واژگان «مَغْفِرَۀ » و «غُفْرَان » و «إِسْتِغْفَار » از ریشۀ «غَفَرَ » و «غَفْر » به معنای پوشاندن میآید. در زبان عربی به کلاهخودی که نظاميان در جنگ بر سر میگذارند «مِغْفَر » گفته میشود.
«غُفْرَان » و «مَغْفِرَۀ » یعنی رفتن در زير چتر حمايت و پوشش خداوند و «إِسْتِغْفَار » یعنی طلب غفران.
حال، این طلب حمایت ممکن است مربوط به خطاها و کاستیها و کوتاهیهای انسان باشد یا هنگام طلب فزونی از خداوند انجام پذیرد. لذا نباید گمان کرد که استغفار منحصراً در قبال گناه صورت میگيرد؛ بلکه طلب غفران الهی، راز کمال انسان در همۀ حالات و شرایط است. از همين روست که وقتی خداوند به نبی خود میفرمايد:
«وَ قلُْ رَبِّ اغْفرِْ وَ ارْحَمْ وَ أنَْتَ خَيرُْ الرَّاحِمِينَ »
و بگو: پروردگارا، بیامرز و رحمت آر؛ درحالی كه تو بهترینِ رحم کنندگانی
این طلب غفران، درخواست کمال جان و تکمیل وجود است؛ زیرا پيامبر صلیالله علیهوآله به واسطۀ عصمت، از گناه و معصيت بَری است. بنابراین، معنای دقیق استغفار، طلب قرار گرفتن در زیر پوشش حمایتِ الهی و نظارت جامع خداوندی است.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، ص ۵۳۴.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۵
@Hedayatnoor
80-Momenon.A46,P1.Aghaze Kare Hazrate Mosa.mp3
2.32M
آغاز كار حضرت موسى علیهالسلام
٨٠-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٢
آيه ٤٦ (بخش اول)
محمدعلى انصارى
زمان: ١١:٢٣ حجم: ٢.٢ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
7-Khotbeh 91.j2.P4.Faravaniye Khazane Khodavand.mp3
2.56M
فراوانى خزائن خداوند
٧-شرح خطبه ٩١، جلسه ٢
(بخش چهارم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٢:٢٥ حجم: ٢.٤ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه٩١
@Hedayatnoor
22.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راز سادگی کعبه در کلام امام علی(ع)
محمدعلی انصاری
زمان: ۴:۵۴ حجم: ۲۱.۷ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
4_5956295882004501913.mp3
1.62M
با چه روشى صفات خداوند را بشناسيم؟
١٤-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه،
جلسه پنجم ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٨:٠٧ حجم : ١.٥ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى16
@Hedayatnoor
شرحی بر حقایق و اسرار حج
(پیرامون آیه ۲۸ سوره حج)
محمدعلی انصاری
لینک استفاده:
https://monibapp.ir/series/11959
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۴۱- آيا علم خدا به اعمال و سرنوشت ما باعث نمیشود که ما به همان چيزی عمل کنيم و همان سرنوشتی را داشته باشيم که خداوند به آن علم دارد؟
🔹در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: علم خداوند به اعمال ما هرگز جبرآفرين نيست و ما را بدون اراده، به سوی کارهای سعادتبخش و شقاوتآفرين سوق نمیدهد؛ زيرا خداوند به آنچه ما در آينده و در طول زندگی میخواهيم برگزينيم و عمل کنيم آگاه است. حضرت حق به انتخابهای ما اشراف و علم دارد و میداند که بر سر هر دوراهی يا چندراهی، ما با اراده و اختيار خود، کدام راه را انتخاب میکنيم و کدام مسير را برمیگزينيم. بنابراين علم خدا تعيينکنندۀ اعمال ما نيست و اراده و اختيار آدمی را نفی نمیکند. او به جای ما تصميم نمیگيرد، بلکه به انگيزهها و نيّتها و مقدماتِ عمل و به اسباب و عللِ کارها، آگاهي و اشراف دارد. درنهايت اين ما هستيم که با اختيار خود عملی را شکل میدهيم و به واسطۀ اسباب و علل، کاری را صورت میبخشيم.
با هزاران هزار مرتبه تنزل، معلمی کاربلد و باتجربه بعد از سی سال تدريس، در ميانههای ترم تحصيلی، میتواند دريابد که فلان دانشآموز به چه ميزان تلاش میکند و در نهايت مشروط میشود يا نمرۀ قبولی میگيرد. آيا پيشبينی معلم باعث شده است که دانشآموز خوب يا بد درس بخواند و نمرۀ کم يا زياد بگيرد؟ روشن است که تلاش دانشآموز تعيينکنندۀ سرنوشت اوست و پيشبينی معلم در اين جهت هيچ تأثيری ندارد.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱، صص ۶۰۴-۶۰۲.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد21
@Hedayatnoor