزینه 1 و 4 حذف می شود .
آرایه خوب دیگری نداریم پس به سراغ آرایه بد یعنی تشبیه می رویم که باید ابیات «ب» و «ج» را بررسی کنیم ، «ب» تشبیه ندارد پس جواب گزینه 2 است.
🍃🍃🍃
✍🏻 آرایه مقابل کدام بیت نادرست است؟ (تجربی 95 )
1)به لطف اگر بخوری خون من روا باشد / به قهرم از نظر خویشتن مران ای دوست(حسن تعلیل)
2)تو که زاهدی به پرهیز تو که عابدی سحرخیز/سر من مدام مست و شب من سحر ندارد(کنایه)
3)بوی جان از لب خندان قدح می شنوم / بشنو ای خواجه اگر زان که مشامی داری(استعاره)
4)چون مست می شوید ز شرب مدام دوست / مستی بنده هم به دعا آرزو کنید(ایهام)
💠 سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم . گزینه 1 حسن تعلیل ندارد پس جواب گزینه 1 می باشد.
🍃🍃🍃
✍🏻 آرایه های «تشبیه،استعاره،حسن تعلیل،ایهام و اغراق » به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟ ( تجربی 95 )
الف)ز سوز شوق دلم شد کباب، دور از یار / مدام خون جگر می خورم ز خوان فراق
ب)یا رب به وقت گل گنه بنده عفو کن / وین ماجرا به سرو لب جویبار بخش
ج)بس که حرف حق کسی در دهر نتواند شنید / گیرد اوّل در اذان گفتن موذّن گوش را
د)ز تاب آتش سودای عشقش / بسان دیگ دائم می زند جوش
ه) آز آب دیده صد ره طوفان نوح دیدم / وز لوح سینه نقشت هرگز نگشت زایل
1)د-ج-ب-ه-الف
2)د-ب-ج-الف-ه
3)ه-ب-الف-ج-د
4)ب-ج-الف-د-ه
سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم که بیت سوم در گزینه ها است یعنی ابیات ب ، ج ، الف را باید بررسی کنیم.
«الف» حسن تعلیل ندارد پس گزینه 3 و 4 حذف
«ب» هم حسن تعلیل نداشت پس گزینه 1 هم حذف ⬅️ جواب گزینه 2
(حسن تعليل بيت ج : آوردن دليل ادبي و شاعرانه : مؤذن هنگام اذان گفتن به اين دليل گوش خود را مي گيرد که در دنيا کسي سخن حق را نمي شنود. ) https://eitaa.com/hedayate12
🦋 مثال هایی از آرایه ایهام 🦋
مثال۱ 💙 : ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی/ نروم جر به همان ره که توام راهنمایی
-توام راهنمایی: ۱_ تو راه را به من نمایی.۲_تو راهنمای من هستی.
مثال۲ 💙: با محتسب عیب مگویید که او نیز/ پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است
-مدام:۱_ شراب.۲_ همیشگی
مثال۳ 💙: ای مادر سر سپید بشنو/ این پند سیاه بخت فرزند
-سرسپید: ۱_موسیقی و قدیمی،۲_ پربرف
مثال۴💙:چون رود امیدوارم ، بی تابم و بی قرارم/ من می روم سوی دریا، جای قرار من و تو
-جای قرار:۱_ محل آرامش.۲_ محل دیدار
مثال۵ 💙: قهوه خانه گرم و روشن، مرد نقال آتشین پیغام/ راستی کانون گرمی بود
- کانون گرم: ۱_ محل گرم و داغ.۲_ محلی که همه صمیمی و مهربان بودند
مثال۶ 💙:ناگهان انگار/ برلب آن چاه/سایه ای دید/ او شغاد، آن نا برادر بود
مثال۷ 💙: نادره کبکی به جمال تمام/ شاهد آن روضه فیروزه فام
-شاهد:۱_ زیبارو.۲_ گواه و ناظر
مثال۸ 💙: آمد سوی کعبه، سینه پر جوش/ چون کعبه نهاد، حلقه در گوش
-حلقه: ۱_حلقه ای که غلامان بر گوش می اندازند.۲_ حلقه در خانه کعبه
مثال۹ 💙: نهان گشت کردار فرزانگان/ پراگنده شد نام دیوانگان
-دیوانگان: ۱_بی عقلان. ۲_ دیو سیرتان و دیو صفتان.
مثال ۱۰ 💙: همی برخروشید و فریاد خواند/ جهان را سراسر، سوی داد خواند
-داد: ۱_عدالت و حق. ۲_ فریاد و اعتراض. https://eitaa.com/hedayate12
🔰واژگاني كه اصطلاح موسيقايي هستند و ايهام برانگیز به شمار می آیند:
🎼راه(نغمه- مسیر)
🎼پرده( آهنگ- حجاب)
🎼آهنگ( ريتم- قصد)
🎼شور( دستگاه موسيقي-هيجان و عشق)
🎼زير( متضاد بم- پايين)
🎼 رود( گونه ای ساز- رودخانه)
🎼چنگ( گونه ای ساز - سرپنجه)
🎼عود( گونه ای ساز- ماده معطر كه مي سوزانند تا عطرش بپراكند)
🎼تار( ابزار موسيقي- تيره- يك رشته مو)
🎼همايون( نام يكي از دستگاههاي موسيقي- خجسته و فرخنده)
🎼نوا( دستگاه موسيقي- توشه و سرمايه- صدا)
🎼خسرواني( گوشه اي از دستگاه ماهور- شاهانه)
🎼داد( فرياد- عدل- متضاد گرفت- گوشه اي از دستگاه ماهور)
🎼دلكش( جذاب- گوشه اي از دستگاه ماهور)
شكسته( متضاد سالم- گوشه اي از دستگاه ماهور)
🎼عراق( نام سرزميني- گوشه اي از دستگاه ماهور)
🎼شهناز( گوشه ای از دستگاه شور)
🎼بيداد( گوشه اي از دستگاه همايون-ظلم و ستم)
🎼عشاق( عاشقان- گوشه اي از دستگاه همايون)
🎼زابل( نام شهري- گوشه اي از دستگاه ماهور)
🎼حصار( مانع و ديوار- گوشه ي دستگاه سه گاه)
🎼مخالف( متضاد موافق- گوشه ي سه گاه)
🎼حزين( غمگين- گوشه ي دستگاه سه گاه)
🎼كرشمه(گوشه ي دستگاه شور- ناز و غمزه)
🎼حجاز(گوشه ی دستگاه آوازی ابوعطا- نام سرزمینی)
🎼جامه دران(گوشه ای از دستگاه افشاری- قید حالت از مصدر جامه دریدن)
🎼پهلوی(گوشه ای از دستگاه چهارگاه- زبان فارسی باستان)
🎼پروانه(از گوشه های دستگاه راست پنجگاه- اجازه- نوعی حشره)
🎼سپهر(از گوشه های راست پنجگاه- آسمان) https://eitaa.com/hedayate12
4_5789453062733040207.pdf
160.8K
چگونه تست قرابت معنایی را درست بزنیم؟! https://eitaa.com/hedayate12
مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات🔽🔽🔽🔽🔽
معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند:
1. جمله های معمولی ( با فعل )
2- جمله های استثنایی ( بی فعل )
در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم:
انواع جمله های استثنایی ( بی فعل )
1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و...
2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا چهار تا و...
3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و...
شبه جمله و اصوات
ما هنگامی که احساسات و حالات درونی خود را ابراز می داریم و به نشان دادن غم ها ، شادی ها، حسرت ، درد، تأسّف و ... می پردازیم از کلمات و اصواتی خاص استفاده می کنیم که بیانگر این حالات درونی ما و نشانگر عواطف ما هست ؛ مانند:
آفرین ، به به ، افسوس، آخ ، وای و... . شبه جمله از آن جایی که معنی جمله می دهند و امّا برخی از ویژگی های جمله را دارا نیستند، شبه جمله نامیده می شوند.
اقسام شبه جمله
شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند .
1 – شبه جمله امید و آرزو و دعا : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله
2 – شبه جمله تشویق و تحسین:
آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به
3 – شبه جمله درد و تاسف:
آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، فغان ، وای ، افسوس
4 – شبه جمله تعجب :
به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا
5 – شبه جمله تنبیه و پرهیز :
امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان
6 – شبه جمله امر:
خفه ، خاموش ، ساکت ، بسم الله
7 – شبه جمله احترام و قبول :
چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان
8 – شبه جمله جواب و تصدیق:
بله ، آری ، ای ، ای والله
نمونه هایی از شبه جمله ها
1- « کاش ، روزی به کام خود برسید ». ( دو جمله )
2- « فدای تو ، روله شیرینم ».
3- خوب، راست می گویم دیگر ، نه ؟ ( 3 جمله )
4- گفت: ان شاء الله دفعه دیگه. ( 3 جمله)
5- سلام بر همه شماها.
6- آفرین بر تو پسر باهوش ! از کجا فهمیدی ؟ ( 2 جمله)
و ...
حروف ندا و منادا
حروف ندا : ای – یا – ایا –« ا » در آخر اسم، آهای ، با تغییر آهنگ
ای دوست: ای( حرف ندا ) دوست( منادا) ، آیا سرمین من ، شهریارا، آهای محسن، رضا،
منادا كلمه ای كه با حروف ندا یا با تغییر آهنگ مورد خطاب قرار گیرد ؛ یعنی صدا زده شود.
از آن جایی که در ندا چنین معنی می شود: ای دوست، ؛ یعنی ای دوست با تو هستم. پس هنگام معنی در حکم یک جمله هست و یک جمله محسوب می گردد.
نكته 1: حروف ( ای – یا – ایا – ا ) قبل از كلمه منادا و حرف « ا » بعد از كلمه منادا می آید.
نكته 2 : گاهی منادا بدون حرف ندا می آید.( حرف ندا محذوف )
مثال : خدای بزرگ كمكم كن. ←←← ای خدای بزرگ كمكم كن.
نمونه هایی از منادا
1- بچه ها، آرزوی من این است( 2 جمله )
2- منتظران بهار ، فصل شکفتن رسید. ( 2 جمله)
3- روناکم، روناکم. هه ژار ... هه ژار ! ( 4 جمله )
4- مادر ، ای کهکشان آینه ها. ( دو جمله )
5- گفتم : « ای تن ، رنج از بهر خدای بکش » .( 3 جمله)
و...
خود ارزیابی
بیت های زیر را بازگردانی کنید و ندا و منادا و جمله های بی فعل را مشخّص کرده و تعداد جملات را بنویسید:
ای مرغک خرد زآشیانه
پرواز کن و پریدن آموز
تا کی حرکات کودکانه؟
در باغ و چمن چمیدن آموز
رام تو نمی شود زمانه
رام از چه شدی؟ رمیدن آموز
مندیش که دام هست یا نه
بر مردم چشم دیدن آموز
شو روز به فکر آب و دانه
هنگام شب آرمیدن آموز
پروین اعتصامی https://eitaa.com/hedayate12
متمم چیست؟.pdf
2.16M
متمم چیست؟
انواع متمم
🌺🌺🌺🌺این مقاله بسیار مهم و مفید است. مطالعه آزاد https://eitaa.com/hedayate12
سلام و درود
با بررسی واژه هایی که در کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ در سوالات لغت، غلط معنا شده اند،
حدودا می توان دریافت که طرّاحان سراسری با روش ها و ملاک های زیر یک واژه را غلط
معنا می کنند :
۱- تغییر نوع یا مقوله دستوری معنای واژه، مثلا ؛ واژه ای که اسم یا مصدر ( فارسی یا عربی ) است به شکل صفت یا واژه ای که صفت است به شکل اسم معنا می شود.
۲- مفرد معنا کردن واژه جمع یا جمع معنا کردن واژه مفرد
۳- غلط معنا کردن واژه با توجّه به شباهت آوایی یا هم ریشگی ظاهری با واژه ای دیگر
۴- کاهش بخش اصلی معنای یک واژه ، مثلا واژه "وظیفه" که به معنای "وجه معاش و مقرّری" است در سراسری ۹۹ به شکل غلط "معاش" معنا شده است.
۵- در واژه های عربی به اسم فاعل و اسم مفعول بودن واژه باید توجه داشت، زیرا معنا یا معادل فارسی این نوع واژه ها باید متناسب با نوع دستوری آن ها باشد، مثلا ؛ واژه مُستعجِل (=اسم فاعل ) که به معنای " زودگذر و شتاب کننده " است در سراسری ۹۹ به شکل نادرست
" شتاب زده " ( صفت مفعولی ) معنا شده است.
۶- توجه به معنای واژه هایی که مربوط به یک حوزه و محدوده هستند. گاه طرّاحان سراسری معنای این نوع واژه ها را جابه جا می کنند. به عنوان نمونه واژه " وقب " که به معنای " فرورفتگی اندام چون گودی چشم " است در سراسری ۹۸ به شکل غلط " برآمدگی پشت پای اسب(=کُلّه) معنا شده است.
برای آشنایی با این نوع واژه ها و معنای آنها به فایل " واژه نامه موضوعی " که در کانال قرار دادم، رجوع شود.
۷- گاه در سراسری معنای متضاد واژه ای مقابل آن نوشته می شود. به عنوان نمونه واژه " تشرّع " که به معنای " شریعت ، مقابل طریقت و عرفان " است در سراسری ۹۹ به شکل نادرست " طریقت و عرفان " معنا شده است.
البته برخی واژه ها هم بدون این ملاک ها و روش ها در سراسری غلط معنا می شوند.
در مجموع طرّاحان سراسری واژه ها را چندان با جزئی نگری های آزاردهنده که گاه در آزمونهای آزمایشی می بینیم ، غلط معنا نمی کنند تا دانش آموز در تشخیص معنای غلط یک واژه دچار مشکل شود.
نکته پایانی :
در سراسری ۹۹ (ریاضی ، سوال ۲) واژه " ایدون " به معنای این چنین( واژه نامه فارسی دوازدهم ، درس ۶ ) " اینجا " معنا شده است که گویا طراح محترم اینجا را معنای غلط ایدون در نظر گرفته است و برخی از همکاران محترم هم در پاسخ گویی به سوالات سراسری " اینجا " را معنای غلط ایدون دانسته اند؛ امّا در لغت نامه دهخدا و فرهنگ بزرگ سخن یکی از معانی ایدون ، " اینجا " ذکر شده است. در فرهنگ سخن این بیت ناصر خسرو شاهدی برای این معنای " ایدون " آمده است :
خرما و میوه ها به بهشت اندر
دانی کز این بِه است که ایدون است
معانی درست واژه ها در جدول ارائه شده
بر اساس واژه نامه های فارسی دهم چاپ ۹۸ ، فارسی یازدهم چاپ ۹۹ و فارسی دوازدهم چاپ ۱۴۰۰ است.
جدول واژه هایی که در کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ غلط معنا شده اند. 👇👇
ویرایش جدید برای کنکور ۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
🔴مفهوم در قرابت معنایی
فرق بین معنی و مفهوم چیست؟
معنای یک بیت تقریبا به اندازه همان بیت است، تقریبا یک خط. اما مفهوم یک بیت در حد چهار پنج کلمه است و معمولا در پایان فعل ندارد. به مفاهیم ابیات زیر توجه کنید:
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی
عشق داند که در این دایره سرگردانند
(برتری عشق نسبت به عقل)
گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست
در و دیوار گواهی بدهد، کآری هست
(فاشبودن راز عاشقی)
با صدهزار جلوه برون آمدی که من
با صدهزار دیده تماشا کنم تو را
(جلوهگری خداوند در همه جا)
کوه و دریا و درختان همه در تسبیحاند
نه همه مستمعی فهم کند این اسرار
(ذکر خداوند توسط همه مخلوقات)
برای پاسخگویی به سوالات قرابت معنایی باید ابیاتی را که مفهوم مشترکی دارند، پیدا کنیم. https://eitaa.com/hedayate12
روش مطالعه املا :
یکی از انواع تست های کنکور که معمولا” دانش آموزان آن ها را بی پاسخ میگذارند یا نادرست جواب میدهند،سؤالات مربوط به املا است.
طراحان کنکور در بعضی از سال ها،سؤالات نسبتا” ساده یا حتی ساده ای برای املا در نظر گرفته اند و در عین حال،سؤالات مربوط به املای ادبیات برخی از کنکورهای سراسری دشوارترین نوع خود بوده اند.
1.براي اين قسمت نيز از لغتهايي که در کتاب زيرشان خط کشيدهايد، استفاده کنيد و همه را کنار هم بياوريد و اگر لازم ميبينيد جملهاي که آن لغت در آن آمده را هم ميتوانيد بياوريد.
2.در حين مطالعه املا به معني کلمات نيز توجه کنيد
3.در يادگيري املا به ريشه کلمات عربي توجه کنيد
4.واژه ها را با توجه به ريشه ي آن ها از لحاظ معني وشکل املايي روي فيش هاي جعبه ي لايتنر بنويسيد
5.براي تشخيص نامطابق هاي املايي ، به شکل تلفظ کلمات ؛ توجه و اعتماد کنيد .
6.به کلمات متشابه و موارد خاص توجه ويژه داشته باشيد .
7.بخش عمده لغاتي که در کنکور مورد سوال واقع شده همان کلماتي هستند که :
· در فهرست واژگان انتهاي کتاب آمده اند
· مقداري از لغات درون متن کتاب وجود دارد
8.تمامي لغات و اصطلاحات را از لحاظ معنايي و املايي اهميت دارند را حفظ و مرور کنيد.
گاه براي يک لغت سه يا چهار کلمه به عنوان معني آمده است که شايد بايد همه معني را به خاطر بسپاريد .
9. براي مطالعه املا حداقل يک بار حتي به شکل رونويسي کلمه ي مورد نظر را بنويسيد.
10..در مورد لغاتي که معني آنها در کتاب ذکر شده علاوه بر به خاطر سپردن معاني بايد بلعکس هم عمل کنيد يعني اگر معني داده شد هم بتوانيد لغت را بگوييد.
11.در يادگيري معاني لغات کلمات مترادف و متضاد را در ارتباط با يکديگر بياموزيد .
12.تمام آيه هاي کتاب را مطالعه کرده ويک شعر مرتبط با آن را هم در کنار آن بنويسيد.
13.درس به درس ، يادداشت تمام لغات که دور از ذهن و غريب بوده و گاه از طريق ريشه يابي و رجوع به اصل کلمه هم خانواده در صورت امکان ونيز يادآوري کلمات مترادف و کاربردي هر کامه ي ناآشنا همراه يک و او با کلمه آشنا
14. لغتهاي مهم املايي يا معنايي را پس از مشخص کردن در کتاب، در خلاصهي خود وارد کنيد.
15. سعي کنيد هفتهاي 5/1 الي 2 ساعت، در زمانهاي مختلف (مثلا 3 روز، روزي 30 دقيقه) لغات ادبيات را مرور کنيد.
16. لغات انتهاي کتاب را هرگز فراموش نکنيد و حتما آنها را هم با دقت زيادي مطالعه کنيد.
17. سعي کنيد حتما به ابیات و عبارات داخل کارگاه متن پژوهی و گنج حکمت و روان خوانی توجه کنید https://eitaa.com/hedayate12
🔹 #آموزش #فارسی و #نگارش و علوم و #فنون_ادبی در پایه #دهم ، #یازدهم و #دوازدهم در کانالهای زیر :
پایه دهم👈🏻👈🏻👈🏻 #کانال #درسی10
https://eitaa.com/hedayate10
پایه یازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
پایه دوازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
🔸شامل #نکات درسی، #توضیحات درس به درس فارسی، #چکیده مطالب، #سوالات، #پاسخ #خودآزماییها، نکات #کنکوری و کلی نکات #آموزنده... ✅ لطفا به دوستان و همکلاسی های خود معرفی کنید.
d14000617-2.pdf
315.4K
آزمون فنون ادبی۳ شهریور۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
#متمم اسم
برخی از اسم ها مانند فعل نیاز به متمم دارند تا مفهوم جمله را كامل كنند.
مثال :
وابستگی ،خوب نیست.
وابستگی به مادیات خوب نیست.
به مادیات متمم وابستكی است.
✳️تعدادي از اسم هايي كه نياز به متمم دارند . (همراه با حرف اضافه آن ها)
✍️نگراني ، متعجب ، هراسان ، بيزاري ، خداحافظي ، منصرف ، پشيمان ، پس ، استفاده ، بهتر ، پر ، بهتر ، متشكل ، حمايت ، سير، برائت ، شكايت : از
✍️وابستگی، علاقه ، نگرش ، مديون ، توجه ، افتخار ، كمك : به
✍️مصاحبه ، دوستي ، دشمني ، مذاكره ، مبارزه ، آشنايي ، جنگ ، ملاقات ، مقابله ، متفاوت : با
✍️مهارت : در
✍️تسلط ، شورش : بر https://eitaa.com/hedayate12
4_5899814261743422694.pdf
647K
#فارسی_دوازدهم
#فصل_اول
#ستایش
مولفان :جمعی از دبیرانمجرب ایران ( کتاب از صفرتاصد فارسی دوازدهم)
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5899814261743422700.pdf
1.33M
#فارسی_دوازدهم
#فصل_اول
#شکر_نعمت
#گنج_حکمت (گمان)
#نمونه_سوال_تستی_وتشریحی
مولفان :جمعی از دبیرانمجرب ایران ( کتاب از صفرتاصد فارسی دوازدهم)
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5870793889278854287.m4a
2.84M
#فارسی_دوازدهم
#ستایش(ملکا ذکر تو گویم )
تهیه وتنظیم : فرحناز حسینی ، استان البرز ،کرج
#خوانش
آقای محمدرسول پور محمدعلی
از استان گیلان ،شهرستان سنگر
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12