ینک
۲.تحقیر: مردک
۳.تشبیه: عروسک
۴.دارندگی: سنگک
۵.تحبیب: طفلک
۶.اسمساز: سرخک
۷.میانجی: نیاکان
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
*🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭ٖٖٖٖٖٖٖ⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🦅*
*🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃*
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۲۵:
♦️ مهمترین مفاهیم درس هفتم فارسی یازدهم:
خلقت انسان از آب و گل
سختی و خطرات نزدیکی به خداوند
بیخبری از اسرار عشق
ازلیبودن عشق
نفی ظاهربینی و توجه به اصل
طلب وصال معشوق
دل انسان جایگاه امانت عشق است
نیاز عاشق
خدا پنهان است؛ اما خلقتش آشکار است
♦️ واژگان مهم برای لغت:
استحقاق: سزاواری، شایستگی
اصناف: جمع صنف، انواع، گونهها، گروهها
الوهیّت: خدایی، خداوندی
جلّت: بزرگ است
خزاین: جمع خزانه، گنجینهها
طوع: فرمانبرداری، اطاعت، فرمانبری
غَنا: بینیازی، توانگری
متلألیء: درخشان، تابان
مذلت: فرومایگی، خواری، مقابل عزّت
مشعشع: درخشان، تابان
وسائط: جمع وسیطه یا واسطه، آنچه که به مدد یا از طریق آن به مقصود میرسند.
♦️ واژگان مهم برای املا:
تعبیه گنج معرفت / الطاف الوهیت / خزاین غیب / اصناف موجودات / یک قبضه خاک / اسرافیل و عزرائیل / استحقاق خزانگی / چهره مشعشع / طوع و رغبت / همرهان سست عناصر.
♦️ تاریخ ادبیات برجسته:
مرصادالعباد اثر نجمالدین رازی است.
غزلیات شمس اثر محمد مولوی است.
♦️ لغات همآوای برجسته:
سَموم: باد بسیار گرم و زیانرساننده
سُموم: سَمها
سُوَر: جمع سوره، سورههای قرآن
صُوَر: جمع صورت، شکلها
سور: شادی و جشن
صور: بوق، صدایی شبیه شیپور
سورت: تندی، تیزی و شدت اثر
صورت: شکل و قیافه و ظاهر
سهو: خطا
صحو: هوشیاری
♦️ دامهای املایی و معنایی برجسته:
آجل: آینده
عاجل: حال
اَجل: مرگ
اَجلّ: جلیلتر
♦️ انواع جناس:
تام: شیرین (مزه شیرین) ، شیرین (شیرین خانم)
ناقص اختلافی: نیش ، نوش
ناقص حرکتی: مِهر ، مُهر
ناقص افزایشی: سر ، سرد
♦️ انواع گر یا اگر یا ار:
۱.حرف ربط وابستهساز (بین جملات): اگر بنشینی، بهتر است.
۲.حرف ربط همپایهساز (معنی یا): تو شاهی و گر اژدهاپیکری.
♦️ انواع به:
۱.حرف اضافه (معنای معمولی): علی به مدرسه رفت.
۲.وند (جایگاه میانوند یا پیشوند): دستبهعصا ، بهقاعده
۳.سوگند (معنای قسم): به چشمهای تو هر شب پری پریشانم.
♦️ انواع -َک:
۱.تصغیر: خورجینک
۲.تحقیر: مردک
۳.تشبیه: عروسک
۴.دارندگی: سنگک
۵.تحبیب: طفلک
۶.اسمساز: سرخک
۷.میانجی: نیاکان
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۲۶:
♦️ مهمترین مفاهیم درس هشتم فارسی یازدهم:
تقوا و پرهیزگاری
عاشقشدن
گوشهنشینی
تقاضای وصال معشوق
غم فراوان و بیقراری عاشق
ناامیدی
در پی معشوق بودن
صبر و تحمل و مدارا
بازگشت به اصل
درد عشق درمانناپذیر است
راهنما و مرشد
عدم وابستگی به دنیا
زندگی پس از مرگ
اصل باش و فرع نباش
♦️ واژگان مهم برای لغت:
خوشلقا: زیبارو، خوشسیما
رضوان: بهشت، نام فرشتهای که نگهبان بهشت است.
شبگرد: شبرو
شریعت: شرع، آیین، راه دین، مقابل طریقت
صنم: بُت، معشوق، زیبارو (مجازاً)
متّفق: همسو، همعقیده، موافق
محضر: محل حضور
مَلَک: فرشته
مناسک: جمع منسک، اعمال عبادی، آیینهای دینی
وعظ: اندرز، پند دادن
♦️ واژگان مهم برای املا:
بهاءالدّین ولد / مناسک حج / گوهرخاتون سمرقندی / صنم گریزپا / اصرار مریدان / مه خوشلقا / ملامت و هیاهو / خشم و غضب / طرز الهینامه سنایی / عزم تماشا.
♦️ لغات همآوای برجسته:
روزه: چیزی نخوردن در ماه رمضان
روضه: باغ
زَلال: جمع زلت، خطاها
زُلال: گوارا و خوش
ضَلال: گمراهی
ظلال: سایهها و سایهبان
زمان: وقت
ضمان: ضامن شدن
زمین: کرهٔ خاکی
ضمین: ضامن، ضمانتکننده
♦️ وزنهای جمع مکسر:
فَعالِل: درهم: دراهم / جلجل: جلاجل
فَعایِل: بهیمه: بهایم / وسیطه: وسائط
فَواعِل: ساحل: سواحل / تابع: توابع
♦️ توضیح ایهام و ایهام تناسب:
قبل از هر چیز باید بر پیشنیازهای ایهام و جناس تام مسلط بود.
اگر یکواژهٔ دومعنایی در بیت داشته باشیم، دو حالت برای آرایهٔ ادبی پیش میآید: ۱.اگر هر دو معنای واژه در بیت درست باشد؛ پس ایهام داریم. ۲.اگر یکمعنای واژه در بیت درست باشد و یکمعنای واژه غلط و حال آنکه معنای غلط با واژهای در بیت مراعات نظیر (تناسب) داشته باشد، ایهام تناسب داریم.
♦️ مفاهیم پُرتکرار شمارهٔ ۲۵ تا ۳۲:
جانبازی / مرگ قبل از مرگ / فوق ادراکبودن خدا / سنجیدهگویی و کمحرفی / شفاعت / ناپایداری قدرت پادشاهان / از ماست که بر ماست /عملگرایی.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
*🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭ٖٖٖٖٖٖٖ⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🦅*
*🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃*
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۲۷:
♦️ مهمترین مفاهیم درس نهم فارسی یازدهم:
انتقاد از جهان مدرن
تسلیمبودن در برابر تقدیر الهی
گذرا بودن زندگی و دلنبستن به دنیا
قناعت و نفی طمع
انعطافپذیری و همهکس فهم بودن
سهل و ممتنع بودن کلام سعدی
ناگزیری از ا
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۲۹:
♦️ مهمترین مفاهیم درس یازدهم فارسی یازدهم:
بیعت با شهیدان
شهادت و کشتهشدن
انکار عشق توسط ناعاشقان
در عشق، زخم، مرهم است
سکوت
غم و سختی دوران فراق
عشق همیشگی و پایانناپذیر است
سختی عشق
بیقراری عاشق و وصال
♦️ واژگان مهم برای لغت:
آدینه: روز جمعه، آخرین روز هفته
بیعت: پیمان، عهد
رَستن: رها شدن، نجات یافتن
منکر: انکارکننده، ناباور
♦️ واژگان مهم برای املا:
دف عشق / هلا و هان / زخم انکار / مرهم عاشق / فرط عشق / آلالهها / قالب و مضمون / شنبه و آدینه / انتظار موعود.
♦️ تاریخ ادبیات برجسته:
مثنوی ﴿یاران عاشق﴾ از کتاب ﴿همصدا با حلق اسماعیل﴾ اثر ﴿سید حسن حسینی﴾ است.
♦️ لغات همآوای برجسته:
غدر: مکر و حیله
قدر: ارزش و منزلت
قَدَر: تقدیر و سرنوشت
غزا: جنگ
غذا: خوراک
قضا: تقدیر و سرنوشت
♦️ دامهای املایی و معنایی برجسته:
قالب: شکل
غالب: پیروز
مغلوب: شکستخورده
مقلوب: دگرگون
♦️ مفاهیم پُرتکرار شماره ۳۳ تا ۴۰:
ترک تعلقات / بازگشت به سوی اصل / درویشنوازی / مستی / مدارا با دشمن / تقدیرگرایی و قضا و قدر / همهچیز از خداست / قناعت.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۳۰:
♦️ مهمترین مفاهیم درس دوازدهم فارسی یازدهم:
قیام عمومی و اتحاد مردم علیه ظلم
ظلم و ستم
نابسامانی و برعکسشدن امور
نفی ظالم و طرفداری از عادل
جنگیدن و شکستدادن ظالم
اهمیت دانش و برتری علم بر زر و قدرت
♦️ واژگان مهم برای لغت:
آوری: بیگمان، بیتردید، به طور قطع
الحاح: اصرار، پافشاریکردن
تَرگ: کلاهخود
پایمردی: خواهشگری، میانجیگری، شفاعت
تفرّج: گشت و گذار، تماشا، سیر و گردش
خوالیگر: آشپز
دژم: خشمگین
زخم درای: ضربهٔ پتک، درای، در اصل زنگ کاروان است.
غو: فریاد، بانگ و خروش، غریو
فایق: دارای برتری، مسلّط، چیره
یکایک: ناگهان
♦️ واژگان مهم برای املا:
مظهر خوی شیطانی / غو برخاست / اساطیر باستان / منش خبیث / بدر و هلال / الحاح یاران / خوالیگری چالاک / لایق و فایق / محضر و استشهادنامه.
♦️ لغات همآوای برجسته:
غرابت: دوری و شگفتی
قرابت: نزدیکی و فامیلی
غربت: دوری و فراق و شگفتی
قربت: نزدیکی و همنشینی
غرض: مقصود و هدف
قرض: وام و بدهی
♦️ پیشنیاز ایهام و جناس تام برجسته:
زاد: ۱.توشه و وسایل سفر ۲.زادهشدن و بهدنیاآمدن
زد: ۱.ضربه زد ۲.ساز زد
سپید: ۱.قالب شعری ۲.رنگ سفید
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
*🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭ٖٖ
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۳۱:
♦️ مهمترین مفاهیم درس چهاردهم فارسی یازدهم:
شدت جنگ
ترساندن و کشتن دشمن
اطاعتنکردن از هوای نفس
ارزشمندی وطن و میهندوستی
♦️ واژگان مهم برای لغت:
اَبرَش: اسبی که دارای پوست خالدار یا رنگ به رنگ (بهویژه سرخ و سفید) است.
آوردگاه: میدان جنگ، نبردگاه
حرب: جنگ و نزاع
خدو: آب دهان، بزاق
دستوری: رخصت، اجازهدادن
ژنده: بزرگ، عظیم
ژیان: خشمناک، خشمگین
سهم: ترس
غزا: پیکار، جنگ
منزّه: پاک و بیعیب
هژبر: شیر
♦️ واژگان مهم برای املا:
آداب ضرب / هوا و هوس / حرب و خصم / منزّه از دغل / غضنفر / غزا و جنگ / بهرِ رخصت / زره و قبا / امتناع.
♦️ لغات همآوای برجسته:
غصّه: ناراحتی و غم
قصّه: داستان
غلّه: گندم و جو
قلّه: نوک کوه
غلیان: جوشیدن و هیجان
قلیان: وسیلهٔ دودکردن تنباکو
غَنا: ثروت
غِنا: آواز و موسیقی
♦️ دامهای املایی و معنایی برجسته:
مستور: پوشیده
مسطور: نوشتهشده
سطر: یکخط از نوشتهای
سِتر: پرده
ستّار: پوشاننده
مستتر: پنهان
♦️ استعاره و تشبیه:
تسلط بر اضافهٔ تشبیهی و استعاری تا حد زیادی مشکل این دو آرایه را حل میکند؛ زیرا بسیاری از سؤالات کنکور در مبحث استعاره و تشبیه، به صورت ترکیب اضافی میآید.
♦️ وابستههای وابسته:
۱.مضافالیه مضافالیه: عینک پدربزرگ ما
۲.صفت صفت: لباس آبی روشن
۳.قید صفت: بیماری تقریباً خطرناک
۴.ممیّز: دو کیلو موز
۵.صفت مضافالیه: کفش آن مرد / انجمن شاعران مرده
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۳۲:
♦️ مهمترین مفاهیم درس پانزدهم فارسی یازدهم:
خودخواهی
ایثار و از خود گذشتگی
تعاون و اتّحاد
آیندهنگری
اطاعت از رهبر و رئیس
تقدیرگرایی
وظایف رهبر و مردم نسبت به هم
در سختی و خوشی کنار هم بودن
دعوت به قناعت و نفی طمع
♦️ واژگان مهم برای لغت:
اختلاف: رفت و آمد
استخلاص: رهاییجُستن، رهاییدادن
اعتذار: عذرخواهی، پوزشخواهی
التفات: توجه
اهمال: کوتاهی، سهلانگاریکردن
تخلّص: رهایی
تکفّل: عهدهدار شدن
تگ: دویدن
تیمار: مواظبت، مراقبت
ثِقَت: اطمینان، خاطرجمعی
جال: دام و تور
خای
نجام خطا و فراهمبودن شرایط
♦️ واژگان مهم برای لغت:
آغوز: اولین شیری که یک ماده به نوزادش میدهد
آماس: ورم، تورّم
استسقا: نام مرضی که بیمار، آب بسیار خواهد
بذلهگو: شوخ، لطیفهپرداز
پالیز: باغ، جالیز
تحفه: ارمغان، هدیه
تمکّن: توانگری، ثروت
شاب: بُرنا، جوان
صَباحت: زیبایی، جمال
فرط: بسیاری
مسرّت: شادی، خوشی
مسرور: شادمان، خشنود
مشیّت: اراده، خواست
♦️ واژگان مهم برای املا:
ذوق لطیف / بحران عصبی / جمعکنندهٔ اضداد / قوّت طبع / تحفهٔ برخورد / فرط هیجان / عاری از آسایش / استسقا / بالبداهه / منبع بیشائبه / شیر آغوز / آماس سراچهٔ ذهن / نثر فصیح.
♦️ تاریخ ادبیات برجسته:
کتاب ﴿روزها﴾ اثر ﴿محمدعلی اسلامی ندوشن﴾ است.
♦️ لغات همآوای برجسته:
زهر: سم مهلک و کشنده
ظهر: پشت، پشتیبانی و یاری کردن
سبا: شهری در یمن
صبا: باد صبحگاهی
ستور: چارپا
سطور: جمع سطر، خطها و نوشتهها
♦️ دامهای املایی و معنایی برجسته:
زلت: خطا
ذلت: خواری
زَلال: جمع زلت
زُلال: پاک
ظلال: سایهها
ضلال: گمراهی
ظل: سایه
ذل: خواری
♦️ انواع مگر:
۱. حرف اضافه (معنی به جز): همه آمدند؛ مگر علی.
۲. قید (معنی شاید، آیا، قطعا): نخواهی شنیدن مگر گفت کس.
♦️ انواع هم:
۱. قید تأکید (معنی نیز): علی هم آمد.
۲. ضمیر مبهم (معنی یکدیگر): آنها با هم رفتند.
۳. پیشوند در ابتدای کلمه: همکار
۴. حرف ربط مزدوج (در ابتدای دو جمله متوالی): هم علی آمد، هم حسن.
♦️ انواع "ی":
۱. ی نکره: مردی
۲. ی وحده: کیلویی
۳. ی لیاقت: خوردنی
۴. ی نسبت: ایرانی
۵. ی مصدری: خوبی
۶. ی اسنادی: تویی
۷. ی بدل از کسره: کوی محبت
٨. ی شناسه: رفتی
۹. ی استمرار: علی به من گفتی.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
*🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭ٖٖٖٖٖٖٖ⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🦅*
*🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۲۸:
♦️ مهمترین مفاهیم درس دهم فارسی یازدهم:
مبارزه و غلبه بر مشکلات
داشتن رهبر توانا
ظلمستیزی و مبارزه با دشمن
اطاعت از رهبر
نترسیدن از مشکلات
شهادت
همدردی با مظلومان
عظمت شخصیت حضرت عباس (ع)
رسیدن به آزادی
♦️ واژگان مهم برای لغت:
بار: اجازه، رخصت
باره: اسب
جرس: زنگ
رشحه: قطره، چکّه
سترگ: بزرگ، عظیم
عَلَم: پرچم
مَشک: انبان، خیک، کیسهای از پوست گوسفند
وادی: سرزمین
♦️ واژگان مهم برای املا:
سدّ خار و خاره / بانگ رحیل / فرعونیان و قبطیان / طور سینین.
♦️ لغات همآوای برجسته:
عیار: معیار
عیّار: جوانمرد
غازی: جنگجو
قاضی: قضاوتکننده
غالب: چیره، مسلط و پیروز
قالب: شکل و چارچوب
♦️ وزنهای جمع مکسر:
مَفاعِل: مکیده: مکاید / معصیت: معاصی
فَعالیل: شیطان: شیاطین / اسطوره: اساطیر
مَفاعیل: مضمون: مضامین / ریحان: ریاحین
♦️ تحلیل فصل و گونهشناسی (ادبیات غنایی):
اشعار و متونی که احساسات، عواطف شخصی، حالات عاشقانه و امید و آرزو را بیان میکند، ادبیات غنایی هستند.
مفاهیم غنایی: عشق، عرفان، مرثیه، مناجات، گلایه و شکایت.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈
کانال درسی۱۲
@hedayate12
ب: ناامید، بیبهره
دَها: زیرکی و هوشمندی
ریاحین: جمع ریحان، گیاهان خوشبو
زُمُرّد: سنگ قیمتی به رنگ سبز
سیادت: سروری، بزرگی
صواب: صلاح و درست
طاعن: سرزنشگر، عیبجو
عقده: گره
قفا: پشت گردن، دنبال و پی
گَشن: انبوه، پُر شاخ و برگ
مُتَصیّد: شکارگاه
مطاوعت: فرمانبری
مُطَوّقه: طوقدار
مظاهرت: یاریکردن، پشتیبانی
معونت: یاری، کمک
ملامت: سرزنش
همگنان: همگان، همه
ورطه: مهلکه، خطر و دشواری
وقیعت: بدگویی، سرزنش، عیبجویی
♦️ واژگان مهم برای املا:
متصیّد / طریق تعاون / زهاب دیدگان / اهمال جانب من / مجال وقیعت / جدّ و رغبت / مرغزاری نزه / اختلاف صیادان / طاعت و مناصحت / دهای تمام / قضای آسمانی / استخلاص یاران / معونت و مظاهرت / سیرت ستوده / التفات و توجه / مواجب سیادت / وقت فراغ و آسایش / ثقت دوستان / سبیل اعتذار / صواب و درست / نومید و خایب.
♦️ لغات همآوای برجسته:
غو: فریاد
قو: نوعی پرنده
غوی: گمراه
قوی: زورمند
غوّاس: کمانساز
غوّاص: کسی که در اعماق دریا شنا میکند.
غیاث: فریادرس
قیاس: مقایسه و سنجش
♦️ کلمات متضاد برجسته:
پوست ، مغز
پیل ، مور
تازیک ، ترک.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰
✅♦️ مطالب برجستهی شماره ۳۳:
♦️ مهمترین مفاهیم درس شانزدهم فارسی یازدهم:
قدّ بلند و کمبینایی
خوشزبانی و صراحتداشتن
راستی و صداقت
تسلیم در برابر خدا
ظلمستیزی و سنجیدهگویی
♦️ واژگان مهم برای لغت:
ارک: قلعه، دژ
تأثّر: اثرپذیری، اندوه
تلمّذ: شاگردیکردن، آموختن
شماتت: سرکوفت، سرزنش، ملامت
عیار: خالص، سنجه؛ مقابل غش و ناپاکی
فرنگی مآب: کسی که به آداب اروپاییان رفتار میکند، متجدّد
قُلا: کمین؛ قُلا کردن: کمینکردن، در پی فرصت بودن
کذا: آنچنانی، چنان
متجدّدانه: نوگرایانه، روشنفکرانه
مسامحه: آسانگرفتن، سادهانگاری
مسحور: مفتون، شیفته، مجذوب
مُهملی: بیکارگی و تنبلی
موقّر: باوقار، متین
یُغور: درشت و بدقواره
♦️ واژگان مهم برای املا:
عَلَم یزید / روضهخوانی / صدای مهیب / شدّت و حدّت / تعلیمی و کراوات / قیافه یغور / لهجهٔ غلیظ / فرنگیمآبی / تعزیه و مرثیه / قوطی حلبی / مسامحه / ریخت مضحک / خانهای قدّارهکش / افراط در تجدّد / سوء ظن / بساط قلدری.
♦️ تاریخ ادبیات برجسته:
شلوارهای وصلهدار اثر رسول پرویزی است.
♦️ لغات همآوای برجسته:
فاسد: تباه
فاصد: رگزن
فترت: سستی و فاصله
فطرت: ذات و سرشت
فراغ: آسایش و آرامش
فراق: دوری
♦️ دامهای املایی و معنایی برجسته:
قریب: نزدیک
قُرب: نزدیکی
غریب: عجیب
♦️ پیشنیاز ایهام و جناس تام:
شام: ۱.شب ۲.کشور شام (سوریه)
شاه: ۱.پادشاه ۲.مهرهٔ شطرنج
شاهد: ۱.مشاهدهکننده ۲.زیبارو
♦️ شیوهٔ عادی و بلاغی:
در شیوهٔ عادی: نهاد در ابتدا و فعل در انتهای جمله میآید و ارکان دیگر در میانهٔ این دو؛ مانند: علی از تاریکی ترسید.
در شیوهٔ بلاغی:
۱.نهاد و فعل جابجا میشوند؛ مانند: ترسید از تاریکی علی.
۲.قبل از نهاد یا بعد از فعل ارکانی بیاید؛ مانند: از تاریکی علی ترسید. / علی ترسید از تاریکی.
نکته: قیدها هیچ تأثیری در عادی و بلاغیبودن جمله ندارد ومیتواند هر جای جمله بیاید.
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
*🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭ٖٖٖٖٖٖٖ⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭⚘꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🦅*
*🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃*
کانال درسی ۱۲
@hedayate12
4_5771585745378616486.pdf
2.05M
جزوه #تحلیل سوالات ارایه های ادبی در آزمون نهايي
(ارائه شده در وبينار دانش اموزي تحليل سوالات نهايي #فنون ادبي ٣)
مدرس: خانم خوش نظر
مدير گروه ادبيات فارسي استان اذربايجان شرقي
کانال درسی ۱۲
@hedayate12
4_5780744664353082161.pdf
215.5K
#آزمون_نگارش
#پایه_دوازدهم
پاسخنامه در فایل زیر👇👇
خرداد ۱۴۰۱
طراح : خانم زهرا نیک مهر
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#آزمون_نگارش
#پایه_دوازدهم
#پاسخنامه
خرداد ۱۴۰۱
طراح : خانم زهرا نیک مهر
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
کتاب مجموع سوالات نهایی تجربی.pdf
44.02M
#مجموعه_سوالات_نهایی
#پایه_دوازدهم
#رشته_تجربی
گرداورنده : اقای سلمان ریشهر
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
کتاب مجموع سوالات نهایی ریاضی.pdf
50.73M
#مجموعه_سوالات_نهایی
#پایه_دوازدهم
#رشته_ریاضی
گرداورنده : اقای سلمان ریشهر
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
کتاب مجموع سوالات نهایی انسانی.pdf
42.19M
#مجموعه_سوالات_نهایی
#پایه_دوازدهم
#رشته_انسانی
گرداورنده : اقای سلمان ریشهر
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
🔹 آموزش مجازی درس های فارسی و نگارش و علوم وفنون در هر سه پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم در کانالهای زیر جهت استفاده دانش اموزان قرار داده شده است.
پایه دهم👈🏻👈🏻👈🏻 کانال درسی10
https://eitaa.com/hedayate10
پایه یازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
پایه دوازدهم👈🏻👈🏻👈🏻کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
🔸شامل نکات درسی، توضیحات درس به درس فارسی، چکیده مطالب، سوالات، پاسخ خودآزماییها، نکات کنکوری و کلی نکات آموزنده... ✅ لطفا به دوستان و همکلاسی های خود معرفی کنید.
-1431298301_-221252.pdf
406.4K
#فارسی_نگارش_دوازدهم
هنرستان و کار و دانش
#خرداد۹۸
طراح :خانم مهناز دائی نژاد،مشهد
https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی12
❌📣توجه سوالات صرفا جهت نمونه ارسال شده همکاران گرامی حتما با بارم بندی ۱۴۰۱ سوالات را تنظیم کنند .شعر حفظی سال ۴۰۱ جزو امتحانات هست❌📣
4_5942967181145801931.pdf
569.7K
#فارسی_نگارش_یازدهم
هنرستان و کار و دانش
#خرداد۹۸
طراح :خانم مهناز دائی نژاد،مشهد
https://eitaa.com/hedayate12
کانال درسی12
❌📣توجه سوالات صرفا جهت نمونه ارسال شده همکاران گرامی حتما با بارم بندی ۱۴۰۱ سوالات را تنظیم کنند .شعر حفظی سال ۴۰۱ جزو امتحانات هست❌📣
پاسخ خودارزیابی هاو نمونه سوال نهایی علوم و فنون دوازدهم جهت آمادگی دانش آموزان 👇👇👇
4_5767272009075526940.pdf
11.76M
#سوالات_نهایی_فنون
#پایه_دوازدهم ( رشته انسانی و معارف)
همراه با پاسخنامه تشریحی
خرداد، شهریور، دی ماه : سال۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰
انسانی و معارف
گردآورنده : آقای سیدجعفری
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5834784222044228529.pdf
293.1K
جدول بارمبندی کتاب علوم و فنون دوازدهم به تفکیک دروس+موضوع و منبع سوالات بخش نقد و تحلیل آزمونهای نهایی از دی۹۷تادی۱۴۰۰
گروه آموزشی زبان و ادبیات جهرم
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5834784222044228527.pdf
1.17M
#علوم_و_فنون_ادبی٣
#سوالات_نهایی سال١٣٩٧ تا دی ١۴٠٠
درس به درس با پاسخ
گرد آورنده:گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی متوسطهٔ دوم سبزوار
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازهم
#سبک_شناسی
#درس_دهم
#تحلیل_کوتاه_غزل
#پیش_از_تو....
پیش از تو آب معنی دریا شدن نداشت
شب مانده بود و جرئت فردا شدن نداشت
بسیار بود رود در آن برزخ کبود
اما دریغ، زهَرۀ دریا شدن نداشت
در آن کویر سوخته، آن خاک بی بهار
حتی علف اجازۀ زیبا شدن نداشت
گم بود در عمیق زمین شانۀ بهار
بی تو ولی زمینۀ پیدا شدن نداشت
دل ها اگرچه صاف، ولی از هراس سنگ
آیینه بود و میل تماشا شدن نداشت
چون عقده ای به بغض فرو بود حرف عشق
این عقده تا همیشه سرِ وا شدن نداشت
#سلمان_هراتی✍️
🔰سطح زبانی:
1)واژگان آن بیشتر به سبک خراسانی نزدیکتر است
2)روانی زبان و بهره گیری و تاثیر پذیری از محیط و فضای معنوی انقلاب و اندیشه های پویا
3)سادگی و نزدیکی به زبان مردم و دوری از کهنگی زبان
4)آشنایی زدایی زبانی و روی آوردن به ترکیب های بدیع و بی سابقه دارد: «گم بود در عمیق زمین شانۀ بهار»
یا ترکیباتی مانند برزخ کبود
5)استفاده از عناصر طبیعی مثل آب،رود،دریا،بهار،کویر،سنگ،خاک،علف و زمین برای توصیف نمادین زبان
نکته ای که شایان ذکر است این است که هراتی در انتخاب برخی ردیفها در شعرش به القای مفهوم مورد نظر بسیار کمک کرده و به نوعی میتوان گفت که ردیفی همسو با مضمون شعر انتخاب نموده است. برای نمونه در غزل «پیش از تو» سلمان هراتی از ردیف و قافیه هایی بهره گرفته است که به خوبی با مضمون «امام» و قیامشان و خفقان دوران ستم شاهی همراه و همسو میباشد
🔰سطح ادبی
1)قالب شعر غزل
2)بهره گیری از عناصر طبیعی مثل شب، آب ، دریا،بهار،کویر.سنگ،خاک،علف و زمین برای توصیف نمادین↓به عنوان مثال↓
شب نماد ظلم و ستم حاکم بر جامعه پیش از انقلاب
رود نماد نیروهای انقلابی و آزادی خواه
کویر سوخته و خاک بی بهار،نماد ایران قبل از انقلاب
سنگ نماد ستم و شکنجه
دریا نماد اتحاد و همبستگی
3)بهره گیری از آرایه های مراعات النظیر(آب و دریا)یا (صاف،آیینه،تماشا)
4)کنایه مثل دریا شدن کنایه از اتحاد و همبستگی
5)تشخیص مثل علف اجازه زیبا شدن نداشت یا شانه بهار
6)جناس مثل زمین و زمینه/بود وکبود
7)تضاد مثل گم و پیدا
8)تشبیه مثل تشبیه دل به آیینه
تشبیه (حرف عشق چون عقده ای بود)
9)تضاد: آیینه مظهر صداقت و صافی است و با سنگ تضاد معنوی دارد.
10)مجاز، سر مجازاً به معنی تصمیم به کار رفته است. تکرار( عقده)
🔰سطح فکری
1)پرداختن به موضوع انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) و نقش هدایتگری ایشان در انقلاب
2)مضمون شعر بیانگر خفقان و نبود آزادی است
مفاهیم شعری آن انتزاعی است؛ مثل سرکوب، نبودن آزادی، اسارت، خفقان، عدم اتحاد نیروها و ...
3)بعد زمینی آن بر نگرش عرفانی غلبه دارد
4) استبداد حاکم بر جامعه تا جایی که سخن گفتن از عشق و آزادی هم چون بغض در گلو مانده بود و مردم نمی توانستند از آزادی سخن به میان آورند
5)نبود اتحادو همبستگی و آرزوی داشتن آن
🌿🌿🌿🌿
به کوشش: شادروان بانو آزاده کبیر
کانال درسی12
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#نمونه_تحلیل_سبک_شناسی
#درس_دهم
داروگ!
خشک آمد کشتگاه من
در جوار کشت همسایه.
گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران. "
قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟
بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست
و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد
-چون دل یاران که در هجران یاران-
قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران
🌹سطح فکری.
۱_ مخاطب شعر عامه مردم هستند.
۲_بر خلاف گذشته که شعر، درباری بود و شاعر تلاش میکرد تا شعر خود را به فکر پادشاهان نزدیک کند، در این دوره مخاطب شاعر مردم است، و شاعر تلاش می کند تا شعر خود را به لایه های زیرین جامعه همسو کند.
به همین دلیل است که لغات شعری تغییر می کند و شاعر شعر خود را به صورت طبیعی بیان می کند.واژه های باران ،داروگ،کومه و...
۳_ .شاعر از طبیعت مانند واژه های (کشتگاه، ساحل،ابر، باران و کومه ) و نماد ها استفاده کرده تا مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار خود را به زبانی ساده مطرح کند .
مردم در غم و اندوه و سوگواری به سرمی برند و منتظر یک منجی و یک خبر خوش هستند.
عصر سیاه حکومت استبداد را در جامعه خویش تصویر می کند و منتظر بارانی است که سیاهی را بشوید و زندگی سبز و شکوفایی را به همراه آورد
۴_ لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.چون مخاطب شاعر مردم است.
۵_ مدح و ذم و هجو دراین شعر نیست
۶-شاعر با مقایسه ی کشور خود با کشور پیشرفته ی روسیه، حس اندوه و ناامیدی خود را از فقر حاکم بر جامعه در قالب کلمات ریخته وفضای سیاسی و اجتماعی جامعه ی محنت زده خود را ترسیم کرده است .مهم تر از همه چشم به راه آینده ای روشن است .
🌸سطح ادبی(داروگ)
۱_ آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.مانند
کشتگاه نماد و استعاره از کشور و جامعه که دچار استبداد شده است،
کشت نمادکشور همسایه روسیه و اشاره یه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ وشکست تزار ها
باران نماد و استعاره از انقلاب
کاربرد تناقض (بر بساطی که بساطی نیست )
جدار دنده های نی تشخیص و استعاره ،دیوار کومه ی محقر شاعر که از شدت خشکی در حال ترکیدن است به دل یارانی که در هجران یاران از اندوه در حال ترکیدن است ،تشبیه بسیار موثری است که زمینه ی معنایی شعر که خشکسالی بیرون را به درون منتقل کند و تصور جانداری از حال و هوای روحی شاعر، یعنی انتظار تحمل سوز او برای تغییر اوضاع سیاسی کشور در سال های گذشته مجبور به ترک وطن شدند و یا در وطن کشته شدند ویا خود در گذشتند ، به دست می دهد.
دنده های نی نماد جامعه ی ایران تشخیص
چون دل یاران که در هجران یارن :تشبیه
۲_ قالب شعر نیمایی است و طول مصرع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند و جای قافیه در شعر مشخص نیست.
۳. ابهام دراین شعردیده می شود واژه های سوگواران ،همسایه اگر کسی از انقلاب اکتبر اطلاع نداشته باشد نمی داند منظور شاعر از این واژه ها چیست .
شاعر به صورت مستقیم حرف نزده است .
و از طریق این کار می خواهد عمرشعر خود را طولانی کندواوضاع نا بسامان کشور را نشان دهد.
۴_ صور خیال جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.مانند جدار دنده های نی
۵_ گرایش به نماد در تصاویر شعری که در اینجا داروگ نماد پیام آور آزادی است .
۶_ انتخاب و وزن متناسب با لحن طبیعی
گفتار و زبان شعر(وزن فاعلاتن که در مواردپند آموز استفاده می شود. )
🌺سطح زبانی:
۱. لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعرش کرده است. دنده های نی
۲_ دست شاعر برای استفاده از آن چه که در زندگی طبیعی اطراف خود می بیند آزاد است وبه عنوان نماد استفاده می کند مانند کومه ،کشتگاه و داروگ و...
۳_سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملا چشمگیر است.
چرا که مخاطب او مردم است و شعر باید در مسیر زندگی باشد با این دید است که شعر معاصر را برخلاف گذشته سادگی و روانی در آن نمایان است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#علوم__و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
#سبک_شناسی
به کوشش : خانم فرحناز حسینی ، استان البرز(کرج )
کانال درسی12
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#سبک_شناسی
#درس_دهم
صفحه۱۰۰
غزل قیصر امین پور
سرا پا اگر زرد و پژمرده ایم ، / ولی دل به پاییز نسپرده ایم
چوگلدان خالی لب پنجره / پر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود ،ما دیده ایم / اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است،آورده ایم / اگر داغ شرط است، ما برده ایم
اگر دشنه ی دشمنان گردنیم / اگر خنجر دوستان، گرده ایم
گواهی بخواهید، اینک گواه / همین زخم هایی که نشمرده ایم !
دلی سربلند و سری سر به زیر / از این دست عمری به سر برده ایم
✍️قیصر امین پور
تحلیل سبکی 🔰🔰
🔴سطح زبانی:
۱- زبان به سبک خراسانی نزدیک است .
۲- استفاده از واژه های کهن:(گرده :میان دوکتف و زیر گردن از پشت سر- دشنه )
۳- استفاده از واژگان متناسب با ایثار و وطن دوستی :(اگر دشنه ی دشمنان ،گردنیم / اگر خنجر دوستان گرده ایم «گردن ما برای فدا شدن در راه دوستان آماده است .»)
۴- وجود ترکیبات بدیع : (خاطرات ترک خورده ، دلی سربلند)
⚫️سطح ادبی :
۱- توجه به قالبهای سنتی که این شعر قالبش غزل است .
۲- تقلید از سبک خراسانی
۳- استفاده از نماد :پاییز نماد ناامیدی
۴- استفاده از آرایه ی ادبی مانند تشبیه :بیت دوم ، کنایه :سر بلند وسربه زیر
🔵سطح فکری :
۱- روح حماسی در آن دیده می شود .
۲- درون مایه ی آن فرهنگ دفاع مقدس و دفاع از میهن
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#علوم__و_فنون
#پایه_دوازدهم
#درس_دهم
به کوشش : خانم فرحناز حسینی ، استان البرز(کرج)
کانال درسی12
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/hedayate12
4_5836805068581506524.pdf
182.8K
#علوم_وفنون_دوازدهم
#ویژه_نهایی
#جدول_آثار_نویسندگان_و_شاعران که اسم و آثارشان در کتاب علوم و فنون ادبی۳ آمده است
گردآوری :خانم احمدیان ، سرگروه ادبیات فارسی متوسطه دوم ، شهرستان دهاقان ( استان اصفهان)
https://eitaa.com/hedayate12 کانال درسی12
✳️بررسی آزمون نهایی علوم و فنون ،خرداد ۱۴۰۱
"به نام خداوند لوح وقلم"
◾️ مقدمه:
سال تحصیلی ۴۰۰_۴۰۱ حدودا تا اواخر اسفند همچنان دربسیاری از مدارس ایران مجازی برگزار شد .اگر چه بهمن ماه یکی دوهفته حضوری بود ولی اکثرا دوباره مجازی شد وتعداد محدودی از مدارس،کلاس هایشان کامل حضوری برگزار شد .دانش آموزان سال دوازدهم درواقع #حدود سه سال آموزش مجازی داشتند و مبحث علوم و فنون که نیاز به تکرار و تمرین دارد بیشتر #مجازی کار شد. اکثر مدارس طبق تجربه ی هرساله کتاب دوازدهم راتا پایان اسفند جمع می کنندتا دانش آموزان فرصتی هم برای مطالعه ی کنکور داشته باشند. بعد از نوروز هم با وجود کلاس های حضوری تعداد انگشت شماری از دانش آموزان درکلاس های دوازدهم حاضر شدند. با توجه به این شرایط طراحان محترم می توانستند سوالات ساده تری بخش سبک شناسی و تحلیل سبکی مطرح نمایند .
◾️ تحلیل آزمون:
به گفته ی بعضی از دانش آموزان سوالات نسبت به سال قبل سخت بود.
تنوع سوالات خوب بود وحیطه های مختلف آموزشی در سوالات مد نظر ومورد ارزیابی قرار گرفته بود .
🟣 بخش تاریخ ادبیات
سوالات از داخل متن انتخاب شده بود اگرچه مباحث مهمتری را می شد از این بخش سوال دهند ولی در کل مشکلی نداشت و سطح متوسط بود .
🔴بخش سبک شناسی
سوال ۷ بارم سوال زیاد است بهتر است با توجه به انتخاب یک گزینه ، بارم ۰/۲۵ باشد .
🟢بخش موسیقی شعر
تعداد سوالات در این بخش نسبتا #زیاد بود و باتوجه به آن که اکثر سوالات نیاز به تقطیع هجایی داشت دانش آموزان وقت کم آورده بودند و معترض بودند .
۶ سوال تستی فقط بخش موسیقی شعر !!!!
(درواقع حدود یک سوم سوالات یعنی ۹ سوال تستی برای آزمون تشریحی نهایی طرح شده بود)
این تعداد تست برای آزمونی که اهداف و رویکردش با کنکور فرق دارد زیاداست .
از طرفی بارم بعضی تست ها زیاد بود وبه جای نیم نمره ۰/۲۵صدم باید داده می شد .(سوالات ۱۱،۱۲ و ۱۳)
واما سوال ۱۵ اگرچه استاندارد بود و از کتاب آمده بود برای دانش آموزان چالش ایجاد کرده بود چراکه به گفته ی دانش آموزان چون واژه ی "هرکجا" داخل گیومه بوده فکر کرده بودند که باید وزن آن واژه را پیدا می کردند . (نظردانش آموازان)
✔️👈در این بخش اگر دانش آموزان به جای یک کلمه (مفاعیلن) وزن کل مصرع را بنویسند نمره داده می شود .👉
🔵بخش زیبایی شناسی
در کل خوب بود .
✔️سوال ۱۸ اگر دانش آموز به جای واژه ی مهر ،واژه ی #کیش_مهر را بنویسد نیز درست است و نمره تعلق می گیرد .
✔️سوال ۲۰ قسمت ب
اگر به جای "درآمیختن حس ها" کلماتی که حس آمیزی دارند هم بنویسند درست است و نمره به آن تعلق می گیرد چون در صورت سوال گفته چگونه به وجود این آرایه پی بردیم .
🟡🔺بخش نقد وتحلیل نظم و نثر
این بخش با آن که کاملا طبق معیارهای درس طرح شده بود ولی یک مقدار سخت بود .
✔️سوال ۲۵ اگر ویژگی هایی را ذکر کنند که درمتن هست ولی در کتاب نیست مثل "طنز" نمره تعلق می گیرد .
✔️سوال ۲۸ قسمت الف علاوه برپاسخ کلید هر پاسخ مشترکی که از سه سطح فکری،ادبی،زبانی نوشته شود، می تواند درست باشد و نمره داده شود چرا که در صورت سوال اشاره نکرده است "مقایسه ی صورت اشعار" پس پاسخ های دیگرنیز درست است.
نکته ی خوب این است که در پاسخنامه بخش تحلیل ها دست همکاران را باز گذاشته اند و نظر همکاران علاوه برپاسخنامه هم صائب وقابل قبول است و در حوزه ی تصحیح دبیرانمی توانند پاسخ های درست دیگر را که مربوط به بخش تحلیل سبکی است نمره بدهند
درپایان خدا قوت به طراحان، دبیران و دانش آموزان و مصححان محترم.
گردش روزگارتان نیک باد!
✍️فرحناز حسینی، استان البرز(کرج)
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12