eitaa logo
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
1.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
238 ویدیو
20 فایل
💠کانال حفظ و مفاهیمـ💠 🔰صوت سوره 🔰شناسنامه سوره 🔰شناخت اجمالی سوره 🔰تدبرسوره جهت حفظ مطلوبتر 🔰تفسیرومفاهیم(بزرگسال وکودک ونوجوان) ⬅️ مرور #نکاتی_ازحفظ —مسابقات قرآني ⬅️ #مشاوره #برنامه_دهی #رفع_سؤال ✅ارتباط: @Admin_HefzeQuran
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔺 🔻سوره الشمس : نود و یکمین سوره 🔻ترتیب نزول : 26 🔻محل نزول : مکه مکرمه 🔻تعداد آیات : 15 🔻تعداد کلمات : 54 🔻تعداد حروف : 253 🔻تعداد لفظ . الله : 3 🔹معانی سوره: شمس یعنی خورشید 🔸نامهای دیگر سوره: ناقه صالح 🔹ویژگی سوره : پیام آور خودسازی و تهذیب نفس انسانی و تطهیر دلها از آلودگی ها و ناخالصی ها و کدورت هاست. 🔸موضوعات کلی سوره : یازده مورد سوگند در مورد زمین و آسمان و کرات آسمانی و نفس انسان و پیدایش شب و روز خلقت انسان و هدایت فطری آن از سوی خداوند داستان قوم ثمود و ناقه حضرت صالح (ع) ♻️ حاصل مضمون اين سوره اين است كه: انسان- كه با الهام خدايى تقوا را از فجور و كار نيك را از كار زشت تميز می‏دهد-، اگر بخواهد رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه كند، و آن را با پرورشى صالح بپروراند و رشد دهد، با تقوا بيارايد، و از زشتی‏ها پاك كند، و گر نه از سعادت و رستگارى محروم می‏ماند، هر قدر بيشتر آلوده‏اش كند، و كمتر بيارايد محروميتش بيشتر می‏شود، و آن گاه به عنوان شاهد داستان ثمود را ذكر می‏كند كه به جرم اينكه پيامبرشان حضرت صالح را تكذيب كرده، ناقه‏اى را كه مامور به حمايت از آن بودند بكشتند، به عذاب استيصال و انقراض مبتلا شدند، و با نقل اين داستان به اهل مكه تعريض و توبيخ می‏كند ✅ فضیلت قرائت این سوره : – پیامبر اکرم (ص) : هرکه این سوره را بخواند مانند کسی است که به تعداد کلیه اشیائی که خورشیدو ماه به روی آنها طلوع کرده اند داده است. – امام صادق (ع): هرکه بسیار بخواند در روزی یا شبی سوره های شمس – لیل – ضحی - شرح را، هر چیز که نزد او حاضر باشد در قیامت برای او ، حتی مو و پوست و گوشت و خون و عروق و اعصاب و استخوانها و جمیع اعضای او. و حق تعالی که : شهادت شما را از برای بنده خود، ای ملائکه ببرید اورا به بهشت و هرجا را که او اختیار نماید به او عطا کنید و باد فضل و رحمت من از برای بنده من. – جهت ونیز سه روز ( چهارشنبه – پنجشنبه – جمعه ) به و سه بار این سوره را بخوان و چون به "فالهمها" رسیدی خود را از دل بگذران. ▫️متن سوره الشمس:▫️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ سوگند به خورشید و گسترش روشنی اش وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾ و به ماه هنگامی که از پی آن برآید وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾ و به روزچون خورشید را به خوبی آشکار کند وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿٤﴾ و به شب هنگامی که خورشید را فرو پوشد وَالسَّمَاءِ وَمَا بناها﴿٥﴾ و به آسمان و آنکه آن را بنا کرد وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ و به زمین و آنکه آن را گستراند وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ و به نفس و آنکه آن را درست و نیکو نمود، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ پس بزه کاری و پرهیزکاری اش را به او الهام کرد قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿٩﴾ بی تردید کسی که نفس را [از آلودگی پاک کرد و] رشد داد، رستگار شد وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ و کسی که آن را [به آلودگی ها و امور بازدارنده از رشد] بیالود [از رحمت حق] نومید شد كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ قوم ثمود به سبب سرکشی و طغیانش [پیامبرشان را] تکذیب کرد، إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ زمانی که بدبخت ترینشان به پا خاست فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ﴿١٣﴾ پس فرستاده خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را [واگذارید] فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ ولی به تکذیب او برخاستند و ناقه را پی کردند، و در نتیجه پروردگارشان به خاطر گناهشان عذاب سختی بر آنان فرو ریخت و همه قوم را با خاک یکسان و برابر ساخت؛ وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾ و خدا از سرانجام آن کار [که نابودی ستمکاران است] پروایی ندارد. 💠 کانال حفظ ،مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ 💠 https://eitaa.com/joinchat/473301026Cf9cb2cb083
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حفظ قرآن علاوه بر فضایل ومزایای شگفت انگیز معنوی و اخروی دارای مزایای وژه دنیوی نیز می باشد..... ✅ اگه میخوای تو پونزده ثانیه تو کشورمون رو بدونی،حتماااا این کلیپ کوتاه رو نگاه کن🤗😇 🌹لطفا با بازنشر این کلیپ مادر برنامه های قرآنی کمک کنید و در ثواب عظیم آن شریک شوید 👌شاید با بازنشر شما یک نفر جذب قرآن شود✌️ @Delavar69 http://eitaa.com/HefzeQuran
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
✅ #نکات حفظ 🤔 کی حافظ کل قرآن میشم؟!😍 ⤵️مدت زمان لازم برای حفظ کل قرآن⬇️ ✔حفظ قرآن در مدت یک سال:
🌹 بزرگواران قرآني در حفظ به این مهم( پیام سین شده) هم توجه بفرمایید.... 🌹 🔹البته آموزشات و مشاوره قرآني این کانال معطوف فقط به حفظ نیست و در زمینه های: ✅ روخوانی ✅ روانخوانی ✅صحت قرائت (تجوید - ترتیل) ✅ مفاهیم و ✅حفظ تخصصی و عمومی ✅ در خدمت شما قرآن دوستان می باشد. إن شاءالله این نوید رو هم به شما خواهیم داد با پیشنهاد برخی از عزیزان بزودی گروهی را با موضوع و تحت عنوان ایجاد خواهیم نمود @chamran121 @khademQurani @Admin_HefzeQuran 💐 همچنین از شما بزرگواران خواهشمندیم در این فعالیت و خدمت قرآني ما را با نشر و تبلیغ کانال یاری رسانید تا افراد بیشتری از دریای عظیم قرآن بهرمند شوند بهره ببریم و بهره برسانیم خیرکم من تعلم القرآن و علمه 💠 کانال حفظ ،مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ 🔹 @HefzeQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتلا و عزت ایران اسلامی در گرو حمایت و حضور پر شور ما در انتخابات❤️❤️❤️❤️❤️ 💐💐💐💐همه باهم💐💐💐💐 🌹حضور=آری به اقتدارجمهوری اسلامی قرآني🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ جمهوری اسلامی حرم است و وجوب دفاع از جمهوری اسلامی کمتر از حرم امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) نیست. 🔹شرکت در انتخابات یعنی دفاع از جمهوری اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سوره 🔻سوره شَمس نود و یکمین سوره قرآن و از سوره‌های مکی که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره را بدین سبب شمس (خورشید) نامیده‌اند که در آغاز آن به خورشید سوگند یاد شده است. این سوره بر موضوع اخلاقی تزکیه تأکید دارد و به داستان صالح(ع) و ناقه صالح و پِی شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت این قوم اشاره می‌کند. 🔸در فضیلت تلاوت سوره شمس نقل شده است «هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که به‌اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده، صدقه داده است.» 💠 حفظ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ 🔹 ادامه مطلب شناخت اجمالی سوره شمس در 👇 https://eitaa.com/hefzeQuran/903
🔰 سوره 🔻سوره شَمس نود و یکمین سوره قرآن و از سوره‌های مکی که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره را بدین سبب شمس (خورشید) نامیده‌اند که در آغاز آن به خورشید سوگند یاد شده است. این سوره بر موضوع اخلاقی تزکیه تأکید دارد و به داستان صالح(ع) و ناقه صالح و پِی شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت این قوم اشاره می‌کند. 🔸در فضیلت تلاوت سوره شمس نقل شده است «هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که به‌اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده، صدقه داده است.» 🔻 محتوا: سوره شمس بر و تأکید می‌کند و پاکیزگی نفس را مایه و ناپاک بودن آن را موجب می‌داند و در پایان به داستان صالح(ع) و ناقه صالح و پِی شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت این قوم شقی (ستمگر) اشاره می‌کند. تفسیر المیزان نیز مضمون این سوره را یادآور این نکته می‌داند که انسان با الهام باطنی(فطری) و خدایی، کار نیک(تقوی) را از کار زشت(فجور) تشخیص می‌دهد و اگر بخواهد رستگار شود، باید باطن خود را تزکیه کند و با انجام کارهای نیک، آن را رشد و پرورش دهد و گرنه از سعادت محروم می‌ماند.آنگاه به عنوان شاهد، داستان قوم ثمود را ذکر می‌کند که به خاطر تکذیب پیامبرشان حضرت صالح و کشتن شتری که معجزه الهی بود، به عذابی سخت گرفتار شدند؛ علامه هم چنان نقل داستان ناقه صالح را توبیخ و نکوهش غیر مستقیم مکیان می‌داند که با پیامبر اسلام برخورد مناسب ندارند. آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعه و نویسنده تفسیر تسنیم در تبیین پیام سوره «شمس» می‌‌گوید: خداوند کل این نظام سپهری را برای بشر خلق کرد و آن را منظم و عالمانه آفرید به نحوی که نه تنها فایده آن به بشر برمی‌گردد بلکه مسخّر بشر قرار داده و به بشر گفت شما می‌توانید از تمام نظام سپهری بهره بگیرید یا «بالفعل» یا «بالقوه»، و ترغیب به تلاش و کوشش و عالم شدن کرده است و را هم به نام در اختیار بشر قرا دداه است. 🔻سوره‌ای با یازده سوگند: در تفسیر سوره شمس گفته شده است سوگندهای پی در پی در آغاز این سوره که یازده سوگند می‌شود، بیشترین تعداد سوگندهای قرآن را در خود جای داده و به خوبی نشان می‌دهد که در اینجا مطرح است، مطلبی به آسمان‌ها و زمین و خورشید و ماه. در مورد سوگندهای قرآن گفته شده است این سوگندها عموماً دو هدف دارند: نخست نشان دادن اهمیت مطلبی که سوگند برای آن یاد شده (مثلاً تزکیه نفس در سوره حاضر) و دیگری اهمیت اموری که به آنها سوگند یاد شده است (مثلاً خورشید و ماه در این سوره). استاد قرائتی از مفسران معاصر در تفسیر نور درباره اهمیت تهذیب نفس و این ۱۱ سوگند می‌گوید: در قرآن، بعضى مطالب با آمده است: «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» گاهى پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى‌ وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى‌» گاهى در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً» گاهى : «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» گاهى : «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» ولى خداوند در اين سوره، ابتدا ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است. 🔻 نکته تفسیری ، نقد دیدگاه زمخشری (رد شبهه) : معروف میان مفسران این است که در برابر این یازده سوگند جواب قسم ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها ٭ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ است ولی فکر می‌کند جواب قسم این است که خدای سبحان همواره بر این است که ظالم را سر جایش بنشاند چه اینکه نسبت به قوم ثمود فرمود ﴿فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها﴾؛ این ﴿فَدَمْدَمَ﴾ یعنی عذاب مستمر و مداوم به حیات هر ظالمی خاتمه می‌بخشد. حضرت آیت الله جوادی آملی از مفسران معاصر در زمخشری می‌گوید: سخن جناب زمخشری نمی‌تواند تام باشد و تناسب ایجاد می‌کند که مسئله اخلاق و تزکیه نفس ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها ٭ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ نتیجه و جواب قسم‌های یازده گانه باشد زیرا اخلاق مهم‌ترین رکن تمدن‌سازی یک ملت است و تمدن یک ملت در تدیّن او است و مدنیت را اسلام آورد و یثرب را مدینه کرد، و را عقلانی، و را . 🔻 مصادیق خورشید، ماه، شب و روز: در روایتی امام صادق(ع) در پاسخ سوالی درباره برخی کلمات سوره فرموده که خورشید(شمس) است که خداوند در پرتو وجودش دین مردمان را آشکار ساخته و ماه(قمر) است که پس از پیامبر و در کنار اوست و از علم پیامبر سرشار است وشب(لیل) و هستند که جایگاه خاندان پیامبر را با استبداد و خودکامگی غصب کردند و با ستمشان دین را فرا گرفتند و روز
(نهار) از نسل (س)هستند که برای دین خواهان جلوه و روشنگری می‌کنند.{👈🏻اینگونه روایات به تعبیر علامه طباطبایی از باب معرفی برخی از مصادیق آشکار و کامل آیه است که در درجه نخست بر پیامبر و خاندان معصومش انطباق می‌یابند. وبه این معنا نیست که الفاظ خورشید و ماه به معنای پیامبر و امام علی باشند.} 🔻 شقی‌ترین انسان‌ها در تاریخ: در تفسیر مجمع البیان و تفسیر البرهان روایت است که پیامبر(ص) از امام علی(ع) پرسید که شقی‌ترین انسان‌ها در گذشته چه کسی است؟ امام پاسخ داد کسی که ناقه(شتر ماده) صالح پیامبر را پی کرد و کشت پیامبر فرمود راست گفتی، اینک بگو شقی‌ترین انسان‌ها در آینده کیست؟ امام پاسخ داد نمی‌دانم پیامبر فرمود او کسی است که به سر تو ضربت می‌زند و در این حال پیامبر به فرق سر امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد. 🔹 <<حکم شرعی>> قرائت‌ در نماز های مستحب: سوره شمس در رکعت دوم، و به قول برخی، در رکعت اول نماز عید فطر و عید قربان است.[نجفی، جواهرالکلام، ۲۰۰۰م، ج۱۱، ص۳۵۸] چنان که است در روز دَحوُ الاَرض (۲۵ ذیقعده)، فرد هنگام بالا آمدن خورشید دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت پس از حمد پنج بار سوره شمس را بخواند. [حر عاملی، وسائل الشیعه، ۱۴۱۴ق، ج۸، ص۱۸۲] . 💠 حفظ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ 💠 @HefzeQuran
🔰 سوره 👈🏻💯 کاملا توصیه می شود عزیزان بسیار مطالب مهم و تزکیه ای بیان شده از روایات و مفسران ✍ قرآن دوستان گرامی جهت درک بهتر و بیشتر سوره حتما تدبر سوره را مطالعه فرمایید ✅ حاصل مضمون اين سوره اين است كه : انسان - كه با الهام خدايى تقوا را از فجور و كار نيك را از كار زشت تميز مى دهد -،اگر بخواهد رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه كند، و آن را با پرورشى صالح بپروراند و رشد دهد، با تقوا بيارايد، و از زشتى ها پاك كند، و گر نه از سعادت و رستگارى محروم مى ماند، هر قدر بيشتر آلوده اش كند، و كمتر بيارايد بيشتر مى شود، و آنگاه به عنوان شاهد داستان ثمود را ذكر مى كند كه به جرم اينكه پيامبرشان حضرت صالح را تكذيب كرده ، ناقه اى را كه مأمور به حمايت از آن بودند بكشتند، به عذاب استيصال و انقراض مبتلا شدند، و با نقل اين داستان به اهل مكه تعريض و توبيخ مى كند، و سوره مورد بحث به شهادت زمينه اى كه دارد در مكه نازل شده. 1⃣ آیه ۱: ضمير در (ضحيها) به كلمه (شمس ) بر مى گردد، در اين آيه به خورشيد و گستردگى نورش در زمين سوگند ياد شده. 2⃣ آیه ۲: كلمه (قمر) عطف است به كلمه (الشمس )، و ضمير در اين آيه نيز به شمس بر مى گردد، و در اين آيه به قمر سوگند ياد شده، در حالى كه دنبال شمس در حركت است، ⚠️و مراد از دنبال روى قمر دو چيز مى تواند باشد: يكى اينكه از خورشيد كسب نور مى كند، كه در اين صورت حال (اذا تليها) حالى دائمى است(حال در علم نحو منظور است) ، چون قمر دائما از شمس كسب نور مى كند، و يكى دیگر اينكه طلوع قمر بعد از غروب خورشيد باشد، كه در اين صورت سوگند دائمى نيست، بلكه در دو حال قمر است، يكى ايامى كه قمر به صورت هلال در مى آيد، و يكى ايامى كه تمام قرص آن روشن مى شود. 3⃣ آیه۳: كلمه (جلى ) از مصدر تجليه است، كه به معناى اظهار و بر ملا كردن است، و ضمير مونث (ها) به ارض بر مى گردد (البته كلمه ارض قبلا ذكر نشده بود، ولى از فحواى كلام معلوم است كه روز زمين را ظاهر و آشكار مى كند). 4⃣ آیه۴: يعنى به شب سوگند در آن هنگام كه زمين را فرا مى گيرد، پس ضمير (ها) به ارض بر مى گردد، همچنان كه در (جليها) نيز گفتيم به آن بر مى گردد. ❓در اينجا سؤالى پيش مى آيد، كه چرا در آيه قبل روشن شدن زمين را با (فعل گذشته) تعبير كرد، و فرمود:(جليها) و در اين آيه مسأله فرا گرفتن شب در روى زمين را با (فعل مختص به حال و آینده) تعبير كرده، آنجا فرموده : (و النهار اذا جليها)، و اينجا مى فرمايد: (و الليل اذا يغشيها)، با اينكه ممكن بود و می توانستند بفرمايند (و الليل اذا غشيها)، و يا در آنجا بفرمايد : (و النهار اذا يجليها)؟. ✅پاسخ اين سؤال اين است كه : با اين تعبير خواست بر حال حاضر دلالت كند، و اشاره كند به اينكه در ايام نزول آيه كه آغاز ظهور دعوت اسلامى بوده، تاريكى فجور زمين را پوشانده بود، قبلا هم گفتيم كه بايد بين قسم و مطلبى كه برايش قسم مى خورند نوعى تناسب و ارتباط باشد، و اگر فرموده بود: (و الليل اذا غشيها) 🔍سخن از تاريكى رانده بود، ولى به تاريكى جهل و فسق حال حاضر اشاره نشده بود، جواب ديگرى كه مى توان داد اين است كه به منظور رعايت فواصل فرمود : (يغشيها). 5⃣ آیه۵: كلمه (طحو) كه مصدر فعل (طحى ) است به معناى گستردن است، و كلمه () در جمله (و ما بنيها)، و در جمله (و ما طحيها) است، و (بنيها) و (طحيها) است، و اگر از حضرتش تعبير به ما - چيزى كه،، كرد با اينكه بايد تعبير به (من - كسى كه ) كرده باشد، براى اين بود كه اى را افاده كند، و آن بزرگ جلوه دادن و شگفتى انگيختن است و ◀️معنايش◀️ اين است كه سوگند مى خورم به آسمان و آن چيز قوى عجيبى كه آن را بنا كرده و سوگند مى خورم به زمين و آن چيز نيرومند و شگفت آور كه آن را گسترده. 7⃣ آیه ۷: يعنى سوگند مى خورم به نفس، و آن چيز نيرومند و دانا و حكيمى كه آن را اين چنين مرتب خلق كرد و اعضايش را منظم و قوايش را تعديل كرد، و اگر كلمه (نفس ) را نكره آورد به نظر بعضى براى اين بود كه به نفس شخص معينى نظر نداشت، و به قول بعضى ديگر براى بزرگ جلوه دادن آن بود، ⏪ولى به نظر ما بعيد نيست براى اين بوده باشد كه اشاره كند به اينكه آنقدر اين خلقت اهميت دارد كه قابل تعريف و توصيف نيست، و اينكه اين خلقت را خبرى هست. و مراد از (نفس )، نفس انسانيت و جان همه انسانها است. 8⃣ آیه ۸: كلمه (الهام ) كه مصدر (الهم ) است، به معناى آن است كه تصميم و آگهى و علمى از خبرى در دل آدمى بيفتد، و اين خود افاضه اى است الهى، و صور علميه اى است يا تصورى و يا تصديقى(اصطلاحات ادبیات عرب) كه خداى تعالى به دل هر كس كه بخواهد مى اندازد،
👁‍🗨 و اگر در آيه شريفه هم تقواى نفس را الهام خوانده، و هم فجور آن را، براى اين بود كه بفهماند از اين الهام اين است كه 📣خداى تعالى صفات عمل انسان را به انسان شناسانده📣 و به او فهمانده عملى كه انجام مى دهد تقوى است و يا فجور است. 9⃣و🔟 آیات ۹ و ۱۰: آيه شريفه يعنى (قد افلح ) جواب هشت سوگندى است كه قبلا ياد شد، (و جمله و قد خاب...) عطف بر آن و جواب دوم است. ℹ️كلمه (فلاح ) ، به معناى ظفر يافتن به مطلوب و رسيدن به هدف است، بر خلاف (خيبت ) كه به معناى ظفر نيافتن و نرسيدن به هدف است، ℹ️كلمه (زكاة ) به معناى روييدن و رشد گياه است به رشدى صالح و پر بركت و ثمر بخش، و كلمه (تزكيه ) كه مصدر باب تفعيل آن است به معناى روياندن آن است به همان روش، كلمه (دسى ) به معناى آن است كه چيزى را پنهانى داخل در چيز ديگر كنيم، و 🖇مراد از اين كلمه در آيه مورد بحث به 🖇قرينه اينكه در مقابل تزكيه ذكر شده، اين است كه انسان نفس خود را به غير آن جهتى كه طبع نفس مقتضى آن است سوق دهد، و آن را بغير آن تربيتى كه مايه كمال نفس است تربيت و نمو دهد. 1⃣1⃣آیه ۱۱: كلمه (طغوى ) مانند كلمه (طغيان ) مصدر است و حرف (باء) كه بر سر آن در آمده باى سببيت است، و آيه شريفه و آيات بعدش تا آخر سوره جنبه و شاهد بودن را دارد، و مى خواهد براى آيه (قد افلح من زكيها...) نمونه اى ذكر كند. 2⃣1⃣آیه ۱۲: كلمه (اذ) ظرف است براى جمله (كذبت )، و يا براى جمله (بطغويها)، و مراد از (اشقاى ثمود) آن كسى است كه ناقه را پى كرد، و به طورى كه در روايات آمده نامش قدار بن سالف بوده، كه مردم ثمود او را به اين كار واداشتند، چون در آيات بعدى همه ضميرها را ضمير جمع آورده، و همه مردم ثمود را مذمت مى كند. 3⃣1⃣آیه ۱۳: مراد از (رسول الله ) حضرت صالح پيغمبر است، كه پيامبر قوم ثمود بود. 🔅معناى آيه اين است كه : صالح پيغمبر با رسالتى از ناحيه خدا به ايشان گفت : از ناقه خدا و نيز از آبشخور آن پروا كنيد و متعرض او نشويد، نه به قتلش اقدام كنيد و نه نوبت آب او را از او بگيريد، و خداى تعالى داستان اين ناقه را در سوره هود و سوره هاى ديگر به طور مفصل آورده. 4⃣1⃣ آیه۱۴: كلمه (عقر) به معناى ريشه كن كردن چيزى است كه به سر بريدن شتر و مطلق كشتن نيز اطلاق مى شود، و كلمه (دمدمه) به معناى خراب كردن بنا بر روى كسى است، وقتى مى گويند: (دمدم عليه القبر)، معنايش اين است كه خاك قبر را بر سرش فرو ريخت، و منظور از اين عبارت اين است كه عذاب الهى به خاطر گناهانى كه كردند همه آنان را فرا گرفت، و نسلشان را قطع و آثارشان را محو و نابود كرد. و در جمله (فسويها) ظاهرا ضمير به ثمود بر مى گردد و مونث بودنش به اعتبار قبيله بودن اين قوم است ، و قبيله مونث است. و معناى جمله اين است كه خداى تعالى اين قبيله را با خاك يكسان كرد، ممكن هم هست ضمير مذكور به كلمه (ارض ) كه از مفاد استفاده مى شود بر گردد، و تسويه ارض به معناى تسطيح آن و از بين بردن پستى و بلنديهاى آن است. 6⃣1⃣آیه ۱۶: پروردگار ثمود از عاقبت دمدمه آنان و يا تسويه ايشان پروايى نكرد، آنچنان كه پادشاهان و مستكبرين از عاقبت وخيم عقاب دشمنان خود و آثار سوء آن پروا و دلواپسى مى كنند، براى اينكه پادشاهان نمى دانند عاقبت اين عقابشان چيست، و چه آثارى بجاى مى گذارد، ولى خداى تعالى مى داند عاقبت عقابش چيست، همان است كه خودش اراده كرده ، و مطابق با فرمان و اذن خود او است. تفسیر الميزان👆🏼👆🏻👆🏽 ‼️شاید به خورشید و ماه و شب و روز و... آن است كه آنچه را كه براى آن سوگند یاد شده (تزكیه نفس) به مقدار خورشید و ماه ارزش دارد. ارزش خورشید و ماه و شب و روز، بر كسى پوشیده نیست. حیات جانداران و پیدایش ابر و بارش باران و رویش گیاهان و درختان و تغذیه حیوانات و انسان، همه مرهون تابش خورشید است. 🧐در قرآن، گاهى به خورشید بزرگ سوگند یاد شده و گاهى به انجیر و زیتون كوچك و این شاید به خاطر آن باشد كه براى قدرت خداوند فرقى میان خورشید و انجیر نیست. 👌همانگونه كه دیدن كاه و كوه براى چشم انسان یكسان است و دیدن كوه براى چشم، زحمتى اضافه بر دیدن كاه ندارد. البتّه بالاترین سوگندها، سوگند به ذات خداوند است، آنهم درباره تسلیم بودن مردم در برابر رهبرى آسمانى. «فلا و ربّك لا یؤمنون حتّى یحكموك»(66) 🔹پرسوگندترین سوره‏ها، همین سوره شمس است كه در مورد مهمترین مسائل باشد و آن از هرگونه پلیدى و آلودگى است. شاید این همه سوگند براى بیان اینكه رستگارى در سایه تهذیب است، به خاطر آن باشد كه خداوند به انسان بفهماند كه من تمام مقدّمات را براى تو آماده كردم، با نور آفتاب و ماه صحنه زندگى را روشن و با گردش شب و روز، زمینه تلاش و استراحت شما را فراهم كردم.
زمین را براى شما گستردم و آسمان را برافراشتم و درك خوبى‏ها و بدى‏ها را به روح شما الهام كردم تا به اختیار خود، راه تزكیه نفس را بپیمایید. ابر و باد و مه و خرشید و فلك در كارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى‏ همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى 🔷 شرح برخی کلمات: - «فجورها» از فجر به معناى شكافتن است. - برافراشتگى آسمانها و گستردگى زمین، با اراده مستقیم الهى یا از طریق نیروها و عوامل طبیعى است و لذا قرآن مى‏فرماید: «والسماء و ما بناها» و نفرمود: «من بناها» زیرا كلمه «ما» شامل غیر خداوند نیز مى‏شود. یعنى آنچه آسمان را بنا كرد از نیروها و جاذبه‏ها و دافعه‏هاى طبیعى است كه خداوند حاكم كرده و مراد از كلمه «ما» در «و ما بناها» خداوند باشد، به خاطر آن است كه در لفظ «ما» نوعى ابهام برخاسته از عظمت نهفته و به همین دلیل به جاى كلمه «من» كلمه «ما» گفته شده است. (واللّه العالم) - جهان هستى، گویا در ابتدا یك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمین شده است. «بناها - طحاها» این سخن آیه‏اى است كه مى‏فرماید: آسمان و زمین رتق بود و فتق كردیم، یعنى بسته بود و بازش كردیم. «رتقاً ففتقناهما»(67) - بعضى كلمه «طحاها» را اشاره به حركت زمین دانسته‏اند، چون یكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است. - اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشیر و شراب، به تأمّل در عمق آسمان‏ها و زمین و گردش كرات و پیدایش ایام وا داشته است. (که جای شکر دارد این مرحمت الهی) _ در تفاوت میان وحى و الهام، گفته‏اند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمى‏شناسد، در حالى كه گیرنده وحى، سرچشمه وحى را مى‏شناسد. تفسیر نور👆👆👆 🌟امام باقر و صادق علیهما السلام در تفسیر آیه «قد افلح من زكّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاعَ» یعنى آن كس‏كه از پیامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد. - در دید الهى، پاكان رستگارند. «قد افلح من زكّاها» ولى در نزد فرعونیان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پیروزند. «قد افلح الیوم من استعلى» 🔑- كارهاى ، است⏳. «و افعلوا الخیر لعلّكم تفلحون»(مثلا کار 😊) 💡در حالى كه در تزكیه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است⌛️. «قد افلح من زكّاها» 👌👉👉 🔹تزكیه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقیات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقیات و كردارهاى پسندیده است. ✍ در سوره شعراء، آیه 155 «لها شرب و لكم شرب یوم معلوم» و سوره قمر، آیه 28 «نبّئهم انّ الماء قسمة بینهم كلّ شرب محتضر» مى‏خوانیم: آب قریه یك روز سهم مردم و یك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گیرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد. 🤔🤔در قرآن، مرتبه ماده به كار رفته كه از آنها معلوم مى‏شود شامل ‏هایى مى‏شود و چه گروه‏هایى از رسیدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مى‏فرماید: «لا یفلح المجرمون» - «خاب» از مصدر «خیبة» به معناى به هدف نرسیدن است. - «دسّ» به معناى پنهان كردن و تعبیر قرآن درباره‏ى زنده به گور كردن دختران چنین است: «یدسّه فى التراب» 😯آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رویى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مى‏كند عیب‏ها و خلافكارى‏هاى خود را پنهان كند. كلمه «دسیسه» نیز به كار زشتى گفته مى‏شود كه آن را پنهان مى‏كنند. - «دَمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگیر است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مى‏كند. -منظور از «سوّاها» یا قلع و قمع ساختمان‏ها است كه با خاك یكسان شد و یا خود مردم كه با خاك یكسان شدند. 🌠یك فرد تزكیه شده مى‏تواند تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصیّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه یك نفر تزكیه نشده براى رسیدن به هوسهاى خود امت‏هایى را به فساد و نابودى و سقوط مى‏كشاند. 💌در قرآن، براى رستگارى(فلاح) انسان‏ها دو عامل مطرح شده است: یكى ایمان و دیگرى تزكیه. «قد افلح من زكاها»، «قد افلح المؤمنون» ♻️بنابراین حقیقت ایمان و تزكیه یكى است و هر كس مى‏خواهد خودسازى كند، باید مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكیه كند و تزكیه شده واقعى، كسى است كه ایمان داشته باشد و احكام و تكالیف دینى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است. 🚷در تفسیر اطیب‏البیان مى‏خوانیم، جنایتكاران تاریخ و قاتلان زیاد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت یا گرفتن حكومت یا محو رقیب و یا طمع به رسیدن چیزى، دست به جنایات مى‏زدند 🤯 امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على علیه السلام مرتكب جنایت عظیم شدند، در حالى كه هیچ یك از انگیزه‏ها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت😱 بود.
-حضرت على علیه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را یكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به این آیه اشاره كرد. 🔸در روایات متعددى از شیعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولین» عاقر ناقه و «اشقى الاخرین» قاتل على‏بن ابیطالب است. 🌹🌹موفق باشید🌹🌹 💠 حفظ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ 💠
💐 با سلام خدمت شما بزرگوران قرآنی 🌹حقیقتاً مطالب که خدمتتان تقدیمـ می شود، تهیه و آماده سازیش زمان بر و واقعا قدری مشکل است اما بعشق قـ❤️‍🔥ـرآن و شوق استفاده و بهره وری و بهره رسانی شما خوبان شـ🙏🏻ــاکر خداییمـ که این نعمت و این توفیق را به ما عنایت و ارزانی داشته الحمدلله رب العالمین ✍بعنوان مثال همین مطالبی که امروز خدمتتان تقدیم شد از بعد اذان صبح تا ساعت ٧و نیم توفیق داشتیم جهت آماده سازی و مطالعه و عرضه به منابع اصلی و همچنین تدوین و امور دیگرش 🔹🔸 غرض از گفتن اینکه هم حمد خدا کرده باشیم به این توفیق و هم اینکه شما بزرگوران ما را در نشر و استفاده همراهی کنید🌹❤️🌹 نشر بدون منبع هم مجاز است به شرط یک صلوات معارف قرآني باشیمـ خداوند توفیق استفاده حداکثری از بزرگترین معجزه پیامبرمان(ص) را بما عنایت فرمایند إن شاءالله خادم قرآن و خادم شما قرآنیان کانال حفظ ،مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ
🏴سالروز به شهادت رساندن یار باوفای امیرالمؤمنین علیه السلام، جناب میثم تمار رضوان‌الله‌علیه توسط خبیث‌ترین أشقیا، ابن‌مرجانة ملعون، تسلیت و تعزیت باد. هدیه به ارواح مطهر شهدا و همه محبان و یاوران اهل بیت علیهم السلام مخصوصا جناب میثم تمار صلوات🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا