7-Khotbeh 91.j2.P4.Faravaniye Khazane Khodavand.mp3
2.56M
فراوانى خزائن خداوند
٧-شرح خطبه ٩١، جلسه ٢
(بخش چهارم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٢:٢٥ حجم: ٢.٤ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه٩١
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راز سادگی کعبه در کلام امام علی(ع)
محمدعلی انصاری
زمان: ۴:۵۴ حجم: ۲۱.۷ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
4_5956295882004501913.mp3
1.62M
با چه روشى صفات خداوند را بشناسيم؟
١٤-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه،
جلسه پنجم ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٨:٠٧ حجم : ١.٥ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى16
@Hedayatnoor
شرحی بر حقایق و اسرار حج
(پیرامون آیه ۲۸ سوره حج)
محمدعلی انصاری
لینک استفاده:
https://monibapp.ir/series/11959
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۴۱- آيا علم خدا به اعمال و سرنوشت ما باعث نمیشود که ما به همان چيزی عمل کنيم و همان سرنوشتی را داشته باشيم که خداوند به آن علم دارد؟
🔹در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: علم خداوند به اعمال ما هرگز جبرآفرين نيست و ما را بدون اراده، به سوی کارهای سعادتبخش و شقاوتآفرين سوق نمیدهد؛ زيرا خداوند به آنچه ما در آينده و در طول زندگی میخواهيم برگزينيم و عمل کنيم آگاه است. حضرت حق به انتخابهای ما اشراف و علم دارد و میداند که بر سر هر دوراهی يا چندراهی، ما با اراده و اختيار خود، کدام راه را انتخاب میکنيم و کدام مسير را برمیگزينيم. بنابراين علم خدا تعيينکنندۀ اعمال ما نيست و اراده و اختيار آدمی را نفی نمیکند. او به جای ما تصميم نمیگيرد، بلکه به انگيزهها و نيّتها و مقدماتِ عمل و به اسباب و عللِ کارها، آگاهي و اشراف دارد. درنهايت اين ما هستيم که با اختيار خود عملی را شکل میدهيم و به واسطۀ اسباب و علل، کاری را صورت میبخشيم.
با هزاران هزار مرتبه تنزل، معلمی کاربلد و باتجربه بعد از سی سال تدريس، در ميانههای ترم تحصيلی، میتواند دريابد که فلان دانشآموز به چه ميزان تلاش میکند و در نهايت مشروط میشود يا نمرۀ قبولی میگيرد. آيا پيشبينی معلم باعث شده است که دانشآموز خوب يا بد درس بخواند و نمرۀ کم يا زياد بگيرد؟ روشن است که تلاش دانشآموز تعيينکنندۀ سرنوشت اوست و پيشبينی معلم در اين جهت هيچ تأثيری ندارد.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱، صص ۶۰۴-۶۰۲.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد21
@Hedayatnoor
انسان موجودی است که فطرتاً دوست میدارد عشق بورزد و به او عشق ورزیده شود. با این حساب محبت والدین به فرزندان امری فطری است و چه کسی را سزاوارتر از پارۀ تن انسان می توان یافت که این عشق و محبت بر او نثار گردد و آدمی مهِر و دلدادگي اش را به او ابراز کند؟
حال نکتۀ ظریف اینجاست که اسلام سطح ارتباط حبیِّ میان فرزندان و والدین را ارتقا میدهد و محبت میان آنان را از عملی فطری، به عامل تقرّب انسان به حضرت پروردگار مبدّل میسازد. پس اگر پدر و مادر بر اساس فطرت خویش به فرزندانشان احسان میکنند و با نگاه متداول و متعارف به این امر می نگرند، اسلام از آن ها می خواهد به این مهرورزیِ خویش، رنگ و بوی الهی بدهند و به آن قداست ببخشند. با این نگاه زیبا و متعالی، خواستۀ قلبی پدر و مادر این است که: پروردگارا، اگر من احسانی در حق فرزندانم انجام میدهم و خدمتی به آن ها میکنم، نیّتم آن است که این کار، عامل تقرّب بیشترم به تو و مقبولیت فزون ترم در پیشگاه تو باشد. محبت من به فرزندانم با این پشتوانۀ اعتقادی است که در حال عبادت هستم و مهرورزی ام به قصد قربت و خشنودی حق انجام میپذیرد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، صص ۵۳۷-۵۳۶.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۵
@Hedayatnoor
4_5942652553316537387.mp3
4.19M
كاميابى انسان در دنيا با شناخت و معرفت نفس بدست مىآيد
٨١-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٢
آيه ٤٦ (بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٢٠:٤٣ حجم: ٣.٩ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor