5-Khotbeh 91.j2.P2.Gheyre Ghabele Royat Bodane Khodavand.mp3
1.71M
غير قابل رؤيت بودن خداوند
٥-شرح خطبه ٩١، جلسه ٢
(بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٨:٣٨ حجم: ١.٦ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه٩١
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد امام رضا(ع) ایام تجلی رافت الهی
محمدعلی انصاری
زمان: ۴:۲۱ حجم: ۹.۶ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
May 11
«انا لله و انا الیه راجعون»
شهادت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان در حادثه سقوط بالگرد را تسلیت میگوییم.
@Hedayatnoor
12-Doa16.j4.P3.Roh Va Haghighate Doa.mp3
2.61M
روح و حقيقت دعا
١٢-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه،
جلسه چهارم ( بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٣:٠٨ حجم : ٢.٤ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى16
@Hedayatnoor
🔰۲۳۹- منظور قرآن از ظلم به خویشتن چیست؟
🔹در پاسخ به اين سؤال بايد دانست که وجود آدمی دو ساحت دارد؛ يعني خداوند در نفس و جان ما دو «خود» و دو «من» را نهادينه کرده است. يکی خود رحمانی، ديگری خود شيطانی. اين دو ساحت در وجود ما همواره در حال نبردند. هنگامی که بُعد رحمانی بر بُعد شيطانی پيروز شود، عقل انسان بارور میگردد و استعدادها و توانمندیهای او شکوفا میشود. اما هنگامی که خودِ حيوانی و شيطانی بر خودِ رحمانی و ربّانی غلبه کند، آدمی در مسيری که شايستۀ اوست قرار نمیگيرد و سرمايههای خود را صرف معصيت میکند و از جايگاه رفيعی که خداوند برايش در نظر گرفته است، محروم میشود.
بنابراين انسان موجودی دو ساحتی است که ساحت الهی و تقوايی او با ساحت شيطانی و فجوریاش گلاويز میشوند. يک بُعد وجود آدمی کاملاً آمادۀ ارتباط با خداوند است و بُعد ديگر وجودش مستعد برای ارتباط با شيطان. اگر بُعد رحمانی وجود ما غالب شود، به سوی عادلانه زيستن روی میآوريم و اگر بُعد شيطانی وجود ما غالب شود، به خويش، خدا و ديگران ظلم میکنيم.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱، ص ۵۶۳-۵۶۰.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد21
@Hedayatnoor
طبق تعالیم اسلامی، یکی از بهترین اوقات برای خواندن خداوند و عرض مسئلت به درگاه الهی، به دنبال اتمام هر نماز است.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در خطبه شعبانیه می فرماید: «در وقتهای نمازهایتان دستهايتان را برای دعا به سوی خداوند بلند کنيد؛ چرا که اين اوقات با فضيلتترين ساعات است و خداوند عزوجل در اين ساعات با رحمت خويش به بندگانش مینگرد».
همچنین خداوند سبحان در سورۀ مبارکۀ انشراح خطاب به رسول مکرم صلیالله علیه و آله میفرمايد:
«فإَذَِا فرََغْتَ فاَنصَْبْ * وَ إلِىَ رَبكِّ فاَرْغَبْ» و هنگامی که فراغت يافتی، در طاعت به سختی بکوش و به سوی پروردگارت مشتاقانه روی آور.
در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است که دربارۀ معنای آیۀ «فَإذَِا فرََغْتَ فاَنصَْبْ» فرمود:
«هُوَ الدُّعَاءُ فيِ دُبُرِ الصَّلَۀ وَ أنَتَْ جَالسٌِ»
هرگاه نماز را به جای آوردی، در حالی که هنوز نشستهای دست دعا به سوی درگاه الهی بلند کن.
بعد از اقامۀ نماز، طهارت و صفای ناشی از آن و ديگر آثار مبارکش در وجود انسان باقی میماند؛ پس نیکوست آن را دریابیم و پس از پايان نماز، دقايقی به نجواهای عاشقانۀ خود با محبوب ازلی و سرمدی ادامه دهیم و بگذاریم آثار و برکات حاصل از اقامۀ نماز در روح و جانمان ریشه دوانَد و استوار گردد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، صص ۵۲۹-۵۲۷.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۵
@Hedayatnoor